Työkalut ja muut vehkeet

Lidlin pulttipyssy (kompura työntää 8bar)ei jaksa aukaista renkaista pultteja (kireys n.110nm), "nakuttaa tyhjää". Onko muilla toiminut paremmin?
Käy Etrasta ostamassa Cejn 320 sarjan liittimet sekä kompuran säiliön päätyyn että letkuun (myös nippa pyssyyn, nuo kiinalaiset halpanipat on sen verta pienellä sisähalkaisijalla varustettu että ahdistavat virtausta huomattavasti) Sitten letkuksi 1/2 tuumanen niin alkaa tapahtumaan. Ota ilma suoraan säiliön päästä ilman mitään paineensäätimiä koska ne ahdistaa virtausta huomattavasti. Teollisuuteen tarkoitetut säätimet on toki sit eri asia.
 
Käy Etrasta ostamassa Cejn 320 sarjan liittimet sekä kompuran säiliön päätyyn että letkuun (myös nippa pyssyyn, nuo kiinalaiset halpanipat on sen verta pienellä sisähalkaisijalla varustettu että ahdistavat virtausta huomattavasti) Sitten letkuksi 1/2 tuumanen niin alkaa tapahtumaan. Ota ilma suoraan säiliön päästä ilman mitään paineensäätimiä koska ne ahdistaa virtausta huomattavasti. Teollisuuteen tarkoitetut säätimet on toki sit eri asia.

Pitääpä hommata isommat vehkeet
Eiköhän sitten toimi, kiitos vinkeistä.
 
No jos se halvinkin autoropaamo veloittaa työstä jo 95 EUR tunti niin hyviä työkaluja hankkii jo muutaman perushuollon hinnalla. Renkaat alle yhteen autoon 45 eur kerta, kolme autoa on jo 270 EUR vuodessa.

En muutenkaan ymmärrä mitä näppärää siinä on että pujottelee ensin renkaat takakonttiin, menee tunniksi juomaan paskaa kahvia liikkeeseen, maksaa siitä 45 eur ja siirtää taas renkaat takakontista varastoon. Rengashotellin kanssa on sitten saman liikkeen orja josta saa ajan renkaanvaihtoon silloin kun jumala suo, kun jokainen liisaritonttu on ovea repimässä samaan aikaan.

Mää olen joskus perustellut asiaa samoilla argumenteilla, sillä itsekin olen säästänyt pitkän pennin tekemällä huollot hyvin pitkälti itse. Nyt ruuhkavuosien aikana on joutunut ajoittain tarttumaan ammattiapuun, jos aika ei ole yksinkertaisesti riittänyt itse tekemiseen tai vika on tullut sellaiseen saumaan, että auto on pitänyt saada nopeasti kuntoon. Siinäkin tapauksessa olen yleensä vienyt osat mennessäni ja säästänyt osiin kirjattavissa katteissa. Toki kun on suhteet syntyneet luottokorjaamoon, niin myös tuntiveloitus on muuttunut inhimillisempään suuntaan. Kun osat ovat laadultaan alkuperäisiä tai niitä vastaavia ja varaosanumeroilla hommattuja, mukaan lukien kaikki pienetkin oheistarvikkeet, eivät taatusti valita, että joutuvat tappelemaan sopivuuksien kanssa tai pahimmillaan jumppaamaan hommaa edes takaisin kun yritetään metsästää oikeaa osaa väärän tilalle.

Aika harvalla on tätä nykyä enää edes käsitystä, miten öljyt katsotaan autosta, puhumattakaan yhtään vaativammista huolloista. Enkä missään nimessä haluaisi kenenkään tekevän huoltoja itse, johon ei siihen ole vahvaa harrastuneisuutta ja mielenkiintoa ja sitä kautta kykyä tehdä hommia huolellisesti.

Itse teetätän vannetyöt pääosin rengaskorjaamolla, mutta kesä- ja talvirenkaiden vaihdot, sekä uusien renkaiden hankinta tapahtuu omatoimisesti. Harrastaa aina voi ja on suotavaa, mutta omalla kohdallani rengaskoneiden hankinta ei maksaisi itseään varmaan ikinä takaisin ainakin niin kauan kuin pihassa on vain yksi auto. Kahdellakaan tuskin olisi kovin kannattavaa. Onhan se käynyt tietysti mielessä, että pitäisikö hinnasta viis hommata lisää työkaluja entistä laajempiin DIY-töihin, kun valitettavan yleistä on tänä päivänä, ettei ammattimekaanikoilla ole minkäänlaista ammattiylpeyttä ja se näkyy työn laadussa.
 
Pitääpä hommata isommat vehkeet
Eiköhän sitten toimi, kiitos vinkeistä.
Jos/kun kyseessä on se sama monella eri merkillä myyty kiinalainen, niin ei sillä tee mitään. Vie takaisin tai heitä metallinkeräykseen. Oikeasti toimiviakin saa halvalla, itsellä viidenkympin Bilteman AIW610 ollut vuosia ja pelaa moitteettomasti.

Paskan kiinalaisen tunnistaa eteen-taakse liikkuvasta metallisesta suunnanvaihtotapista, koneen päällä voi olla hämäyksenä muovikuorta, kumikortonkeja sun muuta hörhellystä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ollut nyt yli 6v Hazet 9012el-spc mopo. Hintaa oli 150€ Saksasta ja hankintaa en ole kyllä katunut hetkeäkään, ehkä sitä ettei aiemmin tullut hankittua. Valmistaja lupailee 1700Nm avaukseen. Pelkkää renkaan vaihtoa varten ei tullut tuota hankittua vaan muihinkin remontteihin on tullut käytettyä. Toimii tarvittaessa jopa 20l säiliöllä olevan kompuran kanssa kunhan ilmaa ei ota kompuran paineensäätimestä.
 
Lidlin parkside iskevä akkumutteriväännin on ollut ihan hyvä ostos 70€ hintaan. Ainakin 3 autoon kestää vaihtaa renkaat akullisella ja on auenneet ruosteiset mutteritkin helposti. Kireyden säätö on 4 portainen 400 nm asti. En tiedä kyllä miten tiukkaan ne oikeasti menevät mutta 150 nm olen pistänyt kaikki.
 
Piti painavahkoihin I-palkkeihin porailla melko paljon reikiä ja aikani siinä harkitsin tuollaista rullapukkia Rullapukki korkeussäädöllä | Motonet Oy
Pylväsporalle ei vielä ole pöytää niin eipä tuo tietty olisi lattiatasolla oikein toiminut ja toisaalta tuollainen korkeudensäätö on melko huono jos siinä on raskasta kamaa päällä, niin tein sitten vastaavan itse tunkista. Rakennusaikaa meni yhteensä ehkä 15min ja kaikki tarvikkeet löyty käden ulottuvilta. Laakerit on jotain euron ebaylaakereita mitä oli hyllyssä, vedettyä tankoa, jämäpuuta, ruuvit ja pari naulaa käytettyjä miljoonalaatikosta. Laakereiden väliin "holkit" jesarista. Erittäin hyvä tuli :smoke:
 

Liitteet

  • photo_2021-10-25_22-15-09.jpg
    photo_2021-10-25_22-15-09.jpg
    88,4 KB · Luettu: 236
  • photo_2021-10-25_22-15-10.jpg
    photo_2021-10-25_22-15-10.jpg
    54,4 KB · Luettu: 235
Piti painavahkoihin I-palkkeihin porailla melko paljon reikiä ja aikani siinä harkitsin tuollaista rullapukkia Rullapukki korkeussäädöllä | Motonet Oy
Pylväsporalle ei vielä ole pöytää niin eipä tuo tietty olisi lattiatasolla oikein toiminut ja toisaalta tuollainen korkeudensäätö on melko huono jos siinä on raskasta kamaa päällä, niin tein sitten vastaavan itse tunkista. Rakennusaikaa meni yhteensä ehkä 15min ja kaikki tarvikkeet löyty käden ulottuvilta. Laakerit on jotain euron ebaylaakereita mitä oli hyllyssä, vedettyä tankoa, jämäpuuta, ruuvit ja pari naulaa käytettyjä miljoonalaatikosta. Laakereiden väliin "holkit" jesarista. Erittäin hyvä tuli :smoke:

Tuollainen mätänetin kuvassa oleva rullapukki on muuten harvinaisen huono, jos siinä on jotain 50x50 huonekaluputkea tukevampaa päällä.

Minulla on tuollainen rimpula rullapukki käytössä pienen taitettavalla pöydällä olevan keikka vannesahan kanssa ja ei tarvitse laittaa kuin paksumpi latta tai 50x100x3 RHS-palkki päälle ja johan lähtee valumaan alaspäin.

Isompaa vannesahaa varten tein 2 kappaletta säädettäviä tukevampia pukkeja, rullana 500 mm leveä happoinen laakeroitu teollisuusrulla ja runko on tehty 40x40x2 ja 35x35x2 RHS-palkeista, jotka liukuvat kivasti sisäkkäin.
Jalkoina on seläkkäin hitsatut 50x50x3 kulmat ja korkeuden säädön kiritys tapahtuu putken kulmaan hitsatulla jatkomutteri/sormiruuvi yhdistelmällä.
Materiaalina toki ylijäämä HST.
 
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08SBR1D1Y/ref=ox_sc_saved_image_6?smid=A3IY7VXNF6BN5W&th=1

1636034847939.png


Mistähän löytäisin Suomesta tälläisiä?
Löydän vaan noita teleskooppitikkaita, mutta tälläiseen A-tikas muotoon taittuva olisi kyllä merkittävästi parempi. Eikä edes kalliitakaan Saksassa, mutta mitenkä lie meillä ja mistä näitä edes saisi?

EDIT: Vielä lisäksi: Tietääkö kukaan, mistä saisi pressuhallia polkupyörälle ja lastenvaunuille.. Siis joku viritelmäkin käy. Saisi lasten kärryt ulkona sateelta suojaan ja pyörän myös..
 
Viimeksi muokattu:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08SBR1D1Y/ref=ox_sc_saved_image_6?smid=A3IY7VXNF6BN5W&th=1

1636034847939.png


Mistähän löytäisin Suomesta tälläisiä?
Löydän vaan noita teleskooppitikkaita, mutta tälläiseen A-tikas muotoon taittuva olisi kyllä merkittävästi parempi. Eikä edes kalliitakaan Saksassa, mutta mitenkä lie meillä ja mistä näitä edes saisi?

EDIT: Vielä lisäksi: Tietääkö kukaan, mistä saisi pressuhallia polkupyörälle ja lastenvaunuille.. Siis joku viritelmäkin käy. Saisi lasten kärryt ulkona sateelta suojaan ja pyörän myös..

monitoimitikas nimellä löytyy
 
EDIT: Vielä lisäksi: Tietääkö kukaan, mistä saisi pressuhallia polkupyörälle ja lastenvaunuille.. Siis joku viritelmäkin käy. Saisi lasten kärryt ulkona sateelta suojaan ja pyörän myös..

Onhan noita pressumallisia pienkonehalleja varmasti myytävänä Kärkkäisellä, Puuilossa, Savenmaalla jne. Lyhytaikaisen tarpeen jälkeen tuollaisen saa myytyä vaikka Torissa eteenpäin. Jos välttämättä haluaa viritelmän, niin sitten omatekoinen puurunko ja siihen irtopressua kiinni. Jälleenmyynti tämmöisellä on sitten vähän sitkeämpää.
Jos kuitenkaan yhtään pitkäjänteisemmin aiot samassa osoitteessa pysytellä, niin suosittelisin tekemään ihan puisen katoksen. Saat varmasti silmälle mieluisamman ja todennäköisesti omiin tarpeisiisi sopivimman ratkaisun. Pressukatoksissa myös kosteus tuo helposti ongelmia ja kärryt kerää homepilkkua.
 
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08SBR1D1Y/ref=ox_sc_saved_image_6?smid=A3IY7VXNF6BN5W&th=1

Mistähän löytäisin Suomesta tälläisiä?
Löydän vaan noita teleskooppitikkaita, mutta tälläiseen A-tikas muotoon taittuva olisi kyllä merkittävästi parempi. Eikä edes kalliitakaan Saksassa, mutta mitenkä lie meillä ja mistä näitä edes saisi?

Mitä enemmän käyttötarkoituksia jollekin laitteelle annetaan niin sitä huonompi se on kaikissa yksittäisessä asioissa. Teleskooppitikkaat ovat usein vaarallisen huteria ja monitoimitikkaat painavia ja kömpelöitä, noissa yhdistyy molempien huonot puolet ja sen näkee jo pelkällä vilkaisulla.
 
Onkohan noissa 125mm rälläköissä nykyään kaikissa se ominaisuus että sähkökatkon sattuessa eivät mene itsestään päälle? Kun pitäs löytää sellainen, joka menee päälle.

Jostain syystä markkinoilla ei tunnu olevan yhtään edullista ja tehokasta penkki/nauhahiomakonetta. Ajattelin tehdä sellaisen itse rälläkästä ja lamellilaikat olis siihen käyttöön oikein passeleita. Käyttömukavuuden kannalta erillinen käyttökytkin olisi tuolle parempi kun rälläkän oma, vaan ei se erillinen kytkin auta jos rälläkässä on em. kaltainen turvaominaisuus.
 
Mistäs kannattaisi katsella boschin sinirunkoisiin 18v 5 tai 6ah akkuja tällä hetkellä?
 
Kertokaa nyt onnettomalle että miten pirussa momenttiavain oikein toimii?
Ostin tuon ihan vain jälkikiristystarpeeseen, aluvanteet vedetty käsivarsimomentilla about kireälle. Laitoin auton kertomat 140nm avaimeen ja koitan vääntää että kaikissa olisi vähintään se, niin mitään ei kyllä tapahdu tai tunnu tapahtuvan, saisi vääntää vaikka maailman tappiin asti. Onko tuo laite rikki vai olenko vain urpo?
 
Jos tosiaan tuli oikea linkki ja ton avaimen ostit niin siinä ainakin yksi vika. Tossa on momenttialue 5-25 Nm... Ehjällä ja oikealla avaimella avain naksahtaa ja "antaa periksi" kun säädetty momentti saavutetaan.
 
Kertokaa nyt onnettomalle että miten pirussa momenttiavain oikein toimii?
Ostin tuon ihan vain jälkikiristystarpeeseen, aluvanteet vedetty käsivarsimomentilla about kireälle. Laitoin auton kertomat 140nm avaimeen ja koitan vääntää että kaikissa olisi vähintään se, niin mitään ei kyllä tapahdu tai tunnu tapahtuvan, saisi vääntää vaikka maailman tappiin asti. Onko tuo laite rikki vai olenko vain urpo?
Miten saat 5-25Nm värkkiin 140Nm?

Edit. Ja mutuilen että päässä oleva säädin ei ole lukittu (painamalla alas?) vaan jotenkin lukossa jolloin toimii vain perusvääntimenä
 
Kertokaa nyt onnettomalle että miten pirussa momenttiavain oikein toimii?
Ostin tuon ihan vain jälkikiristystarpeeseen, aluvanteet vedetty käsivarsimomentilla about kireälle. Laitoin auton kertomat 140nm avaimeen ja koitan vääntää että kaikissa olisi vähintään se, niin mitään ei kyllä tapahdu tai tunnu tapahtuvan, saisi vääntää vaikka maailman tappiin asti. Onko tuo laite rikki vai olenko vain urpo?
Minulla on sama muutoin paitsi korkeammalle momentille tarkoitettu. Eipä tuossa ole muuta kuin pyörittää haluttuun momenttiin ja kiristää. Sitten se napsahtaa, kun momentti on saavutettu. Jos sinulla on se rikki, niin testaile eka pienemmillä momenteilla ja jos ei naksahda, niin käy vaihtamassa motonetissa uuteen.
 
Minulla on sama muutoin paitsi korkeammalle momentille tarkoitettu. Eipä tuossa ole muuta kuin pyörittää haluttuun momenttiin ja kiristää. Sitten se napsahtaa, kun momentti on saavutettu. Jos sinulla on se rikki, niin testaile eka pienemmillä momenteilla ja jos ei naksahda, niin käy vaihtamassa motonetissa uuteen.
Joo pitää koittaa tuo vielä että laittaa vaikka 42nm ja vääntää rengasta. Sormilla koitin tuollaista kevyttä momenttia pyörittää ja siinä ei tapahtunut mitään, ajattelin että onko sormissa sitten vain voimaa niin mitään ei tapahtunut.
 
140Nm momentti 450mm pitkän varren päässä tekee päälle 30 kilogrammaa eli se tarvittava voiman määrä saattaa yllättää.
Mutta kannattaa toki ensin kokeilla kevyemmällä momentilla, avaimen naksahduksen pitäisi sekä tuntua että kuulua selkeästi.
 
140Nm momentti 450mm pitkän varren päässä tekee päälle 30 kilogrammaa eli se tarvittava voiman määrä saattaa yllättää.
Mutta kannattaa toki ensin kokeilla kevyemmällä momentilla, avaimen naksahduksen pitäisi sekä tuntua että kuulua selkeästi.

Suurinosa vetää aivan liian tiukkaan ilman momenttiavainta. 30kg nyt ei paljoa ole, riittää kun vähän nojaa siihen niin on luultavasti enemmän ellei nyt puhuta jostain lapsesta. Ensin kannattaa toki kokeilla jollain pienellä momentilla, että se avain oikeasti naksahtaa. Itse tulee pidempään seisseen momenttiavaimenkin kanssa kokeiltua ensin pienemmällä momentilla, että varmasti naksahtaa.
 
Tuleeko missään noista fantsuista työkalusarjoista momenttiavainta mukaan? Tekisi mieli ostaa sellainen auton takaluukkuun, jos vaan löytyisi kaikki tarvittava yhdestä boksista.
 
Tuleeko missään noista fantsuista työkalusarjoista momenttiavainta mukaan? Tekisi mieli ostaa sellainen auton takaluukkuun, jos vaan löytyisi kaikki tarvittava yhdestä boksista.

Weralla on joitakin settejä, joissa on laatikossa momenttiavain ja siihen muutama hylsy. En tosin muista, onko noita sarjoja saataville esim. 40-200Nm momenttiavaimelle, joka olisi passelein renkaiden vaihtoon. Wera toki ei ole edullisimmasta päästä. Kenties Hazetilla voi myös olla jonkinlaisia settejä.

Joka tapauksessa auton peräluukussa en kyllä momenttiavainta kuskaisi, ellei renkaita tee mieli vaihtaa useamminkin jossain muualla kuin kotona. Pelkkään tiellä tapahtuvaan rengasrikkoon varautuisin korkeintaan sopivalla vannehylsyllä ja nivelvääntimellä. Momenttiin laitto sitten kotipihassa.
 
Uskomatonta miten jengi jaksaa hifistellä noiden rengasmomenttien kanssa, on momenttisauvaa ja avainta yms kalua joiden käytöstä jokin pieni tuntuma.

Lauantaina vaihdoin kahden auton renkaat 10:ttä vuotta niin että ryobilla pultit auki maksimiväännöllä ja kireälle 2/3 asennolla. Kun kaikki on kiinni, ja auto
alhaalla, niin tämmöisellä työkalulla

6438114669754.jpg


Yhden käden momenttiin, ja se on siinä.
 
Sama homma, en ole koskaan keksinyt tarvetta momenttiavaimelle renkaanvaihdossa. Tai sanotaanko näin että en ainakaan pelkästään sitä varten ole momenttia hankkinut.
 
Jostain muistelen lukeneeni, että koska momentti on kahden eri suureen tulo, sitä on kokeneenkaan asentajan vaikea arvioida pelkältä tuntumalta.

Yleisestihän on niin, että pienet ruuvit kierretään liian tiukkaan ja isot jätetään löysäksi. Momenttiavain poistaa tämän ongelman, eikä tee käyttäjästään huonompaa ihmistä vaan päinvastoin paremman asentajan.

Esim. mun kokemuksella ryobilla 2/3 asennolla vanteen pultit on liian tiukassa eli momenttiavaimella ei enää kiristy tuon pyssyttelyn jälkeen.
 
Jostain muistelen lukeneeni, että koska momentti on kahden eri suureen tulo, sitä on kokeneenkaan asentajan vaikea arvioida pelkältä tuntumalta.

Yleisestihän on niin, että pienet ruuvit kierretään liian tiukkaan ja isot jätetään löysäksi. Momenttiavain poistaa tämän ongelman, eikä tee käyttäjästään huonompaa ihmistä vaan päinvastoin paremman asentajan.

Esim. mun kokemuksella ryobilla 2/3 asennolla vanteen pultit on liian tiukassa eli momenttiavaimella ei enää kiristy tuon pyssyttelyn jälkeen.

Sehän riippuu myös siitä paljonko hiekkaa/ruostetta/paskaa siellä kierteissä on, sen takia hyvä vetää aina käsitarkistus kuitenkin.
 
Uskomatonta miten jengi jaksaa hifistellä noiden rengasmomenttien kanssa, on momenttisauvaa ja avainta yms kalua joiden käytöstä jokin pieni tuntuma.

Lauantaina vaihdoin kahden auton renkaat 10:ttä vuotta niin että ryobilla pultit auki maksimiväännöllä ja kireälle 2/3 asennolla. Kun kaikki on kiinni, ja auto
alhaalla, niin tämmöisellä työkalulla

6438114669754.jpg


Yhden käden momenttiin, ja se on siinä.

Sanotaan näin että en keksi ainuttakaan syytä käyttää tuota kuvan työkalua jos löytyy momenttiavain.

Pulttipyssyllä löysästi kiinni, momenttiavaimella oikeaan kireyteen.

Momenttiavain on hyödyllinen muissakin auto- ym jutuissa, tuolla kuvan työkalulla taas ei tee juur mitään missään muussa hommassa. Toki takakontista tommonen löytyy jos tienpäällä joutuu renkaan vaihtamaan, muuhun sitä ei tarvita.
 
Sanotaan näin että en keksi ainuttakaan syytä käyttää tuota kuvan työkalua jos löytyy momenttiavain.

Pulttipyssyllä löysästi kiinni, momenttiavaimella oikeaan kireyteen.

Momenttiavain on hyödyllinen muissakin auto- ym jutuissa, tuolla kuvan työkalulla taas ei tee juur mitään missään muussa hommassa. Toki takakontista tommonen löytyy jos tienpäällä joutuu renkaan vaihtamaan, muuhun sitä ei tarvita.
Ja vielä kun muistaa voidella sekä kierteet että pultin pallon/kartion muuten jää herkästi löysälle koska pallo/kartio hirttää kitkan takia jo ennenkuin pultti on oikeassa kireydessä. Tämän takia monella on väärä käsitys siitä että momenttiavaimella jäisi löysälle kun momenttiavain naksahtaa jo ennen haluttua todellista momenttia kun kitkaa on liikaa.
 
Ja vielä kun muistaa voidella sekä kierteet että pultin pallon/kartion muuten jää herkästi löysälle koska pallo/kartio hirttää kitkan takia jo ennenkuin pultti on oikeassa kireydessä. Tämän takia monella on väärä käsitys siitä että momenttiavaimella jäisi löysälle kun momenttiavain naksahtaa jo ennen haluttua todellista momenttia kun kitkaa on liikaa.
Onko tosiaan näin? Itse olen ollut kyllä siinä käsityksessä että nuo olisi kuivamomentteja niinkuin muutkin kiristysmomentit yleensä. Todella harvoin näkee öljy + momentti yhdistelmää ylipäätään missään muualla kuin laakerin asennustyökaluissa ja ulosvetäjissä.
 
Ja vielä kun muistaa voidella sekä kierteet että pultin pallon/kartion muuten jää herkästi löysälle koska pallo/kartio hirttää kitkan takia jo ennenkuin pultti on oikeassa kireydessä. Tämän takia monella on väärä käsitys siitä että momenttiavaimella jäisi löysälle kun momenttiavain naksahtaa jo ennen haluttua todellista momenttia kun kitkaa on liikaa.

Jos öljyät, niin momentti tuskin on se mikä pitäisi, koska momentit ilmoitetaan pyöränpulteille yleensä kuivana. Eli menee liian tiukkaan kun öljyät kierteet & kartion. Esim. BMW kieltää tehtaan korjausohjeissa öljyämään pultit.
 
Jos öljyät, niin momentti tuskin on se mikä pitäisi, koska momentit ilmoitetaan pyöränpulteille yleensä kuivana. Eli menee liian tiukkaan kun öljyät kierteet & kartion. Esim. BMW kieltää tehtaan korjausohjeissa öljyämään pultit.

Jos oikein alkaa hifistelemään, niin pitäisi laskea muuntotaulukon avulla oikea kiristysmomentti käytetyn voiteluaineen, kierteen halkaisijan ja nousun mukaan.

Esimerkiksi Chestertonilla on heidän tuotteistaan laskukaavat, joilla saadaan oikea kiristysmomentti voidellulle kierteelle.
Teollisuudessa näiden kanssa joutuu joskus pelaamaan, kun vanhojen laitteiden kiristysmomentit on ilmoitettu jonkun markkinoilta 30 vuotta sitten poistuneen asbestirasvan kanssa ja nyt pitäisi laittaa laite läjään uuden rasvan kanssa.
 
Jostain muistelen lukeneeni, että koska momentti on kahden eri suureen tulo, sitä on kokeneenkaan asentajan vaikea arvioida pelkältä tuntumalta.

Yleisestihän on niin, että pienet ruuvit kierretään liian tiukkaan ja isot jätetään löysäksi. Momenttiavain poistaa tämän ongelman, eikä tee käyttäjästään huonompaa ihmistä vaan päinvastoin paremman asentajan.

Esim. mun kokemuksella ryobilla 2/3 asennolla vanteen pultit on liian tiukassa eli momenttiavaimella ei enää kiristy tuon pyssyttelyn jälkeen.

Riippuu myös ryobista, mun akkuryobi vetää kakkosella niin että vähän saa vielä 120nm momenttiin kiristää.

Sanoisin näin että ei se pelkkiin rengashommiin ole niin justiinsa kunhan ei hypi sen avaimen päällä, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole ne momenttiin laittaa.
 
Mun mielestäni hifistelyä on se, jos hommaa yhtä tai kahtakin autoa varten akkumutteripyssyn ja käyttää sitä sen kahdesti vuodessa. Silloin suosittelisin paljon mieluummin momenttiavaimen hankkimista, koska se on lopputuloksen kannalta hyödyllisempi työkalu. Eihän sitä momenttiavainta ole pakko käyttää renkaiden vaihdossa, mutta kyllä se kummasti hommaa helpottaa, kun käyttää esim. Weran 60-300Nm pitkävartista momenttiavainta, niin saa pultit juuri oikeaan kireyteen ja tasaisesti, eikä tarvitse ylimääräistä hikoilla. Sitten kun porukalla alkavat sähköautot yleistymään, niin niissähän kiristysmomentit ovat selvästi polttomoottoriautoja kovemmat. Jos en väärin muista, niin taisi olla jopa 180Nm. Niissä momenteissa en välttämättä menisi enää käsipelillä.

Jokainenhan myös muistaa jälkikiristää pultit n. 100km ajon jälkeen. ;)

Jos harrastaa auton huoltamista yhtään laajemmin tai ropaa vaikka polkupyöriä tms., niin momenttiavain on hyvä kaveri, varsinkin pienemmissä momenteissa.
 
Sama homma, en ole koskaan keksinyt tarvetta momenttiavaimelle renkaanvaihdossa. Tai sanotaanko näin että en ainakaan pelkästään sitä varten ole momenttia hankkinut.
Jos oletetaan että vaihdat kuitekin itse renkaita ja itse pultit/mutterit kiristät, ja käytössä ei ole jotain muuta momentti työkalua, menetelmää.

Niin...

muutamankympin työkalu on hinnaltaan halpa vs riski.

Muuten on erittäin vaikea arvioida sitä momenttia, tai siis vaihteluväli on paljon isomapi kuin ha autojen haarukka mihin ne pitää kiristää.

Jotkut vetää jollain varella niin kireeksi kuin saavat, voi olla pieniriskistä joillain autoilla, jos kestää liiallisen, mutta se suositus on sen verran että ongelmitta täyttyy.

Mutta käytöntä ja todellisuus muuta, eri automallaisessa vaihtelu on suurta, joissain liian kireelle kiristäminen on riski, ja liianlöysäksi jättäminen on aina riski.

Jos oikeasti kiristellään renkaita sormituntumalla, niin riski siinä on itsensä lisäksi muille, vain muutaman kympin tähden.
 
Omistan useamman momenttiavaimen, mutta en ole niitä koskaan renkaanvaihdossa käyttänyt.

Nykyään on jo melkein jokaisessa autossa köykämiinivanteet, niin jälkikiristyksen kohdalla sen näkee, jos liian löysälle on jäänyt. Ja jos ennen jälkikiristystä rengas irtoaa liian löysien pulttien takia, on ne jättänyt kyllä todella löysälle ja puhutaan jo tyhmyydestä.

Jos ne pultit taas vetelee niin kireälle, että ne saa poikki, puhutaan taaskin erityislahjakkuudesta, jonka ei pitäisi mihinkään työkaluun koskea. Ja niin kireälle vedettyihin pultteihin vaaditaan jo todella rehkimistä.
 
Jos oikein alkaa hifistelemään, niin pitäisi laskea muuntotaulukon avulla oikea kiristysmomentti käytetyn voiteluaineen, kierteen halkaisijan ja nousun mukaan.

Esimerkiksi Chestertonilla on heidän tuotteistaan laskukaavat, joilla saadaan oikea kiristysmomentti voidellulle kierteelle.
Teollisuudessa näiden kanssa joutuu joskus pelaamaan, kun vanhojen laitteiden kiristysmomentit on ilmoitettu jonkun markkinoilta 30 vuotta sitten poistuneen asbestirasvan kanssa ja nyt pitäisi laittaa laite läjään uuden rasvan kanssa.

Tottakai näin, mutta kun puhutaan näin arkisesta asiasta kuin auton renkaiden kiristys, niin helpompi vaan valmistajan käskeä asentamaan kuivana. Normi kuluttajalla voiteluaineena voi olla ihan mitä tahansa, niin melko mahdoton kenenkään alkaa tekemään muuntotaulukoita. Teollisuudessa sitten asia erikseen, siellä voidaan ihan hyvin määrittää mitä käytetään tai ei käytetä voiteluun. Siellä homma on muutenkin "hieman" tarkempaa kuin sillä peruspertillä renkaita vaihtaessa. Kyllä autoissakin on esim. moottorissa on näitä voideltuina momentteja, mutta pyöränpultit nyt ei ole niin tarkkoja tuosta oikeasta momentista vrt. moottorinosat. Itse vedän momenttisauvalla kiinni. Alussa kokeilin momenttiavaimella aina pultit sauvan jälkeen. Näkyy sen verran lähelle oikeaa osuvan tuolla sauva & mopo kombolla etten ole enää kokeillut. Jälkikiristys toki sitten momenttiavaimella.
 
Jos ne pultit taas vetelee niin kireälle, että ne saa poikki, puhutaan taaskin erityislahjakkuudesta, jonka ei pitäisi mihinkään työkaluun koskea. Ja niin kireälle vedettyihin pultteihin vaaditaan jo todella rehkimistä.
Tavis perhautoissa se momentti haarukka on kohtuu laaja, ja joissain sen verran pieni että normilahjakkuus voi vääntää liiankireälle. (ja on niistä ylikiristämisestä vahinkoja syntynyt)

Ammattilaiselle, ja varsinkin tavikselle on hyvinvaikea arvioida sitä momenttia, ja ei se itsestään selvää ole että tavis ne pultit/mutterit vääntää tarpeeksi kireälle.

Käyttäjäprofiili joka kiristelee sormituntumalla, niin ei ehkä ole muutenkaan se tarkin käyttätyyppi, joka säännöllisesti (sormituntumalla) kesken kauden pultteja jälkikiristelee.

Nyt kun nuo pulttipyssyt on yleistyneet, niin niillä on vielä enemmän tuntumakadoksissa, jos ei jotain momentti apuvälinettä ole.

Jos se momenttiavain maksaa muutamankympin, niin kovasti pitää vaivaa nähdä ettei sitä käytä, toki se työkalu huomiotakin vaatii.

Ei ammattilaisia ja vakvavia harastajia "hävetä" momenttiavaimen käyttö.
 
Sitten kun porukalla alkavat sähköautot yleistymään, niin niissähän kiristysmomentit ovat selvästi polttomoottoriautoja kovemmat. Jos en väärin muista, niin taisi olla jopa 180Nm. Niissä momenteissa en välttämättä menisi enää käsipelillä.
Whaat? Mihin tämä perustuu? Olen momentilla vääntänyt sen takia, että ei mene vanteet paskaks liiasta kiristämisestä. Tämä sun kommentti sotisi sitä vastaan, kun samat tusinavanteet ainakin sähkömiin alle tuli kuin tavalliseen versioon. Kun on vielä samat pultitkin, niin hankala nähdä miksi pitäisi vetää kireälle.
 
Ammattilainen vetää pulttipyssyllä niin kireälle kuin menee ja moni harrastelija värkkää momenttiavainten kanssa. Ristikkoavain on oikeastaan paras työkalu harrastelijalle, sillä kun ei varmasti saa pultteja/muttereita liian kireälle.

Ammattilaiset taitaa käyttää momenttisauvaa mutterinvääntimessä. Onhan näitä tekijöitä jotka tehokkaalla paineilma vääntimellä ampuu napa- ja pyöränpultteja poikki säännöllisin väliajoin. Yllättävän reippaan momentin ristikollakin saa, kun jalalla painaa ja kaksin käsin vetää.
 
Ammattilainen vetää pulttipyssyllä niin kireälle kuin menee ja moni harrastelija värkkää momenttiavainten kanssa. Ristikkoavain on oikeastaan paras työkalu harrastelijalle, sillä kun ei varmasti saa pultteja/muttereita liian kireälle.
Joku liukuhihna-ammattilainen varmaan tekeekin näin, mutta ei sellainen jolla on ammattiylpeyttä. Harrastelijat ei värkkää vaan tekee asiat kunnolla eli tässä tapauksessa kiristää momenttiavaimella suositeltuun momenttiin.
 
Ammattilainen vetää pulttipyssyllä niin kireälle kuin menee ja moni harrastelija värkkää momenttiavainten kanssa. Ristikkoavain on oikeastaan paras työkalu harrastelijalle, sillä kun ei varmasti saa pultteja/muttereita liian kireälle.
Ammattilaiset näyttää käyttävän momenttityökaluja, joku sanoi että Ammattilaiseksi kasvetaan maksamalla oppirahat.

En väitä etteikö olisi työssään pultteja kiristävissä olisi niitä toimijoita jotka eivät käyttäisi, mutta pienellä otannalla jäänyt olo että ei nekään kaikki ihan niin ummessa vedä, vaikka eivät prujuja joka välissä selaa, Siis tunnistavat ne joissa pitää olla varovainen ja ovat varovaisia, ja ne joissa voi vetää pyssyn säädöillä varman päälle kiinni.

Otantani on jälleen pieni, mutta käsitys ettei todellista ammattimiestä hävetä käyttää työkaluja. Lasikuus sitten erikseen.
 
Kaikkea ei voi rahalla mitata, melkein ostan toisen pulttimasiinan sen takia ettei tarvitse avatessa ottaa momenttisauvaa välistä pois.

Kiinnittäessä *prrrr*töks*töks* ja valmis, mitä sitä enää momenttiavaimella pelleilemään. Turhaa vaivaa. Tunnustan, katsoin yhden renkaan pultit momenttiavaimella varmistuksena.
 
Hah, ammattilaiset.... Niin justiinsa, niiden jäljiltä on pariin kertaan siistitty alumiinivanteitakin kun on ammuttu vanne vinoon keskiölle.
Eli ei pienintäkään älyä mitä tekee, eka pultti kerralla pohjaan ja pilataan mahdollisesti kalliin vanteen keskiösovite joka nyt ei sattunut olemaan irtorenkaalla.
 
Sitten kun porukalla alkavat sähköautot yleistymään, niin niissähän kiristysmomentit ovat selvästi polttomoottoriautoja kovemmat. Jos en väärin muista, niin taisi olla jopa 180Nm. Niissä momenteissa en välttämättä menisi enää käsipelillä.

Volvossa momentti on ihan sama 140Nm

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 397
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom