Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 013
Juuei olisi suotavaa lähteä hoitamaan pelkällä lääkityksellä mutta ainakaan itsellä sitä unipainetta ei kyllä tule ennen psykoottisia oireita. :lol:

CBD-öljy kokeiltu enkä havainnut mitään eroa nukkumiseen.

Mirtatsapiinin kohdalla taas on ulkomaisissa tutkimuksissa havaittu, että 15mg annos saa aikaan sedatiivisia vaikutuksia ADHD:n kanssa.

Ainoana tehoavana keinona olen havainnut tuon tryptofaanin käytön, mutta on sekin sen verran epävarmaa kikkailua että ensinnäkin pitäisi ehtiä käymään joskus jopa siellä apteekissa, että saisi niitä glukoosipillereitä. Toisekseen siihen pitäisi olla ehkä hiukan toisenlainen mindset kuin "V*ttus'tana". :D

Eli nyt on taas sitten lääkintäkausi itsellä menossa ja nukun kyllä sieluni kyllyydestä kun saa vetää unta illasta aamuun yhtä kyytiä.

Ja kun aina mainitaan se toleranssin kasvu ja riippuvuus jadajada, niin myöskin tutkimusten mukaan ne ovat harvat ihmiset, jotka addiktoituvat lääkkeisiin siinä määrin, että annos alkaa nousemaan. Eli hiukan turhaan demonisoitu nuo kaikilta pois ja tilalla sitten syötetään ties mitä myrkkyjä.

Ugh.
Riippuvuus ja tottuminen/toleranssin kasvu on kaksi eri asiaa. Riippuvuutta en pelkää, mutta tottumista kylläkin koska toleranssin kasvaessa lääkemäärätkin kasvaa joten yritän pitää lääkkeiden käytön mahdollisimman minimissä sellaisten osalta jotka tottumista aiheuttaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Riippuvuus ja tottuminen/toleranssin kasvu on kaksi eri asiaa. Riippuvuutta en pelkää, mutta tottumista kylläkin koska toleranssin kasvaessa lääkemäärätkin kasvaa joten yritän pitää lääkkeiden käytön mahdollisimman minimissä sellaisten osalta jotka tottumista aiheuttaa.
No totta kai ne on. Suo anteeksi pieni rölläystuuleni mutta ei tuo sinullakaan kuulosta siltä että kovin hyvin nukuttaisi ilman.

Itseäni se valvominen nyt ei sinänsä häiritse kun tarvittaessa pärjää töissäkin vielä varmaan 90% paremmin tietyissä tehtävissä vaikka kaksi vuorokautta valvoneena kuin muut.

Olen silti sangen varma siitä, että kovin terveellistä tuollainen ei pidemmän päälle ole ja joku paikka saattaa sanoa sopimuksensa irti kesken hyvän menon. Siksi mieluummin nukkuisin - jos pystyisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 013
No totta kai ne on. Suo anteeksi pieni rölläystuuleni mutta ei tuo sinullakaan kuulosta siltä että kovin hyvin nukuttaisi ilman.

Itseäni se valvominen nyt ei sinänsä häiritse kun tarvittaessa pärjää töissäkin vielä varmaan 90% paremmin tietyissä tehtävissä vaikka kaksi vuorokautta valvoneena kuin muut.

Olen silti sangen varma siitä, että kovin terveellistä tuollainen ei pidemmän päälle ole ja joku paikka saattaa sanoa sopimuksensa irti kesken hyvän menon. Siksi mieluummin nukkuisin - jos pystyisin.
Taas vähän pilkunnussintaa, mutta mulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmia, vaan nukahtamisen. Sen jälkeen kun on nukahtanut niin yö menee enemmän tai vähemmän hyvin, mutta pärjää seuraavan päivän vähintään. Ei sitä aina nuku hyvin vaikka nukahtaakin, mutta se nukahtaminen noin muuten on se suurin ongelma. Triptyl ja melatoniini pitää nupin siinä kuosissa että kun nukahtaa niin kaikki on kutakuinkin hyvin. Jopa vessassa voi käydä yöllä ja jatkaa unia.
Tiedän että Zopinox auttaa, mutta haluan aina käyttää sitä minimimäärän ettei tule tottumista ja se menettää tehonsa, koska sitten kun Zopinox ei auta nukahtamiseen niin mä en tiiä mitä sitten seuraavaks tekee.. Mirtat ja Tenoxit kokeiltu, eikä yksikään auta siihen tärkeimpään eli nukahtamiseen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Taas vähän pilkunnussintaa, mutta mulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmia, vaan nukahtamisen. Sen jälkeen kun on nukahtanut niin yö menee enemmän tai vähemmän hyvin, mutta pärjää seuraavan päivän vähintään. Ei sitä aina nuku hyvin vaikka nukahtaakin, mutta se nukahtaminen noin muuten on se suurin ongelma. Triptyl ja melatoniini pitää nupin siinä kuosissa että kun nukahtaa niin kaikki on kutakuinkin hyvin. Jopa vessassa voi käydä yöllä ja jatkaa unia.
Tiedän että Zopinox auttaa, mutta haluan aina käyttää sitä minimimäärän ettei tule tottumista ja se menettää tehonsa, koska sitten kun Zopinox ei auta nukahtamiseen niin mä en tiiä mitä sitten seuraavaks tekee.. Mirtat ja Tenoxit kokeiltu, eikä yksikään auta siihen tärkeimpään eli nukahtamiseen.
Se on aina mukavaa. Ollaan kyllä ihan täysin samassa veneessä. Kyllä minäkin yleensä nukun sitten, kun nukahdan. Ongelma vaan tahtoo olla siinä että ilman sopivaa katalyyttia sitä nukahtamista ei saata tapahtua viikkoon - tai sitten se uni tulisi joskus päivällä kun ei ole mahdollisuutta nukkua.

Ja tiedän, vaatisi pitkän saikun jotta asiaa olisi edes mahdollista korjata jotenkin muutoin kuin lääkkeillä. Mutta ole vielä kertaakaan ollut unettomuuden takia saikulla, enkä ajatelllut aloittaa nyt. Tähän ikään mennessä on ainakin jo oppinut sen, että jos alat tuon takia saikuttamaan, niin sulla ei välttämättä ole kohta enää töitä.

Niin lasketaanpa nyt sitten mäki loppuun tavalla tahi toisella. Samaan tapaan tähän vaivaan on lääke/lääkkeitä kuin muihinkin.

Ja edelleen, jokainen tekee kuten itsestä parhaalta tuntuu, ei verenpaineiden laskemiseenkaan oikein sen pätevämpiä neuvoja toiselle löydy. Syö terveellisesti, käy lenkillä. Sama pätee nukkumiseenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 013
Se on aina mukavaa. Ollaan kyllä ihan täysin samassa veneessä. Kyllä minäkin yleensä nukun sitten, kun nukahdan. Ongelma vaan tahtoo olla siinä että ilman sopivaa katalyyttia sitä nukahtamista ei saata tapahtua viikkoon - tai sitten se uni tulisi joskus päivällä kun ei ole mahdollisuutta nukkua.

Ja tiedän, vaatisi pitkän saikun jotta asiaa olisi edes mahdollista korjata jotenkin muutoin kuin lääkkeillä. Mutta ole vielä kertaakaan ollut unettomuuden takia saikulla, enkä ajatelllut aloittaa nyt. Tähän ikään mennessä on ainakin jo oppinut sen, että jos alat tuon takia saikuttamaan, niin sulla ei välttämättä ole kohta enää töitä.

Niin lasketaanpa nyt sitten mäki loppuun tavalla tahi toisella. Samaan tapaan tähän vaivaan on lääke/lääkkeitä kuin muihinkin.

Ja edelleen, jokainen tekee kuten itsestä parhaalta tuntuu, ei verenpaineiden laskemiseenkaan oikein sen pätevämpiä neuvoja toiselle löydy. Syö terveellisesti, käy lenkillä. Sama pätee nukkumiseenkin.
Nukahtaminen ja nukkuminen on meikäläisellä kuin hyttysen nussinta, milli vinoon niin on silmässä. Pitää yrittää löytää hyvä tasapaino kaikessa. Jos yrittää nukahtaa ilman lääkkeitä niin tähtien pitää olla absoluuttisesti oikeilla kohdilla ja PIENIKIN häiriö, kuten puolison kääntyminen sängyssä, saattaa pilata sen.
Zopinoxin ottaminen juuri sopivana annoksena sopivaan aikaan.
Alkoholin nauttiminen juuri oikeaan aikaan ja sopiva määrä.
Alkoholin ja lääkkeiden (siis normaalin lääkityksen mukaan) nauttiminen juuri oikeassa suhteessa.
Jos joku vähänkään mättää niin yö on pilalla.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Nukahtaminen ja nukkuminen on meikäläisellä kuin hyttysen nussinta, milli vinoon niin on silmässä. Pitää yrittää löytää hyvä tasapaino kaikessa. Jos yrittää nukahtaa ilman lääkkeitä niin tähtien pitää olla absoluuttisesti oikeilla kohdilla ja PIENIKIN häiriö, kuten puolison kääntyminen sängyssä, saattaa pilata sen.
Zopinoxin ottaminen juuri sopivana annoksena sopivaan aikaan.
Alkoholin nauttiminen juuri oikeaan aikaan ja sopiva määrä.
Alkoholin ja lääkkeiden (siis normaalin lääkityksen mukaan) nauttiminen juuri oikeassa suhteessa.
Jos joku vähänkään mättää niin yö on pilalla.
No kuitenkin sentään jotain toivoa.

Tai no oon varmaan joskus saanut itsekin parilla bissellä ja doksepiinilla nukuttua kun oikein muistelee. :hmm:

Tryptofaani on ollut aika pitkään aikaan ensimmäinen vaihtoehto lääkkeille, nyt on vaan ollut sen verran paljon kaikenlaista muuta säätöä, että olen mieluummin turvannut edes nukkumisen.

Ei sitä kaikkea kerralla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 013
No kuitenkin sentään jotain toivoa.

Tai no oon varmaan joskus saanut itsekin parilla bissellä ja doksepiinilla nukuttua kun oikein muistelee. :hmm:

Tryptofaani on ollut aika pitkään aikaan ensimmäinen vaihtoehto lääkkeille, nyt on vaan ollut sen verran paljon kaikenlaista muuta säätöä, että olen mieluummin turvannut edes nukkumisen.

Ei sitä kaikkea kerralla..
Oon vaan vähän skeptinen tohon tryptofaaniin että se imeytyis niinkin nopeasti kuin yöllä heräämisen jälkeen otettuna? Melatoniinkinkin vaikutusaika alkanee puolesta tunnista eteenpäin niin en ymmärrä miksi tryplofaani vaikuttaisi sen aikaisemmin..? Tukevana lääkityksenä ennalta ymmärrän, mutta täsmälääkkeenä heräämisen jälkeen olen ihmetys..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Oon vaan vähän skeptinen tohon tryptofaaniin että se imeytyis niinkin nopeasti kuin yöllä heräämisen jälkeen otettuna? Melatoniinkinkin vaikutusaika alkanee puolesta tunnista eteenpäin niin en ymmärrä miksi tryplofaani vaikuttaisi sen aikaisemmin..? Tukevana lääkityksenä ennalta ymmärrän, mutta täsmälääkkeenä heräämisen jälkeen olen ihmetys..
Eiköhän se homman juju ole siinä hiilihydraatissa joka nopeuttaa tilapäisesti sen tryptofaanin imeytymistä.

Ihan kuvittelun piikkiin en kyllä laittaisi kun toisena iltana uni tuli per suoraan ja sitä edellisenä yönä nukuin aamuyöstä, joka ei itselle ole yleensä mahdollista edes lääkkeillä kesken valvomisputken.

Mutta nämä on yksilöllisiä, ei itsellä kyllä mikään trisyklinen ainakaan juuri rauhoita. Että sikäli olen myös hiukan ihmetys tuon triptylin suhteen.

e. Nyt kun on taas nukkunut tarpeekseen, niin huomaa että alkaa taas meno kiihtymään iltaa kohden. Ei kuulu sinänsä tähän topikkiin, mutta olen laittanut per kaiken kuntoon taas tällä viikolla. Liisariautosta loppuu soppari mutta eipä hätää, uusi auto on tulossa jo huomenissa kohti paikallista autoliiketta. Tänään kyllästyin aamulla urputukseen kun ei integraatio toimi ja ainut ratkaisu asiaan tuntui olevan urputtaa projektipäällikölle. Käärin hihat puolen päivän jälkeen ja aloin selvittää toimittajan kanssa ja muuttamaa minuuttia yli neljän sutkahti ensimmäiset datat integraation läpi.

Tämä meno alkaa yleensä enteillä itsellä sitä vaihetta, kun ei yksinkertaisesti enää jouda nukkumaan. :D

Sitten painetaan menemään siihen asti, että veto on niin poissa että osaa kuin tuijottaa eteensä. Sitten kiskotaan taas muutama yö unta parhaimmillaan 10h putkeen. Ja taas mennään.

Kumma homma kun ei oikein verenpaineet meinaa pysyä alhaalla. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Koska tykkään tutkia asioita ja etsiä syitä. Energiapiikinhän aiheuttaa todennäköisesti ns. liika uni.

Voin toisaalta nukkua sen 0-6h ja herätä silti arivan pirteänä. Kolme vuorokautta menee heittämällä, mutta yleensä katkaisen kierteen kolmantena yönä jos on lääkettä.

Aihetta on tutkittukin ja virallinen termi näyttäisi olevan SSS (Short sleeping syndrome). Olen huomannut hienoista eroa naisen kanssa, joka saattaa kiskoa helposti 10h putkeen ja on silti väsynyt koko päivän. Itse kun nukun 10h, niin ei paljoa mirtatsapiinit ja melatoniinit ukkoa sammuta.

Unilääkärille muuten tuntui olevan erinomaisen tärkeää se, että sinne petiin ei sitten mennä, ennen kuin nukuttaa. En hennonnut sanoa sille, että yleensä siinä kolmannen vuorokauden illalla olen kyllä luovuttanut ja mennyt pitkälleen, vaikkei väsytäkään. Sääli sinänsä kun olisi voinut samalla kysyä, että "ei kai se mitään haittaa, jos alkaa tulppien läpi kuulumaan vähän ylimääräisiä ääniä". :D

Olen tässä tosiaan kovasti pohtinut että millä kriteereillä se unettomuus sitten alkaa olemaan sillä hankalammalla tasolla, joka vaatii järeämpiä toimia ja kelle tarjotaan näitä kikkakolmosia mallia "Juokse talon ympäri illalla seitsemän kertaa ja kerää puutarhasta kolme yrttiä tyynyn alle niin kyllä nukuttaa!".

Mutta on paljon muitakin asioita, jotka ei ihan mene omaan ymmärrykseen joten ei se mitään.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
94
Itsellä ei yleensä ole hirveästi uni ongelmia mutta nyt on semmonen elämäntilanne että piti käydä lekurissa ja sieltä sain stilnoct 10 mg tabuja. Maanantaina otin puolikkaan ja joo uni tuli kyllä varmaan 20 min sisään mutta ne ne unet ja äänet oli niin häröjä että en taida ottaa sitä enään. Ensimmäinen joka jäi mieleen että joku nainen sanoi "ai sä nukut jo" sitten tuntui että huoneessa on muitakin ja niinkun joku olisi heiluttanut sänkyä muita juttuja en oikee muista.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 660
Itsellä ei yleensä ole hirveästi uni ongelmia mutta nyt on semmonen elämäntilanne että piti käydä lekurissa ja sieltä sain stilnoct 10 mg tabuja. Maanantaina otin puolikkaan ja joo uni tuli kyllä varmaan 20 min sisään mutta ne ne unet ja äänet oli niin häröjä että en taida ottaa sitä enään. Ensimmäinen joka jäi mieleen että joku nainen sanoi "ai sä nukut jo" sitten tuntui että huoneessa on muitakin ja niinkun joku olisi heiluttanut sänkyä muita juttuja en oikee muista.
Todennäköisesti valveunta. Itsellä ollut pari pakettia Stillnoctia ja lääkäri varoitteli juuri lääkkeen taipumuksesta tuottaa noita. Itsellä ei kyllä tullut mitään muuta kuin uni ja sangen hyvin.

Sivuvaikutuksena tosiaan voi olla juuri tuon kaltaista ja jopa unissakävelyä.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
94
Todennäköisesti valveunta. Itsellä ollut pari pakettia Stillnoctia ja lääkäri varoitteli juuri lääkkeen taipumuksesta tuottaa noita. Itsellä ei kyllä tullut mitään muuta kuin uni ja sangen hyvin.

Sivuvaikutuksena tosiaan voi olla juuri tuon kaltaista ja jopa unissakävelyä.
Joo lueskelin noista sivuvaikutuksista etukäteen että tietää mitä myrkkyä syö ja näköjään kuulun niihin joilla niitä tulee, onneks otin vain puolikkaan kuumotuksissa että lähden metsään harhailee tai autolla ajaa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 360
Olen huomannut hienoista eroa naisen kanssa, joka saattaa kiskoa helposti 10h putkeen ja on silti väsynyt koko päivän. Itse kun nukun 10h, niin ei paljoa mirtatsapiinit ja melatoniinit ukkoa sammuta.
Itsellä lomalla venähtänyt 10h yöuniksi, ja se on kyllä myrkkyä seuraavan yön unille. Parhaiten saa unta kun on univelkaa, mielellään 2-3 yön takaa. Mutta ei sitä tietenkään voi suositella, paras on tietenkin kokonaisuuden kannalta kun nukkuu 7-9h, aivot pelaa (ehkä ) seuraavana päivänä ja sillon saa unesta kiinni todennäköisemmin.

Mulla melatoniini auttoi orastavaan unettomuuteen. Tuntuu kuin olisi juuri se luontainen eritys puuttunut, ja sen kun nappaa niin 2h ja iskee väsymys. Mutta perkele alkoi 3kk jälkeen melatoniini aiheuttamaan päivä väsymystä, joten piti lopettaa. Nykyään otan lähinnä satunnaisesti. Melatoniini ei oikeastaan toimi ns. valot sammuu kuten jotku lääkkeet, vaan pikemminkin auttaa nopeuttamaan nukahtamista. Ainakin mulla. Eli ei se aivoja sammuta, mutta antaa yhden työkalun. Varsinkin unirytmin ylläpitämiseen ihan kätevä. Eikä muita haittavaikutuksia taida olla, kuin päiväväsymys pitkän käytön jälkeen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 772
Viestejä
4 351 317
Jäsenet
72 494
Uusin jäsen
Alhoritmi

Hinta.fi

Ylös Bottom