Mielenkiintoinen juttu!
Itselleni tarjottiin jokunen vuosi sitten tiiminvetäjän pestiä. En heti riemusta kiljuen hyväksynyt tarjousta, vaan sanoin, että pitää harkita asiaa, mutta lopulta kuitenkin päädyin pestin ottamaan. Itsellä oli kokemusta projektien vetämisestä ja sivusta seurannut muiden tiiminvetäjien hommaa, mutta varsinainen substanssiosaaminen ihmisten johtamisesta työelämässä oli aika ohutta. Lopulta pääsin parille esihenkilökurssille, mutta sielläkään ei oikein tätä empatiaa ja tunnelähtöisyyttä huomioida tarjoamalla konkreettisia työkaluja. Koin kyllä, että asioiden johtaminen oli minulla aina hallussa.
Työntekijöiden tunne-elämä ja jaksaminen töissä, ja muussakin elämässä, näytti muodostuvan lopulta kaikkein hankalammaksi asiaksi yhteensovittaa käytännön työtehtävien välillä. Käytännössä on hyvin hankala rajatuista mahdollisuuksista aina miettiä jokaisen ”haastavamman” työntekijän kohdalla, että mitähän hän jaksaisi seuraavaksi tehdä, kun edellinen projekti sakkasi ja motivaatio oli hukassa.
Kävin keskusteluita ja aina niiden jälkeen jäi fiilis, että nyt ollaan samalla aaltopituudella, mutta sitten tilanne taas levisi. Hieman jäi fiilis, että aikuiset ihmiset eivät kuitenkaan kyenneet sanoittamaan tai kehdanneet suoraan sanoa asioita.

Ehkä riittävää empatian tasoa ja luottamusta ei siis vielä oltu rakennettu. Toki taustalla saattoi olla tekijöitä, joihin eivät itsekään voineet vaikuttaa.
Lopulta kun firmassa käytiin kokonaisuudessaan läpi työntekijöiden poissaoloja, niin minulle valkeni, että tiimiini oli joko sattumalta tai tarkoituksella valikoitunut se ”hankalin” aines, joka oli oireillut pidempään jo muissa tiimeissä.

Tämä söi omaa motivaatiotani kyllä, ainakin hetkellisesti. Lopulta suhtauduin asiaan kuin korttipelissä jaettuun käteen, jolla pitäisi vain pärjätä mahdollisimman hyvin.
En halua kuulostaa julmalta: Hankalalla/haastavalla työntekijällä tarkoitan siis heitä, joita pitää olla jatkuvasti valvomassa, että hoituuhan projektit ajallaan ja että eihän tule poissaoloja liikaa, ja toisaalta eihän työtunteja kerry liikaa, ettei tule burnout. Tähän saattoi liittyä muitakin tekijöitä vapaa-ajalla ja terveydessäkin, että ei voi pistää kaikkea henkilökohtaisen motivaationkaan piikkiin.
Onneksi suurin osa tiimistä oli hyvin itseohjautuvia ja pärjäsivät hienosti, mutta kyllähän parinkin ihmisen töiden mikromanageeraus omien projektien ohella kävi aika työlääksi.

Tosiaan johtamistehtäviin ei ollut varattu täyttä työaikaa, vaan tein omiakin projekteja siinä sivussa, mikä oli toisaalta ihan kivaa vastapainoa.
Lopulta en vain päätynyt luopumaan tiiminvetäjän pestistä, vaan vaihdoin itseasiassa kokonaan alaa muista(kin) syistä. En kuitenkaan kadu mitään, vaan oli oikein kasvattava ja mielenkiintoinen aika, ja kun työtyytyväisyyksiä kyseltiin, niin ihan hyvin johtamistani arvostettiin, että en kuitenkaan ajatellut kitkan johtuvan vain huonosta johtamisestani. En vaan tiedä olisinko johtamispestissä jaksanut eläkeikään asti. Toki siinäkin varmaan kokemuksen karttuessa asiat selkiytyisivät ja alkaisivat mennä lopulta omalla painollaan.
Tässä ketjussa (vai olikohan palkkakeskustelu-ketju) käytiin aiemmin keskustelua oman ajan arvostamisesta ja lisätehtävien kuormittavuudesta suhteessa palkkaan. Tässäkin tapauksessa hommaa ja stressiä tuli paljon enemmän kuin näkyi palkassa, mutta itse ainakin ajattelin sitä hetkellisenä (hyvin tod.näk. tuntuvat palkankorotukset olisivat olleet mahdollisia). En jatkossa kyllä lähde johtotehtäviin, ellen saa itse valita alaisiani/tiimiläisiäni.