• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Itse viimeistelin yamkin työttömänä 2020. Tuolloin ei ainakaan tarvinnut anoa lupaa opiskeluun, syynä taisi olla covid jos en väärin muista.
 
Nyt alkoi 4 viikon määräaikainen lomautus ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluissa. Siellä ei näy mitään avoimia asioita tai tehtäviä. Tuleeko sinne jotain näkyviin, jos pitäisi lomautuksen aikana hakea niitä kuuluisaa neljää työpaikkaa vai pitääkö se tehdä ilman eri kehoitusta?

edit: pitäisikö myös työmarkkinatoriin luoda oma profiili ja tehdä jotain tehtäviä? Ihan siis päivärahan saamisen kannalta.
 
Nyt alkoi 4 viikon määräaikainen lomautus ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluissa. Siellä ei näy mitään avoimia asioita tai tehtäviä. Tuleeko sinne jotain näkyviin, jos pitäisi lomautuksen aikana hakea niitä kuuluisaa neljää työpaikkaa vai pitääkö se tehdä ilman eri kehoitusta?

Tehtävät ovat aina ratkaisevinta tuolla TE-palvelujen omasivuilla, eli jos tehtävät on täytetty ja siten suoritettu määräaikaan mennessä tai tehtäväsivulla ei ole mitään tehtävää, on tilanne OK ja tuet pyörivät sujuvasti.

On todellakin hyvä kysymys, onko määräaikainen eli jo ennalta pituudeltaan tiedetty lomautus pätevä syy sille, että pitäisi hakea tuon Pohjoismaisen työhakumallin mukaisesti jopa 4:ää eri työpaikkaa pitää kuukaudessa. Jos työllisyyssuunnitelmaa ei ole tehty tai suunnitelmassa ei mainita haettavien työpaikkojen määrää, niin silloin ei tarvitse hakea uusia työpaikkoja.

Oletettavasti työllisyysuunnitelmaa ei ole tehty näin lyhyelle lomautukselle, jolloin sinua ei kosketa tuo Pohjoismaisen työnhaun malli, jossa pitää hakea 0-4 työpaikkaa per kuukausi. Eli katso tehtävät ja työllisyyssuunnitelma läpi tuolta TE-sivujen omapalvelusta vielä.
 
Pitää hakea. Esim määräaikiset opettajat, joilla on sovittu jo seuraava työ alkamaan 1.8 nii joutuvat kesän ajan laittamaan hakemuksia

Juu, jostain tällaisesta olen kuullutkin. Tosin opettajilla loma on 2-3 kuukautta, jolloin tämä kuukauden tarkasteluaika tietenkin ylittyy. Lähtökohta on kuitenkin se, että haettavien työpaikkojen määrästä on oltava maininta työllisyyssuunnitelmassa, koska TE-toimisto määrittää jokaiselle työnhakijalle 0-4 työpaikan hakuvelvoitteen, esimerkiksi äidillämme se on 0, koska hän on lähestymässä jo 60 vuoden ikää ja työkyvyssä on selkeitä alenemia.

Meillä on vielä hetken aikaa niitä, joilla ei ole tätä 0-4 työpaikan hakuvelvoitetta, koska hakuvelvoite päivitetään uuteen työnhakusuunnitelmaan ja Pohjoismaisen työnhaun malli asetettiin voimaan toukokuun alussa, ja suunnitelmat pitäisi päivittää vähintään 3 kuukauden välein, eli elokuun alkuun mennessä pitäisi olla työnhakuvelvoite määritelty jokaiselle ja jokaisen työnhakusuunnitelmaan.

Eli tämän pohjalta sanoisin kyllä sen, että jos työllisyyssuunnitelmassa ei ole määritelty haettavien työpaikkojen määrää tai työllisyysssuunnitelmaa ei ole edes tehty JA tehtävälistaukssa ei ole mitään/tehtävät suoritettu, niin työnhakijalla ei pitäisi olla huolta. Työnhakija on velvoitteensa tehnyt, kun tehtävät on tehty ja toimitaan työllisyyssuunnitelman mukaisesti.

Ja vaikka työnhakijalla olisikin määritetty työnhakusuunnitelmaan tämä 0-4 työpaikan hakumääritelmä, niin ensimmäisestä unohduksesta saisi nykyään vain huomautuksen, joten kuukauden työttömänä oleva voi tämänkin puolesta olla huoletta - vaikka mokaisin, saan vain huomautuksen ensimmäisestä virheestäni.
 
Pitää hakea. Esim määräaikiset opettajat, joilla on sovittu jo seuraava työ alkamaan 1.8 nii joutuvat kesän ajan laittamaan hakemuksia
Noin ajatuksen tasolla, jos ei pidä kesälomaa, niin kai silloin haluaa töitä ja niitä hakee.

Jos taasen on kyse siitä että haluaa pitää pitkän kesäloman, niin sitten tuskin haluaa töitä hakea, jos siis lomajälkeen hommia tiedossa.

Edit: yritys selkeyttää ajatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Hemmetti. Tuli eilen lähetettyäni hakemus yhteen työpaikkailmoitukseen ilmi, että seuraavan kuukauden hakukiintiö ei ole vielä aktivoitunut, vaan vasta lauantaina (=Ei siis pysty ainakaan etukäteen tulevien kuukausien kiintiöitä täyttämään)

Nyt työnantaja ilmoitti, että työntekijän tarve siirtyykin projektimuutosten vuoksi tulevaisuuteen ja sinne hävisi myös tuo työpaikkailmoitus, johon olin yhden kiintiön täyttänyt, mutta väärään aikaan.
 
Hemmetti. Tuli eilen lähetettyäni hakemus yhteen työpaikkailmoitukseen ilmi, että seuraavan kuukauden hakukiintiö ei ole vielä aktivoitunut, vaan vasta lauantaina (=Ei siis pysty ainakaan etukäteen tulevien kuukausien kiintiöitä täyttämään)

Nyt työnantaja ilmoitti, että työntekijän tarve siirtyykin projektimuutosten vuoksi tulevaisuuteen ja sinne hävisi myös tuo työpaikkailmoitus, johon olin yhden kiintiön täyttänyt, mutta väärään aikaan.
Eikös siihen riittän et oot ollu yhteydessä työnantajaan, ni eiks toi nyt täytä kriteerit.
 
Eikös siihen riittän et oot ollu yhteydessä työnantajaan, ni eiks toi nyt täytä kriteerit.

Joo mutta väärään aikaan. Kun hakemus on poistunut ja seuraava kiintiösessio alkaa lauantaina, niin silloin tuo olisi mahdotonta.

Onneksi hakemus näkyi olleen ainakin yhdellä muulla rekrysivulla vielä nähtävissä. Jos lauantaina olisi, sitten kiintiö täyttyisi.
*************
Laitan kyllä takautuvasti yhden toisenkin hakemukseni tiedot sinne. Typerä systeemi, jos esim. työnantaja haastattelee jo hakuaikana hakijoita ja joku joutuisi "kiintiön" vuoksi venyttämään hakemuksensa lähettämistä, minkä tekisi muuten aiemmin...
 
Joo mutta väärään aikaan. Kun hakemus on poistunut ja seuraava kiintiösessio alkaa lauantaina, niin silloin tuo olisi mahdotonta.

Onneksi hakemus näkyi olleen ainakin yhdellä muulla rekrysivulla vielä nähtävissä. Jos lauantaina olisi, sitten kiintiö täyttyisi.
*************
Laitan kyllä takautuvasti yhden toisenkin hakemukseni tiedot sinne. Typerä systeemi, jos esim. työnantaja haastattelee jo hakuaikana hakijoita ja joku joutuisi "kiintiön" vuoksi venyttämään hakemuksensa lähettämistä, minkä tekisi muuten aiemmin...
Idea ei kai ole siinä että kiintiöitä minimissään täyttää , vaan se että yritetään työllistyä.

Toki ymmärrän jos on siinä uskossa että ajoitus ei heikennä työllistysmahdollisuutta.
 
Idea ei kai ole siinä että kiintiöitä minimissään täyttää , vaan se että yritetään työllistyä.
Höpöhöpö. Tässä maassa on 1) pula palkanmaksajista, jotka maksavat toimeentulon mahdollistavaa palkkaa, sekä 2) rakenteellinen työttömyys. Ideana tässä pikemminkin on se, että työkkäriin muodostuu uusia työpaikkoja valvomaan suorittaako "ihmisroska" edellämainittua pelleilyä riittävän raivokkaasti. Jos nämä työpaikat jätetään huomiotta, niin yhtäkään uutta työpaikkaa ei muodostu spämmillä. Se miksei niihin entuudestaan vapaana oleviin työpaikkoihin (esim puhelinmyyjät) löydy tekijää, johtuu jostain ihan muusta (kuten palkka ja työolot) kuin siitä ettei ole spämmätty tarpeeksi.

Toisinsanoen samaa pelleilyä kuin mitä hallituksen "työllisyystoimet" ovat olleet jo vuosikaudet.
 
Viimeksi muokattu:
Mä näen, että tuollaiset kuukauden hakukiintiöt vaan vaikeuttavat työpaikan saamista. Nyt varmaan monet yrittäjät eivät enää kovin mielellään laita työpaikkailmoitusta julkiseen hakuun, koska spämmi mikä noista hupihakijoista työkkärin pakottamana tulee lienee valtava.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkasteleeko työkkäri oikeasti työnantajilta, että oletko hakenut noihin ilmoittamiisi paikkoihin? On kyllä taas järjetön keksintö koko homma, tuossahan on ihan helvetinmoinen työ myös sille virkailijalle tarkastella noita.
 
Tarkasteleeko työkkäri oikeasti työnantajilta, että oletko hakenut noihin ilmoittamiisi paikkoihin? On kyllä taas järjetön keksintö koko homma, tuossahan on ihan helvetinmoinen työ myös sille virkailijalle tarkastella noita.
Ei niillä riitä resurssit tällä hetkellä tehä sitä, mut jos riittäis ni tarkastelis ainaki sillon tällön, näin ainaki työkkärin muikkeli mulle sano.
 
Herää myös kysymys, että kuinka innokkaasti jonkun pikku firman pomo jaksaisi vastata säännöllisesti jonkun työkkärimuijan kysymyksiin, että onkos seuraavat henkilöt hakeneet edellisen kuukauden aikana teille töihin?
 
Herää myös kysymys, että kuinka innokkaasti jonkun pikku firman pomo jaksaisi vastata säännöllisesti jonkun työkkärimuijan kysymyksiin, että onkos seuraavat henkilöt hakeneet edellisen kuukauden aikana teille töihin?

Ja jos lähettelet firmoihin paskahakemuksia niin joku pomo voi vittuillakseen vastata työkkärin kysymykseen että ei ole hakenut.
 
Ja jos lähettelet firmoihin paskahakemuksia niin joku pomo voi vittuillakseen vastata työkkärin kysymykseen että ei ole hakenut.

Ei siihen edes mitään vittuilumotiivia tarvita. Olet HR-tyyppinä etsimässä jotain kaupan kassaa x3, hakemuksia tulee 1400. Työkkärin täti soittelee ja mailailee että ovatko henkilöt Y, X ja Z hakeneet paikkaa. Lähdetkö etsimään hakemuksista niitä, vai vastaatko että "joo ei ole" tai jopa "joo on" ja luuri korvaan.
 
En ole työkkärissä vielä joutunut asioimaan joten en tiedä toiminnasta sen tarkemmin, mutta kuulostaa kyllä ihan älyttömältä pelleilyltä. Kuten tuossa aiemmin sanottiin niin kyllä se ongelma taitaa olla ettei niitä järkeviä töitä vain ole. Toki tässä voi olla vähän sellainen muna-kana ongelma, että tarvittaisiin osaavaa työvoimaa että niitä työpaikkoja syntyisi lisää, mutta tuskin tämä ongelma ratkeaa tuollaisella pelleilyllä.

Ainahan sitä on jotain siivousta ja puhelinmyyntiä tarjolla, mutta tuskinpa noitakaan paikkoja riittäisi lähellekkään kaikille työttömille. Joku puhelinmyynti nyt on muutenkin sellainen ammatti jota ei mielestäni pitäisi edes olla olemassa, turhaa ihmisten kiusaamista joka ei varmaan hyödytä oikeasti ketään. Sama pätee esim. "feissareihin"
 
Ei siihen edes mitään vittuilumotiivia tarvita. Olet HR-tyyppinä etsimässä jotain kaupan kassaa x3, hakemuksia tulee 1400. Työkkärin täti soittelee ja mailailee että ovatko henkilöt Y, X ja Z hakeneet paikkaa. Lähdetkö etsimään hakemuksista niitä, vai vastaatko että "joo ei ole" tai jopa "joo on" ja luuri korvaan.
Ongelmahan tulee sitte siinä vastaa kun firmaa tulee 4000 hakemusta yhtee paikkaa ja 3/4 hakemuksista hylätää edes kattomatta kun ei riitä aika käymää läpi niitä.. paha siinä sitte mennä sanomaa et onko hakenu vai ei kun on menny roskii suoraan kattomatta suurin osa hakemuksista.
(näin tehtii yhdessä firmassa missä olin töissä esim. ku tuli toi 4000 hakua yhtee paikkaa).

Mut eikhää tää mee siihen et jossaa välissä alkaa noi avoimesti ilmotetut duunipaikat häviämää ton haku spämmin takia.
 
Sitten kun on laittanut 70-100 hakemusta jotka eivät johda mihinkään, niin kannattaa alkaa miettimään tapoja kehittää sellaista osaamista josta työmarkkinoilla on nyt vajetta. Mä katsoin mitä kauppakamari, kaupunki ja aikkari pyhässä kolminaisessa viisaudessaan kaipasivat, suoritin siitä amistutkinnon 35-vuotiaana alle vuodessa, tehden melkein vuoden palkatonta harjoittelua. Eipä ole nyt yhtään ikävä sitä turhauttavaa ja täysin turhaa hakemusten kirjoittelua vanhentuneella osaamisella ja olemattomilla viime aikojen näytöillä. Ja ehdottomasti voi kiitellä myös niitä vähiäkin paskaduuneja joita tuli kokeiltua. Vaikka niitä tehdessä ei ollut kivaa, niin oli ihan oli ihan huojentavaa listata niitä kysyttäessä "mitäs on tullut tehtyä", verrattuna siihen ettei olisi ollut mitä listata.
 
Höpöhöpö. Tässä maassa on 1) pula palkanmaksajista, jotka maksavat toimeentulon mahdollistavaa palkkaa, sekä 2) rakenteellinen työttömyys. Ideana tässä pikemminkin on se, että työkkäriin muodostuu uusia työpaikkoja valvomaan suorittaako "ihmisroska" edellämainittua pelleilyä riittävän raivokkaasti. Jos nämä työpaikat jätetään huomiotta, niin yhtäkään uutta työpaikkaa ei muodostu spämmillä. Se miksei niihin entuudestaan vapaana oleviin työpaikkoihin (esim puhelinmyyjät) löydy tekijää, johtuu jostain ihan muusta (kuten palkka ja työolot) kuin siitä ettei ole spämmätty tarpeeksi.

Toisinsanoen samaa pelleilyä kuin mitä hallituksen "työllisyystoimet" ovat olleet jo vuosikaudet.

Jos hänellä ei ollut tarkoitus hakea sitä työtä, niin voi toki miettiä että mikä on pelleilyä.

Naivina ajattelin että oikeasti haki työtä.

Toisinsanoen samaa pelleilyä kuin mitä hallituksen "työllisyystoimet" ovat olleet jo vuosikaudet.
Vaikka nyt on työvoimapulan aikaa, niin jos ei ihan satavarma työpaikka haussa, niin ei ole pelleilyä hakea varmuuden vuoksi muitakin.

Se on sitten pelleilyä jos ei edes hae tosimielessä, vaan vain sen takia että minimit täyttyy. Silloin voi sitten miettiä että miksi edes niin tekee, vaan keskittyy niihin mitkä kiinnostaa, tai on hakematta kokonaan.

Edit:


Se on toki jatkuva vääntö että miten erotellaan ne oikeasti aktiivisesti hakijat, jotka yrittää, muista hakijoista. Kaikki ei nyt vain työllisty nopeasti, ja suhdanne vaihtelu joten se ei riitä mittariksi että onko työsoppari saatu parissa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos hänellä ei ollut tarkoitus hakea sitä työtä, niin voi toki miettiä että mikä on pelleilyä.

Naivina ajattelin että oikeasti haki työtä.
Edellisen viestisi perusteella saa käsityksen, että puhuttiin nimenomaan siitä mikä hallituksen työllisyyspolitiikassa on ideana, johon taas ei vaikuta mitenkään se, hakeeko joku "oikeasti" töitä vaiko ei. Maassa ajettava työllisyyspolitiikka on pelleilyä, piste.


Vaikka nyt on työvoimapulan aikaa
Ei ole. Orjista (ja oikeista palkanmaksajista) täällä on pula, ei mistään työvoimasta. Se että ulkomailta haalitaan raivokkaasti "osaajia" kertoo täsmälleen samasta asiasta: tarvitaan lisää työttömiä koska rakenteellinen työttömyys ja koska osa työttömistä suostuu tekemään oikeita töitä 9e-päiväpalkalla. Tämä poppoo sitten pyörittää (ainakin pienempien) kuntien palveluita, joka muuten on lailla kielletty, mutta jota siitä huolimatta tehdään ainakin tässä kylässä lain sanasta vähät välittämättä. Olennaisena osana touhuun kuuluu tietysti se, että 9e-orjat eivät näy työttömyystilastoissa työttöminä.

- kuka myy sairaalan kanttiinissa sinulle pullaa, kun käyt katsomassa sairasta sukulaista?
- kuka monistaa kaupungintalolla kaikki kupongit?
- kuka pesee kaupungin duunarien ryvettyneet haalarit?
- kuka korjaa kaupungin kaluston?
- kuka hiekoittaa tiet?
- kuka putsaa töhrityt bussipysäkit?
- kuka kaitsee lapsiasi päiväkodissa?
- kuka vetää kirjastossa roolipelejä nuorille?
- jne jne

Vastaus on näihin kaikkiin sama: 9e-orjat. Ja nämä siis sen lisäksi, että työtön työllistää kaikenmaailman tyhjänpäiväisten virastojen sosiopaatit, jotka tekevät tiliä työttömyydellä. Sitten voidaankin miettiä, että miksi työkkärin palveluista tuntuu olevan pelkkää haittaa työllistymisessä. Tätä on Suomalainen pahoinvointiyhteiskunta, halusi sitä sitten nähdä ja suvaita, tai ei. Voidaan olettaa, että meno ei ole jokaisessa pitäjässä yhtä härskiä, mutta ainakin pienemmillä paikkakunnilla se on täsmälleen tätä. Tiedän, koska olen itse sen nähnyt.
 
Edellisen viestisi perusteella saa käsityksen, että puhuttiin nimenomaan siitä mikä hallituksen työllisyyspolitiikassa on ideana, johon taas ei vaikuta mitenkään se, hakeeko joku "oikeasti" töitä vaiko ei. Maassa ajettava työllisyyspolitiikka on pelleilyä, piste.
Kaikenlaisia ideoita on ja monenlaista on historiassa ollut, mutta kuningas idea hukassa miten poimii ne aktiivisesti työtähakevat, suhteellisen kevyt konsti on kerätä sitä kuinka aktiivisesti hakee työpaikkaa, toki se vuotaa, jos osa vain täyttelee hakemuksia, mutta ei tosiasillisesti hae.

Kuten ketjussa mainittu, niin kovin resurssisyöppöä olisi jos lähdetään jokaisen kohdalla selvittään hakemus hakemuksella miten tosissaan on ollut.

Jos henkilö ei työllisty omatoimisesti, niin sitten jatko-ohjelmia, tämä toki osan kohdalla hyvinkin jälkijättöistä. Pitäisi pystyä poimimaan apua tarvitsevat nopeasti.

Ei ole. Orjista (ja oikeista palkanmaksajista) täällä on pula, ei mistään työvoimasta. Se että ulkomailta haalitaan raivokkaasti "osaajia" kertoo täsmälleen samasta asiasta: tarvitaan lisää työttömiä koska rakenteellinen työttömyys ja koska osa työttömistä suostuu tekemään oikeita töitä 9e-päiväpalkalla. Tämä poppoo sitten pyörittää (ainakin pienempien) kuntien palveluita, joka muuten on lailla kielletty, mutta jota siitä huolimatta tehdään ainakin tässä kylässä lain sanasta vähät välittämättä. Olennaisena osana touhuun kuuluu tietysti se, että 9e-orjat eivät näy työttömyystilastoissa työttöminä.
Toki jotkin kuntouttavat työllistämis jutut ja sen kaltaiset voivat hitusen syödä avoimiatyöpaikkoja, mutta ei se ole se juttu.

Ja ilmeisesti tuolla yhdeksällä eurolla viittasit 9€ ylimääräiseen kulukorvaukseen kun osallistuu työllistämistä edistävään palveluun, ei siis ole se summa minkä saa tuolta-ajalta.

Työllistymisen esteitä on monia jotka ovat te keskusten ja työnhakijan vaikutus piirin ulkopuolelta. Mutta se nyt ei liity siihen hakeeko joku aktiivisesti, vaan siihen kuinka helposti eri henkilöt voi työllistä. Jopa yleisitovat tessit voi vaikeuttaa tai jopa estää joidenkin yksilöiden työllistymistä. Tätä , kuten joitain muitakin ongelmia voidaan madaltaa erilaisilla tukimuodoilla. Yksilön koulutus, palkka tuki jne. Palkkatuki on toki vähän haasteellinen jos on määräaikaista ja ongelmia pysyvä.
 
Nyt alkoi 4 viikon määräaikainen lomautus ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluissa. Siellä ei näy mitään avoimia asioita tai tehtäviä. Tuleeko sinne jotain näkyviin, jos pitäisi lomautuksen aikana hakea niitä kuuluisaa neljää työpaikkaa vai pitääkö se tehdä ilman eri kehoitusta?

edit: pitäisikö myös työmarkkinatoriin luoda oma profiili ja tehdä jotain tehtäviä? Ihan siis päivärahan saamisen kannalta.
Tää lomautus on "kiva" poikkeus työnhakijan oikeuksiin. Jos olis vaan saanut kenkää, niin sulla olis ollut lakiin perustuva 3kk ajan kestävä ammattitaitosuoja, jolloin voi kieltäytyä muusta kuin omaa ammattia/koulutusta vastaavasta työstä ilman seurauksia eikä tarvitse hakea muita työpaikkoja. Mut tietenkään tätä ei sovelleta lomautettuihin tai lomautukseen verrataviin tapauksiin jostain syystä. Loogisempaa olis, että just niihin muutaman kuukauden lomautuksella oleviin ei tuhlattais resursseja samalla tavalla kuin pidempään työttömänä olleisiin.

Noin yleisesti TE-Toimiston pitäis ottaa suhun yhteyttä 5 päivän sisällä työttömäksi ilmoittautumisesta, jolloin sulle tehdään se suunnitelma jonka pohjalta niitä paikkoja sit haetaan. Ilmeisesti kaikki toimistot ei tätä aikarajaa noudata joten kannattaa olla itse aktiivinen varmuuden vuoksi.
 
Kaikenlaisia ideoita on ja monenlaista on historiassa ollut, mutta kuningas idea hukassa miten poimii ne aktiivisesti työtähakevat,
jne. Palkkatuki on toki vähän haasteellinen jos on määräaikaista ja ongelmia pysyvä.
Se että aktiivisesti työtä hakevat pitäisi jotenkin poimia porukasta erikseen, viittaa ilmeisesti siihen, että vakituisesti työtähakemattomat olisivat joku suuri ongelma, joka taas ei pidä paikkaansa millään tasolla, vaan kyseessä on marginaalipoppoo, joka ei näy isossa mittakaavassa juuri mitenkään. Suurin osa veronmaksajien varoista menee eliitin eläkkeisiin, ei suinkaan työttömien tukiin: Sosiaaliturvan menot ja rahoitus - THL

Toki jotkin kuntouttavat työllistämis jutut ja sen kaltaiset voivat hitusen syödä avoimiatyöpaikkoja, mutta ei se ole se juttu.
Ei ole juttu? No ainakin se on olennainen osa rakenteellista työttömyyttä. Lisäksi kyseisistä töistä maksettiin jollekulle ihan oikeaa palkkaa vielä viime vuosituhannen puolella, eli sinne meni nekin työpaikat kun suhmuroitiin orjuus muotiin.

Ja ilmeisesti tuolla yhdeksällä eurolla viittasit 9€ ylimääräiseen kulukorvaukseen kun osallistuu työllistämistä edistävään palveluun, ei siis ole se summa minkä saa tuolta-ajalta.
Se millä nimellä tuota kutsutaan on yhdentekevää. 9e saat silti palkaksesi kyseisistä töistä, meni se sitten matkoihin tai ei.
 
Onkohan mikään täysi työllisyys loppupelissä edes tavoite?

NAIRU on taloustieteessä englanninkielinen lyhenne (engl. non-accelerating inflation rate of unemployment), jolla tarkoitetaan makrotalouden teoriaa alhaisimmasta työttömyysasteesta, joka voidaan saavuttaa inflaatiota kiihdyttämättä.

Se sai alkunsa työttömyyden ja inflaatiota kuvaavan Phillips-käyrän tultua suosituksi. NAIRU:n mukaan pitkällä aikavälillä työttömyys ei riipu inflaatiosta, joten Phillips-käyrä on pystysuora. NAIRU liittyy läheisesti Milton Friedmanin käsitteeseen luonnollinen työttömyysaste.

NAIRU-konsepti määritteli uudelleen käsitteen "täystyöllisyys" tarkoittamaan NAIRU-tasoista työttömyyttä. Aikaisemmin käsitteellä oli tarkoitettu että avoimia työpaikkoja olisi vähintään yhtä paljon kuin työttömiä työnhakijoita. Tämä on yksi selitys sille miksi NAIRU-konseptin tultua muotiin ei ole enää saavutettu niin alhaisia työttömyysasteita kuin toisen maailmansodan jälkeisen talousbuumin aikana. Nykyään viranomaiset laskevat erilaisia arvioita NAIRU-konseptille ja työttömyyden uhatessa laskea liian alhaiseksi, he rupeavat hillitsemään talouskasvua työttömyyden kasvattamiseksi. Tällaisella talouspolitiikalla ei enää saavuteta niin alhaisia työttömyysasteita kuin oli mahdollista saavuttaa vielä ennen NAIRU-konseptin tuloa suosioon.[1]

NAIRU-teorian mukaan "täystyöllisyyteen" viittaavaa työttömyysastetta voidaan alentaa vain tekemällä rakenteellisia uudistuksia: näillä tarkoitetaan esimerkiksi työttömyysturvan heikentämistä, jotta ihmisillä olisi enemmän kannustimia hakea työpaikkoja ja ammattiliittojen vallan rajoittamista jotta niiden toiminta ei häiritsisi työmarkkinoiden luonnollista toimintaa.[1]

NAIRU on teoria, jonka avulla pyritään selittämään stagflaation syntymistä. Sen mukaan Phillipsin käyrä voidaan tulkita lyhyen aikavälin relaatioksi, kun taas NAIRU kuvaa pitkän aikavälin tasapainoa. Siis työllisyyttä ei NAIRU-teorian mukaan voida pitkän aikavälin tasapainossa kasvattaa ilman, että inflaatio kiihtyisi samanaikaisesti. Tämä ei kuitenkaan sulje pois finanssipolitiikan vaikutuksia lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä (sopeutumisjakso uuteen tasapainoon).
 
Se että aktiivisesti työtä hakevat pitäisi jotenkin poimia porukasta erikseen, viittaa ilmeisesti siihen, että vakituisesti työtähakemattomat olisivat joku suuri ongelma, joka taas ei pidä paikkaansa millään tasolla, vaan kyseessä on marginaalipoppoo, joka ei näy isossa mittakaavassa juuri mitenkään.

en nyt hakenut faktoja, määristä. Ja toki määriä on vaikea löytää koska on sitä ei suoraa datasta synny. pitää huomata osa toteuttaa minimi "vaatimuksia" lähinnä sillä mielellä että etuudet säilyy.

Toki tyovoiman hakijoilla ja työvoimapalveluita tarjoavilla on jotain tuntumaa, mutta vaikea niistäkin on lukuja vääntää.

Jos työttömyys pitkittyy, niin työllistyminen tuppaa vaikeutua, joten on hyvin tärkeää että pystytään poimimaan ei aktiiviset nopeasti, ja saada ne aktivoitua.
Työllistymisen haasteita on muitakin, joten tietenkään ei pidä muita tekiöitä unohtaa.

Suurin osa veronmaksajien varoista menee eliitin eläkkeisiin, ei suinkaan työttömien tukiin: Sosiaaliturvan menot ja rahoitus - THL
Miten tästä sati väänettyä aasinsillan joihinkineläkkeisiin. No menee ihan muiden ketjujen aiheisiin.

Se millä nimellä tuota kutsutaan on yhdentekevää. 9e saat silti palkaksesi kyseisistä töistä, meni se sitten matkoihin tai ei.
No en ihan varma mistä puhut.

Mutta sattumalta samansuuruinen on se 9€ kulukorvaus mikä maksetaan jos osallistuu työllistämistä edistäviin palveluihin.
Siis sen peruspäivärahan/työmarkkinatuen päälle. Ei mitään isoja summia, mutta kuitenkin enemmän kuin 9€
 
Luetun_ymmärtäminen.com
No ei avautunut vieläkään. Siis edelleen ymmärrä miten liittyy ketjuun /komenttiin.

Eläkelläisiä on työmarkkinoilla, joten saa siitä assin siltoja, mutta ei tämän ketjun juttu.

Maakunnista ilmeisesti jotain lukuja julkaistu, vielä ei ainakaan ole tullut lukuja jotka tukisi sitä että olisi merkityksetöntä.
 
Tarkasteleeko työkkäri oikeasti työnantajilta, että oletko hakenut noihin ilmoittamiisi paikkoihin? On kyllä taas järjetön keksintö koko homma, tuossahan on ihan helvetinmoinen työ myös sille virkailijalle tarkastella noita.
Ei niillä riitä resurssit tällä hetkellä tehä sitä, mut jos riittäis ni tarkastelis ainaki sillon tällön, näin ainaki työkkärin muikkeli mulle sano.
Eli tässä mallissa työkkäri on onnistunut tuottamaan tarvetta uusilla työntekijöille :sclap:
 
Eli tässä mallissa työkkäri on onnistunut tuottamaan tarvetta uusilla työntekijöille
Tuossa kai tarkoitettiin että ihan koneellisesti menee niiden ilmoitettujen määrin käsittely.

Mutta jos ilmenee että vain määränvuoksi haetaan, niin sitä kai voi sitten käsitellä henkilökohtaisessa tapaamisessa, jos siis ajatus auttaa hakiaa työnhaussa, ja siinä sivutuotteena ilmenee jos ei ole tosissaan hakenut.

Voisi toki olla työantajan suunnalta sähköinen vapaaehtoinen paluukanava missä voisi merkata tosissaan tehdyt hakemukset, se ehkä vähän helpottaisi työvoimapalveluiden rerussien kohdentamista.
 
No ei avautunut vieläkään. Siis edelleen ymmärrä miten liittyy ketjuun /komenttiin.

Eläkelläisiä on työmarkkinoilla, joten saa siitä assin siltoja, mutta ei tämän ketjun juttu.

Maakunnista ilmeisesti jotain lukuja julkaistu, vielä ei ainakaan ole tullut lukuja jotka tukisi sitä että olisi merkityksetöntä.
Olet nyt näyttänyt käytännössä toteen, että 1) et tiedä langan aiheesta hölkäsen pöläystä ja 2) että et ymmärrä lukemaasi. Jos tarkoitus ei ole paskantaa lankaan huomion toivossa, niin voit miettiä mitä henkilökohtaisella panoksellasi on lankaan annettu ja voisiko ehkä pelkästään henkilökohtaisen panoksesi siirtäminen vaikkapa rävään tai ylilaudalle mahdollisesti nostaa langan jo ennestään paskaa tasoa? Väännetäänpä rautalangasta, siltä varalta että siitä on jotain hyötyä ( :rolleyes: .)

Aktiivisesti työtähakemattomat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään, eli niihin jotka eivät hae töitä, koska hakemisen väärtejä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole olemassa ja ns. "ideologisesti työttömiin." Jälkimmäisen ryhmän voidaan olettaa kaiken järjen mukaan olevan varsin marginaalipoppoo, joka tuskin tulee hakemaan töitä oli tilanne mikä hyvänsä, ja joka ei isossa kuvassa näy yhtään mitenkään, kun taas ensimmäinen ryhmä lakkaa olemasta aktiivisesti töitähakemattomia tasan siinä vaiheessa kun hakemisen väärtejä työpaikkoja ilmaantuu.

Lisäksi on nyt näytetty toteen, että työttömyyskorvaukset eivät ole isossa mittakaavassa mikään suuri ongelma, kuten päättäjien propagandaan uskovat tuppaavat silkkaa tietämättömyyttään uskomaan, vaan suurin osa maksetuista tuista menee eläkkeisiin, ja jota ei mielestäsi langassa saa sanoa täysin aiheettomana.

Kun nämä asiat otetaan huomioon, niin mitä veronmaksaja mielestäsi hyötyy siitä, että aktiivisesti työtähakemattomat seulotaan työtähakevista erikseen? Jos ainoa hyöty on se, että työkkäriin muodostuu lisää työpaikkoja valvomaan tätä pelleilyä, niin eikö kyse ole nimenomaan rakenteellisesta työttömyydestä?
 
Aktiivisesti työtähakemattomat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään, eli niihin jotka eivät hae töitä, koska hakemisen väärtejä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole olemassa ja ns. "ideologisesti työttömiin." Jälkimmäisen ryhmän voidaan olettaa kaiken järjen mukaan olevan varsin marginaalipoppoo, joka tuskin tulee hakemaan töitä oli tilanne mikä hyvänsä, ja joka ei isossa kuvassa näy yhtään mitenkään, kun taas ensimmäinen ryhmä lakkaa olemasta aktiivisesti töitähakemattomia tasan siinä vaiheessa kun hakemisen väärtejä työpaikkoja ilmaantuu.
Vaikka vähän asian vierestä onkin, niin nämä ryhmäthän ovat käytännössä sama ryhmä. Kumpikin kyllä lähtee unelmahommiin kysyttäessä ja molempien unelmahomman rimaa saadaan laskettua leikkaamalla tukia. Ensimmäiseksi "ryhmäksi" kutsumasi osajoukon ylistäminen paremmiksi ihmisiksi on saman tason itsepetosta kuin kutsua ansiosidonnaisen loppuun asti ennen ensimmäistä työhakemustaan nauttivaa paremmaksi työttömäksi.
 
Vaikka vähän asian vierestä onkin, niin nämä ryhmäthän ovat käytännössä sama ryhmä. Kumpikin kyllä lähtee unelmahommiin kysyttäessä ja molempien unelmahomman rimaa saadaan laskettua leikkaamalla tukia. Ensimmäiseksi "ryhmäksi" kutsumasi osajoukon ylistäminen paremmiksi ihmisiksi on saman tason itsepetosta kuin kutsua ansiosidonnaisen loppuun asti ennen ensimmäistä työhakemustaan nauttivaa paremmaksi työttömäksi.
Jos näin on, niin siinähän ideologisesti työtön myy naurettavan ideologiansa. Mutta joo, typerää jankkaustahan tämä ketju on ollut jo vuosikaudet, eikä se tunnu palvelevan mitään muuta kuin keskenkasvuisten sairaalloista huomiontarvetta.

Edit: tukien leikkaaminen laskee rimaa rötöstelyyn, ei hakemaan työpaikkoihin joista ei muutenkaan makseta toimeentulon mahdollistavaa palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: tukien leikkaaminen laskee rimaa rötöstelyyn, ei hakemaan työpaikkoihin joista ei muutenkaan makseta toimeentulon mahdollistavaa palkkaa.
Tätä samaa aina toistellaan, mutta onko asiasta oikeasti jotain tieteellistä näyttöä, eikä pelkkää luuloa?

Esim. Mun vaimo on saanut nyt viimeiset x-vuotta tasan 0eur/kk tukia mistään ja on ollut työttömänä / opiskelijana kotona. Onko lisännyt rötöstelyä? No sai tuo kyllä yhdet ylinopeussakot ajettuaan 20mph alueella 30mph kameraan Oxfordissa käydessään.

Väittäisin, että melkein kaikilta ”kotiäideiltä” voisi ottaa ihan suoraan kaikki tuet pois, eikä rötöstely kasvaisi mihinkään.
 
Väittäisin, että melkein kaikilta ”kotiäideiltä” voisi ottaa ihan suoraan kaikki tuet pois, eikä rötöstely kasvaisi mihinkään.

Kotihoidontuki on selvästi työmarkkinatukea pienempi ja säästää päivähoitotoiminnan järjestämisestä syntyviä menoja. Eli kotiäideiltä ei kannata ottaa tukia pois, koska kotiäitien tuet ovat pieniä ja ylläpitävät kotiäitiydellään lapsilukua ylöspäin.

Viisampaa säästämistä voidaan saada lisäämällä kunnallista asuntotuotantoa, jolloin asumistuen menot laskevat yleisesti vuokratasojen laskiessa sekä julkisen sektorin maksama asumistuki palautuisi takaisin julkiselle sektorille.

Keskittäisin itse huomiota jo lapset tehneisiin työttömiin, sillä siellä olisi selvää potentiaalia työvoimalle, kunhan panostetaan heidän koulutukseen, kuntouttamiseen ja muihin palveluihin.

Esimerkiksi oman äitini kohdalla on tapahtunut selkeästi epäonnistuminen niin yhteiskunnan osalta kuin yksilöltä itseltään. 39-vuotiaana työttömäksi (vuorotteluvapaalla vuoden ennen tätä, eli jo 38-vuotiaasta lähtien kotoilua) ja siitä lähtien eripituisia jaksoja (pääosin työttömänä) työmarkkinatuella, kuntoutustuella ja sairauspäivärahalla. Ikää on nyt 57 ja puolen vuoden päästä 58 tulee mittariin.

Perusongelmana on ollut se, että näiden vuosien aikana työvoimatoimisto ei ole todennut rehellisesti sitä, että kuulkaapa nyt rouva hyvä tämä - merkantin tutkintoanne ei enää tunneta eikä tunnusteta miksikään 2000-luvulla ja todellisuudessa merkantti jää sekä merkonomien että tradenomien jalkoihin. Eli te-toimiston jankutus avoimien työmarkkinoiden tärkeydestä ja niihin hakeutumisesta on tässä kohtaa varsin turhaa (jopa kiusaamista), kun todellisuudessa häntä ei lueta päteväksi yhtään minnekään (viimeksi tänä vuonna tiedustelimme, oliko hän hakukelpoinen haettuun elatussihteerin tehtävään, johon haettiin tehtävän kuvauksessa merkonomia/tradenomia ja vastaus oli se, että merkantti ei täytä viran kriteereitä, eli häntä ei edes voitaisi valita virkaan).

Heikot ohjausvaikutukset ja heikot kannusteet kokeilla eri koulutuksia (esim. tee koko tutkintosi työmarkkinatuella + ohjaaminen uuteen ammattiin/korkeakoulututkintoon) ovat yhteiskunnan vikoja tilanteeseen, eikä myöskään heikohko lääkärille pääseminenkään ole asiaa helpottanut. On älyllisesti epärehellistä odottaa työllistymistä tapauksessa, jossa tutkinto ei riitä mihinkään ja työnhakija jää käytännössä samaan jengiin kuin ”vain” peruskoulun käyneet.

Olen kuitenkin sitä mieltä myös, että tässä tapauksessa yksilö on päästänyt itsensä ns. liian helpolla, eli on tyydytty työttömyyteen, koska aluksi se on toiminut alle alakoululaisten kanssa. Viimeistään lasten siirtyessä ala-asteelle (+45v) olisi pitänyt alkaa tekemään esimerkiksi iltalukiota arjen pyörittämisen sivussa, koska se on aidosti lyhyt ja helppo koulutus, jonka jälkeen ”uskaltaa” siirtyä tekemään korkeakoulututkintoa, esimerkiksi farmaseuttia tai lastentarhanopettajien koulutusta. Eli osa-aikaisesta toisen asteen opiskelusta sitten kokopäiväisempään opiskeluun, iltalukiossa olisi ollut hyvää aikaa opetella oppimisen taitoja.

Eli pian 20-vuotisen työttömyyden taustalla on kotiäitiyttä, mutta sitäkin ratkaisevampina tekijöinä te-keskuksen onneton ura/koulutusohjaus, joka on varsin vaarallinen yhdistelmä epäaktiivisen yksilön kohdalla (yksilö, joka ei ole utelias ja siten itsenäisesti kokeile eri koulutuksia). Todettakoon lopuksi myös se, että uskon yhdeksi pitkäaikaistyöttömyyden syyksi heikon matematiikan ja logiikan tajun, jota heijastelee Mensan paperitestistä saatu tulos - 84 (85% maailman väestöstä on tämän testituloksen yläpuolella).

Heikko matematiikka karsii nimittäin varsin monta alaa pois, koska työllisyydestään tunnetuilta lähihoitajilta vaaditaan perusmatikan ymmärtämistä...

Ette tiedäkään miltä tätä vierestä on tuntunut katsoa, kun olen kahdessa vuodessa edistynyt jo DI-tutkinnon maisteriosuuden puoliväliin ja oma testitulokseni Mensan testistä oli samoihin aikoihin mitattuna 125.

Mutta joo, tämän työttömän tarina alkaa olla jo aidosti paketissa, koska 60-vuotiaalle myönnetään se työkyvyttömyyseläke, mikäli ei pysty oman alan töihin (toimistoala). Ja ainakin edellisen hakemuksen ratkaisussa todettiin tämä oman alan töiden rajoite, mutta koska ikää oli ja on alle 60 vuotta, niin eläkettä ei myönnetä, koska tämän ikärajan alla olevilta vaaditaan muiden alojen töiden hakua.
 
Sanoisin näin ja sanoinkin. Kohtaanto ongelma. Asenne myöskin. Kannustimia?

Saa kyllä 6kk palkkatuki paikan mutta mitä sen jälkeen?

En jaksa kirjoitella pitkiä tarinoita. Tuet? Noh jos ei ole perus elantoa niin ryöstely alkaa ja kaikki muukin.
 
Vaikka vähän asian vierestä onkin, niin nämä ryhmäthän ovat käytännössä sama ryhmä. Kumpikin kyllä lähtee unelmahommiin kysyttäessä ja molempien unelmahomman rimaa saadaan laskettua leikkaamalla tukia. Ensimmäiseksi "ryhmäksi" kutsumasi osajoukon ylistäminen paremmiksi ihmisiksi on saman tason itsepetosta kuin kutsua ansiosidonnaisen loppuun asti ennen ensimmäistä työhakemustaan nauttivaa paremmaksi työttömäksi.

Rima ei tipu yhtään laskemalla tukia, paskapalkalla kun ei vuokria tai lainanlyhennyksiä maksella. Mutta kai se on joillain tavoitteena saada ameriikan malliin ihmiset kadulle telttaan asumaan, vttuakos niistä väliä mitäs jäivät työttömiksi saatana. Yleensäkin töistä pitää saada palkkaa millä pärjää, vai meneekö setä itse töihin kuin töihin vaikka 7e/h?

Jos työntarjoaja ( huom. ei työnantaja koska töihin mennään omasta tahdosta eikä jonkun armosta. Myöskään palkasta ei kiitetä koska se on ansaittu. ) kärsii työvoimapulasta eikä silti ole varaa maksaa palkkaa niin miksi kenenkään pitäisi mennä orjaksi rahoittamaan kyseisen puljun johtoportaan elämistä?
Firma nurin tai tehkööt itse enemmän kunnes on oikeasti mahdollisuuksia laajentaa toimintaa ja palkata tekijöitä.

Ja en ole itse työtön.
 
Voisikohan sellaisesta olla apua, jos työttömyystukeja leikattaisiin rajusti, mutta rahoja siirrettäisiin opiskelujen tukemiseen? Tai joku combo noiden väliltä, jossa ohjausta opiskelemaan / koulutuksiin kiinnittymistä varmistettaisiin. Tällöin kynnys lisäkouluttautua madaltuisi ja "väärien alavalintojen" vaikutukset menettäisivät merkitystään. Näissähän voisi olla vaikka mitä oppisopimusjuttuja yms. erilaisina lisäratkaisuina niille, jotka eivät tunnu omatoimisesti tarttuvan yhtään mihinkään.

Samalla syrjäytyminen olisi vaikeampaa, kun ihminen ikäänkuin laitettaisiin kiinnittymään uuteen mahdollisuuteen, jossa on ihmisiä ohjaamassa ja opettamassa. Ja päästäkseen putkesta ulos, on taas käyty työharjoittelut yms.

Hoitoalalla ollessa tuli nähtyä todella monenlaista kulkijaa ja elämäntapatyötöntä. Usein uusi asia vain tuntuu hankalammalta, kuin nykyisessä vellominen. On myös useita "aikuisia lapsia", joilla omatoimisuus puuttuu täysin. Tai on jokin auktoriteettiongelma, ettei vain tule muiden kanssa juttuun, kun ei olla itse valmiita muuttamaan toimintatapoja lainkaan. Nitkutetaan sitten työttyömyystuilla, vaikka kykyjä olisi todistetustikin oikeasti vaikka mihin.

Lisäksi on työttömiä, jotka käyvät jossain työkkäreiden "pakotetuilla harjoittelujaksoilla", mutta samantien sen päättyessä palaavat entiseen oleiluun sen sijaan, että jatkaisivat työntekoa (vaikka jatkoa olisi tarjottu). Lisäpanostus kun "ei kannata". Ehkä se rupeaisi kannattamaan siinä vaiheessa, kun lyhyen karenssiuhan sijaan vaarana olisikin tukitasojen lasku pysyvästi. Tuohan on ihan omasta halusta kiinni oleva asia. Eli pientä viilausta voisi tehdä monessa paikkaa.

Onhan se totta, että työttömänä oleillessa joku 100-200e lisäraha/kk ei välttämättä kannusta "uhraamaan vapaa-aikaa" ja lähtemään töihin, mutta yhteiskunnan kannalta tämä on ihan järjetöntä. Eli totta helkutissa nuo paikat tulisi ottaa vastaan sen sijaan, että pyörittelee kotona peukaloita muiden kustannuksella.
 
Sehän olisi hyvä alku että opiskelija saisi edes samaa rahaa kuin työtön. Työttömällä on iso kynnys alkaa opiskella, koska tulot putoavat rajusti. Oli huikeaa saada koulusta paperit ulos ja alkaa nostamaan työttömyystukea kun se tuplasi nettotulot
Tämä on totta. Ja lisäksi oppilaitos luultavasti tukee, ohjaa ja kiinnittää opiskelijaa paremmin yhteiskuntaan, kuin se yksi te-toimiston tantta.
 
Voisikohan sellaisesta olla apua, jos työttömyystukeja leikattaisiin rajusti,
Työttömyystuen leikkaus vaikuttaa lähinnä niihin työttömiin, jotka eivät saa toimeentulotukea. Jälkimmäiseen ei mitään vaikutusta.
Leikkauksen jälkeen osa taas olisi oikeutettu toimeentulotukeen...

Toimeentulotukea pitäisi silloin myös leikata, vaikka se ei ole työttömyystuki. Muuten se on yhtä tehotonta, kuin varmaan tuo opiskelun motivaatiokin siellä penkillä...
 
Miksi ei työttömänä saa opiskella uutta ammattia, tai hankkia ammattiin lisäkoulutusta?

Luulis että yhteiskunnalle olisi hyvä asia että työtön opiskelisi, jollei saa töitä.
 
Miksi ei työttömänä saa opiskella uutta ammattia, tai hankkia ammattiin lisäkoulutusta?

Luulis että yhteiskunnalle olisi hyvä asia että työtön opiskelisi, jollei saa töitä.
Koska olet silloin opiskelija etkä työtön. Toki mikään ei periaatteessa estä vaihtamasta opiskelijaksi ja siirtymistä opintuen pariin...
 
Erittäin moneen ammattiin on myös pelkkä työvoimakoulutus joka tarkoitettu vain työttömille ja työttömyysuhan alaisille. Saat työttömyyskorvauksen ja suoran reitin ammattiin ilman toisen asteen koulutusta mikä on turhan pitkä. Eri asia tietty jos haluaa opiskella korkeakoulututkintoa silloin pitää siirtyä opintotuen piiriin.
 
Mitähän sitten jos opintotuet on jo käytetty?
Sossusta? Nämä on näitä vähän vastaavia kysymyksiä kuin "pitääkö valtion maksaa opiskelu" tai "pitääkö opintotuella olla max. kuukausimäärä" tai "miksi tukia pitää maksaa takaisin kun tienaan näin paljon" jne.

Itse kannatan jonkinlaista perustuloa ja jos haluaa sillä pienehköllä rahalla syljeskellä kattoon tai opiskella niin tehköön niin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 274
Viestejä
4 897 587
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom