Siinä halvan ja huonon sekä kempin välissä on aika monta muutakin vaihtoehtoa. Ihan turhaan siitä merkistä maksaa, varsinkaan tuolla kysyjän käyttömäärillä.
Paljonko on halpa ja edullinen kaasu? Kun eivät hintoja osaa laittaa nettiin.
Kemppi ei välttämättä ole edes paras merkki, vaikka se näin kotimaassa nauttiikin jonkinlaista referenssikoneen asemaa.
Kemppiä ja Esabbia suosittelen siitä syystä, että niihin löytyy varaosia ja tarvikkeita helpommin, kuin esimerkiksi Walliukseen, Lincolniin, Oerlikoniin ( joka on nykyisin Lincolnin omistuksessa ), EWM:ään, Migatronic:iin yms.
Toki noihinkin merkkikoneisiin saa osia, mutta ei aivan joka nurkalta ja hinnat / toimitusajat ovat välillä mitä ovat.
Eikä tuollaisessa valovirta migissä hintaero Kempin / Esabin tai jonkun muun merkkikoneen välillä ole niin suuri, että kannattaisi välttämättä lähteä "hankalamman" merkin pariin, toki jos paikallinen hitsaustarvikekauppias edustaa jotain merkkiä, niin siinä tapauksessa tilanne on toinen.
Tsetsuanilaista no name konetta en oikein suosittele kenellekkään, kun ovat yleensä ensimmäisen vian jälkeen romua, kun varaosia ei saa ja muutenkaan niistä ei kukaan käytettynä mitään maksa.
Kyllähän niillä toki hitsailee kotitarpeiksi sen aikaa, kun kone toimii ja sitten heittää roskiin ja hakee uuden.
Tosin koneen toteutuksesta riippuen hitsausmukavuus on sitten mitä tahansa loistavan ja onnettoman väliltä.
Torista löytyy Kaasu ja sammutinhuolto Heiskasen hinnat.
Itsellä on Kemppi MinarcMig Evo 200 ollut monta vuotta ja on huippulaite hitsaukseen. Nyt jos pitäisi kuitenkin valita niin ehkä ostaisin
Wallius Bluearc i2000 monimenetelmäkoneen. Itsellä ei kuitenkaan niin usein ole käyttöä, että Wallius varmaan olisi riittävän hyvä ja muutaman kerran olisin kaivannut puikkoa ja tigiä.
Kemppi MinargMig Evo 200 on ehdottomasti noiden valovirta migien eliittiä, itse hitsasin omalla koneellani kasaan harrastehallin 12X3 metrisen parven, jonka runko koostui 100X100X5 ja 50X100X3 S355 RHS-palkista.
Tuollainen yhdistelmäkone on varmaan hyvä autotallin ainoaksi koneeksi, jolla onnistuu kaikki, vaikka tuon kanssa menettääkin jotain etuja, kuten pienen puikkokoneen siirrettävyyden ja joutuu tyytymään raapaisu tigiin.
Itselleni kun on kertynyt vähän liikaa koneita ( Kemppi MinarcMig Evo 200, vanha Master 2200 tig/puikko ja Minarc Evo 180 puikko sekä Oerlikon Citotig 240 AC/DC tig ), niin ei ole tullut tutkittua, mitä nuo yhdistelmäkoneet tarjoavat.
Vissiin MIG on sitten tällaisen kotipenan satunnaisiin räkäisyihin paras?
Puikko on melkein helpoin, halvin ja toimii lähes missä olosuhteissa tahansa, ohuimpien peltien ( 2 mm ja alle ) hitsaus puikolla on toki sellainen taitolaji, etteivät siihen pysty edes kaikki ammattihitsarit.
Mig on sitten yksinkertainen "paina liipaisimesta ja saumaa syntyy" typpinen ratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden auton peltien ja myös tarvittaessa paksumpien rautojen yhteen liimaamiseen.
Pidän seoskaasullista migiä 0.6-1.0 millisellä kovalla langalla harrastelijalle parhaana vaihtoehtona, jos on tarvetta hitsata vaihtelevan paksuisia mustia rautoja pääasiassa autotalli olosuhteissa.