Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 256
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.
No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
Joo no tietenkin sitten jos on pakko olla sähköpyörä
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.
Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
Keskimoottori vaatii erikseen suunniteltua runkoa, jotta sen saa nätisti (moottoripyörissä nykyisin moottori on useimmiten osa runkoa, ehkä myöhemmin myös polkupyörissä se suunnitellaan samoin). Samoin akulle pitää saada hyvä paikka (esim. runkoputkeen). Hihnavedon lisääminen vaatii, että runkon saa poikki takanavalta. Sähköpyörän vaihteisto voi olla myös kallis. Kalliimmassa päässä Rohloff vaihteisto maksaa itsessään jo pitkälti toista tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
381
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
381
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 278
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
Olkoon missä ovat, hintoja nyt lähinnä oli tarkoitus laittaa esille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 546
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.
edelleen hyvän citypyörän saa tuolla hinnalla
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
3
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 043
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
Kyllä sillä todennäköisesti joitakin kymppejä tai satasen säästää, mutta ei satasia kuten kalliissa pyörissä.

Ja jos ajattelee tuota enemmänkin ilmaisena osamaksuna, muutenhan se pyörän hinta pitää joko kaivaa taskusta tai rahoittaa muuten. Ei ne osamaksusopparit tai luottokorttivelka ilmaisia ole.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 166
Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
Veroprosentillahan ei ole merkitystä vaan marginaaliveroprosentilla, jolloin saa olla hyvin pienituloinen (n. 1400€/kk), jotta se on alle 25%.

Itsekin tuli hyödynnettyä pyöräetu kun silloisen firman operaattorin kautta laskin säästäväni n. 15%. Ei liene kuitenkaan kysymystäkään etteikö tämä puljaus olisi kannattavaa etenkin noille operaattoreille. Omasta mielestäni täysin turha veroetu tämä(-kin) ja monimutkaistaa turhaan verotusta, kun pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista. En ole myöskään yhtään vakuuttunut, että on ympäristölle hyväksi myydä hirveä läjä uusia (sähkö-)pyöriä johonkin 2-300km/vuosi käyttöön johon iso osa kuitenkin päätyy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 027
Viestejä
4 276 261
Jäsenet
71 592
Uusin jäsen
jermu1

Hinta.fi

Ylös Bottom