Työkalut ja muut vehkeet

Itse valitsin joskus 3tonnia nostavan bilteman. Nyt +10 vuoden iässä se on alkanut antaa myöden, joskus, paineen alla. Hyvin hitaasti.
299 tai 199 maksoi aikanaan. Silti tuhannesti parempi ollut kuin Kuusakoskelle nakatut muut 35cm nostavat pienemmät.
Jos olis voinut ostaa aikanaan AC:n tms olisi saanut:
- paremmin hallittavan laskemisen. Bilteman laite "päivänkakkaralla" on hyvin herkkä päästämään täydet
- pikanoston (jumalattoman kätevä)
- lähdön matalammalta (alle 10cm)

Tosin onpa tuon kanssa tehty jo niin paljon että vois uusia kalustoa tuon osalta.
Yks pikkutunkki on jääny hyllyyn, koska sillä voi joskus nostaa esim moottoria/vaihteistoa eri kantilta kuin mistä isolla sitä operoi.
 
katso liitettä 427368 katso liitettä 427369

Tunnistustehtävä. Onko jollain tällaista ilmakompuraa tai tietääkö minkä merkkisestä vempeleestä on kyse? Tuli ostettua moinen rompepäiviltä, eikä laitteessa ole mitään tarraa/kilpeä josta selviäisi mitään ko. laitteesta. Yritän etsiä jotain manuaalia laitteeseen, mutta ensin pitäisi selvittää merkki ja malli.

Kuvasta ei laitteen koko käy oikein käy selville, mutta kyseessä on hyvin pieni ilmakompressori. Voisi sanoa, että pöytämalli, eikö paina kuin kilon pari.
Veikkaan et todella hankalaa löytää manuskaa. Säiliö vaikuttaa sellaiselta mikä kotoa löytyy kun kattoo osien sijainteja ja se säiliö on ollu vuosia tallissa. Eli veikkaan tuon olevan todella vanha laitos.
 
katso liitettä 427368 katso liitettä 427369

Tunnistustehtävä. Onko jollain tällaista ilmakompuraa tai tietääkö minkä merkkisestä vempeleestä on kyse? Tuli ostettua moinen rompepäiviltä, eikä laitteessa ole mitään tarraa/kilpeä josta selviäisi mitään ko. laitteesta. Yritän etsiä jotain manuaalia laitteeseen, mutta ensin pitäisi selvittää merkki ja malli.

Kuvasta ei laitteen koko käy oikein käy selville, mutta kyseessä on hyvin pieni ilmakompressori. Voisi sanoa, että pöytämalli, eikö paina kuin kilon pari.

Äkkiseltään näyttää varsin tyypilliseltä kiina kompuralta, jollaisia on myyty monella värillä, merkillä ja mallilla.

Mihin tarvitset manuaalia tuollaisessa?

On sen verran yksinkertainen laitos, että ei sen käyttöön tai huoltoon paljoa manuaaleja tarvita, eikä sellaista ole välttämättä tullut edes uutena tuon laitteen mukana.
Eikun kovaa ajoa ja jos jotain hajoaa, niin IKH:sta tai vastaavasta uutta palikkaa tilalle.
 
Tunkki hommattu. Hintaraja oli 100 euroa. Henkilöauton renkaanvaihto pari kertaa vuodessa.

Ykkösvaihtoehto jäi ottamatta, koska autotalli on ahdas ja olisi ollut pienessä tilassa ehkä hankala liikuteltava.

Kakkosvaihtoehto jäi ottamatta, koska max nostovara ei välttämättä riitä.

Kolmosvaihtoehto jäi ottamatta kun min nostovara siinä ja siinä, olisiko mahtunut auton alle.

Tämäkin oli mielessä, mutta min nostovara sama kuin edellä.

Matalaa tunkkia taas ei tarvi miettiä, koska kerrostalon autotallin luiska tehty niin, että ottaa pohja kiinni, jos laittaisi madallussarjan.

Kompromissina lähti sitten tämä mukaan. Min ja max nostovara tarpeeksi. On pari senttiä onneksi leveämpi pyörien akseliväli kuin niissä halvimmissa parinkympin tunkeissa, joten vähän tukevampi siltäkin osin. Toivottavasti tunkki nyt kestäisi jonkin aikaa ainakin.

 
Veikkaan et todella hankalaa löytää manuskaa. Säiliö vaikuttaa sellaiselta mikä kotoa löytyy kun kattoo osien sijainteja ja se säiliö on ollu vuosia tallissa. Eli veikkaan tuon olevan todella vanha laitos.



Äkkiseltään näyttää varsin tyypilliseltä kiina kompuralta, jollaisia on myyty monella värillä, merkillä ja mallilla.

Mihin tarvitset manuaalia tuollaisessa?

On sen verran yksinkertainen laitos, että ei sen käyttöön tai huoltoon paljoa manuaaleja tarvita, eikä sellaista ole välttämättä tullut edes uutena tuon laitteen mukana.
Eikun kovaa ajoa ja jos jotain hajoaa, niin IKH:sta tai vastaavasta uutta palikkaa tilalle.


En omaa kompuroista juuri mitään kokemusta, joten jotain manuaalia olisin kaivannut. Kyseessä tosiaan vaikuttaa olevan tooodella vanha masiina ja nyt, kun on lukenut nettijuttuja näistä, niin en oikein tiedä kannattaako tätä edes käyttöön enää laittaa. On meinaan noita säiliöitä posahdellut ja jälki on ollut sen mukaista. Tässä nyt ei ole kovin suuri säiliö, mutta kyllä tuo pahaa jälkeä tekee, jos täällä sisätiloissa räjähtää. Tuossa on vielä syviä viiruja säiliöosassa. Oli vähän tarkoitus, että olisin kunnostanut tämän, mutta onko nyt sitten sen väärti, kun upouuden saa muutamalla kympillä.
 
En omaa kompuroista juuri mitään kokemusta, joten jotain manuaalia olisin kaivannut. Kyseessä tosiaan vaikuttaa olevan tooodella vanha masiina ja nyt, kun on lukenut nettijuttuja näistä, niin en oikein tiedä kannattaako tätä edes käyttöön enää laittaa. On meinaan noita säiliöitä posahdellut ja jälki on ollut sen mukaista. Tässä nyt ei ole kovin suuri säiliö, mutta kyllä tuo pahaa jälkeä tekee, jos täällä sisätiloissa räjähtää. Tuossa on vielä syviä viiruja säiliöosassa. Oli vähän tarkoitus, että olisin kunnostanut tämän, mutta onko nyt sitten sen väärti, kun upouuden saa muutamalla kympillä.
Kuvahaulla löytyy samanalisia.
Mutta jos kompurankäyttöohjetta etsit, niin lue niiden manuaaleja mitä löydät, monet kiinan ihmeiden tuotosten manuaalit on hyvin suppeita, eli kannattaa lueskella useampi.

. On meinaan noita säiliöitä posahdellut ja jälki on ollut sen mukaista.
Onko ? siis tuollaisia pieniä noin yleisesti normi käytössä ? Voisi kuvittelevan että rajoittavana tekiänä on paine, ja jos painekytkin tilttaa, eikä muuta ylipainesuoajusta, niin mihin saakka kompura pystyy.

Painekytkimet ns hyllytavaraa, ja jos isoja paineita kokoonnahden haluat, niin sitten kunnollista jokatapauksessa.

kun upouuden saa muutamalla kympillä.
Jos tuo on muutamankympin vehkeen tasoinen, pitää meteliä, huonot osta ja työnlaatu jne. niin jokin sähkö/paloturvallisuus tulee riskeistä mieleen. Kun tyyppikilvet ja kaikki tarrat on revitty irti niin vähän käryää muutenkin.
 
En omaa kompuroista juuri mitään kokemusta, joten jotain manuaalia olisin kaivannut. Kyseessä tosiaan vaikuttaa olevan tooodella vanha masiina ja nyt, kun on lukenut nettijuttuja näistä, niin en oikein tiedä kannattaako tätä edes käyttöön enää laittaa. On meinaan noita säiliöitä posahdellut ja jälki on ollut sen mukaista. Tässä nyt ei ole kovin suuri säiliö, mutta kyllä tuo pahaa jälkeä tekee, jos täällä sisätiloissa räjähtää. Tuossa on vielä syviä viiruja säiliöosassa. Oli vähän tarkoitus, että olisin kunnostanut tämän, mutta onko nyt sitten sen väärti, kun upouuden saa muutamalla kympillä.

Onhan tuossa varoventtiili ( joskin halpa, eikä kovin luotettava kuula/jousi mallinen ) eli ei se posahda mihinkään niin kauan, kun varoventtiili laukeaa ensimmäisenä.
Se onkin sitten eri asia, mikä on turvallinen painetaso tuollaiselle mahdollisesti sisäpuolisen korroosion syömälle kiinalaiselle pöntölle.
Ainut oikea tapa sen toteamiseksi olisi koeponnistaa säiliö vaikkapa vedellä suunnitellulla maksimipaineella kerrottuna 1,43:lla.
Lisäksi varoventtiilin toiminta olisi hyvä todeta ponnistamalla se ilmalla luotettavan mittarin kanssa.

Eli kokonaisuutena, kannattaa ehkä heivata tuo romikselle ja hakea kaupasta uusi.

Jos tuo on muutamankympin vehkeen tasoinen, pitää meteliä, huonot osta ja työnlaatu jne. niin jokin sähkö/paloturvallisuus tulee riskeistä mieleen. Kun tyyppikilvet ja kaikki tarrat on revitty irti niin vähän käryää muutenkin.

Halpa kiinalainen vehjehän tuo on 95% varmuudella, ei tuollaisessa kompurassa ole kovin kummoisia palo- tai sähköturvallisuus riskejä, jos viitsii katsoa komponentit ja liitännät läpi, ettei siellä ole mitään kytketty väärään paikkaan tai ettei mikään heikkolaatuinen komponentti kuumene kohtuuttomasti.
Lämpöähän tuollainen mäntäkompura tuottaa aina.
 
Ainut oikea tapa sen toteamiseksi olisi koeponnistaa säiliö vaikkapa vedellä suunnitellulla maksimipaineella kerrottuna 1,43:lla.
Lisäksi varoventtiilin toiminta olisi hyvä todeta ponnistamalla se ilmalla luotettavan mittarin kanssa.

Pitäisikö kompressorien säiliöt joskus koeponnistaa? Katsastettavat sammuttimethan menee yleensä vaihtoon viimeistään 10-vuotiaina, kun pitäisi tehdä painekoe, joka maksaa enemmän kuin uusi sammutin.
 
Pitäisikö kompressorien säiliöt joskus koeponnistaa? Katsastettavat sammuttimethan menee yleensä vaihtoon viimeistään 10-vuotiaina, kun pitäisi tehdä painekoe, joka maksaa enemmän kuin uusi sammutin.

Ei tarvitse, koska ne eivät ole rekisteröitäviä painelaitteita ( Tukesin ohje ), mutta periaatteessa haltijalla / käyttäjällä on velvollisuus pitää kompressori sellaisessa kunnossa ettei se aiheuta vaaraa.
Tosin koska laitteita myydään kuluttajille, on valmistajan/maahantuojan vastuu hyvin suuri.

Yksittäisen kuluttajan ei yleensä kannata koeponnistuttaa omaa sammutintaan 10 vuoden kohdalla, mutta tiedän kyllä tehtaita, joissa vanhoja sammuttimia on koeponnistettu ja täytetty uudelleen 10 vuoden jälkeen.
Samoin tiedän sammutinhuoltoja, jotka ottavat 10 vuotta vanhoja sammuttimia ( ainakin 6 kilosta ylöspäin ) vaihdossa uuteen tai uudelleen täytettyyn.
Sitten koeponnistavat ja uudelleen täyttävät näitä sammuttimia luppoajalla ja myyvät uudelleen täytettyinä.
 
Ei tarvitse, koska ne eivät ole rekisteröitäviä painelaitteita ( Tukesin ohje ), mutta periaatteessa haltijalla / käyttäjällä on velvollisuus pitää kompressori sellaisessa kunnossa ettei se aiheuta vaaraa.
Tosin koska laitteita myydään kuluttajille, on valmistajan/maahantuojan vastuu hyvin suuri.

Yksittäisen kuluttajan ei yleensä kannata koeponnistuttaa omaa sammutintaan 10 vuoden kohdalla, mutta tiedän kyllä tehtaita, joissa vanhoja sammuttimia on koeponnistettu ja täytetty uudelleen 10 vuoden jälkeen.
Samoin tiedän sammutinhuoltoja, jotka ottavat 10 vuotta vanhoja sammuttimia ( ainakin 6 kilosta ylöspäin ) vaihdossa uuteen tai uudelleen täytettyyn.
Sitten koeponnistavat ja uudelleen täyttävät näitä sammuttimia luppoajalla ja myyvät uudelleen täytettyinä.
Itseasiassa tarvitsee kun tilavuus on tietyn kokoinen.
 
Itseasiassa tarvitsee kun tilavuus on tietyn kokoinen.

Kuten kirjoitin, niin täytyy koeponnistaa ja tarkastaa 4 vuoden välein, jos ovat rekisteröitäviä painelaitteita.
Tässä puhuttiin nyt lähinnä koti/pienteollisuus käytössä olevista valmiina pakettina hankittavista kompressoreista ja paineilmasäiliöistä, jotka ovat tarkastuksista vapaita.
 
Eipä jaksanut nostaa tämä tunkki henkilöautoa (1500 kg). Useamman kerran kokeilin ja hyytyi aina alkumetreillä. Kuulemma tiivisteet kuivaa pitkässä varastoinnissa.


Kahden kympin uudehko paukkuva tunkki oli jo ennestään ja toinen vähän kalliimpi ei jaksa nostaa kuin 10 cm.

Hain tämän tilalle - toivotaan että kolmas tunkki on ok. Alle satasen tunkkeja ei kannattane jatkossa ostaa :D

 
Viimeksi muokattu:
Onko ? siis tuollaisia pieniä noin yleisesti normi käytössä ? Voisi kuvittelevan että rajoittavana tekiänä on paine, ja jos painekytkin tilttaa, eikä muuta ylipainesuoajusta, niin mihin saakka kompura pystyy.

En tiedä näistä pienistä, mutta isompia ainakin ja kyse on juuri ollut vedestä, joka on muodostunut säiliön sisälle ja päässyt ruostuttamaan. Monen henki ollut lähellä lähteä, kun on sitten posahtanut. Mutta, sama vaara kai se piilee kaikissa kompuroissa.
 
En tiedä näistä pienistä, mutta isompia ainakin ja kyse on juuri ollut vedestä, joka on muodostunut säiliön sisälle ja päässyt ruostuttamaan. Monen henki ollut lähellä lähteä, kun on sitten posahtanut. Mutta, sama vaara kai se piilee kaikissa kompuroissa.
Sen takia ne vedet pitää aina tietyn ajan välein tyhjentää ja sitä varten noissa on tulppa/hana ja asiasta on ohjeissa kyllä kerrottu.
 
Vanha kärsher alkaa olla tehonsa puolesta niin huonossa kunnossa, että katseet on kääntyny uuteen painepesuriin. Pääasiallisena käyttönä autojen pesu. Vaahdotin on hankittuna jo omasta takaa.

Nämä kaksi on tällä hetkellä vahvimpina ehdokkaina mielessä:

Nilfisk C-PG 135.1-8 X-TRA painepesuri | Motonet Oy - 249€
ja
Clen painepesuri G145 plus - 300€

Onko näistä kokemuksia? Niitä kuuluisia risuja tai ruusuja? Nilfiskissä suurempi max vesimäärä (520 l/h vs 450 l/h), mutta toisaalta pienempi max paine (135bar vs Clen 140bar). Pidempi paineletku Clenissä lisää varmasti käytön mukavuutta (varsinkin nykyiseen kivikovaan 6m kärsherin putkeen verrattuna :D ), mutta Nilfiskissä paineletkun kerrotaan pyörivän kahvassa, mikä kuulostaa kätevältä.

Nilfiskistä myös löytyisi kalliimpi versio: Nilfisk E145.4-9 X-TRA Painepesuri | Motonet Oy - 329€
mutta ainakaan äkkiseltään ei specsit vakuuta, kun 80e lisäpanostuksella saisi metrin lisää paineletkua ja huonomman max vesimäärän (500l/h) :hmm:

Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita, myös muista vaihtoehdoista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Vanha kärsher alkaa olla tehonsa puolesta niin huonossa kunnossa, että katseet on kääntyny uuteen painepesuriin. Pääasiallisena käyttönä autojen pesu. Vaahdotin on hankittuna jo omasta takaa.

Nämä kaksi on tällä hetkellä vahvimpina ehdokkaina mielessä:

Nilfisk C-PG 135.1-8 X-TRA painepesuri | Motonet Oy - 249€
ja
Clen painepesuri G145 plus - 300€

Onko näistä kokemuksia? Niitä kuuluisia risuja tai ruusuja? Nilfiskissä suurempi max vesimäärä (520 l/h vs 450 l/h), mutta toisaalta pienempi max paine (135bar vs Clen 140bar). Pidempi paineletku Clenissä lisää varmasti käytön mukavuutta (varsinkin nykyiseen kivikovaan 6m kärsherin putkeen verrattuna :D ), mutta Nilfiskissä paineletkun kerrotaan pyörivän kahvassa, mikä kuulostaa kätevältä.

Nilfiskistä myös löytyisi kalliimpi versio: Nilfisk E145.4-9 X-TRA Painepesuri | Motonet Oy - 329€
mutta ainakaan äkkiseltään ei specsit vakuuta, kun 80e lisäpanostuksella saisi metrin lisää paineletkua ja huonomman max vesimäärän (500l/h) :hmm:

Kaikki kokemukset tervetulleita :)

Toi Clen ollut useamman vuoden käytössä ja on ollut hyvä. Letkua riittää, ääni on miellyttävä ja kaikin puolin muutenkin ollut riittävä. Pääasiassa autoja ja veneitä on pesty. Letku kannattaa mielestäni jo ennen pesua pyörittää ulos kelasta eikä yrittää kesken pesun vetää letkusta, sillä saa meinaan pesurin kaatumaan. Vastaavasti sitten takaisin kelatessa kannattaa koittaa pahimmat kierteet suoristaa niin on seuraavalla kerralla kiva käyttää.

Tuota tuplatehomegaturbosuutinta en ole kokeillut enkä niitä muutenkaan pesuaineita laittanut tuohon eli vain vedellä menty toistaiseksi.

Kysy jos tarvit muuta tietoa Clenistä, yritän parhaani mukaan vastata.
 
Vanha kärsher alkaa olla tehonsa puolesta niin huonossa kunnossa, että katseet on kääntyny uuteen painepesuriin. Pääasiallisena käyttönä autojen pesu. Vaahdotin on hankittuna jo omasta takaa.

Nämä kaksi on tällä hetkellä vahvimpina ehdokkaina mielessä:

Nilfisk C-PG 135.1-8 X-TRA painepesuri | Motonet Oy - 249€
ja
Clen painepesuri G145 plus - 300€

Onko näistä kokemuksia? Niitä kuuluisia risuja tai ruusuja? Nilfiskissä suurempi max vesimäärä (520 l/h vs 450 l/h), mutta toisaalta pienempi max paine (135bar vs Clen 140bar). Pidempi paineletku Clenissä lisää varmasti käytön mukavuutta (varsinkin nykyiseen kivikovaan 6m kärsherin putkeen verrattuna :D ), mutta Nilfiskissä paineletkun kerrotaan pyörivän kahvassa, mikä kuulostaa kätevältä.

Nilfiskistä myös löytyisi kalliimpi versio: Nilfisk E145.4-9 X-TRA Painepesuri | Motonet Oy - 329€
mutta ainakaan äkkiseltään ei specsit vakuuta, kun 80e lisäpanostuksella saisi metrin lisää paineletkua ja huonomman max vesimäärän (500l/h) :hmm:

Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita, myös muista vaihtoehdoista. :)


Noista kahdesta ehdottomasti Clen.
On yleisesti hieman laadukkaampi kuin Nilfisk, koska Nilfiskin halpoja pesureita vaivaa sama kuin Kärcheriäkin, eli halvat ei ammattilaispesurit ovat melko onnettomia ja muovisia kapistuksia.

Vähän jos enemmän panostaa, niin sitten Kränzle tai Annovi Reverberi.

Kunnon pehmeä joustava letku, kunnon tukeva kahva ja pyörivä liitin ovat kyllä käyttömukavuutta lisääviä tekijöitä, eli kannattaa katsoa ja kokeilla ennen hankintaa.

Itselläni on letkukela 20 metrin pehmeällä Continentalin letkulla, pyörivällä liittimellä ja tällaisella kahvalla ( tosin ei elintarvikekelpoisena ) tuollaisen kiinteästi hallin seinään asennetun Annovi Reverberin AR-630:sen perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha kärsher alkaa olla tehonsa puolesta niin huonossa kunnossa, että katseet on kääntyny uuteen painepesuriin. Pääasiallisena käyttönä autojen pesu. Vaahdotin on hankittuna jo omasta takaa.

Nämä kaksi on tällä hetkellä vahvimpina ehdokkaina mielessä:

Nilfisk C-PG 135.1-8 X-TRA painepesuri | Motonet Oy - 249€
ja
Clen painepesuri G145 plus - 300€

Onko näistä kokemuksia? Niitä kuuluisia risuja tai ruusuja? Nilfiskissä suurempi max vesimäärä (520 l/h vs 450 l/h), mutta toisaalta pienempi max paine (135bar vs Clen 140bar). Pidempi paineletku Clenissä lisää varmasti käytön mukavuutta (varsinkin nykyiseen kivikovaan 6m kärsherin putkeen verrattuna :D ), mutta Nilfiskissä paineletkun kerrotaan pyörivän kahvassa, mikä kuulostaa kätevältä.

Nilfiskistä myös löytyisi kalliimpi versio: Nilfisk E145.4-9 X-TRA Painepesuri | Motonet Oy - 329€
mutta ainakaan äkkiseltään ei specsit vakuuta, kun 80e lisäpanostuksella saisi metrin lisää paineletkua ja huonomman max vesimäärän (500l/h) :hmm:

Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita, myös muista vaihtoehdoista. :)

Minulla taitaa olla juuri tuollainen halvempi Nilfiski, ostin aikanaan vitosella (?) torista, kun joltain oli moinen jäätynyt rikki. Laitoin siihen muutamalla kympillä uuden pumpun swashplaten laakereineen ja ihan hyvin tuntuu pesevän. Varaosien saatavuus oli siis yllättävän hyvää, vaikka kyseessä oli kuluttajamallinen "halpis". Tehonsäätö on myös välillä hyödyllinen ominaisuus, jos haluaa roiskia vähemmän vaikkapa auton kynnyskoteloita pestessä.

Mutta kuten täällä mainittiin, tuo on omastakin mielestäni hintaansa halvempi masiina. Esimerkiksi moottori on hiiliharjallinen huutaja ja letku on ärsyttävää koppuraa (ei kuitenkaan ehkä pahinta halpista).

Itseäni tuossa kuitenkin ärsyttää ehdottomasti eniten se, että letkukelaan ei tule syöttöä pyörivän liittimen kautta, joka tekee siitä käytännössä vähemmän hyödyllisen kuin pelkästä letkun ripustuskoukusta. :dead: Itse ole keksinyt tällaiselle kelalle kaksi käyttötapaa:
- Joka pesukerralla purkaa koko letku kelalta, liittää se pesuriin ja pesujen lopuksi taas irroittaa letku ja kelata se takaisin
- Kelata letku keskikohdastaan lähtien siten, että voit "pikkupesuja" varten vetää kelalta hieman letkua esille ja pitää liittimen kiinni pesurissa koko ajan.

Kumpikin on ihan pyllystä verrattuna oikeaan kelaan, josta voi vaan vetää sopivan määrän letkua esille. Koppura letku vielä korostaa ongelmaa, kun tuskaisen pienelle kelalle kelaamisen lisäksi joutuu vahtimaan, pysyykö se irtopää nyt paikoillaan kelan keskellä. :beye:
 
Itseäni tuossa kuitenkin ärsyttää ehdottomasti eniten se, että letkukelaan ei tule syöttöä pyörivän liittimen kautta, joka tekee siitä käytännössä vähemmän hyödyllisen kuin pelkästä letkun ripustuskoukusta. :dead: Itse ole keksinyt tällaiselle kelalle kaksi käyttötapaa:
- Joka pesukerralla purkaa koko letku kelalta, liittää se pesuriin ja pesujen lopuksi taas irroittaa letku ja kelata se takaisin
- Kelata letku keskikohdastaan lähtien siten, että voit "pikkupesuja" varten vetää kelalta hieman letkua esille ja pitää liittimen kiinni pesurissa koko ajan.

Kumpikin on ihan pyllystä verrattuna oikeaan kelaan, josta voi vaan vetää sopivan määrän letkua esille. Koppura letku vielä korostaa ongelmaa, kun tuskaisen pienelle kelalle kelaamisen lisäksi joutuu vahtimaan, pysyykö se irtopää nyt paikoillaan kelan keskellä. :beye:

Tuo on kyllä huono ominaisuus, minulla on siirrettävänä pesurina vanha Kärcherin K5:nen ja siinä on sentään kela toteutettu pyörivällä liittimellä.
Vaikka kelan toteutus on siinäkin melkoisen onnettoman muovinen ja auki kelaus takkuilee välillä, ratkaisee se sentään letkun säilyttämiseen liittyvät ongelmat.

Tosin koko pyörivä liitin on valettu kiinni muoviin ja nyt se on alkanut minun pesurissani murtua irti, kun letkua on joutunut välillä vetämään kelalta vähän voimakkaammin.
Onhan tuo pesuri kestänyt jotain 6-7 vuotta melko aktiivista käyttöä, joten noin 300 € hankintahintaansa nähden ei siltä voi paljon enempää vaatia.
 
Minulla taitaa olla juuri tuollainen halvempi Nilfiski, ostin aikanaan vitosella (?) torista, kun joltain oli moinen jäätynyt rikki. Laitoin siihen muutamalla kympillä uuden pumpun swashplaten laakereineen ja ihan hyvin tuntuu pesevän. Varaosien saatavuus oli siis yllättävän hyvää, vaikka kyseessä oli kuluttajamallinen "halpis". Tehonsäätö on myös välillä hyödyllinen ominaisuus, jos haluaa roiskia vähemmän vaikkapa auton kynnyskoteloita pestessä.

Mutta kuten täällä mainittiin, tuo on omastakin mielestäni hintaansa halvempi masiina. Esimerkiksi moottori on hiiliharjallinen huutaja ja letku on ärsyttävää koppuraa (ei kuitenkaan ehkä pahinta halpista).

Itseäni tuossa kuitenkin ärsyttää ehdottomasti eniten se, että letkukelaan ei tule syöttöä pyörivän liittimen kautta, joka tekee siitä käytännössä vähemmän hyödyllisen kuin pelkästä letkun ripustuskoukusta. :dead: Itse ole keksinyt tällaiselle kelalle kaksi käyttötapaa:
- Joka pesukerralla purkaa koko letku kelalta, liittää se pesuriin ja pesujen lopuksi taas irroittaa letku ja kelata se takaisin
- Kelata letku keskikohdastaan lähtien siten, että voit "pikkupesuja" varten vetää kelalta hieman letkua esille ja pitää liittimen kiinni pesurissa koko ajan.

Kumpikin on ihan pyllystä verrattuna oikeaan kelaan, josta voi vaan vetää sopivan määrän letkua esille. Koppura letku vielä korostaa ongelmaa, kun tuskaisen pienelle kelalle kelaamisen lisäksi joutuu vahtimaan, pysyykö se irtopää nyt paikoillaan kelan keskellä. :beye:

Sama kokemus halvasta Nilfiskistä, mutta itse päädyin käärimään sen letkun itse masiinan ympärille ja jätin koko kelan käyttämättä, ei sitä rautalankamaista letkua jaksanut siihen koskaan veivata. Epäkäytännöllinen rotisko, mutta kyllä sillä auton/matot sai pestyä.
 
Kiitos näistä kommenteista. Näiden perusteella katse kääntyy ehdottomasti Cleniin. Onko siinä tuo paineletkun kela järkevämmin toteutettu? Esim tarviiko siinäkin kelata koko paineletku irti kelasta, että saa liitettyä pesuriin, vai onko letku kiinni pesurissa kokoajan, eli vois käyttää myös vaikka letkua olisikin vielä rullalla?

Kysy jos tarvit muuta tietoa Clenistä, yritän parhaani mukaan vastata.
Osaatko auttaa?:)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä kommenteista. Näiden perusteella katse kääntyy ehdottomasti Cleniin. Onko siinä tuo paineletkun kela järkevämmin toteutettu? Esim tarviiko siinäkin kelata koko paineletku irti kelasta, että saa liitettyä pesuriin, vai onko letku kiinni pesurissa kokoajan, eli vois käyttää myös vaikka letkua olisikin vielä rullalla?

En mene sanomaan sata varmaksi, kun en tuota kyseistä Cleniä ole niin tarkasti silmäillyt, mutta väittäisin että tuossa on kiinteä pyörivä liitin letkukelalle.
Eli ei tarvitse kuin ottaa haluamansa määrä letkua ulos, laittaa pesuri ja vesi päälle ja alkaa pesemään.
 
Kiitos näistä kommenteista. Näiden perusteella katse kääntyy ehdottomasti Cleniin. Onko siinä tuo paineletkun kela järkevämmin toteutettu? Esim tarviiko siinäkin kelata koko paineletku irti kelasta, että saa liitettyä pesuriin, vai onko letku kiinni pesurissa kokoajan, eli vois käyttää myös vaikka letkua olisikin vielä rullalla?

Clenin myyntikuvissa kelasta törröttää hälyttävästi tuon korkeapaineletkun pää, jonka "oikeassa" kelallisessa tulisi tietty olla kelan keskellä. Tosin kuvat voivat olla otettu ennen "käyttöönottoa".

Toisaalta pesurin takapuolella ei näyttäisi olevan letkulle paikkaa, joka taas viittaisi siihen, että paineen lähtö tulee suoraan kelalle. Parhaiten asian saanee selville, kun käy kaupassa katsomassa pesuria ja varmistaa, ettei siitä löydy paineliitäntää (muualta kuin kelan sisältä). :tup:
 
Kyllä Clenissä vesi tulee suoraan kelalle, joten letku voi olla kelalla tai sitä voi vetää ulos haluamansa määrän pestessä. Itselläni ollut pari vuotta sama Clenin pesuri. Tosiaan ihan ok, kelan paikka vähän huono kuten jo mainittiinkin eli ei voi kauempaa vetää letkua ulos kelalta kun tällöin pesuri kaatuu. Ja kahvassa olis hyvä olla pyörivä liitin. Mutta letku pitkä ja hyvää materiaalia. Terassipesurin ostin myös.
 
Kiitos näistä kommenteista. Näiden perusteella katse kääntyy ehdottomasti Cleniin. Onko siinä tuo paineletkun kela järkevämmin toteutettu? Esim tarviiko siinäkin kelata koko paineletku irti kelasta, että saa liitettyä pesuriin, vai onko letku kiinni pesurissa kokoajan, eli vois käyttää myös vaikka letkua olisikin vielä rullalla?

Osaatko auttaa?:)

Paineletku on kelan sisällä kiinni jatkuvasti eli voit vetää vetää letkua just sen verran kun tarvitset.

Edit: tässä vielä kuva. Huomasin samalla, että mulla taitaa olla tuolla kelan sisällä vähän turhankin paljon itse letkua, mutta noin se ainakin on pysynyt ja tulee aina samasta kohdasta ulos.

clen.jpg
 
Viimeksi muokattu:
[
Paineletku on kelan sisällä kiinni jatkuvasti eli voit vetää vetää letkua just sen verran kun tarvitset.

Edit: tässä vielä kuva. Huomasin samalla, että mulla taitaa olla tuolla kelan sisällä vähän turhankin paljon itse letkua, mutta noin se ainakin on pysynyt ja tulee aina samasta kohdasta ulos.

clen.jpg
Kiitos!
 
Kauppakeskus Kaaren prismassa oli pari tuollaista makitan akkuporaa poistomyynnissä -30%. Hintaa jäi 139,30e/kpl. Siitä joillekin laatulaitteita edullisesti. Ne löytyy siis sieltä erilliseltä poistopöydältä.
 
Onkos foorumin puuhastelijoille osunut silmään akkukäyttöisistä pulttipyssyistä mitään tarjouksia? Tämä tarjous vaikuttaa ihan ok:lta tarjoukselta pelkästä rungosta, mutta jos vielä parempia settitarjouksia Milwaukeelta tai esim Makitalta löytyy niin saapi vinkata. Ilmeisesti näiden koneiden omistajilla on tapana tilata ainakin Amazonista akut?
 
Onkos foorumin puuhastelijoille osunut silmään akkukäyttöisistä pulttipyssyistä mitään tarjouksia? Tämä tarjous vaikuttaa ihan ok:lta tarjoukselta pelkästä rungosta, mutta jos vielä parempia settitarjouksia Milwaukeelta tai esim Makitalta löytyy niin saapi vinkata. Ilmeisesti näiden koneiden omistajilla on tapana tilata ainakin Amazonista akut?
Hinta ihan linjassa, mihin käyttöön mutterimopoa meinasit? Itsellä milwaukeen työkalut ollut käytössä ~10v Ja vastaava pieni pulttipyssy kelpaa kyllä moniin hommiin uusien osien yms kanssa, mutta jos auton ruosteisia pultteja haluaa aukaista niin tarvitsee melkein isomman. Akkuja ostin viimeksi vaasan ikh:lta 5ah oli muistaakseni 90€
 
Onkos foorumin puuhastelijoille osunut silmään akkukäyttöisistä pulttipyssyistä mitään tarjouksia? Tämä tarjous vaikuttaa ihan ok:lta tarjoukselta pelkästä rungosta, mutta jos vielä parempia settitarjouksia Milwaukeelta tai esim Makitalta löytyy niin saapi vinkata. Ilmeisesti näiden koneiden omistajilla on tapana tilata ainakin Amazonista akut?

Cryobbi ja jostain ebaysta tms 5/6ah akku niin lähtee kyllä auki kaikki. Turhaan sä mitään milfuckeeta etsit samalta tehtaalta tulee.
 
Cryobbi ja jostain ebaysta tms 5/6ah akku niin lähtee kyllä auki kaikki. Turhaan sä mitään milfuckeeta etsit samalta tehtaalta tulee.
No, kyllä Ryobi vs milwaukee/makita yms. oikeat työkalut ero on melkolailla huomattava. Itse työkseni käyttänyt 15v aikana dewault, bosch(sininen), makita ja jonkin verran milwaukeeta.

Itsellä kaikki nykyään makitaa. Tuo milwaukee houkuttelee, mutta ei viitsi kaikkia vaihtaa.
Ryobi nyt on. No, satunnaiseen käyttöön ihan ok verrattuna joihinkin kätsy-kalleihin, mutta hintaero esim makitaan on tosi pieni, ja sillä saa jo ammattitason vehkeen.

Jos Ryobi on niin erinomainen, niin miksi en ole vielä ikinä työmaalla sellaiseen törmännyt?
 
Makitan akkuja saa ihan sopivaan hintaan suomesta. Amazonista eivät edes halua lähettää niitä tänne.
 
No, kyllä Ryobi vs milwaukee/makita yms. oikeat työkalut ero on melkolailla huomattava. Itse työkseni käyttänyt 15v aikana dewault, bosch(sininen), makita ja jonkin verran milwaukeeta.

Itsellä kaikki nykyään makitaa. Tuo milwaukee houkuttelee, mutta ei viitsi kaikkia vaihtaa.
Ryobi nyt on. No, satunnaiseen käyttöön ihan ok verrattuna joihinkin kätsy-kalleihin, mutta hintaero esim makitaan on tosi pieni, ja sillä saa jo ammattitason vehkeen.

Jos Ryobi on niin erinomainen, niin miksi en ole vielä ikinä työmaalla sellaiseen törmännyt?

Ryobbilla ei ole sopparia rakennustukkujen kanssa suomessa.
 
No, kyllä Ryobi vs milwaukee/makita yms. oikeat työkalut ero on melkolailla huomattava. Itse työkseni käyttänyt 15v aikana dewault, bosch(sininen), makita ja jonkin verran milwaukeeta.

Itsellä kaikki nykyään makitaa. Tuo milwaukee houkuttelee, mutta ei viitsi kaikkia vaihtaa.
Ryobi nyt on. No, satunnaiseen käyttöön ihan ok verrattuna joihinkin kätsy-kalleihin, mutta hintaero esim makitaan on tosi pieni, ja sillä saa jo ammattitason vehkeen.

Jos Ryobi on niin erinomainen, niin miksi en ole vielä ikinä työmaalla sellaiseen törmännyt?
En tiedä mitä hinnastoja oot selaillut, mutta kyllä Makitasta saa maksaa about tuplat järjestäen jos samat ominaisuudet haluaa kuin Ryobissa. Ruma väri ja työkaverien vittuilu pitää Ryobit pois työmailta. Toki pitää sitä vähän katsoo minkä mallin ostaa, millä tahansa merkillä hinnat alkaen kappaleet o aikamoista kuraa.
 
En tiedä mitä hinnastoja oot selaillut, mutta kyllä Makitasta saa maksaa about tuplat järjestäen jos samat ominaisuudet haluaa kuin Ryobissa. Ruma väri ja työkaverien vittuilu pitää Ryobit pois työmailta. Toki pitää sitä vähän katsoo minkä mallin ostaa, millä tahansa merkillä hinnat alkaen kappaleet o aikamoista kuraa.

Makitaa on saanu Amazonista aikas sopivasti, nyttemmin tosin hinnat hieman nousseet.. Ja tosiaan, akkuja saa Makitoihin edukkaasti suomesta.. Ryobin akut hinnakkaita, mitä taannoin katoin - 5Ah tais olla satkun likellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Makitaa on saanu Amazonista aikas sopivasti, nyttemmin tosin hinnat hieman nousseet.. Ja tosiaan, akkuja saa Makitoihin edukkaasti suomesta.. Ryobin akut hinnakkaita, mitä taannoin katoin - 5Ah tais olla satkun likellä.
169 e/pari on ollut pitkään Bauhausissa.
 
Hinta ihan linjassa, mihin käyttöön mutterimopoa meinasit? Itsellä milwaukeen työkalut ollut käytössä ~10v Ja vastaava pieni pulttipyssy kelpaa kyllä moniin hommiin uusien osien yms kanssa, mutta jos auton ruosteisia pultteja haluaa aukaista niin tarvitsee melkein isomman. Akkuja ostin viimeksi vaasan ikh:lta 5ah oli muistaakseni 90€

Puhtaasti autohommakäyttöön tulisi pulttimopo, ja suuresta nm-määrästä on tosiaan hyötyä availlessa jämähtäneitä pultteja. Bongasin tälläisenkin tarjouksen: Mutterinväännin 1/2" HD18 HIWF-402C Milwaukee , ainut miinus mitä huomasin on se että ilmeisesti voimansyöttö portaaton eikä ole valittavissa mitään väännön määrää muuttavia asentoja. Hinta kyllä vaikuttaa tosi halvalta ottaen huomioon että settiin kuuluu 2 kpl 4ah akkuja ja laturikin, mikähän vanha väliinputoajamallin kone tuo on? Toki tuo 610Nm on jo vähän raaka näin henkilöautokäytössä, turhaa lisäpainoa vaan runkoon.

Kiinan runkoja ei kiinnosta ostaa, kun vääntömäärät ei pidä kuitenkaan paikkaansa ja Milwaukeet, Makitat ym. hyvät merkit on jo todettu näin harrastelijakäytössä ns. ikuisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtisin kyllä tuolla isommalla liikenteeseen, omassa käytössä uusi pienempi ja vanha hiiliharjallinen isompi mopo jota käytän autohommissa. Rengashommiin momenttivartta ja muuten tottuu kyllä työkaluun, eikä momenttisäätöä enää niin kaipaakkaan. Eikä sitten lopu voima kesken sen hankalan pultin kanssa.
Laadusta jos haluaa jotain sanoa niin kaksi 10v vanhaa työkalua löytyy pakista, mutterimopo joka nykyään jo "eläkkeellä" autohommissa kun kevyempi riittää omaan ammattikäyttöön ja akkuporakone jokapäiväisessä raskaassa käytössä. Kertaalleen hiilet vaihtanut kumpaankin, hommana ei ollut paha ~puolituntia töitä ja 13€ hiiliin.
 
Lähtisin kyllä tuolla isommalla liikenteeseen, omassa käytössä uusi pienempi ja vanha hiiliharjallinen isompi mopo jota käytän autohommissa. Rengashommiin momenttivartta ja muuten tottuu kyllä työkaluun, eikä momenttisäätöä enää niin kaipaakkaan. Eikä sitten lopu voima kesken sen hankalan pultin kanssa.
Laadusta jos haluaa jotain sanoa niin kaksi 10v vanhaa työkalua löytyy pakista, mutterimopo joka nykyään jo "eläkkeellä" autohommissa kun kevyempi riittää omaan ammattikäyttöön ja akkuporakone jokapäiväisessä raskaassa käytössä. Kertaalleen hiilet vaihtanut kumpaankin, hommana ei ollut paha ~puolituntia töitä ja 13€ hiiliin.

Hyvä tietää, kyllähän tuo hyvältä vaikuttaa tuo isompikin kone vaikka hieman kömpelön kokoinen. Miten tuo hinta voi olla noin halpa; yrittävätkö vaan päästä eroon vanhoista malleista sillä tuorein mallihan tuo ei kyllä voi olla. Jos erikseen alkaa noita akkuja (2x 4ah) + laturia ostamaan niin siihen kuluu jo tuo 250€ parhaimmillaan? Kai nuo akut käy ristiin uusienkin koneiden kanssa, jos sattuu vielä rinnalle joskus ostamaan sen kevyemmän mallin.
 
Puhtaasti autohommakäyttöön tulisi pulttimopo, ja suuresta nm-määrästä on tosiaan hyötyä availlessa jämähtäneitä pultteja. Bongasin tälläisenkin tarjouksen: Mutterinväännin 1/2" HD18 HIWF-402C Milwaukee , ainut miinus mitä huomasin on se että ilmeisesti voimansyöttö portaaton eikä ole valittavissa mitään väännön määrää muuttavia asentoja. Hinta kyllä vaikuttaa tosi halvalta ottaen huomioon että settiin kuuluu 2 kpl 4ah akkuja ja laturikin, mikähän vanha väliinputoajamallin kone tuo on? Toki tuo 610Nm on jo vähän raaka näin henkilöautokäytössä, turhaa lisäpainoa vaan runkoon.

Kiinan runkoja ei kiinnosta ostaa, kun vääntömäärät ei pidä kuitenkaan paikkaansa ja Milwaukeet, Makitat ym. hyvät merkit on jo todettu näin harrastelijakäytössä ns. ikuisiksi.

Hiltti ammattikäyttöön, Milwaukee/Ryobi/Makita käy myös.
 
Puhtaasti autohommakäyttöön tulisi pulttimopo, ja suuresta nm-määrästä on tosiaan hyötyä availlessa jämähtäneitä pultteja. Bongasin tälläisenkin tarjouksen: Mutterinväännin 1/2" HD18 HIWF-402C Milwaukee , ainut miinus mitä huomasin on se että ilmeisesti voimansyöttö portaaton eikä ole valittavissa mitään väännön määrää muuttavia asentoja. Hinta kyllä vaikuttaa tosi halvalta ottaen huomioon että settiin kuuluu 2 kpl 4ah akkuja ja laturikin, mikähän vanha väliinputoajamallin kone tuo on? Toki tuo 610Nm on jo vähän raaka näin henkilöautokäytössä, turhaa lisäpainoa vaan runkoon.
Jos alustaremppaa tekee niin tuo 610Nm saattaa loppua äkkiä. Joku isokantainen pultti ja reilusti ruostetta niin ei lähde välttämättä auki edes pykälää isommalla koneella.
Tai peltivanteisiin kuivana vähän liian tiukalle vedetty kartiokantainen pultti joka on talven muhinut, nekin osaavat olla aika hämmästyttävän tiukassa.

Itse lisäsin Hazet-kalustoa vanhan minikokoisen 9012M rinnalle 9012TT
Tuokin on vielä varsin kompaktin kokoinen vaikka onkin tehokkain Hazetin 1/2" kone
 
Jos alustaremppaa tekee niin tuo 610Nm saattaa loppua äkkiä. Joku isokantainen pultti ja reilusti ruostetta niin ei lähde välttämättä auki edes pykälää isommalla koneella.
Tai peltivanteisiin kuivana vähän liian tiukalle vedetty kartiokantainen pultti joka on talven muhinut, nekin osaavat olla aika hämmästyttävän tiukassa.

Itse lisäsin Hazet-kalustoa vanhan minikokoisen 9012M rinnalle 9012TT
Tuokin on vielä varsin kompaktin kokoinen vaikka onkin tehokkain Hazetin 1/2" kone
Usein myös alustaremppaa tehdessä, sillä tehokkaalla pulttimopolla saa vaan aikaiseksi katkenneita pultteja.
 
Usein myös alustaremppaa tehdessä, sillä tehokkaalla pulttimopolla saa vaan aikaiseksi katkenneita pultteja.
Välillä näinkin.
Mutta sitten on esimerkiksi joissakin autoissa/malleissa sellaiset isolla laippakannalla olevat pultit joita pitää kiinni se itse ruosteinen kanta. Ihan normaali ruuviliitoksessakin pultinkannan kitkamomentti on luokkaa puolet tai yli koko momentista. Sit kun otetaan vielä vähän isompikantainen "laippakanta" ja sopivasti ruostetta niin sitä saa vääntää ihan poskettomalla momentilla koska se ei kohdistu itse kierreosuuteen juurikaan.
 
Hiltti ammattikäyttöön, Milwaukee/Ryobi/Makita käy myös.
Valitettavasti Hiltikin on siirtänyt akkukoneiden valmistusta kiinaan ilman kunnon laadunvarmistusta ja laatu on pudonnut.Ryobi on 3 vuoden takuulla harrastajan valinta ja näkyy tuo kestavän myös ammattikäytössä ihan hyvin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 365
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom