Tuntuu että tässä ketjussa nähdään asiat vain joko mustana tai valkoisena. Joko vika on työttömissä itsessään tai sitten vika on järjestelmässä mutta missään nimessä se ei tunnu voivan olla jotain tältä väliltä.
Jos työtön aiheuttaa sen tilanteen itselleen että ei näe omassa toiminnassa mitään ongelmaa ja työttömyys vaan jatkuu niin kyllä siinä jonkun verran on peiliin katsomisen paikka. Toki on henkilöitä jotka ei työllisty johtuen esim. mielenterveysongelmista, sairauksista, kehitysvammoista ym. Näitä henkilöitä harvemmin on vaikea täysin saada työllistettyä työmarkkinoille niin että he eivät mitään sosiaalietuuksia tarvitsisi ja se on ihan ymmärrettävää. Tukityöllisyys näiden osalta on hyvä siinä mielessä että pysyy yhteiskunnassa kiinni, saa sosiaalisia kontakteja eikä pääse syrjäytymään.
Jos taas ei ole näitä ylitsepääsemättömiä ongelmia jotka estävät työllistymisen ja ei vaan työtä löydy niin sit pitää pureutua siihen että mistä se voisi johtua:
- Eikö paikkakunnalla ole töitä?
- Eikö oma koulutus/työkokemus vastaa alueella olevia työmahdollisuuksia?
- Kaikki muut mahdolliset syyt mitä tässäkin ketjussa on esitetty.
Ja sitten niitä ratkaisuja. Se että syyttää vaan järjestelmää siitä että töitä ei löydy, ei ole oikea vastaus.
- Jos oman koulutuksen/alan töitä ei ole paikkakunnalla missä asut -> Muuta toiselle paikkakunnalle jossa näitä töitä on -> Jos muutto ei ole mahdollista, voitko kouluttaa itsesi jotta voit työllistää itsesi muuttamatta? -> Jos sekään ei onnistu, löydätkö töitä joita voisit tehdä etänä jolloin työpaikka ei ole sidonnainen asuinpaikkaan?
On ongelmia ja sitten on ratkaisuja, itseäni henkilökohtaisesti vituttaa ihmiset jotka syyttää kaikesta valtiota/kuntaa/järjestelmää ja eivät näe omassa toiminnassa mitään ongelmia. Tämä ei kohdistu kehenkään täällä foorumilla vaan ihan yleisesti. Se että odotetaan että valtio/kunta/järjestelmä hoitaa kaiken sinun puolesta, ei ole oikea tapa toimia. Sanoisin että se että MITÄÄN töitä ei saa johtuu suurimman osan kohdalla kyllä ihan täysin omasta toiminnasta. Ymmärrettävää että joku Lääkäri/Johtaja tai muu jolla palkka on todella korkea, ei ole ekan 2kk työttömyyden jälkeen lähdössä siivoamaan 1600€/kk palkalla, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta jos työttömyys jatkuu kuukausia/vuosia niin sit kyllä pitää alkaa kriteereitä laskemaan.
Olin itse viimeks työttömänä viime vuonna ja sitä kerkesi kestää n. 2kk ennen kuin uusi työpaikka löytyi. Miten tämä sitten oli "mahdollista"?
Minun toimet heti seuraavana päivänä kun olin jäänyt työttömäksi:
- LinkedIn profiilin ja CV:n päivitys
- Duunitoriin ilmoitukset päälle kaikista alueen työpaikoista (riippumatta alasta) + kaikki työpaikat missä etätyömahdollisuus -> Joka päivä ilmoitusten läpikäynti ja jos vähänkään oli kiinnostava työtarjous tai tehtävä mihin minun työkokemuksella/koulutuksella voi hakea -> Hakemus sisään
- LinkedIn:stä ilmoitukset päälle samaan tyyliin + kaikki EU alueen etätyöpaikat -> joka päivä ilmoitusten läpikäynti ja hakemusten laitto sopiviin paikkoihin
- Suunnitelman laatiminen työttömyyden jatkuessa
- Ensimmäiset 3kk haetaan vain niitä "parhaita" paikkoja ja palkkatoiveesta ei pahemmin tingitä
- 3-6kk jaksolla palkkatoiveesta ollaan valmiita tinkimään vähän enemmän ja laajennetaan hakemuksia niihin "ei niin mielenkiintoisiin" työtehtäviin
- +6kk -> ollaan valmiina tinkimään palkasta vielä vähän lisää ja hakemuksia laitetaan kaikkiin paikkoihin mitkä edes vähän voisivat sopia
Tällä prosessilla ja positiivisella asenteella laitoin menemään neljän ensimmäisen työttömyysviikon aikana reilu 20 eri työhakemusta ja kävin kahdeksan osalta työhaastattelussa. Loppujen lopuksi minulla oli 3 eri työpaikkaa minkä väliltä valita ja valitsin näistä itselleni mielenkiintoisimman (+ samalla bonuksena että sain myös samalla parhaan palkan). Ja loppuun voisi vielä lisätä että tämä työ on 100% etätyö ja työnantaja on Ranskassa. Työ on lisäksi sellaista mistä ei ollut aiempaa työkokemusta tai koulutusta vaan pelkästään "harrastuksen" kautta sain tämän työpaikan + lisäksi auttoi että tietotekniikan kanssa on tullut pelattua vuosikausia.
Loppuun vielä lyhyt yhteenveto:
- Suurimalla osalla on vain (teko)syitä minkä takia ei työllisty ja jos ei ole valmis itseään kehittämään ja tekemään houkuttelevaksi työmarkkinoille niin on ihan turha syyttää järjestelmää siitä että ei työllisty. Jos ei kyvyt riitä muuhun kuin siivojan tehtäviin ja on ylitsepääsemättömiä ongelmia siirtyä sinne missä näitä töitä on niin sit pitää vaan tyytyä siihen että ollaan työttömänä. Ei se silloin johdu mistään rakenteellisestä työttömyydestä ym. vaan ihan itsestä. Tämän asenneongelman näkee varsin hyvin vanhemmassa väestössä, on oltu siellä samalla työnantajalla 30 vuotta töissä ja sit kun hommat loppuu niin ei olla valmiita mitään itse tekemään sen eteen että saisi uutta työtä vaan todetaan että "en minä mihinkään koulutukseen ym. lähde, jos ei töitä löydy nii sit niitä ei löydy". Valitettava tosiasia vaan on se että nyky-yhteiskunnassa on pakko jatkuvasti kehittää itseään että pysyy relevanttina työmarkkinoilla. Vähissä on ne tehdastyöpaikat missä voit 18 vuotiaasta asti samaa hommaa tehdä kunnes pääset eläkkeelle ilman että mitään tapahtuu välissä.