- Liittynyt
- 26.10.2017
- Viestejä
- 215
Eihän se työntekijä siellä joka päivä ole töissä.30*140 eur tekee 4200 eur, miten sinä sait 3000 eur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Eihän se työntekijä siellä joka päivä ole töissä.30*140 eur tekee 4200 eur, miten sinä sait 3000 eur?
Eihän se työntekijä siellä joka päivä ole töissä.
Kannattaa muistaa, että sote-henkklökunnalle on tulossa myös merkittävät korotukset soten palkkaharmonisoinnin myötä - nämä Tehyn vaatimunset 5% kororuksista tulee tuohon päälle.
Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.Lakkoavustus maksetaan jokaiselle viikonpäivälle, koska työnantaja myös pidättää palkan jokaiselta viikonpäivältä.
Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..Tehyn maksama lakkoavustus on 140€/lakkopäivä. Avustusta maksetaan jokaiselta viikonpäivältä, jolloin lakossa olevalla ei ole palkkatuloa lakon kohdeorganisaatiolta.
Sinänsä lähinnä hypoteettinen pohdinta, koska työni rajataan kaikissa tapauksissa lakoista pois, mutta itse saisin tuolla logiikalla 8*140€=1120€/kk lakkoavustusta, vaikka viikkotyöaikani on poikkeusluvalla 42h/vk.Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.
Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..
Jos luet mitä Tehy on kirjoittanut, avustusta maksetaan jokaiselta viikon päivältä, ei siis pelkästään työvuorolta. Mikä tässä on niin vaikeaa?Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.
Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..
Jos pistää hintapyynnin tarpeeksi korkealla, niin voi antaa ison alennuksen. Tosin liitto touhuissa voi johtaa siihen miinaan että jos on tarjonnut sitä myös jäsenille, niin alennus ei tunnukaan kivalta.Onhan toi 3,6% + normaali liittokorotus vuosittain seuraavat viisi vuotta aivan käsittämätön vaatimus ylivelkaantuneelta julkiselta sektorilta. Toki ymmärrän hoitajakadon, mutta ei talous tule kestämään ellei radikaaleja muutoksia tehdä valtionbudjettiin.
Nyt on tehty päinvastoin, nostettu vaatimuksia, määriä, siis ilman että palvelut lisääntyy, eikä uskallettua peruuttaa, edes korona aikana, mutta vielä mahku peruutella.No siis kyllähän se hoitajapula ratkaistaan myös sillä, että nostetaan palkkaa, ja annetaan osalle kenkää/lakkautetaan työtehtäviä, joihin ei saa palkkaa. Eli tehdään linjaukset että koska ei ole rahaa, eikä myös hoitajia, niin jatkossa asiat X y ja Z jätetään hoitamatta -> säästyy pitkä penni. Jätetään yksityisen sektorin tai kansan huoleksi sitten se, miten haluaa sellaisia hoitoja itselleen tai omaisilleen järjestää, joita julkinen ei enää tarjoa.
Eli sopeutetaan hoitajien määrä mahtumaan budjettiin, ja sovitetaan tarjottaviem hoitojen määrä käytettävissä olevien hoitajien määrään. Tämä on yksi vaihtoehto muiden joukossa, eikä maksa penniäkään lisää julkiselle. Myös hoitajavaje ratkaistaan samalla.
Töissä käydessä maksetaan myös lomiltapalkkaa. Lakkoilleissa ei niitä kierry.Jos luet mitä Tehy on kirjoittanut, avustusta maksetaan jokaiselta viikon päivältä, ei siis pelkästään työvuorolta. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kyllä käsittääkseni. Uusi lakkoilmoitus, eli uusi lakko ja sitä voi siirtää. Toisaalta eipä se siirtäminen mitään auta kun ei se lakko sillä katoa, se vain tulee kaksi viikkoa myöhemmin.Katsotaanko tämä taas uudeksi lakoksi, jota työministeri voi siirtää?
Tuo on jännä ilmiö, että hoitajat on pelkkä kuluerä ja rasite yhteiskunnalle
Tuolla uutisessa ainakin lukee seuraavasti:Katsotaanko tämä taas uudeksi lakoksi, jota työministeri voi siirtää?
LAKKOA VOI SIIRTÄÄ vain kerran, joten Tehy ja SuPer voivat aloittaa ensimmäisen lakkovaroituksen mukaisen lakon huhtikuun alussa, mikäli sopua ei synny.
Ei sitä ihan suoraan ole sanottu, mutta kyllähän sen tästä nykyisestä palkkauksesta ja suhtautumisesta korotuksiin voi lukea rivien välistä.Kenen mielestä hoitaja on "pelkkä kuluerä ja rasite"? Kuka noin sanoi sinun lisäksesi?
Tuskin kukaan kiistää terveydenhuollon kriittisyyttä. Kuluja siitä tietenkin syntyy.
Ensihoitaja: 2547 €
Sairaanhoitaja: 2567 €
Kaupunginpuutarhuri: 3305 €
Ympäristösuunnittelija: 3276 €
Palotarkastaja: 3020 €
Palvelussuhdeasiantuntija: 3072 €
Ylläpitoinsinööri: 3596 €
Sairaalainsinööri: 4357 €
Ei sitä ihan suoraan ole sanottu, mutta kyllähän sen tästä nykyisestä palkkauksesta ja suhtautumisesta korotuksiin voi lukea rivien välistä.
Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.Ongelma on siinä, että miten ne korotukset ja lisävoiman palkkaaminen maksetaan? Rahathan tulevat veroista, eli korotetaanko veroja vai leikataanko jostain? Otetaan vielä enempikin lainaa, joka pitää maksaa korkojen kera takaisin? Jos terveydenhuolto olisi yksityinen niin vastaus olisi ehkä helpompi. Nostettaisiin vain operaatioiden hintoja ja asiakkaat maksaisivat/kilpailu hoitaisi palkat ja hinnat kohdalleen.
Suomi otti jotain 9miljardia kulutusvelkaa viime vuonna. Eli sen oletuksen, että rahaa olisi jossain jemmassa voi unohtaa lähtöönsä. Pitäisi jostain karsia, että saataisiin velanotto kuriin.Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.
Toinen vaihtoehto on sitten, että terveydenhuoltolaista aletaan laskemaan rimaa. Eli jatkossa oikeutta kaikkeen sellaiseen hoitoon mitä aiemmin on saanut ei ehkä olekkaan tai on, mutta se täytyy kokonaisuudessaan maksaa itse. Tämä voi tarkoittaa, että esimerkiksi vanhus ei pääse palvelutaloon, vaikka kotona ei pärjäisikkään ja jää sitten omaisten tai oman onnensa nojaan. Tai että onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneen kohdalla todetaan, että vie liikaa resursseja, siirretään saattohoitoon... Tai että yli 70 vuotiaille ei tehdä enää proteesileikkauksia jne. elämänlaatua parantavia toimenpiteitä.
Suomi otti jotain 9miljardia kulutusvelkaa viime vuonna. Eli sen oletuksen, että rahaa olisi jossain jemmassa voi unohtaa lähtöönsä. Pitäisi jostain karsia, että saataisiin velanotto kuriin.
Paras juttu tietenkin olisi saada yksityinen puoli niin kovaan kuntoon, että verotulot kasvaisivat ja kattaisivat kasvaneet menot. Tuo tie ei ole oikein tuntunut onnistuvan ja jotain tarttis tehdä talouden tasapainottamiseksi.
Et lainannut mitään, joten en tiedä mitä kommentoit.Tuo on jännä ilmiö, että hoitajat on pelkkä kuluerä ja rasite yhteiskunnalle, kunnes joku edes sivulauseessa mainitsee työtaistelun. Sitten ollaan heti säätämässä pakkolakeja ja työministerit siirtelee lakkoja vedoten siihen, että terveydenhuolto onkin muka tärkeää.
Terveyden huoltoa noin yleisesti pidetään tärkeänä, ei kai ole yllätys.. Sitten ollaan heti säätämässä pakkolakeja ja työministerit siirtelee lakkoja vedoten siihen, että terveydenhuolto onkin muka tärkeää.
Rytkönen Tehyn puheenjohtaja, hän ajaa liiton suunnalta asiaa, ei meidän veronmaksajien ja palvelun tuottajien. Hänellä erittäin vahva asema.Saa nähdä miten käy. Toivottavasti Rytkönen pitää pintansa, eikä suostu mihinkään paskaehtoihin mitkä KT sanelee.
En minä ole väittänyt, että rahaa on jossain jemmassa.
Kysyn nyt sitten sinulta, että mistä säästetään? Jätetäänkö yli 70 vuotiaiden ohitusleikkaukset tekemättä? Karsitaanko kehitysvammaisten hoidosta vai kentien vanhustenhoidosta?
Se on poliitikoiden ja niiden asia keksiä, jotka vaativat palkankorotuksia. Mun puolesta toimintaa voitaisiin vaikka tehostaa ja sitä kautta löytää rahaa sairaanhoidon sisältä. Palkkojen korottamisen tilalta voitaisiin myös miettiä palkan laskemista ja lisäporukan palkkaamista. Velaksi elämällä systeemi ajetaan seinään ja jossain vaiheessa käy todella köpelösti.
Juu. Tässä vähän realiteetti terapiaa:Onkohan nyt finWeazel ihan perillä miten sote-menot jakautuu suomessa? Terveydenhuolto on n. 14% julkisista menoista ja se on kansainvälisesti vertailtuna vähän. Se toinen osuus sotesta, eli sosiaalitoimi maksaa aivan helvetisti. Täällä on mm. työttömyyskorvaukset ja eläkkeet.
Kenelläkään ei mene kuppi nurin, kun päivässä päätetään, että puolustusmenoja kasvatetaan _merkittävästi_. Tai Ukrainaan lähetetään satojen miljoonien avustuksia. Tai tehdään jälleen kerran lisäbudjettikorotus poliisien määrärahoihin. Tai pumpataan miljardeja tieverkostoon. Mutta jos hoitajille pitäisi maksaa sen verran, että joku enää hakisi kyseiseen koulutukseen, niin se vasta onkin järjetön kuluerä jota ei voi ymmärtää.
Tämä on ongelma, mutta se vähän eriasia kuin se että esiteitään merkittäviä korotuksia tessiin.Palkankorotuksiahan vaaditaan, että saataisiin lisää työntekijöitä, koska nykyinen työntekijämäärä ei riittä hoitamaan potilaita sillä tasolla kuin terveydenhuoltolaki edellyttää. Esimerkiksi jos työntekijät eivät tee ylitöitä, niin koko laitos on sekaisin.
Tai Ukrainaan lähetetään satojen miljoonien avustuksia
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti. EU:n kautta Ukrainaan yhteensä lisäksi 1,2miljardin tukipaketti. Mutta hoitajat ovat jokatapauksessa vaatimuksissaan kohtuuttomia.Ukrainalle taidettiin antaa 15M rahaa ja lisäksi tarvikkeita. Ei sentään satoja miljoonia.
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti. EU:n kautta Ukrainaan yhteensä lisäksi 1,2miljardin tukipaketti. Mutta hoitajat ovat jokatapauksessa vaatimuksissaan kohtuuttomia.
edit: ymmärtäkää nyt edes se punainen lanka. Rahaa on ja täällä suut vaahdossa vastustetaan ainoastaan hoitajien muutamien prosenttien palkankorotuksia.
Yritä nyt ymmärtää, että hoitajakoulujen hakijamäärät ovat romahtaneet. Enää ei edes ala kurssit, koska on vain muutama hakija. Mitä luulet, että lähitulevaisuudessa tapahtuu, kun ammattikuntaan ei ole tulijoita? Onko sen tilanteen korjaaminen kustannustehokasta?Valtion budjetti oli sen 9miljardia alijäämäinen ja tuo vaje paikattiin lainanotolla. Sitä rahaa ei ole ja suomi elää velaksi. Tää on ihan jees niin kauan kuin korot on nollassa. Jos/kun korot nousee niin laina muuttuu ongelmaksi. Enää ei ole markkaa minkä arvoa voi mielivaltaisesti muutella/painaa lisää. En mä vastusta mitään, mutta olen huolissani ettei suomi päädy tilanteeseen missä joku muu tulee tekemään päätökset suomen puolesta. Jos valtion ja kuntien eli verovaroista kustannettavia menoja kasvatetaan niin on syytä käydä keskustelu mihin on varaa ja leikata niistä asioista mitkä eivät ole yhtä tärkeitä kuin toiset.
Kysymys siis on, että jos hoitajista on pula, miksi palkat eivät nouse ilman, että TES:n kautta pitää avittaa? Ymmärsinkö oikein?Tämä on ongelma, mutta se vähän eriasia kuin se että esiteitään merkittäviä korotuksia tessiin.
Korotukset tuo painetta alentaa työntekiä määrää, vaihtaa kustannustehokkaampaan. Työvoima pula johtuu monesta tekijästä ja Tes palkka ei välttämättä se millä sitä kannattaa lähteä paikkaamaan.
Toki etujärjestöllä on monopoli ja se on saanut minimivaatimukset ajaettua ylöspäin, joten nyt se käyttää sitä hinnoittelu vipuna.
Hotajien markkinavoimaa hallitus on pienentänyt, keskittämällä sitä enemmän julkiselle puolelle, ja tunnetusti se puoli on kanekampi seuraan markkinaa.
Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että hoitajat (ja muut kunta-alan työntekijät, esim. opettajat ja varhaiskasvattajat jotka myös menossa lakkoon) eivät vaan saa yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia.Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.
Toinen vaihtoehto on sitten, että terveydenhuoltolaista aletaan laskemaan rimaa. Eli jatkossa oikeutta kaikkeen sellaiseen hoitoon mitä aiemmin on saanut ei ehkä olekkaan tai on, mutta se täytyy kokonaisuudessaan maksaa itse. Tämä voi tarkoittaa, että esimerkiksi vanhus ei pääse palvelutaloon, vaikka kotona ei pärjäisikkään ja jää sitten omaisten tai oman onnensa nojaan. Tai että onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneen kohdalla todetaan, että vie liikaa resursseja, siirretään saattohoitoon... Tai että yli 70 vuotiaille ei tehdä enää proteesileikkauksia jne. elämänlaatua parantavia toimenpiteitä.
Tämä on varmaan vähän katsojasta kiinni. Itse olen päässyt seuraamaan lähinnä ensihoidon ja päivystyksen toimintaa. Tehostamista voisi kyllä tehdä aika paljonkin. Mutta ehkä se menee jo off-topicciin jonkun verran, jos alkaa listaamaan tähän ehdotuksia. Lyhyesti sanottuna terveydenhuolto on todella vanhanaikainen ja kankea järjestelmä ja pyörii ihan liikaa lääkäreiden ympärillä, joita taas lääkäriliitto ei suostu kouluttamaan riittävää määrää, koska sillä olisi negatiivinen vaikutus palkkakehitykseen. Tehy on itseasiassa pelannut tässä vähän tyhmästi, koska ymmärtääkseni se on jopa vähän puolustanut koulutuspaikkojen lisäämistä.Voin kertoa, että on tehostettu! Meillä ei ole minun kymmenen vuotisen työurani aikana tehty mitään muuta kuin tehostettu. Ei siellä ole sellaista löysää, jolla tästä ratkaistaan edes pientä osaa.
Yritä nyt ymmärtää, että hoitajakoulujen hakijamäärät ovat romahtaneet. Enää ei edes ala kurssit, koska on vain muutama hakija. Mitä luulet, että lähitulevaisuudessa tapahtuu, kun ammattikuntaan ei ole tulijoita? Onko sen tilanteen korjaaminen kustannustehokasta?
Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että hoitajat (ja muut kunta-alan työntekijät, esim. opettajat ja varhaiskasvattajat jotka myös menossa lakkoon) eivät vaan saa yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia.
En ota siis kantaa siihen, pitäisikö saada. Enkä siihen, miten rahoitettaisiin. Pointtaan vaan, että kaikkein ilmeisin vaihtoehto jäi pois listalta.
Terveydenhuoltoa joudutaan vähentämään joka tapauksessa. Poliitikot ei vaan uskalla sanoa sitä. Paitsi Sipilä muutama vuosi sitten, mutta hänkin sai karvaan opetuksen, ettei sitä asiaa tosiaan kannata sanoa ääneen. Sen jälkeen onkin kaikki olleet hiljaa ko. realiteetista.Tuo vaihtoehto on sama kuin, että terveydenhuoltoa pitää vähentää. Ei työntekijät riitä näillä palkoilla nykyisen tasoiseen hoitoon.
Sinulla varmaan sitten on ehdotuksia mistä lähdetään vähentämään!Terveydenhuoltoa joudutaan vähentämään joka tapauksessa. Poliitikot ei vaan uskalla sanoa sitä. Paitsi Sipilä muutama vuosi sitten, mutta hänkin sai karvaan opetuksen, ettei sitä asiaa tosiaan kannata sanoa ääneen. Sen jälkeen onkin kaikki olleet hiljaa ko. realiteetista.
Menee vähän eri tontille.Työntekijöistä tulee pula,
Ei ole itselläni, mutta veikkaanpa STM:lla olevan erilaisia skenaarioita mietittynä ja ainakin ne edelllisen hallituksen teettämät (ja valitettavasti salaamat). Ja tämähän siis ei nyt liity hoitajien palkkavaatimuksiin, vaan väestörakenteen muutoksiin eli ikäluokkien kokoon, koulutustasoon, Suomen tuottavuuden ja verokertymän kehitykseen jne.Sinulla varmaan sitten on ehdotuksia mistä lähdetään vähentämään!
Menee vähän eri tontille.
Työntekijä pula lisää kilpailua työntekijöistä, se taasen nostaa työntekijän hintaa, mikä taasen vähentään halukkuutta palkata työntekijöitä.
TES korotukset ei ehkä se juttu, se nostaa kaikkien kustannuksia, ja ne paikat missä pulaa, niin entistä enemmän. Huomaa että Sote alueiden myötä työntekijä menot nousee muutenkin.
Yksi konsti vähentää kysyntää painetta, on se että vähennetään vaatimuksia, eli liittohoitajien määrää. Tätä vähän odotettiin koronan varjolla, mutta se jäi tulematta.
Hoitajilla on haasteita työhyvinvoinnissa/ilmapiirissä (vai mikä nyt oikea sana), jos lähdetään hakemaan tasokorotusta huonoimman työpaikan mukaan, niin se on pois niiltä jotka kilpailee työpaikan muilla oloilla.
Kai sinulla nyt joku ajatus on, kerta tätä vaihtoehdoksi tarjoat!Ei ole itselläni, mutta veikkaanpa STM:lla olevan erilaisia skenaarioita mietittynä ja ainakin ne edelllisen hallituksen teettämät (ja valitettavasti salaamat). Ja tämähän siis ei nyt liity hoitajien palkkavaatimuksiin, vaan väestörakenteen muutoksiin eli ikäluokkien kokoon, koulutustasoon, Suomen tuottavuuden ja verokertymän kehitykseen jne.
Viittaan minimi vaatimuuksiin.Mistä liittohoitajista puhut?
En minä mitään tarjoa. Totesin vaan, että se on ilmeisin ja todennäköisin lopputulema. Tässä kun on myös se, että poliitikoilla on muistissa vielä, mitä Sari Sairaanhoitaja -korotuksista seurasi. Eli vaikka meillä on periaatteessa työntekijämyönteinen hallitus, en jaksa uskoa, että poliitikot lähtee isommin ottamaan roolia. Ja Kuntatyönantaja tuskin suostuu sopimaan lisäkustannuksista hyvinvointialueille.Kai sinulla nyt joku ajatus on, kerta tätä vaihtoehdoksi tarjoat!
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti
Kyllä, tuo 300 Me tuki oli Suomeen. Oli yksi esimerkki satojen miljoonien tukipaketista, josta ei mennyt kahvit väärään kurkkuun. En tajua miten nyt tartut ihmeellisiin asioihin ja vääntämällä väännät niistä.Siis Suomen maataloudelle, ei Ukrainan. Noita miljoonia ei lähetetä Ukrainaan. Puhuit satojen miljoonien lähettämisestä nimenomaan Ukrainaan. Se kuulostaa mielestäni pötypuheelta. Ainakin nykyisten päätösten perusteella.
En tajua miten nyt tartut ihmeellisiin asioihin ja vääntämällä väännät niistä.
Mikä ei ole ?Eihän se ikinä ole kun on hoitajista kyse
Kriittiset jutut pyörii, veronmaksajia vastaan taistelua vaikeuttaa se että seisokit vähentää lyhyellä tähtäimellä menoja, mutta jos AKT lähtee mukaan, niin sitten.No katsotaan pärjääkö maa ilman terveydenhuoltoa vai hoitajat ilman palkkaa lakkoavustuksilla kauemmin.
Tämähän se on hankalaa tässä hoitajien lakossa. Todelliset vaikutukset on lähinnä se, että joku odottaa titaanilonkkaa tai ajokorttilääkäriä 2 viikkoa pidempään. Niitä saa muutenkin jonottaa puoli vuotta niin samapa tuo monelle.Kriittiset jutut pyörii, veronmaksajia vastaan taistelua vaikeuttaa se että seisokit vähentää lyhyellä tähtäimellä menoja, mutta jos AKT lähtee mukaan, niin sitten.
Hoitajajärjestöt ovat esittäneet, että sote-henkilöstön palkkoja nostettaisiin 3,6 % vuosittain viiden vuoden ajan tavanomaisten sopimuskorotusten lisäksi.