- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 172
We don’t need to save endangered species. Extinction is part of evolution.
Perspective | We don’t need to save endangered species. Extinction is part of evolution.
Tuo professori on siinä mielessä oikeassa, että evoluutioteoriaa ei voida käyttää moraalisena argumenttina uhanalaisten eläinlajien puolustamiseksi. Voidaan mainita, että ekosysteemi häiriöityy, mutta mitä sitten? Kuten kirjoittaja totesi, tällainen muokkaantuminen ja lajien tuhoutuminen on kuulunut aiemminkin eläinkunnan historiaan teorian mukaan. Biodiversiteetin tuhoutuminen ei ole varsinaisesti oikein tai väärin, tällaista moraaliväitöstä ei sisälly evoluutioteoriaan.
Evoluutioteoriaan vetoamalla voidaan jopa yrittää oikeuttaa uhanalaisten eläinten kuolemista, kuten tuossa kirjoituksessa on nähdäkseni tehty. Samoiten evoluutioperspektiivistä käsin voidaan oikeuttaa myöskin eugeniikan kaltainen asia ihmisten kohdalla.Tällainen ajattelu johtaa helposti argumentointivirheisiin, mutta paljastaa hyvin sen, kuinka ongelmallista on perustaa arvomaailma ateististen tieteellisten teorioiden pohjalle.
Jos ihmiset lähtökohtaisesti olisivat pitäneet Jumalan käskyt, niin maapallo tuskin olisi ajautunut nykytilaan. Jumala määräsi ihmisen varjelemaan paratiisia alun perin.
1Mo 2:15 “Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.”
Koska ihmiset hylkäsivät Jumalan, Jumala salli maapallon ryöstämisen, saastumisen ja lopulta ilmastonmuutoksen sekä sitä seuraavan ilmaston lämpenemisen.
Jes 24:
3 Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
4 Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
5 Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
6 Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.
Tämä maapallo on tuhon omaksi vihitty. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että meidän pitäisi tarpeettomasti edesauttaa tämän asian toteutumista tai suhtautua välinpitämättömästi asiaan. Tarkoitushakuinen saastuttaminen ja ahneus ei ole Jumalan silmissä kaunista. Saasteet myrkyttävät juomavesiä sekä ilmaa ja aiheuttavat monenlaisia inhimillisiä kärsimyksiä muille ihmisille, joten kyllä ympäristönsuojelu periaatteessa sisältyy lähimmäisenrakkaus käskyyn.
Ihmisen on kuitenkin tärkeintä huolehtia siitä, että hänen oma suhteensa Jumalaan on kunnossa, sillä uusi taivas ja maa odottaa niitä, jotka ovat Jeesuksen vastaanottaneet sydämeensä ja pesseet syntinsä Hänen verensä kautta. Tämä on Jumalan lopullinen suunnitelma. Jos keskität kaiken energiasi tämän maapallon suojelemiseen, sivuutat kokonaan Jumalan luoman uuden maailman, jossa ei ole enää tietoakaan saasteista tai kärsimyksestä.
Ilm 21:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
Perspective | We don’t need to save endangered species. Extinction is part of evolution.
Tuo professori on siinä mielessä oikeassa, että evoluutioteoriaa ei voida käyttää moraalisena argumenttina uhanalaisten eläinlajien puolustamiseksi. Voidaan mainita, että ekosysteemi häiriöityy, mutta mitä sitten? Kuten kirjoittaja totesi, tällainen muokkaantuminen ja lajien tuhoutuminen on kuulunut aiemminkin eläinkunnan historiaan teorian mukaan. Biodiversiteetin tuhoutuminen ei ole varsinaisesti oikein tai väärin, tällaista moraaliväitöstä ei sisälly evoluutioteoriaan.
Evoluutioteoriaan vetoamalla voidaan jopa yrittää oikeuttaa uhanalaisten eläinten kuolemista, kuten tuossa kirjoituksessa on nähdäkseni tehty. Samoiten evoluutioperspektiivistä käsin voidaan oikeuttaa myöskin eugeniikan kaltainen asia ihmisten kohdalla.Tällainen ajattelu johtaa helposti argumentointivirheisiin, mutta paljastaa hyvin sen, kuinka ongelmallista on perustaa arvomaailma ateististen tieteellisten teorioiden pohjalle.
Jos ihmiset lähtökohtaisesti olisivat pitäneet Jumalan käskyt, niin maapallo tuskin olisi ajautunut nykytilaan. Jumala määräsi ihmisen varjelemaan paratiisia alun perin.
1Mo 2:15 “Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.”
Koska ihmiset hylkäsivät Jumalan, Jumala salli maapallon ryöstämisen, saastumisen ja lopulta ilmastonmuutoksen sekä sitä seuraavan ilmaston lämpenemisen.
Jes 24:
3 Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä Herra on tämän sanan puhunut.
4 Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
5 Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
6 Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät; sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.
Tämä maapallo on tuhon omaksi vihitty. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että meidän pitäisi tarpeettomasti edesauttaa tämän asian toteutumista tai suhtautua välinpitämättömästi asiaan. Tarkoitushakuinen saastuttaminen ja ahneus ei ole Jumalan silmissä kaunista. Saasteet myrkyttävät juomavesiä sekä ilmaa ja aiheuttavat monenlaisia inhimillisiä kärsimyksiä muille ihmisille, joten kyllä ympäristönsuojelu periaatteessa sisältyy lähimmäisenrakkaus käskyyn.
Ihmisen on kuitenkin tärkeintä huolehtia siitä, että hänen oma suhteensa Jumalaan on kunnossa, sillä uusi taivas ja maa odottaa niitä, jotka ovat Jeesuksen vastaanottaneet sydämeensä ja pesseet syntinsä Hänen verensä kautta. Tämä on Jumalan lopullinen suunnitelma. Jos keskität kaiken energiasi tämän maapallon suojelemiseen, sivuutat kokonaan Jumalan luoman uuden maailman, jossa ei ole enää tietoakaan saasteista tai kärsimyksestä.
Ilm 21:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."