Jos AnandTechissä aiemmin työskennellyttä Andrei Frumusanuita on uskominen, niin valmistajien lupaukset akkujen kunnosta pikalatauksella ovat potaskaa. Valmistajat usein viittaavat TÜV:n tekemiin testeihin mutta TÜV ei edes testaa laitteita kokonaisina vaan akut on purettu erilleen puhelimesta. Tällöin lämpö ei muodostu samanlaiseksi ongelmaksi kuin arkikäytössä. Lisäksi TÜV ei edes kaikissa tapauksissa testaa laturin täydellä teholla. Andrei kirjoitti aiheesta aiemmin Twitteriin. Alla oleva linkki on WebArchiven kautta, kun Andreilla on yksityinen tili.
Ottamatta kantaa hänen kirjoituksiin, niin sitä en epäile etteikö markkinoinnissa olisi markkinointi lisää, mutta jos luvatut asiat ei täyty, niin kuullostaa virheeltä josta seuraa se että jos akku porsii luvattua aiemmin, niin virhevastuu kolkuttelee.
Mutta noin yleisemmin, jos mennyt kuvaa tulevaa, niin mutulla väitän että pikalataus ei ole se tunnusmerkki millä markkinoilta erottaa mallit jotka syö akut ennenaikojaan.
Vuosien saatossa (äly)puhelimien akkujenkäyttöiät tuntuu jopa pidentyneet, tosin siitä kyllä ainakin osa pistän suhteellisesti isompien akkujen ansioksi.
(edit linkki avautu, en nyt nopeasti saanut selville kuinkapaljon väitteet heittää)
Isoin akkua kuluttuva tekijä on varauksen pitäminen 100%:ssa. Sen takia puhelinta ei kannattaisi jättää yöksi laturiin, ellei laitteessa ole älykästä latausta, joka lataa laitteen täyteen juuri ennen herätystä ja puhelimen irroitusta.
Jos lähdetään siitä että latauselektroniikka osaa homman, niin en tuota yöllälataamista nyt välttelisikään.
On myös viestiä että se tyhjäksiajaminen on se eniten syövä juttu, ja vaikka ei olisi, niin se on kuitenkin sen käyttökokemuksen kannalta ärsyttävin asia.
Mutta en nyt väitä kumpi on se suurempi juttu, melkein väittän että kumpaakin, riippuu siitä kuinka tyhjäksi akku annetaan mennä ja kuinka täyteen se ladataan ja siinä miten siinä käyttäydytään. (tässä täydellä/tyhjällä tarkoitain kemiallista min/max, en sitä mitä valmistaja on asettanut käytössä rajoiksi.
Mutta ylläolevalla en kiistä optimoinnin vaikutusta, jos omaan käyttörytmiin sopii ja siitä ei ole käytölle haittaa, ja haluaa maximoida akun elinikää, niin optimoimalla voi sitä hakea, ja ehkä kannattaa esim käyttää valmistajan mahdolisia optimointeja sen suhteen.
Valmistajat ovat itse asiassa alkaneet kikkailemaan tämänkin suhteen, kun puhelin ilmoittaa akun olevan 100% vaikka todellisuudessa ei vielä ole. Ohjataan siis kuluttajia irroittamaan puhelin laturista aiemmin ja voidaan mainostaa entistä nopeampia latausaikoja (eli ei ladatakaan täyteen).
En tiedä mitä tuossa tarkoitat sadalla prosentilla, mutta vuosikymmenniä puhelinvalmistajat ovat käyttöliittymässä ilmoittaneet akun olevan jollain tapaa täynnä, usein ajoitettu niihin vaiheiseen kun pikalataus päättynyt ja jatketaan hitaammalla latauksella viimeisiä prosenttiyksiköitä. sen päälle voi sitten olla tai olla olematta enemmän tai vähemmän sitä matkaa kemialliseen maximiin.
Pikalataus on oiva lisäominaisuus tilanteisiin, missä pitää saada nopeasti virtaa mutta jatkuvasti en henk. koht. sitä käytä. Öisin lataan käyttäen Asuksen vakaata ja ajastettua latausta ja tarvittaessa sitten pikalatausta päivisin tilanteen niin vaatiessa.
Oikein nopeat pikalataukset mahdollistaa paremmin sen ettei laitetta roikoteta laturissa, jos lyhyitä latausmahdollisuuksia on usein, niin myös sen ettei akkua ajeta tyhjäksi.
Käyttökokemusta ehdottomasti parantaa.
Mutta pienellä mutulla, niin kovasti mallikohtaista mikä tuhoaa akkut, mitkä ei, jos siihen menneseen palaan, niin jotkin mallit selvinneet hienosti vuosikausia ns jatkuvassa laturissa olossa, ja akkut säilyneet niin hengissä että akkunkin varassa toimii. Toinen ääripää on sitten olleet mallit jotka tuhonneet laturissa akkunsa jopa alle kahdessa vuodessa. Tosin jälkimmäisiin en ole 20 luvun mallaissa törmännyt (onko sitten vain tuuria)