• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Kyllä se tiesi, että sitä uutta koronaboosteria on tullut, ja sanoi, että jos et oo vanha tai riskiryhmäläinen, sitä ei voi mitenkään saada. Tiesi myös sanoa, että sitä ei voi mitenkään mistään muualtakaan saada millään hinnalla.

Jos en olisi "köyhä opiskelija"; olisin mennyt saman tien tänään mehiläiselle ja maksanut sen 50e siitä influenssapiikistä. Kiinnosti vaan toi koronaroktousasiakin, niin piti soitella. Opiskelijana on varaa tuhlata omaa aikaansa 35e säästön saamiseksi.
Jos oot amk- tai yliopisto-opiskelija, eikö sen pistä myös yths?
OT: itse olen käsittänyt, että influennssarokote kannattaa ottaa mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, koska sen teho hiipuu. Tämän tyyppisesti muistaakseni viime viikon uutisissa sanoi myös Nohynek.

Edit: Meillä tosiaan on tässä vaiheessa vain tiedote ”Syksyn 2022 influenssarokotukset eivät ole vielä alkaneet. Tieto rokotusten alkamisesta ja ohjeet päivitetään tälle sivulle myöhemmin.”
Ja kaikkina vuosina mitä muistan, niin sitten sinne päivitetään päivämäärät joille jonottava väki on terveysasemittain jaettu aakkosten mukaan tyyliin päivä x a-h, päivä y i-n, päivä z… jne
Ja sitten niille, jotka tarvii ajanvarauksen, nettivarausmahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oot amk- tai yliopisto-opiskelija, eikö sen pistä myös yths?
OT: itse olen käsittänyt, että influennssarokote kannattaa ottaa mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, koska sen teho hiipuu. Tämän tyyppisesti muistaakseni viime viikon uutisissa sanoi myös Nohynek.

En tiedä YTHS:stä mitään. Että onko siellä jotain resepti- palvelu- kanta, hoito tms. maksuja sitten. Koska rokotetta tulee, ketkä sitä voi saada? Voinko mä sitä saada vai en, koska sitä voi saada? Mistä sitä voi saada? Kamalasti taas pitäis selvittää lisää, katsotaan ensi vuonna vaikka sitten. Ja nyt kun tän Tampereen kaupungin palvelun valitsin, niin mennään tänä vuonna tällä. Monasti on uutisoitu, että rokotteet ovat loppuneet valtakunnallisesti, siksi haluan olla ajoissa liikeellä.

Rokotteen voi nyt hankkia varastoon, kunhan sen reseptin saa, ja sitten käydä rokotuksessa joskus myöhemmin, jos sitä ei ole hyvä nyt heti ottaa. Käsittääkseni parina viime vuonna, tai ainakin toissa vuonna, influenssarokotteet loppuvat kesken, ja lisäähän niitä ei sitten tosiaan tule. Jos rokotetta haluaa, pitää olla mahdollisimman aikaisin liikkeellä, että sen saa varmasti.

Muutenkin julkisen puolen hinnastot on toteutettu mahdollisimman läpinäkymättömästi ja epäselvästi. On maksukattoa (jota pitää seurata itse, ja selvittää itse mikä lasketaan siihen ja mikä ei). Kukin palvelutyyppi maksaa erikseen, ja joka sivulta erikseen pitää tonkia hintoja. Lääkkeet ja palvelut maksaa erikseen, ja ne kerryttää eri maksukattoa (näin käsitin).

Jos hintoja ei ole ilmoitettu, tarkoittaako se sitä, että palvelu maksaa, vai onko se ilmaista? Nytkin selvisi, että rokotuksen palvelu on ilmaista käyttäjälle, mutta rokote maksaa, ja siitä maksetaan apteekille, ei rokotuspalvelun tarjoajalle.

Ilmasia palveluja pitää sit luntata esim. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon… 734/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® pykälistä 4 ja 5, näitä ei hinnastossa Tampereen kaupungin sivuilla eritelty.

Sitten pitää soitella omalle lakimiehelleen, ja pyytää laintulkkausapua, jos ei meinaa saada itse selvää asiakasmaksulaista... esim. tuo että laki on muuttumassa ensi vuoden alussa, äkkiseltään en nyt ottanut selvää, miten se muuttuu, ja miten muutokset vaikuttavat hinnastoon jne..

Töissä aikanaan sisäisenä jakeluna jaettiin hoitohenkilökunnalle hinnastoa, mutta ilmeisesti tällaista ei jaeta sitten palveluita käyttäville kansalaisille suoraan, vaan asia pitää selvitellä n:stä eri lähteestä tiedonmurunen kerrallaan. Lisäksi perusterveydenhuollolla ja erikoissairaanhoidolla on eri hinnastot, riippuen siitä minkälaista palvelua tarvitsee/käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä YTHS:stä mitään. Että onko siellä jotain resepti- palvelu- kanta, hoito tms. maksuja sitten. Koska rokotetta tulee, ketkä sitä voi saada? Voinko mä sitä saada vai en, koska sitä voi saada? Mistä sitä voi saada? Kamalasti taas pitäis selvittää lisää, katsotaan ensi vuonna vaikka sitten. Ja nyt kun tän Tampereen kaupungin palvelun valitsin, niin mennään tänä vuonna tällä. Monasti on uutisoitu, että rokotteet ovat loppuneet valtakunnallisesti, siksi haluan olla ajoissa liikeellä.

Rokotteen voi nyt hankkia varastoon, kunhan sen reseptin saa, ja sitten käydä rokotuksessa joskus myöhemmin, jos sitä ei ole hyvä nyt heti ottaa. Käsittääkseni parina viime vuonna, tai ainakin toissa vuonna, influenssarokotteet loppuvat kesken, ja lisäähän niitä ei sitten tosiaan tule. Jos rokotetta haluaa, pitää olla mahdollisimman aikaisin liikkeellä, että sen saa varmasti.

Muutenkin julkisen puolen hinnastot on toteutettu mahdollisimman läpinäkymättömästi ja epäselvästi. On maksukattoa (jota pitää seurata itse, ja selvittää itse mikä lasketaan siihen ja mikä ei). Kukin palvelutyyppi maksaa erikseen, ja joka sivulta erikseen pitää tonkia hintoja. Lääkkeet ja palvelut maksaa erikseen, ja ne kerryttää eri maksukattoa (näin käsitin).

Jos hintoja ei ole ilmoitettu, tarkoittaako se sitä, että palvelu maksaa, vai onko se ilmaista? Nytkin selvisi, että rokotuksen palvelu on ilmaista käyttäjälle, mutta rokote maksaa, ja siitä maksetaan apteekille, ei rokotuspalvelun tarjoajalle.

Ilmasia palveluja pitää sit luntata esim. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon… 734/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® pykälistä 4 ja 5, näitä ei hinnastossa Tampereen kaupungin sivuilla eritelty.

Sitten pitää soitella omalle lakimiehelleen, ja pyytää laintulkkausapua, jos ei meinaa saada itse selvää asiakasmaksulaista... esim. tuo että laki on muuttumassa ensi vuoden alussa, äkkiseltään en nyt ottanut selvää, miten se muuttuu, ja miten muutokset vaikuttavat hinnastoon jne..

Töissä aikanaan sisäisenä jakeluna jaettiin hoitohenkilökunnalle hinnastoa, mutta ilmeisesti tällaista ei jaeta sitten palveluita käyttäville kansalaisille suoraan, vaan asia pitää selvitellä n:stä eri lähteestä tiedonmurunen kerrallaan. Lisäksi perusterveydenhuollolla ja erikoissairaanhoidolla on eri hinnastot, riippuen siitä minkälaista palvelua tarvitsee/käyttää.
Joudut maksamaan omatoimisesti YTHS maksun joka tapauksessa (käytit tai et), eli kannattaa sitä hyödyntää niin paljon kuin kerkeää, kaikki tuntui olevan ilmaista, senkun sisään käveli hammastarkastuksiin jne. Jonotusajat toki, mutta muuten jepulis.
 
Tässä on näköjään teollisuusliiton kemian-sektorilla käyty ensi vuoden palkankorotus neuvotteluita. Ainakaan vielä näy lopputulosta saatu aikaiseksi. Alustavasti jos syyskuun aikana ei saada neuvottelutulosta päättyy nykyinen TES vuoden vaihteessa ja vuoden vaihteen jälkeen alkaa sopimukseton aika.

Palkkakierroksen kuudes neuvottelupäivä käynnissä kemian aloilla
Kemian alojen neuvottelut ovat parasta aikaa käynnissä. Tavoitteena on saavuttaa neuvottelutulos vuoden 2023 palkankorotuksista syyskuun 2022 loppuun mennessä. Sopimus päättyy automaattisesti 31.12.2022, mikäli ratkaisua ei saada aikaan. Työehtosopimuksessa on sovittu optio myös sille, että osapuolet voivat sopia toisin neuvotteluajasta. Mikäli ratkaisua ei saada aikaan, käynnistyy saman tien valmistelu normaaliin kierrokseen, jossa koko työehtosopimuksesta neuvotellaan.

Teollisuusliiton ja Kemianteollisuuden välisiä sopimusneuvotteluja käydään tällä hetkellä muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden, kemian perusteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden sopimusaloilla. Kemian sektorin muut sopimusalat seuraavat jäljempänä neuvotteluaikataulussa. Tämän päivän neuvottelu on järjestyksessään kuudes, jolloin palkkaratkaisua yritetään synnyttää tässä ristiriitaisessa tilanteessa. Viikko näyttää syntyykö epävarmaan tilanteeseen sovinto ja työrauha tulevaksi talveksi.



Kemianteollisuuden työehtosopimusneuvottelut syksy 2022
Kemianteollisuus ry neuvottelee yhteensä 19 työntekijöiden, toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden työehtosopimusta.
Työehtosopimukset kattavat noin 45 000 henkilöä. Kemianteollisuuden neuvottelukumppaneita ovat Teollisuusliitto, Ammattiliitto Pro ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN, Sähköalojen ammattiliitto ja Paperiliitto.


Kemianteollisuus aloitti neuvottelut

Kemianteollisuus aloitti syksyn työmarkkinakierroksen tänään tiistaina 6.9. Teollisuusliiton kanssa. Neuvottelut koskevat kemian perusteollisuuden, muoviteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden työehtosopimuksia.

Neuvotteluja käydään vuoden 2023 palkankorotuksista.

Vastaavat neuvottelut Ammattiliitto Pron kanssa kemianalan toimihenkilösopimuksesta käynnistyvät 14.9. Ylempien toimihenkilöiden osalta neuvottelut aloitetaan lokakuun puolella.

Mikäli palkankorotuksista ei löydetä yhteisymmärrystä työtekijöiden ja toimihenkilöiden osalta syyskuun loppuun mennessä, työehtosopimukset päättyvät vuoden 2022 lopussa, elleivät osapuolet toisin sovi.

Kemianteollisuudessa ja sen lähialoilla neuvottelusuhteet ovat hyvät, joka voi jälleen kerran edesauttaa ennustettavissa olevan, vaikean neuvottelukierroksen karikoissa.

Vaikeuskerroin on tälläkin kertaa huima. Korkea inflaatio ja energian hinta kurittavat palkansaajien lisäksi myös yrityksiä. Lisäksi kemianteollisuuden yritysten toimintaan vahvasti vaikuttaa se, miten Keski-Euroopassa, erityisesti Saksassa yritykset tulevat pärjäämään kaasun saatavuuden ja energian hinnan kanssa. Ratkaisuja ei myöskään mitenkään helpota kuntapuolelle kesän alussa sovittu ja sovittelulautakunnan pohjustama käsittämätön palkkaratkaisu, jonka laskua kaikki makselemme tulevaisuudessa.

Ilmassa on vuoden 2007 tuntua, sillä erolla, että osapuolet tietävät, mitä on edessä, jos ylimitoitetuilla palkkaratkaisuilla työvoimakustannukset ja kilpailukyky karkaavat. Jos näin tapahtuisi, vaikutukset tuntuisivat kaikilla sektoreilla työpaikoissa. Menetettyä kilpailukykyä on vaikea saada takaisin, edellistäkin virhettä on paikkailtu lähes 10 vuotta. Toivommekin malttia ja ymmärrystä neuvottelupöytiin siitä, mistä korkea inflaatio ja hintojen nousu johtuu ja viisaita ratkaisuja neuvottelukumppaneidemme kanssa, miten talven yli selvitään.
 
Teollisuusliitto ja kemianteollisuus eivät sitten päässeet yhteisymmärrykseen ensi vuoden palkankorotuksista, joten piakkoin alkavat sitten uuden TES:n vääntö. Saa nähdä kuinka moni liitto päätyy samaan tilanteeseen tulevina kuukausina. AKT:lla on tammikuun lopussa päättymässä useampikin sopimus, myös kaikkien suursuosikin ahtaajien TES.


Kemianteollisuuden ja Teollisuusliiton välillä ei päästy tulokseen vuoden 2023 palkankorotuksista – sopimukset päättyvät joulukuun lopussa ja neuvottelut käynnistyvät koko työehtosopimuksesta myöhemmin syksyllä

Kemianteollisuus ja Teollisuusliitto hakivat ratkaisua syyskuun ajan vuoden 2023 palkankorotuksille kemian perusteollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemian teollisuuden aloilla. Osapuolten väliset sopimukset ovat mallia 1+1, josta vuosi 2023 oli optiovuosi ja sen toteutuminen edellytti sitä, että syyskuun loppuun mennessä olisi löytynyt ratkaisu palkankorotuksista. Nyt näin ei käynyt. Näin ollen ainakin näillä sopimusaloilla sopimukset päättyvät vuoden 2022 joulukuun lopussa, ellei jostain syystä muuta sovita. Osapuolet aloittavat uudet neuvottelut myöhemmin syksyllä koskien myös työehtosopimusten sisältöä. Näiden sopimusten piirissä on yhteensä noin 14 000 työntekijää.

- Isoin syy siihen, että ratkaisua ei löytynyt on osapuolten suuri näkemysero palkankorotustasosta. Kemianteollisuus ei tule olemaan se taho, joka toistaa vuoden 2007 virheet työvoimakustannusten karkaamisen osalta. Olemme huolissamme, mihin talven tilanne on johtamassa jäsenyritystemme osalta. Ennustettavuus on erittäin vaikeaa ja tilanne huononee viikosta toiseen, joka näkyy yt-neuvotteluiden käynnistymisenä. Erityistä malttia vaaditaan neuvottelupöydissä, käytiin neuvotteluja nyt tai myöhemmin syksyllä, toteaa Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä

Toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden osalta neuvotteluja optiovuodesta jatketaan ensi viikolla. Lisäksi kemianteollisuuden ja sen lähialojen työntekijöitä koskevissa työehtosopimuksissa palkankorotusneuvotteluiden takarajat ulottuvat aina tammikuun loppuun asti johtuen sopimuskausien erilaisista päättymisajankohdista.

Lisätiedot:
Kemianteollisuus ry
 


Liekö jotain lähentymistä tapahtunut, kun viitsivät jo viikonloppunakin ottaa molempina päivinä neukkariajan?
E: Jaa perjantaina olikin edelliset. Mutta silti.
 


Liekö jotain lähentymistä tapahtunut, kun viitsivät jo viikonloppunakin ottaa molempina päivinä neukkariajan?
E: Jaa perjantaina olikin edelliset. Mutta silti.

Näitä viikonloppu neuvotteluja on ollut ennenkin, en varsinaisesti ymmärrä mikä näiden ajatus on jos työtaistelu on kestänyt jo kuukausia... Onhan se toki kiva kun sovittelija saa tuplapalkan.
 
Hoitajien palkka nousee saman mitä muulla kunta-alalla, eli +1%/a. Lisäksi 600e kertaerä koronahoitajille, joka maksetaan 3/23.
 

Tehyn tiedotteen mukaan sote-alalla tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee keskimäärin vähintään 17,3 prosenttia viiden vuoden aikana etupainotteisesti siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 prosenttia.

Tavallista korkeampi korotus, toisaalta inflaatio jäytää niin kovasti että pian tuollakin ollaan negatiivisessa reaaliansiossa :(
 
Veronmaksajan kannalta ihan hyvä ratkaisu, jos muu kunta-ala jää nyt siihen mitä on jo sovittu, ja korotukset menee "vain" hoitajille. Mutta katsotaan nyt mitä siellä on oikeasti sovittu.
 
Näyttäis olevan niin, että Markku Jalonen esitteli jonkun toisen sopimuksen tuossa tiedotustilanteessa. Rytkönen ja Paavola sitten esitteli ihan erilaisen sopimuksen.

Koko tiedotustilaisuus on lähinnä vittuilua kaikille.
 
Hoitajien palkka nousee saman mitä muulla kunta-alalla, eli +1%/a
Tehyn tiedotteessa kerrotaan vähimmäistasoksi 17,3 % / 5 a, josta 15,3 % ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Varsinainen sovintoesitys ei taida olla vielä nähtävillä, mutta eiköhän se sieltä piakkoin tule julkiseksi. Tekstiparannuksia myös.

Ei tullut sitä >20 % palkkaohjelmaa, mutta pidän tätä kohtuullisena neuvottelutuloksena hoitajien kannalta.

Tehy ja SuPer ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen hoitajajärjestöjen ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien työriitaan. Sovintoehdotuksen mukaan sote-alalla tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee keskimäärin vähintään 17,3 % viiden vuoden aikana etupainotteisesti siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 %. Ratkaisu koostuu sote-sopimuksen omasta kolmivuotisesta palkkaohjelmasta, aiemmin neuvotellusta kunta-alan palkkaohjelmasta sekä ns. normaaleista sopimuskorotuksista. Lisäksi ratkaisu sisältää koronapotilaiden hoitoon osallistuneille erillisen 600 euron kertapalkkion ja useita parannuksia työoloihin.

– Hoitajien taistelu toi sote-alalle muuta kunta-alaa tuplasti paremman palkkaohjelman, jolla alan palkkausta ja sen epäkohtia päästään korjaamaan. Lisäksi työaikoja ja työoloja koskevat tavoitteet etenivät, ja vihdoin korona-ajan venymisestä korvattiin konkreettisesti. Myös palkkatasa-arvo nytkähtää eteenpäin. Pakkotyölain varjossa tulosta voi pitää hyvänä, toteavat Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.
 
Mitä vittua? Missä tämmöinen on nähtävillä :D

Kannattaa katsoa siitä kun Jalonen käy ensin kertomassa omat settinsä. Sitten akat tulee vittuilemaan.
 

Tehyn tiedotteen mukaan sote-alalla tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee keskimäärin vähintään 17,3 prosenttia viiden vuoden aikana etupainotteisesti siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 prosenttia.

Tavallista korkeampi korotus, toisaalta inflaatio jäytää niin kovasti että pian tuollakin ollaan negatiivisessa reaaliansiossa :(

Eli noin 3.3% vuodessa (1.033^5 = 1.176)? Eli aika kaukana ollaan vaatimuksesta, että tulisi yleisen korotuksen päälle 3.6%? Vai onko tämä joku eri lukema? On varmaan, sillä myös HS toteaa: "Paavolan mukaan hoitajille tulee ylimääräinen 6 prosentin korotus kolmelle vuodelle. Näistä rahoista sovitaan paikallisesti.".
 
Eli noin 3.3% vuodessa (1.033^5 = 1.176)? Eli aika kaukana ollaan vaatimuksesta, että tulisi yleisen korotuksen päälle 3.6%? Vai onko tämä joku eri lukema? On varmaan, sillä myös HS toteaa: "Paavolan mukaan hoitajille tulee ylimääräinen 6 prosentin korotus kolmelle vuodelle. Näistä rahoista sovitaan paikallisesti.".
Liittojen tavoite ei ollut saada lähtökohtaisesti enemmän kuin muut, vaan korjata se noin 500€ palkkakuoppa viidessä vuodessa. Tämä oli Sote järjestöjen palkkaohjelman viesti. Tämä kutakuinkin nyt saatiin.
 
Oli kyllä kummallinen tiedotustilaisuus. Ensiksi sanotaan kahden eri henkilön suusta, että hoitajat saa samat 6 prosenttia palkkaharmonisoinnista kuin muut ja sitten tulee hoitajakaksikko puhumaan, että me saadaan oma ohjelma. Ei noi voi sopia mistään palkkaharmonisoinnista tässä pöydässä Rytkösen mukaan.
 
Oli kyllä kummallinen tiedotustilaisuus. Ensiksi sanotaan kahden eri henkilön suusta, että hoitajat saa samat 6 prosenttia palkkaharmonisoinnista kuin muut ja sitten tulee hoitajakaksikko puhumaan, että me saadaan oma ohjelma. Ei noi voi sopia mistään palkkaharmonisoinnista tässä pöydässä Rytkösen mukaan.
... Tässä yritetään nyt pelata muiden liittojen pomoille pelimerkkejä, joilla he voivat sanoa, ettei hoitajaliitot oikeasti mitään enempää saaneet. Toiset liitot tarvitsevat ne pelimerkit ja KT ei halua uudestaan alkaa tapella muiden sopimuksia.
Tämä on ihan sama leikki, joka pelattiin viime sopimuksenkin jälkeen. Sieltä nyt joku OAJ:n pomo tulee sanomaan, ettei hoitajat mitään enempää saaneet.
 
... Tässä yritetään nyt pelata muiden liittojen pomoille pelimerkkejä, joilla he voivat sanoa, ettei hoitajaliitot oikeasti mitään enempää saaneet. Toiset liitot tarvitsevat ne pelimerkit ja KT ei halua uudestaan alkaa tapella muiden sopimuksia.
Tämä on ihan sama leikki, joka pelattiin viime sopimuksenkin jälkeen. Sieltä nyt joku OAJ:n pomo tulee sanomaan, ettei hoitajat mitään enempää saaneet.
Tässä se olikin. Eli JHL kerkesi ensimmäisenä:

 
Eli noin 3.3% vuodessa (1.033^5 = 1.176)? Eli aika kaukana ollaan vaatimuksesta, että tulisi yleisen korotuksen päälle 3.6%? Vai onko tämä joku eri lukema? On varmaan, sillä myös HS toteaa: "Paavolan mukaan hoitajille tulee ylimääräinen 6 prosentin korotus kolmelle vuodelle. Näistä rahoista sovitaan paikallisesti.".
taulukko.png


Tuosta on nyt se ~ 15%/3a lyöty lukkoon ja lopuista tapellaan myöhemmin.
 
Pelasivat tämän odotetunlaisesti eli korotukset tulevat vasta hyvinvointialueilla joten KT välttyy muiden sopimusten avaamiselta ja ahneet opettajat yms. loisijat jäävät nuolemaan karvaisia kämmeniään.
 
Pelasivat tämän odotetunlaisesti eli korotukset tulevat vasta hyvinvointialueilla joten KT välttyy muiden sopimusten avaamiselta ja ahneet opettajat yms. loisijat jäävät nuolemaan karvaisia kämmeniään.
Eiköhän tuossa muulla kuntapuolellakin ala neuvottelut perälautavaikutuksista heti, kun ensin saadaan hoitajien lisäksi yksityisten perälauta-alojen sopimukset kasaan, siellä kun on se toinen perälauta. Sopimuksiahan ei siellä avata, vaan noudatetaan aiemmin sovittua prosessia perälautavaikutusten kalkuloinnista.
Ei toki koske itseäni, mutta tulee silti luettua tiedotteita.
 
Pelasivat tämän odotetunlaisesti eli korotukset tulevat vasta hyvinvointialueilla joten KT välttyy muiden sopimusten avaamiselta ja ahneet opettajat yms. loisijat jäävät nuolemaan karvaisia kämmeniään.
Jos noin on, niin varsin järkevä ratkaisu.
Kunta-alalla on paljon lunkimpiakin hommia, joista maksetaan ihan kohtuullisesti työpanokseen nähden (tai ainakin niissä hommissa pitää olla pokka kunnossa että tarvitaan samat korotukset työnvaativuuden takia). Itse ainakin noin ajattelen vaikka kunta toimii palkanmaksajanani.

Toki tuolla terveyspuolellakin jotkut saavat liksansa paljon helpommalla kuin toiset. Tehtiin joku vuosi sitten remppaa terveyskeskuksessa niin väliseinän toisella puolella osaston hoitsut kipittivät minkä kerkesivät ja kunnallisen työterveyden vastaanotossa hoitsut joivat lähinnä kaffetta koko päivän. Eikä varmasti ole palkassa isoa eroa.
 
Voisiko joku nyt tavata tälläiselle yksinkertaisella ihmiselle, että mitä tuo sopimus nyt oikein tarkoitti niiden harmonisointirahojen suhteen? Kunta- ja hyvinvointialan työriitaa koskeva sovintoehdotus hyväksytty - Valtakunnansovittelija.fi tuolla on lopussa se hyväksytty päätös.
Tuo mun aiemmin postaama taulukko on tehyn sivuilta ja kt:n sivuilla tosiaan taulukko, jossa lukee että noi 6% on harmonisaatioon varattuja rahoja.

VS:n sovintoehdotuksessa ensimmäinen 1,5% kuudesta prossasta määrätty "muihin kuin tasoryhmien ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin" ja loput 4,5 % "Palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja/tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon".

Rytkösen kommentti siitä, että harmonisointi on lakisääteinen menoerä, eikä siitä voi neuvotella viitannee nyt siihen, että tämä on hyväksytty tietäen että on puhuttu eri asioista ja yrittävät sitten jälkeenpäin saada tuon harmonisoinnin jostain muusta rahasta?

Tässä on nyt kolme erilaista totuutta?
 
Tuo mun aiemmin postaama taulukko on tehyn sivuilta ja kt:n sivuilla tosiaan taulukko, jossa lukee että noi 6% on harmonisaatioon varattuja rahoja.

VS:n sovintoehdotuksessa ensimmäinen 1,5% kuudesta prossasta määrätty "muihin kuin tasoryhmien ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin" ja loput 4,5 % "Palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja/tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon".

Rytkösen kommentti siitä, että harmonisointi on lakisääteinen menoerä, eikä siitä voi neuvotella viitannee nyt siihen, että tämä on hyväksytty tietäen että on puhuttu eri asioista ja yrittävät sitten jälkeenpäin saada tuon harmonisoinnin jostain muusta rahasta?

Tässä on nyt kolme erilaista totuutta?
Eri osapuolet tiedottaa tavalla, jonka katsovat näyttävän parhaalta omiensa silmissä.

Tavallaan mä kyllä hyvin ymmärrän noiden vanhojen entisten työmarkkinakonkareiden, esim. Lasse Laatusen ja Lauri Ihalaisen tuskan nykymeiningistö. He (ja muut toimijat) kävi aikanaan välillä pienempiä, välillä vaikeampia ja joskus hyvinkin vaikeita taisteluja. Mutta kun sopimukseen pääsivät, tulivat ulos yhteisesti sovituilla sanoilla.
 
Tuo mun aiemmin postaama taulukko on tehyn sivuilta ja kt:n sivuilla tosiaan taulukko, jossa lukee että noi 6% on harmonisaatioon varattuja rahoja.

VS:n sovintoehdotuksessa ensimmäinen 1,5% kuudesta prossasta määrätty "muihin kuin tasoryhmien ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin" ja loput 4,5 % "Palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja/tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon".

Rytkösen kommentti siitä, että harmonisointi on lakisääteinen menoerä, eikä siitä voi neuvotella viitannee nyt siihen, että tämä on hyväksytty tietäen että on puhuttu eri asioista ja yrittävät sitten jälkeenpäin saada tuon harmonisoinnin jostain muusta rahasta?

Tässä on nyt kolme erilaista totuutta?

Tuo 1,5 prosentin alimman osan laskuhan on juurikin sitä palkkojen harmonisointia, jos ylimpiä palkkoja ei nosteta. Tuosta 4,5 prosentista on hankala sanoa yhtään mitään, kun tuo oli paikallisen sopimisen alaisena. Periaatteessa tuo raha ei ole harmonisointia, mutta oikeasti on kuitenkin. Tämä pystytään nyt myymään voittona hoitajille.
 
Eri osapuolet tiedottaa tavalla, jonka katsovat näyttävän parhaalta omiensa silmissä.

Tavallaan mä kyllä hyvin ymmärrän noiden vanhojen entisten työmarkkinakonkareiden, esim. Lasse Laatusen ja Lauri Ihalaisen tuskan nykymeininkiä . He (ja muut toimijat) kävi aikanaan välillä pienempiä, välillä vaikeampia ja joskus hyvinkin vaikeita taisteluja. Mutta kun sopimukseen pääsivät, tulivat ulos yhteisesti sovituilla sanoilla.

Vanhempi porukka kertoo, että 2007 jälkeen homma alkoi mennä tämmöiseksi. Sen jälkeen tämä SAK vs STTK sotku on vain kiihtynyt. Melkoisia sonnan kaatajia on ollut tuo JHL:n Päivi Niemi-Laine, OAJ:n Luukkainen ja JAU:n Löffgren. Siinä ei ole sanoja säästelty kun on muita tylytetty.
 
No niin. Hoitajien työolot saatiin kerralla kuntoon. Loppuu valitus ja hoitajia riittää.
 
No niin. Hoitajien työolot saatiin kerralla kuntoon. Loppuu valitus ja hoitajia riittää.
Älä huoli, kyl me viel jotain keksitään :smoke:
Tuo 1,5 prosentin alimman osan laskuhan on juurikin sitä palkkojen harmonisointia, jos ylimpiä palkkoja ei nosteta. Tuosta 4,5 prosentista on hankala sanoa yhtään mitään, kun tuo oli paikallisen sopimisen alaisena. Periaatteessa tuo raha ei ole harmonisointia, mutta oikeasti on kuitenkin. Tämä pystytään nyt myymään voittona hoitajille.
Tätähän minä pelkään. Omassa kuplassa on vahva konsensus, että rahat saadaan kyllä sitten muualta ja tuo harmonisointi on muita liittoja varten keksitty juttu.

Saas nähdä.
 
Tuo mun aiemmin postaama taulukko on tehyn sivuilta ja kt:n sivuilla tosiaan taulukko, jossa lukee että noi 6% on harmonisaatioon varattuja rahoja.

VS:n sovintoehdotuksessa ensimmäinen 1,5% kuudesta prossasta määrätty "muihin kuin tasoryhmien ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin" ja loput 4,5 % "Palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja/tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon".

Rytkösen kommentti siitä, että harmonisointi on lakisääteinen menoerä, eikä siitä voi neuvotella viitannee nyt siihen, että tämä on hyväksytty tietäen että on puhuttu eri asioista ja yrittävät sitten jälkeenpäin saada tuon harmonisoinnin jostain muusta rahasta?

Tässä on nyt kolme erilaista totuutta?
Tuo 1,5 prosentin alimman osan laskuhan on juurikin sitä palkkojen harmonisointia, jos ylimpiä palkkoja ei nosteta. Tuosta 4,5 prosentista on hankala sanoa yhtään mitään, kun tuo oli paikallisen sopimisen alaisena. Periaatteessa tuo raha ei ole harmonisointia, mutta oikeasti on kuitenkin. Tämä pystytään nyt myymään voittona hoitajille.

KT:n tekemien alustavien laskelmien mukaan palkkojen yhteensovittamisen SOTE-sopi-
muksessa hyvinvointialalla arvioidaan maksavan noin 6,0 prosenttia.

Palkkojen yhteensovittamista ja palkkauksen kehittämistä varten tulee uuden palkkausjär-
jestelmän käyttöönottoprosessin yhteydessä ja siitä eteenpäin varata paikallisesti yh-
teensä 6,0 prosenttia SOTE-sopimuksen palkkasummasta kehittämisohjelmassa mainittu-
jen varojen lisäksi
.
Vuosittain varat jakaantuvat seuraavasti:

Minusta vaikuttaa siltä, että se 6% on kyllä tuossa sopimuksessa ihan selvästi sen SOTE-sopimuksen kehittämisohjelman palkkaharmonisoinnin lisäksi. Tuon tiedotustilaisuuden alkuun kyllä vaikutti itsestäkin siltä, että hoitajia kairattiin kuivana kakkoseen, kun jo aiemmin päätetty 6% palkkaharmonisointi nyt myydään uudelleen korotuksena, mutta tuon sopimuksen mukaan niin ei nyt sitten taidakaan olla.
 
Voipi olla mielenkiintoinen A-studio tänään. Ainakin Päivi Niemi-Laine JHL:sta jo nyt (siis yllättävän nopeasti) ilmoitti että JAU, JHL, JYTY ja JUKO käynnistävät aiemmin sovitun mukaisen sopimusmenettelyn (ts. se perälautamenettely) KT:n kanssa, kunhan ovat ehtineet kunnolla käydä nyt tehdyn sopimuksen läpi.
 
Voipi olla mielenkiintoinen A-studio tänään. Ainakin Päivi Niemi-Laine JHL:sta jo nyt (siis yllättävän nopeasti) ilmoitti että JAU, JHL, JYTY ja JUKO käynnistävät aiemmin sovitun mukaisen sopimusmenettelyn (ts. se perälautamenettely) KT:n kanssa, kunhan ovat ehtineet kunnolla käydä nyt tehdyn sopimuksen läpi.
Ensin kuulemma miettivät hyväksyvätkö he tätä Sote ry:n tekemää sopimusta vai ei. Hehän ovat sote sopimuksessa myös neuvotteluosapuoli.
 
Ensin kuulemma miettivät hyväksyvätkö he tätä Sote ry:n tekemää sopimusta vai ei. Hehän ovat sote sopimuksessa myös neuvotteluosapuoli.
Toki. Mutta se minusta taas ei ollut yllätys vaan täysin odotettu peliliike. Ja varmaan teknisestikin pakollinen, vaatinee liiton valtuuston (vai oliko se heillä valtuuskunta) päätöksen.
 


Minusta vaikuttaa siltä, että se 6% on kyllä tuossa sopimuksessa ihan selvästi sen SOTE-sopimuksen kehittämisohjelman palkkaharmonisoinnin lisäksi. Tuon tiedotustilaisuuden alkuun kyllä vaikutti itsestäkin siltä, että hoitajia kairattiin kuivana kakkoseen, kun jo aiemmin päätetty 6% palkkaharmonisointi nyt myydään uudelleen korotuksena, mutta tuon sopimuksen mukaan niin ei nyt sitten taidakaan olla.

Siellä lukee selvästi:
" Palkkojen yhteensovittamista ja palkkauksen kehittämistä varten tulee uuden palkkausjärjestelmän käyttöönottoprosessin yhteydessä ja siitä eteenpäin varata paikallisesti yhteensä 6,0 prosenttia SOTE-sopimuksen palkkasummasta kehittämisohjelmassa mainittujen varojen lisäksi."
 
Siellä lukee selvästi:
" Palkkojen yhteensovittamista ja palkkauksen kehittämistä varten tulee uuden palkkausjärjestelmän käyttöönottoprosessin yhteydessä ja siitä eteenpäin varata paikallisesti yhteensä 6,0 prosenttia SOTE-sopimuksen palkkasummasta kehittämisohjelmassa mainittujen varojen lisäksi."

Niinhän mä tuossa tuota lainasin, ja vielä boldasin ja alleviivasin. :D
 
A-studio on kyllä ihan kultaa tänään. Ehdoton katselusuositus.
Siellähän Rytkönen ja Jalonen jo tulkitsee sopimusta molemmat eri tavalla. Ettei vaan varsin kokenut kettu Jalonen olisi päässyt vedättämään ”Kannattaa nyt lukea kokonaisuudessaan se sovintoesitys” heitti Rytköselle suorassa lähetyksessä. Ihan niin kuin molempien osapuolten lakimiehet ei olisi käyttäneet siihen kaiken sen ajan, mitä annettiin. Heh.
 
Ainakin Päivi Niemi-Laine JHL:sta jo nyt (siis yllättävän nopeasti) ilmoitti että JAU, JHL, JYTY ja JUKO käynnistävät aiemmin sovitun mukaisen sopimusmenettelyn (ts. se perälautamenettely) KT:n kanssa, kunhan ovat ehtineet kunnolla käydä nyt tehdyn sopimuksen läpi.
Tää JHL:n boss ladyhan räkätti twitterissä joku 3 minuuttia sovintoesityksen julkistamisen jälkeen, että nyt tehy sai sen minkä muut keväällä tms. niin miten se voi nyt olla vinkumassa uusia neuvotteluja :D

E: Linkki twiittiin.
 
Tää JHL:n boss ladyhan räkätti twitterissä joku 3 minuuttia sovintoesityksen julkistamisen jälkeen, että nyt tehy sai sen minkä muut keväällä tms. niin miten se voi nyt olla vinkumassa uusia neuvotteluja :D
No se perälauta on automaatioprosessi. Eli toki se käynnistetään. Kutsuvat sitä sitten neuvotteluksi.
 
Kyllähän se näyttää siltä, että KT:lla saatiin nyt tehtyä maksimisumma siihen harmonisointiin. Se puolitoista prosenttia tasaa vain niitä matalampia palkkoja lähemmäs toisiaan ja lopulliset 4,5 prosenttia tasataan sitten myöhemmin. Tämä alku olisi tapahtunut kumminkin. Näyttää siltä, että tuo kokonais 6 prosenttia tulee olemaan palkkaohjelman kattona eli toimii tietynlaisena suuntaviivana sen suhteen eli, kun katsotaan tuota maksimia mitä sinne laitetaan kokonaisuudessaan, niin tuo tulee määrittämään nuo rajat. Joillakin nousee palkka enemmän ja joillakin vähemmän. Näin ainakin minä tämän nyt tästä otan. Jalonen oli minusta ainakin vakuuttavampi kuin Rytkönen ja Paavola.

Olisin itse halunnut erilaisen ratkaisun ja osaltaan pahentaa sitä nykyistä tilannetta, jossa haastavimmat työt saisivat reilusti paremman palkan. Nyt ei kannata olla minkään työn syväosaaja, jos palkkojen erot kaventuvat entisestään. Mitä vähemmän otat vastuuta osastolla, niin sillä saa suhteessa parhaimman palkan (suhteessa työmäärään ja stressiin).
 
Ettei vaan varsin kokenut kettu Jalonen olisi päässyt vedättämään ”Kannattaa nyt lukea kokonaisuudessaan se sovintoesitys” heitti Rytköselle suorassa lähetyksessä.
Näin minäkin tuon tulkitsen. Paavola yritti kyllä selittää, että jutun juoni on sanakikkailussa "palkkojen kehittäminen" tjsp.

5.10. liitto pitää jonkun webinaarin tästä, on luvattu selittää neuvottelutulosta ja sen vaikutuksia paremmin. Odotellaan sitä ennen kuin itken tai nauran tämän enempää.

Kevennyksenä, tästä yhdistämään ajatukset oikeaan henkilöön:
- "Like a boss"
- "Voi vittu, totta muuten.."
- "NYT TULI ISO JYTKY!"

Näyttökuva 2022-10-03 214645 kopio.jpg
 
Eli siis... Palkkauksen kehittämisohjelma 5%. Sen saa koko kunta-ala ja sovittiin jo kesällä.

Tämän lisäksi 6% " Palkkojen yhteensovittamista ja palkkauksen kehittämistä varten", tarkoittaa siis käytännössä harmonisointia ja sitten sitä muuta palkkojen nostoa...

Tästä seuraa se hattutemppu. Mistä tämä 6% on peräisin? No siis se on KT:n arvio. Mihin HUS esimerkiksi käyttää nuo harmonisoinnin 6%, kun heillähän on täytynyt palkat olla jo harmonisoituna.

Eihän tuo 6% varmastikkaan päde kaikille hyvinvointialueille... Jossain se on ehkä enemmän, jossain vähemmän. Silti hyvinvointialueen on käytettävä tuo 6%.

Tällä hetkellähän tiedetään sen verta, että tuo harmonisointi on euroja tai jokunen kymppi lähes kaikkialla, siitä ei saada 6%a.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom