• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Yhtenä ongelmana on varmaan sekin, että kaikenlainen matalan tuottavuuden työ johon pääsee ilman kovin ihmeellistä koulutusta tai kykyjä on ollut vähenemään päin. Kaikille ei sitten enää tässä nykyisessä yhteiskunnassa meinaa riittää töitä.

Eipä mikään työn määrän maksimointi ole kovin järkevä tavoite itsessään, mutta ei varmaan kuitenkaan ole yhteiskunnallisesta näkökulmasta kovin hyvä asia, että on koko ajan kasvava joukko puhtaasti tukien varassa eläviä ihmisiä joiden elämän koko ajan pienenevä joukko kustantaa veroilla.
 
Aika karut luvut Varsinais-Suomelle, koska perinteisesti rannikkoalueet eli Länsi- ja Etelä-Suomi ovat pärjänneet hyvin työllisyysasioissa. Tuossa tilanteessa voi kevyesti sanoa, että mitä ihmeen työpaikkoja, ei sellaisia ole avoimena.

Oletko kauankin etsinyt vakituista työpaikkaa? Oletko harkinnut työttömyysetuudella opiskelua kahden vuoden ajan, esim. Kandista maisteriin tai pääosan kolmevuotisesta ammattittutkinnosta?
Vuoden olin työttömänä, lähetettyjä räätälöityjä hakemuksia lähemmäs parisataa. Elokuussa sain pestin joka kestää ensi viikon loppuun. Uutta työtä ei ole löytynyt, eli turha paljoa kuvitella kulutuksen ja veroeurojen kasvattavan taloutta osaltani. :D

Itsellä opiskelut näyttöjä vaille valmiit, eli ihan heti en uudestaan ole lähdössä opiskelemaan. Eikä ole varaa tippua opintotuelle, aikuiskoulutustuella tuo vielä meni.
 
Yhtenä ongelmana on varmaan sekin, että kaikenlainen matalan tuottavuuden työ johon pääsee ilman kovin ihmeellistä koulutusta tai kykyjä on ollut vähenemään päin. Kaikille ei sitten enää tässä nykyisessä yhteiskunnassa meinaa riittää töitä.
Joten miksi hallitus on fiksautunut ideaan jotta tänne sitten pitäisi järjestää lisää näitä pomminvarmasti yleensä lukutaidottomia ei-missään-koulutettuja? Korjaamaan mitä ongelmaa?
 
Reilu vuosi sitten oli puhetta että pakkohakemukset poistuu tämän vuoden loppuun mennessä. En ole huomannut asiasta mitään uutisointia sen jälkeen.
Käsittääkseni hallitus lakkauttaakin työnhakupakon samalla kun TE-toimistotkin. Ne siirtyvät sen jälkeen kunnille, jotka päättävät ehdoista (työnhakuvelvollisuuksista yms.) -> Mission completed! (vaikka työnhakuvelvollisuus säilyisikin paikkakunnallasi)
 
Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
 
Käsittääkseni hallitus lakkauttaakin työnhakupakon samalla kun TE-toimistotkin. Ne siirtyvät sen jälkeen kunnille, jotka päättävät ehdoista (työnhakuvelvollisuuksista yms.) -> Mission completed! (vaikka työnhakuvelvollisuus säilyisikin paikkakunnallasi)
Näin ei ymmärtääkseni tapahdu (TE-toimisto):
"Syyskuussa 2024 astui voimaan merkittäviä muutoksia työttömyysturvaan ja työnhakuun liittyviin lakeihin. Muutosten tavoitteena on kannustaa nopeampaan työllistymiseen ja säästää julkisia menoja."
Mitä työnhakuvelvollisuus tarkoittaa käytännössä?
Asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus sekä haettavien työpaikkojen määrä. Lähtökohtaisesti asiakkaan on haettava neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Velvoitteeseen vaikuttaa asiakkaan henkilökohtainen työnhakutilanne ja asiakkaan oman alan ja alueen työmarkkinatilanne.
Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.
Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.
 
Työvoimaviranomaiset/TE-porukkahan roikuttaa listoilla kymmeniä tuhansia käytännössä työkyvyttömiä joita kukaan ei terveytensä vuoksi palkkaisi. Mutta joita valtio ei halua kelpuuttaa työkyvyttömyyseläkkeelle koska se maksaisi liikaa. Ja näitä ihmisiä on Paljon. Taskuarviolta vähintään 40-50.000?
Kela-lääkärin lausunnollahan likimain liikuntakyvytönhän saattaa muuttua hetkessä melkein maailmanluokan mäkihyppääjäksi, siis jos Kelan lääkärinlausuntoon on uskomista :coffee:
 
Viimeksi muokattu:
Näin ei ymmärtääkseni tapahdu (TE-toimisto):
"Syyskuussa 2024 astui voimaan merkittäviä muutoksia työttömyysturvaan ja työnhakuun liittyviin lakeihin. Muutosten tavoitteena on kannustaa nopeampaan työllistymiseen ja säästää julkisia menoja."
Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältö

"TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025 ja TE-toimistot lakkautetaan. TE-toimiston verkkosivut ovat toiminnassa 31.12.2024 asti."

Usein kysytyt kysymykset uudesta asiakaspalvelumallista - TE-palvelut

Lain muutos saattaa kumminkin jäädä väliaikaiseksi, kun TE-palvelut eivät muutaman viikon päästä enää ole valtion alainen.
 
Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältö

"TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025 ja TE-toimistot lakkautetaan. TE-toimiston verkkosivut ovat toiminnassa 31.12.2024 asti."

Usein kysytyt kysymykset uudesta asiakaspalvelumallista - TE-palvelut

Lain muutos saattaa kumminkin jäädä väliaikaiseksi, kun TE-palvelut eivät muutaman viikon päästä enää ole valtion alainen.
Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.
TE-toimistojen toiminta on ymmärtääkseni ollut erittäin huonoa, kun mittarina on ollut asiakkaiden työllistyminen. Nyt on uusi yritys ja toivottavasti kuntien toiminta on parempi kuin valtiojohtoisten TE-toimistojen.
 
Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.
TE-toimistojen toiminta on ymmärtääkseni ollut erittäin huonoa, kun mittarina on ollut asiakkaiden työllistyminen. Nyt on uusi yritys ja toivottavasti kuntien toiminta on parempi kuin valtiojohtoisten TE-toimistojen.
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
 
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
Oletat aika paljon, mutta olet väärässä. Lakimuutoksia tuli voimaan 1.9.2024 kuten yllä kerroin.
Tuolla kirjoitus asiasta, jos edellinen ei kelpaa:
 
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)

Samaa lakia ne noudattaa. Yhtä lailla nää pari vuotta olleet kuntakokeilut hoitaneet hommansa kuin te toimisto.

Ei tässä muutoksia tule mihinkään suuntaan. Sama porukka vain siirtyy sellaisenaan tekemään samaa hommaa eri organisaation alle. Vähän kuten hyvinvointialueiden kanssa.

Keväällä sitten alkaa yt kierros kun on niin kallista touhua ja valtio pessyt kätensä.
 
Keväällä sitten alkaa yt kierros kun on niin kallista touhua ja valtio pessyt kätensä.

Siis sanotko, että kuntien työllisyyspalveluissa alkaa yt-neuvottelut? Ainakaan Helsingin kaupungilla ei alkane, koska kaupungin periaatteena on pitää henkilöstö kiinni palkkalistoilla, eli jos työpaikka menee alta niin kaupunki pyrkii aina työllistämään sinut toiseen työhön kaupungilla.

Eli Helsingin kaupungin toimintaperiaatteen valossa kaupunki tuskin aloittaa yt-neuvotteluita, koska merkittäviä säästöjä ei saada aikaan tämän toimintaperiaatteen vuoksi kaupungin palkkamenoista.
 
Ei tässä muutoksia tule mihinkään suuntaan. Sama porukka vain siirtyy sellaisenaan tekemään samaa hommaa eri organisaation alle. Vähän kuten hyvinvointialueiden kanssa.
"hyvinvointialueiden" köhköh, parempi termi moisille olisi nykyisin PahoinvointiAlue. Jotka keskittyvät nykyisin lähinnä johtoportaidensa tolkuttomien palkkojen ja tulospalkkioiden "kehitykseen". Mahdolliset "asiakkaat" ovat johdolle vain ikävä hidaste joka jarruttaa johtoportaan tulospalkkioiden positiivista tuloskehitystä.
Pahoinvointialueiden johtohan tienaa enemmän kuin ministerit, oikea termi moisille tuloille olisi "Verirahat". Kaikki hoitojonoihin kuolleet ovat johdolle vain €uroja lisää tulospalkkioihin. Ja he tietävät sen mutta eivät välitä.
 
Siis sanotko, että kuntien työllisyyspalveluissa alkaa yt-neuvottelut? Ainakaan Helsingin kaupungilla ei alkane, koska kaupungin periaatteena on pitää henkilöstö kiinni palkkalistoilla, eli jos työpaikka menee alta niin kaupunki pyrkii aina työllistämään sinut toiseen työhön kaupungilla.

Eli Helsingin kaupungin toimintaperiaatteen valossa kaupunki tuskin aloittaa yt-neuvotteluita, koska merkittäviä säästöjä ei saada aikaan tämän toimintaperiaatteen vuoksi kaupungin palkkamenoista.

Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
 
Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.

Just olin tulossa kommentoimaan suunnilleen samoilla sanoilla. Pikkukunnilla (alueilla) muutenkin tiukkaa ylimitoitetun vähän kaiken kanssa, niin jää todellakin nähtäväksi mitä tulee tapahtumaan. Kun pitäisi keksiä palkat näille kohta entisille työkkärin akoille. Samalla kun ei edes perusasioita voida hoitaa.
 
Just olin tulossa kommentoimaan suunnilleen samoilla sanoilla. Pikkukunnilla (alueilla) muutenkin tiukkaa ylimitoitetun vähän kaiken kanssa, niin jää todellakin nähtäväksi mitä tulee tapahtumaan. Kun pitäisi keksiä palkat näille kohta entisille työkkärin akoille. Samalla kun ei edes perusasioita voida hoitaa.

Tässä vuoden takaista Vantaan pohdintaa. Pelkästään kelan maksu 28Me -> 42Me.
 
Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
Siirtyvät virkamieslain mukaisesti (TEM):
Siirtyykö TE-toimistojen henkilöstö kuntien palvelukseen?
Kun TE-palvelut siirtyvät kuntiin, myös TE-toimistojen henkilöstö siirtyy valtiolta kuntien palvelukseen. Henkilöstön siirtymisessä kuntiin noudatetaan virkamieslain mukaisesti liikkeenluovutusta koskevia periaatteita. Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen yhteydessä uuden työnantajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä ja säilyttää siirtymähetkellä voimassa olevat palvelussuhteeseensa liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä.

Tunnen yhden ihmisen, joka on nykyisessä TE-toimistossa määräaikaisena vuoden loppuun. Tällaisten kohtalo on auki.
 
Kovasti uudistuksia kaipaisi koko TE touhu. Itsehän olen usean vuoden jo ollut sitä mieltä, että TE-asiantuntijan (tai mitä ne missäkin on) hommat pitäisi lopettaa koska ne on turhia.

Käytännössä siis siksi, kun ihminen asioi maksajan kanssa, niin miksi siellä pitää olla kolmas osapuoli, joka tutkii ne työvoimapoliittiset edellytykset maksamiselle. Tämä pitäisi olla suoraan
maksajien homma, jolloin ne hokaisivat että eihän tässä ole mitään järkeä, jolloin sitten voisi olla hyvä mahdollisuus uudistuksiin. Tästä on kyllä pitkään puhuttu jos siirtyisi maksajalle suoraan.

Myös valtaosa asiantuntijan hommista on vain tiukan ohjeistuksen seuraamista. Tässä olisi ihan hyvä sauma automatisoida homma, jotta olisi tasapuolista. Kinkkisimmät tapaukset sitten ihan
ihmisen kautta menisi.

TE-virkailijallehan ei mitään koulutusta ole. Se on tuurista kiinni hoitaako työttömän asioita yliopistokoulutettu vai joku entinen siivooja. Tästä johtuu että yllättävän moni "asiantuntija" on aivan
pihalla. Vielä enemmän pihalla olisi jos ei olisi niitä tiukkoja ohjeita, mitä seuraa. Yleinen vitsihän sekin että TE-virkailija ei pysty paskalla käymään mikäli siihen ei ole kolmesivuista ohjetta, miten
siellä WC:ssä tulee toimia + lisäliite erityistapauksia varten.

Ja mitä noihin kustannuksiin tulee vielä, niin palkkaerot mm. tulee hiertämään paljon ja muut etuudet. Eli jos vaikka on ollut valtiolla hommissa, niin palkkasi on se ja se ja lisiin on vaikuttanut about
kaikki työkokemus. Kunnan puolella taas on vähän eri juttu mitä sinne lasketaan ja peruspalkkakin voi olla pienempi. Tämähän näkyi vaikkapa kuntakokeilujen puolella, missä oli sekä valtion että kunnan
palkkalistoilla olevia. Riippuen vaikka kummalla puolella aloitti uudessa samassa tehtävässä, voi palkassa olla isokin ero.

Virkalijalla ei juurikaan mitään vastuuta mistään. Eli jos virkailija tyhmyyttään/laiskuuttaan/huolimattomuuttaan vaikka saa aikaan sen että asiakkaalta peritään työttömyysetuudet vaikka vuoden ajalta,
niin se käännetään asiakkaan viaksi tavalla tahi toisella ja ainoa kärsijä on se asiakas itse.

EDIT: Onhan näitä vaikka mitä vielä lisää. Itsellä aika läheinen kokemus taustalla pitkältä ajalta tuossa touhussa sivustaseuraajana ja itse tehden.
 
Työllisyysalueuudistus tulee sotkemaan kaikkea vielä ainakin pari vuotta.
Tosin tästä ei vieläkään juuri uutisoida koskei muutos koske YLEn toimittajia.
300.000 työttömän asiathan ovat kertaheitolla siirtymässä Kunnille mutta moisen siirtymän tietojärjestelmät ovat edelleen täysin vaiheessa! Ainoa uutinen jonka aiheesta löysin on maksumuurin takana;
(jos jollain on tunnukset niin saa laittaa sisällön)
Julkishallinnon toimintaa aikanaan nähneenä asiat tuskin järjestyvät em. uutisen toiveikkaan "Pitkälle kevääseen" aikana. Jos saavat pakkansa kasaan kevääksi 2026 - sekin olisi jonkinlainen ihme.
 
Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.

Muistaakseni melkein kaikkiin olen hakenut työpaikkailmoituksen perusteella. Isoin osa on toki ollut ihan perus duunarihommaa. Halusin vain tuoda esille vastaesimerkin, eli kannattaa niitä työpaikkailmoituksiakin katsella ja laitella hakemuksia. Periksi on turha antaa, kun ei töihin hakemalla häviä kuin mitättömän pienen vaivan. Toki täytyy myöntää, että vastineeksi olen melkoisen pihalla siitä, miten suhteilla saadaan töitä.
 
Kuinkahan paljon palveluissa on eroja kuntien välillä? Voi olla että kunnat joissa on paljon vähemmän varaa järjestää mitään joutuvat maksamaan enemmän sakkoja.


Eipä sillä väliä kun sakot poistuvat vain jos ihminen työllistyy tai aloittaa opiskelut. Yrityksiä ei juurikaan työttömät kiinnosta, ja kun palkkatukikin
heikentynyt, niin vielä vähemmän. Paikalliselta yrittäjien yhdistyksen pj:ltä joskus kysyin jossain että palkataanko mieluummin työssä oleva kuin työtön,
niin ensiksi mainittu.

Saa nähdä mitä työvoimapoliittisille koulutuksille tapahtuu, kun kunnathan nekin ostavat jatkossa. Eiköhän niidenkin määrä laske.

Toinen vaihtoehtohan on se, kun työttömyysetuus on lähinnä etuoikeus kaikille, haki töitä tai ei. Eli kylmästi vain rahat katki jos ei oikeasti hae töitä.
Mutta sitten alkaa se rumba, että kela esimerkiksi käskee hakemaan kokoaikatyötä kun se on ensisijainen etuus ja sitten asiakas ilmoittaakin että hakee
töitä kunnes taas palataan alkupisteeseen.
 
Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Muistelen nähneeni jonkun tilaston suomesta, että noin 80 % paikoista menee suhteiden kautta, ja tästä on jo 4-5 vuotta eli voi olla kasvanutkin.
Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.

Muistaakseni melkein kaikkiin olen hakenut työpaikkailmoituksen perusteella. Isoin osa on toki ollut ihan perus duunarihommaa. Halusin vain tuoda esille vastaesimerkin, eli kannattaa niitä työpaikkailmoituksiakin katsella ja laitella hakemuksia. Periksi on turha antaa, kun ei töihin hakemalla häviä kuin mitättömän pienen vaivan. Toki täytyy myöntää, että vastineeksi olen melkoisen pihalla siitä, miten suhteilla saadaan töitä.
Sehän riippuu siitä, että laskeeko suhteiden "kertaantumisvaikutuksen" mukaan.

Esim kaksi 16 vuotiasta hakee kesätöitä, toisella on iso suku jonka kautta suhteita ja saa seuraavat 4 kesää joka kesä töitä kysymättä, toisella pieni suhteeton suku eikä saa yhtenäkään kesänä töitä vaikka kuinka hakee.

molemmat valmistuu 20 vuotiaana amiksesta, toisella on kokemusta 4 kesää + ehkä osa-aikaisena sedän firmassa tehtyä rötväystä, toisella joku parin kuukauden harjoittelupätkä tai pahimmillaan amiksella järjestetty korvaava, jos edes harjoittelupaikkaa ei ole löytynyt.

Aukeaa 1 herrojen alan työpaikka johon kummallakaan ei ole suhteita, he ovat ainoat hakijat.

Kumpihan siihen valitaan, tietenkin kokemusta omaava. Voiko väittää, ettei tämä johtuisi 100% suhteista? Eli niillä hankitusta kokemuksesta.

Esim itsellä oli vähän vastava tilanne, muutin 16 vuotiaana 200km päähän opiskelemaan, kuvittelin naivina että jos opinnot suorittaa täydellisesti niin tottakai saa töitä, mutta todellisuudessa paikalliset meni sukulaisille yms töihin käytännössä kysymättä, ja itse ei päässyt minnekään.

Yksikin luokkalainen oli jatkuvasti ryyppäämässä, isänsä oli yrityksen omistaja ja kunnioitettu, joten poika pääsi joka kesä duuniin milloin mihinkin. Mutta ryyppäys kiinnosti enemmän joten kaveri usein esim teloi ranteen hakkaamalla sitä jollain/johonkin tai teki muuta vastaavaa jonka tekosyyllä sai lopettaa kesken. parhaana kesänä oli kolmessa eri työssä ja aina keplotteli itsensä ulos.

Viina vei miestä ja silti vaan pääsi vuosittain sukulaisuudensa ansiosta töihin, on ollut mielisairaalassa, pakkohoidossa, katkaisussa ja EDELLEEN pääsee tekemään milloin mitäkin.

Itse en taas päässyt amiksen jälkeen töihin vaikka oli koko koulun parhaat paperit(joilla pyyhkiä persettä) ilman kokemusta, harjoittelupaikka oli konkurssissa, hain amk:hon joka piti lopulta jättää kesken kun jäi puuttumaan lopputyö+harjoittelupaikka, kun harjoitteluun ei päässyt edes palkatta puutteellisen kokemuksen vuoksi.

Työttömyyttä, sitten työkkärin orjana yms, hain yliopistoon johon pääsinkin helposti vaikka en valmistautunut juuri yhtään, valmistuin lopulta, sain 6kk päästä töitä ja nyt ollut 3,5v työnteon jälkeen 1,5v työttömänä kun ala kyykkäsi ja yt:t iski nilkkaan.

Itse taas olen ollut raitis lähes aina, en ole perseillyt menemään ja yrittänyt vaan päästä elämänsyrjään kiinni.

Tietenkin vähän ääriesimerkkejä, mutta käytännössä varmasti moni lahjakas jää ilman mahdollisuutta ja jopa syrjäytyy, samalla kun alkoholistisekopäät saa tilaisuuden toisensa jälkeen, vain koska on suhteita suvussa.

Nyt työmarkkinat näyttää vielä huonommalta kuin 10v sitten, työkkärin tätikin totesi että turha on laittaa enempää kuin 3 paikkaa 3kk aikana haettavaksi, kun paikkoja ei ole.

päivittäin selailen ilmoituksia, ja käytännössä jos poissulkee hoiva-alan, niin aloitustason hommia on erittäin harvoin tarjolla. Lähes 99% paikoista on sellaisia, että vaaditaan vuosien erikoisosaamista laitteiseta/softista joita ei voi mitenkään oppia muualla, kuin työssä.

niin on varmasti kusista päästä työelämään vastavalmistuneillakin, jos aloitustason paikkoja on se 0-5 kuukaudessa täällä päin avoinna julkisesti.
 
Tietenkin vähän ääriesimerkkejä, mutta käytännössä varmasti moni lahjakas jää ilman mahdollisuutta ja jopa syrjäytyy, samalla kun alkoholistisekopäät saa tilaisuuden toisensa jälkeen, vain koska on suhteita suvussa.
Varmaan suurin osa suomalaisista osaa nimetä molemmasta päästä esimerkkejä. Turha tuosta on kuitenkaan internetissä itkeä, varmaan 100 vuoden päästä edelleen sama homma. Pääasia että kehittää itseään ja laittaa itsensä mukaan työmarkkinoille, ne on ainoat asiat mihin voi itse vaikuttaa. Maapallo ei ole kenellekään työpaikkaa velkaa, eikä työhön pääsemättömyyttä kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Nyt työmarkkinat näyttää vielä huonommalta kuin 10v sitten
Suomi on lamassa koska syyt. Voihan tuo onni silti potkaista, jos hakee töitä (IMO tuurilla on vähintäänkin kohtalainen osuus töiden saamisessa). Jos ei mitään hae, niin onnettaren on mahdotonta auttaa. Sori jos toistelen latteuksia, mutta: "Success occurs when opportunity meets preparation".
 
Itse en taas päässyt amiksen jälkeen töihin vaikka oli koko koulun parhaat paperit(joilla pyyhkiä persettä) ilman kokemusta, harjoittelupaikka oli konkurssissa, hain amk:hon joka piti lopulta jättää kesken kun jäi puuttumaan lopputyö+harjoittelupaikka, kun harjoitteluun ei päässyt edes palkatta puutteellisen kokemuksen vuoksi.

Kävit AMK:n melkein loppuun saakka ja lopetit kun et saanut harjoittelu ja lopputyöpaikkaa? AMK:n henkilökunta ei osannut auttaa paikan hakemisessa vai et itse kysynyt/ollut kiinnostunut? Voisiko tässä olla syy että vähän heikosti löytyy nykyään työmahdollisuuksia? Kenen syy oli että et saanut harjoittelu ja lopputyöpaikkaa AMK:sta hankittua?

Itse otin firmaan työharjoitteluun 55v patun vaikka tarvetta ei olisi ollut töiden puolesta. Kaveri laittoi harjoittelupyynnön sähköpostilla 2 työkaverille ja soitteli useaan otteeseen meille kaikille. Mietin että jos patu oikeasti haluaa noin paljon työharjoitteluun niin kai se on annettava mahdollisuus. Motivaatio oli kaverilla hyvä ja oli oikeasti hyödyksi yhtiössä. Pystyisi tekemään tulevaisuudessa ehkä 50% työaikaa johtuen fyysisistä vaivoista. Meillä on kuitenkin AMK opiskelijoita huikean laadukkaina tuuraajina joten tarvetta ei ole lisätyöntekijöille.

Suurin osa työkokeilijoista on vain huonosti motivoituneita ja saamattomia jolloin autonominen työskentely ei ole mahdollista = kokeilija vie enemmän aikaa muilta työntekijöiltä kuin työkokeilijasta olisi hyötyä.
 
Nuo AMK:n harjoittelupaikat nyt on ihan vitsi. Siihen kelpaa loppupeleissä mikä tahansa aktiviteetti. Lopputyön voi keksiä myös ihan mistä tahansa jutusta mikä liittyy alaan.
 
Ei ainakaan 20 vuotta sitten jääneet insinööriksi valmistumiset harjoittelupaikoista tai lopputyön tekemisestä firmaan kiinni. Kaverit väsäilivät firmoille nettisivuja kotonaan ja lopputyönä yksi kulki läppärin kanssa läpi kampuksen ja kartoitti Wifin vahvuutta.
 
Onko se rikkurin leima elinikäinen? Liitolla on vahva suositus kieltäytyä ylityön kutsusta. Kyllä se ylimääräiset sataset kelpais..
 
Kävin tuossa moikkaamassa edellisen duunin kollegoja ja haukkuivat täysin lyttyyn tämän TE-uudistuksen mikä tuli tässä vuoden vaihteessa. Samat henkilöt, samat esihenkilöt ja iso kasa alaisia vain siirtyi organisaatiosta toiseen, eli mikään ei käytännössä muutu. YT:t alkoivat jo jotta saadaan väliesihenkilöille hyvät paikat. Yritykset kiukkuisia kun palkkatukimaksatukset vähän jäissä, ja jotain muutakin jonossa syyskuusta lähtien. Pääosin vittuunutta porukkaa.

Tästä sitten hyvä ponnistaa työllisyys kasvuun!
 
  • Tykkää
Reactions: IHS
Kävin tuossa moikkaamassa edellisen duunin kollegoja ja haukkuivat täysin lyttyyn tämän TE-uudistuksen mikä tuli tässä vuoden vaihteessa. Samat henkilöt, samat esihenkilöt ja iso kasa alaisia vain siirtyi organisaatiosta toiseen, eli mikään ei käytännössä muutu. YT:t alkoivat jo jotta saadaan väliesihenkilöille hyvät paikat. Yritykset kiukkuisia kun palkkatukimaksatukset vähän jäissä, ja jotain muutakin jonossa syyskuusta lähtien. Pääosin vittuunutta porukkaa.

Tästä sitten hyvä ponnistaa työllisyys kasvuun!
En edes tajua mikä tässä uudistuksessa on ideana. Siis eihän tuosta ole mitään hyötyä, että työntekijät vain siirtyvät kunnille. Ihan ihme touhua ja tuon tulisi tuoda jotenkin mystisesti suomeen 7000-10 000 uutta työllistä.
 
Periaatteessa ymmärrän muutoksen taustalla olevan idean, eli kunnissa on parempi tieto millaisia yrityksiä ja millaista työvoimaa juuri siihen kuntaan tarvitaan. Valitettavasti vain tätä tietoa ei hyödynnetä, ainakin oman kokemuksen mukaan, vaan sama työkkärin hyödyttömyys jatkuu.

Itse sain työkkäriltä kuun alussa puhelun, jossa tarkistettiin ettei esteitä tuen maksamiselle ole. Virkailija mainitsi, että työllistymissuunnitelmaa ei tässä vaiheessa tehdä kiireen vuoksi, vaan ottavat yhteyttä joskus myöhemmin. Kohta kuukausi myöhemmin, ja mitään ei ole kuulunut. Samalla kysyin, onko heillä jotain apuja työllistymiseen nyt kun vastuu siirtyi kunnille, ja vastaus oli ei. Kovin ihmettelen, mikä on työkkärin tehtävä nykyään, kun maksut voisi suurimmalta osalta automatisoida.
 
Periaatteessa ymmärrän muutoksen taustalla olevan idean, eli kunnissa on parempi tieto millaisia yrityksiä ja millaista työvoimaa juuri siihen kuntaan tarvitaan. Valitettavasti vain tätä tietoa ei hyödynnetä, ainakin oman kokemuksen mukaan, vaan sama työkkärin hyödyttömyys jatkuu.

Päinvastaisesta syystä se siirto valtiolle tehtiin silloin ennen muinoin.

En edes tajua mikä tässä uudistuksessa on ideana. Siis eihän tuosta ole mitään hyötyä, että työntekijät vain siirtyvät kunnille. Ihan ihme touhua ja tuon tulisi tuoda jotenkin mystisesti suomeen 7000-10 000 uutta työllistä.

Kunnathan palkkasi omia hoitamaan jo hyvissä ajoin, kun oli kuntakokeiluja. Näillä nyt sopparit olikin sopivasti vain 31.12.2024 asti monilla ja näistä iso osa jäi nuolemaan näppejään kun valtiolta siirrettiin omansa kunnalle.

Itse pidän te-palveluita täysin turhana elimenä. Yritysten kanssa ei juuri mitään ole ja vaikka olisi niin yritykset haluaa osaavaa ja mielellään paikanvaihtajia. Pertsa 55v, jolla amis taustalla ja pari vuotta työttömänä ei ole kovinta hottia työmarkkinoilla. Alkaa se ikäraja olla siinä 40 paikkeilla että peli menetetty jos työttömyys vähääkään pitkittyy. Surullista. Jos siis ei lähde SoTe aloille, missä hommaa riittää.

Palkkatukikin tippuu pois kokonaan niin siinä sitten ollaan. Kunnilla ei ole mitään intressiä maksaa palkkatukea minnekään kun sillä ei päästä pudottamaan työtöntä pois ns. sakkomaksulistalta samoin kuin aikaisemmin. Taikka työkokeilut tai kuntouttavat ym.
 
Siteerauksessa ote ruokatunnilla lukemastani jutusta (maksumuurin takana) Hallituksen työnhakua koskeva uudistus on alueille pettymys – "Kunnat ovat saaneet vastuun, mutta niillä ei ole valtaa"

"
....
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelman mukaan työnhakijan palveluprosessia uudistetaan nykyistä asiakaslähtöisemmäksi ja yksilöllisemmäksi.

Työllisyysalueiden toivomaa suurempaa asiakaslähtöisyyttä ei ole kuitenkaan lakiluonnoksessa. Yksi syy tähän on se, että Suomi on saanut työttömien palveluihin 90 miljoonaa euroa EU-rahoitusta vuosina 2022 ja 2023.

Erityisasiantuntija Toni Ruokonen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että EU:n elpymis- ja palautumistukivälineeseen liittyvä EU-rahoitus on keskeinen reunaehto hallituksen esityksen valmistelussa. Reunaehdot koskevat etenkin asiakastapaamisia sekä työnhakuvelvoitetta.

Rahoituksen ehtona on, että Suomi pystyy saavuttamaan vuonna 2022 käyttöön otetun pohjoismaisen työvoimapalvelumalliin tavoitteet.
– Silloin otettiin käyttöön tiiviimpi asiakkaiden tapaamistahti lisäämällä täydentäviä työnhakukeskusteluja sekä ottamalla käyttöön yksilöllinen työnhakuvelvoite. Näitä elementtejä ei voi poistaa ilman, että EU-rahoituksen saannin ehdot vaarantuvat, Ruokonen kertoo.


Rahoituksen ehdot ovat voimassa vuoden 2026 loppuun.


....
"
*************
Onko ollut yleisestikkin jo tiedossa, että Orpon itsensä lupaamaa työnhakuvelvoiteen (4kpl/kk) perumispäätöksestä perääntyminen saattoikin johtua Marinin hallituksen toimesta sitoa se EU-rahoituksella ainakin vuoteen 2026 asti?
Tähän asti olen törmännyt muilla palstoilla lähinnä "sadisti Satonen, kun ei pidä lupauksiaan vaan kyykyttää" vuodatuksiin.

Olisikohan sittenkin näin, että kiittäminen onkin sinne oppositioon päin tällä kertaa?

Mikäli Orpo päättää pitää lupauksensa, hänelle tulee kiire sitten 2027.
 
Jäin tammi-helmikuun vaihteessa työttömäksi. Ilmoittauduin hyvissä ajoin työnhakijaksi, ja työllisyysalueelta meni ripeäati lausunto maksajataholle.

Siihen se sitten jäikin, reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?
 
[...] reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?
Eipä sieltä taida mitään tulla. Itsekkin, kun jäin kerran työttömäksi ja marssin työkkäriin, ni ne ohjas vaan johonkin koneelle, jossa oli mol.fi auki. Saman asian olisin voinut tehdä kotonakin. Siel voi kuitenkin olla jotain lomakkeita, tai jotain, joita pitäis tajuta täyttää. Ite sit myöhemmin hain yhdelle kurssille ja pääsin ja työllistyin sitä kautta uudestaan.

Kaippa toi hyvin omaehtoista on nykyään ja jotkut onnistuu "pääsemään" ö-mappiin, jolloin raha valuu tilille käytännössä velvoitteitta.
 
Jäin tammi-helmikuun vaihteessa työttömäksi. Ilmoittauduin hyvissä ajoin työnhakijaksi, ja työllisyysalueelta meni ripeäati lausunto maksajataholle.

Siihen se sitten jäikin, reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?

Työkkäreiden tädeillä ollut työsopimukset vuoden vaihteeseen, eli moni pudonnut pois ts. ovat nyt itse niitä työnhakijoita. Ei siis kaikilla vaan osalla. Jäljellä olevat ylityöllistettyjä ja kiireitä riittää enempi kun ehtii hoitaa. Näin mitä lukenut ja kuullut. Olet nyt jonossa ja kyllä ne sieltä ottaa yhteyttä joskus jollain tavalla. Muuta ei sitten olekaan luvassa, haet työpaikkoja mitä ei ole sen määrätyn määrän mitä keksivät, kai menee vähän alueittain. Eli odottele rauhassa.


Palkkatukitöitä ei ole luvassa koska rahat oli ja meni jo. Loppuviimein sitten kuntouttavaa ja muuta orjatyötä taksvärkkinä tulevaisuudessa. Jos edes sellaisia paikkoja on enää kohta olemassa, kun säätiöt ja yhdistykset ovat saman ongelman edessä, eli rahaa ei ole eikä tule.
 
Työkkäreiden tädeillä ollut työsopimukset vuoden vaihteeseen, eli moni pudonnut pois ts. ovat nyt itse niitä työnhakijoita. Ei siis kaikilla vaan osalla. Jäljellä olevat ylityöllistettyjä ja kiireitä riittää enempi kun ehtii hoitaa. Näin mitä lukenut ja kuullut. Olet nyt jonossa ja kyllä ne sieltä ottaa yhteyttä joskus jollain tavalla. Muuta ei sitten olekaan luvassa, haet työpaikkoja mitä ei ole sen määrätyn määrän mitä keksivät, kai menee vähän alueittain. Eli odottele rauhassa.


Palkkatukitöitä ei ole luvassa koska rahat oli ja meni jo. Loppuviimein sitten kuntouttavaa ja muuta orjatyötä taksvärkkinä tulevaisuudessa. Jos edes sellaisia paikkoja on enää kohta olemassa, kun säätiöt ja yhdistykset ovat saman ongelman edessä, eli rahaa ei ole eikä tule.

Palkkatuessahan ainakin aikaisemmin se tietty prosentti tuli valtiolta. En tiedä muuttuiko se myös tässä rytäkässä kunnille itselleen. Ja vaikka rahaa olisi, niin kunnille palkkatuella palkkaaminen olisi muutenkin jäissä koska työllisyysalue ei pystyisi myöntämään palkkatukea oman alueensa kunnille.

Kuntouttavat työtoiminnat varmaankin loppuu jossain vaiheessa muutenkin. Ne nyt on vaikuttavuudeltaan olleet aina minimaalisia, eikä niistä ole enää hyötyö "säästötoimenpiteenä" koska Hyvinvointialueet. HVA:llakin on omat säästöpaineensa, joten pajatoiminta varmaan ottaa iskua jossain vaiheessa muutenkin.
 
Jäin tammi-helmikuun vaihteessa työttömäksi. Ilmoittauduin hyvissä ajoin työnhakijaksi, ja työllisyysalueelta meni ripeäati lausunto maksajataholle.

Siihen se sitten jäikin, reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?

Koko systeemi on ihan sekaisin uudistuksen jäljiltä. Monella alueella ei vaan ole resursseja hoitaa niille annettuja tehtäviä ja samaan aikaan on olleet menossa YT-neuvottelut. Kyllä sieltä luultavasti joku lopulta ottaa yhteyttä.
 
Koko systeemi on ihan sekaisin uudistuksen jäljiltä. Monella alueella ei vaan ole resursseja hoitaa niille annettuja tehtäviä ja samaan aikaan on olleet menossa YT-neuvottelut. Kyllä sieltä luultavasti joku lopulta ottaa yhteyttä.
Pitäiskö työttömiä palkata työvoimatoimistoon jos 1) siellä on kovasti duunia mutta 2) ei työntekijöitä? :hmm:
Vieläpä kun saisivat samalla iskettyä kaksi kärpästä eli 3) tekisivät omaa työtään ja 4) vähentäisivät jatkossa omaa työtään jokaisen työttömän kohdalla.


...vai onko vaan helpompi ja selkeämpi että työttömät on kotona pyörittelemässä peukaloita ja maksetaan se mitä maksetaan sinne :tup:
 
Pitäiskö työttömiä palkata työvoimatoimistoon jos 1) siellä on kovasti duunia mutta 2) ei työntekijöitä? :hmm:
Vieläpä kun saisivat samalla iskettyä kaksi kärpästä eli 3) tekisivät omaa työtään ja 4) vähentäisivät jatkossa omaa työtään jokaisen työttömän kohdalla.


...vai onko vaan helpompi ja selkeämpi että työttömät on kotona pyörittelemässä peukaloita ja maksetaan se mitä maksetaan sinne :tup:

No se tässä aktiivimallissa on vikana, että jos oikeasti henkilökohtaisesti on tarkoitus auttaa työtöntä, niin se vaatii resursseja. Vaan nyt koko järjestelmä on sekaisin, kun vuodenvaihteessa se järjestelmä muuttui täysin.
 
Jotenkin tästä uudesta mallista jäi ajatuksena että kunta tekisi yritysten kanssa enemmän yhteistyötä ja ketjuttaisivat palkkatukia, mutta sitten palkkatuki kuitenkin siirrettiin kuntien maksettavaksi joka tekee yhtälöstä aika mahdottoman.
Kuntahan ei enää pysty ilmeisesti pitkäaikaistyöttömien sakkomaksuja välttämään työkokeiluilla ja kuntouttavilla joten niitä ei enää tarjota kuin oikeasti tarvitseville.

Jostain luin että tämä nykyinen työpaikkojen haku ja 3kk välein tapaaminen olisi sidottu eu-rahoitukseen suurinpiirtein 2026 loppuun, mutta ei tunnu googlella enää löytyvän vai näinkö vain unta?
 
Hesarissa ol kirjoitus asiasta. Muutos valtiolta kunnille on pahasti kesken.
Sanna Marinin hallitus aloitti muutoksen:
"Alkuvuodesta voimaan astunut työvoimapalveluiden muutos on historiallisen suuri. Sen myötä Suomeen syntyi 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta. Samalla noin 4 400 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyi liikkeenluovutuksella valtiolta kunnille tai kuntayhtymille.
Valmistelu työvoimapalveluiden siirrosta valtiolta kunnille aloitettiin Sanna Marinin hallituksen aikaan. Marinin hallitus perusteli siirtoa työllisyyden kohentamisella."

Samanlaista demarisuorittamista kuin Krista Kiurun hoitajamitoitus.
Tehdään päätös muutoksesta ja jätetään sen toteutus ja maksut seuraavalle hallitukselle.
 
Hesarissa ol kirjoitus asiasta. Muutos valtiolta kunnille on pahasti kesken.
Sanna Marinin hallitus aloitti muutoksen:
"Alkuvuodesta voimaan astunut työvoimapalveluiden muutos on historiallisen suuri. Sen myötä Suomeen syntyi 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta. Samalla noin 4 400 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyi liikkeenluovutuksella valtiolta kunnille tai kuntayhtymille.
Valmistelu työvoimapalveluiden siirrosta valtiolta kunnille aloitettiin Sanna Marinin hallituksen aikaan. Marinin hallitus perusteli siirtoa työllisyyden kohentamisella."

Samanlaista demarisuorittamista kuin Krista Kiurun hoitajamitoitus.
Tehdään päätös muutoksesta ja jätetään sen toteutus ja maksut seuraavalle hallitukselle.

Tosin tuon siirron puolesta äänesti myös Kokoomus kokonaisuudessaan. Samoin kuin muut puolueet, paitsi ps ja VKK. Eli sille oli siis vankka tuki myös suurelta osalta oppositiota.


.
 
Tosin tuon siirron puolesta äänesti myös Kokoomus kokonaisuudessaan. Samoin kuin muut puolueet, paitsi ps ja VKK. Eli sille oli siis vankka tuki myös suurelta osalta oppositiota.


.
Eli tämäkin on Kokoomuksen syy vai mitä haluat sanoa?
Kyllä tästä on SDP pääministeripuolueena ensisijaisesti vastuussa. Antti Rinteen ja Sanna Marinin huonous pääministereinä tulee näkyviin tapaus kerrallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huhtikuussa tulee uudet palkkatuet Kelalle, kuulin myös, että palkkatukea annetaan Kelalle neljännesvuosittain.

Se on nykyään ainoa tapa miten töihin voisi ehkä päästä, olisipa ollut palkkatuki jo 30 vuotta sitten, niin ei olisi tarvinnut näin kauaa odottaa.
Se ei silti kaikkien kohdalla enää oikein onnistu, ovat olleet koko elämän työttömänä ja se on jo liian myöhäistä.
Ristiriitaistahan tässä on lisäksi se, että monet työnantajat kovasti tahtovat aina töihin, mutta koskaan ei ole voinut mennä, koska siihen pitäisi saada esim. palkkatuki.
 
Lisäksi jos on osatyökykyinen/vaikeasti työllistettävä, niin palkkatuella saa olla aina ja sitten hieman ihmeellisempi asia.
Palkkatukipaikan on saanut kyllä valita itse ja on kyllä ollut tosi hyvä asia, mutta kuulin, että esim. Oulussa olisi lista siitä, mihin paikkoihin ainoastaan saisi mennä. En tiedä pitääkö paikkaansa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 219
Viestejä
4 898 115
Jäsenet
78 944
Uusin jäsen
TamLe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom