Tuossa yllä on viesti jota alunperin siteerasin ja kommentoin. Itse ymmärrän tuon "henkisemmän" laajempana käsitteenä kuin pelkän teistisen jumaluususkon. Kuten olen tässä yrittänyt selittää, niin minun nähdäkseni pelkkä tieteellinen tieto ei ainakaan tällä hetkellä tarjoa niin kattavaa kuvaa kaikkeuden kaikista ominaisuuksista, etteikö se jättäisi väistämättä tilaa erilaisille uskomuksille ja teorioille (myös sekulaarisille), jotka ei perustu suoranaisesti olemassaolevaan todistusaineistoon. On olemassa asioita, joista ei vielä tai ehkä koskaan voida saada mitään havaintodataa ja lisäksi tieteellistä tietoa on ylipäätään kerätty loppupeleissä muutama vain sata vuotta ja vain vähäinen määrä, koska olemassa olevan tiedon määrä on käytännössä ääretön.
Joo, vähän kuin se että ihmisten tietämättömyys Auringosta jätti tilaa aurinkojumalille. Ihmisten tietämättömyys ukkosesta jätti tilaa ukkosen jumalille. Ihmisten tietämättömyys maailmankaikkeuden ja Maapallon synnystä ja evoluutiosta jätti tilaa luomismyytille.
Se että me ei vielä tiedetä vastausta johonkin ei tarkoita että siihen pitäisi yrittää keksiä hatusta vastauksia. Tai ainakin tuo vastaukset ovat aikalailla turhia jossei niillä ole mitään konkreettista niiden taustalla.
Viimeksi muokattu: