• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Kannattaa muistaa, että sote-henkklökunnalle on tulossa myös merkittävät korotukset soten palkkaharmonisoinnin myötä - nämä Tehyn vaatimunset 5% kororuksista tulee tuohon päälle.
 
Eihän se työntekijä siellä joka päivä ole töissä.

Lakkoavustus maksetaan jokaiselle viikonpäivälle, koska työnantaja myös pidättää palkan jokaiselta viikonpäivältä.


Kannattaa muistaa, että sote-henkklökunnalle on tulossa myös merkittävät korotukset soten palkkaharmonisoinnin myötä - nämä Tehyn vaatimunset 5% kororuksista tulee tuohon päälle.

Niin siis harmonisoinnin myötähän osalla palkka nousee, mutta kaikilla ei välttämättä. Siltikään kyse ei ole työntekijä tasolla kuin korkeintaan parista sadasta eurosta jossain marginaaliryhmissä.
 
Lakkoavustus maksetaan jokaiselle viikonpäivälle, koska työnantaja myös pidättää palkan jokaiselta viikonpäivältä.
Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.
Tehyn maksama lakkoavustus on 140€/lakkopäivä. Avustusta maksetaan jokaiselta viikonpäivältä, jolloin lakossa olevalla ei ole palkkatuloa lakon kohdeorganisaatiolta.
Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..
 
Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.

Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..
Sinänsä lähinnä hypoteettinen pohdinta, koska työni rajataan kaikissa tapauksissa lakoista pois, mutta itse saisin tuolla logiikalla 8*140€=1120€/kk lakkoavustusta, vaikka viikkotyöaikani on poikkeusluvalla 42h/vk.
 
Näinhän se asia on, ja ei ole tarkoitus vängätä vastaan, mutta eihän se henkilö tee töitä kuukauden jokaisena päivänä.

Esim. Työvuorot on listassa ma - pe ja la - su on vapaata. Tuolta ma - pe väliseltä ajalta tulee se lakkoavustus koska organisaatiolta ei tule palkkatuloa, mutta ei la - su koska se on vapaata. 20*140€ = 2800€..
Jos luet mitä Tehy on kirjoittanut, avustusta maksetaan jokaiselta viikon päivältä, ei siis pelkästään työvuorolta. Mikä tässä on niin vaikeaa?
 
Onhan toi 3,6% + normaali liittokorotus vuosittain seuraavat viisi vuotta aivan käsittämätön vaatimus ylivelkaantuneelta julkiselta sektorilta. Toki ymmärrän hoitajakadon, mutta ei talous tule kestämään ellei radikaaleja muutoksia tehdä valtionbudjettiin.
Jos pistää hintapyynnin tarpeeksi korkealla, niin voi antaa ison alennuksen. Tosin liitto touhuissa voi johtaa siihen miinaan että jos on tarjonnut sitä myös jäsenille, niin alennus ei tunnukaan kivalta.

Onko noissa prosenteissa mukana sotepuolen yleinen palkkakustanusten nousu mikä uhkaa hyvinvointialueita muutenkin, vai onko se sitten vielä tuon päälle ?


No siis kyllähän se hoitajapula ratkaistaan myös sillä, että nostetaan palkkaa, ja annetaan osalle kenkää/lakkautetaan työtehtäviä, joihin ei saa palkkaa. Eli tehdään linjaukset että koska ei ole rahaa, eikä myös hoitajia, niin jatkossa asiat X y ja Z jätetään hoitamatta -> säästyy pitkä penni. Jätetään yksityisen sektorin tai kansan huoleksi sitten se, miten haluaa sellaisia hoitoja itselleen tai omaisilleen järjestää, joita julkinen ei enää tarjoa.

Eli sopeutetaan hoitajien määrä mahtumaan budjettiin, ja sovitetaan tarjottaviem hoitojen määrä käytettävissä olevien hoitajien määrään. Tämä on yksi vaihtoehto muiden joukossa, eikä maksa penniäkään lisää julkiselle. Myös hoitajavaje ratkaistaan samalla.
Nyt on tehty päinvastoin, nostettu vaatimuksia, määriä, siis ilman että palvelut lisääntyy, eikä uskallettua peruuttaa, edes korona aikana, mutta vielä mahku peruutella.
 
Jos luet mitä Tehy on kirjoittanut, avustusta maksetaan jokaiselta viikon päivältä, ei siis pelkästään työvuorolta. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Töissä käydessä maksetaan myös lomiltapalkkaa. Lakkoilleissa ei niitä kierry.

Lakkoillessa kustannukset pienenee, ja pieni siivu lakkokorvauksesta on verotonta.
En ihan varma miten pitkässä lakossa tulkataan onko lakkoavustukset palkkaan verrattavaa vai verotuksessa (vähennyksiä mietin)
 
Tuo on jännä ilmiö, että hoitajat on pelkkä kuluerä ja rasite yhteiskunnalle, kunnes joku edes sivulauseessa mainitsee työtaistelun. Sitten ollaan heti säätämässä pakkolakeja ja työministerit siirtelee lakkoja vedoten siihen, että terveydenhuolto onkin muka tärkeää.

Saa nähdä miten käy. Toivottavasti Rytkönen pitää pintansa, eikä suostu mihinkään paskaehtoihin mitkä KT sanelee.
 
Tuo on jännä ilmiö, että hoitajat on pelkkä kuluerä ja rasite yhteiskunnalle

Kenen mielestä hoitaja on "pelkkä kuluerä ja rasite"? Kuka noin sanoi sinun lisäksesi?

Tuskin kukaan kiistää terveydenhuollon kriittisyyttä. Kuluja siitä tietenkin syntyy.
 
Katsotaanko tämä taas uudeksi lakoksi, jota työministeri voi siirtää?
Tuolla uutisessa ainakin lukee seuraavasti:
LAKKOA VOI SIIRTÄÄ vain kerran, joten Tehy ja SuPer voivat aloittaa ensimmäisen lakkovaroituksen mukaisen lakon huhtikuun alussa, mikäli sopua ei synny.

Hienoa, että on kerrankin kovat piipussa. Viime kierroksella se koronan puhkeaminen pelotti kaikkia niin paljon, että työtaistelusta luovuttiin käytännössä kokonaan.
 
Kenen mielestä hoitaja on "pelkkä kuluerä ja rasite"? Kuka noin sanoi sinun lisäksesi?

Tuskin kukaan kiistää terveydenhuollon kriittisyyttä. Kuluja siitä tietenkin syntyy.
Ei sitä ihan suoraan ole sanottu, mutta kyllähän sen tästä nykyisestä palkkauksesta ja suhtautumisesta korotuksiin voi lukea rivien välistä.

Kuntatyönantajan palkkatilastoista (v. 2020) seuraavia tehtäväkohtaisia palkkoja AMK-tutkinnon vaativista tehtävistä:

Ensihoitaja: 2547 €
Sairaanhoitaja: 2567 €
Kaupunginpuutarhuri: 3305 €
Ympäristösuunnittelija: 3276 €
Palotarkastaja: 3020 €
Palvelussuhdeasiantuntija: 3072 €
Ylläpitoinsinööri: 3596 €
Sairaalainsinööri: 4357 €
 
Ei sitä ihan suoraan ole sanottu, mutta kyllähän sen tästä nykyisestä palkkauksesta ja suhtautumisesta korotuksiin voi lukea rivien välistä.

Ongelma on siinä, että miten ne korotukset ja lisävoiman palkkaaminen maksetaan? Rahathan tulevat veroista, eli korotetaanko veroja vai leikataanko jostain? Otetaan vielä enempikin lainaa, joka pitää maksaa korkojen kera takaisin? Jos terveydenhuolto olisi yksityinen niin vastaus olisi ehkä helpompi. Nostettaisiin vain operaatioiden hintoja ja asiakkaat maksaisivat/kilpailu hoitaisi palkat ja hinnat kohdalleen.
 
Ongelma on siinä, että miten ne korotukset ja lisävoiman palkkaaminen maksetaan? Rahathan tulevat veroista, eli korotetaanko veroja vai leikataanko jostain? Otetaan vielä enempikin lainaa, joka pitää maksaa korkojen kera takaisin? Jos terveydenhuolto olisi yksityinen niin vastaus olisi ehkä helpompi. Nostettaisiin vain operaatioiden hintoja ja asiakkaat maksaisivat/kilpailu hoitaisi palkat ja hinnat kohdalleen.
Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.

Toinen vaihtoehto on sitten, että terveydenhuoltolaista aletaan laskemaan rimaa. Eli jatkossa oikeutta kaikkeen sellaiseen hoitoon mitä aiemmin on saanut ei ehkä olekkaan tai on, mutta se täytyy kokonaisuudessaan maksaa itse. Tämä voi tarkoittaa, että esimerkiksi vanhus ei pääse palvelutaloon, vaikka kotona ei pärjäisikkään ja jää sitten omaisten tai oman onnensa nojaan. Tai että onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneen kohdalla todetaan, että vie liikaa resursseja, siirretään saattohoitoon... Tai että yli 70 vuotiaille ei tehdä enää proteesileikkauksia jne. elämänlaatua parantavia toimenpiteitä.
 
Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.

Toinen vaihtoehto on sitten, että terveydenhuoltolaista aletaan laskemaan rimaa. Eli jatkossa oikeutta kaikkeen sellaiseen hoitoon mitä aiemmin on saanut ei ehkä olekkaan tai on, mutta se täytyy kokonaisuudessaan maksaa itse. Tämä voi tarkoittaa, että esimerkiksi vanhus ei pääse palvelutaloon, vaikka kotona ei pärjäisikkään ja jää sitten omaisten tai oman onnensa nojaan. Tai että onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneen kohdalla todetaan, että vie liikaa resursseja, siirretään saattohoitoon... Tai että yli 70 vuotiaille ei tehdä enää proteesileikkauksia jne. elämänlaatua parantavia toimenpiteitä.
Suomi otti jotain 9miljardia kulutusvelkaa viime vuonna. Eli sen oletuksen, että rahaa olisi jossain jemmassa voi unohtaa lähtöönsä. Pitäisi jostain karsia, että saataisiin velanotto kuriin.

Paras juttu tietenkin olisi saada yksityinen puoli niin kovaan kuntoon, että verotulot kasvaisivat ja kattaisivat kasvaneet menot. Tuo tie ei ole oikein tuntunut onnistuvan ja jotain tarttis tehdä talouden tasapainottamiseksi.
 
Suomi otti jotain 9miljardia kulutusvelkaa viime vuonna. Eli sen oletuksen, että rahaa olisi jossain jemmassa voi unohtaa lähtöönsä. Pitäisi jostain karsia, että saataisiin velanotto kuriin.

Paras juttu tietenkin olisi saada yksityinen puoli niin kovaan kuntoon, että verotulot kasvaisivat ja kattaisivat kasvaneet menot. Tuo tie ei ole oikein tuntunut onnistuvan ja jotain tarttis tehdä talouden tasapainottamiseksi.

En minä ole väittänyt, että rahaa on jossain jemmassa.

Kysyn nyt sitten sinulta, että mistä säästetään? Jätetäänkö yli 70 vuotiaiden ohitusleikkaukset tekemättä? Karsitaanko kehitysvammaisten hoidosta vai kentien vanhustenhoidosta?
 
Tuo on jännä ilmiö, että hoitajat on pelkkä kuluerä ja rasite yhteiskunnalle, kunnes joku edes sivulauseessa mainitsee työtaistelun. Sitten ollaan heti säätämässä pakkolakeja ja työministerit siirtelee lakkoja vedoten siihen, että terveydenhuolto onkin muka tärkeää.
Et lainannut mitään, joten en tiedä mitä kommentoit.

Julkinen terveydenhuolto on pitkälti kuluerä, siitä on etujakin, mutta kun kuvio menee niin että ensin kerätään verot, ja sitten kansalaiset kuluttaa niitä terveyden huoltopalveluita. Niin maksaessa haluaa maksaa vähän, mutta koska kuluttaessa ei koe palveluista maksavan niin käyttää palveluita niin paljon kuin voi.

Joten jos palvelun tuottaja yrittää tuottaa mahdollisimman paljon palveluita jollain rahamäärällä, niin henkilöstö kulut on kohta missä pienetkin prosentti muutokset tuntuu.

. Sitten ollaan heti säätämässä pakkolakeja ja työministerit siirtelee lakkoja vedoten siihen, että terveydenhuolto onkin muka tärkeää.
Terveyden huoltoa noin yleisesti pidetään tärkeänä, ei kai ole yllätys.

Saa nähdä miten käy. Toivottavasti Rytkönen pitää pintansa, eikä suostu mihinkään paskaehtoihin mitkä KT sanelee.
Rytkönen Tehyn puheenjohtaja, hän ajaa liiton suunnalta asiaa, ei meidän veronmaksajien ja palvelun tuottajien. Hänellä erittäin vahva asema.

Tosin asemaa heikentää se että tässä lässähti pieni kriisi euroopassa, ja vyön kiristykset ja julkisenpuolen työantajalla on yksityiseen yrittäjään verrattuna pidempi pinna.

Helpottaa se että nyt selalinen outo tilanne että toisella puolella soppareista neuvottelee taho, jota se ei suoranaisesti koske. Ja hallitus joka hoitajille (sairaanhoitajille) tuonut paljon lisä paukkuja. Tosin nyt on riski että niissä peruutellaan.


Tässä vielä huomioitava se että palkkamenot kasvaa vaikka mentäisiin nykyisillä soppareilla. (sote alueet, vs nykyinen), ja ymmärtääkseni hoitajien palkka toivo on noiden päälle.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ole väittänyt, että rahaa on jossain jemmassa.

Kysyn nyt sitten sinulta, että mistä säästetään? Jätetäänkö yli 70 vuotiaiden ohitusleikkaukset tekemättä? Karsitaanko kehitysvammaisten hoidosta vai kentien vanhustenhoidosta?

Se on poliitikoiden ja niiden asia keksiä, jotka vaativat palkankorotuksia. Mun puolesta toimintaa voitaisiin vaikka tehostaa ja sitä kautta löytää rahaa sairaanhoidon sisältä. Palkkojen korottamisen tilalta voitaisiin myös miettiä palkan laskemista ja lisäporukan palkkaamista. Velaksi elämällä systeemi ajetaan seinään ja jossain vaiheessa käy todella köpelösti.

Oikeasti taikasauva olisi satsata ennakoivaan terveydenhoitoon. Suomalaiset läskistyvät todella huolestuttavalla tahdilla. Elintasosairaudet johtavat kasvaviin sairaudenhoidon kustannuksiin. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla, läski ja huonokuntoisuusvero?
 
Se on poliitikoiden ja niiden asia keksiä, jotka vaativat palkankorotuksia. Mun puolesta toimintaa voitaisiin vaikka tehostaa ja sitä kautta löytää rahaa sairaanhoidon sisältä. Palkkojen korottamisen tilalta voitaisiin myös miettiä palkan laskemista ja lisäporukan palkkaamista. Velaksi elämällä systeemi ajetaan seinään ja jossain vaiheessa käy todella köpelösti.

Palkankorotuksiahan vaaditaan, että saataisiin lisää työntekijöitä, koska nykyinen työntekijämäärä ei riittä hoitamaan potilaita sillä tasolla kuin terveydenhuoltolaki edellyttää. Esimerkiksi jos työntekijät eivät tee ylitöitä, niin koko laitos on sekaisin.

Eli joko hoidon vaatimuksia pitää laskea tai saada lisää työntekijöitä. Lisää työntekijöitä ei saada lisää jos ei nosteta palkkoja. Meillä on esimerkiksi vakituisia sairaanhoitajan paikkoja auki kokoajan, eikä niihin hae välttämättä kukaan. Työntekijöitä lähtee ja siirtyvät muille aloille, koska palkan saa sieltä helpommalla. Ei siis ole mitään lisäporukkaa mitä palkata, kun kukaan ei hae töihin näilläkään palkoilla, puhumattakaan että hakisi jos palkat laskisi.

Voin kertoa, että on tehostettu! Meillä ei ole minun kymmenen vuotisen työurani aikana tehty mitään muuta kuin tehostettu. Ei siellä ole sellaista löysää, jolla tästä ratkaistaan edes pientä osaa.

Velaksi eläminen ei sikäli ole valtiolle mikään ongelma, vaan ongelma on jos velka kasvaa liian nopeasti. Mutta ei sotketa sitä nyt tähän ketjuun enempää.
 
Onkohan nyt finWeazel ihan perillä miten sote-menot jakautuu suomessa? Terveydenhuolto on n. 14% julkisista menoista ja se on kansainvälisesti vertailtuna vähän. Se toinen osuus sotesta, eli sosiaalitoimi maksaa aivan helvetisti. Täällä on mm. työttömyyskorvaukset ja eläkkeet.

Kenelläkään ei mene kuppi nurin, kun päivässä päätetään, että puolustusmenoja kasvatetaan _merkittävästi_. Tai Ukrainaan lähetetään satojen miljoonien avustuksia. Tai tehdään jälleen kerran lisäbudjettikorotus poliisien määrärahoihin. Tai pumpataan miljardeja tieverkostoon. Mutta jos hoitajille pitäisi maksaa sen verran, että joku enää hakisi kyseiseen koulutukseen, niin se vasta onkin järjetön kuluerä jota ei voi ymmärtää.
 
Onkohan nyt finWeazel ihan perillä miten sote-menot jakautuu suomessa? Terveydenhuolto on n. 14% julkisista menoista ja se on kansainvälisesti vertailtuna vähän. Se toinen osuus sotesta, eli sosiaalitoimi maksaa aivan helvetisti. Täällä on mm. työttömyyskorvaukset ja eläkkeet.

Kenelläkään ei mene kuppi nurin, kun päivässä päätetään, että puolustusmenoja kasvatetaan _merkittävästi_. Tai Ukrainaan lähetetään satojen miljoonien avustuksia. Tai tehdään jälleen kerran lisäbudjettikorotus poliisien määrärahoihin. Tai pumpataan miljardeja tieverkostoon. Mutta jos hoitajille pitäisi maksaa sen verran, että joku enää hakisi kyseiseen koulutukseen, niin se vasta onkin järjetön kuluerä jota ei voi ymmärtää.
Juu. Tässä vähän realiteetti terapiaa:
 
Palkankorotuksiahan vaaditaan, että saataisiin lisää työntekijöitä, koska nykyinen työntekijämäärä ei riittä hoitamaan potilaita sillä tasolla kuin terveydenhuoltolaki edellyttää. Esimerkiksi jos työntekijät eivät tee ylitöitä, niin koko laitos on sekaisin.
Tämä on ongelma, mutta se vähän eriasia kuin se että esiteitään merkittäviä korotuksia tessiin.

Korotukset tuo painetta alentaa työntekiä määrää, vaihtaa kustannustehokkaampaan. Työvoima pula johtuu monesta tekijästä ja Tes palkka ei välttämättä se millä sitä kannattaa lähteä paikkaamaan.

Toki etujärjestöllä on monopoli ja se on saanut minimivaatimukset ajaettua ylöspäin, joten nyt se käyttää sitä hinnoittelu vipuna.

Hotajien markkinavoimaa hallitus on pienentänyt, keskittämällä sitä enemmän julkiselle puolelle, ja tunnetusti se puoli on kanekampi seuraan markkinaa.
 
Ukrainalle taidettiin antaa 15M rahaa ja lisäksi tarvikkeita. Ei sentään satoja miljoonia.
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti. EU:n kautta Ukrainaan yhteensä lisäksi 1,2miljardin tukipaketti. Mutta hoitajat ovat jokatapauksessa vaatimuksissaan kohtuuttomia.

edit: ymmärtäkää nyt edes se punainen lanka. Rahaa on ja täällä suut vaahdossa vastustetaan ainoastaan hoitajien muutamien prosenttien palkankorotuksia.
 
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti. EU:n kautta Ukrainaan yhteensä lisäksi 1,2miljardin tukipaketti. Mutta hoitajat ovat jokatapauksessa vaatimuksissaan kohtuuttomia.

edit: ymmärtäkää nyt edes se punainen lanka. Rahaa on ja täällä suut vaahdossa vastustetaan ainoastaan hoitajien muutamien prosenttien palkankorotuksia.

Valtion budjetti oli sen 9miljardia alijäämäinen ja tuo vaje paikattiin lainanotolla. Sitä rahaa ei ole ja suomi elää velaksi. Tää on ihan jees niin kauan kuin korot on nollassa. Jos/kun korot nousevat niin laina muuttuu ongelmaksi. Enää ei ole markkaa minkä arvoa voi mielivaltaisesti muutella/painaa lisää. En mä vastusta mitään, mutta olen huolissani ettei suomi päädy tilanteeseen missä joku muu tulee tekemään päätökset suomen puolesta. Jos valtion ja kuntien eli verovaroista kustannettavia menoja kasvatetaan niin on syytä käydä keskustelu mihin on varaa ja leikata niistä asioista mitkä eivät ole yhtä tärkeitä kuin toiset. Tai vaihtoehtoisesti hyväksyä veronkorotukset, jotka seuraavat menojen kasvattamisesta.
 
Valtion budjetti oli sen 9miljardia alijäämäinen ja tuo vaje paikattiin lainanotolla. Sitä rahaa ei ole ja suomi elää velaksi. Tää on ihan jees niin kauan kuin korot on nollassa. Jos/kun korot nousee niin laina muuttuu ongelmaksi. Enää ei ole markkaa minkä arvoa voi mielivaltaisesti muutella/painaa lisää. En mä vastusta mitään, mutta olen huolissani ettei suomi päädy tilanteeseen missä joku muu tulee tekemään päätökset suomen puolesta. Jos valtion ja kuntien eli verovaroista kustannettavia menoja kasvatetaan niin on syytä käydä keskustelu mihin on varaa ja leikata niistä asioista mitkä eivät ole yhtä tärkeitä kuin toiset.
Yritä nyt ymmärtää, että hoitajakoulujen hakijamäärät ovat romahtaneet. Enää ei edes ala kurssit, koska on vain muutama hakija. Mitä luulet, että lähitulevaisuudessa tapahtuu, kun ammattikuntaan ei ole tulijoita? Onko sen tilanteen korjaaminen kustannustehokasta?
 
Tämä on ongelma, mutta se vähän eriasia kuin se että esiteitään merkittäviä korotuksia tessiin.

Korotukset tuo painetta alentaa työntekiä määrää, vaihtaa kustannustehokkaampaan. Työvoima pula johtuu monesta tekijästä ja Tes palkka ei välttämättä se millä sitä kannattaa lähteä paikkaamaan.

Toki etujärjestöllä on monopoli ja se on saanut minimivaatimukset ajaettua ylöspäin, joten nyt se käyttää sitä hinnoittelu vipuna.

Hotajien markkinavoimaa hallitus on pienentänyt, keskittämällä sitä enemmän julkiselle puolelle, ja tunnetusti se puoli on kanekampi seuraan markkinaa.
Kysymys siis on, että jos hoitajista on pula, miksi palkat eivät nouse ilman, että TES:n kautta pitää avittaa? Ymmärsinkö oikein?

Esimerkki: Osastolla on potilaita 30. Jos potilaat halutaan hoitaa kunnolla tarvitaan iltavuoroon 7 työntekijää.

Työntekijöistä tulee pula, iltavuoroon riittää vain 6 työntekijää. Kolmena iltana viikosta tuo 6 työntekijää riittää. Loppuna neljänä iltana tapahtui jotain ennakoimatonta ja aikaa vievää, esimerkiksi jonkun vointi romahti, siihen meni aikaa. Jotain jätettiin tekemättä: Marttaa olisi pitänyt kävelyttää iltavuorossa, nyt neljänä iltana Marttaa ei kävelytetty, Eilan hampaat jäi pesemättä, Eskon nestehoito meni vähän sinnepäin. Eli mitään kovin radikaalia ei jäänyt pois, koska Irmaa ja Pekkaa kävelytettiin, eli kuntoutettiin, Yrjölle tiputettiin nesteitä ja Martin jatkohoitoa valmisteltiin omaisten kanssa. Nämä tehtiin ylitöinä, eli hoitajat jäivät tekemään vapaaehtoisesti joitain välttämättömiä asioita, ettei potilaiden hoito kärsi.

Eli hoitajat joustivat. Tulee seuraava vuoro: Vuorossa on vain viisi työntekijää, koska hoitaja Essin lapsi sairastui äkkiä ja Martti on sairaslomalla umppari tulehduksen vuoksi. Vuoro alkaa sillä kun yhtäkkiä Eskolla on aivoverenkiertohäiriön oireet, tämä sitoo kaikkinensa kaksi hoitajaa tunniksi 8 tunnin työvuorosta. Kahdella hoitajalla on työt myöhässä pahasti. Iltavuoro huipentuu kun Pekan epilepsiakohtausta ei saada hallintaan tavanomaisilla lääkkeillä. Työt meinaa jäädä tekemättä. Potilaat tarvisivat apua vessaan, niiden pitäisi saada iltalääkkeet ja iltapala.... Mitä tekee hoitajat? Eivät hoitajat lähde kun työvuoro päättyy ja jätä katastrofia yövuorolaisen setvittäväksi, vaan töissä ollaan kunnes poitlaat on siedettävässä kunnossa.

ja pyörä jatkaa pyörimistään.

Jokainen ymmärtää, että tämmöinen tilanne, jossa toistuvasti on näitä esimerkin tyyppisiä vajaalla tehtyjä työvuoroja, että silloin pitäisi lisätä hoitajaresursseja, että on reserviä josta ottaa. Muttakun potilaat eivät jää hoitamatta! Ei tapahdu mitään sellaista, josta päättäjät joutuisivat selkä seinää vasten selittämään tapahtumaa Aluehallintovirastolle. Koska siellä ei ole hoitajilla sydäntä tehdä toiselle ihmiselle sellaista! Siksi ei ole koskaan pakko!

Koska ei ole pakko, ei tarvitse korjata palkkausta. Siksi se pakko täytyy tehdä siellä TES neuvotteluissa, koska markkinaehtoisesti palkat eivät nouse hoitoalalla syystä jonka edellä kuvasin.
 
Jos kuntien rahat ei riitä, niin sitten on rahaa kerättävä veroja korottamalla tai karsimalla ei lakisääteisiä palveluita.

Toinen vaihtoehto on sitten, että terveydenhuoltolaista aletaan laskemaan rimaa. Eli jatkossa oikeutta kaikkeen sellaiseen hoitoon mitä aiemmin on saanut ei ehkä olekkaan tai on, mutta se täytyy kokonaisuudessaan maksaa itse. Tämä voi tarkoittaa, että esimerkiksi vanhus ei pääse palvelutaloon, vaikka kotona ei pärjäisikkään ja jää sitten omaisten tai oman onnensa nojaan. Tai että onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneen kohdalla todetaan, että vie liikaa resursseja, siirretään saattohoitoon... Tai että yli 70 vuotiaille ei tehdä enää proteesileikkauksia jne. elämänlaatua parantavia toimenpiteitä.
Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että hoitajat (ja muut kunta-alan työntekijät, esim. opettajat ja varhaiskasvattajat jotka myös menossa lakkoon) eivät vaan saa yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia.

En ota siis kantaa siihen, pitäisikö saada. Enkä siihen, miten rahoitettaisiin. Pointtaan vaan, että kaikkein ilmeisin vaihtoehto jäi pois listalta.
 
Voin kertoa, että on tehostettu! Meillä ei ole minun kymmenen vuotisen työurani aikana tehty mitään muuta kuin tehostettu. Ei siellä ole sellaista löysää, jolla tästä ratkaistaan edes pientä osaa.
Tämä on varmaan vähän katsojasta kiinni. Itse olen päässyt seuraamaan lähinnä ensihoidon ja päivystyksen toimintaa. Tehostamista voisi kyllä tehdä aika paljonkin. Mutta ehkä se menee jo off-topicciin jonkun verran, jos alkaa listaamaan tähän ehdotuksia. Lyhyesti sanottuna terveydenhuolto on todella vanhanaikainen ja kankea järjestelmä ja pyörii ihan liikaa lääkäreiden ympärillä, joita taas lääkäriliitto ei suostu kouluttamaan riittävää määrää, koska sillä olisi negatiivinen vaikutus palkkakehitykseen. Tehy on itseasiassa pelannut tässä vähän tyhmästi, koska ymmärtääkseni se on jopa vähän puolustanut koulutuspaikkojen lisäämistä.

Mutta siis osasto-olosuhteissa ja esim. kotihoidossa uskon tehostuksen olevan kyllä jo epäinhimillisellä tasolla, varsinkin kun se tehostaminen tarkoittaa vain sitä, että palkataan vähemmän väkeä ja otetaan enemmän potilaita.
 
Yritä nyt ymmärtää, että hoitajakoulujen hakijamäärät ovat romahtaneet. Enää ei edes ala kurssit, koska on vain muutama hakija. Mitä luulet, että lähitulevaisuudessa tapahtuu, kun ammattikuntaan ei ole tulijoita? Onko sen tilanteen korjaaminen kustannustehokasta?

Kyllä mä ymmärrän, että tuo asia pitää hoitaa. Mutta se ei oikein onnistu, jos ei muista realiteetteja, että suomella on rajalliset resurssit. Jostain tarvii leikata/korottaa veroja tai ottaa lisälainaa, että homma saadaan hoidettua. Ennakoiva terveydenhoito olis se asia mikä vois auttaa pitkässä juoksussa. Jos saataisiin ihmiset lopettamaan läskistyminen ja liikkumaan enemmän niin se voisi auttaa pidemmällä aikavälillä paljon. Ihmiset tarvisivat vähemmän hoitoa, jos eivät sairastaisi itseaiheutettuja elintasosairauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että hoitajat (ja muut kunta-alan työntekijät, esim. opettajat ja varhaiskasvattajat jotka myös menossa lakkoon) eivät vaan saa yleistä linjaa korkeampia palkankorotuksia.

En ota siis kantaa siihen, pitäisikö saada. Enkä siihen, miten rahoitettaisiin. Pointtaan vaan, että kaikkein ilmeisin vaihtoehto jäi pois listalta.

Tuo vaihtoehto on sama kuin, että terveydenhuoltoa pitää vähentää. Ei työntekijät riitä näillä palkoilla nykyisen tasoiseen hoitoon.
 
Tehostamista voi miettiä myös tietojärjestelmien kustannuksina ja verkkopalveluina. Viro onnistui paljon paremmin versus suomi tuolla saralla. Ehkä pitäisi ottaa hattu kouraan ja konsultoida virolaisia? epic ja mumps oli eepisen kallis versus mitä virossa on puuhattu. Taitaa virolaisten järjestelmät olla myös vähemmän kankeita käyttää. SOTE himmelitkin taitavat lähinnä nostaa kustannuksia vaikka toisin piti käydä. Ei mene ihan putkeen.
 
Tuo vaihtoehto on sama kuin, että terveydenhuoltoa pitää vähentää. Ei työntekijät riitä näillä palkoilla nykyisen tasoiseen hoitoon.
Terveydenhuoltoa joudutaan vähentämään joka tapauksessa. Poliitikot ei vaan uskalla sanoa sitä. Paitsi Sipilä muutama vuosi sitten, mutta hänkin sai karvaan opetuksen, ettei sitä asiaa tosiaan kannata sanoa ääneen. Sen jälkeen onkin kaikki olleet hiljaa ko. realiteetista.
 
Terveydenhuoltoa joudutaan vähentämään joka tapauksessa. Poliitikot ei vaan uskalla sanoa sitä. Paitsi Sipilä muutama vuosi sitten, mutta hänkin sai karvaan opetuksen, ettei sitä asiaa tosiaan kannata sanoa ääneen. Sen jälkeen onkin kaikki olleet hiljaa ko. realiteetista.
Sinulla varmaan sitten on ehdotuksia mistä lähdetään vähentämään!
 
Työntekijöistä tulee pula,
Menee vähän eri tontille.
Työntekijä pula lisää kilpailua työntekijöistä, se taasen nostaa työntekijän hintaa, mikä taasen vähentään halukkuutta palkata työntekijöitä.

TES korotukset ei ehkä se juttu, se nostaa kaikkien kustannuksia, ja ne paikat missä pulaa, niin entistä enemmän. Huomaa että Sote alueiden myötä työntekijä menot nousee muutenkin.

Yksi konsti vähentää kysyntää painetta, on se että vähennetään vaatimuksia, eli liittohoitajien määrää. Tätä vähän odotettiin koronan varjolla, mutta se jäi tulematta.

Hoitajilla on haasteita työhyvinvoinnissa/ilmapiirissä (vai mikä nyt oikea sana), jos lähdetään hakemaan tasokorotusta huonoimman työpaikan mukaan, niin se on pois niiltä jotka kilpailee työpaikan muilla oloilla.
 
Sinulla varmaan sitten on ehdotuksia mistä lähdetään vähentämään!
Ei ole itselläni, mutta veikkaanpa STM:lla olevan erilaisia skenaarioita mietittynä ja ainakin ne edelllisen hallituksen teettämät (ja valitettavasti salaamat). Ja tämähän siis ei nyt liity hoitajien palkkavaatimuksiin, vaan väestörakenteen muutoksiin eli ikäluokkien kokoon, koulutustasoon, Suomen tuottavuuden ja verokertymän kehitykseen jne.
 
Menee vähän eri tontille.
Työntekijä pula lisää kilpailua työntekijöistä, se taasen nostaa työntekijän hintaa, mikä taasen vähentään halukkuutta palkata työntekijöitä.

TES korotukset ei ehkä se juttu, se nostaa kaikkien kustannuksia, ja ne paikat missä pulaa, niin entistä enemmän. Huomaa että Sote alueiden myötä työntekijä menot nousee muutenkin.

Yksi konsti vähentää kysyntää painetta, on se että vähennetään vaatimuksia, eli liittohoitajien määrää. Tätä vähän odotettiin koronan varjolla, mutta se jäi tulematta.

Hoitajilla on haasteita työhyvinvoinnissa/ilmapiirissä (vai mikä nyt oikea sana), jos lähdetään hakemaan tasokorotusta huonoimman työpaikan mukaan, niin se on pois niiltä jotka kilpailee työpaikan muilla oloilla.

Ei ole mitään haluttomuutta palkata työntekijöitä. Aivan kaikki palkataan! Hyvinvointialue uudistus on osittain lyönyt seis nuo palkkojen nostot, koska KT on käskenyt pidättäytyä nostoista.

TES tehdään prosentti korotukset. Juuri missään ei tehdä kunta-alalla TES minimillä.

Mistä liittohoitajista puhut?
 
Ei ole itselläni, mutta veikkaanpa STM:lla olevan erilaisia skenaarioita mietittynä ja ainakin ne edelllisen hallituksen teettämät (ja valitettavasti salaamat). Ja tämähän siis ei nyt liity hoitajien palkkavaatimuksiin, vaan väestörakenteen muutoksiin eli ikäluokkien kokoon, koulutustasoon, Suomen tuottavuuden ja verokertymän kehitykseen jne.
Kai sinulla nyt joku ajatus on, kerta tätä vaihtoehdoksi tarjoat!
 
Kai sinulla nyt joku ajatus on, kerta tätä vaihtoehdoksi tarjoat!
En minä mitään tarjoa. Totesin vaan, että se on ilmeisin ja todennäköisin lopputulema. Tässä kun on myös se, että poliitikoilla on muistissa vielä, mitä Sari Sairaanhoitaja -korotuksista seurasi. Eli vaikka meillä on periaatteessa työntekijämyönteinen hallitus, en jaksa uskoa, että poliitikot lähtee isommin ottamaan roolia. Ja Kuntatyönantaja tuskin suostuu sopimaan lisäkustannuksista hyvinvointialueille.

Jos harrastaisin vedonlyöntiä, arvaisin, että juuri mitään ei ole saavutettavissa ja lopulta tehdään lyhyt sopimus, joka siirtää taistelua ajallisesti seuraavaan kertaan. Ajankohta kun vaan ei ole nyt otollinen.
 
No pari tuntia sitten päätetty antaa maataloudelle 300 miljoonan tukipaketti

Siis Suomen maataloudelle, ei Ukrainan. Noita miljoonia ei lähetetä Ukrainaan. Puhuit satojen miljoonien lähettämisestä nimenomaan Ukrainaan. Se kuulostaa mielestäni pötypuheelta. Ainakin nykyisten päätösten perusteella.
 
Siis Suomen maataloudelle, ei Ukrainan. Noita miljoonia ei lähetetä Ukrainaan. Puhuit satojen miljoonien lähettämisestä nimenomaan Ukrainaan. Se kuulostaa mielestäni pötypuheelta. Ainakin nykyisten päätösten perusteella.
Kyllä, tuo 300 Me tuki oli Suomeen. Oli yksi esimerkki satojen miljoonien tukipaketista, josta ei mennyt kahvit väärään kurkkuun. En tajua miten nyt tartut ihmeellisiin asioihin ja vääntämällä väännät niistä.
 
Eihän se ikinä ole kun on hoitajista kyse:rofl:
Mikä ei ole ?
Verronmaksajille yleensä mikään korotus ei ole ajankohdaltaan sopiva.
Nyt tässä on vielä sellainen tilanne että on kriisiä kriisin perään ja pieni sotatila, joten se tuli näiden taisteluiden osalta pahaan paikkaan.
Ja "Sari Sairaanhoitaja" korotukset muistetaan, joten paine on enemmänkin niukkuuteen ja kuten Jan11 kirjoitti, niin olen kovin yllättynyt jos tulee pitkää sopimusta, en siis usko että työntekijät suostuu johonkin pitkään ja niukkaan. Ja en usko johonkin viritykseen jossa huomioitu kaikki muutokset, mitä nyt ei voi kuvitella.


No katsotaan pärjääkö maa ilman terveydenhuoltoa vai hoitajat ilman palkkaa lakkoavustuksilla kauemmin.
Kriittiset jutut pyörii, veronmaksajia vastaan taistelua vaikeuttaa se että seisokit vähentää lyhyellä tähtäimellä menoja, mutta jos AKT lähtee mukaan, niin sitten.

No AYllä on toki vipua, Koronan jälkeen on hoitovelkaa, ja jos lakkoillaan niin se vain lisääntyy ja sillä on hintantansa ja lisää kuormitusta.
 
Kriittiset jutut pyörii, veronmaksajia vastaan taistelua vaikeuttaa se että seisokit vähentää lyhyellä tähtäimellä menoja, mutta jos AKT lähtee mukaan, niin sitten.
Tämähän se on hankalaa tässä hoitajien lakossa. Todelliset vaikutukset on lähinnä se, että joku odottaa titaanilonkkaa tai ajokorttilääkäriä 2 viikkoa pidempään. Niitä saa muutenkin jonottaa puoli vuotta niin samapa tuo monelle.

Enkä nyt tarkoita, että kannattaisin ensihoidon tai synnytyssairaalan sulkemista lakkoilulla, mutta todellista painetta on hoitoalan lakolla vaikea saada aikaan, kun on kuitenkin välttämätöntä hoitaa ns. oikeesti kipeet.
 
Vähän enemmän kyllä toi korotusvaatimus kuin 1-2%. Tuo vielä kertautuu. Jos joka vuosi 5v ajan 5% nostetaan niin se lopputulos on 27.6%. Joku nohevampi vois laskea mitä se tarkoittaa vuositasolla miljoonissa veronmaksajille.

Hoitajajärjestöt ovat esittäneet, että sote-henkilöstön palkkoja nostettaisiin 3,6 % vuosittain viiden vuoden ajan tavanomaisten sopimuskorotusten lisäksi.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom