Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Arvaan, että suurin mielipaha monella tästä on se, että kerrankin kun verottaja tekee myönnytyksiä sille maksettavaan rahamäärään, niin ei pääse itse hyötymään tästä maksimaalisesti.
Niinhän se taitaa olla. Olisi mielenkiintoista kuulla samoilta kavereilta mielipiteitä siitä, kun sähköautoille on annettu 170 €/kk verotusarvon alennus, niin onko tämäkin väärin, kun tästähän verohyödystä "iso osaa valuu leasingfirmojen taskuun" ;)

Kun tässä on puhuttu sitä että pyöräetu on ollut tarjolla ennen verovapauttakin, niin ehkä sellainen ero ennen ja jälkeen verovapauden on olemassa, että jos mulle olis tarjottu ilman verovapautta polkupyöräetua muuten samoilla ehdoilla ja kustannuksilla kuin nyt (palkan osana,ei lisänä), niin olisin nauranut paskaisesti matkalla pyöräkauppaan ostamaan uutta pyörää omalla rahalla.
Mutta eikö olekin mielenkiintoista, että esim. autoedun moni on ottanut, vaikka se on monilla toteutettu täysin samalla tavalla ilman veroetuja, eli verotusarvo vähennetään täysimääräisesti bruttopalkasta :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
Niinhän se taitaa olla. Olisi mielenkiintoista kuulla samoilta kavereilta mielipiteitä siitä, kun sähköautoille on annettu 170 €/kk verotusarvon alennus, niin onko tämäkin väärin, kun tästähän verohyödystä "iso osaa valuu leasingfirmojen taskuun" ;)



Mutta eikö olekin mielenkiintoista, että esim. autoedun moni on ottanut, vaikka se on monilla toteutettu täysin samalla tavalla ilman veroetuja, eli verotusarvo vähennetään täysimääräisesti bruttopalkasta :)
Älä nyt itse sekoita tuota autoetua tähän kun tiedetään molemmat etteivät ole mitenkään vertailukelpoisia asioita kun onhan auto nyt hieman eri kaliiberin hankinta ja siinä leasing yhtiöllä on oikeasti tarve olla välissä rahoittammassa sitä hankintaa kun pyörän nyt pystyy lähes kuka tahansa työssäkäyvä itse käteiselllä hankkimaan ja se ei muutenkaan liity tähän mitenkään, sille on oma keskustelu mihin voit varmasti mennä provosoimaan keskustelua sähköauton verotusarvosta.

Edit: ja käsittääkseni autoedun verotusarvosta puhuttaessa se verotusarvo on usein pienempi kuin sama auto hankittuna itse rahoituksella ilman käsirahaa josta saa sitä verohyötyä suoraan kun bruttopalkasta vähennetään verotusarvo josta et siis maksa veroa ollenkaan vs. maksat ensin palkasta verot ja nettopalkalla ostat saman auton rahoituksella missä kk erä on suurempi kuin verotusarvo.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Älä nyt itse sekoita tuota autoetua tähän kun tiedetään molemmat etteivät ole mitenkään vertailukelpoisia asioita kun onhan auto nyt hieman eri kaliiberin hankinta ja siinä leasing yhtiöllä on oikeasti tarve olla välissä rahoittammassa sitä hankintaa kun pyörän nyt pystyy lähes kuka tahansa työssäkäyvä itse käteiselllä hankkimaan ja se ei muutenkaan liity tähän mitenkään, sille on oma keskustelu mihin voit varmasti mennä provosoimaan keskustelua sähköauton verotusarvosta.
On kyllä mielenkiintoista että jaksat valittaa siitä, että autoetua ja pyöräetua ei saisi vertailla keskenään, vaikka ne ovat täysin samalla tavalla toteutettuja. Perustelet sitä vain sillä että ovat "eri kaliiberin" hankintoja.

Mutta samaan aikaan itse esität, että on täysin ok vertailla pyöräetua siihen, että ostaisi kaupasta pyörän omaksi. Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa. Mutta silti suvereenisti vertailet niitä keskenään ja niiden kulujen perusteella teet johtopäätöksiä että leasingfirma suhmuroi verorahoja :)

Mene itse johonkin muuhun ketjuun ehdottelemaan noita pyörän omaksi ostamisia ja sen tukemista verovaroilla. Se kun ei liity mitenkään tämän otsikon aiheeseen, joka on työsuhdepyörä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
On kyllä mielenkiintoista että jaksat valittaa siitä, että autoetua ja pyöräetua ei saisi vertailla keskenään, vaikka ne ovat täysin samalla tavalla toteutettuja. Perustelet sitä vain sillä että ovat "eri kaliiberin" hankintoja.

Mutta samaan aikaan itse esität, että on täysin ok vertailla pyöräetua siihen, että ostaisi kaupasta pyörän omaksi. Ne kun ovat kaksi täysin eri asiaa. Mutta silti suvereenisti vertailet niitä keskenään ja niiden kulujen perusteella teet johtopäätöksiä että leasingfirma suhmuroi verorahoja :)
Niin lähinnä mun pointti nyt on vaan se että pyörän hankinnan tukeminen ois paljon helpompi tehdä sen verokortin kautta kuin auton. Harvalla on löysää tilillä jotain 40000e hankkia vaikka se sähköauto ja sit jälkikäteen hakea siitä verohyvitystä vs. ostaa tonnin pyörä ja laittaa se verokortille ja vastaanottaa 500e veronalennusta. En tiedä mikä sua vaivaa kun et itse pysty ymmärtämään että se mun pointti on koko ajan ollut että miksi tämä pyöräetu tehdään juuri tällä tavalla kun se olisi kaikille paitsi sille pyöräbulvaanille parempi tehdä toisella tavalla.

eli tl:dr. kyllä, pyörä ja autoedut ovat teknisesti hyvin samanlaisia tällä hetkellä MUTTA NIIN EI TARVITSISI OLLA. ihan oikeasti lue nyt mitä minä sanon tässä, sulla on ihan ihme autistista jankkausta yhdestä näkökulmasta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
Ja tuossa autoedussa nyt saavutetaan muitakin hyötyjä esim. huoltojen ja vakuutusten hinnoissa, ainakin jos kaveria on uskominen jolla tälläinen etu on käytössä. Autojen huolto ja vakuutuskustannukset kun on kuitenkin huomattavasti suurempia kuin pyörän vastaavat kun monilla se fillari menee ihan kotivakuutukseen ja huolloksi riittää ketjujen rasvaus.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Niin lähinnä mun pointti nyt on vaan se että pyörän hankinnan tukeminen ois paljon helpompi tehdä sen verokortin kautta kuin auton. Harvalla on löysää tilillä jotain 40000e hankkia vaikka se sähköauto ja sit jälkikäteen hakea siitä verohyvitystä vs. ostaa tonnin pyörä ja laittaa se verokortille ja vastaanottaa 500e veronalennusta. En tiedä mikä sua vaivaa kun et itse pysty ymmärtämään että se mun pointti on koko ajan ollut että miksi tämä pyöräetu tehdään juuri tällä tavalla kun se olisi kaikille paitsi sille pyöräbulvaanille parempi tehdä toisella tavalla.

eli tl:dr. kyllä, pyörä ja autoedut ovat teknisesti hyvin samanlaisia tällä hetkellä MUTTA NIIN EI TARVITSISI OLLA. ihan oikeasti lue nyt mitä minä sanon tässä, sulla on ihan ihme autistista jankkausta yhdestä näkökulmasta.
No miksi sinä sitten edelleen haluat sen työnantajan siihen sotkea mukaan, kun selvästikin sinä ajat sellaista ihan yleistä polkupyörän hankinnan veroetua. Jos sinulle ei tämä työsuhdepyöräetu kelpaa, niin miksi tämän sinun vaihtoehdon pitäisi olla sitten millään tavalla sidoksissa työsuhteeseen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
No miksi sinä sitten edelleen haluat sen työnantajan siihen sotkea mukaan, kun selvästikin sinä ajat sellaista ihan yleistä polkupyörän hankinnan veroetua. Jos sinulle ei tämä työsuhdepyöräetu kelpaa, niin miksi tämän sinun vaihtoehdon pitäisi olla sitten millään tavalla sidoksissa työsuhteeseen?

Voi luoja nyt. Koska ainoa tapa millä tän nykyisen puljauksen kanssa saavutetaan mitään etua pyörän hankinnan yhteydessä on se edun verovapaus. Kuten kjns tuossa ylläkin tuon selitti kukaan ei käyttäisi tätä etuutta ilman tuota verovapautta koska silloin pyörän hankkiminen olisi kalliimpaa kuin ostaa se suoraan kaupasta joten on ihan vitun typerää ajatella tätä etua ilman sitä verovapautta ja tämä aiheuttaa sen että on pakko olla molemmat mikä sit suhmuroi rahaa sinne bulvaanille. Tätä etuutta ei ole olemassa ilman verovapautta siitä edun määrästä niin on aivan naurettava että sitä toteutetaan tällä tavalla.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Voi luoja nyt. Koska ainoa tapa millä tän nykyisen puljauksen kanssa saavutetaan mitään etua pyörän hankinnan yhteydessä on se edun verovapaus. Kuten kjns tuossa ylläkin tuon selitti kukaan ei käyttäisi tätä etuutta ilman tuota verovapautta koska silloin pyörän hankkiminen olisi kalliimpaa kuin ostaa se suoraan kaupasta joten on ihan vitun typerää ajatella tätä etua ilman sitä verovapautta ja tämä aiheuttaa sen että on pakko olla molemmat mikä sit suhmuroi rahaa sinne bulvaanille. Tätä etuutta ei ole olemassa ilman verovapautta siitä edun määrästä niin on aivan naurettava että sitä toteutetaan tällä tavalla.
No eikö järkevämpi vaihtoehto olisi sitten se, että työnantaja jätettäisiin kuviosta kokonaan pois. Kansalainen ostaisi pyörän ja saisi siihen suoraan verottajalta edun.

Tällöin se ei vaan olisi enää työsuhdepyörä, joten ei liity tämän otsikon alle millään tavalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
No eikö järkevämpi vaihtoehto olisi sitten se, että työnantaja jätettäisiin kuviosta kokonaan pois. Kansalainen ostaisi pyörän ja saisi siihen suoraan verottajalta edun.

Tällöin se ei vaan olisi enää työsuhdepyörä, joten ei liity tämän otsikon alle millään tavalla.
Hienoa, tajusit asian nyt itsekin.

Ja kyllä, liittyy se. Ihan kritisoin tätä ketjun aihetta ja siihen liittyvää suhmurointia. Itse päätit aloittaa jankkauksen asiasta.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Hienoa, tajusit asian nyt itsekin.

Ja kyllä, liittyy se. Ihan kritisoin tätä ketjun aihetta ja siihen liittyvää suhmurointia. Itse päätit aloittaa jankkauksen asiasta.
Ei siinä ole mitään tajuamista. Se vaan ei liity mitenkään työsuhdepyörään ja siksi on vain ja ainoastaan typerää verrata niitä keskenään.

Eikä siinä työsuhdepyörässä edelleenkään ole mitään suhmurointia, vaan se on ihan normaalia liiketoimintaa. Mutta antaa olla siitä aiheesta, kun ei näytä yhteisymmärrystä löytyvän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
Ei siinä ole mitään tajuamista. Se vaan ei liity mitenkään työsuhdepyörään ja siksi on vain ja ainoastaan typerää verrata niitä keskenään.

Eikä siinä työsuhdepyörässä edelleenkään ole mitään suhmurointia, vaan se on ihan normaalia liiketoimintaa. Mutta antaa olla siitä aiheesta, kun ei näytä yhteisymmärrystä löytyvän.
Liittyypäs koska ainoa tapa millä tämä etu tuo jotain etuutta on se verovapaus ja sen voisi toteuttaa aivan eri tavalla miten saavutettaisiin paremmat tulokset kuten moni sulle on sitä yrittäny selittää ja on siten aika olennainen osa tätä keskustelua kun mietitään miten tämän etuuden tuomat säästöt muodostuvat. Tää ketju muutenkin on lähes pelkkää kritiikkiä tätä etuutta kohtaan eli kertonee siitä kuinka paska konsepti on kyseessä joten vaihtoehtoiset toimintamallit on aika oleellinen osa keskustelua myös. Vai pitäiskö täällä vaan sun mielestä ylistää virkamiesten ajattelukykyä ja polvillaan kiittä änäitä pyöräbulvaaneja tarjoamastaan palvelusta?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 384
Liittyypäs koska ainoa tapa millä tämä etu tuo jotain etuutta on se verovapaus ja sen voisi toteuttaa aivan eri tavalla miten saavutettaisiin paremmat tulokset kuten moni sulle on sitä yrittäny selittää ja on siten aika olennainen osa tätä keskustelua kun mietitään miten tämän etuuden tuomat säästöt muodostuvat. Tää ketju muutenkin on lähes pelkkää kritiikkiä tätä etuutta kohtaan eli kertonee siitä kuinka paska konsepti on kyseessä joten vaihtoehtoiset toimintamallit on aika oleellinen osa keskustelua myös. Vai pitäiskö täällä vaan sun mielestä ylistää virkamiesten ajattelukykyä ja polvillaan kiittä änäitä pyöräbulvaaneja tarjoamastaan palvelusta?
Tuo sinun ehdotuksesi eri tavalla toteuttamisesta ei olisi enää työsuhdepolkupyöräetu. Vaan se olisi jokin muu "pyöriä kansalle verovaroilla" -polkupyöräetu, mikä taas ei liittyisi enää millään tavalla työsuhteeseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 393
Tuo sinun ehdotuksesi eri tavalla toteuttamisesta ei olisi enää työsuhdepolkupyöräetu. Vaan se olisi jokin muu "pyöriä kansalle verovaroilla" -polkupyöräetu, mikä taas ei liittyisi enää millään tavalla työsuhteeseen.
Niin, kyllä? ja entä sitten? Sehän se mun pointti tässä on ollu esittää VAIHTOEHTOINEN järjestelmä miten sitä pyöräilyä voitaisiin verovaroilla edistää ja tuoda sen avulla esiin epäkohtia tässä nykyisessä järjestelmässä. Vai pitäiskö tehdä toinen ketju missä tästä asiasta keskustellaan ettei sun aivot mene jumiin tuon ketjun otsikon kanssa? Koska tämä etu = verovapaus niin on ihan aiheeseen sopivaa.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Niinhän se taitaa olla. Olisi mielenkiintoista kuulla samoilta kavereilta mielipiteitä siitä, kun sähköautoille on annettu 170 €/kk verotusarvon alennus, niin onko tämäkin väärin, kun tästähän verohyödystä "iso osaa valuu leasingfirmojen taskuun" ;)



Mutta eikö olekin mielenkiintoista, että esim. autoedun moni on ottanut, vaikka se on monilla toteutettu täysin samalla tavalla ilman veroetuja, eli verotusarvo vähennetään täysimääräisesti bruttopalkasta :)
Autoetuun verratessa ovat hyvin erilaisia etuja arvoltaan työntekijän kannalta.

Pyöräedussa työnantaja tyypillisesti maksaa tuon 15e/kk ja työntekijän palkasta vähennetään verotusarvo 100e/kk --> työnantajan maksama etu on 15e/kk + verottajalta verojen osuus.

Tyypillisessä autoedussa niin ikään vähennetään auton verotusarvo nettopalkasta, mutta etenkään halvan sähköauton tapauksessa työnantajan kulu ei ole lähellekkään verotusarvoa, vaan huomattavasti suurempi. Esim. uuden e-c3:n verotusarvo on 255 €/kk ja voin taata, että työantajan liisarifirmalle maksama maksu on huomattavasti enemmän. --> työnantajan maksama osuus edusta on sekä absoluuttisesti että suhteellisesti suurempi kuin polkupyöräedussa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Tuli vähän katseltua noita työsuhdepyöräjuttuja. Ei kyllä luonto anna periksi maksaa fillarista viidettä tonnia (eikä kyllä neljää, kolmea tai kahtakaan..) vaikka mikä etu olisi tarjolla. En maksa autostakaan tuommoisia rahoja. :D
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
55
Sen verran vielä kommentoin tähän aiheeseen, että en usko, että kun verohallinnossa tämän veroedun päätöksen tekivät, niin olisivat osanneet odottaa tällaisen pyöräbulvaani-toiminnan kehittyvän tämän edun ympärille. Työsuhdepyörä on vanha juttu ja, kuten aiemmin mainittu, oli olemassa ennen tätä etua. Silloin ennen tätä etua ei ollut olemassakaan mitään pyöräbulvaaneja, miksi olisikaan ollut, kun ei ketään työntekijä olisi sellaisen kautta pyörää ottanut, koska se olisi tehnyt pyörästä kalliimman kuin kaupasta ostettaessa. Ennen tätä etua kuvio oli varmaan yleisimmin sellainen, että joissain tietyissä työpaikoissa oli työnantaja hankkinut firmaan polkupyöriä, mahdollisesti kyseisen firman toimialaan sopivan syyn takia, esim. jokin lähetti/kuriiri -tyyppinen toiminta, jossa polkupyörät olivat kätevimpiä kulkuneuvoja käyttää. Näitä polkupyöriä sitten annettiin työntekijöiden käyttöön työsuhde-etuna ja tätä verotettiin kuten tavallista. Ja tämä oli verottajan silloinen kuva työsuhdepyöristä ja niiden käytön harvinaisuudesta.

Sitten sen jälkeen kun tämä etu tuli voimaan, niin joku fiksu jossain sen nähdessään laski ja keksi, että sen edun voisi työntekijä suoraan vähentää uuden pyörän ostohinnasta pois, jos työnantaja suostuu sellaiseen kuvioon, että ottaa leasing-sopimuksella kolmannelta osapuolelta polkupyörän, luovuttaa sen työntekijälle työsuhdepyöräksi, ja kolmas osapuoli laskuttaa pyörästä ja omasta osuudestaan työntekijää. Ja näin syntyi pyöräbulvaanitoiminta.

Ja olihan se ihan fiksu keksintö, jossa mielestäni voittavat kaikki:
-Työntekijä säästää rahaa kalliin pyörän hankinnassa, senkin jälkeen kun on maksanut pyöräbulvaanille
-Pyöräbulvaani saa rahaa
-Työnantaja saa terveemmän työntekijän, sekä kilpailuetua työntekijöistä sellaisiin kilpailijoihin, jotka eivät tätä mahdollisuutta tarjoa.

Sitä, että voittiko vai hävisikö verottaja tästä enemmän kuin alun perin luuli en osaa yhtään sanoa, mutta joka tapauksessa luulen, että verottaja ei tätä pyöräbulvaanitoimintaa osannut ennalta arvata. Voin toki olla väärässäkin.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
742
Ymmärrän kyllä, että tuo nykyinen toteutustapa voi aiheuttaa harmitusta, jos miettii asiaa ns. teoreettisen hyödyn kannalta mitä tässä edussa olisi voinut saavuttaa. Mutta asiasta purkautuminen täällä ei tilannetta miksikään muuta, sen tekemiseksi kannattaa käyttää muita keinoja.
Täällä käytävä keskustelu ei ole turhaa vaan se lisää ihmisten tietoisuutta siitä, että pyöräedun käytännön toteutus ei ole järin edullinen työntekijän kannalta.

Tämä "kusetusfirma" nimenomaan mahdollistaa koko roskan. Ei millään yrityksellä ole kiinnostusta ja kapasiteettia alkaa itse ostelemaan pyöriä työntekijöilleen, jotta voisi niitä sitten työntekijöille jaella polkupyöräetuna. Siksi se leasingfirma on pakollinen siinä välissä, hoitamaan se pyörien hankkiminen ja vuokraaminen firmoille, jotka sitten myöntävät tämän edun työntekijöilleen.
Joka tapauksessa pyöräetu aiheuttaa työnantajalle hallinnollista taakkaa, kun pitää tehdä sopimukset palveluntarjoajan kanssa, tarkistaa ja maksattaa laskut ja viedä jokainen yksittäinen pyörä palkanlaskentaan. Jokainen pyörä maksaa sen 15€/kk työnantajalle, eli 36 kk sopimuksesta aiheutuu 540€ välitön kustannus. Työnantajan kannattaisi tehdä muutama tunti töitä, jotta välttäisi 540€ kulun.

Täysin vapaan edun (mikä tahansa pyörä, mistä tahansa) tarjoaminen voisikin olla liian raskas taakka mutta entä jos työnantaja tekisi sopimuksen paikallisen pyöräliikkeen kanssa? Tässä voisi saada ison asiakkaan etuakin, esim. -15%. Kuukausittain liikkeeltä tulisi yksi lasku, jolla firma maksaisi uudet pyörät kerralla (->rahoituskustannus työnantajalle, mutta sen voisi periä työntekijältä). Lisäksi ilmoitus palkanlaskentaan, kunnes todelliset hankintakulut on peritty 100€/kk.

Työnantajallehan tämä ei missään nimessä ole ilmainen, niinkuin tuolla väitetään, vaan palveluntarjoajalle maksetaan 15€/kk/pyörä,
...
"Bulvaani" ottaa jotain välistä. Ei kukaan tätä palvelua ilmaiseksi tarjoa, eikä työnantajakaan rupea itse pyöriä rahoittamaan ja hankkimaan
Kenkä puristaa siitä, että tuo "jotain" vaikuttaa olevan suhteettoman suuri osuus kokonaiskustannuksista ja tuosta 15€/kk kertyy työnantajallekin kokonaisuudessa merkittävä summa. Pystyisikö työnantaja tarjoamaan edun itse edes suunnilleen samalla hinnalla?

Oma epäilys on, että tavallinen pyörä (max jotain 1-2 k€) menisi kevyemmin työnantajan omana hankintana mutta hyvin kalliissa pyörissä palveluntarjoajan lisäpalveluista voisi olla jotain iloakin.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
Työnantaja ei vielä tarjoa pyöräetua mutta ollaa tiimin kanssa mietitty jos koitettais houkutella etua tarjolle, saatais vaikuttaa mahdollisesti "bulvaaniin" kuten leikkisästi jotkut täällä kutsuvat.
Vapaus ois mieluinen koska ainoa jonka kautta saa canyonia tilattua tietääkseni. Noihinhan saa kaikki lisävarusteet siten samalle laskulle myös jos kerralla tilaa?
Vai kannattaako vapaus ja canyonit unohtaa ja ehdottaa jotain toista palveluntarjoajaa?
Työmatkat tulee mentyä pyörällä ite nytkin jo mutta menisi joutuisammin oikealla kalustolla, muut tiimissä tulisivat myös pyörällä töihin jos saisivat kunnon vehkeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Työnantaja ei vielä tarjoa pyöräetua mutta ollaa tiimin kanssa mietitty jos koitettais houkutella etua tarjolle, saatais vaikuttaa mahdollisesti "bulvaaniin" kuten leikkisästi jotkut täällä kutsuvat.
Vapaus ois mieluinen koska ainoa jonka kautta saa canyonia tilattua tietääkseni. Noihinhan saa kaikki lisävarusteet siten samalle laskulle myös jos kerralla tilaa?
Vai kannattaako vapaus ja canyonit unohtaa ja ehdottaa jotain toista palveluntarjoajaa?
Työmatkat tulee mentyä pyörällä ite nytkin jo mutta menisi joutuisammin oikealla kalustolla, muut tiimissä tulisivat myös pyörällä töihin jos saisivat kunnon vehkeet.
Itselle jäänyt sellainen mielikuva, että tuo vapaus olisi "kalliimmasta" päästä, eli rahallinen hyöty jäisi pienemmäksi. Ei tietoa miten isot erot noissa käytännössä on keskenään.

Luulisi kyllä, että canyonilta tilaaminen onnistuisi suurimmalta osalta palveluntarjoajista. Meillä käytössä gobybike ja osa otti canyonin pyörät. Ja saa noita lisävarusteita halutessaan aika kattavasti tuohon samaan etuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Kyllä sieltä Canyonilta voi tilata muutkin, se ostamisprosessi on vain viilattu Vapaudelle erikseen helpoksi.

Mutta omiin kokemuksiin perustuen en pysty enää Canyonia suosittelemaan johtuen siitä, miten käsittelivät valitustani ep8 tekniikalla olevan pyörän satelliittikäynnistysnapin toiminnasta.

Ehdottivat pyörän lykkäämistä käytiin takaperin, käytin kuulemma pyörää muutenkin väärin ja Shimanokin sanoo että ei toimi alle -10.

Ja ensimmäisenä tietysti yritettiin kiistää koko vian olemassaolo.

Yritän muistaa päivittää tuonne sähköpyöräketjuun tarkemmin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 344
Vai kannattaako vapaus ja canyonit unohtaa ja ehdottaa jotain toista palveluntarjoajaa?
Ostat ”vapaasti” suoraan haluamasi pyörän kivijalasta alennuksilla. Nykyisessä taloustilanteesta lähtee helposti 10-20% puhumalla.
 
Liittynyt
30.06.2023
Viestejä
9
Työnantaja ei vielä tarjoa pyöräetua mutta ollaa tiimin kanssa mietitty jos koitettais houkutella etua tarjolle, saatais vaikuttaa mahdollisesti "bulvaaniin" kuten leikkisästi jotkut täällä kutsuvat.
Vapaus ois mieluinen koska ainoa jonka kautta saa canyonia tilattua tietääkseni. Noihinhan saa kaikki lisävarusteet siten samalle laskulle myös jos kerralla tilaa?
Vai kannattaako vapaus ja canyonit unohtaa ja ehdottaa jotain toista palveluntarjoajaa?
Työmatkat tulee mentyä pyörällä ite nytkin jo mutta menisi joutuisammin oikealla kalustolla, muut tiimissä tulisivat myös pyörällä töihin jos saisivat kunnon vehkeet.
Mielestäni muutkin pystynee tilata Canyonilta. Itsekin katselin aluksi Canyoneita, mutta vertailussa bikediscount ja Radon kevät-aleissa meni mun kriteereillä edelle.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 020
Itse päädyin tilaamaan uuden maastopyörän 2999€ hintaan Vapauden kautta. Varusteiksi päälle pieni etulokari ja lukkopolkimet. Työmatkaa tai muuta hyötyajoa tuo tuskin tulee koskaan näkemään.

Vakuutus on vähän turha, kun itsellä on jo valmiiksi kattava kotivakuutus. Myös vaativatkin huollot sujuisivat itse. Mutta toisaalta 100€ suht hyvästä bruttopalkasta ennen veroja ei ole paha. Lisäksi ensimmäinen vakituinen työ kyseessä opiskelujen jälkeen, niin mitään massiivisia säästöjä pyörää varten ei vielä ole. Helpointa taltuttaa pyöräkuume Vapauden kautta. Vanhalla maasturilla ryskätty polkuja jo 8 vuotta ja on sen näköinenkin :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
190
Tämä työsuhdepyöräetu hyödyttää enemmän parempipalkkaisia, joilla olisi oikeasti varaa ostaa sähköpyörä omalla palkallaan tai ottaa rahoituksella. Herää kysymys oikeasti, että ketä varten tällaisia etuja pitää jakaa?

Ihan perusduunari haksahti tuohon ja hänen palkkansa laski satoja euroja kuussa ja jonkin tuhat euroa vuodessa. Ei kannattanut, jos osaa laskea. Sopimuksen purku ja palautus maksoi useita satoja euroja.

Kaipa näistä hyvätuloinen hyötyy, kun tuloa myös verotetaan enemmän ja saa lisää vähennöksiä. Tällaset edut pitäs lopettaa, jos valtiolla ei ole muutenkaan muka mihinkään varaa. :giggle: Ei se sellasten palkkatasolla tee mitään vaikka joutus ite maksamaan kulkemisensa vaikka sähköpyörälläkin. :x3:

Edit: Lisätään linkki Ylen laskuriin
Ylen laskuri pyöräedusta

Satuilua tai ei, aivan lattiatason 1200 € palkalla ei pyörästä hyödy mitään. Tulot laskevat kuukausitulon verran vuodessa. Ei tämä mitään satuilua ole vaan faktoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 112
Ihan perusduunari haksahti tuohon ja hänen palkkansa laski satoja euroja kuussa ja jonkin tuhat euroa vuodessa. Ei kannattanut, jos osaa laskea. Sopimuksen purku ja palautus maksoi useita satoja euroja.
Sanoisin, että nyt kannattaa antaa jonkinlainen esimerkkilaskelma mitä on oikein ostettu ja sovittu kuukausivähennykseksi jos on saanut palkan laskemaan satoja euroja kuussa. Melkoista tarinankerrontaa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 344
Tämä työsuhdepyöräetu hyödyttää enemmän parempipalkkaisia, joilla olisi oikeasti varaa ostaa sähköpyörä omalla palkallaan tai ottaa rahoituksella. Herää kysymys oikeasti, että ketä varten tällaisia etuja pitää jakaa?
Ei kai sen tarvitse olla kallis sähköpyörä? Voit ottaa vaikka 500 euron tavallisen kaupunkipyörän. Ja tällä nimenomaan saat maksuaikaa.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
Kiitos vastauksista, hyvä tietää että muiden kanssa myös mahdollisuus ostaa verkkokaupoista kuten canyon.

Ostat ”vapaasti” suoraan haluamasi pyörän kivijalasta alennuksilla. Nykyisessä taloustilanteesta lähtee helposti 10-20% puhumalla.
Tässä oli nyt juuri se ajatus että ei tarvisi laittaa kerralla koko pyörän hintaa kun ei se ole taloudellisesti järkevää.

Eikä tässä sähköpyörää ollakkaan ostamassa eli sähköpyören ongelmat ei hetkauta. Kyllä tää ihan kuntoilun kannalta oli myös tarkoitus ottaa eikä kruisailun. Pääsen nopeampaakin "akustisella" kuin 25kmh rajoitetulla sähköpyörällä.
Tämä työsuhdepyöräetu hyödyttää enemmän parempipalkkaisia, joilla olisi oikeasti varaa ostaa sähköpyörä omalla palkallaan tai ottaa rahoituksella. Herää kysymys oikeasti, että ketä varten tällaisia etuja pitää jakaa?
Tässä olet kyllä oikeassa ja vastaatkin omaan kysymykseesi jo lauseen alussa. Täällä saa maksaa niin paljon veroja muutenki että otetaan ny mieluusti takasinpäin kaikki mitä tarjotaan niin kauan kuin tarjotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Ostat ”vapaasti” suoraan haluamasi pyörän kivijalasta alennuksilla. Nykyisessä taloustilanteesta lähtee helposti 10-20% puhumalla.
Kiitos vastauksista, hyvä tietää että muiden kanssa myös mahdollisuus ostaa verkkokaupoista kuten canyon.

Tässä oli nyt juuri se ajatus että ei tarvisi laittaa kerralla koko pyörän hintaa kun ei se ole taloudellisesti järkevää.
Taitaa olla kaikilla palveluntarjoajilla myös mahdollista, että neuvottelet vaikka ensin sen hinnan kivijalassa kohdilleen ja hoidat sitten maksun tuolla polkupyöräedulla? Eli saa kyllä molemmat hyödyt, "kivijalan alennukset" ja ei tarvitse kerralla pyörää maksaa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Taitaa olla kaikilla palveluntarjoajilla myös mahdollista, että neuvottelet vaikka ensin sen hinnan kivijalassa kohdilleen ja hoidat sitten maksun tuolla polkupyöräedulla? Eli saa kyllä molemmat hyödyt, "kivijalan alennukset" ja ei tarvitse kerralla pyörää maksaa.
Juuri näin. Neuvottelin pyöräliikkeen kanssa ensiksi hinnan kohdalleen ja sen jälkeen sillä hinnalla se meni työsuhdepyöräksi. Tosin Vapauden kohdalla ainakin yksi liike yritti jotain erillistä veloitusta laittaa siihen väliin, kun kuulemma vapauden vuoksi joutuvat maksamaan jotain komissiota sinnepäin. Ei tullut muissa liikkeissä vastaan, joten en tiedä oliko vaan tuon yhden liikkeen aivoitus asiasta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 031
Eikä tässä sähköpyörää ollakkaan ostamassa eli sähköpyören ongelmat ei hetkauta. Kyllä tää ihan kuntoilun kannalta oli myös tarkoitus ottaa eikä kruisailun. Pääsen nopeampaakin "akustisella" kuin 25kmh rajoitetulla sähköpyörällä.
öö, ei niitä pyöriä ole rajoitettu kulkemasta, ihan vapasti voi veivata vaikka 100km/h jos pohkeissa jerkkua piisaa. Avustus loppuu 25km/h.
 
Liittynyt
01.11.2023
Viestejä
149
Eikä tässä sähköpyörää ollakkaan ostamassa eli sähköpyören ongelmat ei hetkauta. Kyllä tää ihan kuntoilun kannalta oli myös tarkoitus ottaa eikä kruisailun. Pääsen nopeampaakin "akustisella" kuin 25kmh rajoitetulla sähköpyörällä.
Tässä kiteytyy kyllä hienosti ennakkoasenteet. "Ei sähköpyöräily voi olla kuntoilua, eikä sillä edes pääse yli 25km/h".
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
18
Työnantaja ei vielä tarjoa pyöräetua mutta ollaa tiimin kanssa mietitty jos koitettais houkutella etua tarjolle, saatais vaikuttaa mahdollisesti "bulvaaniin" kuten leikkisästi jotkut täällä kutsuvat.
Vapaus ois mieluinen koska ainoa jonka kautta saa canyonia tilattua tietääkseni. Noihinhan saa kaikki lisävarusteet siten samalle laskulle myös jos kerralla tilaa?
Vai kannattaako vapaus ja canyonit unohtaa ja ehdottaa jotain toista palveluntarjoajaa?
Työmatkat tulee mentyä pyörällä ite nytkin jo mutta menisi joutuisammin oikealla kalustolla, muut tiimissä tulisivat myös pyörällä töihin jos saisivat kunnon vehkeet.
Kunhan henkisesti valmistaudutte, että se on sitten toisaan joku vapaus.io se ratkaisu.

Me töissä esitettiin, että me saataisiin ihan oikea polkupyöräetu. Siis sellainen joka olisi oikeasti ETU ja siitä koituisi työnantajalle riski pyörien omistamisesta, mutta selvitettiin myös se, että sen voisi kyllä siirtää työntekijälle sen riskin (eli pitää pyörää koko sopimusaika). Laskettiin se niin, että jokainen voisi hankkia haluamansa pyörän tietyllä budjetilla (1200-3600e) ja firma maksaisi pyörän ja jokainen saisi ostaa mistä haluaa ja siitä olis sitten vähennetty 100€ kk palkasta kunnnes pyörä on maksettu ja sitten lunastus jollain nimellisellä hinnalla. Tehtiin laskelmat mikä se riski on, paljonko olis kiinnostuneita jne. Ja sitten valmiiksi erilaisia pyörädiilejä mitä löydettiin. Esitettiin asia toimarille joka oli tyytyväinen meidän näkemään vaivaan ja piti asiaa mahdollisena eli se olisi ollut ihan oikea työsuhde-etu vaikkakin palkasta vähennettävä ja firma olis osallistunut siihen.

No esitys meni johonkin johtoryhmään ja siellä löivät tyhmät päänsä yhteen. Hylkäsivät idean, mutta päättivät ottaa vapaus.io:n. Firman toimari osti vapauden joltain kumppanilta itelleen pyörän ikäänkuin näyttääkseen mallia. Tästä on nyt jonkin aikaa ja se toimarin pyörä on edelleen ainoa työsuhdepyörä firmassa. Valtaosa on ostanut itselleen vapailta markkinoilta pyörän. Esim. n. 1000€ maksaneita Rad merkkisiä sähkösiä läskipyöriä on useammalla. Muutama ajaa markettipyörällä.

Kävin muuten paikallisessa erikoiskalliissa pyöräliikkeessä huudattamassa yhden pyörän hintaa alemmas ja sitten kerroin että saattaisin ostaa pyörän vapaus.io:lla niin pyörämyyjä sanoi suoraan, että hänen lupaamat alennukset ei koske vapaus.io työsuhde-edulla ostettuja pyöriä.

Vapaus.io:n hyödyt realisoituu lähinnä sitten jos olisit jokatapauksessa hankkimassa jotain vitun kallista pyörää listahintaan ja kalliilla osamaksulla. Normaalille pyörän ostajalle (kohtuu hintainen pyörä käteisellä) tuo ei käy oikein millään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
No onhan tuolle ihan selvä syy miksi se firma päätyi ratkaisuun jossa se homma ulkoistetaan. Tuossa ehdotetussa mallissa se firma ottaa ison kasan byrokratiaa vastattavakseen ja toimii lisäksi tuossa teidän pankkina.

Ja ehkä sille toimarille olisi kannattanut vinkata, että jos jostain syystä päädytte kuitenkin leasingfirmaan niin niitä on useita tarjoajia ja osalla kulut on hyvin eri luokkaa mitä toisilla.

Muutamia sivuja takaperin on kauppalehden tms. vertailutaulukko leasingsoppareiden kuluista ja vapaus on tunnetusti yksi kalleimmista.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
Kiitos näkemyksistä Jermu, tonnin pommilla tai markettipyörillä ajelevat ei pyöräedusta juuri hyödykään, tuollaisen summan kärsii vielä laittaa kerralla, kyllä tässä ajatuksena on ihan kunnon pyörä kunnon osilla hankkia millaista ei muuten ehkä tulisi ostettua.

No onhan tuolle ihan selvä syy miksi se firma päätyi ratkaisuun jossa se homma ulkoistetaan. Tuossa ehdotetussa mallissa se firma ottaa ison kasan byrokratiaa vastattavakseen ja toimii lisäksi tuossa teidän pankkina.

Ja ehkä sille toimarille olisi kannattanut vinkata, että jos jostain syystä päädytte kuitenkin leasingfirmaan niin niitä on useita tarjoajia ja osalla kulut on hyvin eri luokkaa mitä toisilla.

Muutamia sivuja takaperin on kauppalehden tms. vertailutaulukko leasingsoppareiden kuluista ja vapaus on tunnetusti yksi kalleimmista.
Juuri näin, siksi tulin tänne kyselemään koska haluan vaikuttaa siihen että se etu jos otetaan, niin otetaan sellaiselta tarjoajalta joka on työntekijälle edullinen ja silti hyvä valikoima.
Täältä saatujen hyvien vastausten perusteella varmaan ehdotan että jos on mahdollista saada tämmöinen etu niin se mielellään otettaisiin go by biken kautta. Saa nähdä mihi se sitten johtaa. Tietenkin voisin vielä sanoa siihen että jos itse päätyvät johonkin muuhun lopputulokseen niin jätetään mielummin ottamatta :cool:
Paitsi jos haluavat itse ruveta liisareiksi jota epäilen vahvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Onhan se selvää, että palveluntarjoajat kertoo noissa laskureissaan sen teoreettisen best case scenarion.

Esim. vapaudella on työnantajalle useamman tason pakettia joista yhdessä kuluja ei mene työnantajalle senttiäkään vaan kaikki peritään leasingmaksussa. Eli tuossa tapauksessa se palkasta pois lähtevä 100€ lyhentää sitä leasingia vain n. 60€ kun vähennetään vakuutus- ja rahoituskulut.

Juuri näin, siksi tulin tänne kyselemään koska haluan vaikuttaa siihen että se etu jos otetaan, niin otetaan sellaiselta tarjoajalta joka on työntekijälle edullinen ja silti hyvä valikoima.
Täältä saatujen hyvien vastausten perusteella varmaan ehdotan että jos on mahdollista saada tämmöinen etu niin se mielellään otettaisiin go by biken kautta. Saa nähdä mihi se sitten johtaa. Tietenkin voisin vielä sanoa siihen että jos itse päätyvät johonkin muuhun lopputulokseen niin jätetään mielummin ottamatta :cool:
Paitsi jos haluavat itse ruveta liisareiksi jota epäilen vahvasti.
Tuossa ylemmässä lainauksessa tuo taulukko.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
Tuossa ylemmässä lainauksessa tuo taulukko.
Kiitos, tutkailin tuota etufillarin sivua ja sekin näytti hyvältä, UKK:n mukaan verkkokaupoista saa myös tilattua. Toki nuo taulukon tiedot perustuvat sivustojen laskureihin ja varmasti jotain heittoa niissä on kun antavat samalla tulolla eri vaikutuksen nettopalkkaan.
Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto myös, ellei jopa parempi. Niillä olis vakuutuksen omavastuu 186€ ei vaatimuksia lukoista tai huollattamisesta kuulostaa aika oudolta varmaan joku lukko täytyy olla mutta huollot saa halutessaan tehdä itse. Kattaa myös etua kalliimmankin pyörän hinnan. Loppulunastuksen voi maksaa pidentämällä liisaria 1kk.
GBB:llä omavastuu(käsittelykulu?) 200€ ja 1%/kk ikävähennys, hyväksytty lukko pitää hankkia heidän kauttaan.

Mistähän tuo 14,88€ on saatu taulukkoon etufillarin sivuilla puhutaan 12€/pyörä/kk työnantajakuluista. Pistää vain tuo summa silmään sen kyseenalaisen symboliikan takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
Mistähän tuo 14,88€ on saatu taulukkoon etufillarin sivuilla puhutaan 12€/pyörä/kk työnantajakuluista. Pistää vain tuo summa silmään sen kyseenalaisen symboliikan takia.
12e/kk alv 0%. Kun kyse on firmoille suunnatusta palvelusta niin ilmoitetut hinnat on lähtökohtaisesti alv 0%. Toimittaja on laskenut tuohon taulukkoon alvilliset hinnat.
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
18
No onhan tuolle ihan selvä syy miksi se firma päätyi ratkaisuun jossa se homma ulkoistetaan. Tuossa ehdotetussa mallissa se firma ottaa ison kasan byrokratiaa vastattavakseen ja toimii lisäksi tuossa teidän pankkina.

Ja ehkä sille toimarille olisi kannattanut vinkata, että jos jostain syystä päädytte kuitenkin leasingfirmaan niin niitä on useita tarjoajia ja osalla kulut on hyvin eri luokkaa mitä toisilla.

Muutamia sivuja takaperin on kauppalehden tms. vertailutaulukko leasingsoppareiden kuluista ja vapaus on tunnetusti yksi kalleimmista.
No siis tottakai siitä, että se olisi oikea etu eikä tuollainen "haistakaa paska" tyylinen epäetu jossa ainoa hyötyjä on jokin ulkopuolinen firma maksaisi työnantajalle jotain, mutta meillä on aikaisemmin ollut kyllä ihan oikeitakin etuja. Tuossahan firma päätyi ratkaisuun joka ei maksa niille mitään ja maksajana lystissä on työntekijä ja verottaja. Eli sillä oli itseasiassa negatiivinen vaikutus ilmapiiriin koska se oli huonompi kuin ei etua ollenkaan.

Toki sitä en tiennyt, että verottaja on tuossa järjestänyt jotain normaalia suurempaa byrokratiaa. Mutta jos näin kerran on, niin ompahan umpityperä etu. Ihan uteliaisuuttani kysyn, että siis milllaisia lomakkeita siinä sitten pitää firman kuukausittain täytellä ja juttuja todistella verottajalle, jos se kerran on kallista normaalin palkanlaskennan yhteydessä teettää?

Enkä tiedä onko meillä sitten normaalia hintatietoisempia duunareita, mutta ainoa joka tuon pyöräedun käytti on tietääkseni toimari ja sekin raukka varmaan työnsä puolesta. Kyllä meillä toimistolla alkaa nykyään aika paljon pyöriä olemaan, mutta ne on ostettu ymmärtääkseni vapailta markkinoilta.
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
18
Juuri näin. Neuvottelin pyöräliikkeen kanssa ensiksi hinnan kohdalleen ja sen jälkeen sillä hinnalla se meni työsuhdepyöräksi. Tosin Vapauden kohdalla ainakin yksi liike yritti jotain erillistä veloitusta laittaa siihen väliin, kun kuulemma vapauden vuoksi joutuvat maksamaan jotain komissiota sinnepäin. Ei tullut muissa liikkeissä vastaan, joten en tiedä oliko vaan tuon yhden liikkeen aivoitus asiasta.
Olin 3100€ hintalapulla varustettua pyörää katsomassa ja tinkaamisen jälkeen se olisi lähtenyt n. 2800€ hintaan. Ja kun kerroin että olisi vapaus työsuhdepyörä niin naama valahti norsunvitulle ja sanoi, että siinä tapauksessa pyörä maksaa 3100€ mutta hän voi kaupan päälle antaa jotain tarvikkeita satasella tms. En toki olisi ostanut muutenkaan noin kallista, mutta kunhan uteliaisuuttani tinkasin.

Harvinaisen paska maku jäänyt koko työsuhdepyörä touhusta. Ymmärrän että on ihmisryhmä joille tuosta on hyötyä, mutta ompahan typerää touhua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 999
No "iso kasa" voi olla liioittelua, en tunne prosessia sen tarkemmin.

Mutta jos nyt miettii yhtään että mikä siinä on sitä byrokratiaa niin kyllähän tuo kirjanpitäjää ja palkanlaskijaa työllistää ainakin ja lisäksi jonkun pitää se pyörä tilata sinne firman nimellä laskutettavaksi.

Ja firma sitoo tuhansia euroja pääomaa per pyörä kiinni, jolle todennäköisesti on muutakin hyödyllistä käyttöä. Entä jos se työntekijä lähtee litomaan tai annetaan potkut? -> tarvitaan byrokratiaa ellei ole sovittu erikseen yksityiskohtaisesti mitä kyseisissä tilanteissa tapahtuu(joka vaatii byrokratiaa).

Eivät ne omistajat tyhmiä ole(yleensä), he vain haluavat varmistaa oman selustansa. Jos yhtäkkiä olisikin ollut niin että pyöräetu on suosittu ja 10 ihmistä tilaa 4000€ pyörän samaan aikaan jostain pitää repäistä 40k€ käteistä niiden ostoon. Tai jos ei pysty repäisemään niin lainoittaa ne ja yrityslainoissahan korot on aivan jotain muuta kuin asuntolainassa.

Ja vapauden tapauksessa tosiaan ilmeisesti Vapaus veloittaa varsin rapean komission siltä pyörän myyneeltä, mikä selittää tuota pyöräliikkeen toimintaa.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
360
12e/kk alv 0%. Kun kyse on firmoille suunnatusta palvelusta niin ilmoitetut hinnat on lähtökohtaisesti alv 0%. Toimittaja on laskenut tuohon taulukkoon alvilliset hinnat.
No niinpä tietysti.

Toi etufillari jopa mainostaa sitä että ei ota pyöräliikkeiltä mitään kommissiota että niiden kautta varmaan voisi kivijalassa tingatut alennuksetkin irrota helpommin.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
No niinpä tietysti.

Toi etufillari jopa mainostaa sitä että ei ota pyöräliikkeiltä mitään kommissiota että niiden kautta varmaan voisi kivijalassa tingatut alennuksetkin irrota helpommin.
Meille kun tuli pyöräetu Etufillarin kautta, niin aloin katselemaan mieleistä pyörää. Sellainen löytyi Intersportista. Menin liikkeeseen, sanoin että otan tämän, kunnon lukon ja uuden kypärän ja finanssipuoli Etufillarin kautta. Se oli sillä selvä. Näin jälkikäteen olisi voinut ehkä ottaa pari huoltoa vielä samaan pakettiin.
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
18
No "iso kasa" voi olla liioittelua, en tunne prosessia sen tarkemmin.

Mutta jos nyt miettii yhtään että mikä siinä on sitä byrokratiaa niin kyllähän tuo kirjanpitäjää ja palkanlaskijaa työllistää ainakin ja lisäksi jonkun pitää se pyörä tilata sinne firman nimellä laskutettavaksi.
Kaikki hankinnat työllistää kirjanpitäjää, mutta kappalekuluna se hukkuu massaan. Sama aika sillä kirjanpitäjällä menee viedä kirjanpitoon uus toimiston kahvikone tai juomakaappi kuin polkupyöräkin ei siinä pitäisi kauhean eroa olla.
Väitän että multa menee enemmän aikaa näpytellä kuitin tiedot järjestelmään kuin kirjanpitäjältä viedä se hyväksynnän jälkeen kirjanpitoon.

Toki siinä on se aloitusvaiva kun pyörähankinnoille olisi tehty omat tilit kirjanpitoon, ja ohjaukset kululaskupuolelta sinne kirjanpidon järjestelmään.

Ja siis ne olisi ostettu samaan tyyliin kuin muutkin hankinnat. Jossain tapauksessa firman kortilla, jossain tapauksessa firman valmiilla laskusopparilla jostain kaupasta jne. Kyllä 95% vaivasta siihen ostotapahtumaan liittyen olisi ollut niillä jotka sen pyörän itselleen ostaa.

Ja firma sitoo tuhansia euroja pääomaa per pyörä kiinni, jolle todennäköisesti on muutakin hyödyllistä käyttöä. Entä jos se työntekijä lähtee litomaan tai annetaan potkut? -> tarvitaan byrokratiaa ellei ole sovittu erikseen yksityiskohtaisesti mitä kyseisissä tilanteissa tapahtuu(joka vaatii byrokratiaa).
Eivät ne omistajat tyhmiä ole(yleensä), he vain haluavat varmistaa oman selustansa. Jos yhtäkkiä olisikin ollut niin että pyöräetu on suosittu ja 10 ihmistä tilaa 4000€ pyörän samaan aikaan jostain pitää repäistä 40k€ käteistä niiden ostoon. Tai jos ei pysty repäisemään niin lainoittaa ne ja yrityslainoissahan korot on aivan jotain muuta kuin asuntolainassa.
Pääomaa tuohon olisi pitänyt sitoa kyllä, mutta ei ole ongelma firmalle. Ostettiin ennen autotkin firmalle (nykyään toki liisataan). Jos joku irtisanoutuu niin sitten olisi lunastanut pyöränsä (eli oltais sopparilla vaadittu lunastus jos vaihtaa työpaikkaa, osaltaa toimii myös sitouttamisena).

Ja vapauden tapauksessa tosiaan ilmeisesti Vapaus veloittaa varsin rapean komission siltä pyörän myyneeltä, mikä selittää tuota pyöräliikkeen toimintaa.
Ilmeisesti juuri näin. Samasta syystä todennäköisesti vapauden kumppanit on harvassa ja halpoja kauppoja ei niissä ole.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Olin 3100€ hintalapulla varustettua pyörää katsomassa ja tinkaamisen jälkeen se olisi lähtenyt n. 2800€ hintaan. Ja kun kerroin että olisi vapaus työsuhdepyörä niin naama valahti norsunvitulle ja sanoi, että siinä tapauksessa pyörä maksaa 3100€ mutta hän voi kaupan päälle antaa jotain tarvikkeita satasella tms. En toki olisi ostanut muutenkaan noin kallista, mutta kunhan uteliaisuuttani tinkasin.

Harvinaisen paska maku jäänyt koko työsuhdepyörä touhusta. Ymmärrän että on ihmisryhmä joille tuosta on hyötyä, mutta ompahan typerää touhua.
Ok. Eräs Tamperelainen pyöräliike olisi n. 7t€ pyörästä veloittanut 140€ käsittelymaksua, koska kyseessä oli työsuhdepyörä. Siitä ei puhuttu, että olisiko sama veloitus ollut huolimatta siitä, kuka olisi ollut palveluntarjoaja. Tosin pyörän hinta oli kuitenkin sovittu 500e edullisemmaksi kuin ovh.

En kuitenkaan em. liikkeestä päätynyt pyörää tilaamaan, vaan hankin sen Helsingistä toisesta liikkeestä ja siinä yhteydessä ei missään vaiheessa mainittu, että vapauden tai ylipäätään työsuhdepyörä statuksen vuoksi hintaan tulisi jotain lisiä tai alennuksia ei saisi. Palvelu toimi mielestäni tältä osin moitteetta.

Alun perin lähestyin eri liikkeitä sähköpostilla ja toin jo tarjouspyynnössä heti ilmi, että kyseessä tulisi olemaan vapauden työsuhdepyörä. Koska tämä oli alkuperäinen aikomukseni, olisi se ainakin itsestäni ollut hölmöä pantata tuollaista tietoa mahdolliseen kaupantekohetkeen asti. Silloin myös kuvittelisin heti välttäväni nuo huonot kohtaamiset ja yhteydenpidot liikkeisiin, joiden kanssa ei kauppoihin kuitenkaan päästäisi.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Minä hieroin myös vastikään työsuhdepolkupyörän hankkimista erään pyöräliikkeen kanssa. Lopullinen hinta asettui noin 12 % ohjehintaa matalammalle tasolle. Hintaan liittyvä täsmennys kuului siten, että ”hinta on voimassa suoralla kaupalla sekä työsuhdepolkupyörille pois lukien Vapaus ja Oomi.” :D Ilmeisesti nämä kaksi ovat ne kaikista pahimmat välistävetäjät.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
742
Mutta jos nyt miettii yhtään että mikä siinä on sitä byrokratiaa niin kyllähän tuo kirjanpitäjää ja palkanlaskijaa työllistää ainakin ja lisäksi jonkun pitää se pyörä tilata sinne firman nimellä laskutettavaksi.
Suurelta osin sama vaiva bulvaanin käyttämisessäkin on ja lisäksi siitä ilosta joutuu pulittamaan hallinnointikuluja satoja euroja. Yhden hankintalaskun sijasta joku joutuu joka kuukausi tarkistamaan ja maksattamaan bulvaanin laskun.

Ja firma sitoo tuhansia euroja pääomaa per pyörä kiinni, jolle todennäköisesti on muutakin hyödyllistä käyttöä. Entä jos se työntekijä lähtee litomaan tai annetaan potkut? -> tarvitaan byrokratiaa ellei ole sovittu erikseen yksityiskohtaisesti mitä kyseisissä tilanteissa tapahtuu(joka vaatii byrokratiaa).
Riippuu firmasta onko tämä ongelma vai ei. Olisi luontevaa periä rahoituskustannukset työntekijältä.

Eivät ne omistajat tyhmiä ole(yleensä), he vain haluavat varmistaa oman selustansa.
Voisiko taustalla olla firman omaisuudenhallintaan liittyvät kysymykset? Kun firma ostaa pyörän, siitä tulee firman omaisuutta. Kun pyörä olisi "maksettu", voisiko firma myydä pyörän nimetylle työntekijälle käyvän arvon sijasta nimellisellä lunastushinnalla?

Jos työnantaja ei voi myydä pyörää alle käyvän arvon niin miksi liisarifirma voi?
Niin tai näin, saako työntekijä pyörän lunastuksessa veronalaisen edun?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Voisiko taustalla olla firman omaisuudenhallintaan liittyvät kysymykset? Kun firma ostaa pyörän, siitä tulee firman omaisuutta. Kun pyörä olisi "maksettu", voisiko firma myydä pyörän nimetylle työntekijälle käyvän arvon sijasta nimellisellä lunastushinnalla?
Mulla on omalta firmalta työsuhdepyörä (joka siirrettiin aikaisemman työnantajan Vapaus sopimukselta, tai oikeastaan ostin sen ensin itselleni ja myin sitten firmalle).

Se näkyy firman taseessa ihan samalla tavalla kun kaikki muukin omaisuus ja voidaan samalla tavalla myydä työntekijälle jäännösarvosta missä tahansa vaiheessa.

Suurimman hyödynhän tuosta saa kun veroprosentti on mahdollisimman pieni ja pyörän hinta on mahdollisimman suuri. Niinkuin kaikista muistakin etuuksista.
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
29
Meille tarjottiin töissä tämä.

1. löydä netistä pyörä Tunturi eMAX SE + lisävarusteet hintaan 2500€
2. laita tilaus ePassi sivun kautta firman antamalla koodilla
3. vastaanota ePassi sopimus 32x100€/kk (yhteensä siis hintaa tulisi noin 3200€)
4. peru koko sopimus

Mikä hyöty on siitä että kaupassa myytävästä pyörästä minä maksan ePassin kautta 700€ enemmän ja vielä 5% maksun jos lunastan sen itselleni 32kk päästä? :D
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Meille tarjottiin töissä tämä.

1. löydä netistä pyörä Tunturi eMAX SE + lisävarusteet hintaan 2500€
2. laita tilaus ePassi sivun kautta firman antamalla koodilla
3. vastaanota ePassi sopimus 32x100€/kk (yhteensä siis hintaa tulisi noin 3200€)
4. peru koko sopimus

Mikä hyöty on siitä että kaupassa myytävästä pyörästä minä maksan ePassin kautta 700€ enemmän ja vielä 5% maksun jos lunastan sen itselleni 32kk päästä? :D
Se, että sulta vähennetään bruttopalkasta 32x100 euroa ei tarkoita sitä, että pyörän nettokustannus olisi 3200 euroa. Tässä ei nyt huomioitu sitä loppulunastushintaa vielä lainkaan mutta periaate tulee kuitenkin ilmi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 193
Viestejä
4 215 403
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom