• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 547
Ole hyvä ja lue tuo viesti uudestaan ja koita ymmärtää mitä siinä sanotaan.
Kyllähän siihen sullekkin jo vastattiin:

Harva täällä on kiistänyt ettei työttömyystoimissa olisi mitään korjattavaa, mutta sinä olet jatkuvasti kiistänyt ja vähätellyt ihmisen omaa roolia työttömyyden pitkittymisen suhteen ja tälläinen ajatusmaailma pitää saada kitkettyä pois.

Sinullekkin on annettu vinkkejä mutta sen sijaan että ottaisit neuvoista vaarin olet pelkästään trollaillut, uhriutunut ja hyökännyt kanssakeskustelioita vastaan.
Joku tulee tänne kertomaan yt:stä mahdollisesta irtisanomisen uhasta ja 2kk työvelvoitteesta niin sun mielestä on ihan ok trollata siihen, että kuse nurkkiin ja hiero paskaa oven kahvoihin...

Millä järjellä oletat että keskustelu lähtee mitenkään järkevään suuntaan tuon jälkeen. Pelkkää keskustelun paskomista pääasiassa ja oman näkökulman toitottamista. Ymmärrän kyllä, että jos elämä on potkinut päähän se vituttaa ja sitä on kiva purkaa johonkin, mutta täälläkin voi joku hakea oikeasti jotain vinkkejä. Nuo baggion linkkaamatkin juttu voi osua jollakulla naulan kantaan ja sitä kautta päästä leivän syrjään kiinni ja eteenpäin elämässä.

Ei kaikki työttömät ole vaipuneet niin syvälle epätoivoon ja lukkiutautuneet siihen, että ovat ikuisesti osa rakenteellista työttömyyttä. Jokainen on yksilö ja jokainen yksilö voi omilla toimilla siitä pyrkiä eroon.

Kait tänne itsestäänselvyyksiäkin on syytä kirjoittaa ihan varmuuden varalle. Mitään negatiivista ei kannata harjoittaa vaikka vituttaisi kuin pientä apinaa olla 2kk töissä tuon jälkeen. Hoitaa minimit, mutta hoitaa. Kaikki nega jää 10x helpommin mieleen. Eikä se ole vain se työnantaja vaan usein mukana touhussa on työkaverit, asiakkaat mahdollset muut yritykset, kontaktit yms. Jos käyttäytyy kuin kusipää niin sen kyllä muut muistaa. Koskaan et tiedä mihin haet töihin tai kuka tuntee kenetkin niin backfireä voi tulla hyvinkin ikävästi. Työnantajat ei saa soittaa ellei suosittelija eikä tonkia somea, mutta todella moni kuitenkin niin tekee vieläkin. Harvinaisen tyhmää kusta omiin muroihinsa.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Asiaton käytös - toistuvaa toisista keskustelijoista keskustelua, provosointia ja ketjun sotkemista
Kyllähän siihen sullekkin jo vastattiin:
Timo 2 on ihan syystä ignoressa, eikä kyseisessä viestissä ole yhtään mitään joka kumoaisi esittämistäni argumenteista yhtäkään.

Joku tulee tänne kertomaan yt:stä mahdollisesta irtisanomisen uhasta ja 2kk työvelvoitteesta niin sun mielestä on ihan ok trollata siihen, että kuse nurkkiin ja hiero paskaa oven kahvoihin...
Niin lankaa trollaava "parempi väki" kun ei ole paskantanut keskusteluun vuositolkulla, jolloin ne "ihmisroskien" argumentit voi varmaan sivuuttaa pelkästään sillä syyllä, että trollaaminen ei olekaan paremman väen etuoikeus, eli siis juuri se mitä Timo kakkonenkin tuossa ajoi takaa. Faktoilla on kuitenkin hyvä "trollata."

Millä järjellä oletat että keskustelu lähtee mitenkään järkevään suuntaan tuon jälkeen. Pelkkää keskustelun paskomista pääasiassa ja oman näkökulman toitottamista.
Näillä trendikkäillä termeillä voidaan myös jättää ne huonomman väen argumentit kokonaan käsittelemättä, kuten siis tähänkin asti vuosien saatossa on tehty. Sitten voidaan taas jatkaa mee töihin-meemien hokemista, juuri kuten tähänkin asti.

mutta täälläkin voi joku hakea oikeasti jotain vinkkejä.
Joo niin voi, mutta katsos kun ne lukemisen väärtit vinkit hukkavat tuonne "mee töihin," "liian pitkä teksti," "no eipäs oo," hokemien joukkoon, samalla kun ne oikeat argumentit jätetään kokonaan huomiotta.

Huomasitko jo teemaan? Tässä langassa touhu menee samalla kaavalla vuodesta toiseen ja sitten joku järjen jättiläinen tulee toteamaan suuressa viisaudessaan että ompas keskustelu kehnolla tasolla. No vittu niin on ja siinä olisi tällä lankaan paskantavalla "paremmalla väellä" peiliin katsomisen paikka.

Tämän langan perusteella on opittu:

- kaikki työttömiin liitettävät stereotypiat ovat totta, "parempi väki" päätti
- kaikki mitä työttömillä on sanottavana työttömyydestä voidaan kuitata harhoina, jotta voidaan jatkaa niiden "oikeiden vinkkien" jakamista, jotka ovat tähän asti olleet osastoa "mee töihin" tai "ihan oma vika"
- samalla logiikalla voidaan päätellä että jokaista työssäkäyvää yhdistää sairaalloinen huomiontarve ja kateus, joka kohdistetaan työttömiin, samalla kun ollaan niin yksinkertaista porukkaa ettei hyväksyä sitä tosiasiaa että sillä omalla toiminnalla tuetaan tätä perverssiä järjestelmää, ei vaikka kyseessä olisi täysin julkinen tieto ja ei vaikka näillä faktoilla läpsyteltäisiin ympäri naamaa uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen

Ja silti aina se on joku työtön joka paskoo keskustelun. :sgiggle:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 660
Mitä tänne saa kirjoittaa? Mitkä ovat oikeat argumentit?

Oon nähnyt täällä valtavasti hyviä vinkkejä työttömille, niin työttömiltä, jotka ovat ketjussa maininneet niitä olevansa kuin työssäkäyviltäkin. Jos joku on eri mieltä kanssasi niin se ei tarkoita, että ollaan parempaa väkeä tai tiedetään paremmin. Ihmeellinen fiksaatio tuohon, ei kannata kaikkea ottaa hyökkäyksenä keskustelufoorumilla jos jollain on omiakin kokemuksia, jotka poikkeavat sinun kokemuksistasi.
Otan osaa, että elämä näyttää kankkujaan ja olet päättänyt ettei töitä löydy Suomesta ja niiden saaminen ei onnistu. Minä väitän että näin ei ole. Kyseessä on aina yksilön omat kokemukset elämästä ja työnhausta. Minä tilanteessasi kysyisin oikeasti vinkkejä muilta, miten saada töitä jos töihin haluaa. Itse ottaisin jopa foorumin vinkit onkeeni. Se ei ole mikään hyökkäys jos et päätä niitä vastaanottaa tai et halua ottaa, ihan fine.

Tämäkään viesti ei ole päänaukominen, hyökkäys tai paremman väen kirjoittamaa. Ihan vaan toinen foorumilainen kirjoittamassa mielipidettä.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Oon nähnyt täällä valtavasti hyviä vinkkejä työttömille, niin työttömiltä, jotka ovat ketjussa maininneet niitä olevansa kuin työssäkäyviltäkin
Voitko linkata yhden joka ei ole itsestäänselvyys itsenäiseen ajatustoimintaan kykeneville? Se pointti mikä taas tässä jää sisäistämättä, löytyy tuosta viestistä.

Minä väitän että näin ei ole. Kyseessä on aina yksilön omat kokemukset elämästä ja työnhausta.
Onko sinulla mitään muuta argumenttia väitteellesi kuin mutu? Tässä on nyt kuitenkin lanka jossa useampikin kokemusasiantuntija väittää ettet tiedä mistä puhut.

Minä tilanteessasi kysyisin oikeasti vinkkejä muilta, miten saada töitä jos töihin haluaa. Itse ottaisin jopa foorumin vinkit onkeeni
Niin, pointtina on vissiin ollut jo ties kuinka pitkään, että niillä itsestäänselvyyksillä ei työllisty kuin ne, joilla on suhteet kunnossa. Eli siis se mikä tässä tämän maan "työllistymistoiminnassa" on ollut vikana ja jonka ongelmat tuli taas väännettyä rautalangasta, mutta jotka nyt taas vähemmän yllättäen eivät tunnu menevän jakeluun.

Onko sinulla muuten jotain ihan oikeaa argumenttia joka kumoaisi edes yhden noista esittämistäni väitteistä, tai ehkä jotain ihan sellaista oikeaa vinkkiä kuinka työllistymiseni pitäisi tässä tilanteessa tapahtua?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 578
Ei näemmä mennyt loppuviikon ohjeistukset asiallisesta rakentavasta keskustelusta perille ja sieltä napsahtikin sitten sopivasti varoitustilit täyteen. Josko ketju olisi ainakin hetken rauhallisempi.

Jättäkää se provoaminen, piikittely ja toisista käyttäjistä keskustelu pois.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Väärä threadi mutta tämä ei toimi Suomessa. Pienipalkkalaisena kun tulet taloon niin pienipalkkalaisena kyllä lähdetkin. Mutta onneksi tuohon auttaa juurikin se firman vaihto.
Itse tiedän moniakin jotka tullut aluksi yritykseen x paskalla palkalla ja nykyisin hyvällä liksalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 457
Itse tiedän moniakin jotka tullut aluksi yritykseen x paskalla palkalla ja nykyisin hyvällä liksalla.
Vähemmistössä ovat tämmöiset tapaukset. Jos ei sitten ole kymmeniä vuosia samassa firmassa. Nopein tapa nostaa ansoita on (käytännössä) aina vaihtaa firmaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Vähemmistössä ovat tämmöiset tapaukset. Jos ei sitten ole kymmeniä vuosia samassa firmassa. Nopein tapa nostaa ansoita on (käytännössä) aina vaihtaa firmaa.
Riippuu alasta, firmasta.
Niissä kankeimmissa tulee ne mekaaniset korotukset ei ole henkilökohtaisia lisiä.
Yksi ääripää on sitten palkkaukset työnmukaan, eli elää sen tekijän mukaan.
Joissain aloilla/työantajilla on ihan urapolut, ja ihan normaalia että ansio kehitys kaverista riippuen voi olla reipasta, vähän riippuen mistä lähtenyt ja miten edennyt siinä puussa.

Jos lähtötaso tuottavuutta vastaava ja tuottavuus kehittyy muiden tahtiin, niin vaikea siinä tingata lisää. Vielä vaikeampi jos jää muista jälkeen.

Nopein tapa nostaa ansoita on (käytännössä) aina vaihtaa firmaa.
Tässäkin on perää. Jos oma ansiotaso on jäljessä siitä mitä siitä voisi saada, niin nykyinen työantaja tietää että vaihtamisen kynnys on jonkinmoinen, ja nykyisellä ei välttämättä ole isommassa kokonaisuudessa kannattavaa maksaa enempää, vaan mielummin antaa jokusen lähteä.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
28
Itse tiedän moniakin jotka tullut aluksi yritykseen x paskalla palkalla ja nykyisin hyvällä liksalla.
Itse olen huomannut saman asian ja kokenutkin. Matalalla palkalla tulin töihin firmaan ja matalana se pysyikin. No, pitää sannoa sen verran, etten paljon ollut vaatimassa lisää liksaa, mutta voisi se työnantaja huomioida hiljaisemmatkin ihmiset eikä aina vaan niitä äänekkäimpiä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Vähemmistössä ovat tämmöiset tapaukset. Jos ei sitten ole kymmeniä vuosia samassa firmassa. Nopein tapa nostaa ansoita on (käytännössä) aina vaihtaa firmaa.
Miltein ainahan talon sisällä palkka nousee enemmän mitä kilpailija maksaa. Toki myös riippuu vähän yritysten koostakin kun isommalla on varaa maksaa yleensä vähän enemmän.

Itse olen huomannut saman asian ja kokenutkin. Matalalla palkalla tulin töihin firmaan ja matalana se pysyikin. No, pitää sannoa sen verran, etten paljon ollut vaatimassa lisää liksaa, mutta voisi se työnantaja huomioida hiljaisemmatkin ihmiset eikä aina vaan niitä äänekkäimpiä.
Matalapalkka aloilla on vähän turha olettaa että jos tuotat vaikka firmalle 15€/h että saisit palkkaa sen 15€/h.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 457
Miltein ainahan talon sisällä palkka nousee enemmän mitä kilpailija maksaa. Toki myös riippuu vähän yritysten koostakin kun isommalla on varaa maksaa yleensä vähän enemmän.



Matalapalkka aloilla on vähän turha olettaa että jos tuotat vaikka firmalle 15€/h että saisit palkkaa sen 15€/h.
Ei ole ikinä käynyt näin. Nuo korotukset on maksimissaan ollut jotakin 5-7% mitä on samassa paikassa saanut ja samalla tulee lisää vastuuta, titteliä muuttuu jne. Yleensä paskoja diilejä. Toki jos vuosikausia grindaa, se nousu on lopulta enemmän. Vaihtamalla taas on saanut palkkaa nostettua 20%:stä ylöspäin heti kerralla vaikka hommat ollut saman tasoisia. Toki ala (IT) on semmoinen joissa on helpompi työntekijän kilpailla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Ei ole ikinä käynyt näin. Nuo korotukset on maksimissaan ollut jotakin 5-7% mitä on samassa paikassa saanut ja samalla tulee lisää vastuuta, titteliä muuttuu jne. Yleensä paskoja diilejä. Toki jos vuosikausia grindaa, se nousu on lopulta enemmän. Vaihtamalla taas on saanut palkkaa nostettua 20%:stä ylöspäin heti kerralla vaikka hommat ollut saman tasoisia. Toki ala (IT) on semmoinen joissa on helpompi työntekijän kilpailla.
Vaihtamallahan ei saa palkkaa oikein ollenkaan hinattua ylöspäin. Kun tuotat enemmän rahaa niin sillä saa helposti hinattua palkkaa ylöspäin
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Nimenomaan vaihtamalla firmaa olen itse saanut liksaa hilattua kunnolla ylöspäin kun nykyisen firman korotukset on ollut luokkaa prosentteja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 457
Vaihtamallahan ei saa palkkaa oikein ollenkaan hinattua ylöspäin. Kun tuotat enemmän rahaa niin sillä saa helposti hinattua palkkaa ylöspäin
En tiedä millä alalla olet ja mitä hommia teet mutta ei pidä paikkaansa ainakaan IT-alalla. Kuten sanottua, ainoa järkevä tapa nostaa ansioita nopeasti on vaihtaa työnantajaa. Tänä vuonna taas kilpailutin ja olisi saanut taas vaihtamalla ~20% lisää liksaa, ei vaan jaksa taas.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Nimenomaan vaihtamalla firmaa olen itse saanut liksaa hilattua kunnolla ylöspäin kun nykyisen firman korotukset on ollut luokkaa prosentteja.
Tiedän monia jotka ovat saaneet hilattua palkkaa ylöpäin että saa 5-7% siitä tuloksesta joka jää puhtaana viivanalle.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tiedän monia jotka ovat saaneet hilattua palkkaa ylöpäin että saa 5-7% siitä tuloksesta joka jää puhtaana viivanalle.
Ei tarvii montaa vuotta töitä kyl tehdä jos saa vaikka jonkun ison firman tuloksesta 5% joka vuos. Keskolla esim se ois kevyet 40 miljoonaa per vuosi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Ei tarvii montaa vuotta töitä kyl tehdä jos saa vaikka jonkun ison firman tuloksesta 5% joka vuos. Keskolla esim se ois kevyet 40 miljoonaa per vuosi.
Ei taida Keskon tulose ihan riittää moiseen :D kuitenkin 22476 työntekijää. Meinaat että se yksi henkilö on tehnyt koko tuloksen ja loput 22475 työntekijää ei olisi tehnyt yhtään tulosta?

Itse lupaan pistää vielä paremmaksi. Jos teet minulle yhtä paljon rahaa kuin Keskon voitto 885 miljoonaa niin lupaan maksaa sinulle palkkaa 85 miljoonaa. Jopa jos et saa kasaan kuin 500 miljoonaa niin saat tuon 85 miljoonaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Ei taida Keskon tulose ihan riittää moiseen :D kuitenkin 22476 työntekijää. Meinaat että se yksi henkilö on tehnyt koko tuloksen ja loput 22475 työntekijää ei olisi tehnyt yhtään tulosta?
5% tuloksesta, siitä mitä viivan alle jäänyt. Jos palkkamenot kasvaa, muut pysyy samana, niin se on tuloksesta pois.
Eli palkanlaskia tekee yhtälön millä laskee bonuksen.
Jos 5% on buruttopalkaan, niin yritykselle kyse isommasta euromäärästä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
677
Tänään päättyi yt-neuvottelut ja huomenna saan tietää, että jatkuuko työt vaiko ei. Jännittää kyllä niin vietävästi, että jalatkin painaa kuin mitkäkin ja syke kokoajan tapissa:speechless: 6 vuotta samassa firmassa kohta oltu ja aiemmat yt-neuvottelut olen onnistunut välttämään, mutta nyt on omat työt tulossa hieman vähenemään ja meidän 10hlön tiimistä 3 saa kenkää. Kuulema työvelvoite vielä kaiken kukkuraksi säilyy irtisanottavilla irtisanomisen loppuun asti. Onko sitten hyvä vaiko huono asia sekin... itsellä 2kk irtisanomisaika.
Nonnih, ja irtisanomislappu noudettu. Tyttömyyskaarti kutsuu kesäkuun alussa :( Monet irtisanomiset vältin, mutta nyt se osui omalle kohdalle. Veemäiseen kohtaa vain tuli irtisanominen, kun vaimo äitiysvapaalla ja kesä tulossa jolloin työpaikkoja vähempi haussa. Kouluun koitan pyrkiä, mutta saapi nähdä pääseekö sitä. Se olis sentää puolivoitto tässä tilanteessa
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 660
Nonnih, ja irtisanomislappu noudettu. Tyttömyyskaarti kutsuu kesäkuun alussa :( Monet irtisanomiset vältin, mutta nyt se osui omalle kohdalle. Veemäiseen kohtaa vain tuli irtisanominen, kun vaimo äitiysvapaalla ja kesä tulossa jolloin työpaikkoja vähempi haussa. Kouluun koitan pyrkiä, mutta saapi nähdä pääseekö sitä. Se olis sentää puolivoitto tässä tilanteessa
Muista vetää kunnialla maaliin loppu 2kk. Ei ylimääräistä, mutta omat hommat sovitusti. Työpaikkoja kannattaa katsoa heti vaikka kouluun hakisikin. Perus työhakusivustojen lisäksi itse suosittelen linkediniä jos profiilia ei vielä löydy. Itse bongannut tuolta paljon sellaista mitä ei yleisissä hauissa ole näkynyt. Kun verkostoa kasvattaa ja ilmoittaa hakevansa töitä niin yllättävän paljon tulee profiilin tutkimista. Muutama headhunttikin ollut yhteydessä.

Ota kesällä viikko pari rennosti ja tee vaikka suunnitelma, että haet kolmeen työpaikkaan/vko. Onko suosittelijoita nykyisestä? Kerää väh kolme.

Ennenkaikkea tsemppiä ja se maailma ei kaadu työpaikan menetykseen. Oli ehkä aikakin lähteä jos useammat yt:t alla, ei kerro hyvää firmasta.Rohkea veto jo lähteä opiskelemaan. Nokka kohti uutta, kesä on tulossa :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
677
Muista vetää kunnialla maaliin loppu 2kk. Ei ylimääräistä, mutta omat hommat sovitusti. Työpaikkoja kannattaa katsoa heti vaikka kouluun hakisikin. Perus työhakusivustojen lisäksi itse suosittelen linkediniä jos profiilia ei vielä löydy. Itse bongannut tuolta paljon sellaista mitä ei yleisissä hauissa ole näkynyt. Kun verkostoa kasvattaa ja ilmoittaa hakevansa töitä niin yllättävän paljon tulee profiilin tutkimista. Muutama headhunttikin ollut yhteydessä.

Ota kesällä viikko pari rennosti ja tee vaikka suunnitelma, että haet kolmeen työpaikkaan/vko. Onko suosittelijoita nykyisestä? Kerää väh kolme.

Ennenkaikkea tsemppiä ja se maailma ei kaadu työpaikan menetykseen. Oli ehkä aikakin lähteä jos useammat yt:t alla, ei kerro hyvää firmasta.Rohkea veto jo lähteä opiskelemaan. Nokka kohti uutta, kesä on tulossa :)
Kiitos! Viestisi ilahdutti. Kyllä tässä pieni henkinen romahdus on käynyt, tippa linssissä ja että miten tästä eteenpäin. Lapset iloisena isän ympärillä ja isällä kamala sisäinen ahdistus ja paha mieli. Siltikin koitettava hymyillä heille. Firma tosiaan tehnyt jopa 2,7 miljoonaa euroa tappiota mm. toissavuonna (liikevaihto 35miljoonaa). Viime syksyllä jo mietin, että ei enää haittaisi vaikka joutuisi lähtemään. Ilmapiiri oli silloin jo todella nihkeä ja tuntui, että kaikki syyttelevät vain toisiansa, olin henkisesti loppu. Kokeneita osaajia potkittu pihalle mm. nyt minä ja ne halvimmat ja uusimmat tekijät saaneet pitää paikkansa.

Tänään päivittelin linkedin profiilini, tein hakemuspohjaa sekä ansioluetteloa. Tuntuu vain tässä hetkessä todella raskaalta henkisesti edes lähteä etsimään uusia työpaikkoja. Ajatukset sumeana ja tuntuu, kuin jalkoihin olisi sidottu kiviä ympäri.

Joka tapauksessa varmasti tuosta työpaikasta olisin lähtenyt menemään, jos vain koulupaikan saisin. Se kun tässä on vain hyvin epävarmaa vielä. Tiedä sitten oliko se irtisanomisen syynä, että menin aiemmin möläyttämään opiskeluhaaveistani työn oheella esimiehelleni ja että olen kouluun hakenut. Tuumannut, että "tuo lähtisi kuitenkin menemään jossain vaiheessa". Mene ja tiedä siitä. Lupasi esimieheni kuitenkin antaa hyvät suositukset.

Kunnialla koitan loppuun saakka hoitaa hommat, mutta sen jo totesin esimiehelleni, että kyllähän tällainen vaikuttaa väistämättä omaan työmotivaatiooni ja henkiseen jaksamiseeni, että olisin toivonut välitöntä työvelvoitteen päättämistä. Millekkään sabotaasilinjalle en kuitenkaan lähde, koska suositukset pakko saada, jos ei kouluun pääsisi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
5% tuloksesta, siitä mitä viivan alle jäänyt. Jos palkkamenot kasvaa, muut pysyy samana, niin se on tuloksesta pois.
Eli palkanlaskia tekee yhtälön millä laskee bonuksen.
Jos 5% on buruttopalkaan, niin yritykselle kyse isommasta euromäärästä.
Jos väännän rautalangasta ja varmaan itse myös artikuloin epäselvästi. Jos henkilön palkka on vaikka 4000€/kk ja hän tuottaa vaikka hatusta vetämällä yritykselle 9000€/kk ja työntekijän kaikki kulut on 8000€. Joten hän tyottaa yritykselle 1000€/kk. Jos työntekijä lisää tuottavuuttaan ja yritys vaikka yritykselle (vedetään hatusta) 18 000€ yritys voi nostaa hänen palkkaansa määrällisesti x summan mitä ikinä he neuvottelevatkin. Toki on mahdollista että yritys ei halua itselleen lisää tulosta ja päästää henkilön x toiselle töihin.

Itse olen yrittäjä ja jos joku tuottaa minulle oman palkkansa lisäksi vaikka 10 000€ niin miksi en voisi maksaa hänelle vaikka hatusta vetämällä 1000€ lisää?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Jos väännän rautalangasta ja varmaan itse myös artikuloin epäselvästi. Jos henkilön palkka on vaikka 4000€/kk ja hän tuottaa vaikka hatusta vetämällä yritykselle 9000€/kk ja työntekijän kaikki kulut on 8000€. Joten hän tyottaa yritykselle 1000€/kk. Jos työntekijä lisää tuottavuuttaan ja yritys vaikka yritykselle (vedetään hatusta) 18 000€ yritys voi nostaa hänen palkkaansa määrällisesti x summan mitä ikinä he neuvottelevatkin. Toki on mahdollista että yritys ei halua itselleen lisää tulosta ja päästää henkilön x toiselle töihin.

Itse olen yrittäjä ja jos joku tuottaa minulle oman palkkansa lisäksi vaikka 10 000€ niin miksi en voisi maksaa hänelle vaikka hatusta vetämällä 1000€ lisää?
Esimerkkiisi hyviä esimerkkejä myyjät, jos tähtimyyjä vetää ihan omaa luokkaa katteellista myynti omin avuin, jos lähtee pois, niin menetetään se myynti, niin siitä kannattaaa maksaa. Tuolla alalla myös proviosio palkka käytettävissä.

Tai joku vuokra työntekijä tekee omalla osamisella hyvää tulosta, jota ei voi korvata toisella, niin siitä kannattaa maksaa. Mietittävä miten sen tehdä tulosidotuksi.

Jos yrittäjällä on toimintaa jonka pystyt myymään hyvällä katteella. Paljon työntekijöitä, ei erityis osaamista, joille maksaa kilpailukykyisen palkan, niin miksi maksaisi enemmän.

- palkan korotus on saavutettu etu, josta vaikea pakitella, eli iso riski.
- jos jo on kilpailukyinen palkka, haluttu työantaja, niin uutta väkeä saa, ja jos palkalla ei oleellisesti pysty vähentää vaihtuvuutta, niin miksi maksaisi. (ei siis ole syytä maksaa enempää)
(yllä olevalla en tarkoita massa rivi väkeä,)

Ääriesimerkki.

Vahva brändi jossa asiakkaat maksaa siitä brändistä, ei siitä työntekijöiden työpanoksesta.

Niken ei kannata maksaa lenkkareiden tekijöille ylimääräistä, ei oman myymälällä rivimyyjille, mutta sen kannattaa maksaa jollekin koripalloilijalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Jos yrittäjällä on toimintaa jonka pystyt myymään hyvällä katteella. Paljon työntekijöitä, ei erityis osaamista, joille maksaa kilpailukykyisen palkan, niin miksi maksaisi enemmän.
Miksi itse maksaisit vaikka hatusta vetämällä remonttimiehelle enemmän liksaa jos et saa siitä mitään lisäarvoa?

Jos vaikka urakan summa on yksinyrittäjällä 1 niin vaikka 10 000€ ja toisella yksinyrittäjällä 2 niin 15 000€. Työn jälki ja kaikki muukin olisi yhtä hyvää ja identtistä. Kummatkin hoitaisivat urakan mallikkaasti. Kumman valitsisit ja miksi?

Niken ei kannata maksaa lenkkareiden tekijöille ylimääräistä, ei oman myymälällä rivimyyjille, mutta sen kannattaa maksaa jollekin koripalloilijalle.
Tämä mainitsemasi koripalloilija on työntekijä kun hän tekee töitä eli myyjä. Jos "oma" rivimyyjä myy enemmän kun mainitsemasi koripalloilija niin miksi hänelle ei kannata maksaa enemmän palkkaa?

Esimerkkiisi hyviä esimerkkejä myyjät, jos tähtimyyjä vetää ihan omaa luokkaa katteellista myynti omin avuin, jos lähtee pois, niin menetetään se myynti, niin siitä kannattaaa maksaa. Tuolla alalla myös proviosio palkka käytettävissä.
Ise olen asiakkaan keskisuuressa yrityksessä (noin hiuka alle 100 työntekijää minkä kokoiseksi tuota nyt sitten kutsutaankaan). Korona aikana yritys joutui ensimmäistä kertaa lomauttamaan myyjiään. Silloin siellä kritisoitiin paljonkin miksi myyjää joka on viimeiseksi tullut taloon ei lomauteta ollenkaan. Isännän perustelu oli että jos hän lomauttaa hänet niin hän voisi samalla pistää firman luukulle lapun ja potkia kaikki myyjät pellolle. Myöskin hänen palkkaansa on kritisoitu kun on noin karkeasti 2x mitä muuta saa. Isäntä on tähän vastannut että jos myytte saman verran saatte myös yhtä paljon palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Miksi itse maksaisit vaikka hatusta vetämällä remonttimiehelle enemmän liksaa jos et saa siitä mitään lisäarvoa?

Jos vaikka urakan summa on yksinyrittäjällä 1 niin vaikka 10 000€ ja toisella yksinyrittäjällä 2 niin 15 000€. Työn jälki ja kaikki muukin olisi yhtä hyvää ja identtistä. Kummatkin hoitaisivat urakan mallikkaasti. Kumman valitsisit ja miksi?
Siis noilla kriteereilä halvemman.

En ihan tajunnut pointtiasi.

Jos on se remppa firma a ja remppa firma b
A myy remppaa 15 000€ ja B 10 000€ Kummallakkin samantasoiset työntekijät, niin ei sen A firman kannatta sille työntekiälle enempää maksaa sen takia että saa enemmän siitä hommasta.

Tämä mainitsemasi koripalloilija on työntekijä kun hän tekee töitä eli myyjä. Jos "oma" rivimyyjä myy enemmän kun mainitsemasi koripalloilija niin miksi hänelle ei kannata maksaa enemmän palkkaa?
Pointti oli siinä että niitä tennarin tekijöitä ja myyjiä on rivissä samaan hintaan per panos.
Tennarin tekijälle voi maksaa sen mukaan paljon tennareita tekee, mutta ei sen mukaan paljonko Nike takoo rahaa. (nikee hakee sen halvimman tekijän)

Koripalloilijalla maksaa sen takia että hyöty ylittää hinnan, ja jos ei maksa niin se menee kilpailijalle.

Miksi itse maksaisit vaikka hatusta vetämällä remonttimiehelle enemmän liksaa jos et saa siitä mitään lisäarvoa?

Jos vaikka urakan summa on yksinyrittäjällä 1 niin vaikka 10 000€ ja toisella yksinyrittäjällä 2 niin 15 000€. Työn jälki ja kaikki muukin olisi yhtä hyvää ja identtistä. Kummatkin hoitaisivat urakan mallikkaasti. Kumman valitsisit ja miksi?
Nyt tajusin, eli juuri tuota tarkoitin.

Jos saan sen työn kympilla tai kahdella, niin ei minun kannata maksaa tuosta tuplahintaa. Maksaisin sen kympin ihan siitä riipumatta saisinko sillä vitosen vai viidenkumpin hyödyn (kämpän arvon nousun)


Edit:
Ei vaan kysymys olikin siitä että miksi työnantaja maksaisi työntekijälle lisää palkkaa jos hän ei saa siitä mitään lisäarvoa. Niin kuin näkyy et sinäkään maksaisi.
Sori, olemme varmaan ymmärtäneet toisemme väärin. Sori huono ja epäselvä verbaali ulosanti.
Tuosta nimenomaan samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Siis noilla kriteereilä halvemman.

En ihan tajunnut pointtiasi.

Jos on se remppa firma a ja remppa firma b
A myy remppaa 15 000€ ja B 10 000€ Kummallakkin samantasoiset työntekijät, niin ei sen A firman kannatta sille työntekiälle enempää maksaa sen takia että saa enemmän siitä hommasta.
Ei vaan kysymys olikin siitä että miksi työnantaja maksaisi työntekijälle lisää palkkaa jos hän ei saa siitä mitään lisäarvoa. Niin kuin näkyy et sinäkään maksaisi.

Pointti oli siinä että niitä tennarin tekijöitä ja myyjiä on rivissä samaan hintaan per panos.
Tennarin tekijälle voi maksaa sen mukaan paljon tennareita tekee, mutta ei sen mukaan paljonko Nike takoo rahaa. (nikee hakee sen halvimman tekijän)

Koripalloilijalla maksaa sen takia että hyöty ylittää hinnan, ja jos ei maksa niin se menee kilpailijalle.
Eikö firma joka esimerkiksi myy tennareita pelkästään tao enemmän rahaa mitä enemmän se valmistaa jos oletuksena on että firma saa kaiken myytyä? Miksi yritys ei maksaisi työntekijälle enemmän palkkaa jos yritys saa vaikka kuukaudessa 1000 lenkkaria enemmän "mitä se halvempi" saisi valmistettua?

Nyt tajusin, eli juuri tuota tarkoitin.

Jos saan sen työn kympilla tai kahdella, niin ei minun kannata maksaa tuosta tuplahintaa. Maksaisin sen kympin ihan siitä riipumatta saisinko sillä vitosen vai viidenkumpin hyödyn (kämpän arvon nousun)
Et maksaisi 10 vaikka että saat 5 hyödyn mutta et maksaisi 10 että saisit 50 hyödyn?

Kai tajusit että kympillä tekisit tappiota ja "tuplapalkalla" tekisit paljon voittoa.

Edit:

Sori, olemme varmaan ymmärtäneet toisemme väärin. Sori huono ja epäselvä verbaali ulosanti.
Tuosta nimenomaan samaa mieltä.
Mutta moni täälläkin joka kritisoi työnantajia ei itsekkään maksaisi. Ihmettelen syvästi että jos ei itse ole valmis maksamaan niin miksi olettaa että joku toinen olisi valmis maksamaan? (näin yleisesti ottaen en tarkoittanut sinua)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
43
Tein valituksen työkkärille mun työhönvalmentajasta, siis siitä ulkopuolisesta firmasta jolle työkkäri (ely-keskus) maksaa kolme tonnia mun valmentamisesta ja ainut mitä tarjotaan on teetä, keskustelua ja sympatiaa.

Huomasin että hauska on valittaa työkkärin tai kelan virheistä: ne valitukset menee samoille ihmisille jotka niitä virheitä tekee. Ulkopuolista valvontaa ei näillä organisaatioilla tunnu olevan. Ei se ihme ole että rahat käytetään ihan turhiin asioihin, kun tuloksia ei kukaan ulkopuolinen seuraa.

Katsotaan miten käy, odotan että tulee mielivaltainen rangaistus ja katkaistaan tuet kun kehtasin valittaa. Kokemusta on tästä, jokunen vuosi sitten kela & työkkäri piti mua rahatta pari vuotta, rahojen ehtona oli että lopetan koulunkäynnin, en lopettanut ilman tappelua, tappelu päättyi mun tappioon, pääsin ulosottolaitoksen asiakkaaksi. Kelan/työkkärin mielipide minun opiskeluun oli siis että on kannattavampaa nostaa työttömyystukia kotona kuin opiskella. En ihan tiedä minkä vuoksi nämä näin tekivät.
Tämä asia oli laiton mutta koska valitin samoille henkilöille jotka asiaa hoitaa niin en tietenkään saanut oikeutta, vaan piiskaa. Nyt saan kyllä rahaa mutta en voi työllistyä kun en pysty muuttamaan töiden perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
419
Tämä asia oli laiton mutta koska valitin samoille henkilöille jotka asiaa hoitaa niin en tietenkään saanut oikeutta, vaan piiskaa. Nyt saan kyllä rahaa mutta en voi työllistyä kun en pysty muuttamaan töiden perässä.
Eikös näistä työkkärin, kelan, sossun yms. toilailuista voi tehdä kantelun ihan oikeusasiamiehelle? Sossujen (etenkin lastensuojelun jälkihuollon) osalta olen noita ratkaisuja selannut ison kasan, ja siellä on usein pohdittu just esim. toimenpiteiden tarkoituksenmukaisuutta ja sitä, että pitää pystyä perustelemaan miten toimet kuten valmennus edistää käytännön tasolla juuri sinun tilannetta, eikä vaan tuupata ihmisiä johonkin teetä ja sympatiaa -touhuun. Etenkin jos niiden lopettamisesta seurais negatiivisia vaikutuksia. Ratkaisuista ja kannanotoista päätellen ei päästä ko. tahoja mitenkään helpolla tai katso perseilyä aina läpi sormien, eli jos ei muuta, niin saa ainakin yksittäiselle työntekijälle vähän raskaampaa palautetta järjestettyä. Jos siis oikeasti on jotain mennyt väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 823
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
691
Kelan/työkkärin mielipide minun opiskeluun oli siis että on kannattavampaa nostaa työttömyystukia kotona kuin opiskella. En ihan tiedä minkä vuoksi nämä näin tekivät.
Ottamatta tohon sun juttuun muuten kantaa niin noinhan se vaan menee. Työtön ei saisi (ilman ehtoja) opiskella vaan helpointa on jos keskittyy vaan siihen työttömänä olemiseen :) jos haluat opiskella (mikä mielestäni ehdottoman suositeltavaa) niin sitten voi joutua tappelemaan tai ainakin selvittää etukäteen että mitä saa opiskella jotta ei tuet mene.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
43
Tossa mun tapauksessa ne ensin myönti tuen opiskeluun. En olisi muuten päässyt edes opiskelemaan. Sen vuoksi hämmensi että lopussa sitten kelkka kääntyi ja pyydettiinkin erotodistus ja sen jälkeen maksoivat rahaa ilman velvoitteita. Edit: Eli kyllä, viimeiset 3v on tullut työttömuustukea ilman mitään velvoitteita. En tykkää. Haluaisin opiskella tai tehä töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Viittisiko sita kukaan opiskella opintotuella ja opintolainalla jos sen voisi tehda tyottomana?
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
327
Viittisiko sita kukaan opiskella opintotuella ja opintolainalla jos sen voisi tehda tyottomana?
Kannattaa opiskella työttömyyspäivärahalla jos terveys antaa periksi. Plussana löydät vanhemmalla iälläkin itsesi eriskummallisista juhlista ja jatkoilta. Suosittelen samalla päästämään taiteellisen puolesi vapaaksi. Tosiasiassa päädyt viikolla yöllä baariin ja löydät mukavaa seuraa laidasta laitaan ja luultavasti valmistut joskus.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Kannattaa opiskella työttömyyspäivärahalla jos terveys antaa periksi. Plussana löydät vanhemmalla iälläkin itsesi eriskummallisista juhlista ja jatkoilta. Suosittelen samalla päästämään taiteellisen puolesi vapaaksi. Tosiasiassa päädyt viikolla yöllä baariin ja löydät mukavaa seuraa ja luultavasti valmistut joskus.
ok
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
43
Opintotuet olin käyttänyt jo edelliseen tutkintoon (AMK). Sen vuoksi sain työttömyyskorvauksella opiskella. Tai no sain ja sain, keskenhän se jäi pakotettuna. Parempi on työttömälle jos saa jotain tehdä. Se jo eliminoi työttömän työllistymismahdollisuuksia kun pakotetaan olemaan vain kotona ja rahaa tulee. Ehtonahan on nimenomaan että et kehitä itseäsi vaikkapa opiskelemalla, joka voisi johtaa jopa työllistymiseen. Se on hassua se. En nauti työttömyydestä, varsinkin kun lähes pakotetaan olemaan jouten tukien vuoksi.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Opintotuet olin käyttänyt jo edelliseen tutkintoon (AMK). Sen vuoksi sain työttömyyskorvauksella opiskella. Tai no sain ja sain, keskenhän se jäi pakotettuna. Parempi on työttömälle jos saa jotain tehdä. Se jo eliminoi työttömän työllistymismahdollisuuksia kun pakotetaan olemaan vain kotona ja rahaa tulee. Ehtonahan on nimenomaan että et kehitä itseäsi vaikkapa opiskelemalla, joka voisi johtaa jopa työllistymiseen. Se on hassua se. En nauti työttömyydestä, varsinkin kun lähes pakotetaan olemaan jouten tukien vuoksi.
Toi on kyllä yks perkele.
Kerran sanoin työkkärin tätille joka soitti että oon miettiny mooc.fi:n kautta käydä kursseja jos keskittyminen riittää, kun ei nyt duuniakaan ole eikä tällä terveydellä välttämättä niitä tosta noin vaan saa.
Ois pitäny olla hiljaa. Heti snadia kuulustelua että mitäs nää nyt tälläset kurssit on, ja jo seuraavassa lauseessa oli kuntouttava työtoiminta.
Teki mieli nätisti sanoa sille että ****** *****.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
419
Viittisiko sita kukaan opiskella opintotuella ja opintolainalla jos sen voisi tehda tyottomana?
Onhan tässä järjestelmässä aika iso vika jos on kannattavampaa olla työtön kuin kehittää osaamistaan niin että pääsee osaksi tuottavaa työelämää. Monella pitkään pienituloisena olleella "aikuisella" vaan on realismia se, että millekään opintotuelle ei ole yksinkertaisesti varaa jäädä vrt. työttömyysturva. Vielä jos on luottotiedot menneet, kuten aika isolla osalla, niin ei saa edes sitä lainaa minkä turvin vois opiskella. Vielä jos on vaikka yksinhuoltaja ja lapsi/lapsia joista pitäis huolehtia, niin ei siinä kovin isoja riskejä toimeentulon osalta voi ottaa.

Ratkaisuhan vois olla esim. se, että työkkärin masseilla opiskelua tuetaan automaattisesti yli vuoden (Tai 2) työttömänä olleille, jolla koulutus on vanhentunut tai osaaminen on muuten puutteellista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Ratkaisuhan vois olla esim. se, että työkkärin masseilla opiskelua tuetaan automaattisesti yli vuoden (Tai 2) työttömänä olleille, jolla koulutus on vanhentunut tai osaaminen on muuten puutteellista.
Jarjestelmassa on vikaa vikaa. Olisikohan se kansalaispalkka tai joku sinnepäin oleva himmeli parempi ratkaisu? Mutta pitäisin sitä kyllä hiukan epäreiluna, että toinen on työttömänä 2 vuotta lukion jälkeen ja saa ilmaisen AMK koulutuksen siinä missä suoraan kouluun menevä maksaa siitä puolet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
419
Jarjestelmassa on vikaa vikaa. Olisikohan se kansalaispalkka tai joku sinnepäin oleva himmeli parempi ratkaisu? Mutta pitäisin sitä kyllä hiukan epäreiluna, että toinen on työttömänä 2 vuotta lukion jälkeen ja saa ilmaisen AMK koulutuksen siinä missä suoraan kouluun menevä maksaa siitä puolet.
Olishan se epäirelua tosiaan jos vois vaan odottaa, että vuodet tulee täyteen. Toisaalta, yhteiskunnan kannalta ei ole järkevää kannustaa työttömiä passivoitumaan kuten nyt. Ehkä perustulon ja nykyisen väliin vois mahtua sellanenkin, että täysi-ikäisten opintotuki nostetaan perus työmarkkinatuen tasolle. Jos taas työttömien opiskelun tukemisesta tehtäis automaattista parin vuoden jälkeen, niin siinä pitäis olla tiettyjä ehtoja. En esim. itse pidä pelkän lukion käyntiä ja sen jälkeen passivoitumista "riittävänä" aktiivisuutena. Ehtona pitäis olla, että on yrittänyt säännöllisesti yhteishaussa tiettyyn määrään kouluja / ammattiin valmistavia koulutuksia, ja jos on saanut paikan, se on ollut pakko ottaa vastaan tai tukea työkkärimasseilla opiskeluun ei heru. Amiksen käyneillä taas sitten sitä realistista töiden hakua. Tosin, tässäkin olis merkittäviä ongelmia ja pitäis olla poikkeuksia tilanteisiin. Täysin "tasapäistä" järjestelmästä ei saa oikein tekemälläkään, en usko että edes perustulolla. Aina joku saa enemmän tukea kuin toiset.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 409
Täysin "tasapäistä" järjestelmästä ei saa oikein tekemälläkään, en usko että edes perustulolla. Aina joku saa enemmän tukea kuin toiset.
Itse olen perustulon/kansalaispalkan kannalla. Enkä tarkoita että se korvaisi kaikki tuet ja olisi ainoa tukimuoto, mutta mielestäni sillä voisi korvata tuollaisia "perusosia" kuten opintotuki ja työttömyystuki ja mahdollisia haettavia lisätukia tulisi sen päälle.
Ihmiset voisivat tehdä vaikka kolmipäiväistä viikkoa tai pelkkiä satunnaisia tuurausvuoroja ilman että tarvitsee pelätä tukien katkeamista. Jos olet työttömänä niin saisit käydä opiskelemassa samalla tuella jos siltä tuntuu jne.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Täysin "tasapäistä" järjestelmästä ei saa oikein tekemälläkään
En sitten tiedä mikä siinä perustulossa on niin kauheaa mörköä että kannattaa nykyisiä byrokraattisia himmeleitä rakentaa. En oikein keksi perustulon muita ongelmia kuin sen että Suomessa on nyt paljon ihmisiä jotka joku muu kuin valtio elättää niin se maksu siivu siirtyisi tasapäisesti veronmaksajille ja nostaisi veroja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
419
En sitten tiedä mikä siinä perustulossa on niin kauheaa mörköä että kannattaa nykyisiä byrokraattisia himmeleitä rakentaa. En oikein keksi perustulon muita ongelmia kuin sen että Suomessa on nyt paljon ihmisiä jotka joku muu kuin valtio elättää niin se maksu siivu siirtyisi tasapäisesti veronmaksajille ja nostaisi veroja.
En ollut riittävän tarkka sanojeni kanssa, jos jäi kuva etten pohjimmiltaan perustuloa kannattaisi. Se olis ehdottomasti helpoin tapa poistaa suurin osa kannustinloukuista. Pointti kuitenkin oli, että aina löytyy joku valittamaan epäreiluudesta kun joku muu saa enemmän/helpommalla tai jotain muuta vastaavaa. Säästäähän siinä tosiaan byrokratiassakin jo paljon, kun ei tarvita työkkärin tyyppejä tekemään turhia asioita, vaan voidaan keskittyä olennaisiin asioihin ihmisten tukemisessa.

En tosin usko, että perustuloon tullaan kovin helposti hyppäämään suoraan, liian iso yhteiskunnallinen muutos jotta riittävä osa päättäjistä sen taakse asettuisi. Realistisesti siis näkisin erinäiset välivaiheet tarpeelliseksi, kuten vaikka sen työttömyystuen ja opintotuen yhdenmukaistamisen ja siitä vähitellen kohti perustuloa. Vastaava mutta pienempi askel ja byrokratian vähentämistä olisi sen työkkärimasseilla opiskelun automaattinen oikeus tietyn ajan jälkeen. Vaikka siihen jäis marginaalitapauksia joiden kohdalla pitäis käyttää harkintaa, niin ison osan kohdalla se poistais tällä hetkellä byrokratiasta johtuvat esteet. Nythän sitä joutuu anomaan ja sitä koskee (ilmeisesti) kaikenlaiset rajoitteet, kesto on ajallisesti rajoitettu eikä aina kata koko opiskeluaikaa yms. himmeliä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Tekisi syntyvyydellekin hyvää, jos perhe saisi aina sen 800 euroa kuukaudessa muksusta kansalaispalkkaa. Ei jäisi suomen uuden työvoiman kasvatuksen kustannus yksittäisten ihmisten harteille. Saattaa kansalaispalkka olla nimenä se mörkö niin ehdotan että lapsilisän yläikäraja poistetaan ja lapsilisä nostetaan 800 euroon. Tietenkin se lapsilisä aletaan maksamaan lapselle huoltajien sijaan siinä kohtaa, kun lapsi muuttaa pois kotoaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Ohan tuo opiskelu mahdollista työttömyysetuudella omaehtoisesti.
Ite juurikin viime loppuvuodesta valmistuin sähköasenjaksi ja opiskelin työttömyys etuudella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Samoin tekee minun mamu vaimo.
Erittäin hyvä homma toi.
Vielä kun 200ensimäiseltä päivältä sai korotettua päivärahaa.
Omalla kohdalla myös työkkärin virkailijat olivat hyvinkin myönteisiä uuden ammatin opiskeluun. Vanhat tutkinnot oli viime vuosituhannella ja ihan muissa hommissa tuli oltua yli 20vuotta kunnes yt arpa osui käteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 361
Tekisi syntyvyydellekin hyvää, jos perhe saisi aina sen 800 euroa kuukaudessa muksusta kansalaispalkkaa. Ei jäisi suomen uuden työvoiman kasvatuksen kustannus yksittäisten ihmisten harteille. Saattaa kansalaispalkka olla nimenä se mörkö niin ehdotan että lapsilisän yläikäraja poistetaan ja lapsilisä nostetaan 800 euroon. Tietenkin se lapsilisä aletaan maksamaan lapselle huoltajien sijaan siinä kohtaa, kun lapsi muuttaa pois kotoaan.
800€/kk per naama, tekee yli 50 miljardia vuodessa. Valtion tulojen ja varallisuuden perusteella kannetut verot nykyisin reilu 30mrd
Jos ja kun kansalaispalkkaa ajavat ei tuolla rahalla ole korvaamassa kuin osan tukihimmeleistä, lähinnä ne joissa tuet on tuota summaa pienemmät.

Lisäksi kansalaispalkkaa ajavat jättäisivät julkisen rahoituksen tuottamat sote ja koulutuksen. Usein myös ideaan kuuluu se että vero progressio jyrkkenisi, eli maksajia olisi keskiluokka.

Nyt meillä on tilanne missä halutaan julkisen puolen roolia pienentää, ei kasvattaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
419
Ohan tuo opiskelu mahdollista työttömyysetuudella omaehtoisesti.
Ite juurikin viime loppuvuodesta valmistuin sähköasenjaksi ja opiskelin työttömyys etuudella.
Se on mahdollista tietyin rajallisin ehdoin ja jos työkkärin henkilöstö sitä puoltaa / katsovat alan olevan hyväksyttävä. Hyvä jos itse olet siihen päässyt, moni ei pääse.
Itseasiassa tuoreimmassa rikkaat & rahattomat -ohjelman jaksossa on perheellinen työtön, jolta kiellettiin tuettu opiskelu ja nyt neppailee kasseja kotona (taitaa tulla ensviikolla maksuttomana katseluun).

Tää opiskelumahdollisuus ei edes kata esim. avoimen yliopiston kursseja tietyn pisteen jälkeen. Jos haluat pitää "pään kunnossa" sekä kehittää itseäsi yleisellä tasolla ja ehkä jopa helpottaa kouluun pääsyä avoimen väylän kautta, niin tarkkana saa olla pisteiden kanssa. Erehdyt tekemään pari pistettä liikaa niin tuet lähtee. Ihan järjetöntä touhua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 121
Viestejä
4 299 996
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom