Työkalut ja muut vehkeet

Makitalla muutama vuosi sitten tuli uudet akut 18v vehkeisiin, jotka ei sopinut vanhoihin runkoihin suoraan. Makitan huollossa olivat joillekin vaihtanut veloituksetta uuden akun pohjan koneeseen, mutta itsellä käsisirkelistä olivat vain katkaisseet haitta nysän joka esti uuden akun sopimisen.

Akku jossa on tähden kuva on uutta mallia.
Rungon pohja pitäisi muistaakseni olla keltainen tai sisältää tähden kuva, jotta sopivat keskenään ilman muokkausta.
IMG_20220421_230133__01.jpg
IMG_20220421_230156.jpgIMG_20220421_230142.jpg
 
Jos asenne on tuo että 10Nm on vähintään niin pysyy kiinni... ei muuten pysy. Ja en itse todellakaan kyllä laittais vanteen pultteja pelksästään 80Nm jos 110-120 on speksattu. Tuossa täytyy kuitenkin myös miettiä mm. jarrujen aiheuttamat lämpölaajenemiset. pultin kiristyessä kannan aiheuttama kitka ja moni muu asia. Tuo taulukko on kait tarkoitettu perus pulteille jotka on hieman eri asia kuin perus renkaanpultit.
Eipä tuo taulukko sovi edes normi 5.6 pulteille. Esimerkiksi juuri tuo M12 5,6 suurin sallittu kiristysmomentti on 0,14 kitkalla 43 Nm.

Mutta enpä uskonut ennen tätä että auton renkaan vaihdostakin voi saada näin pitkän keskustelun. Tätä seuratessa voisi kuvitella että maantiellä tulisi useamminkin irtorenkaita vastaan. Vaan aika harvassa taitavat olla? Tokihan näitä aina silloin tällöin sattuu.

Jos tuntuu ettei osaa kiristää niitä pultteja tai muttereita oikein, kannattaa viedä liikkeeseen. Se ei montaa kymppiä maksa ja voi itse nautiskella vaikka kupin kahvia siinä samalla.
Tai ei niitä pultteja tai muttereita tarvitse edes itse osata kiristää oikein. Kunhan rengas pysyy paikalla ja kierteet ehjinä. :tup:
 
Jos tuntuu ettei osaa kiristää niitä pultteja tai muttereita oikein, kannattaa viedä liikkeeseen. Se ei montaa kymppiä maksa ja voi itse nautiskella vaikka kupin kahvia siinä samalla.
Mutta kun ne ei osaa sielläkään. Kaikille on varmasti tuttuja ne apinan raivolla katkeamispisteeseen kiristetyt pultit joita ei seuraavassa kausivaihdossa tahdo saada auki millään. Omalle kohdalle on osunut myös sellainen tapaus jossa kiristys oli unohtunut kokonaan ja pyörä meinasi tippua kotimatkalla, onneksi kolisi kuultavasti ennen irtoamistaan.

Että kyllä se paras vaihtoehto olisi opetella tekemään itse kiristys kunnolla.
 
Eipä tuo taulukko sovi edes normi 5.6 pulteille. Esimerkiksi juuri tuo M12 5,6 suurin sallittu kiristysmomentti on 0,14 kitkalla 43 Nm.

Mutta enpä uskonut ennen tätä että auton renkaan vaihdostakin voi saada näin pitkän keskustelun. Tätä seuratessa voisi kuvitella että maantiellä tulisi useamminkin irtorenkaita vastaan. Vaan aika harvassa taitavat olla? Tokihan näitä aina silloin tällöin sattuu.

Jos tuntuu ettei osaa kiristää niitä pultteja tai muttereita oikein, kannattaa viedä liikkeeseen. Se ei montaa kymppiä maksa ja voi itse nautiskella vaikka kupin kahvia siinä samalla.
Tai ei niitä pultteja tai muttereita tarvitse edes itse osata kiristää oikein. Kunhan rengas pysyy paikalla ja kierteet ehjinä. :tup:
Mikä ihme on "normi 5.6 pultti"? Suomessa/Euroopassa normilujuuksia on 8.8, 10.9 ja 12.9. Jotkut erikoiskiinnotystarvikkeet on 4.8.

Ilmeisesti katsoit tätä listaa Approximate values for metric coarse threads VDI 2230
Ikinä missään muualla en ole nähnyt 5.6 lujuutta. Jos katsoo 0,10 cof 8.8 kohdalta niin pätee melko tarkasti tuo M12 80Nm ohje kaikkiin ruuvikokoihin.

Tällä ei kuitenkaan ole juuri mitään tekemistä renkaan pulttien kanssa kun mistään yleistaulukosta tai nyrkkisäännöistä ei näe mitä materiaalia tai millä nousulla se renkaan pultti on.
 
Joo kyllä valitettavasti itsellekkin on osunut Vianorin jäljiltä sellaisia pultteja jotka on on hakattu ilmamopolla niin kireälle että on saanut hakea pitkää jatkovartta sen avaamiseen.

Mutta tosiaan ei tuosta renkaanvaihdosta kannata tehdä liian vaikeata, jos vetää normi ristikkoavaimella tai lyhyellä varrella niin aika vaikeata niitä pultteja on saada edes liian kireälle. Itse tein tällä kertaa tosiaan siten että akkuvääntimellä + 110nm momenttisaumalla kiinni ja sitten käsin testasin että on suunnilleen oikein.
 
Renkaiden vaihtajille:
 
Mikä ihme on "normi 5.6 pultti"? Suomessa/Euroopassa normilujuuksia on 8.8, 10.9 ja 12.9. Jotkut erikoiskiinnotystarvikkeet on 4.8.

Ilmeisesti katsoit tätä listaa Approximate values for metric coarse threads VDI 2230
Ikinä missään muualla en ole nähnyt 5.6 lujuutta. Jos katsoo 0,10 cof 8.8 kohdalta niin pätee melko tarkasti tuo M12 80Nm ohje kaikkiin ruuvikokoihin.

Tällä ei kuitenkaan ole juuri mitään tekemistä renkaan pulttien kanssa kun mistään yleistaulukosta tai nyrkkisäännöistä ei näe mitä materiaalia tai millä nousulla se renkaan pultti on.
Itse asiassa katselin tätä esitettä: https://www.ferrometal.fi/media/downloads/catalogues/tekn_fin.pdf
Ja pointtini oli juuri tuo ettei tuo "nyrkkisääntö" sovi edes normipulteille. Hieman epäselvästi näköjään kirjoitin.

Jos katsoo tuota sinun laittamaasi linkkiä samalla kitkalla, niin näyttää olevan 4.8 pulteille maksimi 27 Nm. Melko raju verratuna tuohon 80Nm.

Tässä suzukin huoltokirjasta "perus" pulttien kiristysmomentteja:
1650612330706.png


Mutta se siitä kiristämisestä...
 
Mutta kun ne ei osaa sielläkään. Kaikille on varmasti tuttuja ne apinan raivolla katkeamispisteeseen kiristetyt pultit joita ei seuraavassa kausivaihdossa tahdo saada auki millään. Omalle kohdalle on osunut myös sellainen tapaus jossa kiristys oli unohtunut kokonaan ja pyörä meinasi tippua kotimatkalla, onneksi kolisi kuultavasti ennen irtoamistaan.

Että kyllä se paras vaihtoehto olisi opetella tekemään itse kiristys kunnolla.
Rengasliikkeet muistuttavat aina jälkikiristyksen tarpeesta eikä syyttä. Yhden kerran pyörä on ollut käytännössä irti (kiristys unohtunut yhdestä pyörästä luultavasti kokonaan) ja muutaman kerran jälkikiristettäessä on löytynyt parista pultista tiukattavaa. Välillä taas on vedetty sen verran varmasti kiinni, että tien päällä auton omalla pienellä rengasavaimella olisi saanut oikeasti nähdä vaivaa.

Itse kun olen lukemattomia kertoja irrottanut renkaita ja laittanut kiinni, niin koskaan ei ole löytynyt jälkikiristettävää.
 
Aikojen alussa pidin kiinni siitä 100km säännöstä eli renkaanvaihdon jälkeen autolla ajetaan n. 100km ja sen jälkeen tarkastetaan kiristys, eipä ole tuotakaan tullut tehtyä koska tarvetta ei ole vain ollut.

Mutta tämä varmaan kuuluisi renkaanvaihtoketjuun joten se tästä.
 
Eipä tuo taulukko sovi edes normi 5.6 pulteille. Esimerkiksi juuri tuo M12 5,6 suurin sallittu kiristysmomentti on 0,14 kitkalla 43 Nm.

Mutta enpä uskonut ennen tätä että auton renkaan vaihdostakin voi saada näin pitkän keskustelun. Tätä seuratessa voisi kuvitella että maantiellä tulisi useamminkin irtorenkaita vastaan. Vaan aika harvassa taitavat olla? Tokihan näitä aina silloin tällöin sattuu.

Jos tuntuu ettei osaa kiristää niitä pultteja tai muttereita oikein, kannattaa viedä liikkeeseen. Se ei montaa kymppiä maksa ja voi itse nautiskella vaikka kupin kahvia siinä samalla.
Tai ei niitä pultteja tai muttereita tarvitse edes itse osata kiristää oikein. Kunhan rengas pysyy paikalla ja kierteet ehjinä. :tup:
Tänään matkalla tampere - hyvinkää oli matkalla 2 kpl autoja joissa rengas lähtenyt irti

E: ja itsellä kerran ollut rengasliikkeen toimesta pakettiauton peltivanne löysällä, kun pysähdyin katsomaan mikä tärinän aiheuttaa pystyi pultit pyörittämään käsin pois, useamman kerran vedetty kierteet rikki rengasliikkeessä myöskin.. eli jos haluaa varmasti hyvin tehdyn renkaanvaihdon.. tee se itse
 
Rengasliikkeet muistuttavat aina jälkikiristyksen tarpeesta eikä syyttä. Yhden kerran pyörä on ollut käytännössä irti (kiristys unohtunut yhdestä pyörästä luultavasti kokonaan) ja muutaman kerran jälkikiristettäessä on löytynyt parista pultista tiukattavaa. Välillä taas on vedetty sen verran varmasti kiinni, että tien päällä auton omalla pienellä rengasavaimella olisi saanut oikeasti nähdä vaivaa.

Itse kun olen lukemattomia kertoja irrottanut renkaita ja laittanut kiinni, niin koskaan ei ole löytynyt jälkikiristettävää.

Rengasliikkeessä kymmeniä vuosia työskennelleenä voin sanoa, että yllättävän usen tulee vastaan autoja, joissa jälkikiristys on jäänyt tekemättä ja pyörä lähtenyt ajossa irti, siitä varoittaminen kannattaa ottaa tosissaan. Jälkikiristyshän koskettaa käytännössä ainoastaan alumiinivanteita, peltivanne toimii "jousena" itsessään eikä itsestään pääse löystymään. Koska se jälkikiristys hyvin monelta jää kuitenkin tekemättä, ne pultit usein laitetaan mieluummin karvan verran liian kireälle, kuin hieman liian löysälle. Vaikka se tavallaan väärin onkin, on se kuitenkin pienemmän tuskan tie ja turvallisempi vaihtoehto kaikille. Ilman mitään momenttivarsia, momenttiavaimiakin sillä pulttikoneella pyöriä kiristettäessä sitä työkseen tekevällä tulee kyllä ranteeseenkin melkoisen tarkka "momentti". Pultin ylenpalttinen juuttuminen kuitenkin usein johtuu jostakin muusta, kuin liiallisesta kiristyksestä. Yleisiä syitä on mm vääränlainen pultti, vääränlainen kartio puree todella tiukkaan, tai löystyy vähän väliä. Myös joillain tietyillä automalleilla on taipumus jumittaa oikeatkin pultit aina. Vaikka toki voi jossakin olla töissä joku kiiretuuraaja tms tunari, kyllä siihen yleensä kokeneempi kollega puuttuu jos joku alkaa liian kovaan niitä pultteja ampumaan kiinni, siitä harvoin on kysymys.

Yleisin vastaan tullut syy pyörän irtoamiseen renkaanvaihdon jälkeen on se, että pois otetusta vanteesta on jäänyt soviterengas pyörän napaan kiinni ja uusi vanne on laitettu tämän päälle. Näin tehtäessä se uusi vanne ei kunnolla sovi paikalleen ollenkaan. Näitä tapahtuu erittäin usein, sekä kotivaihtajille, että ns ammattilaisille, joilla ei kuitenkaan ole riittävästi kokemusta ja tarkkuutta. Jälkikiristyksen tekemättä jättäminen tulee vasta pitkällä toisena tämän jälkeen syynä pyörien irtoamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistanpa sen ainoan kerran kun renkaat laitettu alle rengasliikkeessä. Sanotaan nyt merkkikin, Vianor.
Vituralleen kaikki mitä voi. Pultit väärät, soviterenkaat väärät. Onneksi mitään ei tapahtunut. Näissähän on kiire apulaisia haalittu kun kuumin sesonki päällä. Opiskelijoita, tuttuja yms.
Tämän jälkeen vaihtanut kyllä itse.
Täytyy vielä todeta että rengasliike havaitsi nämä virheet kun kävin sesongin ulkopuolella jostain muusta syystä toisessa liikkeessä.
 
Ostin vuosi sitten keväällä halpis momenttiavaimen renkaiden kiristykseen. Tyhmänä tullut pidettyä varastoituna momenttiasetuksella 120Nm. Nyt selvisi vahingossa, että asetus pitäisi nollata aina käytön jälkeen.

Onko mitään aavistuksia miten herkästi nuo menee paskaksi?
Eli onkohan tuo avain nyt käyttökelvoton sitten?
Mihin suuntaan avaimen toiminta muuttuu, kun jousi sisällä väsähtää? Nyt kun asetus on 120Nm, niin naksahtaako kevyemmällä väännöllä vai antaako kiristää liikaa?
 
Ostin vuosi sitten keväällä halpis momenttiavaimen renkaiden kiristykseen. Tyhmänä tullut pidettyä varastoituna momenttiasetuksella 120Nm. Nyt selvisi vahingossa, että asetus pitäisi nollata aina käytön jälkeen.

Onko mitään aavistuksia miten herkästi nuo menee paskaksi?
Eli onkohan tuo avain nyt käyttökelvoton sitten?
Mihin suuntaan avaimen toiminta muuttuu, kun jousi sisällä väsähtää? Nyt kun asetus on 120Nm, niin naksahtaako kevyemmällä väännöllä vai antaako kiristää liikaa?

Helppohan tuo on tarkistaa, 120nm tarkoittaa 12kg kuormaa metrin varren päässä.
 
Ostin vuosi sitten keväällä halpis momenttiavaimen renkaiden kiristykseen. Tyhmänä tullut pidettyä varastoituna momenttiasetuksella 120Nm. Nyt selvisi vahingossa, että asetus pitäisi nollata aina käytön jälkeen.

Onko mitään aavistuksia miten herkästi nuo menee paskaksi?
Eli onkohan tuo avain nyt käyttökelvoton sitten?
Mihin suuntaan avaimen toiminta muuttuu, kun jousi sisällä väsähtää? Nyt kun asetus on 120Nm, niin naksahtaako kevyemmällä väännöllä vai antaako kiristää liikaa?

EI niitä käsittääkseni "kukaan" ikinä välissä nollaa ja hyvin toimivat. Helpoiten momenttiavaimen hajottaa käyttämällä sitä pultin avaamiseen. Tähän voi olla poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen se on ohjeissa kielletty.
 
Helppohan tuo on tarkistaa, 120nm tarkoittaa 12kg kuormaa metrin varren päässä.

Eli 10 litran vesiämpäri roikkumaan vaakatasossa olevan metrin tangon päähän ja ei saa naksahtaa. :)

EI niitä käsittääkseni "kukaan" ikinä välissä nollaa ja hyvin toimivat. Helpoiten momenttiavaimen hajottaa käyttämällä sitä pultin avaamiseen. Tähän voi olla poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen se on ohjeissa kielletty.

Ja tarkoitat nimenomaan näitä parin kympin halpa-avaimia? Kalliimmat laatukamppeet on aina asia erikseen.
 
Onko noita "käämittömiä" induktiokuumentimia olemassa kiinankopioina harrastehommiin? Ebayn haku tarjoaa vaan noita käämillisiä jotka tahtoo kuumentaa väkisellä myös ympäröiviä osia itse kuumennettavan mutterin/pultin lisäksi. Tälläinen kuvassa oleva/vastaava on paljon tarkempi kuumentamaan vain haluttua osaa ja ei lähde kuumentamaan muita ympärillä olevia. Mahtuu myös paljon helpommin ahtaampiin paikkoihin kun ei tarvitse väännellä kelaa eri muotoihin ja toivoa että mahtuu paikalleen myös niin että toimii ilman että alkaa myös väärät paikat käryämään. Niin kalliita nuo kuvanmukaiset ammattivehkeet että ei järkeä hommata harrastehommiin kun käyttö on niin satunnaista.

Saa olla nestejäähdytteinen mutta hinta vaan ois kivempi saada alas. Nuo ammattivehkeet maksaa niin paljon että tulis harrastehommiin liikaa hintaa mokomalle.

1651102091697.png
 
Eli 10 litran vesiämpäri roikkumaan vaakatasossa olevan metrin tangon päähän ja ei saa naksahtaa. :)

Vaikka, mutta itse käyttäisin vaikka kalavaakaa tms. Ja jatkoakaan ei avaimelle tartte tehdä jos käyttää matikkaa, mun järjen mukaan se on 24kg 0,5m varren päässä.
 
Onko noita "käämittömiä" induktiokuumentimia olemassa kiinankopioina harrastehommiin? Ebayn haku tarjoaa vaan noita käämillisiä jotka tahtoo kuumentaa väkisellä myös ympäröiviä osia itse kuumennettavan mutterin/pultin lisäksi.

Itsellä n. 200e maksava 1000W kiinan wattia omaava kuumennin, juuri noilla irtokäämeillä. Riippuen mitä tekee, voi tuo laite olla ihan näppärä, esim. kuvassa irroitettu kaksi 40v suolassa uitettua lokasuojan M10 mutteria tulipellistä, joihin ei oikein mahdu edes mitään työkalua saati sitten isoa laitetta kuumentamaan. Käämit sai juuri käännettyä niin että lämmitti mutterin punahehkuiseksi, eikä edes massat syttyneet palamaan. Mutta jos on tarkoitus puljata yli M10 koon kanssa, niin sitten joku järeämpi laite paikallaan.
 

Liitteet

  • IMG_2063.jpeg
    IMG_2063.jpeg
    196,6 KB · Luettu: 148
Mikähän noista makitan 18v lineupin mutterimopojen rungoista riittää pyöränpulttien avaamiseen? Noita mokomia on monella eri speksillä: 180, 220, 500, 580 Nm... DTW300Z speksattu 580Nm avaamiseen, joten tolla jatkossa saisi varmaan ruosteisetkin pultit vehkeistä irti kohtuu hyvin, ja tuo olis 1/2" karalla. Ehkä overkilliä pelkkään renkaitten vaihtoon, mutta jospa tolle olis käyttöä muutenkin.
 
Mikähän noista makitan 18v lineupin mutterimopojen rungoista riittää pyöränpulttien avaamiseen? Noita mokomia on monella eri speksillä: 180, 220, 500, 580 Nm... DTW300Z speksattu 580Nm avaamiseen, joten tolla jatkossa saisi varmaan ruosteisetkin pultit vehkeistä irti kohtuu hyvin, ja tuo olis 1/2" karalla. Ehkä overkilliä pelkkään renkaitten vaihtoon, mutta jospa tolle olis käyttöä muutenkin.
Mulla on tuo DTW300 ja nyt renkaita vaihtaessa ei tuo pyssy tainnut kahta kertaa iskeä, ennenkuin mutteri aukesi. Nämä siis syksyllä momenttiavaimella kiristetty 120Nm ja jälkitarkistettu. Eli voisin sanoa että riittää nyt ainakin renkaanvaihtoon.
Laitoin muuten yhden renkaan nyt kiinni 120Nm momenttisauvaa käyttäen ihan vertailun vuoksi, että miten sitten aukeaa taas syksyllä. Tarkistettu vielä avaimella, että on vähintään sen 120Nm.
 
Mikähän noista makitan 18v lineupin mutterimopojen rungoista riittää pyöränpulttien avaamiseen? Noita mokomia on monella eri speksillä: 180, 220, 500, 580 Nm... DTW300Z speksattu 580Nm avaamiseen, joten tolla jatkossa saisi varmaan ruosteisetkin pultit vehkeistä irti kohtuu hyvin, ja tuo olis 1/2" karalla. Ehkä overkilliä pelkkään renkaitten vaihtoon, mutta jospa tolle olis käyttöä muutenkin.
n. 500nm ei ole yhtään overkill... pakun pultit esim jos vaikka pakun pultit vaatii momentiksi 160-180nm (tämä vaan esimerkki mutta Ducatossa on noita lukemia) ja talven kun ovat muhineet paikallaan niin voipi tehdä tiukkaa jopa 500nm pyssyllä saada ne auki.

Edellinen omistaja yhdellä pakulla oli ollut pihi, ei tipan tippaa mitään voitelua pulteissa. Ekan kerran kun renkaita vaihtoi n. 3 metrin jatkovarren kanssa ei meinannut silti lähteä. piti ihan oikeasti pomppia päällä että lopulta jäätävän nirskauksen sekä pamauksen saattelemana aukesi. Nyt muutaman vaihtokerran aikana aina jotain rasvaa laittanut lisäksi niin nyt alkaa olemaan jo hieman inhimillisempi saada pultit auki ja ennenkuin kukaan tulee kitisemään pulttien rasvauksesta niin ovat kiinni pysyneet. Eikä ole jälkikiristyksessä yksikään liikahtanut vaikka kiristetty momenttivarrella ja monesti vielä käsin varmistan momenttiavaimella (tsekannut varrella kiristetyn pultin että missä momentissa momenttiavaimella alkaisi kiristymään ja on ollut pultin kireys todella lähelle varren speksattua momenttia)

Kaikki pultit mitkä olen nähnyt rikkinäisenä on ylikiristetty todella rajusti liikaa, kierretty väärille kierteille pyssyllä ilman että käsin on pultti eka laitettu alulle. Ja oikeastaan aina nuo rikkinäiset ovat olleet voitelemattomia.
 
Näistä pulttien rasvauksesta oli jo puhetta aikaisemmin, ei viitsisi enään kannata näistä alkaa vääntää. Itse tein tänä keväänä niin että putsasin teräshajalla ja tärpättirätillä. Aikaisemmin käytin myös kuparitahnaa mutta nyt jätin pois. Toki navan ympärille laitoin sitä koska muuten jumittuu vanne kiinni tehokkaasti. Ja tuo eri metallien aiheuttama korroosio aika akateeminen juttu. Ennemmin auto paalissa kuin jotain merkittävää vaikutusta.
 
Ennemmin auto paalissa kuin jotain merkittävää vaikutusta.

Kannattaa huomioida, että Suomen autokanta on vanhaa, olosuhteet kovat ja renkaita vaihdetaan vähintään kahdesti vuodessa. Siinä tulee aika monta avausta ja kiinnitystä ennen paalausta.
Etelän maissa voidaan ajaa samoilla renkailla vuoden ympäri, niin ei ne kierteetkään kulu samalla tahdilla. Asennetaan vain lumiketjut kelin vaatiessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ennemmin kai niitä pultteja joutuu vaihtamaan kun paskaa tms. välissä ja ei mene jengoilleen ja kierteet pilalla.
Edit, ja nyt menee offtopickiksi
 
Viimeksi muokattu:
Ennemmin kai niitä pultteja joutuu vaihtamaan kun paskaa tms. välissä ja ei mene jengoilleen ja kierteet pilalla.
Edit, ja nyt menee offtopickiksi
Itse en ole onnistunut paskomaan yhtään kierrettä vaikka on aina vedetty kuivana,takana jotain parisataa renkaanvaihtoa,huoltojen ja korjauksien yhteydessä on liikkeet kaksi kertaa paskoneet kierteet.
 
Mulla on tuo DTW300 ja nyt renkaita vaihtaessa ei tuo pyssy tainnut kahta kertaa iskeä, ennenkuin mutteri aukesi. Nämä siis syksyllä momenttiavaimella kiristetty 120Nm ja jälkitarkistettu. Eli voisin sanoa että riittää nyt ainakin renkaanvaihtoon.
Laitoin muuten yhden renkaan nyt kiinni 120Nm momenttisauvaa käyttäen ihan vertailun vuoksi, että miten sitten aukeaa taas syksyllä. Tarkistettu vielä avaimella, että on vähintään sen 120Nm.

135 Nm momenttisauvalla syksyllä päristelty kiinni ja ihan parin sekunnin iskemisellä dtw300 aukesi nyt keväällä.
 
Tuo kärkkäisen dtw300 runkoversio 5ah akullahan olisi hyvä setti, saisi mukaan yhden akun lisäksi. Pitääpä tilata tai käydä poistamassa, onkohan noissa voimahylsyissä isoja eroja? Lähinnä varmaan nyt tarvii pitkänä mallina tuon 17/19mm joka käy renkaisiin, ja sitten lyhempänä noita muitakin kokoja.
 
Tuo kärkkäisen dtw300 runkoversio 5ah akullahan olisi hyvä setti, saisi mukaan yhden akun lisäksi. Pitääpä tilata tai käydä poistamassa, onkohan noissa voimahylsyissä isoja eroja? Lähinnä varmaan nyt tarvii pitkänä mallina tuon 17/19mm joka käy renkaisiin, ja sitten lyhempänä noita muitakin kokoja.
Eipä noissa rengashylsyissä ole isoja vaatimuksia,ihan normaali laadukas hylsy kestää hyvin nuo momentit,lähinnä kannattaa valita ohuella seinämällä oleva hylsy joka sopii tiukempiinkin aluvanteisiin.
 
Tuo kärkkäisen dtw300 runkoversio 5ah akullahan olisi hyvä setti, saisi mukaan yhden akun lisäksi. Pitääpä tilata tai käydä poistamassa, onkohan noissa voimahylsyissä isoja eroja? Lähinnä varmaan nyt tarvii pitkänä mallina tuon 17/19mm joka käy renkaisiin, ja sitten lyhempänä noita muitakin kokoja.

Lyhyt 17mm hylsy ollut riittävän pitkä omiin vanteisiin. Hintoja kannattaa myös vakoilla paikalliselta k rautakauppiaalta, hyllyhinnat paikallisia renkaiden vaihtoon myyvät akkupumpun kanssa bundlattuna mikä on ihan näppärä laite.
 
Lähinnä varmaan nyt tarvii pitkänä mallina tuon 17/19mm joka käy renkaisiin, ja sitten lyhempänä noita muitakin kokoja.
Lyhyt 17mm hylsy ollut riittävän pitkä omiin vanteisiin.
Hylsyn pituutta suhteessa vanteeseen en ole tullut edes ajatelleeksi. Tapanani kun on aina ollut käyttää aina työteknisistä syistä vääntiön jatkovartta pyöränpultteja käsitellessä. Tällöinhän lyhyt hylsy voisi aiheuttaa rajoitteen lähinnä mutterien tai pulttien päiden pituuteen liittyen, josko on erityisen pitkät kupupäät tms. Teenkö tai ajattelenko jotain pahasti väärin?

Niinikään asiaan löyhästi liittyen en mitenkään jaksa uskoa, että tavallisella tai paljaalla voimahylsyllä erityisesti naarmuttaisi jotain vrt. hassuun muovipäällysteiseen. Ellei nyt hakkaa paikkoja työkalulla, niin kai siihen muoviin lähinnä tarttuu jotain hiekkaa joka lisää naarmuttamista.
 
Hylsyn pituutta suhteessa vanteeseen en ole tullut edes ajatelleeksi. Tapanani kun on aina ollut käyttää aina työteknisistä syistä vääntiön jatkovartta pyöränpultteja käsitellessä. Tällöinhän lyhyt hylsy voisi aiheuttaa rajoitteen lähinnä mutterien tai pulttien päiden pituuteen liittyen, josko on erityisen pitkät kupupäät tms. Teenkö tai ajattelenko jotain pahasti väärin?

Niinikään asiaan löyhästi liittyen en mitenkään jaksa uskoa, että tavallisella tai paljaalla voimahylsyllä erityisesti naarmuttaisi jotain vrt. hassuun muovipäällysteiseen. Ellei nyt hakkaa paikkoja työkalulla, niin kai siihen muoviin lähinnä tarttuu jotain hiekkaa joka lisää naarmuttamista.

Onnistuu usein kyllä pitkäkarainen kone ja lyhyt hylsy -yhdistelmäkin, joissain tapauksissa jopa lyhytkarainen kone ja lyhyt hylsy. Yleensä pyörienvaihdossa yleisesti suositaan lyhytkaraista konetta ja pitkää hylsyä, jolla saavutetaan huomattavasti parempi ergonomia. On myös alumiinivanteita, joissa pitkäkään kara ei ylety lyhyellä hylsyllä, eikä edes sillä pitkällä normaalilla voimahylsyllä. Paljon on myös vanteita, jossa tarvitaan ohut hylsy, välttämättä ei edes riitä se, että sen erityisen pyöränpulttihylsyn päältä ottaa sen muovisen suojaholkin pois. Tavallinen pitkä voimahylsy on se eniten käytetty hylsymalli noin yleisesti ottaen, se muoviholkillinen hylsy ei ole likimainkaan yhtä kestävä, toki kotivaihtajalla varmaan kestänee pitkään sekin. Eli jokainen valitkoon omaan tarpeeseensa sopivat vehkeet.
 
Lupasin päivittää vaimon klonkkariin vähän hifiä ja taustatutkimus osoittaa että ovikajarit on kiinni popniiteillä. Kun on enemmän kirvesmiehen vikaa ja työkaluja kuin peltisepän, niin taitaa joutua hommaamaan poranterä(sarja)n noiden irroitteluun. Onko suosituksia?
Menishän noi puuterätkin metalliin, mutta miksi jättää käyttämättä hyvä tilaisuus hommata uusia leluja...
 
Lupasin päivittää vaimon klonkkariin vähän hifiä ja taustatutkimus osoittaa että ovikajarit on kiinni popniiteillä. Kun on enemmän kirvesmiehen vikaa ja työkaluja kuin peltisepän, niin taitaa joutua hommaamaan poranterä(sarja)n noiden irroitteluun. Onko suosituksia?
Menishän noi puuterätkin metalliin, mutta miksi jättää käyttämättä hyvä tilaisuus hommata uusia leluja...

Varmaan ihan jollain tollasella pärjää Popniitti poranteräsarja 10 osaa | Motonet Oy
 
Lupasin päivittää vaimon klonkkariin vähän hifiä ja taustatutkimus osoittaa että ovikajarit on kiinni popniiteillä. Kun on enemmän kirvesmiehen vikaa ja työkaluja kuin peltisepän, niin taitaa joutua hommaamaan poranterä(sarja)n noiden irroitteluun. Onko suosituksia?
Menishän noi puuterätkin metalliin, mutta miksi jättää käyttämättä hyvä tilaisuus hommata uusia leluja...
Halvimmat on huonoja leikkaamaan ja kalliita ei kannata ostaa koska niiden hyötyjä ei saa käytettyä satunnaiskäytössä, varsinkaan käsiporalla. Magnum poranteräsarja Pro 19-os. 1-10mm tuossa pitäs olla ihan pätevä.

Nuo on tarkoitettu popniittien asennukseen. Voi niillä poistaakkin niittejä mutta en näe mitään järkeä ostaa popniittiteriä ainoaksi teräsarjaksi. Eihän tuossa ole edes koteloa noille.
 
Poranterä on aika hassu sana, koska kysymyksessä on pora. Nykykielesstä pora tarkoittaa porakonetta, esim. sähköpora.
 

Kyllä noilla yhdet kajarit irti saa, mutta poranterät on yksi sellainen työkalu, jossa selviää vähemmällä päänsäryllä (ja usein halvemmalla) kun ostaa mieluummin yhden hyvän, kuin pussillisen huonoja.
Ei popniitin irroittamiseen mitään "popniittiterää" tarvita, mikä tahansa poranterä periaatteessa käy. Paitsi puuterä ei tietenkään käy!
 
Hylsyn pituutta suhteessa vanteeseen en ole tullut edes ajatelleeksi. Tapanani kun on aina ollut käyttää aina työteknisistä syistä vääntiön jatkovartta pyöränpultteja käsitellessä. Tällöinhän lyhyt hylsy voisi aiheuttaa rajoitteen lähinnä mutterien tai pulttien päiden pituuteen liittyen, josko on erityisen pitkät kupupäät tms. Teenkö tai ajattelenko jotain pahasti väärin?

Niinikään asiaan löyhästi liittyen en mitenkään jaksa uskoa, että tavallisella tai paljaalla voimahylsyllä erityisesti naarmuttaisi jotain vrt. hassuun muovipäällysteiseen. Ellei nyt hakkaa paikkoja työkalulla, niin kai siihen muoviin lähinnä tarttuu jotain hiekkaa joka lisää naarmuttamista.

Juuri tätä lyhyt hylsy ja lyhyt karainen kone yhdistelmää tarkoitin. Jos pultin kolot olisivat syvemmät tai vanne voimakkaammin muotoiltu kone ottaisi vanteeseen kiinni ilman jatkovartta.
 
Juuri tätä lyhyt hylsy ja lyhyt karainen kone yhdistelmää tarkoitin. Jos pultin kolot olisivat syvemmät tai vanne voimakkaammin muotoiltu kone ottaisi vanteeseen kiinni ilman jatkovartta.

Jatkovarsi ei ole optimaalinen kaveri pulttimopon kanssa. Ylimääräisiin välyksellisiin (kuten jatkovarsi) liitoksiin hukkuu yllättävän paljon iskun voimasta. Ylipäätään pidempi varsi toimii myös "jousena", hukaten sekin voimaa.
 
Kyllä noilla yhdet kajarit irti saa, mutta poranterät on yksi sellainen työkalu, jossa selviää vähemmällä päänsäryllä (ja usein halvemmalla) kun ostaa mieluummin yhden hyvän, kuin pussillisen huonoja.
Ei popniitin irroittamiseen mitään "popniittiterää" tarvita, mikä tahansa poranterä periaatteessa käy. Paitsi puuterä ei tietenkään käy!
Poranterissä lähtisin katsomaan ensin omaa käyttöä, satasen setin saa tuhottua ihan yhtä nopeasti kuin 20€.. Eli jos tiedossa että taloudessa on huolimattomia käyttäjiä ostaisin 2 settiä. Yhden hyvän omaan käyttöön ja halvan niille jotka polttavat niin halvat kuin kalliit terät
 
Tuli laitettua tilaukseen tuo dtw300, pitää paikallisesta liikkeestä hakea hylsyt. Eiköhän tuo hintansa hauku, varsinkin jos mökille saan sen raktorin hankittua. Ja varmasti auttaa ruohonleikkurin teräpulttien avaamisessa ym, kun noita on välillä käsin vääntämällä saada auki.
 
Nyt kun taas on täällä noi renkaanvaihtotyökalut tapetilla, niin suosittelen kaikille kenellä on autossa vararengas, laittamaan konttiin, myös yhden käypäsen hysyn/vannehylsyn ja siihen riittävän pitkävartisen vääntimen. ~20€ investointi kaikkiaan ja säästää monelta ja isolta vitutukselta kun saat vaihdettua esim. rikkonaisen renkaan keskellä ei mitään. Luonnollisesti nämä työkalut toimivat myös kausivaihdossa kätevästi peräkontista.
 
Nyt kun taas on täällä noi renkaanvaihtotyökalut tapetilla, niin suosittelen kaikille kenellä on autossa vararengas, laittamaan konttiin, myös yhden käypäsen hysyn/vannehylsyn ja siihen riittävän pitkävartisen vääntimen. ~20€ investointi kaikkiaan ja säästää monelta ja isolta vitutukselta kun saat vaihdettua esim. rikkonaisen renkaan keskellä ei mitään. Luonnollisesti nämä työkalut toimivat myös kausivaihdossa kätevästi peräkontista.

Tämä on hyvä perusvääntimeksi, motonet 76-7067 MTX Tools Basic nivelväännin 1/2 600 mm | Motonet Oy

Teleskooppivartista avainta ei kannata hankkia, kaikki näkemäni ovat olleet melkoisen lepsuja, lisäksi se jatko-osa niistä lähtee aika herkästi irti. Kunnollinen tunkki ei kyytiin yleensä hyvin mahdu, mutta ~20cm laudanpätkä auttaa kummasti renkaanvaihdossa tienposkessa, kun sen voi laittaa sen auton oman lipsutunkin alle, ei uppoa ja keikahda ihan niin herkästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 137
Viestejä
4 503 120
Jäsenet
74 331
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom