Työkalut ja muut vehkeet

Whaat? Mihin tämä perustuu? Olen momentilla vääntänyt sen takia, että ei mene vanteet paskaks liiasta kiristämisestä. Tämä sun kommentti sotisi sitä vastaan, kun samat tusinavanteet ainakin sähkömiin alle tuli kuin tavalliseen versioon. Kun on vielä samat pultitkin, niin hankala nähdä miksi pitäisi vetää kireälle.

Saatoin ilmaista asian epäselvästi, mutta siis ehdottomasti suosittelen momenttiavaimen käyttöä. Varmistin vielä asian ja siis Tesla Model S:n ohjeissa on, että pulttien kireyden tulee olla 175Nm. Nähtävästi osa valmistajista ei ole nähnyt tarvetta speksata polttomoottoriautoista poiketen pulttien kireyksiä tai vannemalleja.
 
Saatoin ilmaista asian epäselvästi, mutta siis ehdottomasti suosittelen momenttiavaimen käyttöä. Varmistin vielä asian ja siis Tesla Model S:n ohjeissa on, että pulttien kireyden tulee olla 175Nm. Nähtävästi osa valmistajista ei ole nähnyt tarvetta speksata polttomoottoriautoista poiketen pulttien kireyksiä tai vannemalleja.
Ok eli kyse ei varsinaisesti ole sähköautoista vaan siitä, että kiristysmomentti vaihtelee malleittain. Miissä on 110 Nm.
 
Saatoin ilmaista asian epäselvästi, mutta siis ehdottomasti suosittelen momenttiavaimen käyttöä. Varmistin vielä asian ja siis Tesla Model S:n ohjeissa on, että pulttien kireyden tulee olla 175Nm. Nähtävästi osa valmistajista ei ole nähnyt tarvetta speksata polttomoottoriautoista poiketen pulttien kireyksiä tai vannemalleja.
Onko Teslassa sitten normaalia isommat pultit?

Loppujen lopuksi momentin määrittää vanteen ja pultin materiaalit, kartion muoto ja kierteen halkaisija+nousu. Ei auton käyttövoima tai paino.
 
Onko Teslassa sitten normaalia isommat pultit?

Loppujen lopuksi momentin määrittää vanteen ja pultin materiaalit, kartion muoto ja kierteen halkaisija+nousu. Ei auton käyttövoima tai paino.

Eipä tuo 175Nm nyt mikään ihmeellinen ole, joissakin sprintereissä on 240Nm samoin joissakin Craftereissä. Ihan hyvin menee käsin nuo kaikki puolen metrin varrella. Momenttiavaimella toki saa ne oikeaan momenttiin, joten sellaista olisi hyvä käyttää sen perus pentin, jolla ei ole näppituntumaa. Asentajalla sitten asia erikseen kun tekemällä tulee melko hyvä näppituntuma momentteihin.
 
Sprinter, Crafter, Tesla ja muut pakettiautot :rofl2: Aika isoa hajontaa näissä tuntuu olevan.
 
Ok eli kyse ei varsinaisesti ole sähköautoista vaan siitä, että kiristysmomentti vaihtelee malleittain. Miissä on 110 Nm.
Joku vanha taulukko ennen Tesla-aikaa, niin lähtee 80-90Nm - 140Nm ja vähän isommissa 170Nm asti

Mielikuva että esim joidenkin Peugeot mallien kohdalla kannattaa olla tarkkana.

Edit:
Toytotalla monia malleja joissa alle 110Nm, Peugeotilla l, Volvolla öytyy 110Nm mallejakin.
 
Viimeksi muokattu:
Väitän ettei ylikiristämisestä ole haittaa sillä ammattilaiset ampuu pulttipyssyllä vähintään 100 000 pulttia liian tiukkaan joka vuosi:). Kerran on vain omalle kohdalle sattunut katkeaminen ajossa ja sekin oli kilpa-auto
 
Väitän ettei ylikiristämisestä ole haittaa sillä ammattilaiset ampuu pulttipyssyllä vähintään 100 000 pulttia liian tiukkaan joka vuosi:). Kerran on vain omalle kohdalle sattunut katkeaminen ajossa ja sekin oli kilpa-auto
Jos katkeaa, niin sitten mennyt jo rajusti yli. "Kohtuullinen" liikaa yli kiristäminen ei välttämättä oireile itse kiristäessä tai sen kauden ajoissa.
Mistä taasen seuraa tyypillisessä tilanteessa se että kukaan ei myönnä ja syytellään sitä viimeksi kiristänyttä.
Ymmärtääkseni esim mainittuissa pösöissä ei ole mikään murtopultti joka heti katkeaa kun raja ylittyy
 
Väitän ettei ylikiristämisestä ole haittaa sillä ammattilaiset ampuu pulttipyssyllä vähintään 100 000 pulttia liian tiukkaan joka vuosi:). Kerran on vain omalle kohdalle sattunut katkeaminen ajossa ja sekin oli kilpa-auto

Väitän että suurin osa ammattilaisista ymmärtää a: käyttää momenttisauvaa/hylsyä b: osaa siitä moposta säätää sitä tehoa ja tietää että joku säätö siitä on about tontilla.

Sanoisin että jos kaikki "ammattilaiset" paukuttas kaikki renkaanpultit siihen 400-600nm niin saattas asioita hajoilla enemmänkin.

Toki idioottejahan joka paikassa on.
 
Väitän että suurin osa ammattilaisista ymmärtää a: käyttää momenttisauvaa/hylsyä b: osaa siitä moposta säätää sitä tehoa ja tietää että joku säätö siitä on about tontilla.

Sanoisin että jos kaikki "ammattilaiset" paukuttas kaikki renkaanpultit siihen 400-600nm niin saattas asioita hajoilla enemmänkin.

Toki idioottejahan joka paikassa on.

Osa ymmärtää osa ei. Monissa rengasliikkeissä ammutaan omien kokemuksien mukaa niin tiukkaan, että reilun puolen metrin varrella saa ihan tosissaan avata sellaisissa autoissa pultteja joiden kiristysmomentti on ~120Nm. Momenttiin kiristettynä aukeaa tuollaisella yli puolen metrin varrella kevyesti.

Väitän ettei ylikiristämisestä ole haittaa sillä ammattilaiset ampuu pulttipyssyllä vähintään 100 000 pulttia liian tiukkaan joka vuosi:). Kerran on vain omalle kohdalle sattunut katkeaminen ajossa ja sekin oli kilpa-auto

Sukulaisella samassa rengashotellissa onnistuivat katkaisemaan kolme kausivaihtoa peräkkäin 1-3 pyöränpulttia samassa autossa. Kolmannen kerran jälkeen vaihtoi rengashotellia ja ongelmia ei ole ollut kertaakaan. Useampi vuosi jo aikaa, joten ongelma oli ko. paikasta johtuva.
 
Osa ymmärtää osa ei. Monissa rengasliikkeissä ammutaan omien kokemuksien mukaa niin tiukkaan, että reilun puolen metrin varrella saa ihan tosissaan avata sellaisissa autoissa pultteja joiden kiristysmomentti on ~120Nm. Momenttiin kiristettynä aukeaa tuollaisella yli puolen metrin varrella kevyesti.
Henk. koht. ennätys on ihan ekassa oman auton renkaanvaihdossa ”varmasti pysyy” tavalla pistetyt 18 v. vanhat pultit teräsvanteeseen ristikkoavaimella. Kiintolenkki ja 2 m 1” rautaputki vasta avas :D Tästä aikaa jo vuosikymmeniä, pultitkin tais olla järeämmät, että kesti moisen.
 
Eipä tuo 175Nm nyt mikään ihmeellinen ole, joissakin sprintereissä on 240Nm samoin joissakin Craftereissä. Ihan hyvin menee käsin nuo kaikki puolen metrin varrella. Momenttiavaimella toki saa ne oikeaan momenttiin, joten sellaista olisi hyvä käyttää sen perus pentin, jolla ei ole näppituntumaa. Asentajalla sitten asia erikseen kun tekemällä tulee melko hyvä näppituntuma momentteihin.
Minkäkokoiset pultit sprinttereissä sitten on?
 
Euromasterilla vedettiin kaikki pakettiautojen pultit niin kovaa kuin pulttipyssystä lähti. Ei tarkistettu mitenkään että mihin momenttiin ne nyt sit meni...
 
Euromasterilla vedettiin kaikki pakettiautojen pultit niin kovaa kuin pulttipyssystä lähti. Ei tarkistettu mitenkään että mihin momenttiin ne nyt sit meni...
Kahdella euromasterilla olen käynyt vaihtamassa pakettiautoon ja kuorma-autoon renkaita useita kertoja.
Noissa ei ainakaan noin tehty. Toki kuorma-auton 2x vetävien akseleiden paripyörät vetivät sillä pyörillä kulkevalla vehkeellä loppuun asti.

Toki voi olla, että tehty "huolella", kun en ole yksityisenä käynyt.
Nuo firmat kun mielummin hävittävät 10 yksityisen renkaanvaihtoa, kuin yhden firman isomman auton.




Edit: Mutta siis viestini asia oli, että niitä euromastereita on monia suomessa.
Eli ei saa yleistää, kuten ei nykyaikana monia muitakaan juttuja :rolleyes:

Edit2: Olitko kuinka monien pakettiautojen renkaita vaihtamassa? Oliko aina sama asentaja?
 
Ittelle sattunu kerran kunnolla ylitiukattu pyörän pultti. Sai ihan jonkun aikaa paukuttaa mutterimopolla auki yhden renkaan pultteja. Sitten kun rupesin laittamaan talvirenkaita paikalleen jostakin syystä vielä oikein hifistelin momenttiavaimen kanssa. Neljä pulttia meni sillain normaalisti kääntö ja piip. Se viiminen onneton - momentti lähti nousemaan mutta ei vain päässy liipasurajalle. Ihan kuin purkkaa oli venyttänyt. Se oli varmaan venytetty jo huolella yli edellisellä kerralla. Pistin siihen nurkkaan kaikki viis pulttia uusiks...
 
Empä nyt ulkoa muista, sama momentti on myös esim. Crafterissa.

Vähemmän yllättäen momentti on sama, kun kyseessä on sama auto, mutta eri moottorilla ja eri merkeillä.
Toki uudella Crafterilla ja W907 Sprinterillä ei ole enää mitään yhteistä.

Pultin koko on M14X1,5 eli hienokierre ja pituutta pultilla on 58 mm.
 
Meillä on nyt vapaa-aika vehkeiden kanssa käytetty tota bahcon 150nm momenttisauvaa patterikoneen päässä.
Uskoisin, että tulee ihan sopivaan kireyteen.
En tosin tiedä, onko momenttisauvaan laskettu se "laskennallinen" ero, kun sauva tulee pulttikoneeseen ja sauvaan hylsy, niin onhan niissä väljyyttä joka syö momenttia.
Jälkikiristys tulee ihan normi 1/2" räikällä tehtyä, ja useimmiten unohtuu. Mutta ei ole koskaan pultit/mutterit löystynyt.

Ja tullut kokeiltua joskus, että aukeeko vielä parin kuukauden jälkeen autossa olevilla työkaluilla, niin aukeaa.
Yhdessä vain on kyllä autossa mukana vararengas enään. Sekin on maasturi. Muutoin on se tuttu paikkapullo ja kompura, eli ei murhetta tien päällä renkaan vaihtamiseen.
 
Onko suositella yleismittariin hauenleukajohtoja tai -lisäosaa? Käyttö pääasiassa autosähköjä eli sitä kokoluokkaa ja vaatimuksena on että leuat voi jotenkin säilyttää kätevästi johdoissa tai mittatikuissa kiinni. Mielessä pyörii sellainen 2-in-1 hauenleuka jonka kahvassa olisi integroituna mittatikku, vaan ei satu silmiin mitään sen tyyppistä.

E: tarkennuksena siis että vaatimus on ettei hauenleuat ole erilliset osat joita tarvii raahata mukana hukattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suositella yleismittariin hauenleukajohtoja tai -lisäosaa? Käyttö pääasiassa autosähköjä eli sitä kokoluokkaa ja vaatimuksena on että leuat voi jotenkin säilyttää kätevästi johdoissa tai mittatikuissa kiinni. Mielessä pyörii sellainen 2-in-1 hauenleuka jonka kahvassa olisi integroituna mittatikku, vaan ei satu silmiin mitään sen tyyppistä.

 
Oli aiemmin puhetta pylväsporista niin nyt olisi se Boschin PBD40 tarjouksessa 229e joulukuun ajan Ohlsonissa. Joko tuo siihen hintaan olisi todennäköisesti vähiten paska halpis. Onhan tuossa arvosteluja, osa kehui 0.1mm heittoa ja osa taas juttujen perusteella yhtä horoksi kuin se kammotus mikä kävi täällä kääntymässä aiemmin. Varmaan pitää kokeilla taas tuuriaan.
 
Mikä on hyvä, helppo ja suht edullinen hitsauslaite täydelle aloittelijalle? Lähinnä siis räitään kasaan jotain mönkijän auran tukirautoja, ehkä joskus jotain auton pohjaa muutaman sentin paikkoja yms. Käytännössä sellainen laite joka voi istua tallin nurkassa 2v käyttämättömänä eikä harmita, mutta sitten kun tarvitaan niin ei täytyisi lähteä vuokraamoon hakemaan.
 
