Työkalut ja muut vehkeet

Joo, lähinä mua ihmetyttää ettei tollanen 700 Nm laatukone avaa pultteja mitkä on vedetty momenttiavaimella 120 Nm kireyteen tossa puoli vuotta takaperin. Yhdestä vanteesta multa irtosi kyllä nätisti samasta momentista noi pultit kun olin käyttänyt sen auki renkaan puhkeamisen takia joku kuukausi takaperin. Tuli vaan mieleen, että voisiko tossa koneessa olla itsessään jotain vikaa, mutta kun tietää miten tollanen kone toimii eli vasara lyö tietyllä vauhdilla pyörivällä koneistolla, niin eihän tossa koneessa ton momentin pitäisi dipata kunhan koneisto vaan pyörii halutulla nopeudella.
DTW700/701 jaksaa kyllä avata ihan varmasti ne pultit jos on kunnossa oleva akku ja hyvin istuva vahva hylsy. Löysästi istuva hylsy hävittää hurjasti voimaa, just toissapäivänä availin korjaamon jäljiltä ylikiristettyjä pyöränpultteja. Ohutseinäisen hylsyn kanssa ei liikkunut mihinkään ja heti lähti aukeamaan kun tukevampaa hylsyä laitto nokkaan.
Sen verran reilusti tossa koneessa on voimaa että taitaa se jaksaa jo paskoa perus m12 kierteet.
 
DTW700/701 jaksaa kyllä avata ihan varmasti ne pultit jos on kunnossa oleva akku ja hyvin istuva vahva hylsy. Löysästi istuva hylsy hävittää hurjasti voimaa, just toissapäivänä availin korjaamon jäljiltä ylikiristettyjä pyöränpultteja. Ohutseinäisen hylsyn kanssa ei liikkunut mihinkään ja heti lähti aukeamaan kun tukevampaa hylsyä laitto nokkaan.
Sen verran reilusti tossa koneessa on voimaa että taitaa se jaksaa jo paskoa perus m12 kierteet.
Ite huomannut myös, että huono hylsy hukkaa tehon. Jatkovarsi, jota ei ole tarkoitettu pulttipyssykäyttöön, suorastaan tuhoaa tehon totaalisesti. Ja tietty tehoton akku.
 
DTW700/701 jaksaa kyllä avata ihan varmasti ne pultit jos on kunnossa oleva akku ja hyvin istuva vahva hylsy. Löysästi istuva hylsy hävittää hurjasti voimaa, just toissapäivänä availin korjaamon jäljiltä ylikiristettyjä pyöränpultteja. Ohutseinäisen hylsyn kanssa ei liikkunut mihinkään ja heti lähti aukeamaan kun tukevampaa hylsyä laitto nokkaan.
Sen verran reilusti tossa koneessa on voimaa että taitaa se jaksaa jo paskoa perus m12 kierteet.
Joo okei, varmaan ollut sit vaan vähän huonosti istuva hylsy. Itellä kun työtehtävissä pyörii myös momentit yms toki staattisesti niin ajattelinkin, että tollasella momentillahan saa jo jonkun M12 pultin tyyliin väännettyä poikki, jos saadaan staattisesti välitettyä ja jossain henkilöautossa ei pitäis olla yhtään pulttia joka ei tollasella voimalla aukea.
 
Eilen vaihtelin takaiskarit ja yhteen jarrusatulaan tiivisteet pyssyn kanssa. Iskarin alapäähän tarvittiin pitkää vartta, muut pultit aukesi kuitenkin. Tokihan nuo joskus on tosi piukassa, mutta kaltaiseni puuhastelijan ei kannata sijoittaa useita satkuja noihin 1000 nm laitteisiin, kun kuitenkin >300 päivää vuodesta keräävät vain pölyä. Voisi kyllä pitää silmiä auki, jos käytettynä löytyisi tehokas paineilmamopo edullisesti niin sitä voisi käyttää sitten isompiin jumeihin.

Aloin nyt kuitenkin lataamaan tuota laitetta ja ihmettelin, kun pikalaturilla kesti niin kauan ladata. Käyttöohje käteen ja vilkkuva latausvalo tarkoittaakin akun olevan ylikuumentunut. Se on tuolla 0-asteissa tallissa ollut käyttämättömänä yön niin epäilen, että ylikuumenemisen sijaan akku on paskana. Pitää käydä lidlissä kyselemässä saisiko sieltä uuden setin hyllystä tilalle. Selittää heikohkoa voimantuottoakin jos akku ei ole ollut kunnossa laitteessa.
Näiden hinnat ovat romahtaneet muutamassa vuodessa. Tuossa esimerkiksi yli 1000 nm pyssy seitsemällä kympillä:
Okei tuota ei ole juuri missään mutta tätä 680 nm satkulla paremmin saatavilla:
Biltema 813 nm 129€:
Merkkituotteet toki maksavat edelleen.
Itse ostin oman 700 newtonin pyssyn käytettynä 50 eurolla. En ole katunut :)
 
Näiden hinnat ovat romahtaneet muutamassa vuodessa. Tuossa esimerkiksi yli 1000 nm pyssy seitsemällä kympillä:

Varastokirjanpitovirheenä tosiaan muka yksi kappale Lappeenrannassa saatavana... :sdrunk:

Muutenkin suhtaudun vähän epäilevästi tuohon Tamforce-merkin vääntövoimalupaukseen.

Harmillista on joka tapauksessa että ei riitä että tietää minkä tehoisen haluaa, pitäisi myös tietää, voiko valmistajan tai myyjän lupaukseen luottaa.
 
Varastokirjanpitovirheenä tosiaan muka yksi kappale Lappeenrannassa saatavana... :sdrunk:

Muutenkin suhtaudun vähän epäilevästi tuohon Tamforce-merkin vääntövoimalupaukseen.

Harmillista on joka tapauksessa että ei riitä että tietää minkä tehoisen haluaa, pitäisi myös tietää, voiko valmistajan tai myyjän lupaukseen luottaa.
No jos se on edes puolet luvatusta niin on se silti tehokkaampi kuin akkuvehje :) Tamforce itselläkin käytössä, eri malli tosin. Tehokas se on, sillä on vaihdettu esimerkiksi yli 20 vuotta vanhan Avensiksen taka-apurunko. Pultit aukesivat ihan nikottelematta vaikka odotukset eivät olleet korkealla.
Pakkasta tämä ei kestä, tuli viime talvena yritettyä :D Pyssy on ulkovarastossa säilytyksessä, ei paljoa pyörinyt kun yritin talvella käyttää.
 
Aloin nyt kuitenkin lataamaan tuota laitetta ja ihmettelin, kun pikalaturilla kesti niin kauan ladata. Käyttöohje käteen ja vilkkuva latausvalo tarkoittaakin akun olevan ylikuumentunut. Se on tuolla 0-asteissa tallissa ollut käyttämättömänä yön niin epäilen, että ylikuumenemisen sijaan akku on paskana. Pitää käydä lidlissä kyselemässä saisiko sieltä uuden setin hyllystä tilalle. Selittää heikohkoa voimantuottoakin jos akku ei ole ollut kunnossa laitteessa.

Voi myös olla liian kylmä (pika)lataukseen .
 
Voi myös olla liian kylmä (pika)lataukseen .
No jopas. Akku latautuu kun toin sen sisälle ja manuaalissakin tosiaan lukee, että lämpötilan tulee ladatessa olla 10-40 astetta. Täähän on vähän niinku vuosituhannen taitteen pösöt, eli kyykkää heti ku menee alle nollan :D

Pitänee arvioida tuo koneen voimantuottokin uudelleen latauksen jälkeen. Valmistuspäivä näkyy olevan 9/22 ja tuskin tuo sen jälkeen on kumminkaan laturia nähnyt. Latasin kyllä hetken ennen käyttöä, mutta samoissa olosuhteissa eli tuskin se silloinkaan virtaa otti.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onkohan syytä epäillä vikaa laitteessa, kun mulla ei aluvanteiden pultteja tollanen makitan DTW701 kone eli about 700 newtonin akkupulttipyssy avannut vaikka oon itse ne kiristänyt momenttiavaimella momenttiin talvella. Käänsin sit naksunverran auki vääntövarrella ja sen jälkeenhän ne tuli kuin itsestään pyssyllä, mutta ei mulla tossa avatessakaan ollut sellanen fiilis, että olisin omasta about 100kg ruumiinpainosta lähes koko painolla sen vajaan metrisen varren päässä millä noita käänsin auki. Parissa pultissa kuului pieni naksaus avatessa.

Voiko tuo johtua siitä, että käytin saatavilla olevaa ihan normaalia lyhyttä hylsysarjan hylsyä? On kyllä tolla hylsyllä avautunut aiemmin, mutta nyt oli kaikissa pulteissa ongelmaa paria yksittäistä lukuunottamatta vaikka päristeli pitkäänkin. Ihan kuin koneesta olis ollut jotenkin puhti kateissa. Akku oli kyllä täynnä.
Joissain auto/vanne/pulttiyhdistelmissä vain on tapana se, että ne tarraavaat äärimmäisen kovaa kiinni. Niitä ei usein avaa kuin sillä kahden metrin varrella tai 1" karalla olevalla kuorma-automallin mopolla.
Vanhemmiten myös pultteihin ja kierteisiin kerääntyy kaikenlaista skeidaa ja ruostetta, harva niitä sen kummemmin putsailee. Pultit myös venyy jossain määrin.
Lyhyt normaali hylsy ei sinänsä vaikuta mitään, mutta kaikki mahdolliset jatkovarret ja löysät heikentää tehoa konekäytössä. Ei ole ollenkaan vaikea kuvitella pyöränpulttia, joka ei akkumopolla aukea.
Jos haluaa lisäkäyttöön itselleen vehkeen jolla aukeaa myös ne kireät alustan pultit tai moottorin kuningaspultti ja muut kinkkisemmät, kannattaa hommata paineilmakäyttöinen 1" karalla oleva iso kädessä pidettävä malli, aika harvoin sellaista tarvitsee, mutta kun tarvitsee, ei sille oikein ole korviketta. Tuollaisella aukeaa, tai sitten korkkaa pultti poikki ja sen pääsee tuurnalla lyömään läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Joissain auto/vanne/pulttiyhdistelmissä vain on tapana se, että ne tarraavaat äärimmäisen kovaa kiinni. Niitä ei usein avaa kuin sillä kahden metrin varrella tai 1" karalla olevalla kuorma-automallin mopolla.
Vanhemmiten myös pultteihin ja kierteisiin kerääntyy kaikenlaista skeidaa ja ruostetta, harva niitä sen kummemmin putsailee. Pultit myös venyy jossain määrin.
Lyhyt normaali hylsy ei sinänsä vaikuta mitään, mutta kaikki mahdolliset jatkovarret ja löysät heikentää tehoa konekäytössä. Ei ole ollenkaan vaikea kuvitella pyöränpulttia, joka ei akkumopolla aukea.
Jos haluaa lisäkäyttöön itselleen vehkeen jolla aukeaa myös ne kireät alustan pultit tai moottorin kuningaspultti ja muut kinkkisemmät, kannattaa hommata paineilmakäyttöinen 1" karalla oleva iso kädessä pidettävä malli, aika harvoin sellaista tarvitsee, mutta kun tarvitsee, ei sille oikein ole korviketta. Tuollaisella aukeaa, tai sitten korkkaa pultti poikki ja sen pääsee tuurnalla lyömään läpi.
No tässä nyt tollasella vajaalla metrisellä varrella sentään aukesi aika kivuttomastikin, niin sen takia kyseenalaistin tota pyssyn/hylsyn yhdistelmän toimintaa. En oikein tiedä olisko se kuitenkaan kovin kätevää, että henkilöauton renkaita vaihtaessa pitäs alkaa virittelemään jotain tuumasella karalla olevaa paineilmaruoskaa käyttöön vai nykäseekö vaan sit vääntövarrella sen verran että nytkähtää aukipäin ja sit vaan surruttelee sillä akkumopolla.
 
No tässä nyt tollasella vajaalla metrisellä varrella sentään aukesi aika kivuttomastikin, niin sen takia kyseenalaistin tota pyssyn/hylsyn yhdistelmän toimintaa. En oikein tiedä olisko se kuitenkaan kovin kätevää, että henkilöauton renkaita vaihtaessa pitäs alkaa virittelemään jotain tuumasella karalla olevaa paineilmaruoskaa käyttöön vai nykäseekö vaan sit vääntövarrella sen verran että nytkähtää aukipäin ja sit vaan surruttelee sillä akkumopolla.
Tuossa koneessahan on avausvoima 1000Nm
Olisiko ollut säädöt ihan minimissä(150Nm)?
 
No tässä nyt tollasella vajaalla metrisellä varrella sentään aukesi aika kivuttomastikin, niin sen takia kyseenalaistin tota pyssyn/hylsyn yhdistelmän toimintaa.
Miesoletettu tuottaa metrin varrella 1000 nm voiman aika helposti eikä 2000 nm:iinkään tarvitse kauheasti olla punttia alla. Lähinnä siis tarkoitan, että ei se pultti välttämättä ole mitenkään löysässä ollut vaikka irtosikin ilman haljenneita rystysiä.
 
No tässä nyt tollasella vajaalla metrisellä varrella sentään aukesi aika kivuttomastikin, niin sen takia kyseenalaistin tota pyssyn/hylsyn yhdistelmän toimintaa. En oikein tiedä olisko se kuitenkaan kovin kätevää, että henkilöauton renkaita vaihtaessa pitäs alkaa virittelemään jotain tuumasella karalla olevaa paineilmaruoskaa käyttöön vai nykäseekö vaan sit vääntövarrella sen verran että nytkähtää aukipäin ja sit vaan surruttelee sillä akkumopolla.

No ei tietenkään ole kätevää pelkkää pyörähommaa varten, se vastaus nyt koski tuota edellistä kirjoittajaa, joka mietti akkumopon lisäksi paineilmamopoa ja vastasin siihen, että hankkii sitten samantien riittävän ison, eikä pelkästään pientä. Normalikokoinen pieni paineilmavehje ei tuo suurta etua akkukäyttöiseen verraten noin niinkuin voiman puolesta.

Ja mitä tulee "metriseen vartteen", kyllä siinä alkaa olla jo aika kovat voimat kyseessä vaikka ei sen suuremmin punnerra, ei ne ihan löysässä ollut. Ei välttämättä tekisi pahaa ajaa kierretapilla/-pakalla paikat puhtaaksi, usein helpottaa seuraavaa kertaa ajatellen.
 
Muistakaahan nyt jälleen että pulttipyssyjen avausmomentteihin ei ole olemassa minkäänlaista standardia, eikä iskemällä kiristetty/avattu 100 Nm ole verrannollinen samaan lukemaan, joka saadaan momenttiavaimella M=F*L. Sille on ihan sama millä hokkuspokkus laskukaavalla se valmistaja on jonkun 1000 Nm laskenut, kun ei kukaan muu valmistaja laske sitä samalla tavalla.

Ilmeisesti noin 150€, jos siis osa miettii ostamista, eikä pelkkää ottamista :)
? Euromaskin yleinen myyntihinta on 99 €.
 
Tuota voimahylsyjen painottamista konekäytössä aina vähän ihmetellyt. Itsellä bilteman 10v takuulla olevat hylsyt ollut vuosia käytössä ja yksi 19mm haljennut. Ei sekään räjähtänyt, vaan halkesi yhdestä kohtaa.
Noita tulee käytettyä useita kertoja viikossa. Koneena IR 2235qtimax.(1760nm)

Jos jollain halpispyssyllä saa normihylsyn halki, vika on siinä, että on paskaa kiinalatua oleva hylsy, eikä siinä ettei se ole voimahylsy.
 
Itse ihmettelen tuota asennetta "koska minulle ei ole koskaan käynyt mitään, se ei ole vaarallista". Vähän sama asia kuin sanoisi ettei käytä pukkeja auton alle mennessä, koska 10 vuoteen ei ole yksikään tunkki pettänyt, vain paskaa kiinalaatua olevat tunkit pettää.

Mitä lujempaa ("laadukkaampaa") teräs on, sitä hauraampi se myös on, ja sitä suurempi riski sillä on sirpaloitua hajotessa. Konehylsyt ovat turvallisempia, koska materiaalin heikompi lujuus on kompensoitu suuremmalla seinämävahvuudella, jolloin siihen saadaan suurempi sitkeys kuin lujassa ja ohuessa hylsyssä. Sitkeä hylsy ei pirstaloidu, vaan venyy ja menettää muotoaan.

Hylsyn katastrofaalinen hajoaminen on varmastikin melko epätodennäköistä, epätodennäköisyys on myös yksi erittäin suuri onnettomuuden mahdollistaja, koska se aiheuttaa asennevammoja ja riskien vähättelyä. Samaan soppaan kun heittää "noh, missä ne suojalasit on, noh otan vaan nuo kaks pulttia" ja vielä vähän ahdas paikka että silmät on suoraan sirpaloituvan hylsyn tulilinjalla, niin ei se paljon lohduta että 20 edellisenä vuonna ei ole hylsy hajonnut.

Mikä tahansa noista kolmesta muuttujasta olisi todennäköisesti pelastanut silmän. Sama pätee melkein mihin tahansa onnettomuuteen, ei juuri mikään onnettomuus ole yhden muutujan varassa, vaan todella monta asiaa pitää mennä pieleen että jotain vakavaa sattuu. Hyvin pitkälti omasta asenteesta on kiinni paljonko niihin muuttujiin haluaa panostaa.

Jos käyttää puolen tonnin pulttikonetta useita kertoja viikossa, niin ei varmastikaan ole kiinni taloudellisesta kyvystä hankkia konehylsyjä, ja hylsyjä on muutenkin hyvä olla useampi kappale samoja kokoja, jos työkseen tekee hommia tai on edes vähän kovempi harrastaja.
 
Itse ihmettelen tuota asennetta "koska minulle ei ole koskaan käynyt mitään, se ei ole vaarallista". Vähän sama asia kuin sanoisi ettei käytä pukkeja auton alle mennessä, koska 10 vuoteen ei ole yksikään tunkki pettänyt, vain paskaa kiinalaatua olevat tunkit pettää.

Mitä lujempaa ("laadukkaampaa") teräs on, sitä hauraampi se myös on, ja sitä suurempi riski sillä on sirpaloitua hajotessa. Konehylsyt ovat turvallisempia, koska materiaalin heikompi lujuus on kompensoitu suuremmalla seinämävahvuudella, jolloin siihen saadaan suurempi sitkeys kuin lujassa ja ohuessa hylsyssä. Sitkeä hylsy ei pirstaloidu, vaan venyy ja menettää muotoaan.

Hylsyn katastrofaalinen hajoaminen on varmastikin melko epätodennäköistä, epätodennäköisyys on myös yksi erittäin suuri onnettomuuden mahdollistaja, koska se aiheuttaa asennevammoja ja riskien vähättelyä. Samaan soppaan kun heittää "noh, missä ne suojalasit on, noh otan vaan nuo kaks pulttia" ja vielä vähän ahdas paikka että silmät on suoraan sirpaloituvan hylsyn tulilinjalla, niin ei se paljon lohduta että 20 edellisenä vuonna ei ole hylsy hajonnut.

Mikä tahansa noista kolmesta muuttujasta olisi todennäköisesti pelastanut silmän. Sama pätee melkein mihin tahansa onnettomuuteen, ei juuri mikään onnettomuus ole yhden muutujan varassa, vaan todella monta asiaa pitää mennä pieleen että jotain vakavaa sattuu. Hyvin pitkälti omasta asenteesta on kiinni paljonko niihin muuttujiin haluaa panostaa.

Jos käyttää puolen tonnin pulttikonetta useita kertoja viikossa, niin ei varmastikaan ole kiinni taloudellisesta kyvystä hankkia konehylsyjä, ja hylsyjä on muutenkin hyvä olla useampi kappale samoja kokoja, jos työkseen tekee hommia tai on edes vähän kovempi harrastaja.
Onhan tuo kai mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä oman kokemuksen mukaan, että hylsy "räjähtää". Kaveri käyttää paljon tuuman pyssyä 1/2 adapterilla tiukassa oleviin pultteihin kun tekee enemmän konehommia. Kuulemma useinkin hylsy antautuu, mutta ei ole sen kummempaa käynyt. Tuo tekee hommia 5päivää viikossa romujen kanssa.
Paljon vaarallisempaa on esimerkiksi rälläköidä, vaikka olisi suojalasit päässä.

En toki kehota toimimaan kuin minä, mutta en silti itse muuta toimintamalliani. on minulla konehylsyt, mutta ne on vaan aika paksuja moneen paikkaan. Alle 12mm pultti katkeaa ennen kuin bilteman hylsy antautuu.
 
Lisäsin tuohon lainaukseen sulkuihin oleellisimman.
Niin, ihmisen yleisin kuolinpaikka on kotona, joten... Liukastumalla kuolee myös usea jos liikkuu ulkona, joten ei kannata liikkua.
Olisiko kenelläkään laittaa vaikka uutista, jossa kerrotaan jonkun vammautuneen sen takia että ei käyttänyt voimahylsyä?
Itse olen kohta parikymmentä vuotta tehnyt autohommia, kaveripiirissä on paljon konehommia tekeviä ja koskaan en ole kuullut, että hylsyn takia olisi kukaan saanut mitään haavoja. En toki ole koskaan niistä lukenut lehdistäkään.
Aina vaan tätä toitotetaan joka paikassa.
Onko kenelläkään laittaa linkkiä esimerkiksi? Jos kerran niin yleistä, että pitää varoa?
Varmaan todennäköisempää, että kyy ryömii talliin ja puree jalkaan.
 
Niin, ihmisen yleisin kuolinpaikka on kotona, joten... Liukastumalla kuolee myös usea jos liikkuu ulkona, joten ei kannata liikkua.
Olisiko kenelläkään laittaa vaikka uutista, jossa kerrotaan jonkun vammautuneen sen takia että ei käyttänyt voimahylsyä?
Itse olen kohta parikymmentä vuotta tehnyt autohommia, kaveripiirissä on paljon konehommia tekeviä ja koskaan en ole kuullut, että hylsyn takia olisi kukaan saanut mitään haavoja. En toki ole koskaan niistä lukenut lehdistäkään.
Aina vaan tätä toitotetaan joka paikassa.
Onko kenelläkään laittaa linkkiä esimerkiksi? Jos kerran niin yleistä, että pitää varoa?
Varmaan todennäköisempää, että kyy ryömii talliin ja puree jalkaan.

Eipä niistä pajahaavereista muutenkaan yleensä mitään kirjoitella lehdissä, ei varsinkaan niin, että kerrottaisiin mitä siinä tapahtui. Esimerkiksi rälläkällä lähtenyttä näköä tms haaveriakaan en muista koskaan lukeneeni lehdestä, mutta harva kai sitä varsinaisesti kiistää, etteikö laikka voisi haljeta.
Olen nähnyt kun normihylsy räjähtää sirpaleiksi (ei se aina sirpaloidu välttämättä), se on sitten tuuripeliä mihin ne sirpaleet lentää ja sattuuko siinä mitään pahasti. Oikea konehylsy taas yleensä haljetessaan pysyy enimmäkseen yhdessä tai kahdessa osassa. Moni juttu pitää kokeilla itse että sen uskoo, mutta normihylsyllä ajaessa koneen kanssa kyllä vahvasti suosittelen ottamaan huomioon tuon räjähtämisen mahdollisuuden. Silmiä on kuitenkin vain kaksi ja toisenkin menettäminen on jo 50%, sormissa on varaa vähän enemmän.
 
Eipä niistä pajahaavereista muutenkaan yleensä mitään kirjoitella lehdissä, ei varsinkaan niin, että kerrottaisiin mitä siinä tapahtui. Esimerkiksi rälläkällä lähtenyttä näköä tms haaveriakaan en muista koskaan lukeneeni lehdestä, mutta harva kai sitä varsinaisesti kiistää, etteikö laikka voisi haljeta.
Olen nähnyt kun normihylsy räjähtää sirpaleiksi (ei se aina sirpaloidu välttämättä), se on sitten tuuripeliä mihin ne sirpaleet lentää ja sattuuko siinä mitään pahasti. Oikea konehylsy taas yleensä haljetessaan pysyy enimmäkseen yhdessä tai kahdessa osassa. Moni juttu pitää kokeilla itse että sen uskoo, mutta normihylsyllä ajaessa koneen kanssa kyllä vahvasti suosittelen ottamaan huomioon tuon räjähtämisen mahdollisuuden. Silmiä on kuitenkin vain kaksi ja toisenkin menettäminen on jo 50%, sormissa on varaa vähän enemmän.
Juuri tuo silmien suojaaminen käsittääkseni on suurin syy voimahylsyjen käyttöön sillä kromi-vanadium hylsyistä hajotessa kovilla kierroksilla lentää teräväreunaisia palasia hyvinkin pitkälle. Olen yhden kuvan nähnyt työkaverin kyynäspäästä mihin hylsyn pää oli pysähtynyt. Työkalumyyjät kertoneet useampia ensikäden tapauksia vuosien varrella joten ei niin tavattoman harvinaista että hajoilevat. Koska päivittäin työntekijät ottavat koppeja rälläkänlaikoista niin näitä pidetään pienempänä pahana. Myöskään tavan hylsyt ei kestä satoja momenttiin ammuttuja pultteja vuorossa ja lisäksi mopon kara kuluu perus hylsyjä käytettäessä kun hylsyn aine kovempaa kuin suunnittelijat ottaneet huomioon. Onneksi jokaiseen käyttötapaukseen löytyy oikeita työkaluja niin ei tarvi kehnoilla kaluilla leikkiä työelämässä. Harrastajilla ymmärrän että muutaman kympin investointi kerran vuosessa käytettävään hylsyyn voi tuntua kovalta.
 
Minä olen yleensä ostanut voimahylsyt yksittäisinä kappaleina silloin kun olen tarvinnut. Toki se on johtanut siihen että joitain hylsyjä on kaksi kappaletta :D Olen kuitenkin uskonut viisaampia ja käytän aina voimahylsyä pyssyn kanssa. Myös suojalasit löytävät pään lähes aina. Nuorempana näin ei ihan aina tapahtunut :whistling:
Mitään pahempaa ei ole ihme kyllä sattunut, mutta terveydellä ei kannata leikkiä.
 
Pitänee arvioida tuo koneen voimantuottokin uudelleen latauksen jälkeen. Valmistuspäivä näkyy olevan 9/22 ja tuskin tuo sen jälkeen on kumminkaan laturia nähnyt. Latasin kyllä hetken ennen käyttöä, mutta samoissa olosuhteissa eli tuskin se silloinkaan virtaa otti.
Kyllähän tuohon lisää sitkeyttä tuli nyt kun sen sai ladattua, vaikka akku näyttikin ensialkuun olevan täynnä siinä olevan indikaattoriledin perusteella. Tosi herkkä laturi kyllä, kun nollakelissä tulee vaan erroria.

Itse ihmettelen tuota asennetta "koska minulle ei ole koskaan käynyt mitään, se ei ole vaarallista". Vähän sama asia kuin sanoisi ettei käytä pukkeja auton alle mennessä, koska 10 vuoteen ei ole yksikään tunkki pettänyt, vain paskaa kiinalaatua olevat tunkit pettää.
Ihminen vaan tahtoo olla aika kokemusperäinen oppija. Itse opein käyttämään suojalaseja rälläköidessä vasta kun eka laikka räjähti paskaksi, luulen et kipinäsuoja sattui olemaan sopivassa asennossa ettei käynyt mitään. Jotkut on itsepäisempiä kuin toiset, mutta siinä valitettavasti voi tulla kovat oppirahat.
 
Kyllähän sitä ennen hypittiin katollakin ilman valjaita, ja ajeltiin trukilla ilman koulutusta.

Kummallisesti vain tapaturmat vähentyneet, kun on alettu kiinnittämään enemmän huomiota työturvallisuuteen ja suojalaitteisiin. Se että jotain ei ole vielä käynyt, ei tarkoita ettei jotain voi tapahtua.
 
? Euromaskin yleinen myyntihinta on 99 €.
Jotain linkkiä, satkua netissä pyydeltiin jo siit perus maskista, ilman automatiikkaa.
Onhan tuo kai mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä oman kokemuksen mukaan, että hylsy "räjähtää". Kaveri käyttää paljon tuuman pyssyä 1/2 adapterilla tiukassa oleviin pultteihin kun tekee enemmän konehommia. Kuulemma useinkin hylsy antautuu, mutta ei ole sen kummempaa käynyt. Tuo tekee hommia 5päivää viikossa romujen kanssa.
Paljon vaarallisempaa on esimerkiksi rälläköidä, vaikka olisi suojalasit päässä.

En toki kehota toimimaan kuin minä, mutta en silti itse muuta toimintamalliani. on minulla konehylsyt, mutta ne on vaan aika paksuja moneen paikkaan. Alle 12mm pultti katkeaa ennen kuin bilteman hylsy antautuu.

Kyse on siitä että mistä tiedät? (* Jos valmistaja/myyjä ei tiedä, niin miten sen voisi asiakas tietää. ja vielä pahempaa jos valmistaja/myyjä tietää ettei sovi, niin toki asiakas tietää paremmin.

Menee samaan sarjaan kuormaliinojen, tunkkien kanssa, Biltema tonnista, kyllä tämä nyt viistonnia kestää. kaveri käyttänyt vuosia, kerran alko vuotaan, mutta uutta vastaavaa.


Joo, kyllä ymmärrän että jos kotiharrastajalla hyllystä puuttuu, niin sen sijaan että lähtis hakeen, niin kyllä sillä varovasti laatu suojalasit päässä pyssyllä yrittää.

Mutta jos päivän pari viikossa harrastaa romujen kanssa, ja takamus ei kestä tärkeimpien kokojen hankkimista, niin joo ymmärrän, joku voi sanoa että ehkä se pulttipyssy hankittu liianaikaisin, mutta tässä nyt pointti se että jos hän ottaa itse riskiä, niin ei sitä tarvi suositella muille.



(*
Tässä nyt mietin sitä että miten "käsihylsy" käyttäytyy pulttipyssyn kanssa, onko tämä sellainen mikä ei ole vaarallinen (kestää ja jos silti hajoaa, niin ei vaarallisesti, eli ei pirastaloidu), vai sellainen , mikä ei kestä, mutta yleensä hajoaa ilman vaaraa, vai sellainen joka todennäköisesti hajoaa, ja aiheuttaa vaaran, mutta voi kestää pienillä voimilla.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä niistä pajahaavereista muutenkaan yleensä mitään kirjoitella lehdissä, ei varsinkaan niin, että kerrottaisiin mitä siinä tapahtui. Esimerkiksi rälläkällä lähtenyttä näköä tms haaveriakaan en muista koskaan lukeneeni lehdestä, mutta harva kai sitä varsinaisesti kiistää, etteikö laikka voisi haljeta.
Olen nähnyt kun normihylsy räjähtää sirpaleiksi (ei se aina sirpaloidu välttämättä), se on sitten tuuripeliä mihin ne sirpaleet lentää ja sattuuko siinä mitään pahasti. Oikea konehylsy taas yleensä haljetessaan pysyy enimmäkseen yhdessä tai kahdessa osassa. Moni juttu pitää kokeilla itse että sen uskoo, mutta normihylsyllä ajaessa koneen kanssa kyllä vahvasti suosittelen ottamaan huomioon tuon räjähtämisen mahdollisuuden. Silmiä on kuitenkin vain kaksi ja toisenkin menettäminen on jo 50%, sormissa on varaa vähän enemmän.

Isän kaveri rälläköi harrasteajoneuvoa ilman suojalaseja koska "ne on toimistotyöntekijöille" ja laikkahan sitten räjähti. Palanen silmään->paikallisen sairaalan kautta pikakyydillä (oisko ollut peräti kopterikyyti) yliopistolliseen sairaalaan ja lopputuloksena lasisilmä tilalle.
Itse tulee pelattua varman päälle kun ei sitä kokemustakaan ihan hirveästi ole.
 
Tässä nyt mietin sitä että miten "käsihylsy" käyttäytyy pulttipyssyn kanssa, onko tämä sellainen mikä ei ole vaarallinen (kestää ja jos silti hajoaa, niin ei vaarallisesti), vai sellainen , mikä ei kestä, mutta yleensä hajoaa ilman vaaraa, vai sellainen joka todennäköisesti hajoaa, ja aiheuttaa vaaran, mutta voi kestää pienillä voimilla.
Juuri se pirstaloitumisriski on se miksi näitä ei saisi käyttää mopolla. Hajoamisen todennäköisyyksiin en osaa ottaa kantaa, riippuu varmaan koneen voimasta, pultin momentista ja hylsyn laadusta.
 
Itse tulee pelattua varman päälle kun ei sitä kokemustakaan ihan hirveästi ole.
Eikä se ole kokemuksestakaan kokonaan kiinni, laikkoja hajoilee vääjäämättä kaikilla rälläkkää käyttävillä silloin tällöin. Se on nimenomaan niin päin, että kokeneempi ne lasit laittaa ihan joka kerta. Amatöörit ei aina laita. Itselläni kun edellisen kerran hajosi kiekko, tuli kaulaan sellainen viiltohaava että ehdin jo pelästymään tuliko noutaja. Onneksi kuitenkin sitten osoittautuikin vaarattomaksi, mutta ei varmaan ollut isosta kiinni että olisi käynyt huonosti, tuollainen aina säväyttää. Se on tuuripeliä missä kohtaa se kiekonpala lihan kohtaa. Suojalasit ei tässä auttanut, mutta korkeampi kaulus olisi voinut olla hyvä. Silmille on räiskynyt monta kertaa aikaisemmin. Rälläkkä nyt ylipäätänsä on varmaankin yksi kaikkein vaarallisimmista pajalaitteista mitä vammojen määrään tulee, vaikka sillä ei varsinaisesti yleensä henki niin herkässä ole.
 
Eikä se ole kokemuksestakaan kokonaan kiinni, laikkoja hajoilee vääjäämättä kaikilla rälläkkää käyttävillä silloin tällöin. Se on nimenomaan niin päin, että kokeneempi ne lasit laittaa ihan joka kerta. ....
Laseista tuli mieleen, että yllättävän usein näkee rälläköitä joista puuttuu se suoja. (mikä sen nimi on sillä sektorisuojalla mikä sen suuntaan kerää niitä palasia), ehkä ilman sitä suojalasit sitten jo tarpeettomat. :-(
 
Laseista tuli mieleen, että yllättävän usein näkee rälläköitä joista puuttuu se suoja. (mikä sen nimi on sillä sektorisuojalla mikä sen suuntaan kerää niitä palasia), ehkä ilman sitä suojalasit sitten jo tarpeettomat. :-(

Ai se kipinäsuoja ?

Vanhoista laikoista (päiväys mennyt) varoitellaan että räjähtävät silmille. Itsekin on tullut käytettyä ties kuinka monta vuotta ylivanhoja laikkoja kun en tuotakaan tiennyt.
 
Vanhoista laikoista (päiväys mennyt) varoitellaan että räjähtävät silmille. Itsekin on tullut käytettyä ties kuinka monta vuotta ylivanhoja laikkoja kun en tuotakaan tiennyt.
Ei kai se päiväys niinkään, vaan se miten ja missä niitä on säilytetty. Kiekon kasauksessa käytetyt aineet alkavat hajota ilmankosteudesta. Varmaan vielä jotain ekokamaa nykyään siinäkin joka entistä nopeammin hajoaa.
 
Ei kai se päiväys niinkään, vaan se miten ja missä niitä on säilytetty. Kiekon kasauksessa käytetyt aineet alkavat hajota ilmankosteudesta. Varmaan vielä jotain ekokamaa nykyään siinäkin joka entistä nopeammin hajoaa.
Suojalasit turhia, ei ole ennekään hajonnut
Kipinäsuoja vain tiellä, ei ole ennenkään mitään tapahtunut, kun osaa.
Vanhat kiekot jossain lattiannurkasta, hyvin toimineet.
Hiemolaikat amatöörejä varten, hyvin sillä katkaisulaikalla vähän hio. ei koskaan mitään ongelmaa.

Alista sitten uutta kiekkoa.
 
Kyllä käsihylsykin (kromipinta) voi olla vaarallinen, kun isolla varrella vääntää. Kerran 20v sitten väännettiin 1,5 m varrella jotain kärryn mutteria ~24 mm hylsyllä ja siitä lohkesi pala kuin ammus. Lensi lähellä olevaan ikkunaan hajottaen sen. Hylsyn äänestä jo kuuli, että nyt napsahti kovaa.
Sen jälkeen on aina ollut lasit päässä, ja yrittänyt pysyä poissa hylsyn oletetulta lentoradalta. Harvinainen tapaus mutta eihän sen tarvi kuin kerran osua.

Voimahylsyt ovat pehmeitä, niihin tulee muodonmuutoksia mutta noi kirkkaat hylsyt, ne ei jousta yhtään, siksi hajoaminen voi olla raju.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhoista laikoista (päiväys mennyt) varoitellaan että räjähtävät silmille. Itsekin on tullut käytettyä ties kuinka monta vuotta ylivanhoja laikkoja kun en tuotakaan tiennyt.

Tämä tuli ihan uutena tietona että niissä on päiväkin, täytyykin tarkistaa.

Suosittelen ennemmin visiiriä kuin suojalaseja, ja tarpeeksi isoa niin suojaa vähän kaulaakin. Oikein huonolla tuurilla kaulavaltimoon lentänyt sirpale voi olla vaarallinen.

Itse käytän laseja myös kaikenlaisten kemikaalien kanssa (enkä nyt tarkoita kossua ja juomalaseja!) ja silmähuuhtelupullo on lähellä tarvittaessa. Kaikkeen ei toki voi varautua.
 
Toimisiko halpa hitsausmaski rälläköinnissä? Suojaa naamaa ja vähän kaulaa, jos pää on käännetty alaspäin. Kasvosuojukset ovat paljon kalliimpia. Hitsausmaskin sisään mahtuu varmaankin silmälasit?
 
Ootteko rälläköistä poistaneet sen suojakuvun laikan takaa (ja rälläköitte youtube-tyyliin kipinöitä joka puolella), vai miksi laikan räjähtäminen aiheuttaa sirpaleita suoraan kohti näköä? Itsellä vain muutama laikka mennyt rikki, ja nekin napsahtaneet nätisti juuresta metallivahvikkeen vierestä, niin että pyöriminen on vaan lakannut..

Mutta euromaskille ääni täältäkin, vielä kun siihen saisi edukkaasti jostain uuden visiirin...
 
Vaikuttaa aika ahtaalta tuo näkökenttä. Itse olen käyttänyt Puuilon Kasvosuojainta, sopii moneen hommaan ja suojaa hyvin. Silmälasit mahtuu, ilman muuta.

Joo sama löytyy itseltä ja lasit tosiaan mahtuu eikä huurru. Meni vaan toi panta osittain paskaksi ekassa pudotuksessa nyt ei pysy enää kunnolla. Oma vika toki.
 
Joo sama löytyy itseltä ja lasit tosiaan mahtuu eikä huurru. Meni vaan toi panta osittain paskaksi ekassa pudotuksessa nyt ei pysy enää kunnolla. Oma vika toki.
Tässä otsikossa, niin mitä tarkoitat hajosi ekassa pudotuksessa, oma vika.

Nyt vilahti mielessä että putosi johonkin tallinlattialle ja siitä hajosi -> ihan paska tuote vs putosi jotain painavaa päälle > oma vika
 
Toimisiko halpa hitsausmaski rälläköinnissä? Suojaa naamaa ja vähän kaulaa, jos pää on käännetty alaspäin. Kasvosuojukset ovat paljon kalliimpia. Hitsausmaskin sisään mahtuu varmaankin silmälasit?
Hitsausmaski ei yleensä toimi rälläkän kanssa, koska silloin ei näe mitään kun kipinät tummentaa linssin. Joissain maskeissa voi saada nostettua linssin ylös tms jolloin näkee kyllä, mutta aika pieni ikkunahan se on silti.
Kokonaaman suojavisiireitä saa edullisesti kuten tuossa jo joku linkkasi. Itse en visiiristä niin välitä, se on vähän kolho moneen hommaan, hiihtolasimallin suojalasit on ollut näin rillipäänä hyvät, oliskohan ollut "Uvex ultrasonic" malliltaan, suojaa myös sivuilta, sieltäkin monesti jotain ryönää yrittää silmille, hommista tietysti riippuu. Nämä myös pysyy tukevasti päässä eikä lasit huurru.
 
Ootteko rälläköistä poistaneet sen suojakuvun laikan takaa (ja rälläköitte youtube-tyyliin kipinöitä joka puolella), vai miksi laikan räjähtäminen aiheuttaa sirpaleita suoraan kohti näköä? Itsellä vain muutama laikka mennyt rikki, ja nekin napsahtaneet nätisti juuresta metallivahvikkeen vierestä, niin että pyöriminen on vaan lakannut..

Sen suojuksen poistaminen on kyllä varsin hölmöä, kun se kaiken lisäksi on usein vielä helposti käännettävissä tarpeen mukaan. Olen kyllä nähnyt erittäin huonojakin suojuksia, esimerkiksi sellaisia, että pitää ensin etsiä työkalut että sitä pystyy säätäämään sekä sellaisia, joissa se suoja jatkuu vielä sen terän ympäri toiselle puolelle, ikäänkuin koteloiden sen kiekon sinne sisälle. Tuollaisiin on jo vaikeaa pelkkä kiekon pujottaminen paikalleenkin, käytöstä puhumattakaan, ehkä ne on jotain tuollaisia, joista joku on näppäränä sitten heittänyt sen koko suojuksen mäkeen. Tai sitten on ajettu yli-isolla kiekolla tai harjalaikalla tms viisasta.
Monessa työkoneessa suojukset on enemmän vain "näön" vuoksi siinä (tiellä), mutta rälläkkä on kyllä sellainen peli, että ei mitään järkeä sen suojuksen poistamisessa. Johan se hankaloittaa käyttöäkin, kun kipinöitä lentää väärään suuntaan, puhumattakaan siitä, että KUN kiekko hajoaa, se yleensä ohjaa projektiilit vähemmän haitalliseen suuntaan.

Sulla on käynyt hyvä tuuri noiden muutaman hajoamisen suhteen. Se kiekko osaa kyllä hajota monella eri tavalla ja arvaamattomuus siinä juuri on avainsana, kun sitä ei ikinä tiedä mihin suuntaan siitä sirpaleita lentää. Yleensä suojus ohjaa isommat poispäin, etenkin jos ollaan jossain hyvässä työasennossa seisoen ja laitetaan poikki jotain pöydässä kiinni olevaa rautaa tms. Usein kuitenkin rälläkällä tehdään hommia mitä erikoisemmissa paikoissa ja ihmeellisissä asennoissa, sen lisäksi ne sirpaleet osaa myös kimmota työpöydistä tms ympäristöstä takaisinpäin, vaikka aluksi olisivatkin ohjautuneet poispäin.
 
Automaatti maski keskustelussa Euromaskia suositeltu, mutta siitä pyyntihinnat näyttää olevankin 200€ luokassa verolla. Ollaan jo aika kaukana 30€-50€ luokasta.
 
Sulla on käynyt hyvä tuuri noiden muutaman hajoamisen suhteen. Se kiekko osaa kyllä hajota monella eri tavalla ja arvaamattomuus siinä juuri on avainsana, kun sitä ei ikinä tiedä mihin suuntaan siitä sirpaleita lentää. Yleensä suojus ohjaa isommat poispäin, etenkin jos ollaan jossain hyvässä työasennossa seisoen ja laitetaan poikki jotain pöydässä kiinni olevaa rautaa tms. Usein kuitenkin rälläkällä tehdään hommia mitä erikoisemmissa paikoissa ja ihmeellisissä asennoissa, sen lisäksi ne sirpaleet osaa myös kimmota työpöydistä tms ympäristöstä takaisinpäin, vaikka aluksi olisivatkin ohjautuneet poispäin.
Riippuu vähän laikastakin. Ohuet katkaisulaikat hajotessaan muodostaa melko kevyitä kappaleita, joilla ei oikein ole tunkeutumiskykyä esim. ihmiseen. Vaate suojaa hyvin jo tälläiseltä. Suurin osa hajoavista laikoista on varmaan juuri näitä.

Paksu hiomalaikka varmaan lähettää painavampia kokkareita, mutta ei nekään muotonsa puolesta oikein tuhoa ihmiseen tee. Sitten on näitä timanttilaikkoja tms. missä on ihan metallilevyä. Jos sellaisen saa paskaksi niin sen kyllä uskon voivan upota lihaan jo ihan veitsen tavoin. Onneksi ne ei taida halkeilla kovin helposti palasiksi.

Silmät noilla kaikilla varmasti saa sokeaksi, mutta ei kai ne mitään kaulavaltimoita oikein pysty puhkomaan?
 
Riippuu vähän laikastakin. Ohuet katkaisulaikat hajotessaan muodostaa melko kevyitä kappaleita, joilla ei oikein ole tunkeutumiskykyä esim. ihmiseen. Vaate suojaa hyvin jo tälläiseltä. Suurin osa hajoavista laikoista on varmaan juuri näitä.

Paksu hiomalaikka varmaan lähettää painavampia kokkareita, mutta ei nekään muotonsa puolesta oikein tuhoa ihmiseen tee. Sitten on näitä timanttilaikkoja tms. missä on ihan metallilevyä. Jos sellaisen saa paskaksi niin sen kyllä uskon voivan upota lihaan jo ihan veitsen tavoin. Onneksi ne ei taida halkeilla kovin helposti palasiksi.

Silmät noilla kaikilla varmasti saa sokeaksi, mutta ei kai ne mitään kaulavaltimoita oikein pysty puhkomaan?

Ohuita millisiä ne yleensä on mulla ainakin ollut mitkä hajoaa, kun niitä eniten tulee käytettyä. Aika isoissa paloissa tuollainen usein pääosin hajoaa, veitsenteriähän nuo kiekonkappaleet on. Mikä tahansa vaatekappale jo suojaa paljon, mutta kyllä tuollainen ihan kevyesti tekee ihan kunnon vekin lihaan kun sopivasti osuu ja esimerkiksi kaulassa ei ole läskiä tai muutakaan kriittisten paikkojen suojana. Paksumpi hiomakiekko usein hajoaa enemmän murskaksi, onhan siinä isompiakin paloja tietysti.
Vaikka painoa ei ihan valtavasti sirpaleilla ole, on niillä vauhtia sitäkin enemmän.

Näissä nyt hajotetaan kiekko tahallaan, mutta näkee tästä hieman miltä tositilanne voisi näyttää.

 
Nyt vilahti mielessä että putosi johonkin tallinlattialle ja siitä hajosi -> ihan paska tuote vs putosi jotain painavaa päälle > oma vika

Juu betonilattialle pudotin ja se pannan kiinnitys reunasta hajosi. Purkkavirityksellä nyt kiinni. Ihan hyvä toi on ostaisin kyllä uudestaankin. Näemmä tuohon saa vaihtopleksinkin jos/kun naarmuuntuu tarpeeksi.
 
Melkolailla käyttäjävika on laikankin hajoaminen. Ei ole koskaan itsellä nekään räjähtänyt, ja tosiaan käyttöä on varmasti enemmän kuin 99% tekkiläisistä.
Millisiä laikkoja useimmiten tarvitsee. ja kyllä niillä hiookin, kunhan ei hio kyljellä...
 
Ja kun rälläköistä nyt on puhe, niin kaikkein vihoviimeisimpiä on ne urpot jotka tilaa Alista (tai ostaa ihan mistä vaan) niitä moottorisahaketjulaikkoja, tai isoilla karbidipaloilla olevia laikkoja. Niillä pääse jo ihan suoraan ehdolle Darwin Awardseihin. Noilla ei ole mitään riskin arvoista käyttöä.

Sitten sellaiset perus teräsharjalaikat /kuppilaikat, asiallisesti käytettynä hyviä, mutta kun jotakin menee pieleen niin pahaa jälkeä tulee. Olen muutaman kerran nähnyt kun on "ihan vähän" hipaissut, nuo vasta ruman jäljen repiikin. Niistä myös lentää niitä karvoja eli teräviä piikkejä, mukavasti nipistää osuessaan iholle sopivasti, silmä sanoo herkästi poks jos ilman laseja osuu napakymppiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 238
Viestejä
4 505 989
Jäsenet
74 344
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom