Vuokratyöfirmoja/henkilöstöpalveluja olen kontaktoinut, ainakin kymmenessä firmassa on paperit sisässä. Yksi firma ainoastaan reagoi hakemukseen katsomalla LinkedIn profiilin. Muut eivät ole edes siihen vaivautuneet. Ensi vuonna pääsen taas opiskelemaan, työkkärissä on taas määrärahoja meikälle tarjolla että josko opiskelulla saisin töitä. Samaan aikaan kun työkkäri järjestää rekrykoulutuksia alalleni, koska alalla jota osaan on työvoimapula, eikä vapaaana kuulemma ole yhtään osaavaa tekijää, vaikka mulla nyt on työkokemusta alalta noin 5v. En vielä tiedä hakisinko huumorilla oman alan rekrykoulutukseen, miten pitkään niillä menisi tajuta että on jo työkokemustakin alalta ja että ei kovin paljoa tarvitse kouluttaa, kuin korkeintaan työllistävän tahon talon tavoille. Vai menisiköhän sitä taas hakemaan osaamista uudelta alalta? Enpä tiedä vielä, on pari kuukautta aikaa miettiä asiaa. Miettikää miten paljon rahaa tässä on palanut, kun minua on yritetty työllistää mutta aina lottoavat mulle toisen alan kuin miltä on oikeaa osaamista sekä koulutusta. Puhumattakaan noista kurssituksista joita on käyty useita, tuokin mainitsemani 3kk kurssi omilla läppäreillä koulutuksen ajaksi oli varmasti viisinumeroinen summa, ilman että tarjosi mitään konkretiaa työn saantiin yms. 20v työttömyyttä takana eikä oikeastaan ainuttakaan oikeaa työsuhdetta yrittäjyyttä lukuunottamatta, niin kulut on aikamoiset. Yrittäjäksi en halua palata, mielläni työskentelisin jollekin työnantajalle palkkaa vastaan tietenkin. Nyt jos taas lähtee opiskelee uutta niin valmistuu sitten osaajaksi taas kun on noin 45v. Sitten alkaakin olla jo aika hankala saada töitä kun ikää on jo sen verran ja parikymppiset painelee ohi. Ulkoisen habituksen en jaksa uskoa olevan syynä etten saa töitä omalta alalta, alallani ei kuitenkaan olla edustustehtävissä asiakkaiden kanssa, ellei ole se myyntimies jolle on nakki napsahtanut, mutta itse en ole se supliikein tyyppi joten jätän sen suosiolla muille. Epäsiisteys ei kuulu tapoihin, vaan kyllä katselen aika monta kertaa peilistä ennen lähtöä minnekään. Tää on jotenkin jännä tämä työllistyminen, opiskeluissa olen painottanut myös kansainvälisyyttä ja puhun enkkua natiivi tasolla. Kuulemma tuokin taito on jokaisella suomalaisella (terveisin asiantuntijat), vaikkakin hyvin usein on päässyt kyllä tulkkailemaan kun jollakin ei ihan perusasiatkaan englanniksi onnistu. Briteissä on tullut oltua myös vaihdossa ja siellä pubeissa jos small talkkia jutusteli niin yleensä arvuusteltiin että varmaan tää on amerikkalainen. Mä niin haluaisin työn joltain lukuisista osaamisalueista jota mulla on, että musta tulis veronmaksaja joka tuottaa takaisin jotain rahaa. En ikinä kuvitellut että tää homma on tällasta, että vaikka vedät kouluja läpi ja osaat valtavan määrän juttuja, niin aina on joku asiantuntija sitä mieltä että ei, lähdetään nyt toiseen suuntaan, ja sitten se on sellasta haihattelua ettei se ainaakaan saa minusta työllistettyä ihmistä, kuin korkeintaan muutamiksi kuukauksiksi, eikä jatkojakaan ole kun harrastelijapohjalta jos lähdet palkkatöitä hakemaan alalta x tai y niin kyllä ne alan ammattilaiset nauraa sinut pellolle. Tällä hetkellä yritän LinkedInin puolella verkostoitua headhunttereiden kanssa, jospa niiden kautta saisi jotain pysyvämpää, ainakin kovia ovat verkostoitumaan erilaisten tyyppien kanssa. Linkedinissä on tullut työtarjouksia, mutta ei kovin hyviä optioita. Esimerkiksi Ukrainasta tuli työtarjous pari vuotta sitten, mutta järkeilin että kun Krimin niemimaalla käydään sotaa niin joutuisi liian lähelle sotatoimia, eikä ollut yhtään väärä ratkaisu sanoa ei tuolle tarjoukselle, kun katsoo miten siellä kävi ja miten ne nyt elää. Tuntuu että meikäläinen on kun korona, kukaan ei halua sitä mutta joku saa sen tahtomattaan. Itse kyllä tarkastelisin työkkäriä, miten ne käyttää määrärahoja, ja miettisin onko parempia tapoja kuin ne mitä niillä työkalupakissa on, koska ainakin minun kohdalla on menty metsään aika monta kertaa. En kuitenkaan hae kuuta taivaalta, kunhan saisi sen osaamista vastaavan työn ja siitä asianmukaisen palkan. Eikä kyseessä ole työ johtajana, eikä edes pikkujohtajana, vaan ihan tuottavaa työtä tulisin tekemään, jossa saa kyllä rasitettua itseään henkisesti sekä fyysisesti ihan tarpeeksi. Satun nauttimaan alasta jonka löysin, jota opiskelin, ja josta on kokemusta, joten en ole ihan äkkiseltään myöskään vaihtamassa alaa.