Mikä on hyvä, helppo ja suht edullinen hitsauslaite täydelle aloittelijalle? Lähinnä siis räitään kasaan jotain mönkijän auran tukirautoja, ehkä joskus jotain auton pohjaa muutaman sentin paikkoja yms. Käytännössä sellainen laite joka voi istua tallin nurkassa 2v käyttämättömänä eikä harmita, mutta sitten kun tarvitaan niin ei täytyisi lähteä vuokraamoon hakemaan.
Halvimmillaan 50-300e haarukkaan saa käytettynä tai uutena kohtuullisen puikkohitsauskoneen jolla onnistuu hyvin ~2mm ainevahvuudesta ylöspäin. Autopelteihin se on huono, taitava räpeltäjä niitäkin kyllä jotenkin saa tehtyä mutta hyvää jälkeä on työläs saada aikaan.

Autopelteihin paremmin soveltuu paremmin 150-200A kokoluokasta 230v invertteri mig, uutena n. 500-1000e. esim Wallius BlueARC i1800 MIG hitsauskone
Käytettynä tietenkin halvempia mutta tän kokoluokan hitsauskoneet menee heti kaupaksi eli saatavuus on aika satunnaista.

Migin kanssa sitten kaksi vaihtoehtoa, suojakaasullinen tai kaasuton lanka. Suojakaasullisella on helpompi saada hyvää jälkeä varsinkin autopelleille, haittapuolena on kaasupulloon investointi Seoskaasu SK-25 200Bar 8L täysipullo | Karkkainen.com verkkokauppa kaasupullon kanssa kustannuksia nostaa myös painemittari ja käytännössä pakolliset hitsauskärryt (toisaalta siinä on myös hyvä ensimmäinen hitsausprojekti).

Kaasuton lanka ei luonnollisestikaan tarvi suojakaasua, mutta lanka on paljon kalliimpaa eikä sillä saa yhtä helposti hyvää jälkeä ohueen materiaaliin. Esim Timco Mig hitsauslanka kaasuton 0.8 mm 1 kg | Karkkainen.com verkkokauppa

Kahdenlaisia koneita en suosittelisi. Niitä aivan halvimpia migejä joilla voi hitsata pelkästään kaasuttomalla langalla koska ne ovat yleensä ominaisuuksiltaan surkeita, enkä mitään voimavirtakoneita koska ovat niin saatanan painavia, ja kun 200A valovirtakoneessa riittää tehot vielä 10mm teräkseen niin ei sille voimavirran lisätehollekkaan ole ihan heti ole tarvetta.
 
Osta minulta, Käy myös TIG kaasuhitsaukseen,,, mutta kaasulaitteet saa vaikka Etrasta. Käytetty noin puolituntia! ja virtajohto 5m, puikkonarut ESAB 2,5m

1639324406749.png
Osta minulta
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on hyvä, helppo ja suht edullinen hitsauslaite täydelle aloittelijalle? Lähinnä siis räitään kasaan jotain mönkijän auran tukirautoja, ehkä joskus jotain auton pohjaa muutaman sentin paikkoja yms. Käytännössä sellainen laite joka voi istua tallin nurkassa 2v käyttämättömänä eikä harmita, mutta sitten kun tarvitaan niin ei täytyisi lähteä vuokraamoon hakemaan.
Aloitin hitsausurani tuommoisella halvalla vekottimella. Olihan se hitsaaminen ihan täyttä tuskaa. Vuoden sillä jaksoin tuhertaa, mutta ei se jälki siitä sen paremmaksi muuttunut, vaikka kuinka yritti.
Sitten ostin sen halvan merkkikoneen, eli Kemppi Minarc Evo 170 ja enpä ole päivääkään katunut. Seisoo parhaimmillaan puoli vuotta käyttämättömänä, mutta kun pitää jotain tehdä niin tietää ettei koneesta jää kiinni.
Jos en olisi ollut silloin niin köyhä, olisin ostanut Evo 200, mutta hyvin tuo 170 ajaa myöskin asiansa.
 
Kaasulla olevan kun ottaa niin sillä pääsee jo hyvin alkuun. Täytelankamallia en itse valitsisi. Pulloksi Albee. Pulloksi ottaisin omistuspullon. Hinta pullolle voi alkuun kirpaista mutta voi sit vaan oman tarpeen mukaan käydä vaihtaa miten lystää ja ei tarvii huolehtia pullon katsastuksista yms. kun Albeella vaihtuu koko pullo eikä vaan samaa pulloa uudelleen täytetä ja anneta takas.
 
Kyllä se koko pullo vaihtuu aikalailla kaikissa kuluttajaliikkeissä, eli motonet/puuilo/kärkkäinen/vastaavat. Nuo motonetin Albeet on huomattavasti kalliimpia kun muilla, tosin niissä on integroitu mittari.
 
