Työkalut ja muut vehkeet

Kyllä sitä momenttia tarvii yllättävän paljon. Momentti hukkuu jatkovarteen kun hankalista paikoista availee.
 
Onko kellään vinkkiä fiksun hinta-laatusuhteen höyrypesuriin, jolla tarkoitus olisi ennenkaikkea pitää auton vaaleat tekstiilipinnat hyvässä kunnossa? Käyttöfrekvenssi luokkaa kerran kuussa.
 
Etrassa oli asiallisen näköinen/kokoinen hallitunkki 119€. En tiedä saako sitä palasiksi ja mihin tilaan mahtuu.https://www.etra.fi/fi/hallitunkki-alumiini-2-50t-10360042558
 
Noista tunkeista vielä, löytyykö mitään kohtuuhintaista mikä kulkisi tavaratilassa (vaikka vararenkaan kotelossa) ja nousisi vähän korkeammalle kun maavaraa on 21 senttiä?

Varmaan jotain tuommoista haet. Järeämmät sitten on jo isompia.
 
Jos sattuisi rengasrikko tulemaan niin saisi vaihdettua, auton omalla tunkilla kun en koskaan lähtisi nostamaan.
En tiedä millainen se sinun "auton oma tunkki" on, mutta varmaan 30 kertaa olen vaihtanut renkaat aiempien autojen omalla saksinosturilla, eikä niissä ole ollut mitään puutetta siinä hommassa. Toki auton manuaalissa lukee, ettei niin pidä tehdä, mutta toisaalta purukumipaketeissakin varmaan lukee ettei saa puhaltaa palloja jne.

Jos teen jotain muuta korjausta, niin toki sitten valinta on oikea nosturi ja pukit, mutta ei niissä autojen omissa saksinostureissa ole yleensä mitään suurta vikaa tavallista renkaanvaihtoa ajatellen, jos ei sitten ryömi alle, nosta vinoon tai nysvää muuten vain minuuttikaupalla auton ollessa nostettuna. Saati sitten, että epäröisin käyttää auton omaa nosturia jossakin tien päällä ja kuljettaa sen vuoksi jotain 20kg metallimönttiä mukana ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
En tiedä millainen se sinun "auton oma tunkki" on, mutta varmaan 30 kertaa olen vaihtanut renkaat aiempien autojen omalla saksinosturilla, eikä niissä ole ollut mitään puutetta siinä hommassa. Toki auton manuaalissa lukee, ettei niin pidä tehdä, mutta toisaalta purukumipaketeissakin varmaan lukee ettei saa puhaltaa palloja jne.

Jos teen jotain muuta korjausta, niin toki sitten valinta on oikea nosturi ja pukit, mutta ei niissä autojen omissa saksinostureissa ole yleensä mitään suurta vikaa tavallista renkaanvaihtoa ajatellen, jos ei sitten ryömi alle, nosta vinoon tai nysvää muuten vain minuuttikaupalla auton ollessa nostettuna. Saati sitten, että epäröisin käyttää auton omaa nosturia jossakin tien päällä ja kuljettaa sen vuoksi jotain 20kg metallimönttiä mukana ihan vaan varmuuden vuoksi.

Toki kun ekan kerran se paska romahtaa kesken renkaanvaihdon niin saattaapi mieli muuttua. Sitä on melko vittumainen alkaa miettimään tien päällä keskellä persettä jotta milläs tämä nyt nostetaan kun kulma makaa maassa.

Ai mistäkö
 
Siitä, kun se kerran mulla levisi keskelle persettä jolloin seisoin auton vieressä aamuyöllä kello 02.30 ja koetin keksiä millä sais sen kulmastaan maassa makaavan auton ilmaan.
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla se levisi? Jos et nostanut vinoon, niin mitä tapahtui?

Ei muuten, mutta kun ne huonoimmatkin saksinosturit kestävät yleensä heitttämällä speksiensä verran ja pettävät sitten vasta isommissa lukemissa.
 
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla se levisi? Jos et nostanut vinoon, niin mitä tapahtui?

Ei muuten, mutta kun ne huonoimmatkin saksinosturit kestävät yleensä heitttämällä speksiensä verran ja pettävät sitten vasta isommissa lukemissa.

Se oli sellanen perus saksitunkki, akseli poikki keskeltä. 9 vuotta vanha auto ja oletettavasti tunkkikin, itsellä se oli ollu sen 3 vuotta siinä vaiheessa ja ensimmäisen ja viimeisen kerran sillä nostin..

Edit: Lisätään nyt sen verran että ei mullakaan "normiajossa" eli tässä kylillä pyöriessä ole kuin auton oma mukana jos sitäkään (koska täällä aina jonkun saa helpolla avuksi ja tuomaan parempaa tarvittaessa), pidemmille reissuille sitten heitän aina matalan hallitunkin kyytiin.
 
Siitä, kun se kerran mulla levisi keskelle persettä jolloin seisoin auton vieressä aamuyöllä kello 02.30 ja koetin keksiä millä sais sen kulmastaan maassa makaavan auton ilmaan.
Ongelma keikasta tuli mieleen että mitä tapahtui, että piti alkaa sitä kulmaa nosteleen ?
Edit: Lisätään nyt sen verran että ei mullakaan "normiajossa" eli tässä kylillä pyöriessä ole kuin auton oma mukana jos sitäkään (koska täällä aina jonkun saa helpolla avuksi ja tuomaan parempaa tarvittaessa), pidemmille reissuille sitten heitän aina matalan hallitunkin kyytiin.

Onko toistamiseen ollut tarvetta? syyt kiinnostaa, tulee mieleen että sellaiset harrastukset että tunkille tarvetta.
Vahdatko kausirenkaita kesken ejoreissun ?
 
Jos auton varapyörätunkki ei vaikuta luotettavalta, niin eikö kannattaisi korjaamovarusteiden mukana roudaamisen sijaan hankkia parempi varapyörätunkki? Niitä on maailma täynnä ja usein vanhemmissa autoissa oli parempi. Esimerkiksi konserniautoisss on pitkään ollut kevyitä alumiini- ja muovileluja, aiemmin oli hyvin jäykän oloisia saman mallisia kunnon teräksisiä. Sama malli sopii nostokidaltaan aika moneen merkkiin, eikä pelkästään saksalaisiin. Hallitunkilla onkin ilman sopivaa adapteria(ja taas kaivataan matalampaa alakorkeutta) luojassaan nostaa auto ilman vaurioita jossain tien poskessa hämärässä räntäsateessa.
 
,
Ongelma keikasta tuli mieleen että mitä tapahtui, että piti alkaa sitä kulmaa nosteleen ?


Onko toistamiseen ollut tarvetta? syyt kiinnostaa, tulee mieleen että sellaiset harrastukset että tunkille tarvetta.
Vahdatko kausirenkaita kesken ejoreissun ?

Ihan rengas tyhjeni ja sitten kun tunkki petti renkaan irtiollessa meni kulma maahan.

Oisko käyttöautoilla saanu sen kolme kertaa per kymmenen vuotta. Yksi venttiili, yksi pistoreikä ja yksi omaan piikkiin mennyt sisäreunan kuluma.

Harrasteilla sitten tulee vaihdeltua renkaita esimerkiksi jääradalle mentäessä jne jne. Toki ei tätäkään joka viikko tarvitse olla tekemässä.
 
Jos auton varapyörätunkki ei vaikuta luotettavalta, niin eikö kannattaisi korjaamovarusteiden mukana roudaamisen sijaan hankkia parempi varapyörätunkki? Niitä on maailma täynnä ja usein vanhemmissa autoissa oli parempi. Esimerkiksi konserniautoisss on pitkään ollut kevyitä alumiini- ja muovileluja, aiemmin oli hyvin jäykän oloisia saman mallisia kunnon teräksisiä. Sama malli sopii nostokidaltaan aika moneen merkkiin, eikä pelkästään saksalaisiin. Hallitunkilla onkin ilman sopivaa adapteria(ja taas kaivataan matalampaa alakorkeutta) luojassaan nostaa auto ilman vaurioita jossain tien poskessa hämärässä räntäsateessa.

Renkaan irrotukseen välineet aina mukana, hallitunkit sen mukaan että niillä autot nousee (toki ovat tallilla harrasteidenkin kanssa käytössä), menee ehkä 1.5min kun kävelee talliin, sytyttää valot, ottaa tunkin ja laittaa takakonttiin. Todellakin hirveä sähläys joka toinen viikko kun on ajoa kauemmaskin
 
Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla se levisi? Jos et nostanut vinoon, niin mitä tapahtui?

Ei muuten, mutta kun ne huonoimmatkin saksinosturit kestävät yleensä heitttämällä speksiensä verran ja pettävät sitten vasta isommissa lukemissa.
Tohon vinoon nostamiseen, niin ainakin kun maastoautoa, jossa vähän isommat renkaat yms. rupeat alkuperäsellä saksitunkilla nostamaan. Vaikka tunkki olis alussa miten suorassa, rupeaa se menemään vinoon korkea profiilisten renkaiden takia(renkaat joustaa sivusuunnassa).
Tämän takia itellä Jeepissä maastotunkin lisäksi pullotunkki(leveällä jalustalla). Pullotunkki mahtuu juuri vaikka takaperän alle tai eteen keskelle pohjapanssariin.
Eli sillä nostaa koko taka- tai etupään ilmaan.

Kerran kun rengas meni tyhjäksi, niin piti kuskin puolen eturengas ajaa kaiteen päälle, jolloin kuskin puolen takarengas nousi ilmaan. Silloin ei vielä ollut pullotunkkia ja onnekseni oli kaiteen alku n. 100metrin päässä.
 
Oisko käyttöautoilla saanu sen kolme kertaa per kymmenen vuotta. Yksi venttiili, yksi pistoreikä ja yksi omaan piikkiin mennyt sisäreunan kuluma.
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, paremman puutteessa jatkan tässä.

Jos noin tiheään renkaita menee niiin pahasti että pitää tienpäällä vaihtaa, niin ehkä siinä jonkinlainen riksi vs haitta toteutuu tunkin raahamisen eduksi (niin ja se vararengas). Se selittää innon raahata moisia mukana.

Taviksella ei taida rengasvahinkoja tapahtua edes kertaa per 10v, Saati että tarvii tienpäällä tunkkia ja vararengasta.

Oman pienen otannan persuteella ne jotka liikkuu riskipaikoissa, niin ei nyt tule mieleen että tunkkia olisi tarvinneet tienpäällä.

Jos riskiä ei pidä tuollaisena, niin siinä samaa mieltä että joidenkin mukana tulevat tunkit on sellaisia että kannattaako niitä mukana raahata, jos tilalle parempaa käyttöä.
 
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, paremman puutteessa jatkan tässä.

Jos noin tiheään renkaita menee niiin pahasti että pitää tienpäällä vaihtaa, niin ehkä siinä jonkinlainen riksi vs haitta toteutuu tunkin raahamisen eduksi (niin ja se vararengas). Se selittää innon raahata moisia mukana.

Taviksella ei taida rengasvahinkoja tapahtua edes kertaa per 10v, Saati että tarvii tienpäällä tunkkia ja vararengasta.

Oman pienen otannan persuteella ne jotka liikkuu riskipaikoissa, niin ei nyt tule mieleen että tunkkia olisi tarvinneet tienpäällä.

Jos riskiä ei pidä tuollaisena, niin siinä samaa mieltä että joidenkin mukana tulevat tunkit on sellaisia että kannattaako niitä mukana raahata, jos tilalle parempaa käyttöä.

Ei nuo mun käyttöautot sen kummemmassa käytössä ole kuin kellään muullakaan taviksella. Harrasteet sitten erikseen, tosin niiden kanssa kyytiin / toiseen autoon ladataan puoli tallia..
 
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, paremman puutteessa jatkan tässä.

Jos noin tiheään renkaita menee niiin pahasti että pitää tienpäällä vaihtaa, niin ehkä siinä jonkinlainen riksi vs haitta toteutuu tunkin raahamisen eduksi (niin ja se vararengas). Se selittää innon raahata moisia mukana.

Taviksella ei taida rengasvahinkoja tapahtua edes kertaa per 10v, Saati että tarvii tienpäällä tunkkia ja vararengasta.

Oman pienen otannan persuteella ne jotka liikkuu riskipaikoissa, niin ei nyt tule mieleen että tunkkia olisi tarvinneet tienpäällä.

Jos riskiä ei pidä tuollaisena, niin siinä samaa mieltä että joidenkin mukana tulevat tunkit on sellaisia että kannattaako niitä mukana raahata, jos tilalle parempaa käyttöä.

Minulla on pakettiautossani lähes aina mukana vanerinen työkalupakki, josta löytyvät perus käsityökalut, pieni boosteri, akkuvalo, kevyt hallitunkki, 500 kg talja tai pari, erilaisia nosto- ja sidontaliinoja, käsisaha, köyttä, työhanskoja, turvakengät, työhaalarit sekä toppahaalarit.

Pääosin nämä ovat mukana sen takia, että tuolla liikkuessa ja touhutessa aina tarvitsee jotain edellämainituista, mutta kyllä näistä on ollut iloa myös itselleni ja kanssa autoilijoille.

Tuolla kun ajelee työmaalta toiselle ( tai siis ennen ajelin ), niin valitettavan usein on eristeruuvi pystyssä renkaassa ja rengas tyhjänä tienpäällä, jolloin tunkista ja varapyörästä on suurta iloa.
Ainakin puolalaisilla ja latvialaisilla eristäjillä / peltimiehillä on kumma tapa heitellä kaikki riipputaskuista löytyvät ruuvit pitkin pihoja, kun kävelevät syömään tai kahville, sieltä ne sitten löytyvät autojen renkaista.
 
Ainakin puolalaisilla ja latvialaisilla eristäjillä / peltimiehillä on kumma tapa heitellä kaikki riipputaskuista löytyvät ruuvit pitkin pihoja, kun kävelevät syömään tai kahville, sieltä ne sitten löytyvät autojen renkaista.
Sama vika suomalaisissa. Sillanrakennustyömailla kun paljon ajaa mursketta, niin usein on naula kuorma-auton renkaassa.
Ja nyt yhtenä villityksenä ollut, että maantiekaidetta kun puretaan, niin pultit heitetään asfaltille. 2 kaiteen pulttia ollut renkaissa kuukauden aikana.
Valokuva henkilöltä tino hiltunen.jpg
 
Sama vika suomalaisissa. Sillanrakennustyömailla kun paljon ajaa mursketta, niin usein on naula kuorma-auton renkaassa.
Ja nyt yhtenä villityksenä ollut, että maantiekaidetta kun puretaan, niin pultit heitetään asfaltille. 2 kaiteen pulttia ollut renkaissa kuukauden aikana.

Sen olen huomannut, että muottia tehdessä ja varsinkin purkaessa ne impulssinaulaimen naulat ( joita kylvetään aivan perkuleesti, koska se on helppoa ja kivaa vrt. vasarointi jolloin lyötäisiin ehkä 1/3 nykyisestä naulamäärästä ) ja mahdolliset ruuvit lentelevät kaaressa olan yli, eikä niitä varmasti "ehditä" keräämään talteen.
 
Tuli ostettua Amazonista Bosch GCM 8 SJL -katkaisu- ja jiirisaha. Nyt tarvisi tuolle jalustan (pöydän). Suosituksia hyvän hintalaatu-suhteen pöydästä? Käykö noille sahoille yleisesti mikä vaan pöytä?
Samaa sarjaa esim täältä.
Tuo on tosin kapea, auton paksiin mahtuva malli. Jos sahailee paljon pitkiä lautoja, niin kannattaa etsiä leveämpi malli. Itsellä on DeWaltin kapea pukki, sen sai joskus halvalla Kärkkäiseltä. On hyvä, mutta liian kapea vaan..

Kyllä ne varmaan suurin osa sopii mihin vaan sahaan. Niissä tulee mukana sahaan kiinteästi kiinniruuvattavat "jalat", joilla se sitten pikalukittuu siihen pöytään.

Ps. Hyvä saha. saiko kuin halvalla Amazonista?
288 € kaikkinensa.

E: laitoin tuon pöydän muuten tilaukseen.

Onko ollut täysin toimiva pöytä, jotain lisättävää tuohon Pow_82_n kommenttiin?
123,9€ olisi rahteineen. Hinta/laatu lienee kunnossa, eikä samasta hintaluokasta parempaa löydä?
 
Onko ollut täysin toimiva pöytä, jotain lisättävää tuohon Pow_82_n kommenttiin?
123,9€ olisi rahteineen. Hinta/laatu lienee kunnossa, eikä samasta hintaluokasta parempaa löydä?

Itse tosiaan rakensin viime viikonloppuna 30 neliötä terassinjatkoa ja jotain muuta sälää tuon sahan ja pöydän kanssa ja tykkäsin todella paljon. Kaikin puolin erittäin lämmin suositus sahalla ja pöydälle. Tuosta pöydästähän löytyi (myös tarjouksesta) se vielä pykälää isompi versio, mutta itse en kokenut niin jykevää tarvitsevani.
 
Itse tosiaan rakensin viime viikonloppuna 30 neliötä terassinjatkoa ja jotain muuta sälää tuon sahan ja pöydän kanssa ja tykkäsin todella paljon. Kaikin puolin erittäin lämmin suositus sahalla ja pöydälle. Tuosta pöydästähän löytyi (myös tarjouksesta) se vielä pykälää isompi versio, mutta itse en kokenut niin jykevää tarvitsevani.

Joo, kattelin kanssa tuota järeämpää. Olisi sen 60€ kalliimpi, mutta aivan liian järeän oloinen, kun ei mihinkään ammattikäyttöön ole hommaamassa.
 
mistä kannattaa ostaa joku vehe halvalla jolla sais porattua ikean pöytälevyihin vajaa 40 reikää pienille ruuveille? ruuvin koko on varmaa 1mm-3mm tai siis se reikä.
 
mistä kannattaa ostaa joku vehe halvalla jolla sais porattua ikean pöytälevyihin vajaa 40 reikää pienille ruuveille? ruuvin koko on varmaa 1mm-3mm tai siis se reikä.

Jos ei porakoneelle sen enempää käyttöä ole, niin melkein joka kaupassa myydään halpoja porakoneita alle 20€.
 
Jos ei porakoneelle sen enempää käyttöä ole, niin melkein joka kaupassa myydään halpoja porakoneita alle 20€.
Joo, ja käyttää saman verran rahaa poranteriin.
Tai no tietysti puuhun poratessa ei niin herkästi katkea terät, mutta jos kokematon poraaja niin kannattaa muutama varaterä olla..
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Tuolla kun ajelee työmaalta toiselle ( tai siis ennen ajelin ), niin valitettavan usein on eristeruuvi pystyssä renkaassa ja rengas tyhjänä tienpäällä, jolloin tunkista ja varapyörästä on suurta iloa.
Raksa ym työmailla/tuon porukan liikunta-alueilla liikkuessa riski varamsti suurempi. Ja osa noissa liikkujissa käyttää ajossa omaa siviiliautoa.

Ehkä sitten liikkuu noissa noissa tai vastaavissa ympyröissä, tosin osa noissa pyärivistä selviää alle yksi renkaanvaihto tienpäällä per 10v.

Jos riski on aiemmin kerrottua, ja tekee pitemmän matkan siis varsinkin viikonloppu keikkahommia, niin rauhoittaa kummasti jos mukana kulkee ja on tilaa kunnon välineillä, ja se vaihtorengas (kunnollinen).

Ei rengas riskiryhmään kuuluville se vararangas + hallitunkki ei taida olla ihan lista kärkipäässä mitä mukana raahata, renkaanpaikkauspulloa ei ehkä kannata ihan ensimmäisenä poisheittää.

Edit:

Toki huomioitava että Suomi iso maa, jos pyörii etelässä, niin onhan se ihan eri kuin jossain yhteisverkon alueella toisessa maakunnassa olevalle työmaalle saahtessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia hyvistä torx-kärjistä, jotka kestäisi pulttipyssynkin käyttöä? Luokkaa T30-T60 saisi olla koko ja ½" kannalla. Voin tilata vaikka saksan amazonista jonkin setin, kun vaan tietäisi varmasti hyvän.
Menee hermot kun noita halpoja kärkiä on tullut katkottua ihan kevyellä yhden käden väännöllä.
 
Onko suosituksia hyvistä torx-kärjistä, jotka kestäisi pulttipyssynkin käyttöä? Luokkaa T30-T60 saisi olla koko ja ½" kannalla. Voin tilata vaikka saksan amazonista jonkin setin, kun vaan tietäisi varmasti hyvän.
Menee hermot kun noita halpoja kärkiä on tullut katkottua ihan kevyellä yhden käden väännöllä.
Itsellä on pelkkiä hyviä kokemuksia Bilteman 10 vuoden takuulla olevista mustista hylsyistä.
 
Minulla tuollainen
Muutaman kerran joutunut vasta käyttämään, ja sen tietysti kestänyt. Mutta ainakin käsissä hypistellen on kyllä täysin hintansa arvoinen.

Samalla tilasin:
Ja ollut enemmällä käytöllä pulttikoneen kanssa, eikä pyöristymistä näy.

Sekä:
Nämä ehdottomasti suurimmalla käytöllä, eikä ole moitittavaa.

Ehkä jostain saattais saada halvemmalla, mutta tuli aikoinaan tilattua kun sai kaikki samasta paikasta.
 
Raksa ym työmailla/tuon porukan liikunta-alueilla liikkuessa riski varamsti suurempi. Ja osa noissa liikkujissa käyttää ajossa omaa siviiliautoa.

Ehkä sitten liikkuu noissa noissa tai vastaavissa ympyröissä, tosin osa noissa pyärivistä selviää alle yksi renkaanvaihto tienpäällä per 10v.

Jos riski on aiemmin kerrottua, ja tekee pitemmän matkan siis varsinkin viikonloppu keikkahommia, niin rauhoittaa kummasti jos mukana kulkee ja on tilaa kunnon välineillä, ja se vaihtorengas (kunnollinen).

Ei rengas riskiryhmään kuuluville se vararangas + hallitunkki ei taida olla ihan lista kärkipäässä mitä mukana raahata, renkaanpaikkauspulloa ei ehkä kannata ihan ensimmäisenä poisheittää.

Edit:

Toki huomioitava että Suomi iso maa, jos pyörii etelässä, niin onhan se ihan eri kuin jossain yhteisverkon alueella toisessa maakunnassa olevalle työmaalle saahtessa.

Itsellä pari kertaa vuodessa renkaassa joku ruuvi, naula tms. kun työmailla tulee pyörittyä. Joka kerta olen sen huomannut ennenkuin on rengas täysin tyhjä.
Silloin onnistuu kamelinpaskan laitto ihan rengasta irroittamatta, ku ajaa vaan reiän sopivalle kohdalle.
Pumppu ja kamelinpaskapaikkasarja riittää jo todella pitkälle, jos ei idioottina aja tyhjällä renkaalla runkoa rikki.
 
Akkukäyttöisistä pulttipyssyistä onkin ollut juttua, mikä olisi makitan valikoimista soiva peli? Pääasiallinen käyttö auton renkaiden vaihto, kaikki muutkin autorempat on toistaiseksi tullut itse tehtyä, mutta käsityökaluilla on tähän asti pärjännyt. Mukaan tarvitsisilisäksi akut ja laturin.

DTW1002RTJ olisi suomessa 600e ja amazonissa alle 500e ja suoraan samasta verkkokaupasta 450e (svh24.de) (16.10 asti tarjous)
DTW701RTJ suomessa 550e, saksassa samaa luokkaa...
DTW285RTJ suomessa 379e, alkaa vaikuttamaan "lelulta", 285nm...
joku muu mikä, on ainakin 700 ja jotain 1000 vehkeitä, mikähän näiden ero on noiden 1 ja 2 numeroihin?

701 ja 1002 välillä hintaero näyttää pieneltä ja siis itseasiassa sen saisi saksasta nyt jopa halvemmalla kuin tuon 701:sen, onko tuo kuinka paljon klohmompi, ei sovi joka paikkaan jne?

Makita siksi koska ajattelin laajentaa sarjaa tulevaisuudessa ja siihen saa hinta&laatusuhteeltaan mielestäni kätevästi tavaraa.
 
Akkukäyttöisistä pulttipyssyistä onkin ollut juttua, mikä olisi makitan valikoimista soiva peli? Pääasiallinen käyttö auton renkaiden vaihto, kaikki muutkin autorempat on toistaiseksi tullut itse tehtyä, mutta käsityökaluilla on tähän asti pärjännyt. Mukaan tarvitsisilisäksi akut ja laturin.

DTW1002RTJ olisi suomessa 600e ja amazonissa alle 500e ja suoraan samasta verkkokaupasta 450e (svh24.de) (16.10 asti tarjous)
DTW701RTJ suomessa 550e, saksassa samaa luokkaa...
DTW285RTJ suomessa 379e, alkaa vaikuttamaan "lelulta", 285nm...
joku muu mikä, on ainakin 700 ja jotain 1000 vehkeitä, mikähän näiden ero on noiden 1 ja 2 numeroihin?

701 ja 1002 välillä hintaero näyttää pieneltä ja siis itseasiassa sen saisi saksasta nyt jopa halvemmalla kuin tuon 701:sen, onko tuo kuinka paljon klohmompi, ei sovi joka paikkaan jne?

Makita siksi koska ajattelin laajentaa sarjaa tulevaisuudessa ja siihen saa hinta&laatusuhteeltaan mielestäni kätevästi tavaraa.
Makita LXT DTW1002Z 18V 1/2" iskevä mutterinväännin runko | Karkkainen.com verkkokauppa vielä tänään tarjouksessa. Akkuja usein 50€ kappale uutena myynnissä ja laturi samaa luokkaa myös.
 
Ei laturia / akkua
Makita DTW1002Z 500W 18V cordless impact wrench (includes no battery/charger), DTW1002Z
€253.44 FREE Delivery.

Halvempi, jos Amzon on ok, alla oleva kärkkäise tarjous oli nyt ilman akkua ja laturia 299€ +rahti ?

Makita LXT DTW1002Z 18V 1/2" iskevä mutterinväännin runko | Karkkainen.com verkkokauppa vielä tänään tarjouksessa. Akkuja usein 50€ kappale uutena myynnissä ja laturi samaa luokkaa myös.

Kysyjä taisi kaivata koko pakettia, pariakkua, laukku ja laturi, jos lähdöt 600€ niin kannattaa kivijalassa kysästä mihin lähtee kokopaketti, varsinkin jos on jonkun tutun liikkeen valikoimissa, jos pitkä, niin kysästä sitten niitä akkuja ja laturia.

Edit:
Hinnat paljastin, jos joskus myöhemmin tavailee hintatasoa
 
Viimeksi muokattu:
5ah akun /akut (1kpl riittäisi varmaan ensihätään) ja laturin voin kyllä hankkia erikseen ja ulkomailta osto ei sinänsä ole ongelma. Ainoa mutka matkassa on että ostajana on yritys (merkkipäivälahja mulle) jolla on vain pankkitunnarit ja debit-kortti. Jos amazoniin kelpaa debit-kortti (itte ostanut aina luottokortilla kaiken netistä) niin asia on helppo koska sieltä saa suomen alvilla, muuten tarttisi saada tehtyä alv0 osto jostain saku-nettikaupasta joka olettavasti on hieman hankalampi proseduuri erityisesti kun ei ole edes luottokorttia tarjota - toisaalta gunther tykkää tilisiirroista :).

Tulkitsinko asian nyt niin että tuo 1002 olisi järkevämpi kone kuin 701 erityisesti jos tämä homma ei nyt ole 100e päälle, eli tuo 1002 ei ole niin paljon isompi että se olisi haitaksi asti... Ja minkään kympin/kahden säästön takia en jaksa alkaa alvien takia vääntämään eli teoriassa suomestakin voisi ostaa jos hinta kohdallaan, mutta 100e säästön otan koska firman eli lopulta omat rahat kyseessä...

Tossa siis koko paketti 473e+alv erotus eli 500e pintaan: Makita 1/2 "Impact boulonneuse dtw1002rtj 5.0 Ah Li-Ion: Amazon.de: Baumarkt

5ah akkuja + laturia ei sitten kovin halvalla löydy... 200e eikä toimiteta suomeen: https://www.amazon.de/-/en/Makita-1...eywords=makita+akku+5ah&qid=1602689803&sr=8-6

Tuo ei olisi pahan hintainen jos vain ilman alvia saa kaupasta ulos (sama myyjä siis kuin yllä 473e amazon linkissä): 18V Akku Schlagschrauber DTW1002RTJ | 2x Akku 5,0 Ah im MAKPAC

Jos tähän linkattuun saa jostain akut+laturin 150-200e niin ei tarttisi paljoa miettiä :): https://www.amazon.de/-/en/Makita-DTW1002Z-cordless-battery-charger/dp/B01AVXACYO
 
Jos tähän linkattuun saa jostain akut+laturin 150-200e niin ei tarttisi paljoa miettiä :): https://www.amazon.de/-/en/Makita-DTW1002Z-cordless-battery-charger/dp/B01AVXACYO
Aiemmin lokiikkani oli se että kysyy myyntihiintaa lähikaupasta. Jos Alv24 lähtöhinta koko paketilla on 600€, ja erikseen ostettuna kone lähemmäksi 300€ + akku+laturipaketti 200€, niin ei ihan poissuljettu että kivijalka kykenee vastaan kokopaketin tarjouksella.

Akkuja kannattaa ainakin kysyä kivijalasta, jos budjettia haluat supistaa , pienellä rahalla haluaa päästä, niin alkuun aiemman viestisi perusteellavoi pärjätä yhdellä akulla ja laturilla. se sitten riippuu onko 4Ah, 5Ah, vai 6Ah kulloinkin parhaaseen Wh hintaan.

Aina kiva jos laturi on nopea, eli sen suhteen tarkkuutta, toki jos hitaamman saa akkujen mukana kaupanpäälle, niin tuskin hanttiin kananttaa pistää. Nopean voi hankkia myöhemmin.

Akut, kuten kirjoititkin ovat nykyään vähän vaikeasti ulkosaatavissa ja kiinan ihmeitä kannattaa välttää, jos sen takia että ovat mitä sattuu ominaisuuksiltaan ja kestolta ja kaupanpäälle sitte ne riskit jo posahtelee.

Makinta olit ilmeisesti valinnut kokemuksen/lähipiirin perusteella ja ilmeisesti sitä tavaraa tarjolla mikä jatkossa kiinnostaa.

. Jos amazoniin kelpaa debit-kortti
Visa Master pohjaiset kelpaa, eli jos siinä kortissa ei ole mitään nettiostos estoa.
 
Viimeksi muokattu:
Akkukäyttöisistä pulttipyssyistä onkin ollut juttua, mikä olisi makitan valikoimista soiva peli? Pääasiallinen käyttö auton renkaiden vaihto, kaikki muutkin autorempat on toistaiseksi tullut itse tehtyä, mutta käsityökaluilla on tähän asti pärjännyt. Mukaan tarvitsisilisäksi akut ja laturin.

DTW1002RTJ olisi suomessa 600e ja amazonissa alle 500e ja suoraan samasta verkkokaupasta 450e (svh24.de) (16.10 asti tarjous)
DTW701RTJ suomessa 550e, saksassa samaa luokkaa...
DTW285RTJ suomessa 379e, alkaa vaikuttamaan "lelulta", 285nm...
joku muu mikä, on ainakin 700 ja jotain 1000 vehkeitä, mikähän näiden ero on noiden 1 ja 2 numeroihin?

701 ja 1002 välillä hintaero näyttää pieneltä ja siis itseasiassa sen saisi saksasta nyt jopa halvemmalla kuin tuon 701:sen, onko tuo kuinka paljon klohmompi, ei sovi joka paikkaan jne?

Makita siksi koska ajattelin laajentaa sarjaa tulevaisuudessa ja siihen saa hinta&laatusuhteeltaan mielestäni kätevästi tavaraa.

No jos pääasiallinen käyttö on renkaiden vaihto, niin itse olen pärjännyt 230Nm makitalla aiemmin. Nyt päivitin työkäyttöön tuon 300:sen. Lupaavat sille avausvääntöä 580Nm

Kannattaa käydä vilkuilemassa kaupassa noita vehkeitä. Jotkut on aika möhköjä ja painavia, mitä kuvasta ei aina näe.
 
Linkkisi 300 lupaa speksien mukaan 330nm eikä 580nm. Varmasti kätevä (kokoinen) jos kantaa jossain tehtaassa ja vääntelee mitä sattuu vastaan tulemaan.

Renkaan vaihtoonkin varmasti riittää mutta aukeaako sitten joku kampuran päässä piukassa oleva pultti, jota ei käsivehkeilläkään väännä kun ei saa pidettyä konetta paikallaan? En kylläkään tiiä tuleeko tuollaista käyttötarvetta ikinä :).

Renkaanvaihdossa ei sinänsä iso koko haittaa, lähinnä aattelin et tuleeko joku sellainen tilanne että isompi ei mahdu johonkin koloon. Mitään kuorma-auton pultteja ei kuitenkaan tarvitse aukoa. Renkaat oon 20 vuotta vaihtanut ihan käsityökaluilla mutta jotain on ”pakko” lahjaksi ostaa niin aattelin nyt tämmösen hankkia kun palkkarahoilla en ole viitsinyt ostaa :).

Lähinnä tarttisi siis ostaa sellainen kone ettei tarvitse ostaa toista kaveriksi kun ensimmäinen ei syystä X hommaan sovellukaan.
 
Linkkisi 300 lupaa speksien mukaan 330nm eikä 580nm. Varmasti kätevä (kokoinen) jos kantaa jossain tehtaassa ja vääntelee mitä sattuu vastaan tulemaan.

Renkaan vaihtoonkin varmasti riittää mutta aukeaako sitten joku kampuran päässä piukassa oleva pultti, jota ei käsivehkeilläkään väännä kun ei saa pidettyä konetta paikallaan? En kylläkään tiiä tuleeko tuollaista käyttötarvetta ikinä :).

Renkaanvaihdossa ei sinänsä iso koko haittaa, lähinnä aattelin et tuleeko joku sellainen tilanne että isompi ei mahdu johonkin koloon. Mitään kuorma-auton pultteja ei kuitenkaan tarvitse aukoa. Renkaat oon 20 vuotta vaihtanut ihan käsityökaluilla mutta jotain on ”pakko” lahjaksi ostaa niin aattelin nyt tämmösen hankkia kun palkkarahoilla en ole viitsinyt ostaa :).

Lähinnä tarttisi siis ostaa sellainen kone ettei tarvitse ostaa toista kaveriksi kun ensimmäinen ei syystä X hommaan sovellukaan.
330 on kiristysvoima ja avausvoima on tuo 580.
 
330 on kiristysvoima ja avausvoima on tuo 580.
Näköjään kun lukee speksit loppuun asti :). 700:ssa 1000nm ja 1002:ssa 1600nm. Onks nää jotain ”oikeita” lukuja eli metrin varren päässä roikkuisi 160kg ukko :), eihän tollasta konetta käsissä pystyisi pitämään...

Jos vääntää peltivanteen kiinni metrin jatkolla kiinni niin että pultti jo venyy ja antaa ruostua pellon laidassa 5vuotta niin millä koneella tuo aukeaa? Kaikilla noista?

700:nen olisi kooltaan lähellä tota 300:sta. 1002 sit jo selkeesti reilusti isompi, sen taidan siis pudottaa pois vaihtoehdoista kun ei mahdu ees 25cm koloon hylsyn kanssa...

Luulin että tämä olisi ollut helppo juttu, valitsee kahdesta hyvin eri mallista toisen ja ostaa mistä halvimmalla saa, mutta ei:)...
 
Näköjään kun lukee speksit loppuun asti :). 700:ssa 1000nm ja 1002:ssa 1600nm. Onks nää jotain ”oikeita” lukuja eli metrin varren päässä roikkuisi 160kg ukko :), eihän tollasta konetta käsissä pystyisi pitämään...

Jos vääntää peltivanteen kiinni metrin jatkolla kiinni niin että pultti jo venyy ja antaa ruostua pellon laidassa 5vuotta niin millä koneella tuo aukeaa? Kaikilla noista?

700:nen olisi kooltaan lähellä tota 300:sta. 1002 sit jo selkeesti reilusti isompi, sen taidan siis pudottaa pois vaihtoehdoista kun ei mahdu ees 25cm koloon hylsyn kanssa...

Luulin että tämä olisi ollut helppo juttu, valitsee kahdesta hyvin eri mallista toisen ja ostaa mistä halvimmalla saa, mutta ei:)...
Kyllä noilla ranteen väännettyä saa jos hirttää kiinni.

Kyllä laatumerkkien lupaukset aika hyvin paikkansa pitää tehojen suhteen koneissa. Toki niissä jonkinlaista heittoa usein on, mutta ei autosta taida pulttia/mutteria löytyä mikä ei noilla aukea tai mene poikki. Mulla on tuommoinen Dewalt XR DCF899N 18V mutterinväännin runko | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Tämän halvemmalla ei taida laturia ja 2kpl 5ah akkuja saada? Ekös keväällä ollut rouhonleikkuri 2x 6ah tai 5ah +laturi 175e k-raudassa eli siinä ruohiksen runko oli "ilmainen":).
2kpl 5ah, 130e: https://ikt.fi/p3419-makita-akkupak...50ah-li-ion-akku-varaustilan-naytolla-fi.html
laturi, 50e: Makita DC18RC Black Li-ion 7.2V - 18V Fast Battery Charger: Amazon.de: Baumarkt
==180e
macpack amazonista (vissiin size 3 olisi järkevä) ~30e
== kaikki yhteensä 210e paikkeilla

rungot:
dtw300, <200e: Makita DTW300Z Impact Wrench 18 V (without Battery, without Charger), Petrol: Amazon.de: Baumarkt
dtw701 ~340e: Makita DTW701Z Impact Wrench 18.0 V (without Battery, without Charger), 18 V: Amazon.de: Baumarkt
dtw701 299e: IKH: https://ikt.fi/p4624-makita-dtw701-...syn-lukituskuulalla-runko-toimitus-pa-fi.html
dtw1002, ~270e: https://www.amazon.de/-/en/Makita-DTW1002Z-cordless-battery-charger/dp/B01AVXACYO
paketit:
koko 300RTJ ~440e: Makita DTW300RTJ Cordless Impact Wrench 18 V / 5.0 Ah 2 Batteries + Charger in Makpac: Amazon.de: Baumarkt
koko 701RTJ ~550e: Makita DTW701RTJ Cordless Impact Wrench 18 V / 5.0 Ah 2 Batteries + Charger in Makpac: Amazon.de: Baumarkt
koko 1002RTJ ~490e : Makita 1/2 "Impact boulonneuse dtw1002rtj 5.0 Ah Li-Ion: Amazon.de: Baumarkt

Jos siis haluaa 2kpl akkuja ja macpackin niin ainakin amazonista lähes sama ostaa valmis RTJ-paketti. Mikä hitto tuossa 701:ssa maksaa, se on vaan niin hyvän kokoinen ja tehokas?

IKH:sta 701, 130+299+69(laturi)=500+macpack (35)-tingatut alet == 701:sta ei kannata amazonista ostaa... Muut mallit sitten selkeesti kalliimpia, mutta tuon 1002RTJ:nkin saanee ulos 550e pintaan jolloin hinta on ~sama kuin amazonissa.

300: amazon: ~410e
701: IKH: 535- tinkivara
1002 amazon: ~490e

Eli 300-sarja olisi 100e halvempi kuin 701 tai 1002 tai oikeastaan vähän vähemmän kun joudun erotuksesta maksamaan yhteisöveron:)... Tarvii varmaan tehdä kierros IKH:hon ja kysyä 701:sen tiukka hinta.

Sitten tarttisi vielä jonkin nipun isku-hylsyjä sekä ehkä momenttivarren...

Miksi muuten DC18RC-laturista löytyy kahdet erilaiset kuvat, toisessa DC18RC on alareunassa "keltasella", IKH:lla "keltasella" myös? Tässä on molemmat versiot tuotekuvissa: https://www.amazon.de/-/en/195584-2-DC18RC-Charger-Sliding-Batteries/dp/B007VM44HU/ref=sr_1_3?crid=182BIR2BZPJ8S&dchild=1&keywords=makita+dc18rc&qid=1602752648&sprefix=makita+dc,aps,201&sr=8-3
 
Viimeksi muokattu:
Onko niin ettei teilläpäin ole paikallisia kauppiaita ? tai tutut myyjät ei myy Makitaa ?
Onhan niitä tuossa kivellä heittäen, IKH, k-rauta ja varmaan jotain muitakin, mutta mitään tuttuja myyjiä ei ole eli alet on ne mitkä kauniisti pyytämällä kuka tahansa ovesta sisään kävelevä kysymällä saa...
 
Onhan niitä tuossa kivellä heittäen, IKH, k-rauta ja varmaan jotain muitakin, mutta mitään tuttuja myyjiä ei ole eli alet on ne mitkä kauniisti pyytämällä kuka tahansa ovesta sisään kävelevä kysymällä saa...
IKH lähtöhinnat, mutta siitä ei taida olla apuja kun ei Makitaa, k-raudoissa on eroja, mutta sellaisestakin ihan ventovieras saanut sopihintaan, jossain toisessa K-raudan myymälässä voi olla melkein yhtä vaikeaa kuin Bauhaussissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 508 767
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom