Työkalut ja muut vehkeet

Eihän tuo ole rengashommiin hommattu mutta kun toimii niin tulee käytettyä. Varsinkin kun vaihtoehtoina on manuaali ristikkoavain tai pomon hommaama Power Craftin sähkökäyttöinen mutterinväännin (jonka kanssa tulee aina painettua liipasinta väärään suuntaan :))
 
Itse en edes yrittäisi avata pyöränpulttia tai -mutteria muulla kuin kuuskanttisella hylsyllä. Lukkopultit erikseen ja netki joutaa rauta romuun.

MTX:n työkalusatsi noin pari vuotta ollut käytössä ja viikon vesisateessakin. Kaikki pelaa.
 
Jumankauta noi Motonetissä myytävät (ja varmaan muuaallakin) MTX:n monikokohylsyt on paskoja.
Tuli eilen haettua tuommoinen 1/2" 18mm ja samantien ensimmäistä pyörän mutteria avattaessa repesi halki.
Ja siis ihan käsikäyttöisesti vääntämällä.
Mallia siis tuo
766018.jpg

Tuollaisia ei kannata oikein mihinkään käyttää. Sopii moneen kantaan huonosti mutta ei yhteenkään hyvin :wtf:
Vielä suht ohut seinämäkin niin ei ihmekään että saattaa hajota kun kunnolla vääntää.
 
Onko kokemuksia noin 200 euron hintaluokassa hyvistä hallitunkeista?
Kriteereinä keveys sekä pieni minimi nostokorkeus (alle 130 mm) Tunkki tulee satunnaiseen käyttöön.

Biltemassa pisti silmään Hallinosturi, alumiinia/terästä 2,5 tonnia Häiritsevästin saman näköistä, mutta eriväristä tunkkia myydään useassa paikassa. Vähän ristiriitaisia kokemuksia kuullut noista bilteman väkerryksistä, joten vähän epäilyttää.
Tai sitten haen vain tämän Bahco BH1A1500 hallitunkki ALU 1,5 tn | Motonet Oy

Tuon bahcon näyttäisi saavan saksasta 199e + pk:t
 
En tiedä onko joku "vääränkokoiset" mutterit mennyt laittamaan, mutta Focuksessa moiset olivat ja itsekkin olin juuri varautunut että joku noista normikoista olisi ollut ja tuli Motonetistä haettua moinen erikoiskoko.

Ettei vaan ole orkkis aluvannemutterit joista on lähtenyt ulkokuori pois?
 
Ainakin Ford käyttää jostain kumman syystä muttereita, joissa on ruostumaton pelti ulkopinnalla. Pellin kanssa tarvitsee 19 mm avaimen, ja sitten kun sen lopulta joku runnoo rikki/irti, niin sitten pitää käyttää 18 mm avainta.
---
Ei oikein löytynyt netistä kuvaa, mutta tällaisen PDF:n jostain Ford-foorumilta joskus bongasin kun piti MK2 ST:n muttereita uusia:
Dropbox - Wheel Nuts v3.pdf

Taitaa olla sittenkin vain ST- ja RS-mallien ongelma. Joissain versioissa oli vielä pyörivä holkki/prikka, joka myöhemmin muutettiin kuitenkin kiinteäksi. Ebaysta saa täyskiinteät mutterit (sekä prikan että kuoren osalta) jos haluaa niiden kestävän pidempään kuin pari vuotta ehjinä.
 
Jotenkin aika hölmö systeemi tommonen rosteri ulkokuori,onhan ne toki uutena hienomman näköiset mutta kun on muutaman kerran ajettu mutteritykillä niin aika karun näköiset ja joutuu uudet hankkimaan kun särkyvät.
 
Ainakin Ford käyttää jostain kumman syystä muttereita, joissa on ruostumaton pelti ulkopinnalla. Pellin kanssa tarvitsee 19 mm avaimen, ja sitten kun sen lopulta joku runnoo rikki/irti, niin sitten pitää käyttää 18 mm avainta.
---
Ei oikein löytynyt netistä kuvaa, mutta tällaisen PDF:n jostain Ford-foorumilta joskus bongasin kun piti MK2 ST:n muttereita uusia:
Dropbox - Wheel Nuts v3.pdf

Taitaa olla sittenkin vain ST- ja RS-mallien ongelma. Joissain versioissa oli vielä pyörivä holkki/prikka, joka myöhemmin muutettiin kuitenkin kiinteäksi. Ebaysta saa täyskiinteät mutterit (sekä prikan että kuoren osalta) jos haluaa niiden kestävän pidempään kuin pari vuotta ehjinä.
Kappas, samanlaiset mulla V50 Volvossa, joka siis on Focus. Ollappa siis tarkkana ku ruuvailee noita.
 
Ainakin Ford käyttää jostain kumman syystä muttereita, joissa on ruostumaton pelti ulkopinnalla. Pellin kanssa tarvitsee 19 mm avaimen, ja sitten kun sen lopulta joku runnoo rikki/irti, niin sitten pitää käyttää 18 mm avainta.

Tuollaiset alkuperäiset ihanuudet löytyivät myös tuosta harraste MG:stäni ja lensivät roskiin sen jälkeen, kun olin saanut ne irti, sen verran kauheaan kuntoon olivat menneet.
Tilasin tilalle uudet kromatut pultit Ebaystä.
 
Onko kokemuksia noin 200 euron hintaluokassa hyvistä hallitunkeista?
Kriteereinä keveys sekä pieni minimi nostokorkeus (alle 130 mm) Tunkki tulee satunnaiseen käyttöön.

Biltemassa pisti silmään Hallinosturi, alumiinia/terästä 2,5 tonnia Häiritsevästin saman näköistä, mutta eriväristä tunkkia myydään useassa paikassa. Vähän ristiriitaisia kokemuksia kuullut noista bilteman väkerryksistä, joten vähän epäilyttää.
Tai sitten haen vain tämän Bahco BH1A1500 hallitunkki ALU 1,5 tn | Motonet Oy

Tuon bahcon näyttäisi saavan saksasta 199e + pk:t
Ei ole kokemusta kuin siitä Motonetin yms paikkojen 99€ hintaan myytävästä alutunkista, jossa yksi leveä rulla eturenkaiden tilalla. Ja siihen ei kyllä kannata sortua, omani palautin vuotamisen takia.

Tuo samainen bahco houkuttelisi itselläkin ostaa, olisi kevyt siirrellä yms. Ainoa mikä epäilyttää on tuo pienehkö 1,5T nostoraja. Tiedä sitten onko siitä käytännössä mitään haittaa.
 
Omat kokemukset vrt. vanhaan hyvään aikaan, ennen 2,5/3t tunkit oli nykyisten +3,5t tunkkien vahvuisia.
Ei varmasti tarvitse arvata kumpaan päätyy kun tallissa kattoo, toki kertaalleen piti 30v ikäiseen tunkkiin tehdä huolto, eli saumat läpi(maali, magneetti+litku) ja sylkän tiivisteet vaihtoon. Kummasti tuo koskisen verran maksanut tunkki vaan on toiminut, paljon jämäkämpi vaikka onkin vain 2,5t tunkki.
 
Ei laatutunkeissa nykyäänkään mitään höpöhöpö nostokykyjä käytetä. Se on vaan noiden halpojen kiinaromujen markkinointikikka, että löydään vaan isot luvut vailla todellisuuspohjaa. Hyvään tunkkiin voi muutenkin satsata hiukan enemmän kun se on kuitenkin kertaostos, laadukas tunkki kun kestää heittämällä isältä pojalle. Oma valinta tunkin suhteen oli AC:n DK20Q, nostokykyä luvataan 2t ja eiköhän sen myös nosta.
 
Tuo samainen bahco houkuttelisi itselläkin ostaa, olisi kevyt siirrellä yms. Ainoa mikä epäilyttää on tuo pienehkö 1,5T nostoraja. Tiedä sitten onko siitä käytännössä mitään haittaa.

Bahcon nimellä myydään nykyisin lähes pelkkää kiinakuraa, jotkut paremmat käsityökalut ( jakarit ja putkipihdit ainakin ) valmistetaan vielä Espanjassa, mutta muu romu tulee suoraan kiinalaiselta alihankkijalta.
Laatu on laskenut tasaisesti sen jälkeen, kun Snap-On lunasti ko. merkin itselleen ja nyt siitä on tehty halpaa markettikamaa, joka ratsastaa vanhalla kalliin & hyvän työkalun maineella.

Jos kyseessä olisi edelleen ammattikäyttöön kelpaava merkki, ei sitä myytäisi missään mätänetissä, eikä varsinkaan noihin hintoihin.

Itsekkin aion ostaa kunnollisen AC:n tai Compac:in hallitunkin, kun tuo vaivalla korjaamani Biltema laskee seuraavan kerran mehut alleen.
Kun panostaa sen 100-200 € enemmän kuin mitä mätänetin ylihintainen kiinan Bahco maksaa, niin saa sellaisen Tanskassa tehdyn tunkin joka kestää isältä pojalle jopa ammattikäytössä.
 
Hallitunkki pitäs itsekin hankkia. Nyt käytössä Torin 2,5T alutunkki, joka on liian korkea (100mm). Lisäksi erehdyin nostamaan tuolla pihassa hieman kaltevalla alustalla ja ihmettelin kun auto ei tullutkaan alas. Nostovarsi on sivusuunnassa sen verran letku, että taipui ja otti runkoon kiinni. Palautui kyllä alkuperäiseen muotoon kun sai painon pois päältä. Tämä malli kyseessä: Torin 2,5 t alumiini hallitunkki | Karkkainen.com verkkokauppa

Nyt vaihtoehtoina lähinnä Bahcon matalat tunkit. Tässä olisi laaja nostoalue, mutta kapasiteetti sitä myöten pieni ja 50kg painavana ei mikään näppärin käsitellä.
Bahco BH11500 hallitunkki 1,5 tn Low | Motonet Oy
Toinen vaihtoehto edellä mainittu vähän pienempi malli: Bahco BH12000 matala hallitunkki 2,0 tn | Motonet Oy

80m minimikorkeus on vähän siinä rajoilla. DK20Q olisi muutoin valinta. Jossain näin tuon aiemmin 299€ tarjouksessa, mutta nyt ei tullut vastaan.
 
Itse hommasin tuon bahcon BH11500 tunkin ja muutamia huomioita käytöstä.
+tukeva
+mahtuu ja ylettyy syvälle auton alle
- iso ja painava ,vaatii paljon tilaa ja on raskas hiehosäätää auton alla sivusuunnassa.
-kahvassa pitäisi olla pituuden säätö ,nyt vaatii paljon tilaa käyttämiseen ja lisäksi varren ja jalkapolkimen yhteistoiminta on hankalaa.Olenkin suunnitellut varren muokkaamista lyhyemmäksi/säädettäväksi ja pikalukitusta toimimaan ilman työkaluja.
 
Nyt lähti Saabien renkaan pultit auki ilman ristikkoavainta ja kahden metri jatkoputkea. Scorpion 434Nm ei riittänyt. Tämä on tarkoitettu kuorma-autoille. Bilteman voimahylsy kumipinnoitteella. Aluvanteille tarkoitettu hylsy hajosi jo Scorpiolla. Kiinnilaitto vaatikin jo varovaisuutta ja tietenkin momenttiavainta.

upload_2018-11-16_19-48-25.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kokemusta kuin siitä Motonetin yms paikkojen 99€ hintaan myytävästä alutunkista, jossa yksi leveä rulla eturenkaiden tilalla. Ja siihen ei kyllä kannata sortua, omani palautin vuotamisen takia.

Tuo samainen bahco houkuttelisi itselläkin ostaa, olisi kevyt siirrellä yms. Ainoa mikä epäilyttää on tuo pienehkö 1,5T nostoraja. Tiedä sitten onko siitä käytännössä mitään haittaa.

Katselinkin tuota tunkkia ihan osto mielessä, kunnes luin saman suuntaisia kommentteja.
En laita tunkkiin kuitenkaan 300 - 400 euroa, joten hommaan tuon Bahcon. Tuohon hintaan ei saa mitään muuta järkevää.
 
Nyt lähti Saabien renkaan pultit auki ilman ristikkoavainta ja kahden metri jatkoputkea. Scorpion 434Nm ei riittänyt. Tämä on tarkoitettu kuorma-autoille. Bilteman voimahylsy kumipinnoitteella. Aluvanteille tarkoitettu hylsy hajosi jo Scorpiolla. Kiinnilaitto vaatikin jo varovaisuutta ja tietenkin momenttiavainta.

1/2" pikku Mülleri taitaa olla ihan ok kone hintaisekseen, eihän tuo mikään IR:n 2235:nen ole, mutta oikein pätevä ja sopivan kokoinen työkalu.
Töissä jotkut asentajat käyttävät tuollaista lyhyttä Mülleria ahtaissa paikoissa, kun IR:n kone ei mahdu väliin.

Kuorma-auton kanssa tarvitaankin sitten jo 1" tai isommalla karalla olevaa pyssyä, kuten tuosta ylöspäin.
 
1/2" pikku Mülleri taitaa olla ihan ok kone hintaisekseen, eihän tuo mikään IR:n 2235:nen ole, mutta oikein pätevä ja sopivan kokoinen työkalu.
Töissä jotkut asentajat käyttävät tuollaista lyhyttä Mülleria ahtaissa paikoissa, kun IR:n kone ei mahdu väliin.

Kuorma-auton kanssa tarvitaankin sitten jo 1" tai isommalla karalla olevaa pyssyä, kuten tuosta ylöspäin.

Ei ole kyllä vielä tähän päivään asti tullut tilannetta, jossa tuollainen 1" kahdenkäden pyssy ei olisi riittänyt kuorma-autohommissa ja koneissa kokoluokka <50ton. Tuosta isompia vehkeitä ei itsellä vielä ole ollut, kai siellä sitten on vielä isommat karat käytössä, vai?
 
Saabien pultit on säädetty momenttiavaimella 110Nm, jostain syystä joku/jotkut kolmesta autosta kiristävät itsensä. Olen avannut omasta 3/4" pyssyllä, ristikkoavain ja jatkovarsi ei riittänyt.
Paikallinen SISU-huolto käyttää Mulleriä? Pieni ja söpöhän tuo on, Scorpio oli helpompi käyttää.
ppipp_scoyu0982t_2_24f0802e.jpg
 
Mutta tuo ei ole pieni ja söpö, muuten varmaan hyvä :)
 
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmatyökalut/Mutterinvääntimet/Mutterinvääntimet+12"/273/Mutterinväännin+12"+Chicago+Pneumatics+CP+7732/3962

Tollanen (tai saatto olla pykälää vanhempi mutta samat speksit jne) ollu itellä ja on noin pieneksi koneeksi kyllä avannu kaiken mitä oon vaan keksiny irrotella, traktorin 40v ruostuneita 32 pultteja myöten
Mulla tuo sama ei avaa välttämättä edes auton pyöränpultteja.

Eli mulla taitaa olla aivan umpisurkeat liittimet kompurassa (letku on ihan hyvän paksuista, en nyt tosin muista mitä).

Viitsisikö joku taas kerran linkata mikä olisi suht kunnollinen, hintalaatusuhteelta hyvä pikaliitin, josta ilmaa menisi läpi? Voisi tällä kertaa viimein tilata.
 
Mulla tuo sama ei avaa välttämättä edes auton pyöränpultteja.

Eli mulla taitaa olla aivan umpisurkeat liittimet kompurassa (letku on ihan hyvän paksuista, en nyt tosin muista mitä).

Viitsisikö joku taas kerran linkata mikä olisi suht kunnollinen, hintalaatusuhteelta hyvä pikaliitin, josta ilmaa menisi läpi? Voisi tällä kertaa viimein tilata.

Juu itellä piti tarjota tolle paksumpaa letkua niin rupesi toimimaan paremmin. Toki noita isompia pultteja olen suosiolla hakannut 10 baarilla säätimeltä menemään. En tiiä onko vain plaseboa mutta tuntuu haluavan myös että sitä öljytäänkin useammin kuin 1x per 3v
 
Tema 1800 sarja, Cejnillä varmaan vastaava.
Varmasti ovat laadukkaita, mutta pitäisi olla yhteensopiva "halpahalli" perusstandardin kanssa. Nuo eivät taida olla. Ettei tarvitsisi vaihtaa koirasliittimiä kaikkiin koneisiin ja paineensäätimeen jne.

Helvetin hankalaa netistä yrittää tajuta, että mikä sopii ja mikä ei.
 
Laitoin muutaman Tema 1600 sarjalaisen liittimen tilaukseen tuolta. Oliko vajaa 18 euroa per liitin. Ei mitään hajua, että oliko hinta halpa vai kallis, listahinnaksi varmaan ihan ok. Eipähän tarvi mennä liikkeisiin tinkaamaan kun tilaa netistä.

Motiksessa ja IKH:ssa vastaavat liittimet jotain 10 e/kpl, mutta jos nyt tulisi kunnolliset. Tosin minulla ei ole mitään hajua esim noista IKH:n halpiksista, voivat olla ihan hyviäkin?

Rakentelen samalla kompuraan letkupaineenalentimen ohituksen, niin saa hiukan lisää virtausta ja painetta varmasti. Purkailin säätimen irti kompurasta ja oli muuten aika rankasti ruosteista paskaa sisällä. Voi sekin rajoittaa virtausta jonkinverran.. Varmaan olisi ihan hyvä irrottaa myös painekytkin putsaukseen, mutta en taida viitsiä alkaa sitä ronkkimaan turvallisuussyistä..

Ja letkun koon tarkistin, kymppimillistä on. Eli pitäisi olla ihan OK.

Vielä pitäisi ostaa jotain hydrauliliimaa kierreliitosten tiivistämiseen, että saisi paineet pysymään edes muutaman tunnin..
 
Kyllä Cejn:llä on yhteensopiva liitin näiden markettiliittimien kanssa, ja on muuten hemmetisti laadukkaampi.

En muista mallinumeroita, mutta ite vaihtanut lähes kaikki omat liittimet Cejn:iin.

Bilteman liittimet on ainakin todella huonoja, kuluvat nopeasti ja alkavat vuotaa ym.
 
Kyllä Cejn:llä on yhteensopiva liitin näiden markettiliittimien kanssa, ja on muuten hemmetisti laadukkaampi.

En muista mallinumeroita, mutta ite vaihtanut lähes kaikki omat liittimet Cejn:iin.

Bilteman liittimet on ainakin todella huonoja, kuluvat nopeasti ja alkavat vuotaa ym.

Saako noita Cejn liittimiä jostain järkevällä hinnalla ostettua? Näyttävät olevan 25€+/kpl.
 
Itse ymmärsin, että CEJN 320-sarja olisi "normaalikoko". Hinnat jokapaikassa tasoa 25 euroa per liitin, Saksaa myöten. Tämän takia tilasin noin hiukan halvempia Tema 1600 -sarjalaisia.
 
Mulla tuo sama ei avaa välttämättä edes auton pyöränpultteja.

Eli mulla taitaa olla aivan umpisurkeat liittimet kompurassa (letku on ihan hyvän paksuista, en nyt tosin muista mitä).

Viitsisikö joku taas kerran linkata mikä olisi suht kunnollinen, hintalaatusuhteelta hyvä pikaliitin, josta ilmaa menisi läpi? Voisi tällä kertaa viimein tilata.
Mä käytän yleensä miedompivääntöistä Dewaltin akkupyssyä, mutta käytän tota töpöä CP:n paineilmakonetta kun joku on kunnolla kiinni. Aina samalla kun konetta hakee hyllystä, tulee ruikattua jotain öljyä (CRC, WD40, mitä nyt käteen osuu) paineilmaliittimestä sisään. Kuivalla ja just öljytyllä koneella kun on tolkuton tehoero.

Liittimet mulla on halpiksia, kompuralta menee ~16mm rosteriputki letkukelaan, missä on 15 (?) metriä 3/8 letkua, joka puolestaan kuristaa jonkin verran. Jos lisää puhtia kaivataan, vedän paksun ja lyhyen letkun (oiskos joku 15mm sisämitta ja pituutta alle 5m) suoraan säiliöltä.

On sitten kyllä tapauksia missä nuo ei riitä ja lämpöä ei voi antaa, sitä varten olenkin miettinyt rajumman pyssyn ostoa. IR:n QTIMAXia oon kuolannut pidempään, mutta en ole raaskinut koskaan. Jos joku osaa suositella "halpaa" (<250€) 1/2 tai 3/4 vääntiöllä olevaa ~1500-2000nm pyssyä, vinkit otetaan vastaan. Esim. Tooloutlet myy jotain BGS:ää mille lupaavat yli 1700nm väännön, mutta jotenkin tuo vaikuttaa vekottimelta missä väännön määrittelee markkinointiosasto. Koneen koolla ei ole väliä, koska toi olisi joka tapauksessa se viimeinen vaihtoehto ennenkuin sortuu tapaturmalliseen alkoholismiin.
 
Jos joku osaa suositella "halpaa" (<250€) 1/2 tai 3/4 vääntiöllä olevaa ~1500-2000nm pyssyä, vinkit otetaan vastaan. Esim. Tooloutlet myy jotain BGS:ää mille lupaavat yli 1700nm väännön, mutta jotenkin tuo vaikuttaa vekottimelta missä väännön määrittelee markkinointiosasto. Koneen koolla ei ole väliä, koska toi olisi joka tapauksessa se viimeinen vaihtoehto ennenkuin sortuu tapaturmalliseen alkoholismiin.

Halpa ja hyvä ei tule käsi kädessä, mutta jos koko ei ole ongelma, ja budjetti tuo niin ota suoraan 1" pyssy. Ei jää yksikään aukeamatta. Halvoillakin isoilla tekee paljon, itsellä yksi halpis tämmönen: Paineilma Mutterinväännin 1"
3200Nm näkyisi ilmoittavan, avattu ison kuormaajan pyöränpultit, kaivinkoneiden telapultit, vetorattaiden pultit yms., myös kiinni päin vedättäessä täysiteholla saa vaikka tuollaisen m20/24 poikki.

Tuota ei olekkaan näköjään enää saatavilla, mutta samassa hintaluokassa, ulkoisesti aika liki samannäköinen: MUTTERINVÄÄNNIN 1" 2300Nm PULTTIPYSSY Raskaan sarjan laadukas väännin! - Tuontitukku.fi verkkokauppa
En tiedä minne 900Nm karannut :D Eikä siis ole kokemusta tästä. Biltemasta lähtee edullinen 1" hylsysatsi kylkeen.

Ja kuten itse suosittelet myös niin muista voidella, "oil-daily" täälläkin käytössä, wd40 pääasiallisena yleisöljynä, sama metodi :tup:
 
Onko kenelläkään sattunut tulemaan vastaan kohtuu hyvää hylsysarjaa ja / tai räikkälenkkisarjaa black friday tarjouksissa? Weran joker ei ainakaan ole hintaansa pudottanu missään. Toki joku halvempikin ehkä riittäisi kunhan suht kunnollinen.
 
Lähes kaikki näistä "Aasian" sarjoista on enenmän/vähenmän kuraa. Osa toimii osa ei. Irtokärjet välipalikalla ei ole ohkainen. Kaikki hylsyt mielellään pyöreäreunaisia ja ei teräväkulmaisia. Ja ~75% osista on täysin turhia.
 
Kyseinen ks-tools sarja on kyllä mukavan kattava ja edullinen. Vielä ei ole mikään osa menny rikki käytössä.
 
Ehkä on, mutta ainakin opeleita ropaaville tuosta puuttuu ks-toolsin sarjassa olevat e-torx-hylsyt.
Toki riippuu mitä roplaa,puuttuuhan tuosta myös ribe hylsyt ja kärjet jotka saattaa olla alfa harrastajalle tarpeelliset,tuossa on kuitenkin yleisimmin tarvittavat työkalut ja jokainen voi hankkia tarpeelliset lisäosat joita tarvitsee.
 
Toki riippuu mitä roplaa,puuttuuhan tuosta myös ribe hylsyt ja kärjet jotka saattaa olla alfa harrastajalle tarpeelliset,tuossa on kuitenkin yleisimmin tarvittavat työkalut ja jokainen voi hankkia tarpeelliset lisäosat joita tarvitsee.
Aivan ja opel- tai alfa-harrastajalta todennäköisesti löytyy jo erillinen erikoishylsysarja. Jos noista kahdesta pitäisi itselle valita, luultavasti marssisin biltemaan takuun perässä. Lisäksi mielelläni tutustun tämänkaltaiseen tuotteeseen fyysisesti ennen ostopäätöstä.

Mikähän olisi hyvä hylsysarja, jossa ei olisi mielestäni turhaa 3/8" välikokoa? Plussaa kuusikulmaisista hylsyistä ja mahdolliset lenkkiavaimetkin saisi olla mielellään kuusikulmaisella lenkkipäällä. Pitkiä hylsyjä pitäisi olla ja plussaa tulee myös e-torx-hylsyistä.

edittiä. Siellähän Kamasa Toolsin sarja on muutama viesti ylempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvetta paineilmaletkukelalle, paineilmasahalle, paineilmaräikkävääntimelle. Löytyykö enää mistään black friday hinnoilla edullisesti?
 
Itse ymmärsin, että CEJN 320-sarja olisi "normaalikoko". Hinnat jokapaikassa tasoa 25 euroa per liitin, Saksaa myöten. Tämän takia tilasin noin hiukan halvempia Tema 1600 -sarjalaisia.

Cejn:it on kalliita mutta hyviä, hinnat nousi tuossa reilu vuosi sitten hieman kun vakioksi tuli turvamalli pikaliitin.

Hydrauliikka firmoista kannattaa kysellä, mutta tuo 25€ on aika linjassaan...
 
Onko kenelläkään suositella autonkorjaamiseen kärkisarjaa/sarjoja? Suosituksia E-torx sarjasta paineilmapyssylle? Toistaiseksi on kromiset e-torxit kestäneet, mutta olisihan se hyvä olla siihen tarkoitetut hylsyt.. Bilteman 1/2" paineilma torx sarja on ihan toimiva, mutta usein tarvitsisi lyhyempää ahtaissa paikoissa.

Bacho 31-osainen oranssi kärkisarja nyt oli täysi pohjanoteeraus, autotalliin laitoin hyllyt, niin ei kestäneet kärjet vetää seinään 6x100 ruuveja. Parin ruuvin jälkeen alkaa kärki lipsumaan. Ruuvien kannoissa ei mitään jälkeä, mutta molemmat samankokoiset kärjet antautui kun homma oli aikalailla alussa. Kaverilla oli onneksi sitten ks-tools työkalusarja, jonka kärki kesti ilman mitään jälkiä kun sillä tein homman loppuun (saman kokoinen kärki, joten oli ihan oikea koko). Bilteman 150-osaisen työkalusarjan kärjet on liian pehmeää, eivät kestä autoissa t-torxien avaamista. Saa mukavan kierteen kärkeen kun tiukemmassa olevaa ruosteista yrittää avata.
 
Eivät ole hyvät torxisarjat yleisiä.. Viimeksi tappelin Audin puskurin kanssa ja käänsin kahdesta sarjasta hylsyn rikki ja kolmannella aukesi. Koko jotain T45. Bilteman sinisen salkun 10v takuu kiertyi ja joku toinen meni poikki. Torxit kun katkeaa, niin ne muuttuvat ilkeän teräviksi, pahan haavan risiki on olemassa. Lisäksi halpissarjoissa ei ole VAG jarruissa tarvittavia isoja tähtiavainkokoja (XZN 14?). Eli jos ehdotuksia tulee, niin minäkin ostan sarjan. Lipsahtamisriskin takia en ole koskaan uskaltanut pulttipyssyllä torxeja availla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 419
Viestejä
4 511 865
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom