Työkalut ja muut vehkeet

Etsimällä saa etsiä hyviä torxeja.
Sen verran isommat vääntömomentit torxeilla, kuin muilla päillä, että vaatii vähä enempi.
Wurthiltä ostin niiden omia torxeja omiin ruuveihin, mutta ne ei kestänyt kuin ruuvata viisi ruuvia..
Bocshin torxeilla on pärjätty pitkään.
 
Eivät ole hyvät torxisarjat yleisiä.. Viimeksi tappelin Audin puskurin kanssa ja käänsin kahdesta sarjasta hylsyn rikki ja kolmannella aukesi. Koko jotain T45. Bilteman sinisen salkun 10v takuu kiertyi ja joku toinen meni poikki. Torxit kun katkeaa, niin ne muuttuvat ilkeän teräviksi, pahan haavan risiki on olemassa. Lisäksi halpissarjoissa ei ole VAG jarruissa tarvittavia isoja tähtiavainkokoja (XZN 14?). Eli jos ehdotuksia tulee, niin minäkin ostan sarjan. Lipsahtamisriskin takia en ole koskaan uskaltanut pulttipyssyllä torxeja availla.

Pulttipyssyllä saat molemmilla käsillä painettua, niin paremmin se kärki siellä pysyy kun kun käsin vääntämällä. Alustassa isot E-torxit ainakin itse avaan aina pyssyllä, jos vaan sinne saa sopimaan. Näissä melko kovat momentit + ruoste, niin ei ihan helppo siellä auton alla avata käsin kun ei sinne kovin helposti saa riittävän pitkään väännintä. T-torxien kohdalla pitää kanta puhdistaa kunnolla ja varmistaa, että on pohjassa. Eikä siinä ole pakko käyttää sitä isointa pyssyä, varovasti liipasimesta saa aika hyvin.

Etsimällä saa etsiä hyviä torxeja.
Sen verran isommat vääntömomentit torxeilla, kuin muilla päillä, että vaatii vähä enempi.
Wurthiltä ostin niiden omia torxeja omiin ruuveihin, mutta ne ei kestänyt kuin ruuvata viisi ruuvia..
Bocshin torxeilla on pärjätty pitkään.

Tämä on tullut havaittua, yleensä myydään vaan jotain kuraa, jolla ei oikeasti saa tiukassa olevia auki. Eräs MTX torx lohkesi/katkesi (olisko ollut T50 tms.), kun kaverin autoon kiristin momenttiavaimella kannenpultteja. :facepalm: Ko. torx oli uusi ekaa kertaa käytössä. Kaveri oli ajatellut sitä varten ostaa ihan uuden niin kestäisi. :rofl: IKH vastaava kesti sitten hyvin. Wurthin EK ruuvit on ihan perseestä, niiden kannat on kovuudeltaan lähinnä juustoa. Ihan sama mikä kärki on, niin kanta antautui ruuvista melko usein vaikka kuinka yritti painaa. Olisko ollut philips/pozidriv kanta. Miksei tuollaisiin voi laitaa torxia, niin saattaisi ehkä saada sen ruuvin kiinnikkin.

Wera:lta varmaan saisi hyviä kärkiä, mutta nuo iskeviin tarkoitetut ei ole ihan halpoja. Wera tuntuu olevan aika monenlaista tarjolla, sieltä löytyy universal, TiN ja Diamond kärkisarjoja (ja tietenkin impaktor). Onko noissa kuinka suuri ero käytännössä? Hinnoissa ainakin on melkoinen ero.
 
Pulttipyssyllä saat molemmilla käsillä painettua, niin paremmin se kärki siellä pysyy kun kun käsin vääntämällä. Alustassa isot E-torxit ainakin itse avaan aina pyssyllä, jos vaan sinne saa sopimaan. Näissä melko kovat momentit + ruoste, niin ei ihan helppo siellä auton alla avata käsin kun ei sinne kovin helposti saa riittävän pitkään väännintä. T-torxien kohdalla pitää kanta puhdistaa kunnolla ja varmistaa, että on pohjassa. Eikä siinä ole pakko käyttää sitä isointa pyssyä, varovasti liipasimesta saa aika hyvin.



Tämä on tullut havaittua, yleensä myydään vaan jotain kuraa, jolla ei oikeasti saa tiukassa olevia auki. Eräs MTX torx lohkesi/katkesi (olisko ollut T50 tms.), kun kaverin autoon kiristin momenttiavaimella kannenpultteja. :facepalm: Ko. torx oli uusi ekaa kertaa käytössä. Kaveri oli ajatellut sitä varten ostaa ihan uuden niin kestäisi. :rofl: IKH vastaava kesti sitten hyvin. Wurthin EK ruuvit on ihan perseestä, niiden kannat on kovuudeltaan lähinnä juustoa. Ihan sama mikä kärki on, niin kanta antautui ruuvista melko usein vaikka kuinka yritti painaa. Olisko ollut philips/pozidriv kanta. Miksei tuollaisiin voi laitaa torxia, niin saattaisi ehkä saada sen ruuvin kiinnikkin.

Wera:lta varmaan saisi hyviä kärkiä, mutta nuo iskeviin tarkoitetut ei ole ihan halpoja. Wera tuntuu olevan aika monenlaista tarjolla, sieltä löytyy universal, TiN ja Diamond kärkisarjoja (ja tietenkin impaktor). Onko noissa kuinka suuri ero käytännössä? Hinnoissa ainakin on melkoinen ero.

Katso witte myös. Valmistaa esimerkiksi stahlwille- merkille ja hazet ruuvareita. Kärkkäinen myy ja kyseessä on saksalainen valmistaja ja ruuvarit ainakin laadukkaita olleet. Löytyy myös noita haluamiasi kärkiä enkä yllättyisi vaikka valmistaisi werallekkin kärkiä, kun löytyy saman nimisiä tuotteita.
 
Katso witte myös. Valmistaa esimerkiksi stahlwille- merkille ja hazet ruuvareita. Kärkkäinen myy ja kyseessä on saksalainen valmistaja ja ruuvarit ainakin laadukkaita olleet. Löytyy myös noita haluamiasi kärkiä enkä yllättyisi vaikka valmistaisi werallekkin kärkiä, kun löytyy saman nimisiä tuotteita.

Pitää vilkaista, kiitos. Ainakin amazon.de aika heikosti Witte kärkisarjoja tarjolla.
 
Joskus kun tuli mersuja korjailtua niin kuvanmukaisen sarjan hankin. Ihan hyvin on ajan hammasta kestänyt ja ei muistaakseni paljoa maksanut.
IMG_20181226_072323.jpg


Kenttäpakissa olen tyytynyt vaatimattomampaan kärkisarjaan. Japanilaisella kun pääsääntöisesti ajelen niin ei tarvitse erikoisempia avaimia.
IMG_20181221_203304.jpg
 
Kärkkäisellä on jotain kärkisarjoja, mutta en tiedä onko juuri sitä mitä haet.

Vähän isompaa sarjaa hakusessa, tyylii: https://www.amazon.de/Wera-05057432...TF8&qid=1545834435&sr=1-11&keywords=wera+bits . Tuossa vaan mietityttään kun sanotaan, että ruuvamiseen puuhun. Tarkoittaako tuo, että ne kärjet on sitten jotain pehmeää vai ? :confused: Puuhunkin kun vetäset jonkun 6x100 ruuvin, niin saa siinä ihan kunnon kärki olla, että kestää. Weralta toki löytyy tälläinen: https://www.amazon.de/Wera-05057431...TF8&qid=1545834516&sr=1-96&keywords=wera+bits , kun tiskiin lyö reilusti triplat euroja.
 
Tuommoisen tilasin iskevälle autoremonttiin,laadusta en vielä osaa sanoa tarkemmin mutta luulisi noiden jotain kestävän.https://www.amazon.de/Wera-Bit-Sort...7R73VDBC1CZ&psc=1&refRID=AHGMRD44H7R73VDBC1CZ

Kyllä Wera on yleisesti ottaen ollut laatu tavaraa. Minulla ei ole ikinä nylppääntynyt/pyöristynyt yksikään Weran tuote mutta kärkiä on murtunut. Onko se sitten hyvä vai huono juttu? Ei luista mutta kun tarpeeksi tiukka paikka tulee niin kärki repeää ennemmin kuin ruuvin pyöristää. Viimeisimpänä korkkasi Weran ruuvari.
IMG_20181226_203716.jpg
 
Vähän isompaa sarjaa hakusessa, tyylii: https://www.amazon.de/Wera-05057432...TF8&qid=1545834435&sr=1-11&keywords=wera+bits . Tuossa vaan mietityttään kun sanotaan, että ruuvamiseen puuhun. Tarkoittaako tuo, että ne kärjet on sitten jotain pehmeää vai ? :confused: Puuhunkin kun vetäset jonkun 6x100 ruuvin, niin saa siinä ihan kunnon kärki olla, että kestää. Weralta toki löytyy tälläinen: https://www.amazon.de/Wera-05057431...TF8&qid=1545834516&sr=1-96&keywords=wera+bits , kun tiskiin lyö reilusti triplat euroja.

Tämä boschin setti on ainakin toiminut hyvin https://www.amazon.co.uk/Bosch-2607...er+bit+set&dpPl=1&dpID=41ciARUn7yL&ref=plSrch :tup:
 
Tämmöinen Bahcon S106 setti ollut jo vuosikaudet, konehommissa aikanaan osoittautui kestäväksi.
Bahco S106 Hylsysarja 1/2

Hylsysarjat löytyy jo. Ainakin Bahco 59/S31B kärkisarja oli kovuudeltaan suunnilleen juustoa, joten taidan jättää väliin.

tommone torxi sarja on kestäny itellä aika kovaa käyttöä: GeeTee 75 mm 9-osainen Torx-hylsysarja | Karkkainen.com verkkokauppa

Tuon tyylinen löytyy jo, hakusessa pienemmät kärjet, joilla mahtuu ahtaampii paikkoihin.


Pitää varmaan joku Wera/Wiha/Witte hankkia.
 
Onko kenelläkään suositella autonkorjaamiseen kärkisarjaa/sarjoja? Suosituksia E-torx sarjasta paineilmapyssylle? Toistaiseksi on kromiset e-torxit kestäneet, mutta olisihan se hyvä olla siihen tarkoitetut hylsyt.. Bilteman 1/2" paineilma torx sarja on ihan toimiva, mutta usein tarvitsisi lyhyempää ahtaissa paikoissa.

Bacho 31-osainen oranssi kärkisarja nyt oli täysi pohjanoteeraus, autotalliin laitoin hyllyt, niin ei kestäneet kärjet vetää seinään 6x100 ruuveja. Parin ruuvin jälkeen alkaa kärki lipsumaan. Ruuvien kannoissa ei mitään jälkeä, mutta molemmat samankokoiset kärjet antautui kun homma oli aikalailla alussa. Kaverilla oli onneksi sitten ks-tools työkalusarja, jonka kärki kesti ilman mitään jälkiä kun sillä tein homman loppuun (saman kokoinen kärki, joten oli ihan oikea koko). Bilteman 150-osaisen työkalusarjan kärjet on liian pehmeää, eivät kestä autoissa t-torxien avaamista. Saa mukavan kierteen kärkeen kun tiukemmassa olevaa ruosteista yrittää avata.

Oliko kivi/betoni seinä? Itse huomasin syksyllä, että jos iskulla hakkaa tuollaisen hieman isomman torxin kiinni, täytyy se tehdä kerralla pohjaan asti. Jos jättää vähän auki ja alkaa kiristämään lisää, hajoaa kärkiä ruuvien tahtiin.
 
Oliko kivi/betoni seinä? Itse huomasin syksyllä, että jos iskulla hakkaa tuollaisen hieman isomman torxin kiinni, täytyy se tehdä kerralla pohjaan asti. Jos jättää vähän auki ja alkaa kiristämään lisää, hajoaa kärkiä ruuvien tahtiin.

Ihan kipsilevy/kakkosnelonen. Ks-tools kärjellä homma meni loppuun eikä siihen tullut edes mitään kulumaa tms. Yksinkertaisesti muistuttavat vaan nuo Bahco kärjet enemmän juustoa kun kunnon kärkiä. En vetänyt iskulla, ilman iskua akkuporalla, jossa jotain 60-70nm vääntöä. Eikä auttanut vetästä kerralla pohjaan ruuvia noilla Bahco kärjillä.

Bilteman sarjan kärkiä ei tullut kokeiltua tuohon hommaan kun tuo Ks-tools sattui olemaan siinä käsillä, mutta auto hommissa on tullut huomattua ettei nuo Bilteman kärjet ole mitään mahtavia, sinällään harmi kun muuten on ihan ok-laatuinen tuo bilteman sarja. Tuon Bilteman sarjan hylsyt/räikät kyllä kestää jopa väärinkäyttöä. 1/4" räikkää on tullut putkella avustettua jne. ja kestää.
 
Wihan kärjet kestäny itellä Makitan iskevän vääntimen kanssa juurikin vastaavassa hommassa 6x120 ruuveilla.
 
Wihan kärjet kestäny itellä Makitan iskevän vääntimen kanssa juurikin vastaavassa hommassa 6x120 ruuveilla.

Oliko mitä wihan kärkiä? Niillä kun on puulle tarkoitetut, metallille tarkoitetut, tin pinnoitettu, timantti pinnoitettu, iskevälle ja varmaan vielä muutoma muukin :rofl:
 
Kattorempassa vetelin ruoteet kiinni ryobin iskevällä ja 6x120 mm ruuveilla käyttäen Bauhausin Craftomat tms. kärkiä, jota saa halvalla 10/20 kpl paketissa. Muutamalla kärjellä selvis eli hyvin kestivät. Ja hinnan puolesta kuluneen voi heittää helposti mäkeen. Pari rosteriruuvia tuli noilla väännettyä poikki eli kärjet ei ole heikoin lenkki...

e: Bilteman sds max kiviporat ovat sitten (vähemmän yllättäen hinta huomioiden) ihan jäätävää paskaa. Toisesta terästä lähti kovametallipala irti ensimmäisessä betonireiässä, toinen terä katkesi 2-3 cm päästä kärjestä ehkä kolmannessa reiässä. Sentään ottivat takas... Harmi vaan, että ei ole osunut silmään muualla sopivia pieniä (8-10) sds max kärkiä. Kallioon mieluusti porais mahdollisimman pienellä alun (,kun tekee kivikiiloille reikiä).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ois Biltemassa voimahylsyjä ja kärkiä tarjouksessa. Niistä kun oli puhetta ja pulaa tässä ketjussa hetki sitten..
 
Miksi tuostakin puuttuu koot 15mm ja 18mm? Itse ainakin noita kokoja tarviin jatkuvasti mutta puuttuu monesta sarjasta.
 
Nyt ois Biltemassa voimahylsyjä ja kärkiä tarjouksessa. Niistä kun oli puhetta ja pulaa tässä ketjussa hetki sitten..

Näkyy olevan loppu aika monesta tavaratalosta ja verkkokaupasta.

Miksi tuostakin puuttuu koot 15mm ja 18mm? Itse ainakin noita kokoja tarviin jatkuvasti mutta puuttuu monesta sarjasta.

Juu todella usein puuttuu nuo 15mm ja 18mm, nämä joutuu yleensä ostamaan erikseen.
 
Kai sitä voi jo pientä arvostelua laittaa Facomin 3/8" 18-osaisesta hylsysarjasta. On ollut nyt muutaman kuukauden ahkerassa käytössä ja on kaikin puolin näppärä kokonaisuus. Laatikko itsessään on laadukkaan oloinen ja pitkä jatkovarsi toimii kantokahvana. Hylsyissä on hyvä toleranssi ei muljuile yhtään ja kiiltävä pinta helppo pitää puhtaana mutta ei ole karhennusta kun hylsy on öljyinen se on aikas liukas ja käsin kiertäminen on hankalaa. Räikkä itsessään on siro ja tiheähampainen ei tarvitse pitkää liikettä toimiakseen joten pystyy käyttämään hankalissakin paikoissa. Räikän huono puoli on hylsyn lukituksen puute tuntuu hylsyt irtoavan turhan helposti. Ostaessani sarjaa ajattelin että ei se niin tärkeä ominaisuus ole nyt kun sitä ei ole niin sitä kaipaa. Niveltä en ole paljoa käyttänyt mutta käyttäytyy samalla tavalla kuin muutkin vastaavat. Jos tällaisen hylsysatsin saa sopivaan hintaan niin suosittelen ostamaan täyden hinnan arvoinen se ei ole.
IMG_20181219_110705.jpg
 
Mulla on ollut n 12 vuotta bahco S240 1/2" 24 osainen hylsysarja harrastekäytössä. On ollut kyllä ihan huippulaatua. Räikkää kidutettu jatkovarsilla, jatkoja käytetty tuurnana jne. pahoinpitelyä.
Maksoi huntin verran silloin joskus. Saa vissiin 50 euroon nykyään. En sitten tiedä onko laatu heikentynyt, kun hinta on tippunut...
 
Mulla on ollut n 12 vuotta bahco S240 1/2" 24 osainen hylsysarja harrastekäytössä. On ollut kyllä ihan huippulaatua. Räikkää kidutettu jatkovarsilla, jatkoja käytetty tuurnana jne. pahoinpitelyä.
Maksoi huntin verran silloin joskus. Saa vissiin 50 euroon nykyään. En sitten tiedä onko laatu heikentynyt, kun hinta on tippunut...

Maksoin tosta Facomin satsista vähän yli satasen ja on suomesta ostettu. En ole tohtinut koeponnistaa räikkää jatkovarsilla. Jos on oikein tiukka paikka niin sitä varten on omat työkalut. Esim. tämä
IMG_20190111_123937.jpg
 
Maksoin tosta Facomin satsista vähän yli satasen ja on suomesta ostettu. En ole tohtinut koeponnistaa räikkää jatkovarsilla. Jos on oikein tiukka paikka niin sitä varten on omat työkalut. Esim. tämä
IMG_20190111_123937.jpg
Mulla on bachon satkun maksanut sarja jossa 1/2 ja 1/4" vehkeet sekä perus kiintolenkit. Ei mitään moittimista. Kuulostaa satanen tosta sun sarjasta karmeelta jos hylsyt ei edes pysy avaimessa kiinni :rofl:
 
Mulla on bachon satkun maksanut sarja jossa 1/2 ja 1/4" vehkeet sekä perus kiintolenkit. Ei mitään moittimista. Kuulostaa satanen tosta sun sarjasta karmeelta jos hylsyt ei edes pysy avaimessa kiinni :rofl:

Kyllä se kieltämättä vähän korpeaa kun pitäisi olla "laatukamaa" eikä ole hylsyn lukitusta.
 
Mulla on bachon satkun maksanut sarja jossa 1/2 ja 1/4" vehkeet sekä perus kiintolenkit. Ei mitään moittimista. Kuulostaa satanen tosta sun sarjasta karmeelta jos hylsyt ei edes pysy avaimessa kiinni :rofl:

Juu on kyllä melkoisen kallis sarja, kun tuossa on noin vähän hylsyjä ja ne ei edes kestä räikässä kiinni :rofl:. Toki jos on tottunut snap-on hintoihin, niin eihän tuo sitten varmaan hirveän kallis edes ole (tuo snap-on nivelväännin maksaa enemmän kun tuo hylsysarja). Bilteman 100€ 150-osaisen sarjan räikkiä uskaltaa ja on tullutkin käytettyä putken kanssa kun on ollut hankala paikka. Kunnon räikässä omasta mielestäni pitää olla hylsyn lukitus ja nivel.
 
Juu on kyllä melkoisen kallis sarja, kun tuossa on noin vähän hylsyjä ja ne ei edes kestä räikässä kiinni :rofl:. Toki jos on tottunut snap-on hintoihin, niin eihän tuo sitten varmaan hirveän kallis edes ole (tuo snap-on nivelväännin maksaa enemmän kun tuo hylsysarja). Bilteman 100€ 150-osaisen sarjan räikkiä uskaltaa ja on tullutkin käytettyä putken kanssa kun on ollut hankala paikka. Kunnon räikässä omasta mielestäni pitää olla hylsyn lukitus ja nivel.

Joo kyllä sitä hylsyn lukitusta osaa taas arvostaa. Kyllä ne hylsyt normikäytössä kiinni pysyy mutta sitten kun se ruosteinen pultti nalkkaa hylsyyn kiinni ja koitat repiä räikkää irti niin silloin huomaa sen lukituksen puuttumisen. Ps. Tuo Snap-onin nivelväännin maksoi 80€ suomesta ostettuna.
 
Joo kyllä sitä hylsyn lukitusta osaa taas arvostaa. Kyllä ne hylsyt normikäytössä kiinni pysyy mutta sitten kun se ruosteinen pultti nalkkaa hylsyyn kiinni ja koitat repiä räikkää irti niin silloin huomaa sen lukituksen puuttumisen. Ps. Tuo Snap-onin nivelväännin maksoi 80€ suomesta ostettuna.

Oliko tuo snap-on 3/8" väännin? Itse oletin sen olevan 1/2" väännin kun puhetta oli tiukassa olevista pulteista/muttereista. 1/2" vääntimet on pitkälti toistasataa taalaa jenkkilässä jo ennen veroja. Onko nuo sulla päivittäisessä ammattikäytössä vai miksi ostat noin kalliita työkaluja? Itsellä on joku ~10v vanha 1/2" väännin, josta maksoin alle 20€ ja jatkona on käytetty 2m putkea jne. ja edelleen täysin kunnossa.
 
Oliko tuo snap-on 3/8" väännin? Itse oletin sen olevan 1/2" väännin kun puhetta oli tiukassa olevista pulteista/muttereista. 1/2" vääntimet on pitkälti toistasataa taalaa jenkkilässä jo ennen veroja. Onko nuo sulla päivittäisessä ammattikäytössä vai miksi ostat noin kalliita työkaluja? Itsellä on joku ~10v vanha 1/2" väännin, josta maksoin alle 20€ ja jatkona on käytetty 2m putkea jne. ja edelleen täysin kunnossa.

On tuo Snap-on 1/2". Ja kyllä sen ovh oli jotain 160€ sattui olemaan jonkun työkaluliikkeen loppuunmyynti ja sain sen tuohon 80€ hintaan ilman kuittia. Ihan kotosalla harrastekäytössä tulee noita käytettyä mutta silti jokapäiväistä. En minä noita niin kalliina pidä tuo Facomin satsi maksaa normaalisti reilusti yli 200€ jos suomesta meinaa ostaa ulkomailta saisi vähän edullisemmin.
 
On tuo Snap-on 1/2". Ja kyllä sen ovh oli jotain 160€ sattui olemaan jonkun työkaluliikkeen loppuunmyynti ja sain sen tuohon 80€ hintaan ilman kuittia. Ihan kotosalla harrastekäytössä tulee noita käytettyä mutta silti jokapäiväistä. En minä noita niin kalliina pidä tuo Facomin satsi maksaa normaalisti reilusti yli 200€ jos suomesta meinaa ostaa ulkomailta saisi vähän edullisemmin.

No joo riippuu tietenkin mitä kukin pitää kalliina. Omasta mielestäni kaikki snap-on työkalut on ylihintaisia, kun ei ne testeissä näy sen parempia olevan kun muutkaan. Ja onhan tuo Facom sarjakin jopa tuolla hinnalla vielä kallis. Monilta muilta merkeiltä saa paljon isomman sarjan tuohon rahaan. Varsinkin kun ottaa huomioon, että tuossa tuo räikkä tuollainen. Itse käytän paljon mieluummin tämän tyyppistä räikkää:
njh251.jpg

Testit tosin on osoittaneet, että nykyisin kunnon räikät pettää yleensä siitä hylsyn kiinnityskohdan neliöstä ei hampaista. Jolloin hylsyn lukitus mekanismi tekee siitä heikomman. Tosin jos nyt järki mikana, niin ei sitä nyt ihan heti katkaise.
 
No joo riippuu tietenkin mitä kukin pitää kalliina. Omasta mielestäni kaikki snap-on työkalut on ylihintaisia, kun ei ne testeissä näy sen parempia olevan kun muutkaan. Ja onhan tuo Facom sarjakin jopa tuolla hinnalla vielä kallis. Monilta muilta merkeiltä saa paljon isomman sarjan tuohon rahaan. Varsinkin kun ottaa huomioon, että tuossa tuo räikkä tuollainen. Itse käytän paljon mieluummin tämän tyyppistä räikkää:
njh251.jpg

Testit tosin on osoittaneet, että nykyisin kunnon räikät pettää yleensä siitä hylsyn kiinnityskohdan neliöstä ei hampaista. Jolloin hylsyn lukitus mekanismi tekee siitä heikomman. Tosin jos nyt järki mikana, niin ei sitä nyt ihan heti katkaise.

Minulla ei ole kokemusta nevelletyistä räikistä kyllä sillekin varmaan joku käyttökohde olisi. Pitäisi hommata pakkiin irtoräikkänä joku 1/2" nevelletty.
 
Minulla ei ole kokemusta nevelletyistä räikistä kyllä sillekin varmaan joku käyttökohde olisi. Pitäisi hommata pakkiin irtoräikkänä joku 1/2" nevelletty.

Itse tulee aina napattua se nivelletty, jos sattuu olemaan siinä käden ulottuvilla. Niin paljon kätevämpi kuin ilman niveltä oleva. Nämä toki mielipidejuttuja mistä kukin tykkää.
 
803056.jpg


Kuinka tälläistä käytetään? Mielestäni turha väline asiaansa, kun eihän se kirraa mitenkään. Sama kuin laittaisi polkupyöränketjun.
 
Kääritään ketju avattavan kohteen ympärille ja väännetään tosta palikasta 1/2" vääntimellä auki.
XTB140_S_1_web.jpg


Ei se turha ole, jos sillä suodattimen saa auki? Ja tuohan on suurinpiirtein polkupyöränketju, vai mitä meinaat..
 
Minulla on tällainen automaattiöljynsuodatinavain. Toimii vähän samalla tavalla kuin sakara-avain mutta pystyy käyttämään yhdellä kädellä.
IMG_20190113_092652.jpg
 
Tämän olen havainnut parhaaksi malliksi öljynsuodattimen poistamiseen.

803081.jpg


Jos ei sivusuunnassa ole tilaa, niin sitten tämmöinen.

284_59bfc1a40da5e4.17533277_C3B6ljynsuodatinavain_ml.jpg
 
Tämän olen havainnut parhaaksi malliksi öljynsuodattimen poistamiseen.

803081.jpg


Jos ei sivusuunnassa ole tilaa, niin sitten tämmöinen.

284_59bfc1a40da5e4.17533277_C3B6ljynsuodatinavain_ml.jpg

Minulla on myös tuollainen alempi malli mutta sen käyttö on vähän hankalaa kun vaatii kaksi kättä toimiakseen. Tuo ylempi malli olisi kyllä hyvä. Harvemmin suodatin on niin sijoitettu että tuo malli olisi käytännöllinen. Sitten perinteinen ketjuavain on kanssa käytännöllinen.
 
Itse tilasin jostain muutama vuosi sitten noita salkullisen ja joka suodattimeen ovat kelvanneet. Toki otanta pieni, kun vain n. 10 eri autoon noilla vaihdellut ja suosinut aina saman merkkisiä suodattimia joka autossa. Hintaa salkulla tais olla 60e, jotain halpiksiahan noi on mutta eipä niitä suodattimia yleensä tartte voimalla repiä.
 
Kääritään ketju avattavan kohteen ympärille ja väännetään tosta palikasta 1/2" vääntimellä auki.
XTB140_S_1_web.jpg


Ei se turha ole, jos sillä suodattimen saa auki? Ja tuohan on suurinpiirtein polkupyöränketju, vai mitä meinaat..

No nythän mä hokasin, että tietysti räikällä saa löysät pois. Taitaa toimia yhdelläkin kädellä?
Sekin, että voi vääntää melkein mistään kohtaan vaan öljynsuodattimen kylkeä vasten.

Eipä sen puoleen mulla on 3/8" räikkäsarja niin eipä olisi voinut käyttää. Paitsi, että hommaan 3/8"->1/2" adapterin väliin.
 
Tämän olen havainnut parhaaksi malliksi öljynsuodattimen poistamiseen.

803081.jpg


Jos ei sivusuunnassa ole tilaa, niin sitten tämmöinen.

284_59bfc1a40da5e4.17533277_C3B6ljynsuodatinavain_ml.jpg

Antaako tuo ylempi sivusuunnassa kuinka periksi?
Kuitenkin hyvä, että riittää sellaisenaan ilman ylimääräistä.
 
No nythän mä hokasin, että tietysti räikällä saa löysät pois. Taitaa toimia yhdelläkin kädellä?
Sekin, että voi vääntää melkein mistään kohtaan vaan öljynsuodattimen kylkeä vasten.

Eipä sen puoleen mulla on 3/8" räikkäsarja niin eipä olisi voinut käyttää. Paitsi, että hommaan 3/8"->1/2" adapterin väliin.

Ei ollenkaan 1/2" työkaluja? Kyllähän niitä nyt tarvitsee alustarempoissa usein kun osat on tiukassa.
 
Itse tilasin jostain muutama vuosi sitten noita salkullisen ja joka suodattimeen ovat kelvanneet. Toki otanta pieni, kun vain n. 10 eri autoon noilla vaihdellut ja suosinut aina saman merkkisiä suodattimia joka autossa. Hintaa salkulla tais olla 60e, jotain halpiksiahan noi on mutta eipä niitä suodattimia yleensä tartte voimalla repiä.

Aika monesti olen saanut yhdellä kädellä(kahta kättä ei sinne saa) ja käsikireydellä tullut myös laitettua takaisin, mutta nyt jostain syystä oli vaan jotenkin ihmeen tiukassa.
 
Ei ollenkaan 1/2" työkaluja? Kyllähän niitä nyt tarvitsee alustarempoissa usein kun osat on tiukassa.

On ainakin 1/2" pyöräpultinavain ja sillä sain irti liukutappi viritelmän. Aikaisemmin oli näppärästi työpaikalla, vaikka mitä työkalua.
Olen miettinyt sellaista nivellettyä 1/2" väännintä, mutta tietty ne 1/2" hylsytkin olisi tarpeen.
 
Jos on ahdas väli ja yrittää saada käsin suodatinta irti, niin kietaisee hiomapaperia (K80) suodattimen ympärille. Helpottaa kummasti, kun saa pitoa ja ei otsasuoni pullistu niin pahasti.
 
Jos on ahdas väli ja yrittää saada käsin suodatinta irti, niin kietaisee hiomapaperia (K80) suodattimen ympärille. Helpottaa kummasti, kun saa pitoa ja ei otsasuoni pullistu niin pahasti.

Pitoa on mutta heikohko käsi. Ei kyllä panostan välineurheiluun niin käy mitään vastaavaa toisten. Ennen kyllä nykäsin hetkessä käsin vaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom