Työkalut ja muut vehkeet

Missä noin halpa oli?

Kyseessä ei ole makitan oma vaan makitan akulla toimiva kiinalainen kone. Löytyy pulttipyssyä, puukkosahaa rälläkkää jne.. ja hinnaltaan 30 luokkaa ebaysta tai aliexpressistä. Mitään kovia odotuksia laadun suhteen noilta ei kannata odottaa.
 
Kerros nyt jokunen esimerkki. En ole oikeastaan tavannut sellaista laitetta, jolle ei olisi sopivaa käyttötarkoitusta akullisena. Joku pylväsporakone on ehkä siinä rajoilla. Mielestäni lähes kaikille työkaluille löytyy sopiva akkuratkaisu momenttiavaimesta moottorisahaan.
Halkaisu ja katkaisusirkkeli,pölynimuri, iso rälläkkä ja rälläkkä yleensä hiontahommissa.Toki kaikkiin löytyy akkuvehkeet mutta ne ei ole 18V vehkeitä eikä halpoja.
 
Halkaisu ja katkaisusirkkeli,pölynimuri, iso rälläkkä ja rälläkkä yleensä hiontahommissa.Toki kaikkiin löytyy akkuvehkeet mutta ne ei ole 18V vehkeitä eikä halpoja.

Akkukäyttöinen kompressorikin tuntuu vähän markkinamiesten vitsiltä mutta eiköhän silläkin jotain käyttöä keksi, vaikka ilmaa renkaisiin. Ilmantuotto oli aika vaatimaton.

DeWaltilla näytti olevan muutamia 54 voltin vehkeitä.
 
Akkukäyttöinen kompressorikin tuntuu vähän markkinamiesten vitsiltä mutta eiköhän silläkin jotain käyttöä keksi, vaikka ilmaa renkaisiin. Ilmantuotto oli aika vaatimaton.
Joo, kyllä on työkoneita ja niillä käyttökohteita missä akkukäyttöinen ei ole se ekana. mieleen tuleva juttu.

Kompura, tarpeesta riippuen vaatii niin paljon tehoa että ovat verkkovirta koneita, ja polttiskoneita.

Mutta vihjaat lopussa autonrenkaiisiin, niin ihan ns 18v työkalu akuilla toimivat kyllä laiskalla miehellä korvaa jalkapumpun.

Mutta jos ajatus nyt oli ensin dissata kaikki akkutyökalut ja nyt mietinnässä että mikä ei olisi hyvä, niin Työmaalämmitin, meinasin ensin sanoa kuumailmapuhallin, mutta monella on käyttökohteita missä akkukäyttöinen on suorastaan eriomainen.

Metsurin moottorisaha usein myös listalla missä polttis vetää pidemmän korren, mutta nyky akkusahoilla moni pärjää tyytväisenä kesämökin satunnaisesta puunkaadosta.

Nurmikonleikkurit, trimmerit rivari tai pienen OK tontin kanssa akkutrimmeri monella jo polttiksen vaihtoehto, rivarin nurmikko voi mennä akku nurmikonleikkurilla. Jos vaihtoehtona on verkkovirtakone niin niihin verrattuna peli jo laajasti nähty.


Jopa teollisuudessa, akkukoneet on vallanneet alaa. siis pakoissa joissa myös paineilmaa saatavilla. Ei , eivät ole syrjäyttäneet, vaan tulleet rinnalle.
 
En tiedä kuka on keksinyt että käyttää moottoriöljyä kun hypoidia noissa kuuluis käyttää. Rattaita tuolla voidellaan kuitenkin. Eli perus askiöljyä.

Kränzle haluaa pesureihinsa ns. moottoriöljyä, ainakin Kärcherin ja Nilfiskin koneet tahtovat taas paksumpaa tavaraa eli askiöljyä vastaavaa kamaa.
Rattaitahan noissa konsturktioissa harvemmin on, vaan moottorin perässä oleva "spiraalilevy" ja mäntien takapäät ovat yleensä öljykylvyssä.
 
Käyttötarkoituksen keksinee mille vaan. En nyt ala yksittäisiä laitteita listaamaan mutta mitä noita olen tutkaillut niin muutama asia tulee mieleen akkuvehkeistä:

Paino. Akkukoneet painavat selkeästi enemmän.

Teho ja vääntö. Tämä nyt on ihan matematiikkaa niin kauan kunnes tulee yli 200 voltin akut.

Hinta. Ero saattaa olla kolminkertainen. Toki perus tekkiläisen palkoilla tämä ei tunnu missään :)

Luotettavuus. Johdollisen laitteen voit unohtaa laatikkoon vuosiksi ja se toimii heti.

Onhan noilla akkukoneilla paikkansa mutta monesti pärjää vanhalla johdollisella jos vaan on sähköä paikalla. Itsellä käytössä esim. noin 35 vuotta vanha Boschin porakone. Nämä nykyiset patterivehkeet ovat todennäköisesti ser-kamaa 35 vuoden päästä eikä niihin saa akkuja kun valmistajan tekniikka on ehtinyt muuttumaan 2-3 kertaa.

Jos niitä työkaluja käyttää enemmän kuin kerran vuoteen, niin kyllä hyvin monessa hommassa osaa arvostaa sitä johdottomuutta. Ei tulisi mieleenkään korvata esim. akkuporakonetta johdollisella. Mitä tulee tehoon ja vääntöön, niin näytäppä joku johdollinen 1/2" mutterimopo, joka lupailee yli 1500Nm avaamiseen? Aivan ei taida montaa kuluttaja laitetta olla. Akkukoneissa löytyy useammaltakin valmistajalta pelkkä runko ihan kohtuu rahalla. Toki on joitakin työkaluja kuten kompressori, jotka kuluttavat niin paljon virtaa, ettei akuilla saada riittävää tehoa.
 
Onko jollain kokemuksia näistä varsiakkuimureista, että millainen on hyvä ja mitä huomioida? Ja mikä malli esimerkiksi.

Varsi-imuri Ryobi R18SV7-0 18V Ryobilla oli joku tällänen, kärkkäisellä 3/5 tähteä. tai https://www.punavuorenrauta.fi/maki...zA2Q05g8WDxUlpMPRVCr5v8AaAopwEALw_wcB#reviews

Juu, ilmeisesti ovat ns. vähän leluja, mutta mitä nyt töihin tuli joku halpa makita niin kätevähän tuo oli auton imuroinnissa ja pikkuroskissa. Ja akunvaihto nopeasti on kyllä plussaa näissä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämän härpäkkeen virallinen nimi on? Sokkaprikka? Sokkarengas?

Ja mikä on nimeltään oikea työkalu, millä noi kuuluu avata?

Noita pirulaisia tulee aina silloin tällöin vastaan ja haluaisin hankkia kunnon työkalun avaamista ja sulkemista varten, koska ruuvarilla/muilla räpellyksillä paikat monesti ottaa vähän osumaa.
Lukkorengaspihdit on oikea työkalu millä aukeavat ja noitahan on kahdenlaisia eli toisia pitää taivuttaa sisäänpäin ja toisia ulospäin ja kumpaankin löytyy pihdit. Tuo kuvassa oleva taipuu ulospäin.
 
Pakko kehua tämän tyylisiä: Lukkorengaspihdit, sarja
Toimii sisään- ja ulospäin. Hinnaltaan ns. ilmaset, isompiin löytyy meiltä erilliset "kiinteät".
Mutta juuri tolla bilteman sarjalla onnistunut kaikki mitä tarvinnut kotona. Vähänhän on rimpulat, mutta hyvin pärjännyt.
Meidän isommat on jo ammattikäyttöön työkoneisiin tarkoitettuja, merkki tuntematon ja ikä varmaan +30v. Mutta ei ole tarvinnut kotona, eli pikkuautoissa, mopoissa tai puutarhapäristimissä.

Edit: Ammattikäyttöönhän nuo voivat lelut olla, mutta iso harppaus eteenpäin ruuvareista/piikiksi hiotuista kärkipihdeistä on.
 
Viimeksi muokattu:
Ylihuomenna Lidlissä pulttikonetta tarjolla edullisesti:

1650364065040.png
 
Paljonko tässä oli nyt vääntöä? Aukeaako talven raiskaamat pultit kuinka helposti?
Omassa noin 3 vuotta sitten ostetussa on säätönamiskaa 400nm saakka. Kyllä tuolla on auennut helpostikin momenttiavaimella n. 120nm kiristetyt pultit. Kovin tiukkaan runtattuja saakin sitten jyskytellä sen verran pitkään, että olen ottanut tavaksi normi rengasraudalla ottaa tiukat pois ja loput pulttimopolla.

edit. tuossa jonkin sortin arvostelu
 
Paljonko tässä oli nyt vääntöä? Aukeaako talven raiskaamat pultit kuinka helposti?

Eipä tuossa kauheasti ole, silti näppärä vehje monessa paikkaa. Kaveriksi vaikka se pienempi iskevä ruuvinväännin, se on hyvä peli myös auton purku- ja kokoonpanohommissa. Iskevä porakone tai pelkkä porakoneelle varovainen suositus pitää kotinurkissa varalla, kuten myös puukkosaha. Rälläkkä on aivan alitehoinen paska, sitä ei kannata ostaa.

Muistaakseni jossain välissä oli kuumailmapuhallintakin myynnissä, sille olisi talvella löytänyt käyttökohteita paikallista sulatusta tehdessä.

Näistäkin oli vissiin saksassa myynnissä parempi Pro sarja hiiliharjattomilla moottoreilla missä enempi tehoa.
 
Muistutus sitten että noilla valmistajan ilmoittamilla väännöllä voi korkeintaan pyyhkiä persettä tai vertailla saman valmistajan koneiden suhteellista vääntöä. Mittaustavalle ei ole mitään standardia niin ne luvut on kaavittu millon milläkin laskukaavoilla.

YouTubessa Torque Test Channelilla on hyviä vertailuja, parksideä ei kyllä taida löytyä.
 
Omassa noin 3 vuotta sitten ostetussa on säätönamiskaa 400nm saakka. Kyllä tuolla on auennut helpostikin momenttiavaimella n. 120nm kiristetyt pultit.

Pienenä yksityiskohtana, että aukipäin vaadittu momentti on pienempi kuin kiristetty. Koska kiristyksessä venytetään kierrettä ja kitka vaikuttaa enemmän, niin voimantarve on isompi. Ellei nyt pultti/mutteri ole ihan ruostunut yhteen, niin esimerkissä aukeamismomentti on todennäköisesti alle 100 Nm. Pystyykö sillä momenttiavaimella mittaamaan aukipäin?
 
Eikös Lidlillä ole ihan ok palautusoikeus, avaa paketin varovaisesti, toteaa ollaanko lähellekkään vaadittua väännön osalta ja jos ei ole niin takaisin kauppaan?
 
3v sitten ostin omani, niin aukoo rengaspultit mutta vähänkään jumissa olevat alustan pultit jää aukomatta mitkä omalla ilmavääntimellä aukeaa kyselemättä. Takuun toimivuutta tuli testattua. Hajosi ensimmäisenä syksynä, tai akku hajosi ei lähtenyt lataamaan. Piti viedä takaisin, mutta unohtui. Viime syksynä viimein vein ilman kuittia vehkeen lidliin. Muutaman viikon päästä tuli uusi konepaketti postissa. Eli takuun toimivuudesta pisteet.
Ostaisin kuitenkin, saahan siinä akun mukana mikä maksaa sen 30e lidlissä, jos muita parksiden koneita on.
 
Pienenä yksityiskohtana, että aukipäin vaadittu momentti on pienempi kuin kiristetty. Koska kiristyksessä venytetään kierrettä ja kitka vaikuttaa enemmän, niin voimantarve on isompi. Ellei nyt pultti/mutteri ole ihan ruostunut yhteen, niin esimerkissä aukeamismomentti on todennäköisesti alle 100 Nm. Pystyykö sillä momenttiavaimella mittaamaan aukipäin?
No tarkoitinkin 120nm kiristetyt pultit renkaanvaihdon yhteydessä ja niiden avaamista sitten seuraavassa vaihdossa. Veikkaan että on tiukemmassa aukipäin talven jäljiltä kuin kiristäessä. Voisi kai sillä momenttiavaimella mittailla myös vastapäivään, mutta empä ole moiseen alkanut.
En kyllä tuota Parksidea suosittele mihinkään ammattikäyttöön, ne on sitten kokonaan eri hintaluokan vehkeitä. Mutta tuo vekotin reippaasti alta satasen on varmasti aivan käypä kampe tavalliseen autotallikäyttöön, eli ne renkaanvaihdot lähinnä. Alustarempoissakin tuolle ollut käyttöä, mutta kylläpä ne useimmiten on alustanpultit niin jumissa että tarvii kovasti lämpöä ja liukkaria ennenku alkaa homma luistamaan...
 
Pienenä yksityiskohtana, että aukipäin vaadittu momentti on pienempi kuin kiristetty. Koska kiristyksessä venytetään kierrettä ja kitka vaikuttaa enemmän, niin voimantarve on isompi. Ellei nyt pultti/mutteri ole ihan ruostunut yhteen, niin esimerkissä aukeamismomentti on todennäköisesti alle 100 Nm. Pystyykö sillä momenttiavaimella mittaamaan aukipäin?

Teoriassa, mutta kun palataan reaalimaailmaan ja autonrenkaisiin niin ei todellakaan aukea kevyemmin sen jälkeen on uitettu talven verran suolassa, tai yleensäkin ollut tarpeeks kauan kiinni, pelkkä aika riittää siihen että saattaa tarvita metristä jatkovartta että aukevat, vaikka olis ihan oikeaan momenttiin joskus laitettu.
 
Teoriassa, mutta kun palataan reaalimaailmaan ja autonrenkaisiin niin ei todellakaan aukea kevyemmin sen jälkeen on uitettu talven verran suolassa, tai yleensäkin ollut tarpeeks kauan kiinni, pelkkä aika riittää siihen että saattaa tarvita metristä jatkovartta että aukevat, vaikka olis ihan oikeaan momenttiin joskus laitettu.

Jos pultti/mutteri liitos on tarkoitus avata, niin se pitää voidella ja puhdistaa. Tämä unohtuu tosi monelta siinä renkaidenvaihtohuumassa, eivätkä rengasfirmatkaan sitä tee.
Jos renkaat vaihtaa kahdesti vuodessa, niin siinä ei ehdi asianmukaisesti kiinnitetty liitos jumiutua.
Myös momenttiavaimen käyttö on kyseenalaista, jos kiristää likaiselle kierteelle.

Hyvä apuväline puhdistukseen on akun napaharja ja sitkeää vesivaseliinia kierteeseen, niin varmasti irtoaa kevyesti seuraavan kerran. Paitsi jos kierteet on ehditty jo murjoa.
 
Itellä FXA pulttikone (akulla) 400nm muka pitäs tehoa olla.

Auton renkaat 175nm vedetty kiinni niin eipä se niitä jaksa aukoa.

FXA nyt muuten ihan jees K-raudan "merkki" tuote. Ei toki ammattikäyttöön sovi, mutta satunnaisiin hommiin olleet jees. Sama akku käy kaikkiin sarjan vehkeisiin nykytyylin mukaan.
 
Aik
Jos pultti/mutteri liitos on tarkoitus avata, niin se pitää voidella ja puhdistaa. Tämä unohtuu tosi monelta siinä renkaidenvaihtohuumassa, eivätkä rengasfirmatkaan sitä tee.
Jos renkaat vaihtaa kahdesti vuodessa, niin siinä ei ehdi asianmukaisesti kiinnitetty liitos jumiutua.
Myös momenttiavaimen käyttö on kyseenalaista, jos kiristää likaiselle kierteelle.

Hyvä apuväline puhdistukseen on akun napaharja ja sitkeää vesivaseliinia kierteeseen, niin varmasti irtoaa kevyesti seuraavan kerran. Paitsi jos kierteet on ehditty jo murjoa.
Aikaisemmin laitoin myös ohuelti kupari rasvaa mutta nyt ei kuulemma suositella mitään rasvaa väliin. Korkeintaan mutteritervaa. En oo nyt sitten laittanut mitään. Ikävästi kyllä kirskahtaa pultit kiristäessä.
 
Jos pultti/mutteri liitos on tarkoitus avata, niin se pitää voidella ja puhdistaa. Tämä unohtuu tosi monelta siinä renkaidenvaihtohuumassa, eivätkä rengasfirmatkaan sitä tee.
Jos renkaat vaihtaa kahdesti vuodessa, niin siinä ei ehdi asianmukaisesti kiinnitetty liitos jumiutua.
Myös momenttiavaimen käyttö on kyseenalaista, jos kiristää likaiselle kierteelle.

Hyvä apuväline puhdistukseen on akun napaharja ja sitkeää vesivaseliinia kierteeseen, niin varmasti irtoaa kevyesti seuraavan kerran. Paitsi jos kierteet on ehditty jo murjoa.
Ja jos autolla on ikää niin myös vannetta vasten tulevaa napaa/jarrulevyä kannattaa hieman harjata teräsharjalla. Yllättävät tiukkaan tarttuvat etenkin peltivanteet kiinni ruostuessaan.
 
Aik
Aikaisemmin laitoin myös ohuelti kupari rasvaa mutta nyt ei kuulemma suositella mitään rasvaa väliin. Korkeintaan mutteritervaa. En oo nyt sitten laittanut mitään. Ikävästi kyllä kirskahtaa pultit kiristäessä.
Kuparirasvaa kyttänyt vuosikymmenet. Miksikö ei enää suositella? Vaikea kuvitella ilmankaan, kirskahdus/jumiutuminen ja jopa pultin katkeaminen huono vaihtoehto.
 
Kun vaan ne kierteet on puhtaat ja kiristysmomentti oikea, niin ei sen pultin pitäisi jumiin jäädä eikä katketa vaikka väliin ei mitään rasvaa laitakaan.

Rasva siellä kierteen välissä muuttaa melkoisesti sitä oikeaa kiristysmomenttia, varmaankin siksi sellaista ei sinne väliin suositella. Ei valmistaja voi kokeilla kaikkia miljardia erilaista voiteluainetta mitä kukin voi keksiä sinne kierteisiin laittaa ja ohjeistaa niille oikeaa kiristysmomenttia.

Kuiva ja puhdas kierre oikealla momentilla toimii kuten valmistaja on sen suunnitellut ja lähtee oman kokemukseni mukaan kyllä aukikin oikein hyvin.
 
Kun vaan ne kierteet on puhtaat ja kiristysmomentti oikea, niin ei sen pultin pitäisi jumiin jäädä eikä katketa vaikka väliin ei mitään rasvaa laitakaan.

Rasva siellä kierteen välissä muuttaa melkoisesti sitä oikeaa kiristysmomenttia, varmaankin siksi sellaista ei sinne väliin suositella. Ei valmistaja voi kokeilla kaikkia miljardia erilaista voiteluainetta mitä kukin voi keksiä sinne kierteisiin laittaa ja ohjeistaa niille oikeaa kiristysmomenttia.
Erilaiset rasvat, töhnät on suosittuja kotirenkaan vaihtajalla, onko heittää kuinka haitallisia ne on tuon kiristämisen kannalta, jos ei muista tarkistaa momenttia myöhemmin, tai jos sen tarkistamisen tekee.

Kommenttisi jälkeen varmaan osa vetää ylikireelle, mutta rasva ei kai vähennä niitä riskejä mitä syntyy ylikireelle vätämisestä niissa autoissa joissa heikohkot pulti/vastapuoli.
 
Kommenttisi jälkeen varmaan osa vetää ylikireelle, mutta rasva ei kai vähennä niitä riskejä mitä syntyy ylikireelle vätämisestä niissa autoissa joissa heikohkot pulti/vastapuoli.
Voitelu pienentää kierteen kitkaa joten pultti venyy tai jopa katkeaa paljon helpommin kuin kuivalla kierteellä.

Jos vaikkapa kuivalle kierteelle on ilmoitettu kiristysmomentti 100Nm ja pultti tiukataan näin, saadaan pulttiin pitkittäinen jännitys X.

Laitetaan kierteisiin rasvaa ja kierretään samaan momenttiin 100Nm. Pultti pyörii paljon kevyemmin koska kierteen kitka pieneni -> pultin jännitys ei olekaan enää X vaan selvästi enemmän. Jos jännitys kasvaa suuremmaksi kuin pultin kesto, pultti katkeaa.

Jos siis haluttaisiin sama (oikea) pitkittäinen jännitys pulttiin, niin kiristysmomentti voitelun jälkeen pitäisi jättää pienemmäksi. Pysyykö se pultti sitten enää ylipäänsä kiinni? Ei välttämättä. Joten on pakko vetää pultti tiukkaan ja altistaa pultti sekä vanne huomattavasti suunniteltua suuremmalle rasitukselle.

Tuossa on avausviestissä ihan asiaa, vaikka pohjimmiltaan kyse onkin yhden valmistajan yhden tuotteen mainoksesta: Vanteen pulttien voiteluaine
 
Liiterin Parkside haettu, akku ladattu täyteen ja testattu pikkukopperon peltivanteisiin jotka syksyllä kiinnitetty käsin, ilman momenttiavainta mutta selkäydinarvioilla sellaiseen 120-140nm tiukkuuteen (30-40cm varsi vääntimessä, yhdellä kädellä väännetty ilman mitään varren päällä hyppimistä tms, aikaisemmin vetänyt momenttiavaimella 120nm tiukkuuteen joten tarvittava voima jotakuinkin tiedossa). Pulteissa ei ollut mitään rasvoja mutta ei toisaalta oltu erikseen puhdistettukaan.

Lopputulos: yksikään pultti neljästä ei auennut vaikka täydellä teholla laulatin 10-15s per pultti. Ja oli oikea suunta koneessa.

Tiedoksi niille jotka harkitsevat kyseistä laitetta. Mietin vielä meneekö palautukseen, testaan ehkä toisessa autossa momenttiavaimen kanssa millaiset kireydet vielä aukeaa tuolla.
 
Minä olen nykyään laittanut renkaan pultteihin ja muttereihin keraamista tahnaa. Kuparitahnaa käytin joskus mutta nykyään olen välttänyt sen vuoksi että kupari syövyttää alumiinia.
" - Jos alumiini on kosketuksissa jalomman metallin kanssa (esim. kupari, sinkki ja tietyt teräkset) alumiini syöpyy. "
 
...
Laitetaan kierteisiin rasvaa ja kierretään samaan momenttiin 100Nm. Pultti pyörii paljon kevyemmin koska kierteen kitka pieneni -> pultin jännitys ei olekaan enää X vaan selvästi enemmän. Jos jännitys kasvaa suuremmaksi kuin pultin kesto, pultti katkeaa.
...
Tämä on vain osa totuudesta. Kun kierre rasvataan, jää taas vääntömomentin aiheuttama vääntöjännitys pienemmäksi. Koska mutterin kartiota ei rasvata, menee suurin osa vääntömomentista kitkan voittamiseen mutterin ja vanteen välillä ja pieni osa vääntömomentista aiheuttaa vääntöjännitystä vaarnaruuviin.

Asia ei ole ihan yksinkertainen ja väärin ei ole rasvata, eikä jättää rasvaamatta. Taulukot, joihin itse olen törmännyt, ovat teräs-teräs kontaktin kiristysmomenttien ja esikiristysvoimien suhteille. Harvassa ovat tuollaiset yhdistelmät, vaan lähes poikkeuksetta molemmat ovat sinkittyjä: uros- ja naaraskierre.

Omissa autoissa rasvaan kierteet ja en käytä momenttiavainta. Pidän täysin turhanpäiväisenä hifistelynä momenttiavaimen käytön henkilöauton pyörissä normaalissa tieliikenteessä.
 
Liiterin Parkside haettu, akku ladattu täyteen ja testattu pikkukopperon peltivanteisiin jotka syksyllä kiinnitetty käsin, ilman momenttiavainta mutta selkäydinarvioilla sellaiseen 120-140nm tiukkuuteen (30-40cm varsi vääntimessä, yhdellä kädellä väännetty ilman mitään varren päällä hyppimistä tms, aikaisemmin vetänyt momenttiavaimella 120nm tiukkuuteen joten tarvittava voima jotakuinkin tiedossa). Pulteissa ei ollut mitään rasvoja mutta ei toisaalta oltu erikseen puhdistettukaan.

Lopputulos: yksikään pultti neljästä ei auennut vaikka täydellä teholla laulatin 10-15s per pultti. Ja oli oikea suunta koneessa.

Tiedoksi niille jotka harkitsevat kyseistä laitetta. Mietin vielä meneekö palautukseen, testaan ehkä toisessa autossa momenttiavaimen kanssa millaiset kireydet vielä aukeaa tuolla.

Lisää testausta, ykkösauton aluvanteiden pultit aukesi kaikki nätisti n. parin sekunnin tykityksellä, näiden pultit oli vedetty kiinni samalla taktiikalla kuin ylläolevat peltivanteet eli ilmeisesti peltivanteiden ruosteiset pultit "hitsautuu" talvella sen verran tiukkaan kiinni että niihin ei teho riitä.

EDIT: niin erona tässä se että peltivanteissa on pultit jotka tulee auton reikiin kiinni kun taas aluvanteissa on mutterit jotka tulee autossa oleviin pultteihin kiinni, ilmeisesti tällä on jotain vaikutusta tuon ruosteen lisäksi?

Lisäkysymys, tulipa ensimmäisen kerran testattua Bahcon 110nm momenttisauvaa yhdessä tuon Parksiden kanssa, ei ole näistä momenttisauvoista kokemusta eli vedetäänkö vaan ns. kaasupohjassa pulttikoneella jonkun aikaa kiinni ja siirrytään seuraavaan pulttiin vai onko näissä jotain erityistä tekniikkaa?
 
Lisää testausta, ykkösauton aluvanteiden pultit aukesi kaikki nätisti n. parin sekunnin tykityksellä, näiden pultit oli vedetty kiinni samalla taktiikalla kuin ylläolevat peltivanteet eli ilmeisesti peltivanteiden ruosteiset pultit "hitsautuu" talvella sen verran tiukkaan kiinni että niihin ei teho riitä.

EDIT: niin erona tässä se että peltivanteissa on pultit jotka tulee auton reikiin kiinni kun taas aluvanteissa on mutterit jotka tulee autossa oleviin pultteihin kiinni, ilmeisesti tällä on jotain vaikutusta tuon ruosteen lisäksi?

Lisäkysymys, tulipa ensimmäisen kerran testattua Bahcon 110nm momenttisauvaa yhdessä tuon Parksiden kanssa, ei ole näistä momenttisauvoista kokemusta eli vedetäänkö vaan ns. kaasupohjassa pulttikoneella jonkun aikaa kiinni ja siirrytään seuraavaan pulttiin vai onko näissä jotain erityistä tekniikkaa?
Pultitkin saa rikki liialla kiristyksellä mutta erityisesti mutterien kanssa saa olla tarkkana. Pinnapultit menee normipultteihin verrattuna monesti herkemmin poikki liialla kiristyksellä.
 
Pultitkin saa rikki liialla kiristyksellä mutta erityisesti mutterien kanssa saa olla tarkkana. Pinnapultit menee normipultteihin verrattuna monesti herkemmin poikki liialla kiristyksellä.

Jos on tollanen 110nm vääntösauva pulttikoneessa kiinni niin ainakaan teoriassa niitä ei voi vetää liian tiukalle vahingossakaan?
 
Jos on tollanen 110nm vääntösauva pulttikoneessa kiinni niin ainakaan teoriassa niitä ei voi vetää liian tiukalle vahingossakaan?
Voi... kannattaa lukea auton ohjekirjasta mikä on sopiva... joissain autoissa oikea momentti saattaa olla jopa alle 90... mutta perus pulteille 110 on ihan suht ok perusmomentti mutta pinnapulttikiinnityksessä/mutterit on hyvä aina varmistaa jos vähänkään epäilystä et miten paljon tarvii kiristää. Ei ole eka kerta kun tutuilta menny autoista pinnapultteja poikki liiallisen kiristyksen vuoksi.

Suosittelen silti aina varmistamaan oikean momentin ohjekirjasta... pakut ja raskaammat on sit eri asia mutta vanteitakin on eri seosmetalleista tehty niin osa voi olla pehmeämpiä ja osa kovempia niin esim toiselle 110 on sopiva niin sama voi olla taas toisessa autossa liikaa.
 
Voi... kannattaa lukea auton ohjekirjasta mikä on sopiva... joissain autoissa oikea momentti saattaa olla jopa alle 90... mutta perus pulteille 110 on ihan suht ok perusmomentti mutta pinnapulttikiinnityksessä/mutterit on hyvä aina varmistaa jos vähänkään epäilystä et miten paljon tarvii kiristää. Ei ole eka kerta kun tutuilta menny autoista pinnapultteja poikki liiallisen kiristyksen vuoksi.

Äkkiseltään voisi ajatella että noissa on kyllä sen verran turvavaraa että 20nm "liikakiristys" oikeaan momenttiin verrattuna ei kyllä vielä pulttia riko.
 
Jos on tollanen 110nm vääntösauva pulttikoneessa kiinni niin ainakaan teoriassa niitä ei voi vetää liian tiukalle vahingossakaan?
Momenttisauvat jättävät momentin suurinpiirtein sopivaksi paineilmamopolla. Patterimopolla momentti jää yleensä liian pieneksi. Tämä johtuu käsittääkseni patterimopojen liian pienistä sisäisistä liikkuvista massoista. Lähtökohtaisesti ilman testaamista tai tarkempaa tietoa momenttisauvaa ei pitäisi käyttää patterimopon kanssa. Henkilöauton pyörän muttereissa katuliikenteessä Suomessa silti on aivan saman tekevää, miten ja millä kiristää, kunhan ei turhan tiukkaan mene. Jos kiristysmomentti on yli 10Nm, pysyvät kiinni.

Helposti muistettava turvallinen nyrkkisääntö kiristysmomenteille on seuraava. Toimii suurimpaan osaan kaikista maanpäällisistä kohteista. Ei riko edes 5.8 ruuveja. M12: 80Nm ja muuta ei tarvitse muistaa. Portaittain momentti kerrotaan aina kahdella, kun ruuvikoko kasvaa. Vastaavasti jaetaan kahdella, kun kierrekoko pienenee. Erikoiskoot hypätään yli (M7, M14...)

Eli:
M12: 80
M10: 40
M8: 20
M6: 10
M5: 5
M4; 2,5
M16: 160
M20: 320
M24: 640
M30:1280
 
Momenttisauvat jättävät momentin suurinpiirtein sopivaksi paineilmamopolla. Patterimopolla momentti jää yleensä liian pieneksi. Tämä johtuu käsittääkseni patterimopojen liian pienistä sisäisistä liikkuvista massoista. Lähtökohtaisesti ilman testaamista tai tarkempaa tietoa momenttisauvaa ei pitäisi käyttää patterimopon kanssa. Henkilöauton pyörän muttereissa katuliikenteessä Suomessa silti on aivan saman tekevää, miten ja millä kiristää, kunhan ei turhan tiukkaan mene. Jos kiristysmomentti on yli 10Nm, pysyvät kiinni.

Helposti muistettava turvallinen nyrkkisääntö kiristysmomenteille on seuraava. Toimii suurimpaan osaan kaikista maanpäällisistä kohteista. Ei riko edes 5.8 ruuveja. M12: 80Nm ja muuta ei tarvitse muistaa. Portaittain momentti kerrotaan aina kahdella, kun ruuvikoko kasvaa. Vastaavasti jaetaan kahdella, kun kierrekoko pienenee. Erikoiskoot hypätään yli (M7, M14...)

Eli:
M12: 80
M10: 40
M8: 20
M6: 10
M5: 5
M4; 2,5
M16: 160
M20: 320
M24: 640
M30:1280
Jos asenne on tuo että 10Nm on vähintään niin pysyy kiinni... ei muuten pysy. Ja en itse todellakaan kyllä laittais vanteen pultteja pelksästään 80Nm jos 110-120 on speksattu. Tuossa täytyy kuitenkin myös miettiä mm. jarrujen aiheuttamat lämpölaajenemiset. pultin kiristyessä kannan aiheuttama kitka ja moni muu asia. Tuo taulukko on kait tarkoitettu perus pulteille jotka on hieman eri asia kuin perus renkaanpultit.
 

Kokeilin kädettää tuota ja se tuntui aika painavalta. Melkein samalla hinnalla saa DeWaltilta kompaktimman ja kevyen mallin jossa on kuitenkin 450 nm ja harjaton moottori. Presicion asetus on kätevä jos pelkää ylikiristystä tai pitää avata varovasti. Toki jos sulla on Bullin voimat ja et työnnä vehkeitäsi ahtaisiin paikkoihin toi on varmaan bueno.
 
Juurikin noin kuin ylläoleva sanoo. Kunhan pitää huolen, että ostaa 18V koneita ja akkuja.

Kaikista halvimpia on 12V koneet, mutta en nää niitä järkeviksi, eikä niitä ole paljon tarjollakaan. Mm. porakoneissa jää aika vaatimattomaksi väännöt 18V koneilla
Tähän pieni varoitus. Tokmannin Makitat eivät sovellu muualla myytävien koneiden ja akkujen kanssa keskenään. Ovat omalla hieman eriävällä akun kiinnitys tyypillä. Eno tuon virheen teki vuosi sitten.
 
Tähän pieni varoitus. Tokmannin Makitat eivät sovellu muualla myytävien koneiden ja akkujen kanssa keskenään. Ovat omalla hieman eriävällä akun kiinnitys tyypillä. Eno tuon virheen teki vuosi sitten.

What? Myykö Tokmanni jotain ihan omaa Makita-sarjaansa vai miten tuo on mahdollista? Puhutko nyt 18V makitoista?
 
What? Myykö Tokmanni jotain ihan omaa Makita-sarjaansa vai miten tuo on mahdollista? Puhutko nyt 18V makitoista?
Muistaakseni kyseessä oli 18V Makita. Oli ostanut toisen Makitan koneen paikallisesta K-raudasta ja akku ei sopinutkaan paikoilleen. Oli siis lähelle, mutta ei kuitenkaan. Oli rautakaupan selvityksessä jotain Tokmannin omaa sarjaa.

Tarkistan tuon jännitteen.

Edit: Kyseessä siis oli saman jännitteen laite. Rautakaupassakin sitä ihmeteltiin ja he sentään myyvät Makitan koneita.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni kyseessä oli 18V Makita. Oli ostanut toisen Makitan koneen paikallisesta K-raudasta ja akku ei sopinutkaan paikoilleen. Oli siis lähelle, mutta ei kuitenkaan. Oli rautakaupan selvityksessä jotain Tokmannin omaa sarjaa.

Tarkistan tuon jännitteen.

Kuulostaa siltä että myivät jotain piraatti-Makitaa, ei tuon pitäisi olla mahdollista.

Ellei sitten Makitalla ole jotain toista 18V sarjaa johonkin Kiinan-markkinoille tjsp
 
Muistaakseni kyseessä oli 18V Makita. Oli ostanut toisen Makitan koneen paikallisesta K-raudasta ja akku ei sopinutkaan paikoilleen. Oli siis lähelle, mutta ei kuitenkaan. Oli rautakaupan selvityksessä jotain Tokmannin omaa sarjaa.

Tarkistan tuon jännitteen.
Makitalla on 12v ja 18v koneita ja yllättäen ne ei toimi ristiin keskenään. Kaikki 18v on sopivia keskenään. Tokmanni myy kumpaakin makitan sarjaa. Ei makita mitään omaa tokmannille valmista vaan sitä 12v myydään muuallakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 178
Viestejä
4 504 042
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom