- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 15 257
Öö.. ei. Uskonto on päinvastoin aiheuttanu lisää levottomuuksia niinä pieninä hetkinä jolloin rauha olisi ollut mahdollista.Oli niissä ennen sen verran järkeä että saatiin yhteiskuntaan jonkinlainen rauha.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Öö.. ei. Uskonto on päinvastoin aiheuttanu lisää levottomuuksia niinä pieninä hetkinä jolloin rauha olisi ollut mahdollista.Oli niissä ennen sen verran järkeä että saatiin yhteiskuntaan jonkinlainen rauha.
Öö.. ei. Uskonto on päinvastoin aiheuttanu lisää levottomuuksia niinä pieninä hetkinä jolloin rauha olisi ollut mahdollista.
Lappu-liisalla oli varmaan lepopäivä sunnuntaina. Ehkä hän halusi viettää sapattia jostain syystä tuolloin,muuta selitystä en oikein nopeasti keksi. Ja miksihän sunnuntai? Eikö sapatti ole ollut lauantaina? Ja ei kai hänen sunnuntaista lepopäivää haittaa jos joutuu katselemaan kuivavia vaatteita?Noh...edellisessä taloyhtiössä tuli huomautuslappusia siitä, että pyykkejä kuivatettiin taloyhtiön naruilla sunnuntaina ja taisi taloyhtiön sääntöjen vastaistakin olla tämä epäpyhä kuivattaminen. Mitä vikaa muka tässä?
Minusta sekin on toisaalta hämmentävää, että älykkäät ihmiset yrittää selittää kaikkeutta pelkän aineellisen todellisuuden ja siitä saatavien mittaustulosten avulla. Vähän sama kuin yrittäisi selittää musiikkia pelkästään ääniaaltojen ominaisuuksien avulla.On kyllä hämmentävää ja jotenkin surullista, että älykkäät ihmiset samalla vakaasti uskovat johonkin luontoa...henkisempään.
Kyllä älykkäät ihmiset vaativat kaikille teorioille todisteet. Jos uskottavia todisteita ei ole teoriasta tulee satu. Kuten huomaat ei älykkyys ole lähtökohtaisesti vaikeaa.Minusta sekin on toisaalta hämmentävää, että älykkäät ihmiset yrittää selittää kaikkeutta pelkän aineellisen todellisuuden ja siitä saatavien mittaustulosten avulla. Vähän sama kuin yrittäisi selittää musiikkia pelkästään ääniaaltojen ominaisuuksien avulla.
Samaa mieltä, toki on sitten yksilökohtaista, mitä kukakin kokee uskottaviksi todisteiksi. Ja toisaalta älykäs ihminen kykenee myöntämään senkin, että kaikkiin kysymyksiin ei ole löydetty vielä varteenotettavia vastauksia ja että totena pidetyt asiat voivat myös kumoutua tiedon lisääntyessä.Kyllä älykkäät ihmiset vaativat kaikille teorioille todisteet. Jos uskottavia todisteita ei ole teoriasta tulee satu.
Vaikka johonkin kysymykseen ei ole vastausta, ei se oikeuta korvaamaan järkeä tunteella. Tiede muuttuu jatkuvasti tosin kuin uskonnot jotka yleensä ovat omasta mielestä aina ja ikuisesti oikeassa.Ja toisaalta älykäs ihminen kykenee myöntämään senkin, että kaikkiin kysymyksiin ei ole löydetty vielä varteenotettavia vastauksia ja että totena pidetyt asiat voivat myös kumoutua tiedon lisääntyessä.
Minusta jokaisella on oikeus suhtautua näihin kysymyksiin miten tahtoo, eikä siihen erikseen tarvitse mitään oikeutusta. Eri asia sitten onko paras tapa lähestyä jotain asiaa esimerkiksi puhtaasti tunteella tai toisaalta puhtaasti järjelläkään.Vaikka johonkin kysymykseen ei ole vastausta, ei se oikeuta korvaamaan järkeä tunteella. Tiede muuttuu jatkuvasti tosin kuin uskonnot jotka yleensä ovat omasta mielestä aina ja ikuisesti oikeassa.
Miksi sitten koet tarpeelliseksi oikeuttaa sokean uskosi jollain aasin sillalla "uskolla tieteeseen". Tiede ei vaadi uskoa.Minusta jokaisella on oikeus suhtautua näihin kysymyksiin miten tahtoo, eikä siihen erikseen tarvitse mitään oikeutusta. Eri asia sitten onko paras tapa lähestyä jotain asiaa esimerkiksi puhtaasti tunteella tai toisaalta puhtaasti järjelläkään.
Ja kuten sanoin, on loppupeleissä yksilöstä kiinni minkä kukakin kokee riittäväksi todistusaineistoksi tai kaikkein loogisimmaksi vastaukseksi eri kysymyksiin, eli oli lähtökohta mikä tahansa niin todellisuuden kokeminen ja hahmottaminen vaatii aina lopulta kuitenkin uskoa johonkin. Ei ole minusta älykästä ajatella, että tietää varmasti lopulliset vastaukset kaikkeen, oli kyseessä sitten jokin teologinen uskonto tai sokea usko tieteen kykyyn selittää kaikki.
Heh, hienosti lokeroit minut johonkin lokeroon, vaikka en ole missään kohtaa tuonut ilmi käytännössä mitään omasta maailmankatsomuksestani. Ehkä oli toisaalta odotettavissa, että joku näin tekee. Tarkennuksena, tiede ei vaadi uskoa siinä mielessä, kuten teistinen usko vaatii, vaan sitä, että kokee tieteellisen datan riittävän luotettavana, että pitää sitä totena eli uskoo sen pohjalta tuotetun teorian paikkansapitävyyden.Miksi sitten koet tarpeelliseksi oikeuttaa sokean uskosi jollain aasin sillalla "uskolla tieteeseen". Tiede ei vaadi uskoa.
Harvassa on toisaalta kaikenlaiset ihmiset, jotka rehellisesti myöntävät olevansa mahdollisesti väärässä maailmankatsomuksensa suhteen.Harvassa on uskonnot jotka rehellisesti myöntävät että on erittäin suuri todennäköisyys että tämä uskonto on täyttä soopaa. Vaikka kaikki tieteelliset todisteet (=historia) ovat uskontoja vastaan.
Tosiaan helposti unohtaa että itse ei todennäköisesti ole oikeassa (ei kyllä vastapuolikaan ). Tosin minusta uskonnot saavat suhteettoman painoarvon kun otetaan huomioon täydellinen todisteiden puuttuminen.Tässä on oikeastaan se koko pointti mitä oon tässä yrittänyt sanoa, että älykäs ihminen tiedostaa tietämyksensä rajallisuuden eikä kuvittele olevansa enemmän oikeassa kuin muut tai löytäneensä jonkun absoluuttisen totuuden, vaan uskaltaa kyseenalaistaa omat näkemyksensä ja perehtyä avoimin mielin ja kunnioituksella muihin näkemyksiin. Tämän ketjun kontekstissa sama pätee sekä uskovaisiin, että ei-uskovaisiin.
Tieteellinen menetelmä toimii siten, että jos jotain asiaa ei voida verifioida, se myönnetään vääräksi ja hylätään. Uskonnot toimivat siten, että satukirja on aina oikeassa, ja todellisuutta ja satukirjan tulkintaa muokataan tarpeen tullen kuten parhaaksi nähdään. Näitä kahta suhtautumistapaa todellisuuteen on aivan turha edes yrittää verrata toisiinsa.Harvassa on toisaalta kaikenlaiset ihmiset, jotka rehellisesti myöntävät olevansa mahdollisesti väärässä maailmankatsomuksensa suhteen.
Tässä on oikeastaan se koko pointti mitä oon tässä yrittänyt sanoa, että älykäs ihminen tiedostaa tietämyksensä rajallisuuden eikä kuvittele olevansa enemmän oikeassa kuin muut tai löytäneensä jonkun absoluuttisen totuuden, vaan uskaltaa kyseenalaistaa omat näkemyksensä ja perehtyä avoimin mielin ja kunnioituksella muihin näkemyksiin. Tämän ketjun kontekstissa sama pätee sekä uskovaisiin, että ei-uskovaisiin.
Kaikki näkemykset eivät ole samanarvoisia. Uskontojen näkemyksillä on tismalleen sama arvo kuin kaikella muullakin fiktiolla. Ymmärrän kyllä sen, että valitettavasti osalle ihmiskunnasta yläasteen fysiikan kirjan lukeminen on sama asia kuin raamattukin - ymmärrys ei riitä ja pitää vain luottaa toisten sanaan.Tässä on oikeastaan se koko pointti mitä oon tässä yrittänyt sanoa, että älykäs ihminen tiedostaa tietämyksensä rajallisuuden eikä kuvittele olevansa enemmän oikeassa kuin muut tai löytäneensä jonkun absoluuttisen totuuden, vaan uskaltaa kyseenalaistaa omat näkemyksensä ja perehtyä avoimin mielin ja kunnioituksella muihin näkemyksiin. Tämän ketjun kontekstissa sama pätee sekä uskovaisiin, että ei-uskovaisiin.
Sinänsä ei yllätä, että keskustelu lähti menemään tälläiseen suuntaan, jossa ilmeisesti oletetaan mun tekevän jotain raamattu vs. tieteellinen maailmankuva -argumenttia, vaikka en ainakaan omasta mielestäni ole niin missään vaiheessa tenhyt.On kyllä hämmentävää ja jotenkin surullista, että älykkäät ihmiset samalla vakaasti uskovat johonkin luontoa...henkisempään.
Minusta sekin on toisaalta hämmentävää, että älykkäät ihmiset yrittää selittää kaikkeutta pelkän aineellisen todellisuuden ja siitä saatavien mittaustulosten avulla. Vähän sama kuin yrittäisi selittää musiikkia pelkästään ääniaaltojen ominaisuuksien avulla.
Tuossa yllä on viesti jota alunperin siteerasin ja kommentoin. Itse ymmärrän tuon "henkisemmän" laajempana käsitteenä kuin pelkän teistisen jumaluususkon. Kuten olen tässä yrittänyt selittää, niin minun nähdäkseni pelkkä tieteellinen tieto ei ainakaan tällä hetkellä tarjoa niin kattavaa kuvaa kaikkeuden kaikista ominaisuuksista, etteikö se jättäisi väistämättä tilaa erilaisille uskomuksille ja teorioille (myös sekulaarisille), jotka ei perustu suoranaisesti olemassaolevaan todistusaineistoon. On olemassa asioita, joista ei vielä tai ehkä koskaan voida saada mitään havaintodataa ja lisäksi tieteellistä tietoa on ylipäätään kerätty loppupeleissä muutama vain sata vuotta ja vain vähäinen määrä, koska olemassa olevan tiedon määrä on käytännössä ääretön.
Aineellisella todellisuudella, ei todellisuudella. Samassa mielessä kuin musiikkia voi selittää eri taajuisten ääniaaltojen liikkeenä ilmassa, mutta se kuvaa musiikin vain yhdellä tavalla, eikä anna vastauksia siihen miksi eri ihmiset kokee musiikin eri tavalla, miksi se aiheuttaa ihmisissä erilaisia tunteita, miksi se joissain ei aiheuta tunteita, miksi ihmiset ylipäätään tekee musiikkia jne.Miksi ihmeessä sitä pitäisi yrittää selittää millään muulla kuin todellisuudella?
Se on ihan totta. Ihmisillä kuitenkin on erilaisia teorioita tuntemattomista asioista, ja sen vuoksi on aika dorkaa ampua alas muiden teorioita ja pitää omaansa totena. Niinkuin oon tässä yrittänyt sanoa.Se että me ei vielä tiedetä vastausta johonkin ei tarkoita että siihen pitäisi yrittää keksiä hatusta vastauksia. Tai ainakin tuo vastaukset ovat aikalailla turhia jossei niillä ole mitään konkreettista niiden taustalla.
Aineellisella todellisuudella, ei todellisuudella. Samassa mielessä kuin musiikkia voi selittää eri taajuisten ääniaaltojen liikkeenä ilmassa, mutta se kuvaa musiikin vain yhdellä tavalla, eikä anna vastauksia siihen miksi eri ihmiset kokee musiikin eri tavalla, miksi se aiheuttaa ihmisissä erilaisia tunteita, miksi se joissain ei aiheuta tunteita, miksi ihmiset ylipäätään tekee musiikkia jne.
Se on ihan totta. Ihmisillä kuitenkin on erilaisia teorioita tuntemattomista asioista, ja sen vuoksi on aika dorkaa ampua alas muiden teorioita ja pitää omaansa totena. Niinkuin oon tässä yrittänyt sanoa.
Niin, ehkä tämä on yksi asia missä näitä näkemyseroja voi olla. Kaksi henkilöä voi olla esimerkiksi samaa mieltä siitä, että ajatuksissa, tunteissa ja tietoisuudessa on kyse sähkön liikkeitä keskushermostossa, mutta toinen ajattelee siinä olevan jotain muutakin kuin aineellinen ulottuvuus ja toinen ajattelee sen olevan vain sähkön liikettä, eikä mitään muuta.Ei ole mitään todisteita siitä että olisi mitään muuta kuin aineellinen todellisuus.
Mun käsitys on, että nykytieteen keinoin pystytään kartoittamaan aivoista ne osat mitkä reagoi musiikkiin tai muuhun vastaavaan ärsykkeeseen ja millä tavalla, mutta ei sitä miksi näin on tai miksi sitä musiikkia tai muuta taidetta ylipäätään tehdään. En toki ole mitenkään perehtynyt neurotieteisiin, joten voin olla myös väärässä.Ja joo, aalto-oppi ei selitä sitä miksi ihmiset kokee musiikin erilailla. Jos tuohon haluat vastauksia niin niitä voi hakea neurotieteistä.
Niin, ehkä tämä on yksi asia missä näitä näkemyseroja voi olla. Kaksi henkilöä voi olla esimerkiksi samaa mieltä siitä, että ajatuksissa, tunteissa ja tietoisuudessa on kyse sähkön liikkeitä keskushermostossa, mutta toinen ajattelee siinä olevan jotain muutakin kuin aineellinen ulottuvuus ja toinen ajattelee sen olevan vain sähkön liikettä, eikä mitään muuta.
Mun käsitys on, että nykytieteen keinoin pystytään kartoittamaan aivoista ne osat mitkä reagoi musiikkiin tai muuhun vastaavaan ärsykkeeseen ja millä tavalla, mutta ei sitä miksi näin on tai miksi sitä musiikkia tai muuta taidetta ylipäätään tehdään. En toki ole mitenkään perehtynyt neurotieteisiin, joten voin olla myös väärässä.
Sitten joku kirjoittaa ajatuksistaan ja tunteistaan romaanin tai kirjeen ja joku toinen henkilö lukee sen ja ymmärtää sen, kokee ehkä jopa samankaltaisia tunteita tai ainakin ymmärtää kirjoittajan ajatuksia. Joku voisi nähdä asian niin, että jotain aineetonta on siirtynyt henkilöltä toiselle ja toinen taas nähdä sen jotenkin muuten, vaikka molemmat on yhtä mieltä siitä, että ajatukset ja tuntemukset on seurausta aivosähkön toiminnasta.
En ymmärrä yhtään mistä puhut, henkisellä tai milläkään muullakaan tasollaNoilla esimerkeillä koitin tuoda esiin, miten jonkun mielestä esimerkiksi tunteilla, ajatuksilla, ideologioilla yms voi olla myös henkisempänä koettu ulottuvuus kuin pelkkä aivosähkö, enkä ainakaan itse menisi suoralta kädeltä sanomaan, että henkilön täytyy olla jotenkin tyhmä jos näin ajattelee ja asian kokee. Etenkin kun tuon henkisyyden voi ymmärtää monella tavalla, eikä siihen välttämättä liity mitään yliluonnollista.
Harmi. Oon varmaan epäonnistunut yrityksissäni ilmaista ajatuksiani siitä, miten joku voi nähdä jossain asioissa henkisemmän/ei-aineellisen ulottuvuuden, vaikkei uskoisikaan yliluonnolliseen.En ymmärrä yhtään mistä puhut, henkisellä tai milläkään muullakaan tasolla
Noilla esimerkeillä koitin tuoda esiin, miten jonkun mielestä esimerkiksi tunteilla, ajatuksilla, ideologioilla yms voi olla myös henkisempänä koettu ulottuvuus kuin pelkkä aivosähkö, enkä ainakaan itse menisi suoralta kädeltä sanomaan, että henkilön täytyy olla jotenkin tyhmä jos näin ajattelee ja asian kokee. Etenkin kun tuon henkisyyden voi ymmärtää monella tavalla, eikä siihen välttämättä liity mitään yliluonnollista.
Se on ihan totta. Ihmisillä kuitenkin on erilaisia teorioita tuntemattomista asioista, ja sen vuoksi on aika dorkaa ampua alas muiden teorioita ja pitää omaansa totena. Niinkuin oon tässä yrittänyt sanoa.
Henkisyys, ei hengellisyys. Mutta joo, en ehkä ole saanut tarpeeksi hyvin selitettyä sitä mitä haen, mutta yritän kuitenkin vielä toisen esimerkin kautta: Energian olemassaolon varmaan kaikki myöntää todeksi, eikä siihen liity mitään yliluonnollista. Sitä pystytään mittaamaan ja esimerkiksi muuttamaan muodosta toiseen. Energia itsessään ei kuitenkaan (käsittääkseni) ole sinällään aineellista, vaikka toki liittyy kiinteästi aineelliseen, jolloin voisi esittää, että se on aineellisen luonnon aineeton ominaisuus/ulottuvuus tmv. Tämän jatkona joku voisi esittää, että maailmankaikkeudella on kokonaisuudessaan myös aineettomia ominaisuuksia. En tiedä selventikö yhtään?Jos siihen ei liity mitään yliluonnollista niin sitten kyse on juurikin siitä aivosähköstä ja aineellisuudesta. Koska ne on ne asiat jotka todistettavasti ovat olemassa ja luonnollisia. Joten en oikein nyt tajua että mitä on tämä hengellisyys jota yrität hakea.
Ehkä voisi sanoa, että pyrin kuuntelemaan ja kunnioittamaan, mutten välttämättä itse usko niihin tai pidä niitä uskottavina. Kaikille teorioille olisi lähtökohtaisesti hyvä olla jonkinlaiset perusteet, oli ne sitten jotain todistusaineistoa tai loogista päätelmää, joka esimerkiksi pohjaa aineistoon muista samankaltaisista ilmiöistä.Kuunteletko ja kunnioitat kaikkia teorioita tuntemattomista asioista? Pitääkö skientologien höpinät jättää ampumatta alas? Vai missä se raja menee?
Henkisyys, ei hengellisyys. Mutta joo, en ehkä ole saanut tarpeeksi hyvin selitettyä sitä mitä haen, mutta yritän kuitenkin vielä toisen esimerkin kautta: Energian olemassaolon varmaan kaikki myöntää todeksi, eikä siihen liity mitään yliluonnollista. Sitä pystytään mittaamaan ja esimerkiksi muuttamaan muodosta toiseen. Energia itsessään ei kuitenkaan (käsittääkseni) ole sinällään aineellista, vaikka toki liittyy kiinteästi aineelliseen, jolloin voisi esittää, että se on aineellisen luonnon aineeton ominaisuus/ulottuvuus tmv. Tämän jatkona joku voisi esittää, että maailmankaikkeudella on kokonaisuudessaan myös aineettomia ominaisuuksia. En tiedä selventikö yhtään?
Okei no sitten tässä on sun virhe, energia on aineellista.
Onks pimeä energiakin aineellista?
Onks pimeä energiakin aineellista?
Niin, onko ja missä mielessä? Aine sisältää energiaa eikä ilman energiaa voi olla ainetta, mutta onko energian olemus itsessään aineellista vai onko energia aineellisen luonnon välillisesti havaittava, mutta aineeton ominaisuus? Tai miten on esimerkiksi ajan kanssa, onko aika itsessään aineetonta vai aineellista? Tai painovoima?Okei no sitten tässä on sun virhe, energia on aineellista.
Kuten ratkakapu tuossa jo totesikin, tuon jos saisi selville niin pääsisi kahvittelemaan Tukholmaan.
Tosin kerta kaikealla muulla tuntuu olevan välittäjähiukkasia niin olisi aika suuri yllätys jos pimeällä energialla ei olisi.
Miksi sitten koet tarpeelliseksi oikeuttaa sokean uskosi jollain aasin sillalla "uskolla tieteeseen". Tiede ei vaadi uskoa.
Niin, onko ja missä mielessä? Aine sisältää energiaa eikä ilman energiaa voi olla ainetta, mutta onko energian olemus itsessään aineellista vai onko energia aineellisen luonnon välillisesti havaittava, mutta aineeton ominaisuus? Tai miten on esimerkiksi ajan kanssa, onko aika itsessään aineetonta vai aineellista? Tai painovoima?
Juu, fysiikan määritelmä energialle on tuo kyky tehdä työtä, vaikkakaan esimerkiksi lämpöenergia ei yleensä täytä tätä kriteeriä.
Jos miettii asiaa esim potentiaalienergian kautta, niin jos kaksi samanlaista kappaletta on korkeuksilla h ja 2h, niin jälkimmäisen potentiaalienergia on kaksinkertainen, ja kun esineiden paikkoja vaihdetaan on ensimmäisen potentiaalienergia kaksinkertainen, vaikka ne edelleen ovat toisiinsa nähden täysin samanlaisia. Kun esineet tiputetaan, niiden sisältämä potentiaalienergia muuttuu liike-energiaksi ja kun ne osuvat maahan, kappaleiden sisältämää energia jälleen muuttaa muotoaan ja poistuu kappaleista kun niiden nopeus ja korkeus ovat nollassa. Tämä tapahtuu, vaikka kappaleisiin ei siirry tai niistä ei poistu mitään havaittavia hiukkasia, mutta osa energiasta kuitenkin poistuu. Eli jotain poistuu, mutta mitattavalta aineelliselta olemukseltaan kappaleet ovat edelleen samanlaisia kun lähtiessä.
"Kaikki energian muodot eivät kuitenkaan ole käytettävissä mekaanisen työn suorittamiseen. Esimerkiksi lämpöenergia voi tehdä työtä vain, jos se on epätasaisesti jakautunut. Exergia on se osuus energiasta, joka voi tehdä työtä, anergia on se osa, jota ei voi täten hyödyntää, esimerkiksi lämpöenergia ympäristön lämpötilassa."Siis mitä vittua?
Eli teoriassa mitä korkeammalle kappale nostetaan, sitä enemmän siihen sitoutuu gravitoneja? Edit: Jotka aikaansaavat energiamuutoksen nollatasoon nähden ja muuttuvat liike-energiaksi kappaleen pudotessa ja muuksi energiaksi kappaleen osuessa maahan?No kuten tuossa aiemmin totesin, painovoiman teoreettisen välittäjähiukkasen havaitseminen on erittäin vaikeaa.
Muilla voimilla noiden hiukkasten havaitseminen on paljon helpompaa.
"Kaikki energian muodot eivät kuitenkaan ole käytettävissä mekaanisen työn suorittamiseen. Esimerkiksi lämpöenergia voi tehdä työtä vain, jos se on epätasaisesti jakautunut. Exergia on se osuus energiasta, joka voi tehdä työtä, anergia on se osa, jota ei voi täten hyödyntää, esimerkiksi lämpöenergia ympäristön lämpötilassa."
Ehkä olisi pitänyt sanoa ennemmin, että lämpöenergia ei aina täytä tätä kriteeriä tjsp.
Eli teoriassa mitä korkeammalle kappale nostetaan, sitä enemmän siihen sitoutuu gravitoneja? Edit: Jotka aikaansaavat energiamuutoksen nollatasoon nähden ja muuttuvat liike-energiaksi kappaleen pudotessa ja muuksi energiaksi kappaleen osuessa maahan?
Okei no sitten tässä on sun virhe, energia on aineellista.
Meidän normaaliin elämään vaikuttaa neljä voimaa, painovoima, elektromagneettinen voima, vahva vuorovaikutusvoima ja heikkovuorovaikutus voima. Noista kaikkien muiden paitsi painovoiman välittäjä hiukkaset on havaittu.
Painovoiman kohdalla gravitoni on teorisoitu mutta ongelmana on se että koska painovoima on aivan sairaan heikko voima,
Aivan. Mielestäni tuo ei kuitenkaan selitä vielä sitä, millä perusteella energia itsessään on aineellista?Kappeleiden välinen potentiaalienergia "säilyy" gravitaatiokentässä ja tuon gravitaatiokentän välittäjähiukkanen on gravitoni. Joten käsitääkseni mitä enemmän energiaa on sitoutunut tuohon kenttään niin sitä enemmän siinä on gravitoneja.
Tosin joku fyysikko voi tarjota paremman vastauksen.
Aivan. Mielestäni tuo ei kuitenkaan selitä vielä sitä, millä perusteella energia itsessään on aineellista?
Mistä hiukkasista energia sitten koostuu, jos se on aineellista?
Jos painovoima on heikko voima, miten se sitten kuitenkin on kaikista voimakkain voima mustassa aukossa? Atomien vahva vuorovaikutuskaan ei onnistu vastustamaan painovoimaa, ja valokaan ei pääse ulos mustasta aukosta.