USB C kaapelit ja laturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Muutenkin (IMHO) kyllä jokseenkin tarpeetonta latailla puhelinta yli 60W tehoilla, mutta kait sillekkin joku käyttäjäkunta löytyy.

Totta helvetissä puhelinta ladataan niin nopeasti kuin pystyy. Miksi pitäisi jättää latausnopeus hyödyntämättä? Xiaomi 11T Pron jälkeen on vaikea kuvitella, että ostaisin puhelimen, jossa erittäin nopea lataaminen ei ole mahdollista.
 
Totta helvetissä puhelinta ladataan niin nopeasti kuin pystyy. Miksi pitäisi jättää latausnopeus hyödyntämättä? Xiaomi 11T Pron jälkeen on vaikea kuvitella, että ostaisin puhelimen, jossa erittäin nopea lataaminen ei ole mahdollista.

No se erittäin nopea lataaminen ei ainakaan tee hyvää akulle pidemmän päälle. Toisekseen, jos puhelin on käytännössä joka tapauksessa aina yön latauksessa, niin mitä väliä sillä on latautuuko se täyteen 17 minuutissa vai 7 tunnissa?
Toki jos käyttää luuria niin paljon että yön yli lataamisella ei pärjää koko päivää tai ei syystä X pysty ladata puhelinta yöllä, niin asia toki erikseen...
 
Tukeeko tuo iPhone 13 mukana tuleva Lighting kaapeli nopeampaa USB-C PD latausta, vai onko tässä Lightning-kaapelissa jotain "magiaa" miksi pitäisi investoida "parempaan" kaapeliin?
To fast charge, you need an Apple USB-C to Lightning cable and one of these adapters:
  • Apple 18W,2 20W, 29W, 30W, 35W, 61W, 67W, 87W, or 96W, or 140W USB-C Power Adapter
  • A comparable third-party USB-C power adapter that supports USB Power Delivery (USB-PD)

Tietysti Ankerin 120W laturi löytyy jo.
 
Iphone 13 lataa maksimissaan n. 20W teholla ~millä tahansa usb-c lightning piuhalla.
 
Citymarketin hyllyltä metrin USB-C-kaapeli Belkinilta hintaan 10 euroa. Vuoden takuulla.

Todella hyvä kaapeli hintaisekseen, viereisessä elektroniikkaliikkeessä samanmerkkinen kaapeli vähintään 16 euroa. Mistään tuolta Kiinasta ei jaksanut johtoa kuukausitolkulla odottaa.
 
Mä tilasin pari viikkoa sitten type-C kaapeleita Saksan Amazonista ~15 kappaletta, niin tuli ilmaiset postikulutkin. Muuten ihan ok mutta 1 metrin kaapeleiden saatavuus oli vähän heikkoa ja nyt on liikaa 2 metrin kaapeleita.

Syy miksi tilasin noita sieltä on pääasiassa se että speksit löytyvät selkeästi samasta paikasta ja asiaa on helpompi pohtia kun menemällä jonnekin kivijalkakauppaan. Halusin 100W kaapeleita vähintään 20Gbps nopeudella niin ei tarvitse aina ihmetellä yksittäisin kaapelin speksejä.

Hinnat ovat myös vähän halvemmat (mutta se nyt ei ollut pääsyy)
 
Mä tilasin pari viikkoa sitten type-C kaapeleita Saksan Amazonista ~15 kappaletta, niin tuli ilmaiset postikulutkin. Muuten ihan ok mutta 1 metrin kaapeleiden saatavuus oli vähän heikkoa ja nyt on liikaa 2 metrin kaapeleita.

Syy miksi tilasin noita sieltä on pääasiassa se että speksit löytyvät selkeästi samasta paikasta ja asiaa on helpompi pohtia kun menemällä jonnekin kivijalkakauppaan. Halusin 100W kaapeleita vähintään 20Gbps nopeudella niin ei tarvitse aina ihmetellä yksittäisin kaapelin speksejä.

Hinnat ovat myös vähän halvemmat (mutta se nyt ei ollut pääsyy)
Mitäs kaapeleita tilasit ja mistä sieltä? :)
 
Mitäs kaapeleita tilasit ja mistä sieltä? :)

Screenshot 2023-07-03 122204.png

Tuollaista. Tahdoin tosiaan myös että niissä on toisen pään liitin käännetty niin sopii paremmin käteen/läppäriin. En ole syvällisemmin testannut mutta näyttävät toimivan ja niissä oli ihan hyvät arvostelut.

Ja testauksen jälkeen huomasin että eiväthän nuo tukeneet 10Gbps tiedonsiirtoa, joten pistetäänpä vaihtoon. (siis ihan mun moka, katsoin ensin kaapeleita, jotka sitä tuki ja sitten tilasin vääriä - tästä siis opimme että ei kannata turhan kiireessä tilailla ja pitää varmistaa vielä ennen tilausnapin painamista.)
 
Viimeksi muokattu:
Magsafe laturi tai ”latausmatto” olisi hakusessa autoon. Sijoitus tulisi vaihdekepin etupuolelle (kuva), jossa tupakansytyttimet ja usb-c vieressä. Monissa uudemmissa autoissa tuonne saakin lisävarusteena jo ”latausalustan”.

Lyhyt tai vaihdettavissa oleva johto olisi suotavaa.
IMG_9101.jpeg
 
Pitääkö oneplussan supervooc laturissa käyttää alkuperäistä kaapelia? Haluaisin kaapelin kulmamallin puhelimen päähän, joka tietenkin tukee nopeaa latausta.

Miten yleisesti, saako supervooc laturilla ladata kaikkia puhelimia ja millä kaapelilla vain?
 
Pitääkö oneplussan supervooc laturissa käyttää alkuperäistä kaapelia? Haluaisin kaapelin kulmamallin puhelimen päähän, joka tietenkin tukee nopeaa latausta.

Miten yleisesti, saako supervooc laturilla ladata kaikkia puhelimia ja millä kaapelilla vain?

Pitää käyttää supervooc yhteensopivaa kaapelia. Esimerkiksi Baseukselta löytyy kyllä kolmannen osapuolen supervooc kaapeleita mutta en muista nähneeni kulmaliittimellä.

Noin kymmenen Oneplussan jälkeen ei niitä varmaan enää tänne taloon tule johtuen huonosta tuesta yleisimmille latausstandardeille (USB-PD, QC) vaikka teknisesti vooc onkin priimaa.

Toinen juttu on että tarvitseeko oikeasti sitä pikalatausta. Mä lataan melkein aina hitaammasta socketista 6 Watin teholla vaikka laturi on 200W - Pysyy akku paremmassa kunnossa.
 
Sopii hyvin nykyajan kertakäyttökulttuuriin että ladataan maksimiteholla ja paskotaan akku parissa vuodessa. Puhelin on SER-jätettä kun ei välttämättä saa akkua vaihdettua, eikä ketään muutenkaan kiinnosta käyttää yli 2v vanhaa puhelinta koska "tietoturva" :facepalm:
 
Eikö noissa oo luvattu isoja syklejä, keston pitäisi olla monta vuotta.

Tässähän juuri kysellään oikeita tuotteita, että ei paskota vehkeitä väärillä piuhoilla ym.
 
Sopii hyvin nykyajan kertakäyttökulttuuriin että ladataan maksimiteholla ja paskotaan akku parissa vuodessa. Puhelin on SER-jätettä kun ei välttämättä saa akkua vaihdettua, eikä ketään muutenkaan kiinnosta käyttää yli 2v vanhaa puhelinta koska "tietoturva" :facepalm:
Ei kyse ole kertakäyttökulttuurista, jos puhelin on hyvin suunniteltu niin pikalatauksen lisäarvo on niin suuri ettei siitä kannatta tinkiä sen takia että ehkä saa jonkin kuukauden elinkaaren loppuun. Eikä heillä jotka yrittävät kovasti mennä akku edellä aina ole kovin menestykestä ollut, mutta ison vaivan siitä ovat saaneet, ja akku loppu ym harmia useammin.

Mutta aina välillä sattuu niitä malleja joissa se lataus, akun hallinta ei ole mennyt ihan optimiin ja ovat ne akkut tuhonneet kesken elinkaaren.



Mutta jos ei ko rasitteeksi, vaivaksi, niin tässä en tuomitse "akunsäästämistä", eri malleissa voi olla ihan siihen sopivi asetuksiakkin,


eikä ketään muutenkaan kiinnosta käyttää yli 2v vanhaa puhelinta koska "tietoturva" :facepalm:
Puhelimien käyttäikä on vuosien saatossa pidentyneet, tänäpäivänä voidaan puhua jo hyvinkin kolmestavuodesta. Entistä useampi valmistaja lupaa myös pidempää tukea, tieturvapäivityukset 3v julkistuksesta ei ole mitäänkään tavatatonta, neljävuottakin lupaillaan, ja ne ei tarjoita etteikä valmistajalta voisi tulla senkinjälkeen paikkoja jos jokin kriittinen juttu paljastuu.

Eli vaikka ostaisi edellisen sukupolven mallin, niin sillä myös tieturvamielessä voi olla ihan pitkä elinkaari, se että tukiaika loppuu, ei tarkoita että laite samoin tein muuttuisi turvattomaksi, yleensä käyttöä voi jatkaa, tieturva mielessä pitää vain seurailla paljastuuko jotain omalle käytölle kriittistä.
 
Ei ole kokemusta kaapelista, mutta vinkkaan silti. Puhelinshopista löytyi hyvään hintaan piuhaa. Baseus-merkin kaksi puolitoista metriä pitkää kaapelia sisältävä paketti hintaan 10,90. Kaupan sivun mukaan kaapeli tukee tiedonsiirtoa ja 40 watin pikalatausta.
 
Eikö noissa oo luvattu isoja syklejä, keston pitäisi olla monta vuotta.
Jos AnandTechissä aiemmin työskennellyttä Andrei Frumusanuita on uskominen, niin valmistajien lupaukset akkujen kunnosta pikalatauksella ovat potaskaa. Valmistajat usein viittaavat TÜV:n tekemiin testeihin mutta TÜV ei edes testaa laitteita kokonaisina vaan akut on purettu erilleen puhelimesta. Tällöin lämpö ei muodostu samanlaiseksi ongelmaksi kuin arkikäytössä. Lisäksi TÜV ei edes kaikissa tapauksissa testaa laturin täydellä teholla. Andrei kirjoitti aiheesta aiemmin Twitteriin. Alla oleva linkki on WebArchiven kautta, kun Andreilla on yksityinen tili.
Isoin akkua kuluttuva tekijä on varauksen pitäminen 100%:ssa. Sen takia puhelinta ei kannattaisi jättää yöksi laturiin, ellei laitteessa ole älykästä latausta, joka lataa laitteen täyteen juuri ennen herätystä ja puhelimen irroitusta. Valmistajat ovat itse asiassa alkaneet kikkailemaan tämänkin suhteen, kun puhelin ilmoittaa akun olevan 100% vaikka todellisuudessa ei vielä ole. Ohjataan siis kuluttajia irroittamaan puhelin laturista aiemmin ja voidaan mainostaa entistä nopeampia latausaikoja (eli ei ladatakaan täyteen).
First of all, the 17 minute claim is generally bogus – while yes, the phone does showcase a 100% status after around 17 minutes, which we reproduced, it actually doesn’t stop until around 25 minutes, when it reaches a true 100% figure. This is called fuzzy logic battery percentage reporting, and is generally used as a psychological incentive to not let your phone charge to 100% - almost every vendor out there does this, some to much worse discrepancies than showcased here.
Pikalataus on oiva lisäominaisuus tilanteisiin, missä pitää saada nopeasti virtaa mutta jatkuvasti en henk. koht. sitä käytä. Öisin lataan käyttäen Asuksen vakaata ja ajastettua latausta ja tarvittaessa sitten pikalatausta päivisin tilanteen niin vaatiessa.
 
Jos AnandTechissä aiemmin työskennellyttä Andrei Frumusanuita on uskominen, niin valmistajien lupaukset akkujen kunnosta pikalatauksella ovat potaskaa. Valmistajat usein viittaavat TÜV:n tekemiin testeihin mutta TÜV ei edes testaa laitteita kokonaisina vaan akut on purettu erilleen puhelimesta. Tällöin lämpö ei muodostu samanlaiseksi ongelmaksi kuin arkikäytössä. Lisäksi TÜV ei edes kaikissa tapauksissa testaa laturin täydellä teholla. Andrei kirjoitti aiheesta aiemmin Twitteriin. Alla oleva linkki on WebArchiven kautta, kun Andreilla on yksityinen tili.
Ottamatta kantaa hänen kirjoituksiin, niin sitä en epäile etteikö markkinoinnissa olisi markkinointi lisää, mutta jos luvatut asiat ei täyty, niin kuullostaa virheeltä josta seuraa se että jos akku porsii luvattua aiemmin, niin virhevastuu kolkuttelee.

Mutta noin yleisemmin, jos mennyt kuvaa tulevaa, niin mutulla väitän että pikalataus ei ole se tunnusmerkki millä markkinoilta erottaa mallit jotka syö akut ennenaikojaan.

Vuosien saatossa (äly)puhelimien akkujenkäyttöiät tuntuu jopa pidentyneet, tosin siitä kyllä ainakin osa pistän suhteellisesti isompien akkujen ansioksi.

(edit linkki avautu, en nyt nopeasti saanut selville kuinkapaljon väitteet heittää)
Isoin akkua kuluttuva tekijä on varauksen pitäminen 100%:ssa. Sen takia puhelinta ei kannattaisi jättää yöksi laturiin, ellei laitteessa ole älykästä latausta, joka lataa laitteen täyteen juuri ennen herätystä ja puhelimen irroitusta.
Jos lähdetään siitä että latauselektroniikka osaa homman, niin en tuota yöllälataamista nyt välttelisikään.

On myös viestiä että se tyhjäksiajaminen on se eniten syövä juttu, ja vaikka ei olisi, niin se on kuitenkin sen käyttökokemuksen kannalta ärsyttävin asia.

Mutta en nyt väitä kumpi on se suurempi juttu, melkein väittän että kumpaakin, riippuu siitä kuinka tyhjäksi akku annetaan mennä ja kuinka täyteen se ladataan ja siinä miten siinä käyttäydytään. (tässä täydellä/tyhjällä tarkoitain kemiallista min/max, en sitä mitä valmistaja on asettanut käytössä rajoiksi.


Mutta ylläolevalla en kiistä optimoinnin vaikutusta, jos omaan käyttörytmiin sopii ja siitä ei ole käytölle haittaa, ja haluaa maximoida akun elinikää, niin optimoimalla voi sitä hakea, ja ehkä kannattaa esim käyttää valmistajan mahdolisia optimointeja sen suhteen.

Valmistajat ovat itse asiassa alkaneet kikkailemaan tämänkin suhteen, kun puhelin ilmoittaa akun olevan 100% vaikka todellisuudessa ei vielä ole. Ohjataan siis kuluttajia irroittamaan puhelin laturista aiemmin ja voidaan mainostaa entistä nopeampia latausaikoja (eli ei ladatakaan täyteen).
En tiedä mitä tuossa tarkoitat sadalla prosentilla, mutta vuosikymmenniä puhelinvalmistajat ovat käyttöliittymässä ilmoittaneet akun olevan jollain tapaa täynnä, usein ajoitettu niihin vaiheiseen kun pikalataus päättynyt ja jatketaan hitaammalla latauksella viimeisiä prosenttiyksiköitä. sen päälle voi sitten olla tai olla olematta enemmän tai vähemmän sitä matkaa kemialliseen maximiin.

Pikalataus on oiva lisäominaisuus tilanteisiin, missä pitää saada nopeasti virtaa mutta jatkuvasti en henk. koht. sitä käytä. Öisin lataan käyttäen Asuksen vakaata ja ajastettua latausta ja tarvittaessa sitten pikalatausta päivisin tilanteen niin vaatiessa.
Oikein nopeat pikalataukset mahdollistaa paremmin sen ettei laitetta roikoteta laturissa, jos lyhyitä latausmahdollisuuksia on usein, niin myös sen ettei akkua ajeta tyhjäksi.

Käyttökokemusta ehdottomasti parantaa.


Mutta pienellä mutulla, niin kovasti mallikohtaista mikä tuhoaa akkut, mitkä ei, jos siihen menneseen palaan, niin jotkin mallit selvinneet hienosti vuosikausia ns jatkuvassa laturissa olossa, ja akkut säilyneet niin hengissä että akkunkin varassa toimii. Toinen ääripää on sitten olleet mallit jotka tuhonneet laturissa akkunsa jopa alle kahdessa vuodessa. Tosin jälkimmäisiin en ole 20 luvun mallaissa törmännyt (onko sitten vain tuuria)
 
Onko tällaista laadukasta autotelinettä + laturia?

- CD-soittimen reikään työnnettävä (huomattavasti tukevampi kuin tuulettimeen asennettava)
- Kännykälle magneettikiinnitys
- Tehokas langaton lataus
- Ei tyhjennä auton akkua silloin kun sitä ei käytä

Olisi ideaaliratkaisu itselle. Oma kännykkä on OnePlus 8 Pro.
 
Magsafe laturi tai ”latausmatto” olisi hakusessa autoon. Sijoitus tulisi vaihdekepin etupuolelle (kuva), jossa tupakansytyttimet ja usb-c vieressä. Monissa uudemmissa autoissa tuonne saakin lisävarusteena jo ”latausalustan”.

Lyhyt tai vaihdettavissa oleva johto olisi suotavaa.
IMG_9101.jpeg
Palataan tänne, eli päädyin lopulta tähän:

Ei ole usb-c, mutta dash-camin adapterissa oli 1xusb-a vapaana, joten siitä kovaan ajoon. Tuntuu toimivan hyvin.
 
Kaipailisin USB-C-to-USB-C-kaapelia, jonka läpi menisi sekä virtaa että dataa. Uskaltaako näissä (paloturvallisuus huomioiden) tilata jotain kiinalaisia kaapeleita? Esimerkiksi

usb-c 40Gbps - Temu .

Onko esimerkiksi jotkin kiinalaiset merkit toistaan laadukkaampia? Entä onko vaihtoehtoisesti suositella jotain huokeaa vaihtoehtoa ihan Suomesta ostettuna?
 
Kaipailisin USB-C-to-USB-C-kaapelia, jonka läpi menisi sekä virtaa että dataa. Uskaltaako näissä (paloturvallisuus huomioiden) tilata jotain kiinalaisia kaapeleita? Esimerkiksi

usb-c 40Gbps - Temu .

Onko esimerkiksi jotkin kiinalaiset merkit toistaan laadukkaampia? Entä onko vaihtoehtoisesti suositella jotain huokeaa vaihtoehtoa ihan Suomesta ostettuna?
Laadusta tiedä, mutta jonkinlaista brändiarvoa mm Anker, Ugreen, Baseus ja sitten ne isot kiinalaiset puhelinvalmistajien nimet.

Jenkki merkistä, niin voi vilasta Amazonin omalla nimellä myymät. (jos nyt haluaa ko firmaa tukea)

Edit:
Typo Anger->Anker
Kiitos tarkkaavaisuduesta :-)
 
Viimeksi muokattu:
Anger kuulostaa kiinalaisen Ankerin kiinalaiselta feikkiversiolta. :) Mutta muuten noi varmaan aika hyviä tärppejä. Temusta en ostaisi mitään.
 
Kaipailisin USB-C-to-USB-C-kaapelia, jonka läpi menisi sekä virtaa että dataa. Uskaltaako näissä (paloturvallisuus huomioiden) tilata jotain kiinalaisia kaapeleita? Esimerkiksi

usb-c 40Gbps - Temu .

Onko esimerkiksi jotkin kiinalaiset merkit toistaan laadukkaampia? Entä onko vaihtoehtoisesti suositella jotain huokeaa vaihtoehtoa ihan Suomesta ostettuna?
Clas Ohlsonin oman merkin eli exibelin kaapelit oli ainakin ennen ihan usb-if sertifikoituja
 
Mitä moniporttista laturia suosittelisitte seuraavin speksein?

-Sähkönsyöttö erillisellä mieluiten irroitettavalla johdolla
-Mieluiten edes 2 USB-A (2.4A riittää. QC tuki plussaa, ajatuksena näillä ladata Micro usb laitteita)
-PD PPS tuki oltava.
-Yhdestä portista saatava PPS tuella 100W ulos (saa laskea tehoa jos muut portit samalla nappaa tehoa)
-PD PPS tosiaan oltava mutta mieluiten myös QC tuki edes osaan porteista.

Ihannetilanne olisi 3 USB A porttia ja 2 USB C mutta nytten kun laitteet alkaa siirtymään USB C niin ehkä 2 USB A ja 3 USB C porttia omaava olisi parempi vaihtoehto.

Reissaan paljon ja on paljon USB laitteita mukana niin kätevämpi kun olisi kaikille yhteinen laturi. 100W yhteisteho riittää mutta toki on plussaa jos yhdestä ottaa 100W ulos niin muille jäisi hieman extravirtaa jäljelle.

Netistä haulla löytyy lähinnä sellaisia joissa ulkomaan pistoke ja myyjät sekä valmistaja ennalta tuntemattomia. Oletettavasti kiinalaisia halppiksia niin turvallisuudesta ei ole takeita. Siksi ennemmin jokin merkkilaturi.
 
Mitä moniporttista laturia suosittelisitte seuraavin speksein?

-Sähkönsyöttö erillisellä mieluiten irroitettavalla johdolla
-Mieluiten edes 2 USB-A (2.4A riittää. QC tuki plussaa, ajatuksena näillä ladata Micro usb laitteita)
-PD PPS tuki oltava.
-Yhdestä portista saatava PPS tuella 100W ulos (saa laskea tehoa jos muut portit samalla nappaa tehoa)
-PD PPS tosiaan oltava mutta mieluiten myös QC tuki edes osaan porteista.

Tässä Ugreen Nexode 200W pitäisi nuo kysymäsi ominaisuudet löytyä. Irrotettavasta johdosta en ole ihan varma, mutta ymmärtääkseni on.
 
Tässä Ugreen Nexode 200W pitäisi nuo kysymäsi ominaisuudet löytyä. Irrotettavasta johdosta en ole ihan varma, mutta ymmärtääkseni on.
Onko tuosta kokemusta, eli toimiiko jokainen portti itsenäisesti, tarkoitan sitä että jos on useampi laite yhtäaikaa, niin jonkin toisen laitteen neuvottelut ei vaikuta muihin, tai kun kytketään laite lisää, niin se ei vaikuta jo kytkettetyihin.

Jotkin moni porttiset puljaa niitä tehoja ja speksejä kesken käytön, joka voi sitten aiheuttaa jollekkin harmia
 
Onko tällaista laadukasta autotelinettä + laturia?

- CD-soittimen reikään työnnettävä (huomattavasti tukevampi kuin tuulettimeen asennettava)
- Kännykälle magneettikiinnitys
- Tehokas langaton lataus
- Ei tyhjennä auton akkua silloin kun sitä ei käytä

Olisi ideaaliratkaisu itselle. Oma kännykkä on OnePlus 8 Pro.
Auto kohtainen jalusta + Quadlock + langatonlataus = voittaja valinta
PXL_20230826_070708515.PORTRAIT~2.jpg


Quadlock saa nykyään myös magneetti kiinnityksellä...
 
Onko tuosta kokemusta, eli toimiiko jokainen portti itsenäisesti, tarkoitan sitä että jos on useampi laite yhtäaikaa, niin jonkin toisen laitteen neuvottelut ei vaikuta muihin, tai kun kytketään laite lisää, niin se ei vaikuta jo kytkettetyihin.

Jotkin moni porttiset puljaa niitä tehoja ja speksejä kesken käytön, joka voi sitten aiheuttaa jollekkin harmia

Noin syvällisesti en valitettavasti tiedä, enkä siis ko laitetta omista. Ehkä arvosteluiden syövereissä joku olisi kommentoinut enempi.
 
Onko tuosta kokemusta, eli toimiiko jokainen portti itsenäisesti, tarkoitan sitä että jos on useampi laite yhtäaikaa, niin jonkin toisen laitteen neuvottelut ei vaikuta muihin, tai kun kytketään laite lisää, niin se ei vaikuta jo kytkettetyihin.

Jotkin moni porttiset puljaa niitä tehoja ja speksejä kesken käytön, joka voi sitten aiheuttaa jollekkin harmia
Jos scrollaat myynti-ilmoitusta alaspäin niin on selvät kuvat miten toimii missäkin latausconfiguraatiossa.
 
Löytyi yksi kuva tuosta missä virtakaapeli erikseen laturin päällä jonka perusteella on irroitettava. Luultavasti C5 liittimellä. Täytyy tuo laittaa hankintalistalle.
Hommaa pari usb-c - micro-usb piuhaa. Eivät maksa montaa euroa ja pidemmällä tähtäimellä ne microt putoavat anyway pois matkasta.
Onko tuosta kokemusta, eli toimiiko jokainen portti itsenäisesti, tarkoitan sitä että jos on useampi laite yhtäaikaa, niin jonkin toisen laitteen neuvottelut ei vaikuta muihin, tai kun kytketään laite lisää, niin se ei vaikuta jo kytkettetyihin.

Jotkin moni porttiset puljaa niitä tehoja ja speksejä kesken käytön, joka voi sitten aiheuttaa jollekkin harmia
Väkisinhän ne tehot on uudelleenneuvoteltava jos porttien yhteenlaskettu maksimiteho on korkeampi kuin koko vehkeen maksimiteho.

En tiedä mahdollistaako usb-c virran uudelleenneuvottelu laturin puolelta ilman jännitteen katkaisua - enkä tiedä osaavatko laitteet noudattaa jos tukeekin.
 
Jos scrollaat myynti-ilmoitusta alaspäin niin on selvät kuvat miten toimii missäkin latausconfiguraatiossa.
Luin huolimattomasti ja ymmärsin vajaasti, en sitä siis saanut selville, vaikuttaako toinen laite toisen lataukseen, vaikka pysyttäisiin kokonais budjetissa.

Vai tarkoitatko vastauksellaisi sitä että juu vaikuttaa.


Väkisinhän ne tehot on uudelleenneuvoteltava jos porttien yhteenlaskettu maksimiteho on korkeampi kuin koko vehkeen maksimiteho.

En tiedä mahdollistaako usb-c virran uudelleenneuvottelu laturin puolelta ilman jännitteen katkaisua - enkä tiedä osaavatko laitteet noudattaa jos tukeekin.
Hain nyt sitä tilannetta missä ollaan tehobudjetissa,ei siis tarvisi toisen laitteen tehoja neuvotella, saati tehonsyöttöä katkoa.
 
Luin huolimattomasti ja ymmärsin vajaasti, en sitä siis saanut selville, vaikuttaako toinen laite toisen lataukseen, vaikka pysyttäisiin kokonais budjetissa.

Vai tarkoitatko vastauksellaisi sitä että juu vaikuttaa.



Hain nyt sitä tilannetta missä ollaan tehobudjetissa,ei siis tarvisi toisen laitteen tehoja neuvotella, saati tehonsyöttöä katkoa.
Sitä että vaikuttaa. Kuvassa tehot että mitä tehoja saa mistäkin portista jos kaikki ottaa täydet tehot irti. Sitä en mene sanomaan varmaksi että jos kaikissa porteissa laite mutta muut ovat lähinnä ylläpitolatauksessa että saako silloin yhdestä portista täydet tehot mutta luulisi että saa.
 
Hommaa pari usb-c - micro-usb piuhaa. Eivät maksa montaa euroa ja pidemmällä tähtäimellä ne microt putoavat anyway pois matkasta.
On paljon laitteita mitkä vielä tulee käyttämään USB-A vielä pitkään ja kaapelit olisi muuten hyvä idea mutta jos kaapeli hajoaa reissussa jolloin tarvitsee korvaavan tilalle niin USB-A-Micro USB johdon saa melkeinpä mistä vaan kaupasta kun taas USB-C-Micro USB kaapeli on todella harvinainen.
 
Sitä että vaikuttaa. Kuvassa ...
Eli, jos sinulla kaksi USB-A laittta perus USB virtaa ottavaa, ja kytket USB-C laitteen joka haluaa 10Wattia, niin USB-A laitteilla räpsyy sähköt.
Tai jos kiinnin USBC laite joka imee 10W, tai toisessa USB-C portissa laite joka imee samaisen 10W, mutta sitten lopaettaa imemisen, ja hetkenpäästä haluaisi 10W, niin kaikissa räpsyys sähköt ?

Joo, ei tuo kaikkia käyttötarkoituksia häiritse, joillekkin ärsyttävä, joillekkin este käyttää
 
Kysytääs lisää että mitkä olisi sopivat. Nyt kun verkkovirtalaturi on tiedossa niin tarvitsisi autolaturin ja kaapeleita.

Laturille seuraavat speksit oltava:
-12v/24v
-100W usb-c pps
-tehonäyttö olisi kiva
-vahva pistoke joka pysyy tukevasti tupakansytkässä paikallaan.
-"robust" rakenne
-Mielelläni kuulisin molemmat vaihtoehdot joko perus tupakansytkäpää ja sellainen missä esim tupakansytkässä liitin ja johto minkä päässä lisää latauspaikkoja takapenkkiläisiä ajatellen. Takapenkkiläisille sopivassa olisi kiva olla myös usb-a paikkoja edes pari piuhan nokassa ja yksi pistokkeessa.

Piuhoja tarvitsisi myös:
- usb-c molemmissa päissä
-usb if hyväksyntä
-1m ja 2m pituisia
-mieluiten kulutuskestävä että ei murtuisi heti liittimen juuresta ja olisi myös notkea kylmällä kelillä/pakkasella (ajoneuvokäyttöön tulisi)
-saa olla braided kunhan olisi kestävä muttei jäykkä. Tämä lisäisi hieman hankauskestävyyttä
-100w ja pps sopiva. (onkos muuten kaikki usb if hyväksynnällä olevat 100w kaapelit pps tuella olevia? vaatiiko pps ylipäätään kaapelilta tukea?)
 
Jotain suositeltavaa väh. 1.5m kaapelia läppärin ja telakan väliin? 90w lataus ynnä kuvan pitäis kulkea läpi. Mielellään jopa 2m pitkä ettei niin tiukalla tarvi olla. Telakan mukana tullut kaapeli on sen verran nysä että kuumottaa milloin jotain katkeaa kun vähän tönäisee konetta.
 
Noin kymmenen Oneplussan jälkeen ei niitä varmaan enää tänne taloon tule johtuen huonosta tuesta yleisimmille latausstandardeille (USB-PD, QC) vaikka teknisesti vooc onkin priimaa.
10T laturi tukee PD:tä ja autolaturi PD 30W ja QC:tä.

Itellä se rajoitus ettei lataa ihan täysillä ja vain 80% esim yöllä.

Ja joo, on aivan mahtavaa kun saa äkkiä virtaa. Säästellen kyllä siten että en lataa täyteen ellei ole oikea tarve. Kännykkää, läppäriä tms.
 
Liittyy varmaan tähän ketjuun etäisesti, kun ei ole Zenfone 10:lle omaa ketjua.

Aika uskomaton suunnittelukukkanen kyllä tässä langattoman latauksen suhteen. Sekä autossa että työpöydällä langaton lataus ei toimi, koska kamera-linssit aiheuttavat sen, että puhelin on lievässä kulmassa eikä täten saa täyttä kosketusta latausalustaan. Pöydällä olevaan laturiin voi puhelimen laittaa sivuttain, jolloin tätä ongelmaa ei ole mutta autossa tämä ei ole mahdollista, koska teline on suunniteltu pitämään puhelin pystyasennossa.

Melkoinen pettymys kyllä.
 
Kysytääs lisää että mitkä olisi sopivat. Nyt kun verkkovirtalaturi on tiedossa niin tarvitsisi autolaturin ja kaapeleita.

Laturille seuraavat speksit oltava:
-12v/24v
-100W usb-c pps
-tehonäyttö olisi kiva
-vahva pistoke joka pysyy tukevasti tupakansytkässä paikallaan.
-"robust" rakenne
-Mielelläni kuulisin molemmat vaihtoehdot joko perus tupakansytkäpää ja sellainen missä esim tupakansytkässä liitin ja johto minkä päässä lisää latauspaikkoja takapenkkiläisiä ajatellen. Takapenkkiläisille sopivassa olisi kiva olla myös usb-a paikkoja edes pari piuhan nokassa ja yksi pistokkeessa.

Piuhoja tarvitsisi myös:
- usb-c molemmissa päissä
-usb if hyväksyntä
-1m ja 2m pituisia
-mieluiten kulutuskestävä että ei murtuisi heti liittimen juuresta ja olisi myös notkea kylmällä kelillä/pakkasella (ajoneuvokäyttöön tulisi)
-saa olla braided kunhan olisi kestävä muttei jäykkä. Tämä lisäisi hieman hankauskestävyyttä
-100w ja pps sopiva. (onkos muuten kaikki usb if hyväksynnällä olevat 100w kaapelit pps tuella olevia? vaatiiko pps ylipäätään kaapelilta tukea?)
Xiaomin 100w autolaturin on toimivaksi todettu, ei taida 100w antaa kuin xiaomin omille laitteille mutta oma lenovon läpyskä imee ilman "hidaslataus" varotuksia nopeasti täyteen (todnäk 65w).
 
Xiaomin 100w autolaturin on toimivaksi todettu, ei taida 100w antaa kuin xiaomin omille laitteille mutta oma lenovon läpyskä imee ilman "hidaslataus" varotuksia nopeasti täyteen (todnäk 65w).
Ois nyt hakusessa ihan universaali ei merkkiriippuvainen 100w suhteen.
 
Saakos muuten mistään OnePlus usb a-usb c kaapeleita mitkä on niitä pyöreitä kaapeleita eikä liitteitä. Laturien mukana noita tulee tai ainaskin on tullut mutta en ole löytänyt erikseen noita mistään. Nimeomaan orkkiksia eikä kopiokaapeleita. Litteisiin mennyt hermo kun eivät kestä, on enemmän kuin tyypillistä että litteä kaapeli pettää liittimen juuresta. Taas sai yhden litteän kaapelin korvata toisella kun ei ladannut enää täydellä teholla ja kuumeni juurikin liittimen juuresta. Tuurilla oli valmiiksi yksi pyöreä johto jonka olin laittanut talteen hajonneesta 30W autolaturista (plussanasta upposi laturin sisään eikä tullut sieltä enää ikinä ulos)
 
Saakos muuten mistään OnePlus usb a-usb c kaapeleita mitkä on niitä pyöreitä kaapeleita eikä liitteitä. Laturien mukana noita tulee tai ainaskin on tullut mutta en ole löytänyt erikseen noita mistään. Nimeomaan orkkiksia eikä kopiokaapeleita. Litteisiin mennyt hermo kun eivät kestä, on enemmän kuin tyypillistä että litteä kaapeli pettää liittimen juuresta. Taas sai yhden litteän kaapelin korvata toisella kun ei ladannut enää täydellä teholla ja kuumeni juurikin liittimen juuresta. Tuurilla oli valmiiksi yksi pyöreä johto jonka olin laittanut talteen hajonneesta 30W autolaturista (plussanasta upposi laturin sisään eikä tullut sieltä enää ikinä ulos)

Ainakin Piuhakauppa myy kuvan perusteella pyöreää kaapelia. Kannattaa toki kysyä, onko kaapeli oikeasti pyöreä. OnePlus Dash pitkä ja hätänen USB-C piuha 2m 4A ⋆ Piuhakauppa.com

Tämä Piuhakaupan kaapeli on muuten aivan uskomattoman kestävä ja taipuisa. USB-C 1.2m pakkasen kestävä piuha (-60c) 3A ⋆ Piuhakauppa.com
 
Ainakin Piuhakauppa myy kuvan perusteella pyöreää kaapelia. Kannattaa toki kysyä, onko kaapeli oikeasti pyöreä. OnePlus Dash pitkä ja hätänen USB-C piuha 2m 4A ⋆ Piuhakauppa.com

Tämä Piuhakaupan kaapeli on muuten aivan uskomattoman kestävä ja taipuisa. USB-C 1.2m pakkasen kestävä piuha (-60c) 3A ⋆ Piuhakauppa.com
OnePlus pikalataus vaan vaatii juurikin sen OnePlus oman kaapelin... peruskaapeli ei käy. Ja tiedossa on että litteällä saa uudemman pikalatauksen mutta itselle riittää tuo vanhempikin
 
OnePlus pikalataus vaan vaatii juurikin sen OnePlus oman kaapelin... peruskaapeli ei käy. Ja tiedossa on että litteällä saa uudemman pikalatauksen mutta itselle riittää tuo vanhempikin
Ja sitä ei sitten kannata ostaa AliExpressistä parilla eurolla nimim. kokemusta on, pikalataus ei toimi. Muitakaan laitteita ei ladannut kunnolla. Oli feikkikaapeli.
 
Ostin Energy 5W Energy+ Qi-latausalustan, mutta se lataa vain 1.3W teholla accubatteryn mukaan. Onko tuo latausalusta vain noin paska vai kannattaako tuo langaton lataaminen unohtaa? Ihan näppärä kun ei tarvitsisi aina sitä piuhaa laittaa kiinni. Ostin ihan tarkoituksella tuollaisen pienitehoisen latausalustan, niin ei hirveästi lämmittäisi akkua ladatessa. Tosin pitäisi siitä nyt se 5W latausteho saada, ettei lataamisessa koko päivää menisi. Puhelimena Oppo find X5. Kokeilin paria laturia joilla molemmilla sama tulos, joten tuskin on laturista kiinni. Kokeilin alkuperäisen suojasuojakuoren kanssa sekä ilman sitä ilman mitään eroa.
 
Ostin Energy 5W Energy+ Qi-latausalustan, mutta se lataa vain 1.3W teholla accubatteryn mukaan. Onko tuo latausalusta vain noin paska vai kannattaako tuo langaton lataaminen unohtaa? Ihan näppärä kun ei tarvitsisi aina sitä piuhaa laittaa kiinni. Ostin ihan tarkoituksella tuollaisen pienitehoisen latausalustan, niin ei hirveästi lämmittäisi akkua ladatessa. Tosin pitäisi siitä nyt se 5W latausteho saada, ettei lataamisessa koko päivää menisi. Puhelimena Oppo find X5. Kokeilin paria laturia joilla molemmilla sama tulos, joten tuskin on laturista kiinni. Kokeilin alkuperäisen suojasuojakuoren kanssa sekä ilman sitä ilman mitään eroa.
Oliko akku miten täynnä kun testasit? Taitavat kaikki laturit hidastaa latausta, mitä täydempi akku on (varsinkin 80% jälkeen), ettei ns. "keitä yli"...
 
Oliko akku miten täynnä kun testasit? Taitavat kaikki laturit hidastaa latausta, mitä täydempi akku on (varsinkin 80% jälkeen), ettei ns. "keitä yli"...

Tuo on tiedossa, että lataus hidastuu kun akku alkaa olla täynnä. Testasin kun akussa oli alle 40%, joten olisi kyllä pitänyt ladata täysillä.
 
Ostin Energy 5W Energy+ Qi-latausalustan, mutta se lataa vain 1.3W teholla accubatteryn mukaan. Onko tuo latausalusta vain noin paska vai kannattaako tuo langaton lataaminen unohtaa? Ihan näppärä kun ei tarvitsisi aina sitä piuhaa laittaa kiinni. Ostin ihan tarkoituksella tuollaisen pienitehoisen latausalustan, niin ei hirveästi lämmittäisi akkua ladatessa. Tosin pitäisi siitä nyt se 5W latausteho saada, ettei lataamisessa koko päivää menisi. Puhelimena Oppo find X5. Kokeilin paria laturia joilla molemmilla sama tulos, joten tuskin on laturista kiinni. Kokeilin alkuperäisen suojasuojakuoren kanssa sekä ilman sitä ilman mitään eroa.
En ole ihan varma näyttääkö accubattery sen lukeman mitä käytön jälkeen jää akulle meneväksi eli ei välttämättä ole se arvo mikä tulee laturilta vaan näyttää sitä lukemaa mikä menee akulle. Osa lataustehosta kun menee kuitenkin näytön päälläoloon, prossulle ja appien pyörittämiseen.
 
En ole ihan varma näyttääkö accubattery sen lukeman mitä käytön jälkeen jää akulle meneväksi eli ei välttämättä ole se arvo mikä tulee laturilta vaan näyttää sitä lukemaa mikä menee akulle. Osa lataustehosta kun menee kuitenkin näytön päälläoloon, prossulle ja appien pyörittämiseen.

Taitaa näyttää akkuun menevän virran. Kokeilin uudelleen netinjako päällä (elisa pätkäisi kiinteän), niin näyttää keskimäärin noin 0W lataustehoksi ja ilman laturia kulutukseksi 1,6-1,8W. Eli Tästä voinee päätellä tuosta tulevan alle 2W puhelimeen päin. On kyllä mielestäni todella heikko suoritus tuolta latausalustalta, mutta merkki huomioon ottaen ei nyt varsinaisesti ihan hirveä yllätys. Ajattelin vaan kaupassa käydessä tuollainen napata ettei tuollaisen kanssa nyt voisi pahasti mennä metsään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 928
Viestejä
4 561 159
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom