Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 258
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.
No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
553
No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
Joo no tietenkin sitten jos on pakko olla sähköpyörä
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.
Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
Keskimoottori vaatii erikseen suunniteltua runkoa, jotta sen saa nätisti (moottoripyörissä nykyisin moottori on useimmiten osa runkoa, ehkä myöhemmin myös polkupyörissä se suunnitellaan samoin). Samoin akulle pitää saada hyvä paikka (esim. runkoputkeen). Hihnavedon lisääminen vaatii, että runkon saa poikki takanavalta. Sähköpyörän vaihteisto voi olla myös kallis. Kalliimmassa päässä Rohloff vaihteisto maksaa itsessään jo pitkälti toista tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
381
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
381
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
Olkoon missä ovat, hintoja nyt lähinnä oli tarkoitus laittaa esille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 546
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.
edelleen hyvän citypyörän saa tuolla hinnalla
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
3
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 048
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
Kyllä sillä todennäköisesti joitakin kymppejä tai satasen säästää, mutta ei satasia kuten kalliissa pyörissä.

Ja jos ajattelee tuota enemmänkin ilmaisena osamaksuna, muutenhan se pyörän hinta pitää joko kaivaa taskusta tai rahoittaa muuten. Ei ne osamaksusopparit tai luottokorttivelka ilmaisia ole.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 166
Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
Veroprosentillahan ei ole merkitystä vaan marginaaliveroprosentilla, jolloin saa olla hyvin pienituloinen (n. 1400€/kk), jotta se on alle 25%.

Itsekin tuli hyödynnettyä pyöräetu kun silloisen firman operaattorin kautta laskin säästäväni n. 15%. Ei liene kuitenkaan kysymystäkään etteikö tämä puljaus olisi kannattavaa etenkin noille operaattoreille. Omasta mielestäni täysin turha veroetu tämä(-kin) ja monimutkaistaa turhaan verotusta, kun pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista. En ole myöskään yhtään vakuuttunut, että on ympäristölle hyväksi myydä hirveä läjä uusia (sähkö-)pyöriä johonkin 2-300km/vuosi käyttöön johon iso osa kuitenkin päätyy.
 
Liittynyt
15.07.2021
Viestejä
18
Eikö sitä pyörää voi kerralla lunastaa, joka vähennettäisiin sitten heti palkasta? Mihin oikein tarvitaan näitä osamaksufirmoja tähän väliin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 222
Siihen että maksimi veroetu vuodessa on 1200 euroa. Siksi se kallis pyörä jaetaan osamaksuihin.
No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 072
No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
Melko katkeran kuuloista tilitystä.

pyöräedussahan ei ole mikään pakko käyttää noita liisarifirmoja välissä, se on monen työnantajan valinta tosin kun eivät halua sitoa omaa rahaa niihin. Mutta siitä kannattaa ravistella varmaan sitä omaa työnantajaa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
147
Marginaalivero on jo 2240 kk-palkalla 42,9%, aika alas on hyvätuloisten raja nykyjään jo valunut, mutta kai se sitten niin on ja kaikilla noin hyvätuloisilla on toki vaikka joka vuosi varaa ostaa noita 1000-1600 euron Kiinalaisia paskoja käteisellä, ettei vaan kukaan luule säälittävää lainarahaa käyttäväksi "spandex-mieheksi". Ja sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja (lähes) mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen juurikin on mahdollista.

Toki kaiken tämän jälkeen päädymme silti samaan lopputulokseen, älytön sekasotku tähän on väliin saatu rakennettua ja juuri noissa pienipalkkaisten halvoissa pyörissä tämä iskee silmille, hyöty kun jää muutamaan kymppiin itse käyttäjälle ja välikädet kuitenkin tienaavat satasia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 222
Ja sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja (lähes) mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen juurikin on mahdollista.
No ei se kyllä ole. Esim. vapaudella ei käytännössä mitkään muu kuin suomalaiset erikoisliikkeet ole mahdollisia. Joku satunnainen hipstermerkin oma nettikauppa ehkä erikoisliikkeiden lisäksi, mutta ei mitään muuta.

Toki kaiken tämän jälkeen päädymme silti samaan lopputulokseen, älytön sekasotku tähän on väliin saatu rakennettua ja juuri noissa pienipalkkaisten halvoissa pyörissä tämä iskee silmille, hyöty kun jää muutamaan kymppiin itse käyttäjälle ja välikädet kuitenkin tienaavat satasia.
Jääkö kymppiäkään, kuin korkeintaan laskennallisesti jos ei ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa extrahintaan sieltä erikoisliikkeestä. Pyörän hinnan huomioiden taitaa jäädä miinukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 222
Melko katkeran kuuloista tilitystä.
No juu olihan se. On vaan niin harvinaisen typerä himmeli.

pyöräedussahan ei ole mikään pakko käyttää noita liisarifirmoja välissä, se on monen työnantajan valinta tosin kun eivät halua sitoa omaa rahaa niihin. Mutta siitä kannattaa ravistella varmaan sitä omaa työnantajaa.
No mitä jos jätettäisiin ne työnantajat väliin kokonaan. Mitä jos jokainen saisi vähentää verotuksesta max 1200€/vuosi pyörän hankkiessaan? Tuolloin yksityisissä työpaikoissa ei oltaisi sen jokin vapauden tms. pikavippilaitoksen varassa ja julkisissa (esim. vaikka hyvinvointialueet) jossa pyöräetua ei ole ollenkaan olisi myös sen jälkeen pyöräetu.

Nykyinen pyöräetu on typerääkin typerämpi systeemi, josta ei hyödy juuri kukaan.

En vaan millään voi ymmärtää mikä yhteiskunnallinen tarkoitus tuolla pyöräedulla on.
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
91
No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
Meillä työnantaja on tehnyt sopparit usean eri liikkeen kanssa mm. XXL. Itse mielelläni hankin sieltä työsuhdepyörän, kun ei ole paljoa ylimääräistä hinnoissa. Tällöinkin metsästän aina sen tarjouksessa olevan, niin ei tuossa paljoa voi hävitä. Eli kannattaa keskustella firman kanssa jos sopparit on tehty vain erikoisliikkeisiin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 072
Nykyinen pyöräetu on typerääkin typerämpi systeemi, josta ei hyödy juuri kukaan.

En vaan millään voi ymmärtää mikä yhteiskunnallinen tarkoitus tuolla pyöräedulla on.
Minä ainakin hyödyn polkupyöräedusta, kuten myös monet tuntamani ihmiset. Joten väite että juuri kukaan ei hyödy, olisi tarkemmin että aivan kaikki eivät hyödy. Mutta sekin johtuu suurelta osin työpaikasta, eikä polkupyöräedusta.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
147
No ei se kyllä ole. Esim. vapaudella ei käytännössä mitkään muu kuin suomalaiset erikoisliikkeet ole mahdollisia. Joku satunnainen hipstermerkin oma nettikauppa ehkä erikoisliikkeiden lisäksi, mutta ei mitään muuta.

Jääkö kymppiäkään, kuin korkeintaan laskennallisesti jos ei ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa extrahintaan sieltä erikoisliikkeestä. Pyörän hinnan huomioiden taitaa jäädä miinukselle.
Vapauden listassa on yli 300 suomalaista kivijalkakauppaa, verkkokaupat + Canyon ja lukusia ulkomaisia kauppoja, kyllä tuo minusta on aika kattava listaus kaupoista, joista pyörän voi hankkia. Sen kuin etsit netistä tarjouksen ja ostat siitä pyörän, ei sitä mihinkään speciaalihintaan juuri tietystä erikoisliikkeestä täydy ostaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 256
Viestejä
4 286 676
Jäsenet
71 610
Uusin jäsen
mrhenu

Hinta.fi

Ylös Bottom