Hesarissa oli ilmeisesti juttua siitä, voivatko neurotieteet selittää uskonkokemuksia. Itse juttu oli yllättävän kriittinen aihetta kohtaan. Hyvä, koska neurotietelijät, tai oikeastaan neurotieteen tutkimuksia pohdiskelevat ihmiset yrittävät toisinaan tehdä yliampuvia tulkintoja yrittäessään selittää ylemmän emergenttisen tason tapahtumia alemmalta tasolta käsin.
Ilmeisesti? Et ole varmaan lukenut sinäkään sitä juttua, koska
"ilmeisesti".
Koska itse en ainakaan ole lukenut tuota juttua, on minun luotava käsitys tämän pohjaltaa siihen mitä olettaisin sen maksullisen artikkelin pitävän sisällä.
Monella henkilöllö on esitetty postuumina uudella ajalla epilepsia. Näitähän ovat olleet mm. Paavali, Muhammad, Sokrates (
tai mahdollisesti kirjailija Platon itse) ja Jeanne D ark. Jottei tässä nyt aleta rajaamaan huomattavan neurologisen poikkeamaan suurta vaikutusperäistä sakkia, niin pelkästään "
neurotyypillisillä" unimaailma tai/ja olosuhteet ovatkin mielenkiintoisia, joista neuropsykologit voivat hakea mahdollisia vaihtoehtoisia selityksiä, esim raamatun synnylle.
Spekulaatioitahan ne vain tosiaan ovat, mutta antavat mielestäni paremman oikeutuksen käsitellä asioita kuin selittää "
muinaisen mytologioitsijan" tarina todeksi ja tapahtuneeksi. Tuskin saamme ikinä täysin selville, olivatko esim Mooses, Paavali ja Jeesus todellisia henkilöitä, joihin tarinoitsija sitten ikään kuin
"puki" profetaariot sanoiksi. Eipä olisi mikään yllätys sekään, jos ne olisivat olleet kirjoittajan luomia hahmoja, johon hän olisi sovittanut sekä oman mielensä, että ympäristön ihmisten olemukset ja vaikka poliittisen agendan ja tahdot yksiin kansiin.
Näistä neurologisista ympäristöistä voisi mainita viime vuosituhannelta että "Mario" oli nimetty, koska se näytti jonkun pelinkehittäjänsä vuokraisäntää sen jälkeen, kun suun sijasta oli sen aikaisella laitteistolla edukkaampaa luoda viikset, suun sijaan.
Sitten taas raamatun vedenaikaista paisumuksesta löytyy jo Platonin aikaisista kirjoituksista perinteitä. Kulttuurien lainaus+kirjoittajan neurologinen kenttä, se on perinpohjainen selite pelkistettynä kaikelle. Voimme toki erikseen pohtia, miksi hän oli mm. penikseen, maskuliinisuuteen ja verisiin "
karitsain holokaustiin" päin. Tuhlaavaisuuden selittää suolan puutos ja säilyminen, kylläkin. Mutta karitsanveren maalaaminen oveen, tämä se on eräs jolle kyllä olisi tutkijoilla ja vaikkapa neuropsykologeilla mielenkiinnon ilmiö.