Uniapnea

Mitenkäs tollaset suun eteen tulevat maskit toimii ison parran/viiksien kanssa?

Itellä nyt viikko takana AirFit P30i kanssa. Mulla on yleensä aina toinen sierain tukossa (riippuen siitä kummalla kyljellä nukun) ja varmaan välillä tulee myös suu auki nukuttua, eli heräilyä on tunnin parin välein.
Itselläni kokomaski ollut käytössä alusta asti, eli muutamia vuosia, en vaihtaisi pois. En jaksa ajaa partaa päivittäin, vaan ehkä kerran viikossa. Eli sänki on jo ihan reilu jossakin vaiheessa, ja kyllähän se maski vuotaa loppua kohden. Tämän voi todeta helposti ResMedin myAir-sovelluksesta. Vuoto nousee näköjään viikossa jostakin 5 l / min tasoon 50 l / min. Tapahtumat eivät kuitenkaan nouse kuin korkeimmillaan johonkin 1,5 / h. Eli homma toimii ihan hyvin. Vaikea sanoa mitä homma olisi tuuhealla kokoparralla.

Kolme viikkoa sitten tuli tarvikejakelusta taas uusi maski ja letku. Nyt on vaan ilmennyt että nukkuessa jossain vaiheessa letku irtoaa laitteesta, airsense 11. Ei tällaista aikaisemmin ole tapahtunut koskaan, nyt jo 5-6 kertaa ainakin.
Letku on varmasti tiukasti laitettu paikalleen. Letku oli ehkä vähän jäykän tuntuinen, mutta niinhän ne aina vähän on.

Kolme viikkoa sitten tuli tarvikejakelusta taas uusi maski ja letku. Nyt on vaan ilmennyt että nukkuessa jossain vaiheessa letku irtoaa laitteesta, airsense 11. Ei tällaista aikaisemmin ole tapahtunut koskaan, nyt jo 5-6 kertaa ainakin.
Letku on varmasti tiukasti laitettu paikalleen. Letku oli ehkä vähän jäykän tuntuinen, mutta niinhän ne aina vähän on.

Ahaa, itsellä malli AS 10, siinä se kumikaulus tosi tiivis ja sitten toisessa lämpöletkussa myös hyvä kiinnitys. Millainen siinä 11-mallissa sitten on? Enempi tässä kiusaa se, että virtajohto meinaa välillä pudota pois laitteesta, koska se "suora putki", mikseivät ole tehneet vaikka jotain "tappiliitintä" jota vaikka sitten voitaisi kiertää "lukkoon", että pysyisi paikoillaan... :hmm:

Eli tuossa tuo mutkan jälkeen laitteeseen menevä osa luistaa irti jossain vaiheessa.

20250202_195304.jpg

Eli tuossa tuo mutkan jälkeen laitteeseen menevä osa luistaa irti jossain vaiheessa.

20250202_195304.jpg
Öö tuo "mutka" kuuluu maskin päähän ja laitteeseen menee letku ilman tuota mutkaa.

Tuohon tyyliin. Toki itsellä tuossa kuvassa lämpöletku, mutta se normiletku menee aivan samoin.
IMG_20250202_202316.jpg

Edit:
Tuossa vielä normiletkulla

IMG_20250202_202847.jpg

Viimeksi muokattu:

20250202_195304.jpg
Toi näyttää tosi oudolta. Mulla on letkussa itsessään L-pala, joka napsahtaa paikoilleen. Toki AS10 ja lämmitettävä letku, että siinä mielessä erilainen.

Edit: Kokeilin normiletkullakin, menee suoraan laitteen liittimeen ilman lukkoa tai mitään L-palaa.

Oolrait. Täytyy kokeilla.
Toisaalta tällä on menty 5v airsense 10:llä ja 1v. 11:llä eikä mitään ongelmaa.

Öö tuo "mutka" kuuluu maskin päähän ja laitteeseen menee letku ilman tuota mutkaa.

Tuohan riippuu ihan maskista. Minulla L-muotoinen pää on laitteessa, ja suora pää maskissa, koska maskissa itsessään on L-muotoinen liitos-osa.

Minullakin joskus irtoaa maskin päästä letku, mutta vain silloin kun olen hereillä ja käännähtää varovasti. Nukkuessa ei ole koskaa irronnut. Olen kyllä huomannut, että jotakin löytymistä on tapahtunut, koska tiheämmin irtoaa. Saisi olla joku kunnollinen napsahtava lukitus tuossa.

Itsellä tuo mutkapala on nimenomaan laitteen takana ja sen avulla laite menee lähemmäksi seinää. Maskina AirFit N30i ja samannäköinen letku. Ja ei kyllä lähde mitenkään vahingossa kumpikaan pää irti. Tuossa maskissa on naksahtava lukitus ja on kyllä pysynyt.

Kannattaa varmaan sieltä tarvikejakelusta sitten tiedustella onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa, jos vaikka letkujen toleransseissa on tapahtunut muutoksia.
Jos tuo kulmapala tosiaan tuonne laitteen taakse kuuluu, niin pitäisihän sen sitten toimia ja pysyä paikallaan.

Pikaisella Googlailulla en löytänyt tuollaista kulmapalaa+normiletkua, suurin osa taitaa nykyään olla lämmitettävää letkua että eikös ne sitten sellaista olisi antaneet tarvikejakelusta? Se taitaa olla normiletkua ohuempikin.

Niksun vinkki kuitenkin varmaan toimii jos vaan letku mahtuu tuolla tavoin.

Mulla oli p30i sierainmaski jonkun aikaa muovisessa hedelmäpussissa, kun sain sen tilalle Philipsin kokomaskin.
Silikoni on muuttunut ihan keltaiseksi ja haisee helvetin pahalta, sellainen haju jonka voi tuntea vanhusten saattohoito-osastolla.
Oli kyllä pesty ja kuivattu ennen kun sen pussiin säilöön pistin.
Näemmä jotkut myy tällaisia kusenkeltaisia CPAP maskeja Torissakin... :rolleyes::sick:

Nyt poistettu tuo kulmapala laitteen puoleisesta letkunpäästä @Niksu tapaan ja tuo kuminen liitos menee suoraan laitteen ilman ulostuloon. Olihan tuo näköjään ihan käyttöohjeissakin😁.
Samalla käänsin laitteen ilman ulostulo liitoksen nukkujaa päin ja näyttö seinään päin.
Täytynee olla sinne jakeluun yhteyksissä jos ongelma jatkuu, mutta uskoisin tämän nyt ratkenneen. Kyseessä siis normi slimline letku ja nenämaski.

Itsellä tuo mutkapala on nimenomaan laitteen takana ja sen avulla laite menee lähemmäksi seinää. Maskina AirFit N30i ja samannäköinen letku. Ja ei kyllä lähde mitenkään vahingossa kumpikaan pää irti. Tuossa maskissa on naksahtava lukitus ja on kyllä pysynyt.
No tämmöinen kombo itselläni, pl. maski joka N20 ja naksahtava lukitus myös.

Joku muu jonottanut HUS Jorvin Uniklinikalta CPAP -laitetta? Nyt kuukausi mennyt, kuinka kauan näitä oikein saa odotella?

Joku muu jonottanut HUS Jorvin Uniklinikalta CPAP -laitetta? Nyt kuukausi mennyt, kuinka kauan näitä oikein saa odotella?
En nyt tarkkaan muista enää, kun laitteen sain vajaa 2v sitten. Mutta diagnoosista laitteen saamiseen meni minulla noin vuosi (diagnoosi 03/22, keuhkotautilääkärin puhelu 04/22, CPAP-laite 03/23). Tosin en muista ihan tarkkaan, että oliko tuossa vuoden viiveessä jotain sellaista, joka johtui "omasta hitaudesta". Nykyään saa tuon uuden AirSense 11-laitteen ResMed-verkkokaupasta hintaan 899 €, jos ei jaksa odottaa tai ei saa sellaista kunnalliselta puolelta esim. liian lievän uniapnean takia.

Mites noiden maskien kanssa nyt oikein on. Sain siis pari viikkoa sitten tuollaisen Air 11 laitteen ja kun kävin sen sairaalasta hakemassa niin tantalla joka sen antoi oli kauhea kiire jonnekkin että kävi asiat vain todella pikaisesti läpi ja antoi laitteen mukana sen oliko se nyt nenänalusmaskin. Siis sellainen pienen joka tulee nenän alle ja letkut kiertää sitten pään sivuilta pään laelle. Tokaisi vielä että se on paras. Tuossa nyt vaan on hieman haasteena se että kun tuon kanssa nukkuu kylelteen, niin tyynen puolelle jäävä puoli tuosta letkusta tahtoo sen verran vängetä vai viimeistään kun nukkuessa vähän liikkuu niin tuo maski alkaa vuotaa "nenän päästä". Tämä tietenkin aiheuttaa epämukavan vinkan tunteen nenässä ja toisekseen aparaatti sitten alkaa hönkimään oikein urakalla joka taas jotain syystä aiheuttaa häiritsevän kovaa ääntä. Tai ei kait se ääni itsessään ole kova, mutta se jotenkin heijastuu kalloon suoraan noista letkuista. Tuo maski siis tuntuu pysyvän tiivinä ja hiljaisena mulla vain jos nukun selältään jota kuitenkaan ei tantta laitteesta huolimatta suositellut. Viikon jälkeen mietin että onko klyyvarini vaan liian iso tuolle nenänalusosalle mutta kun soittelin tuonne vielä niin sieltä joku toinen sanoi ettei isompaa kannata kokeilla kun on sitten liian iso. Mietin että jos alkaa mennä niin hankalaksi että etsinkö ja tilaanko sitten omalla rahalla jostain kokeeksi.

Eli onko vinkkejä tuohon nenänalusmaskiin vai onko se vaan sysipaska yleensäkin?

Oikeastaan koko uniapnea homma on hoidettu kokonaisuudessa hyvin paskasti terveydenhuollon puolesta kun minua on nakeltu vastuuta väistäen julkisen ja työterveyden välillä kuin heittopussia tämän asian suhteen.

Mites noiden maskien kanssa nyt oikein on. Sain siis pari viikkoa sitten tuollaisen Air 11 laitteen ja kun kävin sen sairaalasta hakemassa niin tantalla joka sen antoi oli kauhea kiire jonnekkin että kävi asiat vain todella pikaisesti läpi ja antoi laitteen mukana sen oliko se nyt nenänalusmaskin. Siis sellainen pienen joka tulee nenän alle ja letkut kiertää sitten pään sivuilta pään laelle. Tokaisi vielä että se on paras. Tuossa nyt vaan on hieman haasteena se että kun tuon kanssa nukkuu kylelteen, niin tyynen puolelle jäävä puoli tuosta letkusta tahtoo sen verran vängetä vai viimeistään kun nukkuessa vähän liikkuu niin tuo maski alkaa vuotaa "nenän päästä". Tämä tietenkin aiheuttaa epämukavan vinkan tunteen nenässä ja toisekseen aparaatti sitten alkaa hönkimään oikein urakalla joka taas jotain syystä aiheuttaa häiritsevän kovaa ääntä. Tai ei kait se ääni itsessään ole kova, mutta se jotenkin heijastuu kalloon suoraan noista letkuista. Tuo maski siis tuntuu pysyvän tiivinä ja hiljaisena mulla vain jos nukun selältään jota kuitenkaan ei tantta laitteesta huolimatta suositellut. Viikon jälkeen mietin että onko klyyvarini vaan liian iso tuolle nenänalusosalle mutta kun soittelin tuonne vielä niin sieltä joku toinen sanoi ettei isompaa kannata kokeilla kun on sitten liian iso. Mietin että jos alkaa mennä niin hankalaksi että etsinkö ja tilaanko sitten omalla rahalla jostain kokeeksi.

Eli onko vinkkejä tuohon nenänalusmaskiin vai onko se vaan sysipaska yleensäkin?

Oikeastaan koko uniapnea homma on hoidettu kokonaisuudessa hyvin paskasti terveydenhuollon puolesta kun minua on nakeltu vastuuta väistäen julkisen ja työterveyden välillä kuin heittopussia tämän asian suhteen.
Harmillinen kokemus ollut. Mä sain kokeilla eri vaihtoehtoja ja rauhassa käytiin läpi käyttö ja miten maski sopii. Mulle ei sitä nenän alusmaskia tarjottu aluksi, mutta sain sen sit kontrollikäynnillä. Kokeillut sai toki mukaan niin oli lopulta neljä eri maskia. Itsellä tuo nenänalusmaski vuotaa vähiten, mutta varmasti kiinni klyyvarin ja naaman muodoista muutenkin et mikä sopii.

Ei ole kokemusta nenänalusmaskista. Ei tuo kyllä ihan oikein mene, jos hätäisesti määrätään joku maski ja sanotaan että se on paras. Jostain hyvästä syystä niitä makseja on erilaisia, jokainen löytää itselleen parhaan.

Itse aikoinaan kyllästyin odottamaan julkiselta puolelta CPAP laitetta ja hain yksityiseltä (Coronaria) vuokralaitteen siksi aikaa kun odottelin julkiselta. Coronariassa oli ihan testivuode, jossa sai makoilla ja kokeilla eri maskeja ja maskikokoja ja valita itselleen parhaan. Toki tuollekin hoitajakäynnille/sovittamiselle oli joku hinta, mutta tulipa ainakin sopiva. Siitä kun siirryin myöhemmin julkiselle, oli helppo sanoa minkä maskin haluaa.

Harmillinen kokemus ollut. Mä sain kokeilla eri vaihtoehtoja ja rauhassa käytiin läpi käyttö ja miten maski sopii. Mulle ei sitä nenän alusmaskia tarjottu aluksi, mutta sain sen sit kontrollikäynnillä. Kokeillut sai toki mukaan niin oli lopulta neljä eri maskia. Itsellä tuo nenänalusmaski vuotaa vähiten, mutta varmasti kiinni klyyvarin ja naaman muodoista muutenkin et mikä sopii.
Onko sulla siis nyt käytössä juuri tuo?

Mulla on siis tällainen ja tosiaan nuo sivulla olevat putket tuntuvat vänkäävän maskia sen verran että falskaa jostain kun pää on tyynyä vasten toisella sivulla.

1741377178960.png

Muutenkin olo on kuin teletapilla kun tuolta päänpäältä sojottaa letku

Tuo on ollut ehdottomasti paras itselleni. Tärkeää on löytää oikea kireys tuolle. Jos on liian kireällä niin vääntää.

Onpa huonosti hoidettu. Ei kannata tyytyä tuohon, vaan vaatia kunnollista palvelua. Uniapnea on hoitamattomana aika vakava terveysriski, joten kyllä perusasiat pitäisi saada kuntoon. Itselläni on kokomaski, ja toimii minulle, saa piehtaroida miten haluaa.
Tässä oma kokemus vuosien takaa Oulusta: Uniapnea

Sulla siis tämä AirFit P30i - sierainmaskit - Size Standard | ResMed Verkkokauppa Suomi

Itselläkin oli sama ongelma että poski tyynyä vasten veti sitä nenältä pois, mutta sain sen sitten sopimaan kun säätelin aikani eri kireys asteelle. Minä vain huomasin että jonkin aikaa käyttäessäni aloin aamuisin heräämään että olin maskin ottanut pois mutta ei ollut itsellä mitään käryä miksi. niin soittelin sairaalaan jossa sovittiin että tulen kokeilemaan toista maskia ja sieltä lähdin tämä mukanani pois AirFit N20 -maski ja AirTouch N20 -maskityyny | ResMed Verkkokauppa Suomi tässä oli hyvää se että pysyi hyvin ja oli magneettikiinnityksellä, mutta en tykännyt sitten lopulta ja palasin tuohon aijenpaan takaisin. Eli kyllä sieltä sairaalalta saa toisenlaisenkin maskin jos semmoisen haluaa näin ainakin Tyksin eli Turun alueella.

Onko sulla siis nyt käytössä juuri tuo?

Mulla on siis tällainen ja tosiaan nuo sivulla olevat putket tuntuvat vänkäävän maskia sen verran että falskaa jostain kun pää on tyynyä vasten toisella sivulla.

1741377178960.png

Muutenkin olo on kuin teletapilla kun tuolta päänpäältä sojottaa letku
Tämä nenänalus-maski on ollut paras kompromissi. Nenämaski oli hyvä muutoin, mutta valitettavasti se puhaltaa ulostuloilman suoraan eteenpäin, joten puolisolle se oli ikävä kun yöllä hiukset hulmuaa kuin everestin huipulla.

Ainoa huono itsellä nenänalusmaskin kanssa on ollut herkemmin tukkoon menevä nenä.

P30i on sieraintöpselit ja N30i on nenänalusmaski.

Joo ei se auta kuin pyytää vaan toisen mallinen jos ei sovi itselle se mitä sieltä tarjoavat.

Mulla kohta eka vuosikontrolli ja ajattelin jatkaa Philipsin kokomaskilla.
Kyllä sekin välillä vuotaa, mutta vapaus hengittää sekä nenän,- että suun kautta on vapauttava.

Jos se teletappimainen tuntuu huonolta, niin pyytää sellasen norsunkärsämallin.
Ite tykkään kyllä tuosta päälaelle tulevasta pistokkeesta, ei häiritse yhtään kun kääntyilee (sängyn pääty irti seinästä, niin mahtuu letku siellä kulkemaan vapaasti).

pitääpä noita säätöjä vielä kokeillla saada kohdilleen.

Mutta voisi tähän siis raapustella koko hoitotarinan vuosien varrelta.

Eli siis jo nuoresta pitäen on ollut päiväaikaista väsymystä vaikka olen ihan pienestä pitäen nukkunut tai siis nyt tiedettynä "nukkunut" sen n. 8h. Toki se ei nuorena niin pahasti haitannut päivittäistä touhua. Tuosta on jo ihan parikymppisenä ensimmäisiä kertoja keskusteltu työterveydessä mutta siellä on lähinnä otettu tyyliin verikokeet ja todettu ettei voi olla mitään ihmeempää kun olet nuori ja terve. Noh, ehkä se sitten ei ollut mitään, ajatelin ja taistelin eteenpäin.

Kolmikymppisenä alkoi kuitenkin jo haitata sen verran paljon kun tuntui että väsymys oli muuttunut enemmän ja vähemmän jatkuvaksi ja pahimpien öiden jälkeen oli seuraavana päivänä aivot aika tööt ja päänsärkyä usein. Kaikenlaisia taikatemppuja oli kokeiltu, sänkyjä, tyynyjä, peittoja yms oli vaihdeltu useaan kertaa. Makuuhuoneen lämpötilaa ja muita olosuhteita säädelty. Ei auttanut. Välillä heräili öiseen hikoiluun ja välillä tuntui että oli kyllä ollut "tajuttomana" sen 8h niin aamulla väsytti.

Taas mittailtiin työterveydessä veriarvoja ja määrättiin melatoniinia. Ei auttanut. Määrättiin masennuslääkkeitä joiden unettava vaikutus vain pahensi ongelmaa. Liikunta lässyn salaatti mussunmussun, paasatiin vaikka söin jo melko terveellisesti. Liikunnan lisääminen vain myöskin pahensi väsymystä. Eipä itselläkään tullut uniapnea mieleen koska olin kuitenkin tässäkin vaiheessa vain hieman yli normaalipainon ja työterveyslääkäri oli aina sitä mieltä että kyseessä olisi epätodennäköinen vaihtoehto. kaikkiin näihin tutkimuksiin oli kuitenkin pitänyt aina kauheasti kinuta ja vaatia pääsyä ja tuntui että työterveyttä piti kuin pientä lasta jatkuvasta patistella johonkin toimiin.

Pitkän kitinän jälkeen sain työterveydestä lainaan sitten sen aparaatin uniapneamittausta varten. Ne eri mittarit tuntuivat kuitenkin niin häiritseviltä että mittausyönä en kyllä nukkunut juuri mitään. Eli myöskään siellä mittauksessa ei sitten tässä kohtaa mitään näkynyt.

No, homma taas jäi siihen että työterveyssä pyöriteltiin käsiä kuin italialaisella torilla.

Aloin kuitenkin itse huomailla että esim päiväunilla saattoi herätä sellaiseen korahdukseen. Ei muuta kuin taas työterveyteen asiasta yhtettä kun alkoi tuntumaan että uniapnea voisi kuitenkin olla se oikea vaihtoehto tässä. Siellä ei oltu halukkaita mittailemaan uudestaan niin ainoa vaihtoehto mitä antoivat oli lähete julkiselle puolelle. Kirjoittivat sitten lähetteen terveyskeskukseen. No, menin sinne ja siellä oltiin jotenkin myrtsinä ja todettiin että olisi pitänyt työterveydessä hoitaa. Sain kuitenkin kitistyä julkiselta puolen heidän uniapnea testilaitteen lainaan ja ehkä se näin toisella kertaa ei niin jännittänyt vissiin tuo mittaus ja sieltähän niitä hengityskatkoksia sitten löytyi. Tuon mittarin palautettua sitten kesti pitkään saada soittoaika ja josta kyseinen asia todettiin ja oltiin taas sitä mieltä että pitäisi olla työterveyteen yhteydessä. No olin, ja työterveyslääkäri vain totesi että älä nuku selällään ja that's it.

Hommasin sitten sellaisen selkätaskupaidan johon sai tennispallon sinne mutta vissiin sitä on niin kaukana prinsessasta että pystyn kyllä tuollaisen tennispallon päälläkin nukkumaan kun jotenkin luonnostaan tuntuu pyörähtävän helposti selälleen nukkuessa. Lisäksi tuossa pelkässä kyljeltään nukkumisessa tuntui että alkoi mennä paikat jumiin. Kehoitettiin kokeilemaan vartalotyynyä, mutta vaikka kuinka sitä illala halasi nukkumaan mennessä niin yön aikana sen aina oli pukannut pois. Luulen että se lämmittää liikaa niin sitä pukkii sen pois. Joka tapauksessa myös mittauksessa oli todettu näitä katkoksia myös kyljellään nukkuessa, mutta eniten niitä oli selällään nukkuessa. Vatsaltaan en nuku, koska se on aina ollut mielestäni todella outo asento nukkua.

Kun tuosta asentohoidosta ei kuitenkaan ollut riittävää apua niin kitisin taas työterveyteen josta kirjoitettiin sitten lähete keuhkopuolelle. Ajattelin että siellä ensin vaikka käydään läpi vähän näitä mahdollisuuksia ja tarkistetaan että kaikki muu on nyt kokeiltu mutta sieltä tulikin sitten jokusen kuukauden odottelun jälkeen kirje että tuolla päivällä tule hakemaan CPAP laite. Olin vähän yllättynyt kun ajattelin että tästä vaihtoehdosta olisi jotenkin ensin keskusteltu.

No, laitteen hain ja sen antoi joku apuvälinehoitaja jolla oli kuulemma kiire johonkin vaikka itse olin tullut ja otettu vastaanotolle vielä hyvin etuajassa. Kävi nopeasti laitteen kasaamisen läpi. Maskia kokeiltiin naamalle kerran ja vain tosiaankin tuota yhtä vaihtoehtoa kun se oli kuulemma se paras.

Vaikka tuossa laitteessa nyt hieman totuttelua on ja säädöt vielä maskissa löytämättä niin kyllähän tuo kuitenkin on parantanut elämän laatua huomattavasti. Siis todellakin iso muutos. Näin jälkikäteen olisi pitänyt hoksata itse jostain tuo uniapnea jo parikymmentä vuotta sitten mutta kun väsymyksestä aina terveydenhuollossa mainitsi niin uniapnea sivuutettiin kun on nuori, terve ja normaalipainoinen.

Nenän peittävällä kokomaskilla ekat 1,5 vuotta mutta kylkiasennossa vuotaa todella paljon.
Nyt tuo nenänaluskokomaski niin vuotoa paljon vähemmän. Ollut n. 5 kk nyt ja minusta paljon parempi.

Tämä siis nyt käytössä:

Tuo F30i pään päältä syöttävä voisi varmaan olla kokeilemisen arvoinen myös.

Itselläni oli viimeksi F20 muutaman kuukauden viimeksi, nyt viikolla sain F&P Evora:n ja kyllä maailma muuttus, nyt nukkunut ensimmäiset yöt tuon kanssa, ilman mitään ongelma, koko yöt maskin kanssa. Aina ollut jotain säätämistä, tai olen ottanut maskin unissani pois, kun ei pysty sen kanssa nukkumaan. Erillaisia maskeja kokeiltu useita 2014 vuoden jälkeen, jonkun ajaksi luovuttiin hoidosta kokonaan. Omalla kohdallni on osaan maskeihin esteenä tuo neurostimulaattori, joten magneettiremmejä ei suosita.
Kokokasvomaski itelle pakollinen tai sitten pitää teipata suu kiinni.

Moni tuntuu olevan saanut melkeen heti aloituksen jälkeen apua uniapean hoidossa, itse olen taas aivan toinen, en koe saavani siitä mitään hyötyä, mutta viimeinen selkäleikkauksen jälkeinen "heräämökeikka" opetti itseä, että siitä on hyötyä oltava. Tämä myös muutti omaa asennetta hoitoa kohtaan. Itselläni onkin 2pv-laite, keuhkojen hiekon tuulettuvuuden takia, ei pelkkä CPAP.

Ainakin yksi hyvinvointialue tarjoaa Resmedin airsense 10/11 kaveriksi Airfit F20/F30 QuietAir elbow-osaa eli sitä kulmapalaa joka liittää kokokasvomaskin ja letkun toisiinsa.

Tuo kyseinen osa sisältää vaahtomuovi(?)renkaan joka ei ole mitenkään kiinteä vaan sisältää todella hienojakoista "karvaa". Voisi luulla että se voi irrota ja matkata keuhkoihin asumaan.

Kuinkahan hyvää terveydelle tekee hengittää kymmeniä vuosia muovia tai mistä ikinä tuo on tehty? Taitaa olla samaa tavaraa kuin airsensen sisällä oleva suodatin.

1741457035033.png

1741457232018.png

Luulis että toi suodatin kuuluu vaihtaa kerran pari vuodessa :hmm:

Täällä (HUS) sanoi ettei säästösyistä ota uusia maskimalleja, ku kyselin mahdollisuudesta sovittaa F40, F30 ei mun lärviin sopinut.

Täällä (HUS) sanoi ettei säästösyistä ota uusia maskimalleja, ku kyselin mahdollisuudesta sovittaa F40, F30 ei mun lärviin sopinut.
Vuoden käyttöaika kai niillä on tai ainakin Tampereella tulee vuosittain uus letku ja maski suodattimineen.

Uusiminen ei vaikuta siihen etteikö sieltä karkaisi niitä kuituja hengitysteihin, se on uutena ihan yhtä hapero.

Viimeksi muokattu:
No kulkeeko se hengitysilma tuon karvan kautta? Outoa kyllä että jossakin liittimessä on tuollaista, mikähän tuon funktio on?
Kulkee silloin kun laite ei ole päällä, jos on päällä niin silloin menee vain ulospäin, tuon on tarkoitus hiljentää ulospäin sihisevä ilma.

Tuskimpa tuollainen lyhyt hegittely on mitään verrattuna siihen mikä määrä muita kuituja normaalissa elämässä imetään sisään puhumattakaan niistä jotka erilaisia hengityssuojaimia käyttää esim töissä.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 587
Jäsenet
76 628
Uusin jäsen
Hoksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom