Uniapnea

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
999
Tuota olen joskus miettinyt että käyttääköhän mikään terveydenhuollon yksikkö tuota Airsensen langatonta yhteyttä? Eli lähettääkö laite suoraan tietoja terveydenhuoltoon? Mielestäni kontrollikäynneillä on hoitaja katsonut laitteesta AHI yms. tiedot ja käyttöasteet.
Ainakin Terveystalo tsekkaili tuota kautta kun oli Airsense 11 heidän kautta testissä. Nyt on kunnan kautta sama laite ja oletan heidänkin keräävän tuota kautta dataa kontrollikäyntejä(kin) varten.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Tuota olen joskus miettinyt että käyttääköhän mikään terveydenhuollon yksikkö tuota Airsensen langatonta yhteyttä? Eli lähettääkö laite suoraan tietoja terveydenhuoltoon? Mielestäni kontrollikäynneillä on hoitaja katsonut laitteesta AHI yms. tiedot ja käyttöasteet.
Siis wat? Tuohan lähetti ainakin itselläni joka aamu tulokset seurantaan. Oulussa koko hoitopolku on digitalisoitu, toki se sisältää sovitukset, koulutuksen ja lääkärin käynnit kasvotusten, mutta ohjeistus ja seuranta hoidetaan etänä. Palautepisteitä oli 1 vko, 1 kk, 6kk ja 1 v. Nyt minut on siirretty juuri pois tuosta seurannasta, ja olen jatkossa terveyskeskuksen asiakas. Eli aktiivinen seuranta on käsittääkseni lopetettu ja kontrollikäynti vuoden välein.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
608
Tuota olen joskus miettinyt että käyttääköhän mikään terveydenhuollon yksikkö tuota Airsensen langatonta yhteyttä? Eli lähettääkö laite suoraan tietoja terveydenhuoltoon? Mielestäni kontrollikäynneillä on hoitaja katsonut laitteesta AHI yms. tiedot ja käyttöasteet.
Vantaalla käytetään. Kun valitin että puskee liikaa ilmaa monesti, näki hoitaja suoraan miten on laite toiminut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Tuota olen joskus miettinyt että käyttääköhän mikään terveydenhuollon yksikkö tuota Airsensen langatonta yhteyttä? Eli lähettääkö laite suoraan tietoja terveydenhuoltoon? Mielestäni kontrollikäynneillä on hoitaja katsonut laitteesta AHI yms. tiedot ja käyttöasteet.
Mulla oli Taysin laitteessa, mutta nähtävästi liittymää ei uusittu niin oli vain alkuun :think:
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
OYSsin vehkeissä ainakin on etänä seuranta, soittelevat perään aina satunnaisesti ja lääkäri kontrolli käynneillä aina kattelee että miten on pömpelin kans pärjätty sekä tietenki kyselee että miksi on välillä ollu käyttämättä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
605
Viikkoa vaille 3kk odottanu tuloksia, jotka luvattiin kahdessa viikossa. Aattelin pian soittaa perään, mutta kuinka kauan muut ovat odottaneet tuloksia julkiselta?
 
Liittynyt
22.08.2021
Viestejä
6
Kaksi viikkoa meni, kun sain tulokset julkiselta. Mutta vuosi oli 2017. Soita ihmeessä perään. Näkyykö mitään tietoja asiasta omakannan kautta?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
605
Kaksi viikkoa meni, kun sain tulokset julkiselta. Mutta vuosi oli 2017. Soita ihmeessä perään. Näkyykö mitään tietoja asiasta omakannan kautta?
Ei näy. Tarkistanu ja kun oli liittymätön lääkärinkäynti niin ei näkyny kun lääkäri tarkisti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
Itellä ongelmana lähinnä että 1-3 tunnin päästä nukahtamisesta, otan naamarin pois, en ole edes hereillä kun tämä tapahtuu. Välillä päästy 4h, mutta harvinaista. Nukahtaminen onnistuu sentäs suht mukavasti, alle pienet vapotukset ja ketipinori niin nukahtaa.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
Mikäli antavat niin ota sitte heti useampi maski kokeiluun jotta löytyis helposti se minkä kanssa saa nukuttua. Omalla kohdalla meni aika pitkään ennen kuin alkoi maskinaamalla nukahtaminen luonnistumaan sujuvasti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
Mikäli antavat niin ota sitte heti useampi maski kokeiluun jotta löytyis helposti se minkä kanssa saa nukuttua. Omalla kohdalla meni aika pitkään ennen kuin alkoi maskinaamalla nukahtaminen luonnistumaan sujuvasti.
Maski on sierainmaski, ja erittäin ok, en usko että parempaa löytyy kun näitä läpi katsottiin hoitajan kanssa. Nukahtaminen onnistuu mutta yöllä revin helvettiin, en usko että maskin mallista sinänsä kiinni.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
satunnaisesti kävi itellekki niin että sen yöllä on ottanut naamalta pois, nyt kuitenkin kun pian pari vuotta käyttänyt niin näin käy enää hyvin harvoin.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Perhana, että äijjät nukkuu sikeään - jos unissaan maskit saa pois, tietoisesti itse sen teen kun ahistaa tarpeeksi. Itse kerään voimia ruveta taas testaan tuon käyttöä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Maski on sierainmaski, ja erittäin ok, en usko että parempaa löytyy kun näitä läpi katsottiin hoitajan kanssa. Nukahtaminen onnistuu mutta yöllä revin helvettiin, en usko että maskin mallista sinänsä kiinni.
Laita kokomaski, niin pysynee päässä paremmin.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Itsellä on nyt puoli vuotta ollut CPAP käytössä. Alunperin oli tarkoituksena tehdä UPPP-leikkaus jossa avarretaan tuota nielua, mutta lääkäri huomasi nukutuksessa että ei siellä oikeastaan ole edes mitä leikata ja että ongelma on syvällä tuolla kurkussa kurkunkannen ja äänihuulien lähellä mistä sitä ei ilmeisesti voi leikata. Tai ainakaan kyseinen lääkäri ei sitä olisi suostunut leikkaamaan.

Nyt sitten olen mennyt AirSense 10 AutoSetillä sen puolisen vuotta, ja aluksi käytössä oli pelkkä nenämaski. Jotain apua siitäkin jo oli, mutta vasta kokomaskia kokeillessa huomasi että se oikeasti auttaa nimenomaan siihen väsymykseen. Enää ei tullut sellaista välikuolemaa työpäivän jälkeen tai muuta tokkuraisuutta.

Miksi sitten ylipäätään hakeuduin tutkimuksiin? Olen harrastanut salilla käyntiä noin 8 vuotta ja ollut ihan hyvässä kunnossa opiskeluiden aikana, mutta silti jossain vaiheessa alkoi vaan tulemaan noita väsymysoireita että heti kun tuli iltapäivä, niin energiat tippui aivan salamana alas eikä pystynyt olemaan skarppina. Jossain vaiheessa jopa keskellä päivää alkoi nukuttamaan autolla ajaessa. Sitten alkoi tulla myös aamupäänsärkyjä jotka muuttui kohta koko päivän kestäviksi. Kaikki tämä vaikka olin suhteellisen hoikassa kunnossa.

Nyt myös 74-vuotias isäni on apneatutkimuksissa. Isä on myös rakenteeltaan hoikka, ja on koko ikänsä harrastanut urheilua. Hiihtää ja lenkkeilee, on juossut maratoneja, on voittanut seniorisarjoissa Suomen mestaruuksia. Nyt ei ole pariin vuoteen ilmeisesti pystynyt kunnolla lenkkeilemään, ja yhtäkkiä saattaa nukkua päivän aikana 3 - 4:t (!) päiväunet. Jos (kun) tuolta isällekin apneadiagnoosia tulee, niin lienee aika selvä että ainakin meillä tuo kulkee geeneissä. Tai ainakin nimenomaan tuo kurkun rakenne joka sen apnean ylipäätään aiheuttaa.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
Itellä oli kans noita väsymysoireita mutta ei pääkipua, ne ei ollu kovin hyvästä kun töissä ollessa saattoi tulla autolla ajoa helposti se 400km päivässä enkä ollu edes taksikuski vaan hw-teknikko :D
Itse en tutkimuksiin edes ehtinyt hakeutua, lääkäri laittoi tutkimuksiin kun uniapnea paljastui GPAn hoidon yhteydessä kun ei se GPA kuitenkaan selittänyt sitä miksi sitä vässähteli tuon tuosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
OYSsin vehkeissä ainakin on etänä seuranta, soittelevat perään aina satunnaisesti ja lääkäri kontrolli käynneillä aina kattelee että miten on pömpelin kans pärjätty sekä tietenki kyselee että miksi on välillä ollu käyttämättä.
Eivät soittele. Puoltoista vuotta käyttöön otosta ja piti itellä soittaa perään kun kosteuttaja hajosi. Holvasi vettä pitkin pöytiä. Sanoivat vain että aijaa sun kontrolliaika oli ja meni.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Eivät soittele. Puoltoista vuotta käyttöön otosta ja piti itellä soittaa perään kun kosteuttaja hajosi. Holvasi vettä pitkin pöytiä. Sanoivat vain että aijaa sun kontrolliaika oli ja meni.
Minulla tuota seurantaa kesti Oulussa reilu vuoden, tässä ketjussa käyty läpi. Kun koira puri letkun rikki, niin soitin apuvälinelainaamoon ja sanoivat että tule vaan hakemaan uusi. Eikä maksanut mitään edes kun kysyin mitä maksaa.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
Eivät soittele. Puoltoista vuotta käyttöön otosta ja piti itellä soittaa perään kun kosteuttaja hajosi. Holvasi vettä pitkin pöytiä. Sanoivat vain että aijaa sun kontrolliaika oli ja meni.
Mikähän lie isompi kämmi käynyt kun mulla tosiaan oli sama homma vähän aikaa sitten että oli koko ukko kadonnut systeemistä. Tuli esille kun soittelin itse niille saadakseni uutta naamaria testiin. Muuten kyllä ennen tätä sattumaa soittelivat ja seurasivat hyvinkin innokkaasti, joskus oikein tympi ku joku soittelee ja kyselee vekottimen käytöstä...
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Mikähän lie isompi kämmi käynyt kun mulla tosiaan oli sama homma vähän aikaa sitten että oli koko ukko kadonnut systeemistä. Tuli esille kun soittelin itse niille saadakseni uutta naamaria testiin. Muuten kyllä ennen tätä sattumaa soittelivat ja seurasivat hyvinkin innokkaasti, joskus oikein tympi ku joku soittelee ja kyselee vekottimen käytöstä.
Ainakin Oulussa asiakas siirretään sieltä OYS:n keuhkopolilta oman terveyskeskuksen asiakkaaksi n. vuoden jälkeen. Tällöin aktiivisempi seuranta loppuu, oiskohan kerran vuodessa joku kontrollikäynti.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
mulla tapahtui tämä hukkaaminen tuolla terveyskeskuksen puolella, mutta ne nyt muutenkin ihan arvauskeskuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Itse sain nyt unipolille ajan marraskuun alkuun. En kyllä malta odottaa, että pääsee nukkumaan tuon CPAP vehkeen kanssa josko se parantaisi oloa.
Nyt kun ollut lenssua tämän viikon niin päivisin ihan veto pois. Koronaa ei ainakaan kotitestien mukaan ole.
polygrafiassa isoimmat happitason laskut meni 69% tasolle ja keskimäärin 34 katkoa tunnissa. Tuloksissa oli pieni 5 minuutin pätkä käppyröitä laitettu tuloksien mukaan ja siinä pisin katko oli 37 sekuntia. Oisko ollut joku pahin kohta minkä valinnut siihen, kun 5 minuutin jaksolla oli joku 10 katkosta.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Itsellä on nyt puoli vuotta ollut CPAP käytössä. Alunperin oli tarkoituksena tehdä UPPP-leikkaus jossa avarretaan tuota nielua, mutta lääkäri huomasi nukutuksessa että ei siellä oikeastaan ole edes mitä leikata ja että ongelma on syvällä tuolla kurkussa kurkunkannen ja äänihuulien lähellä mistä sitä ei ilmeisesti voi leikata. Tai ainakaan kyseinen lääkäri ei sitä olisi suostunut leikkaamaan.

Nyt sitten olen mennyt AirSense 10 AutoSetillä sen puolisen vuotta, ja aluksi käytössä oli pelkkä nenämaski. Jotain apua siitäkin jo oli, mutta vasta kokomaskia kokeillessa huomasi että se oikeasti auttaa nimenomaan siihen väsymykseen. Enää ei tullut sellaista välikuolemaa työpäivän jälkeen tai muuta tokkuraisuutta.

Miksi sitten ylipäätään hakeuduin tutkimuksiin? Olen harrastanut salilla käyntiä noin 8 vuotta ja ollut ihan hyvässä kunnossa opiskeluiden aikana, mutta silti jossain vaiheessa alkoi vaan tulemaan noita väsymysoireita että heti kun tuli iltapäivä, niin energiat tippui aivan salamana alas eikä pystynyt olemaan skarppina. Jossain vaiheessa jopa keskellä päivää alkoi nukuttamaan autolla ajaessa. Sitten alkoi tulla myös aamupäänsärkyjä jotka muuttui kohta koko päivän kestäviksi. Kaikki tämä vaikka olin suhteellisen hoikassa kunnossa.

Nyt myös 74-vuotias isäni on apneatutkimuksissa. Isä on myös rakenteeltaan hoikka, ja on koko ikänsä harrastanut urheilua. Hiihtää ja lenkkeilee, on juossut maratoneja, on voittanut seniorisarjoissa Suomen mestaruuksia. Nyt ei ole pariin vuoteen ilmeisesti pystynyt kunnolla lenkkeilemään, ja yhtäkkiä saattaa nukkua päivän aikana 3 - 4:t (!) päiväunet. Jos (kun) tuolta isällekin apneadiagnoosia tulee, niin lienee aika selvä että ainakin meillä tuo kulkee geeneissä. Tai ainakin nimenomaan tuo kurkun rakenne joka sen apnean ylipäätään aiheuttaa.
Eikö missään vaiheessa epäilty sentraalista uniapneaa? Eli ei se yleisin obstruktiivinen versio (ahtaat hengitystiet), vaan keskushermostolta ei tule käskyä hengittää (=hengittäminen unohtuu), hieman yksinkertaistaen. Itselläni on tämä diagnoosi.

Sama Airsense 10 on käytössä kuin muutoinkin uniapnean hoidossa, ja nähtävästi toimii ihan suunnitellusti. Hommasin hiljattain Ouran kun epäilytti, mutta kyllä ne katkot tulee lähinnä silloin kun nukkuu ilman maskia. Itse en huomaa väsymyksen kannalta kovin selkeää eroa maskilla tai ilman kun ilman maskia nukkuu 'paremmin' ja pidempään eli vähän +-0 lopputulos. Mutta cpapia tulee kyllä melko kiltisti käytettyä ja ahit pysyy alle kolmen (tutkimuksessa oli 40), ihan jo katkojen vaarallisuuden vuoksi. Muistaakseni sentraaliseen uniapneaan on olemassa vielä joku eri mallin laite, mutta sellaista ei ole tarjottu kun perusmalli tuottaa jo riittävän tuloksen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Eikö missään vaiheessa epäilty sentraalista uniapneaa? Eli ei se yleisin obstruktiivinen versio (ahtaat hengitystiet), vaan keskushermostolta ei tule käskyä hengittää (=hengittäminen unohtuu), hieman yksinkertaistaen. Itselläni on tämä diagnoosi.

Sama Airsense 10 on käytössä kuin muutoinkin uniapnean hoidossa, ja nähtävästi toimii ihan suunnitellusti. Hommasin hiljattain Ouran kun epäilytti, mutta kyllä ne katkot tulee lähinnä silloin kun nukkuu ilman maskia. Itse en huomaa väsymyksen kannalta kovin selkeää eroa maskilla tai ilman kun ilman maskia nukkuu 'paremmin' ja pidempään eli vähän +-0 lopputulos. Mutta cpapia tulee kyllä melko kiltisti käytettyä ja ahit pysyy alle kolmen (tutkimuksessa oli 40), ihan jo katkojen vaarallisuuden vuoksi. Muistaakseni sentraaliseen uniapneaan on olemassa vielä joku eri mallin laite, mutta sellaista ei ole tarjottu kun perusmalli tuottaa jo riittävän tuloksen.
Tämä:
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Eikö missään vaiheessa epäilty sentraalista uniapneaa? Eli ei se yleisin obstruktiivinen versio (ahtaat hengitystiet), vaan keskushermostolta ei tule käskyä hengittää (=hengittäminen unohtuu), hieman yksinkertaistaen. Itselläni on tämä diagnoosi.

Sama Airsense 10 on käytössä kuin muutoinkin uniapnean hoidossa, ja nähtävästi toimii ihan suunnitellusti. Hommasin hiljattain Ouran kun epäilytti, mutta kyllä ne katkot tulee lähinnä silloin kun nukkuu ilman maskia. Itse en huomaa väsymyksen kannalta kovin selkeää eroa maskilla tai ilman kun ilman maskia nukkuu 'paremmin' ja pidempään eli vähän +-0 lopputulos. Mutta cpapia tulee kyllä melko kiltisti käytettyä ja ahit pysyy alle kolmen (tutkimuksessa oli 40), ihan jo katkojen vaarallisuuden vuoksi. Muistaakseni sentraaliseen uniapneaan on olemassa vielä joku eri mallin laite, mutta sellaista ei ole tarjottu kun perusmalli tuottaa jo riittävän tuloksen.
Unitutkimuksesta näkyi suoraan että mikä on obstruktiivista ja mikä on vaimentumaa ja mikä sentraalista, joten ei ollut tarve epäillä mitään muuta. Suurin osa oli obstruktiivista ja hypopneaa.

---

Isällä todettiin nyt myös uniapnea, vähemmän yllättäen. Selällään nukkuessa vaikea apnea, kyljellään keskivaikea. Kyseessä siis tosiaan ihminen joka on aiemmin juossut maratoneja. Ilmeisesti jo viisi vuotta sitten oli valitellut lääkärille että nukkuessa suu kuivaa ja tulee hengityskatkoksia/kaikenlaisia korahduksia ja heräämisiä. Siihen lääkäri oli vastannut että syö proteiinia ":)".
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Itsellä on CPAP laitteen kanssa ollut alusta asti käytössä kostutin. Nyt sitten huomasin, että ilmeisesti vesisäiliö oli kehittänyt pienen vuodon. On hiljakseen vuotanut koneen alle vettä, alkuun pieniä määriä, mistä en sitä huomannut ennen kuin tänä aamuna, kun oli tullut jo isommin. Nähtävästi on vuotanut jo jonkin aikaa, koska pöydän pintaan oli muodostunut kupru koneen alle. Kyseessä siis onneksi edullinen lastulevystä tehty viilupintainen pöytä. Mutta oli vesi ollut pöydän jalkaa pitkin valumassa jo lattialle asti.
Eli varoituksena muille kostuttimen käyttäjille tämä.
Vahingosta viisastuneena tilasin laitteen alle ravintoloista tutun baarimaton. Se kerää nyt sitten mahdolliset vuodot jatkossa talteen eikä vesi pääse leviämään heti laajemmalle. Olisi pitänyt tuo heti alkuun jo älytä hankkia...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Eilen kävin sitten hakemassa tuon Resmedin Airsense 11 koneen sängyn vierellä ja eka yö nukuttu sen kanssa. Nukahtamisessa meni vähän pidempään kun normaalista ja muutamia kertoja yöllä heräsin kun taisi suusta ilmaa työntää, sierain maskilla siis mennään. Ekan yön osalta ainakin positiivinen muutos unessa. Ennen konetta oli tuo AHI 31.4 ja nyt koneen kanssa se oli 0.2. Otin vielä logit kortilta ja kattelin käppyrät tarkemmin ja ei siellä tosiaan ollu kun pari katkosta koko yönä.
Nyt sitten iski migreeni, liekö jotain tekemistä sillä, että varmaan ensimmäiset yhtenäiset unet vuosikausiin.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Eilen kävin sitten hakemassa tuon Resmedin Airsense 11 koneen sängyn vierellä ja eka yö nukuttu sen kanssa. Nukahtamisessa meni vähän pidempään kun normaalista ja muutamia kertoja yöllä heräsin kun taisi suusta ilmaa työntää, sierain maskilla siis mennään. Ekan yön osalta ainakin positiivinen muutos unessa. Ennen konetta oli tuo AHI 31.4 ja nyt koneen kanssa se oli 0.2. Otin vielä logit kortilta ja kattelin käppyrät tarkemmin ja ei siellä tosiaan ollu kun pari katkosta koko yönä.
Nyt sitten iski migreeni, liekö jotain tekemistä sillä, että varmaan ensimmäiset yhtenäiset unet vuosikausiin.
Voi olla ihan liian kova painekin jos migreeniä pukkaa. Tosin voi olla tosiaan ihan vaan sopeutumisvaihe menossa.

Kannattaa kokeilla myös sitä kokomaskia jos suusta tulee vuotoa. Itsellä vasta kokomaskiin siirryttäessä hoito oikeasti alkoi toimimaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Nyt sitten iski migreeni, liekö jotain tekemistä sillä, että varmaan ensimmäiset yhtenäiset unet vuosikausiin.
Nykytiedon mukaan migreeni johtuu hormonien heittelystä, lähinnä estrogeenin (siksi myös yleisempi naisilla). Joku epäsuora yhteys voi silti olla. Itsellä oli nuorempana migreeniä aamuisin jos nukuin ”liian pitkään”.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
171
Nyt meni vihdoin hermo vuosien (vuosikymmenien?) kuorsaamiseen, ja väsymyskin on mennyt siihen tilanteeseen että lähes päivittäin tarvitsee töiden jälkeen tunnin tai jopa parin torkut. Työterveyslääkäriltä lähete unihoitajalle ja apneatutkimuksiin, ja jo pelkästään kertomani perusteella diagnoosi on selvä. Viikon päästä sitten mittaukset ja katsotaan jatkoa...
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
999
Cpap-masiinan saamisen jälkeen aamupäänsäryt ovat loppuneet kuin seinään jo kuukausien ajan. Pari päivää sitten aamusta jomotti kuitenkin päätä juuri tuohon tyyliin, jonka tunnistan: kipu nousee leukaperän/niskan seudulta, jonka olen tottunut tunnistamaan. Ei ole normaalia hedaria, ei krapulahedaria jne. vaan juuri uniapnean aiheuttamaa. Tsekkasin samantien yön speksit laitteesta ja maskihan oli vuotanut aika reilusti (ei passaa selvästi kasvattaa liikaa partaa). Trimmasin partaa, pesin varman päälle maskin uudestaan ja kiristin hieman maskiremmejä. Seuraavan yön speksit olivat taas laatua eikä tietoakaan mistään pääkivusta. On tuo kyllä mahtava laite kun sai taas huomata millaista paskaa oma elämä olisi ilman tuota.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
(ei passaa selvästi kasvattaa liikaa partaa). Trimmasin partaa, pesin varman päälle maskin uudestaan ja kiristin hieman maskiremmejä.
Itsellä ns. clean shaven, mutta välillä laiskottaa ja on päivän tai parin sänki ja tosiaan huomaa miten herästi sängenkin kanssa ylähuulen päältä lähtee vuotamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
113
Joitain kuukausia ollut cpapp käytössä ja edelleen melkoista tuskaa nukahtaminen. Jos se onnistuu, mennään pitkälle aamuun jos ei finaaliinkin mutta se alku....se rassaa. Pitänee hankkia kylkiasennon paremmin mahdollsitava tyyny. Nenän peittävä maski käytössä.

Toki nyt on haitannut nukkumista oikean ranteen leikkaushaavakin josta tänään kotisaikku (lue vaimo) otti tikit pois. Jos sallisi vähän enemmän asentovaihtoehtoja taas.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Hoitaja mainitsi tuosta parrasta että parempi olla pitkä parta kuin sänki. Sängen kanssa vuotaa varmasti mutta ei pitkän
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
147
Mulla vuotaa enemmän siinä vaiheessa kun parta ja viikset pääsee rehottamaan, silloin kun parta on jotain 1.5-2cm niin vuotoa ei pahemmin ole mutta heti kun kasvaa muutamaan senttiin niin alkaa käymään armoton suhina ja pihinä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Joitain kuukausia ollut cpapp käytössä ja edelleen melkoista tuskaa nukahtaminen. Jos se onnistuu, mennään pitkälle aamuun jos ei finaaliinkin mutta se alku....se rassaa. Pitänee hankkia kylkiasennon paremmin mahdollsitava tyyny. Nenän peittävä maski käytössä.

Toki nyt on haitannut nukkumista oikean ranteen leikkaushaavakin josta tänään kotisaikku (lue vaimo) otti tikit pois. Jos sallisi vähän enemmän asentovaihtoehtoja taas.
Itsellä oli samaa ongelmaa, mutta eniten itseä auttoi laitteen ns advanced valikosta Expiratory Pressure Relief laittaminen päälle. 1 tasolla ollut toistaiseksi.
Toki myös tottunut nukkumaan kyljellään ja suu auki, mutta tuo asetus auttoi eniten ja erityisesti siihen ettei maskin käytön jälkeen ole sellaista tönkköä vähä happista oloa.
Toki alkuun syönyt melatoninia myös.
Laitteeseen ja maskiin tottuminen voi viedä 6kk-1v eli kannattaa ottaa tämä tottuminen enemmän maratoonina kuin sprinttinä. :)
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Onko joku muuten selvitellyt tai kysellyt lekurilta, että kuinka paljon cpapilla pitää nukkua per yö vähintään, että se on parempi kuin nukkua ilman heräämättä kertaakaan 8h aikana?
Välillä siis itsestä tuntuu aamuisin/päivisin väsyneemmältä, jos nukkukut 1-4h yön aikana laitteen kanssa vs 8h koko yö ilman.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Onko joku muuten selvitellyt tai kysellyt lekurilta, että kuinka paljon cpapilla pitää nukkua per yö vähintään, että se on parempi kuin nukkua ilman heräämättä kertaakaan 8h aikana?
Välillä siis itsestä tuntuu aamuisin/päivisin väsyneemmältä, jos nukkukut 1-4h yön aikana laitteen kanssa vs 8h koko yö ilman.
En ole tarkemmin kysynyt, mutta silloin kun mulla aloiteltiin, niin muistaakseni painotettiin, että alussa on ihan hyvä, jos saa vaikka 2 h nukkua laitteen kanssa unta ilman katkoja, niin se on jo hyvä. Mulla katkoja oli yli 70 tunnissa, joten ilman laitetta ei kyllä kunnon unta tullut montaakaan minuuttia yössä. Mulla onneksi meni vain pari yötä totutellessa, ja nyt koko laite ei millään tavalla häiritse elämää. Kokomaskilla menty alusta asti ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
113
Itsellä oli samaa ongelmaa, mutta eniten itseä auttoi laitteen ns advanced valikosta Expiratory Pressure Relief laittaminen päälle. 1 tasolla ollut toistaiseksi.
Toki myös tottunut nukkumaan kyljellään ja suu auki, mutta tuo asetus auttoi eniten ja erityisesti siihen ettei maskin käytön jälkeen ole sellaista tönkköä vähä happista oloa.
Toki alkuun syönyt melatoninia myös.
Laitteeseen ja maskiin tottuminen voi viedä 6kk-1v eli kannattaa ottaa tämä tottuminen enemmän maratoonina kuin sprinttinä. :)
Täytyy kokeilla. Eilen tuli 2 h 30 min laitteen kanssa unta palloon ja olo oli huomattavasti virkeämpi kuin ilman laitetta. Tosin ne pari reipas...kohtuullis...kevyttä yömyssyä viskiä helpottivat ehkä nukahtamista muttei välttämättä jalan nostoa aamulla sängystä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
Mulle sanottiin että 4h olis minimi unta naamarin kanssa että hoito olis optimaalinen. Nykyään enkat 12 minuuttia haha, ja pisimmät 8h kärsän kanssa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
En ole tarkemmin kysynyt, mutta silloin kun mulla aloiteltiin, niin muistaakseni painotettiin, että alussa on ihan hyvä, jos saa vaikka 2 h nukkua laitteen kanssa unta ilman katkoja, niin se on jo hyvä. Mulla katkoja oli yli 70 tunnissa, joten ilman laitetta ei kyllä kunnon unta tullut montaakaan minuuttia yössä. Mulla onneksi meni vain pari yötä totutellessa, ja nyt koko laite ei millään tavalla häiritse elämää. Kokomaskilla menty alusta asti ja hyvin toimii.
Mulla oli katkoja 80 tunnissa, pääsin suoraan kiireellisenä laitetta testailemaan. Nyt tilanne normaali, kiitos laitteen ja se että alkoholinkäyttö on minimissään.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
Alkanut homma sujua pikkuhiljaa naamarin kanssa, nykyään yöunet kärsän kanssa 5-7h yössä. Eli ajan kanssa tähänkin paskaan tottuu näköjään, ero olotilassa huomattava. Ennen tippui kännykät käsistä kun nukahteli ties minne, ja unihäiriöiden määrä oli 80/h.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
171
Tulihan ne tulokset sieltä - lievä asentoriippuvainen obstruktiivinen uniapnea, ensisijaisena hoitona asentohoito ja mahdollisesti apneakisko. Sekä tietty painonpudotus/elintapamuutos. Mitäs kikkakolmosia olette asentoihin käyttäneet - itse nukun yleensä ilman minkäänlaista yöasua, joten tuo perinteinen tennispallotemppu yöpaidan selkämykseen ei välttämättä ole ykkösvaihtoehto.

Jotain kaupallisia ratkaisuja löysin (tarravyöllä jokin muovimöykky selkään), mutta jos pääsee kotitarvetempuilla niin aina parempi.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
999
Tulihan ne tulokset sieltä - lievä asentoriippuvainen obstruktiivinen uniapnea, ensisijaisena hoitona asentohoito ja mahdollisesti apneakisko. Sekä tietty painonpudotus/elintapamuutos. Mitäs kikkakolmosia olette asentoihin käyttäneet - itse nukun yleensä ilman minkäänlaista yöasua, joten tuo perinteinen tennispallotemppu yöpaidan selkämykseen ei välttämättä ole ykkösvaihtoehto.

Jotain kaupallisia ratkaisuja löysin (tarravyöllä jokin muovimöykky selkään), mutta jos pääsee kotitarvetempuilla niin aina parempi.
Samantyylinen oli oma diagnoosi alkuun. Siitä seurasi Oulun kunnan suunnalta vuoden turha testaus apneakiskoilla (vuoden päästä tehty kontrolli näytti ettei mitään apua). Tämän jälkeen selkäevä-vempele, joka estää nukkumasta selällään. Aivan umpipaska kokemus. En saanut nukuttua oikein yhtään ja kyljelläänkin kuorsasin...Tämän jälkeen menin työterveyteen (Terveystalo) valittamaan surkeasta olosta uniapnean takia ja kohta oli Cpap-laite käytössä. Mielestäni jopa Cpap-laite on kevyempi ja helpompi ratkaisu kuin kiskot tai tuo tiettyä nukkumisasentoa estävät vippaskonstit. Olisinpa saanut suoraan cpap-laitteen jo tuolloin.

Jos tuntuu vähänkään aikaa etteivät nuo sinulla auta niin suosittelen lämpimästi ns. lyömään nyrkkiä pöytään, jotta saisit Cpap-laitteen itsellesikin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
171
Samantyylinen oli oma diagnoosi alkuun. Siitä seurasi Oulun kunnan suunnalta vuoden turha testaus apneakiskoilla (vuoden päästä tehty kontrolli näytti ettei mitään apua). Tämän jälkeen selkäevä-vempele, joka estää nukkumasta selällään. Aivan umpipaska kokemus. En saanut nukuttua oikein yhtään ja kyljelläänkin kuorsasin...Tämän jälkeen menin työterveyteen (Terveystalo) valittamaan surkeasta olosta uniapnean takia ja kohta oli Cpap-laite käytössä. Mielestäni jopa Cpap-laite on kevyempi ja helpompi ratkaisu kuin kiskot tai tuo tiettyä nukkumisasentoa estävät vippaskonstit. Olisinpa saanut suoraan cpap-laitteen jo tuolloin.

Jos tuntuu vähänkään aikaa etteivät nuo sinulla auta niin suosittelen lämpimästi ns. lyömään nyrkkiä pöytään, jotta saisit Cpap-laitteen itsellesikin.
Tämä diagnoosi ja hoito-ohjeet oli juurikin Terveystalon työterveyslääkäriltä. CPAPin saisi jos itse maksaisi, mutta jos julkisen kautta haluaa (minun tapauksessa TYKS) niin pitäisi ensin kokeilla noita muita keinoja, muutoin voi kuulemma laitteen saaminen olla vähän nihkeää kun on apnea niin lievä.

Nukun kyllä muutoinkin paljon kyljellään, mutta nuo ahdistavat paidat ja vyöt ei välttämättä hotsita. Kiskotkin kuulostaa itselle kyllä heti alkuun epämiellyttävältä. Jollain pitäisi kuitenkin lähteä kokeilemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Lievässäkin uniapneassa (jos tapahtumia on tunnissa vaikka juuri sen ylärajan 14 kertaa) uni saattaa 8 tunnin aikana keskeytyä 14 * 8 = 112 kertaa, joten ottaisin tuon lievänkin uniapnean aika vakavasti, varsinkin miehenä.

Miehellä esim. testosteronia erittyy juurikin unen aikana, joten sata keskeytystä yön aikana vaikuttanee aikalailla juurikin syvään uneen pääsemiseen missä noita mieshormoneita ja lisäksi kasvuhormonia muodostuu.

Saattaa yleinen jaksaminen, palautuminen ja seksihommat olla aika hakusessa vaikka apnea olisikin vain "lievä". CPAPia vaan kehiin, ei tuo apneakisko itsellä(kään) toiminut kunnolla juurikaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Alkoi huono uni ja joka-aamuinen päänsärky sekä iltapäivän väsymys vaivaamaan jo siihen malliin, että menin työterveyden (terveystalo) uniapnea testeihin.

Ensin oli yhden yön ajan sellaset testilaitteet jotka mittasi unta ja niiden perusteella tuli lausunto keuhkolääkäriltä uniapneasta. Tänään oli puhallustestejä Terveystalon labrassa ja keskiviikkona on soittoaika työterveyslääkärillä. Ilmeisesti sellainen CPAP laite olisi tulossa, mutta en sitten tiedä pitääkö vielä julkisella puolella tehdä jotain testejä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
999
Lievässäkin uniapneassa (jos tapahtumia on tunnissa vaikka juuri sen ylärajan 14 kertaa) uni saattaa 8 tunnin aikana keskeytyä 14 * 8 = 112 kertaa, joten ottaisin tuon lievänkin uniapnean aika vakavasti, varsinkin miehenä.

Miehellä esim. testosteronia erittyy juurikin unen aikana, joten sata keskeytystä yön aikana vaikuttanee aikalailla juurikin syvään uneen pääsemiseen missä noita mieshormoneita ja lisäksi kasvuhormonia muodostuu.

Saattaa yleinen jaksaminen, palautuminen ja seksihommat olla aika hakusessa vaikka apnea olisikin vain "lievä". CPAPia vaan kehiin, ei tuo apneakisko itsellä(kään) toiminut kunnolla juurikaan.
Isosti juuri näin. Harmittavasti näissä vaikuttaa niin paljon millainen hoitaja/lääkäri siellä pöydän toisella puolella on ottamassa asiaa vastaan. Itselläkin oli aika miedot lukemat (noin 20 tapahtumaa tunnissa), mutta vaikutus oli jo tuolla aivan selkeä ja suoraansanottuna vittumainen.
 

Rullis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 346
Eikai siinä mitään unikatkoksia mitata, vaan hengityskatkoksia. Tietysti unen laatuun vaikuttaa varmasti, eikä säännöllinen hapenpuuttuminen muutenkaan terveellistä. Mulla tais olla 60 per tunti kun mittasivat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom