Jos tiedät 100% varmasti niin varmaan kerrot mistä tiedät asian? Jos taas uskot 100% varmasti niin se on aivan eri asia, eikä kiinosta ketään...
En ole koskaan ymmärtänyt tätä aukkojen Jumala juttua. Idea menee siis niin, että jos ymmärrän jotain Jumalan asettamasta luonnonlaista, tämä kumoaa Jumalan olemuksen? Raamatussa sanotaan, että Jumala loi ihmisen kaltaisekseen - siis osittain myös kykeneväksi ymmärtämään asioita. Eli kyllä me jotain voimme ymmärtää Jumalan luomasta.
Mutta mitä Jumalaan tulee, niin on absurdia ajatella edes, että voisimme vajavaisilla metodeilla ja pelkän inhimillisen ymmärryksen keinoin tavoittaa täydellisen Jumalan olemuksen.
Jumala lähestyy ihmistä omalla tavallaan - ei ihmisen vaatimalla tavalla. Tähän hänellä on kaikki oikeus. Mutta kuulkaa tämä: Jumalan antama todistus itsestään on paljon tieteellistä todistusta parempi ja viisaampi.
Miksikö?
Ensinnäkin jos Jumala toisi itsensä esille tieteen avulla, kuten monet toivovat, se olisi hirvittävä vääryys. Maailmassa on miljoonia lukutaidottomia ihmisiä. Tässä skenaariossa rikkaat ja oppineet pääsisivät Jumalan kanssa yhteyteen kun taas köyhät ja kurjat joutuisivat kärsimään ikuisesti, koska heillä ei olisi varaa koulutukseen tai he eivät muuten omaisi riittävää inhimillistä kyvykkyyttä. Jumalan todistuksen tulee olla sellainen, että se on kaikkien ulottuvilla.
Toisekseen tieteellinen todistus ei olisi riittävä. Niin kauan kun kyse on inhimilliseen ymmärrykseen sidotusta asiasta, se ei voi olla täydellinen. Olen itse entinen päihteiden väärinkäyttäjä. Jos olisinkin väliaikaisesti ymmärtänyt tieteellisen todistuksen Jumalan olemassaolosta, saattaisin uskoa siihen hetken verran, mutta heti kun kiusaus iskisi, niin sortuisin hyvin todennäköisesti epäilemään asiaa ja sen seurauksena putki lähtisi taas päälle. Tarvitsen paljon paremman todistuksen, joka on aina läsnä.
Mikä tämä Jumalan antama todistus sitten on?
Kun ihminen antaa koko elämänsä Jeesukselle ja huutaa häntä apuun, Jumala itse lähestyy häntä ja hän saa pyhän hengen sinetin.
Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Room 8:15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
Kun hyväksymme sydämessämme Jeesuksen herraksemme tie Jumalan luokse on yllättäen auki hänen sovintoveressään ja tunnemme hänen pyhän hengensä asuvan sisällämme. Hän ei ole kaukainen Jumala enää vaan meidän isämme, jonka olemassaoloon uskomme, mutta myös tiedämme sen varmaksi.
Toki saat uskollesi myös vahvistusta lukuisten muiden ihmeiden kautta, mutta kaikkein tärkeintä on kuitenkin uudestisyntymisen kautta sisälläsi asuva pyhän hengen todistus.
Mistäkö tiedän, että kyse on nimen omaan Jumalasta? Tuntemukset vaihtelevat ihmisillä, eikä niihin voi luottaa. Tämä pitääkin paikkansa, silloin kun kyse on inhimillisistä tunteista.
Mutta mieti asiaa itse: jos koko tunnetun maailmankaikkeuden luoja käy sinun luonasi kylässä, niin luuletko, ettei se jättäisi uniikkia kokemusta, joka ei vastaa mitään muuta koko maailmassa? Luuletko, että Jumala ei voi antaa ihmisille sellaista yliluonnollista tunnetta, joka on kaiken tiedon yläpuolella. Sinä TIEDÄT, että kyse on totuudesta.
Ei teidän missään nimessä kannata uskoa olemattomaan Jumalaan. Mutta eikö kannata vähintäänkin selvittää onko tämä juttu totta vai ei? Jos haluatte ehdottoman totuuden asiasta, niin eikö kannata ottaa selvää asiasta? Koko kristinuskossa on kyse juurikin totuuden löytämisestä. Jeesus sanoi, että hän on tie, totuus ja elämä ja "anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan."
Maailmassa on loputon määrä teologisia ja tieteellisiäkin pohdintoja Jumalan olemuksesta. Nämä ovat kaikki enemmän tai vähemmän tarpeettomia. Jos haluatte tietää onko Jumala olemassa niin voitte yksinkertaisesti kysyä häneltä ja etsiä häntä hänen sanastaan eli raamatusta. Jos hän on koko maailmankaikkeuden Jumala hän vastaa kyllä sinulle, kun häntä etsit koko sydämestäsi. Kysykää häneltä, onko todellakin niin, että vain Jeesus on tie pelastukseen. Pyytäkää ja etsikää.
Ei kannata odotella yhtään pidempään. Jumala kiihkeästi halajaa olla rakastava isäsi. Hän haluaa, että otat hänen armonsa vastaan niin, että saat elää iänkaikkisesti.
"Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden. Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi! Hänhän sanoo: - Oikealla hetkellä olen kuullut sinua, pelastuksen päivänä olen tuonut sinulle avun. Juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä. (2. Kor. 5:19-6:2).
Eräs kertomus yksittäisen ihmisen halusta löytää juuri tämä totuus: