Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Oisko suosituksia DIY tai kaupallisista ratkaisuista sellasta työkaluseinää ajatellen, missä vois olla lenkkiavainta, jakaria, pihtiä yms. Sen verran tossa oon katellut, että noi perus reikälevyt on tiedossa, mutta niistä pitäs melkein saada joku suositus hyvän hintalaatusuhteen kamasta tai sit jos joku on ite tehnyt tyyliin jostain vanerista jollain tietynlaisilla koukuilla höystettynä, niin sellanenkin vois tulla kyseeseen.
Pyöränmutterihylsyt, 4 kpl tai Pyöränmutterihylsy, pitkä, 3 kpl varmaan suurinosa näistä sarjoista tulee samasta paikasta, kun moni paikka myy ihan samanlaista omalla merkillään vain. Lidlissä oli myös hetki sitten vastaavaa myynnissä vielä halvemmalla.Mitkä olisi hyvät ja järkihintaiset aluvannehylsyt? Mielellään sarja jossa 17, 19, ja 21 mm koot.
Biltema, MTX, IKH vai joku ihan muu?
Pyöränmutterihylsyt, 4 kpl tai Pyöränmutterihylsy, pitkä, 3 kpl varmaan suurinosa näistä sarjoista tulee samasta paikasta, kun moni paikka myy ihan samanlaista omalla merkillään vain. Lidlissä oli myös hetki sitten vastaavaa myynnissä vielä halvemmalla.
Oma kokemus on että noillakin saa naarmutettua vannetta. Muovisuojus on lähinnä teoriassa toimiva juttu, kun jos se hankaa vanteeseen niin jäljet jää.
Ihan normaali pitkä hylsy toimii aivan yhtälailla.
Normaali plösö voimahylsy ei mahdu tai jos sopii niin on niin ahdas että jäljet jää varmasti. Tavallista ohkasta käsihylsyä taas ei suositella mopolla käyttämään jolloin ainoa oikea ja ns. viralliset speksit täyttyvä hylsy onkin yhtäkkiä tommonen muovipinnattu vannehylsy.Oma kokemus on että noillakin saa naarmutettua vannetta. Muovisuojus on lähinnä teoriassa toimiva juttu, kun jos se hankaa vanteeseen niin jäljet jää.
Ihan normaali pitkä hylsy toimii aivan yhtälailla.
Pelkkä muovisuojus ei naarmuja kyllä tee useimpiin vanteisiin, vaan se on se lika ja hiekka/kivenmurut jotka tekee.
Eli noille on paikkansa jos vanteet ja hylsy on puhtaat.
Mutta joo, naarmuja ei tule ihan normaalillakaan hylsyllä jos on tarkkana sen kanssa että hylsy ei koske vanteen reiän reunoihin.
Normaali plösö voimahylsy ei mahdu tai jos sopii niin on niin ahdas että jäljet jää varmasti. Tavallista ohkasta käsihylsyä taas ei suositella mopolla käyttämään jolloin ainoa oikea ja ns. viralliset speksit täyttyvä hylsy onkin yhtäkkiä tommonen muovipinnattu vannehylsy.
Varmasti saa noillakin naarmut aikaiseksi.Oma kokemus on että noillakin saa naarmutettua vannetta. Muovisuojus on lähinnä teoriassa toimiva juttu, kun jos se hankaa vanteeseen niin jäljet jää.
Ihan normaali pitkä hylsy toimii aivan yhtälailla.
Jaa, ei ole kyllä tullut semmosta vannetta vastaan mihin ei tämmönen mahtuisi/ylettäisi pyörimään. En sano etteikö sellaisia ole mutta aika harvinaisia.
Tuo kantokoppa on ihan roskaa, sen sai viskata saman tien pois, eli kannattaa tilata tuo ilman muovilaatikkoa.Laitahan sitten itse pyssystä myös kokemuksia, kun ehdit testailemaan.
Itse pyöräyttelin tuolla samaisella mopolla (1800nm!!!) juuri makitan alkp. 5ah akulla teslasta ihan nätisti 175nm kiristetyt pultit auki, ei ongelmia.Tuo kantokoppa on ihan roskaa, sen sai viskata saman tien pois, eli kannattaa tilata tuo ilman muovilaatikkoa.
Refundia tuli disputesta ihan sopivasti, kun ei kierrosluku tai akku (tietenkään) vastannut luvattua 7200rpm / 22900mAh
Kuukauden verran oli akku ladattuna salkussa ja nyt vaihdoin kahteen autoon pyörät (eli tämä on nyt jo maksanut itsensä takaisin), tiukatkin pultit aukesi vaivattomasti. Muuta ei tässä vaiheessa voi sanoa, kuin että akku ei ainakaan pura itsekseen ja että kyllä harmittaisi maksaa "vastaavasta" pelistä 300-500e enemmän.
Erinomaiselta koneelta vaikuttaa.
Pikku Bocsh:illa (GDX 18V-200, 200/350 Nm) sai auki 140 Nm pultit tavallisella hylsyllä. Tosin joka renkaassa oli yksi pultti, jota sai rätkyttää kymmenkunta sekuntia ennen kuin lähti aukeamaan. Pultit olivat korjaamon jäljiltä, joten pieni varaus siihen 140 Nm:iin.Itse pyöräyttelin tuolla samaisella mopolla (1800nm!!!) juuri makitan alkp. 5ah akulla teslasta ihan nätisti 175nm kiristetyt pultit auki, ei ongelmia.
Mutta skeidasta ei sitten lähteneetkään pultit auki mitenkään ryskyttämällä. Heittäisin että noissa oli hauismomentilla jotain 250-275nm luokassa pultit kiinni (yhdellä kädellä puolesta metristä jaksoi painaa). Eli ei nyt aivan mennä mihinkään 1000nm momentteihin tuolla koneella, aika pettymys suhteessa koneen painoon oli kyllä! Tosin hylsy oli mallia löysähkö (ties mistä sen käteen nappasin) mutta en lähtenyt hakemaan kunnon hylsyä kun oli tuo perinteinen puolimetrinen kiinteä vieressä jolla painoin auki.
Tavallista ohkasta käsihylsyä taas ei suositella mopolla käyttämään jolloin ainoa oikea ja ns. viralliset speksit täyttyvä hylsy onkin yhtäkkiä tommonen muovipinnattu vannehylsy.
Itse pyöräyttelin tuolla samaisella mopolla (1800nm!!!) juuri makitan alkp. 5ah akulla teslasta ihan nätisti 175nm kiristetyt pultit auki, ei ongelmia.
Mutta skeidasta ei sitten lähteneetkään pultit auki mitenkään ryskyttämällä. Heittäisin että noissa oli hauismomentilla jotain 250-275nm luokassa pultit kiinni (yhdellä kädellä puolesta metristä jaksoi painaa). Eli ei nyt aivan mennä mihinkään 1000nm momentteihin tuolla koneella, aika pettymys suhteessa koneen painoon oli kyllä! Tosin hylsy oli mallia löysähkö (ties mistä sen käteen nappasin) mutta en lähtenyt hakemaan kunnon hylsyä kun oli tuo perinteinen puolimetrinen kiinteä vieressä jolla painoin auki.
Enpä ole ajatellut että noita erikseen myytäviä pyöränavaus hylsyjä ei ole tarkoitettu koneella käytettäväksi!
Niinhän se on, mutta jotenkin olen ajatellut että nuo vannetöihin tarkoitetut hylsyt ovat aina konehylsyjä.Voima/konehylsyt tunnistaa yleisesti mustasta pinnoituksesta, mikä niihin tehdään.
Ääritapauksissa normaali hylsy saattaa konekäytössä haljeta/lohjeta/sirpaloitua ja tuo on huonolla säkällä jo turvallisuusriski.
Mutta se vaatii yleensä jo aika rankkaa väärinkäyttöä, että isolla pyssyllä väännetään pitkään normihylsyllä.
Siis kone toimi ihan ok, tuntuma oli ihan hyvä paitsi suunnan valitsin oli jotenkin outo sormelle, muuten ihan ok! Lähinnä tuo paino vs avausmomentti oli hieman pettymys. Tosin nuo skeidan pultit saattoivat hyvinkin olla rasvatut eli pitivät kitkansa pidempään avatessa mutta siltikin yllättävän tehoton laite tuohon painoon suhteutettuna.No jos tuota peilaa siihen mitä aito on ja mitä aiempi dtw285 kopio on netin testeissä ollut niin ei varsinaisesti yllätä.
Aidon Dtw285:n speksi on 280Nm, feikkiversiot lupaa 520Nm ja mitattu todellisuus on ilmeisesti n. 150-200Nm.
Tuo väänninhän on kopio dtw700:sta joka vääntää auki maksimissaan 1000Nm voimalla. Feikki kun lupaa tuplat niin jos todellisuus on samaa luokkaa eli n. neljäsosa niin se tekisi tyyliin 500Nm todellista.
Ja kuten tunnettua niin iskemällä tehdyt newtonmetrit ei koskaan vastaa käsin vartella väännettyjä niin se että joku ylikireäksi vedetty pultti ei aukeakaan on ihan järkeenkäypää.
Ne varmaan onkin tarkoitettu, mutta ei sitä taida kukaan uskaltaa mainostaa. Käytännössä ne kestää ammattikäytössäkin jatkuvaa konekäyttöä yhtä hyvin kuin extraohuet "oikeat" konehylsyt ja ne mitä olen nähnyt haljenneen, halkeaa nätisti kuten oikeatkin konehylsyt. Ja halkeilee niitä oikein paksujakin konehylsyjä ahkerassa käytössä. Uskoisin että kotivaihtaja saa ampua aivan rauhassa noita myös koneella.Niinhän se on, mutta jotenkin olen ajatellut että nuo vannetöihin tarkoitetut hylsyt ovat aina konehylsyjä.
Näitä vai? MTX Tools aluvannehylsy 21 mm | Motonet OyTämä varmaan olisi hyvä:
Ohutseinäinen voimahylsy 1/2", 19 mm
Syvä ohutseinäinen voimahylsy. Sovitettu pyöränpulttien ja pyöränmuttereiden kiristämiseen kevytmetallivanteisiin. Ominaisuudet: Round Corner® -kiinnitys: Säästää pultinkannan kulmia ja ehkäisee pyöristymistä Ohutseinäinen: Tarjoaa marginaalin kevytmetallivanteiden...www.biltema.fi
Päälle voi vetää kierroksen teippiä jos pelkää naarmuja.
Itsellä Motonetin muovipäällysteinen sarja mutta tajusin vasta nyt ettei se ole konekäyttöön. Yhdestä taisi jo muoviosa liukua pois paikaltaan. Tosin en kiristä loppuun asti koneella (siihen pitäisi olla sitten momenttihylsy) ja aluvanteet niin avaamisessakaan ei tule älytöntä vääntöä.
Näitä vai? MTX Tools aluvannehylsy 21 mm | Motonet Oy
Mistä päättelit ettei ole konekäyttöön? Lukeehan noissa chrome molybdenum.
Jos puhut tämmöisistä MTX Tools Basic Aluvannehylsysarja 17, 19, 21 mm 1/2" | Motonet Oy niin ovat kyllä konekäyttöön. Ei hylsyn väri sitä automaattisesti kerro mihin käyttöön se on vaikka suurinosa voimahylsyistä onkin mustia niin saa niitä muunkinlaisia. Voimahylsyt ovat cr-mo terästä ja ei konekäyttöön tarkoitetut taas cr-v terästä.Vastaava kyllä mutta myytiin kolmen koon setissä laatikon kera. Hinta oli aika edullinen eikä ollut mainintaa konekäytöstä. Ja on ne aika keveitäkin. Sen parempaa tietoa ei ole. Onhan noita jo muutama vuosi paukuteltu renkaiden kausivaihdoissa. Ehkä ne sitten kestää.
Noi ei sitten ilmeisesti kestä käsikäyttöäJos puhut tämmöisistä MTX Tools Basic Aluvannehylsysarja 17, 19, 21 mm 1/2" | Motonet Oy niin ovat kyllä konekäyttöön. Ei hylsyn väri sitä automaattisesti kerro mihin käyttöön se on vaikka suurinosa voimahylsyistä onkin mustia niin saa niitä muunkinlaisia. Voimahylsyt ovat cr-mo terästä ja ei konekäyttöön tarkoitetut taas cr-v terästä.
Onkohan noi halvat automaattimaskit mistään kotoisin kevyeen käyttöön, vai kannattaako ennemmin katsoa noita perinteisiä euromaskeja? Joskus aikanaan koulussa hitsailin migillä euromaskilla ja ihan ok oli se, mutta niin oli myös hyvä kun paremmalla automaattimaskilla pääsin kerran kokeilemaan.
Hitsauskypärä WH 3
Tummentuu automaattisesti asetettuun tummuusarvoon 4/9-13. Suodatin Toimii aurinkokennoilla ja ladattavalla litiumakulla, joka kestää kypärän koko käyttöiän ajan. Käyttäjän ei tarvitse käyttää virtakytkintä tai vaihtaa paristoja. Hitsauskypärä on valmistettu kestävästä nailonista, ja se suojaa...www.biltema.fi
Täällä käytössä joku alle 50€ halppis automaattimaski ja on pelittänyt kuin ihmismieli. Vähän ehkä pään kiristyssysteemi voisi olla parempi, mutta kyllä tuolla on kaikki hommat saanut tehdä. Sitten ahtaisiin paikkoihin oon käyttänyt semmoisia lasimallisia hitsauslaseja.Onkohan noi halvat automaattimaskit mistään kotoisin kevyeen käyttöön, vai kannattaako ennemmin katsoa noita perinteisiä euromaskeja? Joskus aikanaan koulussa hitsailin migillä euromaskilla ja ihan ok oli se, mutta niin oli myös hyvä kun paremmalla automaattimaskilla pääsin kerran kokeilemaan.
Hitsauskypärä WH 3
Tummentuu automaattisesti asetettuun tummuusarvoon 4/9-13. Suodatin Toimii aurinkokennoilla ja ladattavalla litiumakulla, joka kestää kypärän koko käyttöiän ajan. Käyttäjän ei tarvitse käyttää virtakytkintä tai vaihtaa paristoja. Hitsauskypärä on valmistettu kestävästä nailonista, ja se suojaa...www.biltema.fi
Jos puhut tämmöisistä MTX Tools Basic Aluvannehylsysarja 17, 19, 21 mm 1/2" | Motonet Oy niin ovat kyllä konekäyttöön. Ei hylsyn väri sitä automaattisesti kerro mihin käyttöön se on vaikka suurinosa voimahylsyistä onkin mustia niin saa niitä muunkinlaisia. Voimahylsyt ovat cr-mo terästä ja ei konekäyttöön tarkoitetut taas cr-v terästä.
motonet sanoi:19,9€ kpl
on suunniteltu erityisesti alumiinivanteiden pulttien ja muttereiden irrotukseen
Ja kiristämiseen sitten toinen sarja.
Jos ei kerrota että on konekäyttöön, niin viestii vähän sitä että myyjäkään ei usko niiden siihen soveltuvan.
Noissa halppismaskeissa taitaa kaikissa olla ongelma se kiristys. Eli jos ei haittaa kiristellä vähän väliä sitä, tai jos ei haittaa että maski tippuu aina nenän eteen kun ei pitäisi, ajaa ne kyllä asiansa. Ja sitten kun alkaa tuntumaan että ei se oikein enään tummu, niin patteri vaihtoon tai auringon valoon lataukseen.
Katos vanteita on erilaisia. Joissakin se pultinreikä on oikeasti todella syvä tai ahdas tai molempia. Se muovisuoja siinä hylsyn päällä on vaan osittain ikäänkuin bonus tai myyntikikka, se monesti tärkein juttu noissa on se, että se suoja lähtee helposti pois ja tadaa, sen jälkeen on kädessä kohtuullisen ohut ja ulottuva hylsy.Ihan noin mielenkiinnosta kyselen että miten ihmiset oikein noita hylsyjä käyttää? Tai että miten ihmeessä niitä oikein tökitään sinne vanteen pultin/mutterin reikään, että niillä naarmuja saadaan? Ei ole vielä minulle ainakaan tullut eteen niin pientä reikää vanteessa, että hylsyn siihen tökkäisin.
Noita maskeja sitten varmaan, yllätys, yllätys, on erilaisia. Itsellä kun kerran kiristää sen ruuvin/systeemin, voi ehkä viisi kertaa nostaa maskin ylös ja tarkistella työnsä jälkiä. Sen jälkeen se alkaa valumaan aina nenälle. Kerran hitsailin yhden iltapäivän, ja kyllä se lasin tummentuminen alkoi pätkimään niin pahasti että piti vaihtaa maskia.Mulla on ollut käytössä tuollainen edullinen automaattimaski siitä asti kun niitä alkoi saamaan kaupasta, eli noin 20v tai vähän yli. Laatikossa pimeässä sisällä silloin kun ei käytetä, ei ole vielä tarvinnut askarrella paristojen kanssa tai latailla auringossa. Kiristyskin on mielestäni ihan toimiva, vaikka ei se varmaan maailman paras ole, jos sitä pitäisi työkseen käyttää koko päivän joka päivä. Kuitenkaan aktiivisessakaan harrastelussa en ole kokenut tarpeelliseksi ostaa kalliimpaa, vaikka jonkinlainen työkaluaddikti ehkä olenkin.
Sillä kysyinkin, kun ei ole tullut vastaan. Mutta vaikka se reikä olisi vanteen toiselle puolelle asti, ei minun ymmärrykseen käy että miten kovasti/voimakkaasti/tärisevin käsin sitä hylsyä sinne reikään tungetaan.Katos vanteita on erilaisia. Joissakin se pultinreikä on oikeasti todella syvä tai ahdas tai molempia. Se muovisuoja siinä hylsyn päällä on vaan osittain ikäänkuin bonus tai myyntikikka, se monesti tärkein juttu noissa on se, että se suoja lähtee helposti pois ja tadaa, sen jälkeen on kädessä kohtuullisen ohut ja ulottuva hylsy.
Ite hommasin myös, kun on alustaremppaa tiedossa talouden molempiin autoihin. Hinta edellä hain Lidlistä Parksiden satasella. Säilytysboksi, 4 ah akku ja laturi kuului hintaan, joten koneen arvo nyt ei montaa kymppiä ole ja sen kyllä huomaa. Paketti väittää väännöksi 400 nm, mutta arvioin näppituntumalta, että ehkä 200. Lisäksi tuossa on tosi lyhyt aika kun se antaa iskeä pulttia auki ennen kuin laite katkaisee virran, 3-4 sekuntia ehkä.Mutterinväännin tuli hommattua akkukäyttöisenä. Pätevän kokoinen käteen vielä, kun vertasin niihin 1000 Nm koneisiin. Kokemusta ei ole noista yhtään, mutta tässä kun oli valittavana 3 eri vääntömomenttia ja muuta hienosäätöä, laariin tuli tämä 450 versio. Aukipäin pitäisi olla 800 Nm, joten odotuksena on, että saisi suoraan ottaa mutteria irti, ilman etukevennystä. En tiedä olisko jo se 300 Nm versio riittänyt, muttei näille nyt hintaeroa kyllä tule, otti minkä tahansa. Käteenkäypä tämä 450 vielä kuitenkin on. Boxiversio kävi just ittelle paremmin, vaikka muutama kymppi tuleekin hintaa lisää.
Akkuiskumutterinväännin Bosch GDS 18V-450 HC Solo L-Boxx GCY
Akkuiskumutterinväännin, jonka kiristysmomentti on 450 Nm ja irrotusmomentti 800 Nm. Kaksi oletuskäyttötilaa estävät ruuvinkantojen, pulttien ja muttereiden rikkoutumisen. Mukana GCY-moduuli. L-Boxxissa, akku ja laturi myydään erikseen.www.k-rauta.fi
-ei voi käyttää hiontaan, jos ei halua pinseteillä räpeltää sitä maskin sisällä olevaa grind nappia
Riippuu autosta, mutta jos alustan pultit ovat jumissa niin saattavat vaatia kohtuullisen järeän pulttipyssyn. Itsellä on paineilmakäyttöinen 700 nm kaksoisvasara pyssy eikä sekään kaikkea avaa. Yhdesti jäi jarrusatulan kiinnikkeen pultti avaamatta ja tarvittiin perinteistä vääntövarsi + reilun metrin putki yhdistlemä apuun sitä avaamaan vaikka sille antoi lämpöä.Ite hommasin myös, kun on alustaremppaa tiedossa talouden molempiin autoihin. Hinta edellä hain Lidlistä Parksiden satasella. Säilytysboksi, 4 ah akku ja laturi kuului hintaan, joten koneen arvo nyt ei montaa kymppiä ole ja sen kyllä huomaa. Paketti väittää väännöksi 400 nm, mutta arvioin näppituntumalta, että ehkä 200. Lisäksi tuossa on tosi lyhyt aika kun se antaa iskeä pulttia auki ennen kuin laite katkaisee virran, 3-4 sekuntia ehkä.
No, eipä ollut hintakaan paha ja kyllähän tuolla suurin osa pulteista lähtee aukeamaan, paljon kätevämpi kuin räikkä ja ehkä voi hankkia jonkun toisenkin x20v-laitteen, kun kohtuullisen kokoinen akku jo on. Jos on kuitenkin tottunut ns. oikeisiin mutterimopoihin niin onhan tämä aika kevytsarjalainen. Voin antaa varovaisen ostosuosituksen, joka perustuu suurelta osin edulliseen hintaan.
Teitkö niinkuin minäkin tuossa ja kuivana kiristetyt teslan 175nm aukeni pyssyllä ihan iloisasti mutta skodan 130nm jotka itseasiassa kiristin vain 2kk sitten niin eivät pyssyllä auenneet? olin nimittäin laittanut skodan pultteihin rasvaa mukaan ja hirttäneet sitten sitämyöten?Onkohan syytä epäillä vikaa laitteessa, kun mulla ei aluvanteiden pultteja tollanen makitan DTW701 kone eli about 700 newtonin akkupulttipyssy avannut vaikka oon itse ne kiristänyt momenttiavaimella momenttiin talvella. Käänsin sit naksunverran auki vääntövarrella ja sen jälkeenhän ne tuli kuin itsestään pyssyllä, mutta ei mulla tossa avatessakaan ollut sellanen fiilis, että olisin omasta about 100kg ruumiinpainosta lähes koko painolla sen vajaan metrisen varren päässä millä noita käänsin auki. Parissa pultissa kuului pieni naksaus avatessa.
Voiko tuo johtua siitä, että käytin saatavilla olevaa ihan normaalia lyhyttä hylsysarjan hylsyä? On kyllä tolla hylsyllä avautunut aiemmin, mutta nyt oli kaikissa pulteissa ongelmaa paria yksittäistä lukuunottamatta vaikka päristeli pitkäänkin. Ihan kuin koneesta olis ollut jotenkin puhti kateissa. Akku oli kyllä täynnä.
Oon jollain rasvalla kyllä aina ruikkinut noi pultit, enpä arvannut että se voisi olla ongelma.Teitkö niinkuin minäkin tuossa ja kuivana kiristetyt teslan 175nm aukeni pyssyllä ihan iloisasti mutta skodan 130nm jotka itseasiassa kiristin vain 2kk sitten niin eivät pyssyllä auenneet? olin nimittäin laittanut skodan pultteihin rasvaa mukaan ja hirttäneet sitten sitämyöten?
Voiko tuo johtua siitä, että käytin saatavilla olevaa ihan normaalia lyhyttä hylsysarjan hylsyä? On kyllä tolla hylsyllä avautunut aiemmin, mutta nyt oli kaikissa pulteissa ongelmaa paria yksittäistä lukuunottamatta vaikka päristeli pitkäänkin. Ihan kuin koneesta olis ollut jotenkin puhti kateissa. Akku oli kyllä täynnä.
Joo, lähinä mua ihmetyttää ettei tollanen 700 Nm laatukone avaa pultteja mitkä on vedetty momenttiavaimella 120 Nm kireyteen tossa puoli vuotta takaperin. Yhdestä vanteesta multa irtosi kyllä nätisti samasta momentista noi pultit kun olin käyttänyt sen auki renkaan puhkeamisen takia joku kuukausi takaperin. Tuli vaan mieleen, että voisiko tossa koneessa olla itsessään jotain vikaa, mutta kun tietää miten tollanen kone toimii eli vasara lyö tietyllä vauhdilla pyörivällä koneistolla, niin eihän tossa koneessa ton momentin pitäisi dipata kunhan koneisto vaan pyörii halutulla nopeudella.Tuo on helppo testata eli vedät samantien pultit kiinni "manuaalisesti" eli lyhyellä varrella ns. haiustiukkuuteen ja samantien yrität avata ne koneella? Silloin ei ainakaan ole ruosteet yms muut kiinni.
Sen olen kyllä itse huomannut että mikään alle 300nm ns. laatumerkkikään ei luotettavasti avaa kaikkia henkilöauton pultteja jos siellä on ruosteet yms mukana.
Eilen vaihtelin takaiskarit ja yhteen jarrusatulaan tiivisteet pyssyn kanssa. Iskarin alapäähän tarvittiin pitkää vartta, muut pultit aukesi kuitenkin. Tokihan nuo joskus on tosi piukassa, mutta kaltaiseni puuhastelijan ei kannata sijoittaa useita satkuja noihin 1000 nm laitteisiin, kun kuitenkin >300 päivää vuodesta keräävät vain pölyä. Voisi kyllä pitää silmiä auki, jos käytettynä löytyisi tehokas paineilmamopo edullisesti niin sitä voisi käyttää sitten isompiin jumeihin.Riippuu autosta, mutta jos alustan pultit ovat jumissa niin saattavat vaatia kohtuullisen järeän pulttipyssyn. Itsellä on paineilmakäyttöinen 700 nm kaksoisvasara pyssy eikä sekään kaikkea avaa. Yhdesti jäi jarrusatulan kiinnikkeen pultti avaamatta ja tarvittiin perinteistä vääntövarsi + reilun metrin putki yhdistlemä apuun sitä avaamaan vaikka sille antoi lämpöä.
Renkaiden vaihtoon tuollainen akkukone olisi todella hyvä.
Onkohan syytä epäillä vikaa laitteessa, kun mulla ei aluvanteiden pultteja tollanen makitan DTW701 kone eli about 700 newtonin akkupulttipyssy avannut vaikka oon itse ne kiristänyt momenttiavaimella momenttiin talvella.