Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Muistelen nähneeni jonkun tilaston suomesta, että noin 80 % paikoista menee suhteiden kautta, ja tästä on jo 4-5 vuotta eli voi olla kasvanutkin.
Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.
Muistaakseni melkein kaikkiin olen hakenut työpaikkailmoituksen perusteella. Isoin osa on toki ollut ihan perus duunarihommaa. Halusin vain tuoda esille vastaesimerkin, eli kannattaa niitä työpaikkailmoituksiakin katsella ja laitella hakemuksia. Periksi on turha antaa, kun ei töihin hakemalla häviä kuin mitättömän pienen vaivan. Toki täytyy myöntää, että vastineeksi olen melkoisen pihalla siitä, miten suhteilla saadaan töitä.
Sehän riippuu siitä, että laskeeko suhteiden "kertaantumisvaikutuksen" mukaan.
Esim kaksi 16 vuotiasta hakee kesätöitä, toisella on iso suku jonka kautta suhteita ja saa seuraavat 4 kesää joka kesä töitä kysymättä, toisella pieni suhteeton suku eikä saa yhtenäkään kesänä töitä vaikka kuinka hakee.
molemmat valmistuu 20 vuotiaana amiksesta, toisella on kokemusta 4 kesää + ehkä osa-aikaisena sedän firmassa tehtyä rötväystä, toisella joku parin kuukauden harjoittelupätkä tai pahimmillaan amiksella järjestetty korvaava, jos edes harjoittelupaikkaa ei ole löytynyt.
Aukeaa 1 herrojen alan työpaikka johon kummallakaan ei ole suhteita, he ovat ainoat hakijat.
Kumpihan siihen valitaan, tietenkin kokemusta omaava. Voiko väittää, ettei tämä johtuisi 100% suhteista? Eli niillä hankitusta kokemuksesta.
Esim itsellä oli vähän vastava tilanne, muutin 16 vuotiaana 200km päähän opiskelemaan, kuvittelin naivina että jos opinnot suorittaa täydellisesti niin tottakai saa töitä, mutta todellisuudessa paikalliset meni sukulaisille yms töihin käytännössä kysymättä, ja itse ei päässyt minnekään.
Yksikin luokkalainen oli jatkuvasti ryyppäämässä, isänsä oli yrityksen omistaja ja kunnioitettu, joten poika pääsi joka kesä duuniin milloin mihinkin. Mutta ryyppäys kiinnosti enemmän joten kaveri usein esim teloi ranteen hakkaamalla sitä jollain/johonkin tai teki muuta vastaavaa jonka tekosyyllä sai lopettaa kesken. parhaana kesänä oli kolmessa eri työssä ja aina keplotteli itsensä ulos.
Viina vei miestä ja silti vaan pääsi vuosittain sukulaisuudensa ansiosta töihin, on ollut mielisairaalassa, pakkohoidossa, katkaisussa ja EDELLEEN pääsee tekemään milloin mitäkin.
Itse en taas päässyt amiksen jälkeen töihin vaikka oli koko koulun parhaat paperit(joilla pyyhkiä persettä) ilman kokemusta, harjoittelupaikka oli konkurssissa, hain amk:hon joka piti lopulta jättää kesken kun jäi puuttumaan lopputyö+harjoittelupaikka, kun harjoitteluun ei päässyt edes palkatta puutteellisen kokemuksen vuoksi.
Työttömyyttä, sitten työkkärin orjana yms, hain yliopistoon johon pääsinkin helposti vaikka en valmistautunut juuri yhtään, valmistuin lopulta, sain 6kk päästä töitä ja nyt ollut 3,5v työnteon jälkeen 1,5v työttömänä kun ala kyykkäsi ja yt:t iski nilkkaan.
Itse taas olen ollut raitis lähes aina, en ole perseillyt menemään ja yrittänyt vaan päästä elämänsyrjään kiinni.
Tietenkin vähän ääriesimerkkejä, mutta käytännössä varmasti moni lahjakas jää ilman mahdollisuutta ja jopa syrjäytyy, samalla kun alkoholistisekopäät saa tilaisuuden toisensa jälkeen, vain koska on suhteita suvussa.
Nyt työmarkkinat näyttää vielä huonommalta kuin 10v sitten, työkkärin tätikin totesi että turha on laittaa enempää kuin 3 paikkaa 3kk aikana haettavaksi, kun paikkoja ei ole.
päivittäin selailen ilmoituksia, ja käytännössä jos poissulkee hoiva-alan, niin aloitustason hommia on erittäin harvoin tarjolla. Lähes 99% paikoista on sellaisia, että vaaditaan vuosien erikoisosaamista laitteiseta/softista joita ei voi mitenkään oppia muualla, kuin työssä.
niin on varmasti kusista päästä työelämään vastavalmistuneillakin, jos aloitustason paikkoja on se 0-5 kuukaudessa täällä päin avoinna julkisesti.