Mikä on hyvä, helppo ja suht edullinen hitsauslaite täydelle aloittelijalle? Lähinnä siis räitään kasaan jotain mönkijän auran tukirautoja, ehkä joskus jotain auton pohjaa muutaman sentin paikkoja yms. Käytännössä sellainen laite joka voi istua tallin nurkassa 2v käyttämättömänä eikä harmita, mutta sitten kun tarvitaan niin ei täytyisi lähteä vuokraamoon hakemaan.

Vaikka Kemppi / Esab ei ole halvin vaihtoehto, niin paljon muuta en voi suositella hankkimaan, halvalla ja huonolla koneella menee vaan hermot.

Kemppi
Esab

Halvan omistuspullon ja edulliset sekä nopeat täytöt saa tuolta ja pullo kulkee ympäri suomea matkahuollolla tai kaukokiidolla.
 
Mikä on hyvä, helppo ja suht edullinen hitsauslaite täydelle aloittelijalle? Lähinnä siis räitään kasaan jotain mönkijän auran tukirautoja, ehkä joskus jotain auton pohjaa muutaman sentin paikkoja yms. Käytännössä sellainen laite joka voi istua tallin nurkassa 2v käyttämättömänä eikä harmita, mutta sitten kun tarvitaan niin ei täytyisi lähteä vuokraamoon hakemaan.

Vaikka Kemppi / Esab ei ole halvin vaihtoehto, niin paljon muuta en voi suositella hankkimaan, halvalla ja huonolla koneella menee vaan hermot.

Kemppi
Esab

Halvan omistuspullon ja edulliset sekä nopeat täytöt saa tuolta ja pullo kulkee ympäri suomea matkahuollolla tai kaukokiidolla.
Itse painiskelin jokin aika sitten saman kysymyksen äärellä eli ostaako kunnollinen vaiko halpisvehje. Itse päädyin laitteeseen, joka varmastikin täällä on kirosana eli Bilteman MMI 140. Tuolla sain käyttöauton helmat parsittua kasaan niin, että se meni leimasta läpi. Ja meni vielä vuodenkin päästä. Jälki ei ollut kaunista, mutta se ei ollut pääasiallinen tarkoituskaan. Olen myös muutamia muita pikkuprojekteja tuolla hitsaillut ja ainakin tähän asti on kasassa pysynyt (puuta koputtaen). Näidenkään kohdalla nyt ei ollut niin tarkkaa, että kuinka kaunista se sauma on.

En ole hitsaaja enkä ollut koskaan hitsannut (pl. jotain peruskoulun teknisen tunteja) ennen tuon hankintaa. Minulla ei myöskään ole kokemusta tuommoisesta paremmasta vehkeestä eli varmastikin semmoisen laitteen käyttämisen jälkeen voisi tuo Bilteman härpätin tuntua aivan järkyttävältä. Mietin kuitenkin, että kun tässä kaikenlaisia vekottimia on hankintalistalla, että jos jokaiseen menee 1000-1500e, niin puhutaan aika mittavasta investoinnista.

Kommenttini pointtina siis se, että halvemmallakin voi pärjätä. Hankala sanoa, mikä harmittaa ketäkin. Riippunee osittain myös siitä, että mihin on tottunut. Tietenkin, jos varman päälle haluaa pelata eikä suurehko investointi haittaa, niin Esab/Kemppi lienee varmin valinta. Torista noita saattaa saada vähän käytettynäkin melko edullisesti. Tuppaavat tosin menemään aika nopeasti.
 
Luulen että jos alan käyttämään tonneja hitsilaitteeseen niin siinä kohtaa on jo sama teettää ne hommat muilla. Tarve lähinnä pieniin räkäisyihin ehkä kerran tai kaksi vuodessa.
 
Luulen että jos alan käyttämään tonneja hitsilaitteeseen niin siinä kohtaa on jo sama teettää ne hommat muilla. Tarve lähinnä pieniin räkäisyihin ehkä kerran tai kaksi vuodessa.

Kannattaa mieluummin katsoa käytettyä. Joku 20v vanha wallius tai Kemppi, niihin saa varaosia ja saa huollettua.
Työmaalla on lähes päivittäisessä käytössä vuosituhannen vaihteen walliuksia ja hyvin pelittävät.
 
Kannattaa mieluummin katsoa käytettyä. Joku 20v vanha wallius tai Kemppi, niihin saa varaosia ja saa huollettua.
Työmaalla on lähes päivittäisessä käytössä vuosituhannen vaihteen walliuksia ja hyvin pelittävät.
Muutenhan nuo vanhat olisi hyviä mutta jos tarve on hyvin harvoin ja ei ole reilusti talli/hallitilaa niin säilytys vie paljon tilaa.
Edit: Itsellä on MIG/MAG Hitsausinvertteri MMI 160 täytelangalla on muutama auto parsittu kasaan,eihän tuolla jälki ole kaunista mutta kasassa pysyy.Duunipaikalla on jokin 1.5K€ Wallius suojakaasulla niin kyllähän sillä ihan toisenlaista saumaa syntyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa mieluummin katsoa käytettyä. Joku 20v vanha wallius tai Kemppi, niihin saa varaosia ja saa huollettua.
Työmaalla on lähes päivittäisessä käytössä vuosituhannen vaihteen walliuksia ja hyvin pelittävät.

Vanhat Kempin / Walliuksen / Esabin migit ovat hyviä autotallikäyttöön, mutta suhteellisen kalliita, jos ei saa suhteilla ostettua muutamalla satasella.

Varaosa elektroniikan löytyminen noihin parikymmentä vuotta vanhoihin koneisiin on vähän tapauskohtaista, joihinkin koneisiin ei saa enää uusia kortteja edes rahalla.
Tämä siis siltä pohjalta, mitä olen töiden puolesta ollut tekemisissä Kempin myyntiedustajien ja hitsauskonehuollon kanssa.
 
No joo niin, itsehän olen täysin perseestä hitsaamisessa, mutta kyllä tollasella käytettynä 200e vuosia sitten ostetulla telwinin bimaxilla ja ydinjätteellä on "kelvolliset" saumat saanut semisatunnaisesti räpsien aikaiseksi. Paksumpaan saa jopa ihan "ok" saumaakin aikaiseksi. Ohkaiset pellit tuolla katoaa melkein väkisin ja sitten kun ne auton pellit harvoin paksuja ja/tai täysin terveitä ovatkaan niin melko tuskasta se on. Mutta onnistuu tarvittaessa sekin.

Sanotaanko nyt näin, että jos ei ole tarvis saada kaunista ja on valmis kiroilemaan sekä sijoittamaan tupakkaan/kaljaan rahaa, niin kyllä tuollaisellakin pärjää.
 
Täytynee hetken kytätä jotain käytettyä mutta jos seuraavaan tarpeeseen mennessä ei ole löytynyt niin tietääpähän että hätäpäissään jonkun ratkenneen mönkkärin peräkärryn aisan hitsaa sitten noilla halvemmillakin tuotteilla takaisin kasaan.
 
Täältä myöskin suositus Kempin evo 200. Hankintahinta toki saattaa aluks kirpasta, mutta hemmetin hyvä peli ja onnistuu myös alumiinin hitsaaminen, kun vaihtaa langanjohtimen ja kaasuksi argonin. Jälleenmyyntiarvo myöskin kempissä hyvä tuollaisen evo 200 saat heti menemään kaupaksi jos ei itsellä olisikaan sitten käyttöä riittävästi.
 
Täältä myöskin suositus Kempin evo 200. Hankintahinta toki saattaa aluks kirpasta, mutta hemmetin hyvä peli ja onnistuu myös alumiinin hitsaaminen, kun vaihtaa langanjohtimen ja kaasuksi argonin. Jälleenmyyntiarvo myöskin kempissä hyvä tuollaisen evo 200 saat heti menemään kaupaksi jos ei itsellä olisikaan sitten käyttöä riittävästi.
Millä migillä alumiinin hitsaaminen ei onnistu, kun langansyöttö ja kaasu on sille sopiva? Ja kuten tuossa aiemmin totesin niin kaikki tän luokan hitsauskoneet menee heti kaupaksi. Hyvä kone (näyttöä lukuunottamatta, huonot katselukulmat) ja itsekkin paljon tuollaisilla hitsannut, vähän vaan särähtää korvaan kun kehutaan sitä ominaisuuksilla jotka löytyvät kaikista muistakin vastaavista koneista.
Vaikka Kemppi / Esab ei ole halvin vaihtoehto, niin paljon muuta en voi suositella hankkimaan, halvalla ja huonolla koneella menee vaan hermot.

Kemppi
Esab

Halvan omistuspullon ja edulliset sekä nopeat täytöt saa tuolta ja pullo kulkee ympäri suomea matkahuollolla tai kaukokiidolla.
Siinä halvan ja huonon sekä kempin välissä on aika monta muutakin vaihtoehtoa. Ihan turhaan siitä merkistä maksaa, varsinkaan tuolla kysyjän käyttömäärillä.
Paljonko on halpa ja edullinen kaasu? Kun eivät hintoja osaa laittaa nettiin.
 
Itsellä on Kemppi MinarcMig Evo 200 ollut monta vuotta ja on huippulaite hitsaukseen. Nyt jos pitäisi kuitenkin valita niin ehkä ostaisin Wallius Bluearc i2000 monimenetelmäkoneen. Itsellä ei kuitenkaan niin usein ole käyttöä, että Wallius varmaan olisi riittävän hyvä ja muutaman kerran olisin kaivannut puikkoa ja tigiä.
 
Täytynee hetken kytätä jotain käytettyä mutta jos seuraavaan tarpeeseen mennessä ei ole löytynyt niin tietääpähän että hätäpäissään jonkun ratkenneen mönkkärin peräkärryn aisan hitsaa sitten noilla halvemmillakin tuotteilla takaisin kasaan.
Toria kun vähänkin kyttää, niin 100-200€ löytää vanhan merkkivehkeen. Itsekkin hitsaan jollain jeesuksen vanhalla kempillä, ja useampi halpiskoneen omistaja on todennut kokeiltuaan, että kyllä laatukoneella saa kunnon saumaa. Ja tuo kemppi on jostain ehkä 80-luvulta...
 
Väittäisin että halvin ja huolettomin ratkaisu satunnaiseen käyttöön ja mönkijän auran korjauksiin yms on puikko invertteri. Autopelit jää tietty tekemättä, mutta kuten aiemmin tässä ketjusakin, niin monet sanoo samaa ydintäytelangasta.
 
Siinä halvan ja huonon sekä kempin välissä on aika monta muutakin vaihtoehtoa. Ihan turhaan siitä merkistä maksaa, varsinkaan tuolla kysyjän käyttömäärillä.
Paljonko on halpa ja edullinen kaasu? Kun eivät hintoja osaa laittaa nettiin.

Kemppi ei välttämättä ole edes paras merkki, vaikka se näin kotimaassa nauttiikin jonkinlaista referenssikoneen asemaa.

Kemppiä ja Esabbia suosittelen siitä syystä, että niihin löytyy varaosia ja tarvikkeita helpommin, kuin esimerkiksi Walliukseen, Lincolniin, Oerlikoniin ( joka on nykyisin Lincolnin omistuksessa ), EWM:ään, Migatronic:iin yms.
Toki noihinkin merkkikoneisiin saa osia, mutta ei aivan joka nurkalta ja hinnat / toimitusajat ovat välillä mitä ovat.

Eikä tuollaisessa valovirta migissä hintaero Kempin / Esabin tai jonkun muun merkkikoneen välillä ole niin suuri, että kannattaisi välttämättä lähteä "hankalamman" merkin pariin, toki jos paikallinen hitsaustarvikekauppias edustaa jotain merkkiä, niin siinä tapauksessa tilanne on toinen.

Tsetsuanilaista no name konetta en oikein suosittele kenellekkään, kun ovat yleensä ensimmäisen vian jälkeen romua, kun varaosia ei saa ja muutenkaan niistä ei kukaan käytettynä mitään maksa.
Kyllähän niillä toki hitsailee kotitarpeiksi sen aikaa, kun kone toimii ja sitten heittää roskiin ja hakee uuden.
Tosin koneen toteutuksesta riippuen hitsausmukavuus on sitten mitä tahansa loistavan ja onnettoman väliltä.

Torista löytyy Kaasu ja sammutinhuolto Heiskasen hinnat.

Itsellä on Kemppi MinarcMig Evo 200 ollut monta vuotta ja on huippulaite hitsaukseen. Nyt jos pitäisi kuitenkin valita niin ehkä ostaisin Wallius Bluearc i2000 monimenetelmäkoneen. Itsellä ei kuitenkaan niin usein ole käyttöä, että Wallius varmaan olisi riittävän hyvä ja muutaman kerran olisin kaivannut puikkoa ja tigiä.

Kemppi MinargMig Evo 200 on ehdottomasti noiden valovirta migien eliittiä, itse hitsasin omalla koneellani kasaan harrastehallin 12X3 metrisen parven, jonka runko koostui 100X100X5 ja 50X100X3 S355 RHS-palkista.

Tuollainen yhdistelmäkone on varmaan hyvä autotallin ainoaksi koneeksi, jolla onnistuu kaikki, vaikka tuon kanssa menettääkin jotain etuja, kuten pienen puikkokoneen siirrettävyyden ja joutuu tyytymään raapaisu tigiin.
Itselleni kun on kertynyt vähän liikaa koneita ( Kemppi MinarcMig Evo 200, vanha Master 2200 tig/puikko ja Minarc Evo 180 puikko sekä Oerlikon Citotig 240 AC/DC tig ), niin ei ole tullut tutkittua, mitä nuo yhdistelmäkoneet tarjoavat.

Vissiin MIG on sitten tällaisen kotipenan satunnaisiin räkäisyihin paras?

Puikko on melkein helpoin, halvin ja toimii lähes missä olosuhteissa tahansa, ohuimpien peltien ( 2 mm ja alle ) hitsaus puikolla on toki sellainen taitolaji, etteivät siihen pysty edes kaikki ammattihitsarit.

Mig on sitten yksinkertainen "paina liipaisimesta ja saumaa syntyy" typpinen ratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden auton peltien ja myös tarvittaessa paksumpien rautojen yhteen liimaamiseen.
Pidän seoskaasullista migiä 0.6-1.0 millisellä kovalla langalla harrastelijalle parhaana vaihtoehtona, jos on tarvetta hitsata vaihtelevan paksuisia mustia rautoja pääasiassa autotalli olosuhteissa.
 
Samaa mieltä ylläolevien kanssa, jos ei budjetti veny hyvään lankakoneeseen niin mielummin halpa ja tarpeeksi hyvä puikko. Itsellä ei kokemusta mutta uskoisin että mikä vaan motonet/puuilo/kärkkäinen tier puikkoinvertteri on tarpeeksi hyvä. Puikkokoneessa kun ei ole langansyöttölaitteistoa tai juuri muutakaan mekaanisesti toimivaa niin niitä on vaikeampi tehdä huonosti.

Pitäs oikeastaan ihan piruuttaan kokeilla 1,6mm puikolla hitsata 0,7-1mm peltejä, ei oo tullu vielä kokeiltua tuota jaloa lajia.

E: ja erittäin hyvä pointti tuon varaosasaatavuuden suhteen. Kauanko jonkun halpiskoneen kanssa jaksaa pelleillä rikkoituneen lankarullan pitimen kanssa, jos/kun varaosaa ei saa mistään? Esabin Caddymigiin maksoi n. 16e tilattuna paikalliselta yrittäjältä. Kyllähän se vitutti siinä 2vk toimitusajan aikana kun rulla tippui aina konetta siirtäessä ja kesken hitsauksen, jos ei muistanut laittaa konetta kyljelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin MIG on sitten tällaisen kotipenan satunnaisiin räkäisyihin paras?

Ainakin itellä Telwin Technomig (olikohan pienin malli niistä, 150 tms.) on hoitanut hyvin asiansa kaikessa, missä on alle 4mm ainevahvuuksia. Paksumpiihan harvemmin tarvii (henkilö)autohommissa koskea.

Toiminu kuin junanvessa, ei mitään vikoja.

Mutta jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut ostaa isompi malli, sillä on ollu sellasia tilanteita että haluis hitsata jotain paksumpaakin plootua, esim umpirautaista akselia jne. Ne on sit jääny tekemättä, kun ei saa kunnolla tunkeutuvaa saumaa.
 
Autotalliin olis tarve imurille. Lattia on pinnoittamaton betonilattia johon aina tulee kuraa/betonipölyä/metallipölyä(ja lastua). Ja sais olla sellanen kuiva/märkä imuri.
Säiliön ei mahdottoman iso tarvi olla, riittää kunhan virtajohto ja imuletku on pidempiä, kun alle 100e vehkeissä.
Käyttöä olis myös autojen imurointi, eli tehoa sais olla että ne koiran karvat lähtee kangasmatoista irti.

Hinnan tietysti pitäisi olla halpa, mutta ne halvat on kokeiltu, niin jos 300euron hintaan olisi jotain sopivaa?

Tuota nyt katsonut. Tulis mukaan erinlaisia suulakkeita, ja virtajohto ainakin olis tarpeeksi pitkä.
 

Mulla on ollut tällainen enkä oikein ole osannut kaivata mitään lisäominaisuuksia... Tuolla on imuroitu kyllä sepelistä, puupölystä ja metallilastusta lähtien ihan kaikkea enkä ainakaan jokusessa vuodessa ole saanut kyllä mitään hajalle.
 

Mulla on ollut tällainen enkä oikein ole osannut kaivata mitään lisäominaisuuksia... Tuolla on imuroitu kyllä sepelistä, puupölystä ja metallilastusta lähtien ihan kaikkea enkä ainakaan jokusessa vuodessa ole saanut kyllä mitään hajalle.
Minkä mittainen tuo imuletku on? 5m virtajohto riittäisi, kunhan imuletku olis sitten väh. 3m..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 780
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom