Tuo toimii jossain leikkurissa ihan hyvin, missä tehdään konkreettisia toimenpiteitä ja yritetään saada potilaat mahdollisimman äkkiä pois jaloista. Päivystyksessäkin nähdäkseni olisi suht helppo mitata työtehoa vaikka sillä, että kuinka monta potilasta hoitaja valmistelee lääkärille työvuoron aikana. Hoitajien vastaanottotoimintaakin pystyy mittaamaan konkreettisesti sillä, että kuinka monta potilasta päivän aikana kulkee koneiston läpi. Lääkäripuolella toki toimenpidepalkkioita on maksettu jo iät ja ajat ja nehän luonnollisesti perustuvat potilasmääriin.
Itse olen töissä ensihoidossa ja on vaikea nähdä miten meille saataisiin tuottavuuslisä laskettua, kun potilaita ei vaan määräänsä enempää tule. Ja yksi isoimmista rahasyöpöistä lienee vanhustenhoito, jossa on jo aika tehokasta toimintaa. Mahtaako keskiarvomummo saada ihmiskontaktia enää edes puolta tuntia päivässä, ellei ole sen kuntoinen että pääsee itse päiväsaliin juoruamaan muiden dementikkojen kanssa?
Eikös ensihoidon osalta voita tuottavuutta laskea esimerkiksi niin, että tulospalkkion saa sen mukaan montako potilasta pystyy X:äämään?
Ei yhtään pöhkömpi ajatus kuin, että leikkuri alkaisi pyrkiä tekemään niin nopeasti kuin mahdollista.