Työkalut ja muut vehkeet

Olisiko suosituksia työkalujen säilytykseen? Lähinnä jotain salkkua tjs. etsin, mutta kohtuu "isoa". Tällä hetkellä tärkeimmmät työkalut/useimmin käytetyt ovat perus alumiinisessa salkussa, mutta isommalle (ja ladukkaammalle) olisi tarvista.

Amazonista noita löytyy aika mukavasti, mutta jos jollain olisi suositella jotain tiettyä merkkiä/mallia.

Tällainen nyt esimerkiksi tuli vastaan:

https://www.amazon.de/Homdox-Werkze..._rd_t=40701&psc=1&refRID=RH3HVA7B1HEMXP9AFEXH
 
Wurth myy tuota samaista mallia, hinnasta en tiedä. Töissä moista käyttelen ja on ihan ok. Nuo pohjan lokerointiläpät on kyllä perseestä, eikä ainakaan minulla kestänyt paikallaan ja vääntyi. Täytyisi vaikka vanerista joskus askarrella sinne sopivat ja liimata kiinni, niin ei kaikki kalut olisi sekaisin.
No tuo voisi olla sitten yksi mahdolliinen malli jos kerta ok. Ja tuo on vielä kohtuu hintanen. Tuo pohjan lokerointi on nykyisessä salkussani myöskin ihan hanurista.
 
Millä ootte tehny jarruputkien päät?

Menee hermo tohon Bilteman halvimpaan. Hyvä vehje koverien päiden tekoon esim ILP-hommissa, mutta autojen putkiin ei ole hyvä.
 
Millä ootte tehny jarruputkien päät?

Menee hermo tohon Bilteman halvimpaan. Hyvä vehje koverien päiden tekoon esim ILP-hommissa, mutta autojen putkiin ei ole hyvä.

Itselläni tämä bilteman malli. Kaksoiskartiotyökalu Ei halvin, mutta on oikeasti hyvä. Tällä tehny kolmeen autoon kaikkien jarruputkien kartiot ja aina on kartiot onnistunu kerrasta.
Oikeestaan ainoa huonopuoli jonka keksin on, että tällähän ei sitten auton alla kartioita pysty tekemään, kun työkalun pitää olla ruuvipenkissä kiinni.
 
Itselläni tämä bilteman malli. Kaksoiskartiotyökalu Ei halvin, mutta on oikeasti hyvä. Tällä tehny kolmeen autoon kaikkien jarruputkien kartiot ja aina on kartiot onnistunu kerrasta.
Oikeestaan ainoa huonopuoli jonka keksin on, että tällähän ei sitten auton alla kartioita pysty tekemään, kun työkalun pitää olla ruuvipenkissä kiinni.

Itseltä löytyy myös tuo. Jos tuota auton alla haluaa käytää, niin tekee esim lattarautaa sopivan hahlon ja työkalu siihen. Sitten onnistuu kyllä käyttää vaikka auton alla. Tosin jos enemmänkin siellä auton alla tekee, niin sitten eastwoodin toinen työkalu: Eastwood On Car Flaring Tool for 3/16 Tubing. Tuo Bilteman kalliimpi työkalu on muuten ihan suora 1:1 kopio eastwoodin työkalusta.

Biltemalla on myös suora kopio Eastwoodin jarruputkien taivutuspihdeistä: Jarruputkityökalu
 
Tarvisin momenttiavaimet auto ja mopon räpläyshommiin. Googlella löytyy ties kuinka paljon keskustelua asiasta, mutta harmillisen vähän mitään tuloksia/testejä. Biltemaa toiset sanovat ihan o.k:ksi ja toiset haukkuvat. Itseasiassa joku testikin oli, jossa noissa oli havaittu melkoisia heittoja. Motonetin kamoista vähän samantyylistä juttua.

Mites Proxxon merkkiset ? Onko tietoa/kokemusta vai olisiko jotain muuta parempaa vaihtoehtoa ehdottaa ? Ajattelin ostaa kerralla useamman koon. Ainakin pienen noin 20-30Nm riittävän ja siitä ylöspäin sitten omansa. Katsoo nyt minkä hintaisia löytyy ja sen perusteella sitten kaksi tai kolme kappaletta.

150€/räikkä on vähän maksimi itselle, mutta halvempi tietysti aina mukavempi harrasteluhommissa.
Aina nuo on tullut väännettyä käsituntumalta kireälle, mutta ehkä sitä voisi opetella käyttämään oikeita momenttejakin pikku hiljaa.
 
Bilteman 10-241 ja 10-242 tullut vuosia sitten ostettua. Tuo pienempi ainakin piti hyvin paikkansa, kun momenttimittarilla tarkistin. Isompi voimamittarilla katottu ja sekin kyllä oli vähintään sitä mitä luvataan. Löyty vielä kuva tuosta pienemmän mittauksesta.

upload_2018-6-25_13-59-53.jpeg
 
Bilteman 20-210Nm momenttiavain oli jossain testissä hyvin menestynyt ja itsellä ollut vuosia käytössä.
 
Joku noita audifinnssillä tai jossain joskus mittaili ja nuo biltemat oli ihan kohtuu kohdillaan. Tuo isompi on itellä ollut ja on kai nuo moottorit pysyny kasassa mitä sillä oon kiristelly.
 
Saatoin tähän jo aiemminkin momenttiavaimista kirjoitella, mutta tosiaan mittailtiin kaverin tallissa lojunutta väh. kymmenvuotiasta halpis 30-210 Nm (?) momenttiavainta. Tuota ei ollut edes aina vapautettu jänteestä käytön (eli renkaidenvaihdon) jälkeen ja silti se piti kutinsa koko mittausalueella täysin mittaustarkkuuden rajoissa.

Mittaus tosin toteutettiin tallissa sillä, mitä käsillä oli (ämpäri, vettä, litran mitta ja rullamitta :rofl:). Kai tuolla 10% tarkkuuteen päästiin kuitenkin tarkasti toimiessa :joy:.
 
Sain ilmaiseksi lähes käyttämättömän näköisen kierretyökalusarjan. Kahta tai kolmea osaa on käytetty vähän.
Wurth m3-m20 lukee salkun kannessa. Mitähän tuollaisesta kehtaa pyytää? Wurth ei näytä hintoja uudelle vastaavalle, niin ei hajua onko kyseessä 50€ vai 500€ setti.
jos alle satasen saisi myymällä, niin taidan jättää odottamaan sitä kerran elämässä tapahtuvaa tarvetta tälle.
 
Sain ilmaiseksi lähes käyttämättömän näköisen kierretyökalusarjan. Kahta tai kolmea osaa on käytetty vähän.
Wurth m3-m20 lukee salkun kannessa. Mitähän tuollaisesta kehtaa pyytää? Wurth ei näytä hintoja uudelle vastaavalle, niin ei hajua onko kyseessä 50€ vai 500€ setti.
jos alle satasen saisi myymällä, niin taidan jättää odottamaan sitä kerran elämässä tapahtuvaa tarvetta tälle.

Wurth ei valmista omia tuotteitaan, joten Wurthin hintoja ei kannata täysin sokeasti tuijotella. RUKO vastaava satsi näyttää olevan noin 200e uutena, joten sen mukaan voinee hinnoitella. Toki ostajissa voi olla jotain tyäukkoja, jotka vannovat Wurthin nimeen ja maksavat siitä sitten premiumia.
 
Onkohan raadilla kokemusta jäähdytysnesteen alipainevaihdosta ja siihen tarvittavista apparaateista? Ainoa valmistajan hyväksymä työmenetelmä jäähdytysnesteen täytölle näyttäisi olevan 1) ime järjestelmään tyhjö 2) anna tyhjön imasta nesteet järjestelmään. Kuullostaa suorastaan liian helpolta monivaiheiseen ilmausproseduuriin verrattuna - jos vain on tarvittavat laitteet. Toimiiko tämä myös käytännössä näin yksinkertaisesti?

Onnistuisikohan homma tällä: Expert Universal Cooling System Vacuum Purge and Refill Kit 09544 CAV1 | Draper Tools
 
On tullut kilpurissa käytettyä tuollaista halpista, jossa tyhjiö luodaan ejektorilla (kuten tuo linkkaamasi taitaa myös toimia). Ja kyllä se pitkälti noin yksinkertaista on, kaikkea nestettä ei tosiaan tyhjiö sinne imaise, mutta se vittumaisesti ilmattava kohta yleensä tuolla hoituu.
 
Jollekin automallille olen jostain foorumilta lukenut, että jäähdytinnesteet saa kätevästi ulos säiliöstä paisuntaletkun, tulppaamalla säiliön reiät ja painamalla paineilmaa säiliöön. Tällöin nesteet tulee siististi irrotettua letkua pitkin astiaan. Ehkä tuollaiseen voisi vaihtaa nesteet samalla tavalla, kun korvaisi vaan paineilman uudella nesteellä.
 
Bilteman momenttiavaimet tuli haettua. En tosin tajunnu että pienempikin on noin jäätävän kokoinen. Täytynee ostaa vielä joku fyysisesti minimalli.
 
Kuorma-autoissa ihan yleinen juttu imeä litkut sisään alipainepumpulla. Siinä on adapteri, jolla se saadaan sopimaan paisuntasäiliön korkin tilalle ja liitin paineilmaletkulle. Erona henkilöautoon että jäähdyttimen pohjassa on nippa josta nesteet saa valutettua pois, ja samasta liittimestä uudet imetään sisään. Ihan täyteen ne ainakin tulee. Paljon helpompaa kuin kaataa paisuntasäiliöön monta kymmentä litraa nestettä.
 
Järkevästi suunnitellussa laitteessa valut nesteet pois pohjaropussa ja kaadat uudet sisään. Aikaa meni 5min ja oli siisti operaatio.

Paskasti suunnitellussa laitteessa virittelet jotain helvetin tyhjiöpumppuja ja letkuja ja toivot, ettei moottorin letkut ja liittimet ota alipaineesta itseensä :facepalm:

Tuossa mitä @superapina kirjoittaa raskaammasta kalustosta on silti ihan pointtinsa. Aikaa menee se 5min vaikka tilavuus saattaa olla jopa sen 50L, eikä tarvitse selkä vääränä kaadella pöntöstä ihme asennoissa, ja paineilmatkin saa yleensä saman vehkeen säiliöstä. Kivasti vielä jos joku nosturiauto kyseessä niin ei tarvitse paljoa kumarrella tyhjätessä kun nostaa tukijaloilla koko keulan ylös :)
 
Niitä mistään kanisterista tarvitse kaadella, kun on olemassa tankkauspistoolitkin.

Kenellä on, kenellä ei, ja mikä on kustannus jos oikeasti isompaan koneeseen laitetaan litkuja. Tosin menee jo vielä hieman raskaampaan kalustoon... Ja jo kuorkkien kohdalla riippuu tietysti autosta onko nopeampi kipata hytti vai vetäistä paineilmalla :)
 
Yleensä tulee laitettua samat nesteet takaisin niin ne on helppo siitä samasta vadista imeä takaisin, kuin mihin ne on valutettu. Uusien autojen kanssa on tullut pelattua ja siksi näin.
Huomattavasti helpompaa imeä ne takaisin kuin nostaa kymmeniä litroja nestettä ja yrittää kaataa sitä paisuntasäiliöön. Helpompi myös imeä ne, kuin käyttää jotain pumppua jolla saisi pumpattua nesteet vadista säiliöön. Kaikista helpointa tästä imuhommasta tekee sen että valmistaja tarjoaa tälläisen erikoistyökalun, joka näyttää kovasta samalta kuin @valurauta :n linkkaama.
Nopeammin ne myös imee pohjan kautta kuin pistoolilla liruttamalla.
Miten se järjestelmä itseensä ottaisi jos sinne imee tyhjiön? Paine-ero ulkomaailmaan on 1 bar. Luulisi jäähdytysjärjestelmän kestävän tämän paine-eron.
Jos autosta jostain syystä pitää jäähdytinnesteet laskea ulos, niin yleensä sille tehdään jotain muutakin ja hytti pitää kipata ylös. Pienet määrät (muutama litra) lisää helpoiten hytti alhaalla ja paisuntasäiliöön kaatamalla. Jos kyseessä ei ole supermatala rekanvetäjä niin ei autoa tarvitse nostaa ollenkaan että tyhjennysallas mahtuu alle. Tyhjennysnippaan yleensä yltää helposti.

Alkuperäinen kysymys oli että toimiiko noi tyhjiöimulaitteet ja vastaus on edelleen että toimii. Kunhan saa sopivan adapterin paisuntasäiliön korkin tilalle.

Suosittelen ottamaan yhteyttä autonvalmistajiin jos on parannusehdotuksia jäähdytysjärjestelmään. Eivät välttämättä tajua tulla niitä täältä lukemaan.
 
Kenellä on, kenellä ei, ja mikä on kustannus jos oikeasti isompaan koneeseen laitetaan litkuja. Tosin menee jo vielä hieman raskaampaan kalustoon... Ja jo kuorkkien kohdalla riippuu tietysti autosta onko nopeampi kipata hytti vai vetäistä paineilmalla :)

Jaha, eli alipainevaihdossa on pitkälti kyse raskaassa kalustossa vakiintuneesta teknologiasta, joka ottaa ensi askeleitaan kevyemmän kaluston puolella? 'Pohjaproppu' on arvatenkin, joku #### kallis kuorma-auto-osa, jota ei todellakaan ole varaa laittaa henkilöautoon, ja siksi alipainetäyttökin tehdään vanhaan malliin yläkautta :)

Paskasti suunnitellussa laitteessa virittelet jotain helvetin tyhjiöpumppuja ja letkuja ja toivot, ettei moottorin letkut ja liittimet ota alipaineesta itseensä :facepalm:

Jos letkut on porsiakseen, niin mieluummin vaihtaessa - edes jonkinlaisissa pajaolosuhteissa - kuin hetken kuluttua ylämäessä jossain korvessa.
 
Pienet määrät (muutama litra) lisää helpoiten hytti alhaalla ja paisuntasäiliöön kaatamalla. Jos kyseessä ei ole supermatala rekanvetäjä niin ei autoa tarvitse nostaa ollenkaan että tyhjennysallas mahtuu alle. Tyhjennysnippaan yleensä yltää helposti.

Alkuperäinen kysymys oli että toimiiko noi tyhjiöimulaitteet ja vastaus on edelleen että toimii. Kunhan saa sopivan adapterin paisuntasäiliön korkin tilalle.

Meidän ilmajousitteisessa ei oikein mahdu allas alle jos palkeet tyhjänä. Tai no kyllä sinne matala allas menee mutta mukavempi kun käynnistää että saa palkeet täyteen ja tukijalat maahan (jos jaksaa). Et lainannut ketään viestissäsi joten oletan että vastasit turboahtimelle, mutta koska olin edellinen kirjoittaja niin tarkennan vielä, että olen täysin samaa mieltä että toimii.

'Pohjaproppu' on arvatenkin, joku #### kallis kuorma-auto-osa, jota ei todellakaan ole varaa laittaa henkilöautoon, ja siksi alipainetäyttökin tehdään vanhaan malliin yläkautta :)

Kuorma-autoissa harvemmin on mitään kalliita "spesiaaliosia", ainakaan tuon perustekniikan puolella eli vaikkapa juuri jäähdytys- tai hydraulijärjestelmä. Muutenkin osat ovat suht huokeita, jos ei hae ns. marmorilta.

Jos letkut on porsiakseen, niin mieluummin vaihtaessa - edes jonkinlaisissa pajaolosuhteissa - kuin hetken kuluttua ylämäessä jossain korvessa.

Juuri näin, vaikka (kuten superapinakin totesi) paine-ero on tosiaan vain 1bar. Litkut sisällä järjestelmän ollessa käytössä painehan on useimiten 1,4-2 bar.
 
Se on aivan eri onko järjestelmässä painetta, vai tyhjiötä. Lähtee tiivisteet eri suuntaan vetämään.
Jep, juuri tämän takiahan tämä käytäntö on yleistymässä :facepalm:

Tyhjiöinnin jälkeen on vielä helppo tarkistaa vuotaako järjestelmä, ennen kuin tuuppaa uudet aineet sisään.
 
Alipainetäyttölaite on todella näppärä laite, itse ainakin käytän henkilöautoissa pelkästään sitä. Samalla kun poistuu se ilmaamisen tarve, ei jää ilmataskuja, ja kuten todettua niin vuoto kylmänä selviää samantein, kun ei se alipaine pysy siellä jos on vuoto. Perinteisellä tavalla ei ole vuosiin tullut laitettua nesteitä sisään, koska se nyt on ihan perseestä vrt tuo. Lähinnä se ilmaus, lämmittäminen että termari aukee, letkujen puristelu ym, koeajo, nesteen lisäys jnejne Jännitys että oliko sittenkin jossain ilmataskuja meneekö kansipahvi. Säästää aivan selvästi aikaakin ton alipainelaitteen kanssa.


Ja kyllä melkein joka autossa on joku tyhjennystulppa jossain, syylärissä yleensä. Voi olla muuallakin, esim lohkon pohjassa.

Ja kunnollisessa sarjassa on sellaset adapterit että saa ihan mihin vaan kiinni, paisarin korkin tai syylärin korkin tilalle, ja jos ei sittenkään niin on vielä olemassa sellanen leviävä kumitötterö mikä menee ihan mihin vaan reikään.

Se nyt on ihan kukkua että jotkut tiivisteet ottaisi tyhjiöinnistä itseensä.

Suosittelen lämpimästi, jos usein joutuu liruttelemaan jäähd.nesteitä. Kunhan on sellainen sarja missä on kunnon valikoima korkkeja.

Tämmönen on perussarja:
Jäähdytysjärjestelmän täyttö- ja ilmauslaite Airlift 258-4287

Tää, mikä itelläkin on, niin on sarjojen mersu ja sillä voi testata painepuolella tiiveyden. Todella tarpeellinen jos vain haluu löytää vuodon, ja järjestelmässä on jo nesteet sisällä. Helposti ainakin vanhempiin autoihin voi tulla vuotoja mitkä löytyy vaan paineistamalla tarpeeksi ja tarkkailemal mistä valuu/lentää neste. Se sit soveltuu myös vaikka jarrujen ilmaamiseen ym (paineistamalla säiliön).

Jäähdyttimen paineen ja jäähdytysjärjestelmän testeri
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko suositella 3/8” tai 1/2” laadukasta hylsysarjaa. Tullu rikottua jo pari Bilteman 10v sarjaa ja tarkoitus olisi löytää setti joka, kestäisi satunnaista harrasteropaamista loppuiän. Eli perus räikkä + hylsyt suunnilleen 8-22mm. Hintaluokka saisi olla jossain 200e hujakoilla - hyvillä perusteluilla voi vähän tuosta venyäkin. Nivelpää räikässä olis kiva muttei pakollinen.
 
Itse olen ollut sitä mieltä, että Bilteman hylsysarjat on harrasteropaamiseen ihan riittävän laadukkaat. Räikkiä nyt hajoilee silloin tällöin, mutta uusi räikkä ei paljoa maksa verrattuna 200e budjettiin.
 
Hylsyt on pysyny ehjinä, mutta räikät luovuttanut (kyseinen sarja on kyllä jo poistunut mallistosta) Periaatteessa pelkkä räikkäkin riittäisi, mutta hylsyjen kanssa yhteinen kuljetuslaatikko olisi käytön kannalta mieluisampi vaihtoehto. Kiitokset ihan hyvästä vaihtoehdosta.

Tykkään työkaluista jotka ei hajoile (harraste)käytössä ja olen niistä jonkun verran valmis maksamaankin - vaikka noiden Bilteman työkalujen takuuvaihdot 3-10v välein halvemmaksi tulisikin. Noi oikeat pro setit menee kyllä sit jo budjetista paukkuen yli. Itsekin olen ollut suht tyytyväinen Bilteman 10v työkaluihin, mutta nyt kun noita räikkiä meni jo toinen, niin sen osalta vois vaihtaa merkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä meni vanhasta kamasan sarjasta räikkä melkein heti alkuun ja en sitä jaksanut "ikuisesta takuusta" huolimatta alkaa vaihtamaan joten ostin jonkun halpisräikän joka mahtui laukkuun. Se on nyt kestänyt sen 8v jalalla polkemista yms. toimintaa johon ei räikkää ole tarkotettu.

Ite kävisin ostamassa vaikka pari (toinen varalle) halpisräikkää jotka sinne laukkuun mahtuu ja käyttelisin tyytyväisenä menemään.
 
Tykkään työkaluista jotka ei hajoile (harraste)käytössä ja olen niistä jonkun verran valmis maksamaankin - vaikka noiden Bilteman työkalujen takuuvaihdot 3-10v välein halvemmaksi tulisikin. Noi oikeat pro setit menee kyllä sit jo budjetista paukkuen yli. Itsekin olen ollut suht tyytyväinen Bilteman 10v työkaluihin, mutta nyt kun noita räikkiä meni jo toinen, niin sen osalta vois vaihtaa merkkiä.

Mitenkäs tämmöinen Facomin sarja 157€
Facom JL.DBOX1 3/8" Werkzeugsortiment
tai Gedore 185€
GEDORE 30 HMU-10 Steckschlüssel-Satz 3/8" 22-Tlg 6-kant 6-22 mm, 1 Stück: Amazon.de: Baumarkt
"Made in Germany"​

Mikähän tällaisen "Expert by Facom" -brandin laatu mahtaa olla, hinta ei ole kovin paha, vaikka osia on paketissa paljon:
Expert By Facom E031806 3/8" Drive 61 Piece Socket and Ratchet Set
 
Suosituksia uudelle kompuralle? Satunnaista renkaiden täyttöä ja muuta pientä putsailua paineilmalla eli ei kovin isolle tarvetta. Edellinen on yli kymmenen vuotta vanha ja nyt sanoin sopimuksensa irti.
 
Joskus ostin liidelistä tollaset, ihan käypäsiä. Tosin ainakin toi mun sarja on helvetin paksu, joten eivät ihan joka paikkaan mahdu.
 
mun mielestä jäykkävartiset on parempia kuin nivelletyt ilman lukkoa. ei sellasella muljuavalla tee paljoa paremmin mitään kuin jäykällä avaimella. sellaset nivelletyt missä on nivelessä lukko, onkin jo aika kalliita tietääkseni.
 
Räikkälenkki on mielestäni hankalan paikan erikoistyökalu. Jäykkävartinen ei sovi juuri mihinkään, mutta nivelletyn saattaa saada johonkin väliin sopimaan. Siksi ehdottomasti nivelletty. Ei kai kukaan noilla mitään oikeasti tiukkoja pultteja availe.
 
Mulla on jäykkävartiset suorat (a) (ilman suunnanvaihtoa), jäykkävartiset pienellä mutkalla ja suunnanvaihdolla (b) ja nivelletyt ilman suunnanvaihtoa (c). Näistä ylivoimaisesti eniten tulee käytettyä suunnanvaihdollisia pienellä kulmalla olevia. Arviolta käytän b-mallin avaimia 70% ajasta, normaaleja kiinteitä ilman räikkää 20%, loput tulee muista räikkälenkeistä ja erikoisavaimista (piippuhylsy, erikoiskapea, jne).

Omat Gearwrench tjsp. merkkiset on kestänyt aktiivista (väärin)käyttöä vuosia ilman ongelmia. Oikeasti piukassa ruuvit tulee avattua 6 kulmaisella hylsyllä, jonka lisäksi muutenkin hylsyavain tarttuu käteen paljon useammin kuin lenkki. Haaveissa onkin ostaa Milwaukeen 3/8" akkuräikkä, tosin reilu 300e hintalappu hieman jarruttelee hankitaa.
 
Mulla on jäykkävartiset suorat (a) (ilman suunnanvaihtoa), jäykkävartiset pienellä mutkalla ja suunnanvaihdolla (b) ja nivelletyt ilman suunnanvaihtoa (c). Näistä ylivoimaisesti eniten tulee käytettyä suunnanvaihdollisia pienellä kulmalla olevia. Arviolta käytän b-mallin avaimia 70% ajasta, normaaleja kiinteitä ilman räikkää 20%, loput tulee muista räikkälenkeistä ja erikoisavaimista (piippuhylsy, erikoiskapea, jne).

Omat Gearwrench tjsp. merkkiset on kestänyt aktiivista (väärin)käyttöä vuosia ilman ongelmia. Oikeasti piukassa ruuvit tulee avattua 6 kulmaisella hylsyllä, jonka lisäksi muutenkin hylsyavain tarttuu käteen paljon useammin kuin lenkki. Haaveissa onkin ostaa Milwaukeen 3/8" akkuräikkä, tosin reilu 300e hintalappu hieman jarruttelee hankitaa.

Itsekin olen miettinyt akkuräikkää, ovat vaan melko arvokkaita.
 
Haaveissa onkin ostaa Milwaukeen 3/8" akkuräikkä, tosin reilu 300e hintalappu hieman jarruttelee hankitaa.

Kannattaa tutkia olisiko vastaavaa käikälettä Ryobin valikoimassa, parilta raskashuollolta kyselin kokemuksia koska täytyisi tallille touhuta kaikenlaista akkutyökalua mutta Milwaukeen hintalaput vähän jarruttaa hankintaa. Ryobit kuulma harrastustoimintaan erittäin toimivia laitteita ja kivana lisänä että niitä saa "nollakoneina" joten jokaiseen työkaluun ei tarvitse ostaa omaa akkua.
 
Kannattaa tutkia olisiko vastaavaa käikälettä Ryobin valikoimassa, parilta raskashuollolta kyselin kokemuksia koska täytyisi tallille touhuta kaikenlaista akkutyökalua mutta Milwaukeen hintalaput vähän jarruttaa hankintaa. Ryobit kuulma harrastustoimintaan erittäin toimivia laitteita ja kivana lisänä että niitä saa "nollakoneina" joten jokaiseen työkaluun ei tarvitse ostaa omaa akkua.




Satasella lähtee. Vähän ikävästi tuo one+ akku tuossa, niin on aikamoinen molo. Vääntöäkin vain 27nm, mutta kyllähän sillä löysät pois ottaa.
 
Mä olen ryhtynyt isommille koneille yms. suosimaan sitä, että ostan mallin, jossa on oma säilytyslaatikkonsa. Jos siis vain on mahdollista, en tietty uhraa ominaisuuksia ja hintaa loputtomiin pelkän lootan takia. Nuo on sitten kiva pitää rivissä hyllyssä/lattialla. Irtolenkit yms. työkalut olis joskus tarkoitus pistää seinälle roikkumaan, mutta on jäänyt. Ehkä sitten kun talo on "valmis" eli ei koskaan.
 
Mulla on yleisimmin käytetyt avaimet työkaluvaunussa. Laatikoiden pohjalla on muotoon leikattua kovaa vaahtomuovia, joten jokaiselle osalle on oma paikkansa. Se helpottaa työkalujen löytämistä ja työt lopettaessa hylsyjä jne. paikalleen laittaessa huomaa heti jos joku on hukassa. Isommat usein käytössä olevat työkalut kuten rälläkät ovat gws vetokaapissa, jossa on jokaiselle oma paikka tehtynä.

Mä olen ryhtynyt isommille koneille yms. suosimaan sitä, että ostan mallin, jossa on oma säilytyslaatikkonsa. Jos siis vain on mahdollista, en tietty uhraa ominaisuuksia ja hintaa loputtomiin pelkän lootan takia. Nuo on sitten kiva pitää rivissä hyllyssä/lattialla.
Uutena ostetut sähkötyökalut ovat alkuperäisissä laatikoissaan, jotka saa pinottua aika kivasti. Laatikoissa pysyy laturit ja tavarat hyvin tallessa ja itse työkalun saa nopeasti otettua esille. Bosch sinisissä sähkötyökaluissa on ainakin pinoutuvat ja lukittuvat laatikot.

Mikrometreille, poranterille, yms pikkusälelle on toinen työkaluvaunu, jossa on muovisia lokeroja eri tavaroille. Ruuvit, mutterit, niitit jne. on lajiteltu koon mukaan pieniin läpinäkyviin vetolaatikkoihin. Harvoin käytössä olevat työkalut on lajiteltu tyypin mukaan erillisiin nahkasalkkuihin. Seinälle en ole laittanut tavaroita kiinni, ku se työpisteen paikka vaihtelee aina joka kerta. Jos aina tekisi pöydän äärellä niin ehkä seinässä oleva työkalutaulu voisi olla hyvä.

Vielä pitäisi ostaa jyrsimen työkaluille, tarpeille ja terille oma vaunu. Nyt ne lojuvat vain lattialla tai pöydän päällä sekaisin. Kun tavarat on järjestyksessä niin rajallisesta pajalla vietetystä ajasta ei mene aikaa hukkaan työkalujen etsimiseen. 95% tavaroiden sijainnista pystyn sanomaan noin 10cm tarkkuudella vaikka ulkopuolisille.
 
Mulla räjähtää aina kaikki levälleen ympäri tallia vaikka kuinka on omat paikst kaikelle :D

Kamat jää aina mallia jonnekkin kun kuuluu se perkele ja tavarat sinkoilee. Hyvä jos muistaa valot sammuttaa.
 


Satasella lähtee. Vähän ikävästi tuo one+ akku tuossa, niin on aikamoinen molo. Vääntöäkin vain 27nm, mutta kyllähän sillä löysät pois ottaa.


Niin mistä lähtee? Ei myydä kovin monessa paikassa Australian ulkopuolella, ei löydy ryobin Suomen sivuilta jne. Ryobin myynti strategiaa en kyllä itse ymmärrä, monet työkalut voi ostaa vain pelkkinä työkaluina ilman akkua ja laturia. Akut ja laturit maksaa ihan hiton paljon erikseen ostettuna. Yksi 4Ah akku 100€, laturi 50€. Pakettina esim. yksi 5ah akku ja 2ah laturi 160€. Kuka jaksaa jollain 2ah laturilla latailla? Muilla valmistajilla kuten bosch tulee akku pakettien mukana jo 6ah laturia jne. Esim. Bosch 2x4ah akut ja 6ah laturi 200€. Ainut järkevä tapa olisi ostaa joku isompi erä noita ryobin työkaluja, jolloin paketissa tuli akut ja laturi mukana. Sitten ostaa noita runkoja lisäksi. Itse ostin reilu vuosi sitten bosch sinisen porakoneen kahdella 4ah akulla ja laturilla 200€ tarjouksesta..

Tuo akku kyllä pilaa idean melko hyvin ainakin auton roplaamiseen. Ei tuollainen sovi oikein minnekkään. Pitäisiköhän tilata Aliexpress:stä tuolle akkumutteri mopolle kaveriksi tuollainen akkuräikkä.
 
Niin mistä lähtee? Ei myydä kovin monessa paikassa Australian ulkopuolella, ei löydy ryobin Suomen sivuilta jne. Ryobin myynti strategiaa en kyllä itse ymmärrä, monet työkalut voi ostaa vain pelkkinä työkaluina ilman akkua ja laturia. Akut ja laturit maksaa ihan hiton paljon erikseen ostettuna. Yksi 4Ah akku 100€, laturi 50€. Pakettina esim. yksi 5ah akku ja 2ah laturi 160€. Kuka jaksaa jollain 2ah laturilla latailla? Muilla valmistajilla kuten bosch tulee akku pakettien mukana jo 6ah laturia jne. Esim. Bosch 2x4ah akut ja 6ah laturi 200€. Ainut järkevä tapa olisi ostaa joku isompi erä noita ryobin työkaluja, jolloin paketissa tuli akut ja laturi mukana. Sitten ostaa noita runkoja lisäksi. Itse ostin reilu vuosi sitten bosch sinisen porakoneen kahdella 4ah akulla ja laturilla 200€ tarjouksesta..

Tuo akku kyllä pilaa idean melko hyvin ainakin auton roplaamiseen. Ei tuollainen sovi oikein minnekkään. Pitäisiköhän tilata Aliexpress:stä tuolle akkumutteri mopolle kaveriksi tuollainen akkuräikkä.

Eipä näköjään aussien ulkopuolella pahemmin myydä. Liekö joku koemarkkina alue? Ehkäpä tuosta v2 julkaistaan kohta koko maailmalle.

Tuohan kuuluu Ryobi JobPlus vaihtopää systeemiin, joka on yhteensopiva Ridgidin JobMaxin kanssa, niin silloin voi ostaa Ryobin rungon ja ridgidin räikkäpään.

ryo5133001632_1.jpg


ridgid-specialty-power-tool-accessories-r8223403-64_1000.jpg
 
Eipä näköjään aussien ulkopuolella pahemmin myydä. Liekö joku koemarkkina alue? Ehkäpä tuosta v2 julkaistaan kohta koko maailmalle.

Tuohan kuuluu Ryobi JobPlus vaihtopää systeemiin, joka on yhteensopiva Ridgidin JobMaxin kanssa, niin silloin voi ostaa Ryobin rungon ja ridgidin räikkäpään.

ryo5133001632_1.jpg


ridgid-specialty-power-tool-accessories-r8223403-64_1000.jpg

Itse en kyllä näe tuota kovin käytännölliseksi auton roplaamiseen tuon akun takia. Toki jos omistaa jo ryobia valmiiksi, niin sitten voisi ehkä olla harkinnan arvoinen. Itsellä kun ei ole, niin joutuisi jonkun 200-300€ sijoittamaan, niin ei mielestäni ole kovin hyvää vastinetta rahalle. Kiinasta saa suunnilleen samoilla speksellä 50-100€ akkuräikän akulla ja laturilla (riippuen akkujen määrästä jne).
 
Mulla on yleisimmin käytetyt avaimet työkaluvaunussa. Laatikoiden pohjalla on muotoon leikattua kovaa vaahtomuovia, joten jokaiselle osalle on oma paikkansa. Se helpottaa työkalujen löytämistä ja työt lopettaessa hylsyjä jne. paikalleen laittaessa huomaa heti jos joku on hukassa. Isommat usein käytössä olevat työkalut kuten rälläkät ovat gws vetokaapissa, jossa on jokaiselle oma paikka tehtynä.


Uutena ostetut sähkötyökalut ovat alkuperäisissä laatikoissaan, jotka saa pinottua aika kivasti. Laatikoissa pysyy laturit ja tavarat hyvin tallessa ja itse työkalun saa nopeasti otettua esille. Bosch sinisissä sähkötyökaluissa on ainakin pinoutuvat ja lukittuvat laatikot.

Mikrometreille, poranterille, yms pikkusälelle on toinen työkaluvaunu, jossa on muovisia lokeroja eri tavaroille. Ruuvit, mutterit, niitit jne. on lajiteltu koon mukaan pieniin läpinäkyviin vetolaatikkoihin. Harvoin käytössä olevat työkalut on lajiteltu tyypin mukaan erillisiin nahkasalkkuihin. Seinälle en ole laittanut tavaroita kiinni, ku se työpisteen paikka vaihtelee aina joka kerta. Jos aina tekisi pöydän äärellä niin ehkä seinässä oleva työkalutaulu voisi olla hyvä.

Vielä pitäisi ostaa jyrsimen työkaluille, tarpeille ja terille oma vaunu. Nyt ne lojuvat vain lattialla tai pöydän päällä sekaisin. Kun tavarat on järjestyksessä niin rajallisesta pajalla vietetystä ajasta ei mene aikaa hukkaan työkalujen etsimiseen. 95% tavaroiden sijainnista pystyn sanomaan noin 10cm tarkkuudella vaikka ulkopuolisille.

Kadehdittavaa. Itse kun aloitan jotain niin menee aina tovi jos toinenkin että löytää edes tavarat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 439
Viestejä
4 512 333
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom