Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.

No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
 
Viimeksi muokattu:
No siis sähköistäminen maksaa joka tapauksessa. Ethän saa ostettua kuin about 500e hintaan noita sähköistyskittejäkään ja niissä moottorin paikka ei tietty ole kovin optimaalinen. Tämä siis tietty vaatii että sinulla on nyt ensin se pyöräkin.

Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).
Joo no tietenkin sitten jos on pakko olla sähköpyörä
 
Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
 
Viimeksi muokattu:
Hintaa tulee siis luontevasti jo tuon takia lisää, vaikka itse pyörää ei suunniteltaisi sähköllä käytettäväksi (joka tuo todennäköisesti omat muutoksensa).

Keskimoottori vaatii erikseen suunniteltua runkoa, jotta sen saa nätisti (moottoripyörissä nykyisin moottori on useimmiten osa runkoa, ehkä myöhemmin myös polkupyörissä se suunnitellaan samoin). Samoin akulle pitää saada hyvä paikka (esim. runkoputkeen). Hihnavedon lisääminen vaatii, että runkon saa poikki takanavalta. Sähköpyörän vaihteisto voi olla myös kallis. Kalliimmassa päässä Rohloff vaihteisto maksaa itsessään jo pitkälti toista tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja saa edelleen. Sähköpyörät sitten kalliimpia. Pelkkä moottori ja akku ottaa helposti tonnin-kaksi (tilpehööreineen). Tietty mentäessä 5 000 euron yli alkaa hinnat olemaan vähän kyseenalaisia, kun aletaan lähestyä moottoripyöriä, joiden komponentit on kuitenkin vähän toisesta maailmasta. Toki painoa tulee ja siitä keveydestä maksetaan fillarien ääripäässä. Moottoripyörissä toimii paremmin economies of scale, joka tuo hintoja alas. Pyörissä mennään helpommin niche-alueelle, missä valmistussarjat pieniä. Mutta samaan malliin on olemassa 30 000 euron ja ylikin moottoripyöriä (suomalainen Verge sähkömoottoripyörä 60+ k€), missä mennään jo aika laadukkaan auton tontille (autoissa economies of scale toimii vielä paremmin).
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


 
Tossa esimerkiksi mun pyörän akku erikseen ostettuna Suomessa ja ulkomailla.


Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
 
Muuten hyvä mut molemmat saksalaisia firmoja ja toimitukset tulee saksasta. Bike-Discount vaan on yleensä se paikka mistä löytyy halvimmalla, sieltä tilannut paljon itsekin.
Edit näemmä ruottalaiset ostanut ilmeisesti bikesterin sen aiemman emoyhtiön konkurssin jälkeen.
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
 
No jos haluu suosia suomalaista, niin verkkiksestä löytyy myös.


Tosin minä mieluummin säästäisin kahden päivän palkan tilaamalla Saksasta. Mutta ne, joilla on enemmän liitua tilaavat mistä haluavat.
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
 
Viestissäsi johon vastasin vertasit kahta ulkomaista verkkokauppaa ja sanoit toisen olevan suomessa ja toisen ulkomailla vaikka molemmat ovat ulkomaisia. Kyllä minäkin tilaan saksasta osat yleensä.
Olkoon missä ovat, hintoja nyt lähinnä oli tarkoitus laittaa esille.
 
En nyt ihan tajua, että missä välissä tällaisista tuhansien eurojen pyöristä tuli joku uusi normaali? Ainakin ennen hyvän citypyörän on voinut saada vaikka 500-1000 eurolla.

Jotenkin tämä koko himmeli vähän haisee joltain pyöräliikkeiden vehkeilyltä, jolla saadaan ihmiset ostamaan näin kalliita pyöriä.
edelleen hyvän citypyörän saa tuolla hinnalla
 
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.
 
Fleetbiken ja edullisemman pyörän kanssa työsuhdepyörä vaikutti kyllä aika surkealta hankinnalta. Pyörä varusteineen maksoi noin 934 euroa, sopimus 12kk. Palkasta lähti 80e/kk pyörästä ja 20e/kk korot+vakuutus. Pyörän lunastushinta 124e. Pyörä siis kokonaisuudessaan 12kk sopimuksella tuli maksamaan 1324 euroa. Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.

Kyllä sillä todennäköisesti joitakin kymppejä tai satasen säästää, mutta ei satasia kuten kalliissa pyörissä.

Ja jos ajattelee tuota enemmänkin ilmaisena osamaksuna, muutenhan se pyörän hinta pitää joko kaivaa taskusta tai rahoittaa muuten. Ei ne osamaksusopparit tai luottokorttivelka ilmaisia ole.
 
Veroprosentti on niin pieni (noin 15) niin senkään avulla ei pyörästä tullut mitenkään edullisempi kuin suoraan ostettuna, ja kaikilla on kuitenkin kotivakuutus johon pyörä kuuluisi muutenkin.

Veroprosentillahan ei ole merkitystä vaan marginaaliveroprosentilla, jolloin saa olla hyvin pienituloinen (n. 1400€/kk), jotta se on alle 25%.

Itsekin tuli hyödynnettyä pyöräetu kun silloisen firman operaattorin kautta laskin säästäväni n. 15%. Ei liene kuitenkaan kysymystäkään etteikö tämä puljaus olisi kannattavaa etenkin noille operaattoreille. Omasta mielestäni täysin turha veroetu tämä(-kin) ja monimutkaistaa turhaan verotusta, kun pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista. En ole myöskään yhtään vakuuttunut, että on ympäristölle hyväksi myydä hirveä läjä uusia (sähkö-)pyöriä johonkin 2-300km/vuosi käyttöön johon iso osa kuitenkin päätyy.
 
Eikö sitä pyörää voi kerralla lunastaa, joka vähennettäisiin sitten heti palkasta? Mihin oikein tarvitaan näitä osamaksufirmoja tähän väliin?
 
Siihen että maksimi veroetu vuodessa on 1200 euroa. Siksi se kallis pyörä jaetaan osamaksuihin.

No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
 
No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
Melko katkeran kuuloista tilitystä.

pyöräedussahan ei ole mikään pakko käyttää noita liisarifirmoja välissä, se on monen työnantajan valinta tosin kun eivät halua sitoa omaa rahaa niihin. Mutta siitä kannattaa ravistella varmaan sitä omaa työnantajaa.
 
Marginaalivero on jo 2240 kk-palkalla 42,9%, aika alas on hyvätuloisten raja nykyjään jo valunut, mutta kai se sitten niin on ja kaikilla noin hyvätuloisilla on toki vaikka joka vuosi varaa ostaa noita 1000-1600 euron Kiinalaisia paskoja käteisellä, ettei vaan kukaan luule säälittävää lainarahaa käyttäväksi "spandex-mieheksi". Ja sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja (lähes) mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen juurikin on mahdollista.

Toki kaiken tämän jälkeen päädymme silti samaan lopputulokseen, älytön sekasotku tähän on väliin saatu rakennettua ja juuri noissa pienipalkkaisten halvoissa pyörissä tämä iskee silmille, hyöty kun jää muutamaan kymppiin itse käyttäjälle ja välikädet kuitenkin tienaavat satasia.
 
Ja sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja (lähes) mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen juurikin on mahdollista.

No ei se kyllä ole. Esim. vapaudella ei käytännössä mitkään muu kuin suomalaiset erikoisliikkeet ole mahdollisia. Joku satunnainen hipstermerkin oma nettikauppa ehkä erikoisliikkeiden lisäksi, mutta ei mitään muuta.

Toki kaiken tämän jälkeen päädymme silti samaan lopputulokseen, älytön sekasotku tähän on väliin saatu rakennettua ja juuri noissa pienipalkkaisten halvoissa pyörissä tämä iskee silmille, hyöty kun jää muutamaan kymppiin itse käyttäjälle ja välikädet kuitenkin tienaavat satasia.

Jääkö kymppiäkään, kuin korkeintaan laskennallisesti jos ei ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa extrahintaan sieltä erikoisliikkeestä. Pyörän hinnan huomioiden taitaa jäädä miinukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Melko katkeran kuuloista tilitystä.

No juu olihan se. On vaan niin harvinaisen typerä himmeli.

pyöräedussahan ei ole mikään pakko käyttää noita liisarifirmoja välissä, se on monen työnantajan valinta tosin kun eivät halua sitoa omaa rahaa niihin. Mutta siitä kannattaa ravistella varmaan sitä omaa työnantajaa.

No mitä jos jätettäisiin ne työnantajat väliin kokonaan. Mitä jos jokainen saisi vähentää verotuksesta max 1200€/vuosi pyörän hankkiessaan? Tuolloin yksityisissä työpaikoissa ei oltaisi sen jokin vapauden tms. pikavippilaitoksen varassa ja julkisissa (esim. vaikka hyvinvointialueet) jossa pyöräetua ei ole ollenkaan olisi myös sen jälkeen pyöräetu.

Nykyinen pyöräetu on typerääkin typerämpi systeemi, josta ei hyödy juuri kukaan.

En vaan millään voi ymmärtää mikä yhteiskunnallinen tarkoitus tuolla pyöräedulla on.
 
No siis jos oltaisiin haluttu vain edistää pyöräilyä, niin silloinhan tuollainenkin olisi sallittu eli sen 1200€ hintaisen pyörän ostaminen vaikka sitten kerran vuodessa ja mistä tahansa paikasta ja minkä tahansa merkkinen.

Nyt sitä ei ole mahdollistettu ja tämä on tälläistä pelleilyä, jossa nimenomaan hyvätuloisten (jolla marginaalivero% on yli 50 pinnan luokkaa) kannattaa ostaa työsuhdepyörä (mutta vain sellaisten hyvätuloisten joiden elämänhallinta on siinä pisteessä, että sen pyörän ostaisi jokatapauksella jollain kuukausimaksullisella pikavipillä). Ja sitten sen pyörän pitää olla jokin saatanan hipster merkkinen luksuspyörä ja se pitää ostaa spandex hipstereiden marmoritiskimyymälästä saadakseen pyöräedun ja siinäkin on extraa hinnassa koska se pyöräetufirma kusettaa jopa niiltä marmoritiskipelleiltä provikkaa.

Niille joille kelpaa normaali pyörä ostettuna marketin alennuskampanjasta ja merkkikin voi olla mikä vaan (tai jopa netistä tilattu kiinalainen) ei tämä polkupyöräetu ole suunnattu. Tämä ei ole normaalien ihmisten juttu, me normaalit ajetaan sinne töihin niillä Citymarketin, Prisman, Mini-Manin, XXL:n ja Halpahallin myymillä 1000-1600€ sähköpyörillä jossa on kiinalaiset napamoottorit ja muuta kauheeta mitä spandex "miehet" ei suostuisi edes harkitsemaan.

Eli eiköhän tässä ole pikavippi firmojen helvetin onnistuneesta lobbauksesta kyse.
Meillä työnantaja on tehnyt sopparit usean eri liikkeen kanssa mm. XXL. Itse mielelläni hankin sieltä työsuhdepyörän, kun ei ole paljoa ylimääräistä hinnoissa. Tällöinkin metsästän aina sen tarjouksessa olevan, niin ei tuossa paljoa voi hävitä. Eli kannattaa keskustella firman kanssa jos sopparit on tehty vain erikoisliikkeisiin.
 
Nykyinen pyöräetu on typerääkin typerämpi systeemi, josta ei hyödy juuri kukaan.

En vaan millään voi ymmärtää mikä yhteiskunnallinen tarkoitus tuolla pyöräedulla on.

Minä ainakin hyödyn polkupyöräedusta, kuten myös monet tuntamani ihmiset. Joten väite että juuri kukaan ei hyödy, olisi tarkemmin että aivan kaikki eivät hyödy. Mutta sekin johtuu suurelta osin työpaikasta, eikä polkupyöräedusta.
 
No ei se kyllä ole. Esim. vapaudella ei käytännössä mitkään muu kuin suomalaiset erikoisliikkeet ole mahdollisia. Joku satunnainen hipstermerkin oma nettikauppa ehkä erikoisliikkeiden lisäksi, mutta ei mitään muuta.

Jääkö kymppiäkään, kuin korkeintaan laskennallisesti jos ei ota huomioon sitä, että se pyörä pitää ostaa extrahintaan sieltä erikoisliikkeestä. Pyörän hinnan huomioiden taitaa jäädä miinukselle.
Vapauden listassa on yli 300 suomalaista kivijalkakauppaa, verkkokaupat + Canyon ja lukusia ulkomaisia kauppoja, kyllä tuo minusta on aika kattava listaus kaupoista, joista pyörän voi hankkia. Sen kuin etsit netistä tarjouksen ja ostat siitä pyörän, ei sitä mihinkään speciaalihintaan juuri tietystä erikoisliikkeestä täydy ostaa.
 
Minä ainakin hyödyn polkupyöräedusta, kuten myös monet tuntamani ihmiset. Joten väite että juuri kukaan ei hyödy, olisi tarkemmin että aivan kaikki eivät hyödy. Mutta sekin johtuu suurelta osin työpaikasta, eikä polkupyöräedusta.

No kuinka suuri osa polkupyörää käyttävistä mahdollisesti kuuluu tuohon hyötyjien kerhoon, eli siis tienaa hyvin, etsii itselleen helvetin kallista merkkipyörää josta maksaisi muutenkin listahinnan ja ostaisi sen kalliilla osamaksulla?

Jos ajattelet vaikka omaa työpaikkaasi ja toimistolle pyöräileviä kollegoita, monellako on tälläinen pyörä? Onko 5% vaiko kenties 10% tätä potentiaalista hyötyjien kerhoa?
 
No kuinka suuri osa polkupyörää käyttävistä mahdollisesti kuuluu tuohon hyötyjien kerhoon, eli siis tienaa hyvin, etsii itselleen helvetin kallista merkkipyörää josta maksaisi muutenkin listahinnan ja ostaisi sen kalliilla osamaksulla?

Meidän firmassa about kaikki työntekijät tienaa sen verran että marginaaliveroprosentti lähentelee 50 jolloin hyötypotentiaali on olemassa. Toki jos ei halua kallista pyörää niin pyöräetu ei ehkä ole silloin se paras tapa vivuttaa pyörää alkuunkaan, mutta itse ainakin laskeskelin että jo puolentoista tonnin pyörä kannattaa vivuttaa sitä kautta itse ostamisen sijasta.

Meillä ainakin gobybiken kautta sai pyörän tilattua ihan samalla alennushinnalla pyöräetuna kuin sen olis saanut suoraan ostamalla. Ja sielläkin tosiaan ostomahdollisuus ihan vaikka XXL:stä, isosta liudasta suomalaisia pyöräkauppoja, kymmenistä ulkomaisista nettikaupoista jne eikä koskaan tarvitse ostaa listahinnalla jos tuote on alennuksessa, vaan saat sen samalla hinnalla kuin kaikki muutkin (toki päälle tulee ne sopimuksen kulut)

Välittäjissä on eroa niin kustannusten kuin ostopaikkojen suhteen. Se että vapaus on kallis ja paska ei tee kaikista muistakin välittäjistä kalliita ja paskoja. Mikäänhän ei estäis firmoja itsekin hoitamasta pyöräetuja, mutta useimmat firmat haluaa ulkoistaa sen koska tuo byrokratia ei kuulu yrityksen ydinliiketoimintaan.
 
Vapauden listassa on yli 300 suomalaista kivijalkakauppaa, verkkokaupat + Canyon ja lukusia ulkomaisia kauppoja, kyllä tuo minusta on aika kattava listaus kaupoista, joista pyörän voi hankkia.

Niin ja mitä jos haluaisi ostaa sen pyörän jostain halvemmasta?

Eihän sitä kukaan ole kiistänytkään, etteikö jotain helvetin kallista merkkipyörää saisi useammastakin erikoisliikkeestä. Nyt oli kyse niistä normaaleista ihmisistä, joille riittää se tonnin sähköpyörä Halpa-Hallista tai syksyllä Prisman poistosta eikä siinä tartte olla Canyonin tai Trekin logoa, Boschin moottoria ja Shimano U4000 vaihtajaa.

Eihän se virtuaalikikkeli siitä toki yhtään kasva jos ajaa Halpa-Hallin 850€ maksavalla sähköistetyllä mummopyörällä töihin, mutta ei kaikki saa kiksejä siitä että asiat maksaa vitusti. Sillä 850€ sähköpyörällä pääsee sinne toimistolle ihan yhtä hyvin.

Sen kuin etsit netistä tarjouksen ja ostat siitä pyörän, ei sitä mihinkään speciaalihintaan juuri tietystä erikoisliikkeestä täydy ostaa.

No sitähän tässä kritisoin, että niin ei voi tehdä kun pyörää ei mistä tahansa kaupasta voi ostaa.
 
No sitähän tässä kritisoin, että niin ei voi tehdä kun pyörää ei mistä tahansa kaupasta voi ostaa.

Mutuiletko aivan höpöjä vai oletko kysynyt asiaa Vapauden aspasta?

Keskimäärin työsuhdepyöräoperaattoreille kelpaa lähes mikä tahansa firma joka kykenee kirjoittamaan pyörästä alvittoman laskun operaattorille.
 
Niin ja mitä jos haluaisi ostaa sen pyörän jostain halvemmasta?

Eihän sitä kukaan ole kiistänytkään, etteikö jotain helvetin kallista merkkipyörää saisi useammastakin erikoisliikkeestä. Nyt oli kyse niistä normaaleista ihmisistä, joille riittää se tonnin sähköpyörä Halpa-Hallista tai syksyllä Prisman poistosta eikä siinä tartte olla Canyonin tai Trekin logoa, Boschin moottoria ja Shimano U4000 vaihtajaa.

Eihän se virtuaalikikkeli siitä toki yhtään kasva jos ajaa Halpa-Hallin 850€ maksavalla sähköistetyllä mummopyörällä töihin, mutta ei kaikki saa kiksejä siitä että asiat maksaa vitusti. Sillä 850€ sähköpyörällä pääsee sinne toimistolle ihan yhtä hyvin.



No sitähän tässä kritisoin, että niin ei voi tehdä kun pyörää ei mistä tahansa kaupasta voi ostaa.
Esim. Vapaudella voit ostaa pyörän mistä tahansa EU:n alueelta. Ei sen tarvitse olla Vapauden sivuilla listattu kumppani. Kumppanin kautta ostaessa se kumppani vain hoitaa asiat, kun taas jos ostat jostain muusta kaupasta, niin siitä pitää itse vapaudelle laittaa papereita, mutta siis onnistuu. Sama homma varmaan muillakin isoilla operaattoreilla.
 
Meidän firmassa about kaikki työntekijät tienaa sen verran että marginaaliveroprosentti lähentelee 50 jolloin hyötypotentiaali on olemassa.

Mutta sen lisäksi pitäisi tosiaan jotain Trekkiä tai Canyonia tms. kallista haluta ja olla vieläpä halukas ostamaan se osamaksulla muutenkin.

Toki jos ei halua kallista pyörää niin pyöräetu ei ehkä ole silloin se paras tapa vivuttaa pyörää alkuunkaan, mutta itse ainakin laskeskelin että jo puolentoista tonnin pyörä kannattaa vivuttaa sitä kautta itse ostamisen sijasta.

Isossa osaa näitä työsuhdepyöräkauppoja vaan ne voi olla haastavaa löytää 1500€ pyörää ainakaan jos sähköpyörää etsii ja jos löytää niin sitten se on sama mummopyörä kuin siellä halpahallissa, mutta tuplahinnalla. Ei ole sattumaa, ettei halvimmat kaupat ja marketit ole yleensä näissä mukana.

Meillä ainakin gobybiken kautta sai pyörän tilattua ihan samalla alennushinnalla pyöräetuna kuin sen olis saanut suoraan ostamalla. Ja sielläkin tosiaan ostomahdollisuus ihan vaikka XXL:stä, isosta liudasta suomalaisia pyöräkauppoja, kymmenistä ulkomaisista nettikaupoista jne eikä koskaan tarvitse ostaa listahinnalla jos tuote on alennuksessa, vaan saat sen samalla hinnalla kuin kaikki muutkin (toki päälle tulee ne sopimuksen kulut)

Tämä on tosi kulunut argumentti, että kun jotain kauppoja on kymmeniä tai jopa satoja yhteensä niin sitten ei muka haittaa se ettei tuhannet muut kaupat kuulu listoille.


Välittäjissä on eroa niin kustannusten kuin ostopaikkojen suhteen. Se että vapaus on kallis ja paska ei tee kaikista muistakin välittäjistä kalliita ja paskoja.

Pääosa noista on kyllä paskoja. Vapaus on toki ehkä paskin, mutta pääosin ne kaikki on selvästi paskempia kuin esim. se että jokainen voisi ostaa pyörän mistä haluaa ja vähentää veroissa sitten 1200€/vuosi

Mikäänhän ei estäis firmoja itsekin hoitamasta pyöräetuja, mutta useimmat firmat haluaa ulkoistaa sen koska tuo byrokratia ei kuulu yrityksen ydinliiketoimintaan.

Totta tämäkin, mutta paska tämä nykysysteemi on.
 
Viimeksi muokattu:
Mutuiletko aivan höpöjä vai oletko kysynyt asiaa Vapauden aspasta?

Muutaman kerran kysynyt jos tullut mielenkiintoinen pyörätarjous vastaan.

Keskimäärin työsuhdepyöräoperaattoreille kelpaa lähes mikä tahansa firma joka kykenee kirjoittamaan pyörästä alvittoman laskun operaattorille.

Höpö höpö. Siitä vaan koittamaan jos et usko.

Jos kauppa ei ole niiden kumppani tsm. listoilla, niin ei onnistu. Mikään laskun kirjoittaminen ei pitäisi olla ongelma, koska kyllä jopa marketeista saa laskulle.
 
Esim. Vapaudella voit ostaa pyörän mistä tahansa EU:n alueelta. Ei sen tarvitse olla Vapauden sivuilla listattu kumppani. Kumppanin kautta ostaessa se kumppani vain hoitaa asiat, kun taas jos ostat jostain muusta kaupasta, niin siitä pitää itse vapaudelle laittaa papereita, mutta siis onnistuu. Sama homma varmaan muillakin isoilla operaattoreilla.

Ei muuten toimi noin. Jos et usko, niin kysy vapauden aspasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta sen lisäksi pitäisi tosiaan jotain Trekkiä tai Canyonia tms. kallista haluta ja olla vieläpä halukas ostamaan se osamaksulla muutenkin.

Saahan sitä pyörä- ja urheiluliikkeistäkin niitä halvempia merkkejä myös, marketeista puhumattakaan. Osamaksulla maksaminen ei varmaan kynnyskysymys useimmille ole..

Isossa osaa näitä työsuhdepyöräkauppoja vaan ne voi olla haastavaa löytää 1500€ pyörää ainakaan jos sähköpyörää etsii ja jos löytää niin sitten se on sama mummopyörä kuin siellä halpahallissa, mutta tuplahinnalla. Ei ole sattumaa, ettei halvimmat kaupat ja marketit ole yleensä näissä mukana.

Yleensäkään on haastavaa löytää nykyään 1500 euron sähköpyörä, mutta taas luomupyörän saa jo todella hyvän sillä rahalla. Halvempia luomuja löytyy sitten pilvin pimein jos haluaa halvan peruspyörän.

GBB:llä on mukana myös useita citymarketteja ja prismoja, ei kaikki koska vaatii sopimuksen kyseisen kaupan ja GBB välillä, mutta nämä varmaan lasketaan jo marketeiksi ja markettipyörien myyjiksi? Ostaminen onnistuu niiden aspan avulla lähes mistä vaan jos liike pystyy myymään pyörän niille alv 0% laskulla ja toimittamaan sen loppykäyttäjän osoitteeseen. Mutta kaikki kaupat ei pysty tai suostu näin tekemään niin silloin sille ei välittäjäkään mitään voi.

Tämä on tosi kulunut argumentti, että kun jotain kauppoja on kymmeniä tai jopa satoja yhteensä niin sitten ei muka haittaa se ettei tuhannet muut kaupat kuulu listoille.

Onko Suomessa oikeasti tuhansia pyöriä myyviä kauppoja jotka ei näihin systeemeihin mene? GBB:llä on verkostossa 600 kauppaa Suomessa ja mukaan kuuluu noita edellämainittuja prismoja ja cittareitakin, useita pikkufirmoja joista ei kukaan ole koskaan kuullutkaan, sekä esim verkkokauppa.com ja halpa-hallin sekä prisman verkkokauppa, joten niitä halvempiakin pyöriä on mahdollista löytää pelkkien "merkkipyörien" lisäksi.

On myös tosi kulunutta kun olet täällä argumentoinut pari päivää ettei pyöräedulla saa pyörää kuin listahinnalla ja sulle on pariin kertaan kerrottu että kyllä saa alennuksella jos pyörä on alennuksessa niin ne kommentit sivuutat täysin ja siirtelet maalitolpat eri kohtaan.

Pääosa noista on kyllä paskoja. Vapaus on toki ehkä paskin, mutta pääosin ne kaikki on selvästi paskempia kuin esim. se että jokainen voisi ostaa pyörän mistä haluaa ja vähentää veroissa sitten 1200€/vuosi

Suora verovähennys toki olis paras vaihtoehto ostajan näkökulmasta, mutta kun meillä ei ole yleistä verovähennysoikeutta pyörän hankkimishinnasta vaan työnantajan tarjoama polkupyöräetu niin systeemi on nyt tällainen.

Sinänsä mua ei yhtään yllätä että tästä järjestelmästä tuli tällainen, koska kommunismi ja tulonjako harvoin johtaa erityisen tehokkaisiin lopputuloksiin. Verorahoista ne nämäkin pyöräedut maksetaan, mieluummin laskisin kokonaisveroastetta ja poistaisin tällaiset himmelit käytöstä, mutta koska tämä systeemi tällaisenaan on olemassa ja maksan siitä kuitenkin niin mieluummin sitten olen itsekin saamapuolella mukana...
 
Saahan sitä pyörä- ja urheiluliikkeistäkin niitä halvempia merkkejä myös, marketeista puhumattakaan. Osamaksulla maksaminen ei varmaan kynnyskysymys useimmille ole..

No aika niukkaa on halvempien tarjonta pyörliikkeissä, kyllä se on lähes olematonta.

Yleensäkään on haastavaa löytää nykyään 1500 euron sähköpyörä, mutta taas luomupyörän saa jo todella hyvän sillä rahalla. Halvempia luomuja löytyy sitten pilvin pimein jos haluaa halvan peruspyörän.

No käytin esimerkkinä nimenomaan sähköpyörää, koska siinä tuo ero on selvin. Todella vaikeaa voi olla löytää alle 1500€ sähköpyörää näistä erikoisliikkeistä. Mutta sitten taas marketeista ei, esimerkkinä käytin Halpa-Hallia, mutta mitä lähemmäs syksyä/talvea mennään ja muidenkin markettien suuret pyörvarastot alkaa painamaan niin hinnatkin laskee. En yhtään ihmettelisi jos Halpa-Hallin 850-1000€ sähköpyörät olisi 600-700€ loppuvuonna.

GBB:llä on mukana myös useita citymarketteja ja prismoja, ei kaikki koska vaatii sopimuksen kyseisen kaupan ja GBB välillä, mutta nämä varmaan lasketaan jo marketeiksi ja markettipyörien myyjiksi? Ostaminen onnistuu niiden aspan avulla lähes mistä vaan jos liike pystyy myymään pyörän niille alv 0% laskulla ja toimittamaan sen loppykäyttäjän osoitteeseen. Mutta kaikki kaupat ei pysty tai suostu näin tekemään niin silloin sille ei välittäjäkään mitään voi.

No hieno homma niiden osalta joiden lähimarketti kuuluu GBB:n piiriin.

Onko Suomessa oikeasti tuhansia pyöriä myyviä kauppoja jotka ei näihin systeemeihin mene? GBB:llä on verkostossa 600 kauppaa Suomessa ja mukaan kuuluu noita edellämainittuja prismoja ja cittareitakin, useita pikkufirmoja joista ei kukaan ole koskaan kuullutkaan, sekä esim verkkokauppa.com ja halpa-hallin sekä prisman verkkokauppa, joten niitä halvempiakin pyöriä on mahdollista löytää pelkkien "merkkipyörien" lisäksi.

Pointti ei ole se onko niitä kauppoja suomessa (ja netissä) tuhansia vaiko ei, vaan siinä että on jonkin kauppamäärän listaaminen on argumenttina huono jos se määrä on kuitenkin aina selvästi pienempi kuin kauppojen kokonaismäärä ja vieläpä painottuen kalliisiin erikoisliikkeisiin.

Eli jos pienessä suomalaiskaupungissa on vaikkapa 12 kauppaa josta saa pyöriä ja noista on 5 käy työsuhdepyörän hankintaan ja niistäkin 4 on Cyclin tyylisiä premium liikkeitä niin se argumentti siitä että yhteensä on niin ja niin monta sataa kumppania on helvetin ontto.

On myös tosi kulunutta kun olet täällä argumentoinut pari päivää ettei pyöräedulla saa pyörää kuin listahinnalla ja sulle on pariin kertaan kerrottu että kyllä saa alennuksella jos pyörä on alennuksessa niin ne kommentit sivuutat täysin ja siirtelet maalitolpat eri kohtaan.

No totta ihmeessä sä saat kampanjoista niitä pyöriä, mutta edelleen vain niistä liikkeistä joista niitä saa. Pitäisikö minun nyt jotenkin erikseen hehkuttaa, että Cyclissä on joku 3000€ listahintaisen pyörän 2800€ huipputarjouksesta vai miten minun pitäisi erikseen se huomioida?

Mutta edelleenkään et niitä pyöriä saa sieltä mistä niitä ei saa.

Suora verovähennys toki olis paras vaihtoehto ostajan näkökulmasta, mutta kun meillä ei ole yleistä verovähennysoikeutta pyörän hankkimishinnasta vaan työnantajan tarjoama polkupyöräetu niin systeemi on nyt tällainen.

Sinänsä mua ei yhtään yllätä että tästä järjestelmästä tuli tällainen, koska kommunismi ja tulonjako harvoin johtaa erityisen tehokkaisiin lopputuloksiin. Verorahoista ne nämäkin pyöräedut maksetaan, mieluummin laskisin kokonaisveroastetta ja poistaisin tällaiset himmelit käytöstä, mutta koska tämä systeemi tällaisenaan on olemassa ja maksan siitä kuitenkin niin mieluummin sitten olen itsekin saamapuolella mukana..

Toki siinä kannattaa olla mukana jos tosiaan kaikki ehdot täyttyy, että se on kannattavaa (eli suurehko palkka, hyvä työnantaja, halu ajaa hipstermerkkisellä pyörällä, halu ostaa asioita osamaksulla ja se ettei muutenkaan ostaisi mitään kovimmista tarjouksista). Mutta jos yksi tai kaksi noista kohdista ei täyty niin sitten on vain maksumiehenä tässä systeemissä.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksanut lukea edes viimeistä sivua alusta loppuun kun ihme rutinaa.. Itse otin fillarin Fleetbiken kautta. 3800€ oli hinta kaikkineen, ilman alennuksia olis ollut jonkun 4700€.. 1200€ veroetu per vuosi ja firma maksaa tuosta 25e/kk.. Jotain 50€ jää itelle maksettavaa kuukaudessa. Pyörään pirun tyytyväinen, käynyt sillä hankinnan jälkeen töissä melki joka päivä.
 
Pyörässä ei oo mitään vikaa (Canyonin Grand Canyon ON:8, johon vähän parempaa poljinta ja kahvaa sekä valot), mutta tuo Vapaus kyllä alkanu vituttaan. Jos haluais palauttaa fillarin kesken sopimuskauden, niin se pitäs näemmä huollattaa uutta vastaavaksi omaan laskuunsa ja päälle keskeytysmaksu reilu 250€ ja rahdit. Jotkut saanu laskuja perässä, kun ovat vaihdattaneet rattaita yms. Vapaudella ennen uudelleen myyntiä.

Ja kesken sopimuskauden kun lunastaa, niin ilmeisesti saa vielä jotain rahoituskuluja päälle jäljellä olevan pääoman lisäksi, ettei sekään oikein kannata ja ainut järkevä tapa päästä noista eroon, ois vaan kärvistellä koko sopimuskausi loppuun ja lunastaa. Mitä lie puoltoista vuotta ois vielä itellä.

Kuulemma kallein firma jälleenmyyjillekin ja noiden kanssa on irtisanottu nyt sopimuksia ilmeisesti useamman tahon toimesta.

Muuten niin väliä, mutta kun tekis mieli vaihtaa jo fillaria ja millä tuosta vanhasta ny pääsee järkevästi eroon, niin en tiiä.. korottomia osareitakin saa nykyään, niin Vapaudelta en kyllä ainakaan ota enää yhtään työsuhdepyörää..
 
En vaan millään voi ymmärtää mikä yhteiskunnallinen tarkoitus tuolla pyöräedulla on.
Mikäänhän ei estäis firmoja itsekin hoitamasta pyöräetuja, mutta useimmat firmat haluaa ulkoistaa sen koska tuo byrokratia ei kuulu yrityksen ydinliiketoimintaan.
Sinänsä mua ei yhtään yllätä että tästä järjestelmästä tuli tällainen, koska kommunismi ja tulonjako harvoin johtaa erityisen tehokkaisiin lopputuloksiin. Verorahoista ne nämäkin pyöräedut maksetaan,
Itsekin ihmettelen pyöräedun rakenteita. Sen on tarkoitus olla *käyttö*etu mutta käytännössä siitä on muotoutunut veronmaksajien rahoilla tuettava osamaksu: verotuella maksetaan pyörän *pääoma*.

Periaatteessa työnantaja voisi omistaa pyörän mutta silloin verotus laskettaisiin aina viiden vuoden pitoajan mukaan ja lunastuksen pitäisi olla käyvän arvon mukaan. Liisaripyörässä etu on leasingmaksu (ts. 100€/kk), eikä eduksi lasketa hallinnointipalkkioita vaan firma maksaa ne lisäksi. Pyörän saa lunastaa jäännösarvolla, joka voi olla vaikka 5% 12 kk jälkeen (ts. olennaisesti alle markkina-arvon).

Tuen rakenne suosii ihan poskettomasti liisarifirmoja eikä missään ole perusteltu miksi. Olisiko jotain "Et omista mitään, olet onnel..."-ideologiaa takana? Pyörä on vain palveluna käytössä.

Isossa osaa näitä työsuhdepyöräkauppoja vaan ne voi olla haastavaa löytää 1500€ pyörää ainakaan jos sähköpyörää etsii ja jos löytää niin sitten se on sama mummopyörä kuin siellä halpahallissa, mutta tuplahinnalla. Ei ole sattumaa, ettei halvimmat kaupat ja marketit ole yleensä näissä mukana.

Tämä on tosi kulunut argumentti, että kun jotain kauppoja on kymmeniä tai jopa satoja yhteensä niin sitten ei muka haittaa se ettei tuhannet muut kaupat kuulu listoille.
Ei muuten toimi noin. Jos et usko, niin kysy vapauden aspasta.
Just, eli liisarifirmojen kiiltokuvaesitteissä lupaillaan, että voit hankkia pyörän mistä vain EU-alueelta mutta käytännössä edessä on temppurata, joka ylittäminen ei niin vain onnistukaan. Kumppaniliikkeessä sen sijaan asiat etenevät vaivattomasti.

Onko joku täällä hankkinut tai yrittänyt hankkia työsuhdepyöränsä ei-kumppaniliikeestä tai jopa ulkomailta? Miten sujui?
Miten onnistuu pyörän ostaminen Tukholmasta/Tallinnasta/Haaparannalta, jos itse poikkeaa rajan yli?

Onko Suomessa oikeasti tuhansia pyöriä myyviä kauppoja jotka ei näihin systeemeihin mene?
Tämäkin on hyvä kysymys. Mitä merkittäviä pyöräkauppiaita EI ole mukana?

sekä valot), mutta tuo Vapaus kyllä alkanu vituttaan. Jos haluais palauttaa fillarin kesken sopimuskauden, niin se pitäs näemmä huollattaa uutta vastaavaksi omaan laskuunsa ja päälle keskeytysmaksu reilu 250€ ja rahdit. Jotkut saanu laskuja perässä, kun ovat vaihdattaneet rattaita yms. Vapaudella ennen uudelleen myyntiä.

Ja kesken sopimuskauden kun lunastaa, niin ilmeisesti saa vielä jotain rahoituskuluja päälle jäljellä
Sitä se teettää, kun et omista mitään, et edes polkupyörääsi. :)
 
Ihan teoreettisesta mielenkiinnosta, miten pyörän lunastaminen kesken sopimuskauden menee käytännössä? Oletan, että siinä lunastetaan jäljellä olevaa pääomaa, eikä jäljellä olevia lyhennyseriä? Jos pääomaa, näkeekö jostain paljonko pääoma on lyhentynyt, vai lasketaanko se suoraan maksettujen erien suhteessa? Siis jos vaikka pyörä maksaa 3700 euroa, mutta siitä maksetaan käytännössä esim. 44*100 euroa. Tämä näyttäisi olevan tärkeä skenaario, jos päättää vaihtaa työpaikkaa. Ainakin omalla työnantajalla näyttäisi lukevan, että jos itse vaihtaa firmaa, pitää pyörä lunastaa (tai siirtää sopimus, jos se on mahdollista). Jos taas saa kenkää, voi pyörän halutessaan palauttaa.
 
Ihan teoreettisesta mielenkiinnosta, miten pyörän lunastaminen kesken sopimuskauden menee käytännössä? Oletan, että siinä lunastetaan jäljellä olevaa pääomaa, eikä jäljellä olevia lyhennyseriä? Jos pääomaa, näkeekö jostain paljonko pääoma on lyhentynyt, vai lasketaanko se suoraan maksettujen erien suhteessa? Siis jos vaikka pyörä maksaa 3700 euroa, mutta siitä maksetaan käytännössä esim. 44*100 euroa. Tämä näyttäisi olevan tärkeä skenaario, jos päättää vaihtaa työpaikkaa. Ainakin omalla työnantajalla näyttäisi lukevan, että jos itse vaihtaa firmaa, pitää pyörä lunastaa (tai siirtää sopimus, jos se on mahdollista). Jos taas saa kenkää, voi pyörän halutessaan palauttaa.
Tässä esimerkiksi Vapauden infosivu. Eli pyörän hinnasta vähenentään jo maksetut pyörän kuukausierät (ei niitä vakuutuksia yms.).

Gobybiken sivuilta en äkkiseltään löytänyt kuinka se lasketaan.
 
Ihan teoreettisesta mielenkiinnosta, miten pyörän lunastaminen kesken sopimuskauden menee käytännössä? Oletan, että siinä lunastetaan jäljellä olevaa pääomaa, eikä jäljellä olevia lyhennyseriä? Jos pääomaa, näkeekö jostain paljonko pääoma on lyhentynyt, vai lasketaanko se suoraan maksettujen erien suhteessa? Siis jos vaikka pyörä maksaa 3700 euroa, mutta siitä maksetaan käytännössä esim. 44*100 euroa. Tämä näyttäisi olevan tärkeä skenaario, jos päättää vaihtaa työpaikkaa. Ainakin omalla työnantajalla näyttäisi lukevan, että jos itse vaihtaa firmaa, pitää pyörä lunastaa (tai siirtää sopimus, jos se on mahdollista). Jos taas saa kenkää, voi pyörän halutessaan palauttaa.

GoByBikella menee myös ihan pääoman lyhentymisen mukaan. Loppulunastushinta on 5% pyörän hinnasta ja se on ”0 kk lunastushinta”. Loppu pääoma jakautuu maksuerien määrän mukaan. Sopimuksen mukana tuli taulukko jossa oli laskettu valmiiksi maksuerien summat kuukausittain.

Esimerkissäsi siis 3700 euron pyörällä loppulunastushinta olis 0,05*3700 ja loput jakautuis muille kuukausille, GBB:n laskuri tarjoaa 3700 euron pyörälle 45kk sopimusta, 3650 euron pyörä menis 44 kuukaudessa.
 
Toki siinä kannattaa olla mukana jos tosiaan kaikki ehdot täyttyy, että se on kannattavaa (eli suurehko palkka, hyvä työnantaja, halu ajaa hipstermerkkisellä pyörällä, halu ostaa asioita osamaksulla ja se ettei muutenkaan ostaisi mitään kovimmista tarjouksista). Mutta jos yksi tai kaksi noista kohdista ei täyty niin sitten on vain maksumiehenä tässä systeemissä.

Juuri näin..

Lähinnä itseäni on aina näissä "e-passeissa" ja pyöräeduissa vituttanut se, että etukäteen on määrätty mitä aktiviteettiä kannustetaan ja suositaan.. Itse haluan ajaa Bilteman 200 euron polkupyörällä, juosta pururadalla lenkkiä ja käydä höntsäporukan kanssa pelaamassa futista. Näihin liikuntaharrastuksiin en saa euroakaan hyötyä mistään e-passeista tai polkupyöräeduista. Nämä ovat ilmeisesti jotenkin "alempiarvoisia" harrastuksia, joita ei tueta. Miksi en saa ostettua esim. lenkkareita e-passi rahoilla? Mutta sitten taas joku hipsteri, joka harrastaa näitä "oikeita urheilulajeja", niin verorahoista maksetaan hänen tuhansien eurojen polkupyörät ja satojen eurojen salimaksut. :(
 
Viimeksi muokattu:
Ihan teoreettisesta mielenkiinnosta, miten pyörän lunastaminen kesken sopimuskauden menee käytännössä? Oletan, että siinä lunastetaan jäljellä olevaa pääomaa, eikä jäljellä olevia lyhennyseriä? Jos pääomaa, näkeekö jostain paljonko pääoma on lyhentynyt, vai lasketaanko se suoraan maksettujen erien suhteessa? Siis jos vaikka pyörä maksaa 3700 euroa, mutta siitä maksetaan käytännössä esim. 44*100 euroa. Tämä näyttäisi olevan tärkeä skenaario, jos päättää vaihtaa työpaikkaa. Ainakin omalla työnantajalla näyttäisi lukevan, että jos itse vaihtaa firmaa, pitää pyörä lunastaa (tai siirtää sopimus, jos se on mahdollista). Jos taas saa kenkää, voi pyörän halutessaan palauttaa.
Itsellä on/oli pyörä Fleetin kautta, ja työnantajan vaihto juuri käynnissä. HR selvitti suoraan Fleetiltä, että maksettavaa tulee (lupasivat pidättää lopputilistä, joten vielä ei varmaa tietoa ole) 1600 euroa ("kaavalla sopimuskuukaudet x 100 + 62" mistä ei tosin omalla matikalla tule 1600, vaan 1662). Fleetin äppi sanoo jäljellä olevaa leasing-aikaa olevan nyt jäljellä 16 kk. Toinen vaihtoehto olisi ollut pyörän palauttaminen sekä 600 euron sopimussakon plus 62 euron käsittelymaksun maksaminen.

Esimerkin 3700 euron pyörää ei varmaankaan siis olisi järkevää lunastaa ensimmäisten kuukausien aikana, mutta toisaalta silloinkin joutuisi tuon 662 euron suojelurahan maksamaan.

Fleetinkin sivuilla kuvataan vaihtoehdot: Usein kysytyt kysymykset työsuhdepyörästä | FleetBike
 
Meidän firmalla näköjään toi Etufillari käytössä, mitä kävin materiaalia läpi, niin ei näemmä ota mitään komissiota pyörän hinnasta esimerkiksi. Onko tuo hallinnollinen palkkio(jonka työnantaja maksaa) ainoa millä tekevät rahaa eli se noin 15€/kk per pyörä?

Näin muuten vaikuttaa tämä työsuhdepyörähomma vähän turhan monimutkaiselta kuviolta ja todellisen hinnan selvitys vähintäänkin haastavaa. Olisipa ollut vain joku, että olisi suoraan verotuksessa voinut vähentää esimerkiksi tuon 1200€.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on/oli pyörä Fleetin kautta, ja työnantajan vaihto juuri käynnissä. HR selvitti suoraan Fleetiltä, että maksettavaa tulee (lupasivat pidättää lopputilistä, joten vielä ei varmaa tietoa ole) 1600 euroa ("kaavalla sopimuskuukaudet x 100 + 62" mistä ei tosin omalla matikalla tule 1600, vaan 1662). Fleetin äppi sanoo jäljellä olevaa leasing-aikaa olevan nyt jäljellä 16 kk. Toinen vaihtoehto olisi ollut pyörän palauttaminen sekä 600 euron sopimussakon plus 62 euron käsittelymaksun maksaminen.

Esimerkin 3700 euron pyörää ei varmaankaan siis olisi järkevää lunastaa ensimmäisten kuukausien aikana, mutta toisaalta silloinkin joutuisi tuon 662 euron suojelurahan maksamaan.

Fleetinkin sivuilla kuvataan vaihtoehdot: Usein kysytyt kysymykset työsuhdepyörästä | FleetBike
Eli siis lunastuksen hinnoittelussakin on siis eroja. Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että jos irtisanoutuisi heti kalliin pyötän ostamisen jälkeen, voisi kaupassa jäädä jopa tappiolle.

IMO, jos kerran pitää maksaa lopuerät, olisi ainakin kohtuullista, että vuoden jäljellä olevat erät sitten vaikuttaisi verotukseen. Eli jos lunastaa kesakuussa ja joutuu maksamaan täydet erät, saisi lopputilin yhteydessä vielä verovähennyksen heinä-joulukuun osalta (tai paljon nyt sitten puuttuukaan siihen 1200e/v kattoon). Toki tuossa olisi ongelmana sitten se, että mahdollinen seuraava työntantaja ei tiedä onko henkilöllä mahdollisuus saada vähennystä uudesta pyörästä heinä-joulukuun aikana, jos nyt jostain syystä halusi ottaa uuden pyörän myös uudelta työnantajalta.
 
Meidän firmalla näköjään toi Etufillari käytössä, mitä kävin materiaalia läpi, niin ei näemmä ota mitään komissiota pyörän hinnasta esimerkiksi. Onko tuo hallinnollinen palkkio(jonka työnantaja maksaa) ainoa millä tekevät rahaa eli se noin 15€/kk per pyörä?
Ei ole pelkkä 15€/kk. Heti laskurin avaamalla saat/sain esimerkkilaskelman, jossa 4000€ fillarista maksat 49 x 100€ bruttopalkasta. En jaksanut lukea ehtoja, mutta todennäköisesti sopimuskauden lopussa on vielä 5% lunastusmaksu ennen kuin pyörää on oma.
 
Ei ole pelkkä 15€/kk. Heti laskurin avaamalla saat/sain esimerkkilaskelman, jossa 4000€ fillarista maksat 49 x 100€ bruttopalkasta. En jaksanut lukea ehtoja, mutta todennäköisesti sopimuskauden lopussa on vielä 5% lunastusmaksu ennen kuin pyörää on oma.
Meilläkin on etufillari käytössä ja se taitaa olla yksi edullisimmista/parhaimmista pyörän hankijan suhteen. Eri toimijoiden hinnoistahan löytyy taulukkokin tästä ketjusta.

Itse maksan 2800 fillarista muistaakseni 34x93 € bruttona eli n. 1800 € nettona. Loppulunastushinta on yksi ylimääräinen kuukausierä eli 93 €.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään kikkakolmosta tiedossa, jolla saisi ulkomaisen valmistajan kaupasta ostettua pyörän jos työpaikalla on käytössä vapaus?

Sama pyörä maksaa mansikoita Suomessa, mutta valmistajan kaupassa se olisi halpa. Kysyin vapauden aspasta ja ne sano, että pitäisi olla kumppani eli ettei onnistuisi. Mutta jos teillä olisi jotain kikkakolmosta tiedossa niin mielelläni kuulisin.
 
Onko mitään kikkakolmosta tiedossa, jolla saisi ulkomaisen valmistajan kaupasta ostettua pyörän jos työpaikalla on käytössä vapaus?

Sama pyörä maksaa mansikoita Suomessa, mutta valmistajan kaupassa se olisi halpa. Kysyin vapauden aspasta ja ne sano, että pitäisi olla kumppani eli ettei onnistuisi. Mutta jos teillä olisi jotain kikkakolmosta tiedossa niin mielelläni kuulisin.
Kyllä se vapaudella aiemmin toimi mistä tahansa eurooppalaisesta verkkokaupasta. Itse tilasin pyörän saksasta Vai onko nyt kyseessä joku specsiaali, tyyliin kiinalainen verkkokauppa?
 
Onko joku täällä hankkinut tai yrittänyt hankkia työsuhdepyöränsä ei-kumppaniliikeestä tai jopa ulkomailta? Miten sujui?
Miten onnistuu pyörän ostaminen Tukholmasta/Tallinnasta/Haaparannalta, jos itse poikkeaa rajan yli?

Edellisenä kesänä tuli GBB:n kautta hommattua saksalaisesta nettikaupasta (ellei tässä haettu, että fyysisesti marssii kauppaan ja ostaa pyörän). Itse viikon-pari googlepohjalla etsin sopivia ja sitten löytyi Jonitosta sopivalla alella Cannondale, jonka geo/koko oli jotenkin haarukoitavissa etukäteen että toimii. Oli normina ja myös täällä monessa paikassa 5700e ja tuolla alessa 4100 (alvitarkistettuna). Kun tuo löytyi, täyttelin nettilomakkeet GBB:lle, maksoin 4000e ylimenevän osan ja meniköhän siinä 1-2 arkipäivää niin tuli kuitti, että tilattu. Sitä sai vielä jännitellä ilmoittaako liike oikeasti, että joo sori hinnoitteluvirhe yms, mutta kyllä se sieltä noin kuukaudessa lopulta tuli. Ei mitään ihmeellistä säätöä.

Lähdin siitä, että jos jotain säätöä matkan varrella tulee niin lunastan aika varmasti kuitenkin itselleni. Jumppasin uutena jo jarrut uusiksi tuohon ja nyt talven aikana päivittelin haarukan ja takaiskarin. Vanhaa osaa vielä tallessa, mutta ehkä vielä hävitän nuo kun niistä jotain saa.

Kyllähän nuo liisausfirmat varmasti ihan hyvän tilin tekee tällä säädöllä, mutta ihan sama miten laskin niin sain tuon kannattamaan itselle heittämällä.
 
Kyllä se vapaudella aiemmin toimi mistä tahansa eurooppalaisesta verkkokaupasta. Itse tilasin pyörän saksasta Vai onko nyt kyseessä joku specsiaali, tyyliin kiinalainen verkkokauppa?

Kyseessä on tämä kauppa:

Fiido on markkinoinut ja mainostanut itseään kovasti varsinkin somessa ja niiden verkkokaupassa on edullisia hintoja joillekin malleille.

Ja kun kysyin vapauden aspasta käykö tuo kauppa/pyörä niin vastasivat vain näin:
"Valitettavasti, kyseinen liike ei ole kumppanimme. Pääset tsekkaamaan kumppaniliikkeemme ja mistä pyörän voi tilata niin suoraan täältä!"

Vapauden kumppanilla tuo sama pyörä maksaa muistaakseni n. 1700€ jossa ei ole mitään järkeä jos Fiidon omassa kaupassa tuo maksaa 1000€
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom