Työelämäkeskustelu

Eikö tollainen 200 h ole kuitenkin aika pieni määrä johonkin 1,5 vuoteen? Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä jos on ihan sumussa eletty?
Mun kohdalla ehkä kuormittavin yksityiskohta oli että vain mulla oli ajokortti. Jouduin kyytimään 7v ja 2v kouluun ja päiväkotiin ja sieltä kotiin joka arkipäivä eli en juuri koskaan voinut tehdä ylitöitä työmaalla vaan ne kertyi öisin ja viikonloppuisin. Työmatkat yli puoli tuntia suuntaansa joten jouduin aina tekemään käytännössä vähän vajaan päivän kiireellä ja tekemään kasaantuneet työt lasten mentyä nukkumaan.

Mun kohdalla ehkä kuormittavin yksityiskohta oli että vain mulla oli ajokortti. Jouduin kyytimään 7v ja 2v kouluun ja päiväkotiin ja sieltä kotiin joka arkipäivä eli en juuri koskaan voinut tehdä ylitöitä työmaalla vaan ne kertyi öisin ja viikonloppuisin. Työmatkat yli puoli tuntia suuntaansa joten jouduin aina tekemään käytännössä vähän vajaan päivän kiireellä ja tekemään kasaantuneet työt lasten mentyä nukkumaan.

Sitten tuossa tapauksessa ei työ kuormita vaan lapset.

Sitten tuossa tapauksessa ei työ kuormita vaan lapset.
Väärin. Riittämätön resursointi keskeytti vuosilomat ja aiheutti ylityöt, ei lapset.

Työmaa oli hoidettava päivällä ja kaikki järjestelmän ohjelmointi korjauksineen, lisäyksineen ja muutoksineen sekä dokumentointi ylitöinä koska työmaa vei niiltä ajan työajalla. Mulla oli ehkä vähän väärä sanavalinta kun sanoin ”kuormittavin yksityiskohta”, mutta normi työmäärällä olisin pärjännyt ja siihen olisi päästy yhdellä ukolla joka hoitaa työmaan tai sitten sen ohjelmoinnin.

E: eli ei ylityöt siitä kertyneet että lähdin lapsia hakee vaan siitä etten pystynyt tekemään kahden ihmisen töitä yhtä aikaa joten tein toiset silloin kun oli hiljasta. Mun valinta oli olla illalla perheen kanssa kotona ja tehdä ne ylityöt yöllä eikä ajaa toimistolle ”iltavuoroon” työmaapäivän jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Riittämätön resursointi keskeytti vuosilomat ja aiheutti ylityöt, ei lapset.

Työmaa oli hoidettava päivällä ja kaikki järjestelmän ohjelmointi korjauksineen, lisäyksineen ja muutoksineen sekä dokumentointi ylitöinä koska työmaa vei niiltä ajan työajalla.
Ja sitten vaan luotettiin, että työntekijä venyy ja vanuu. Entäs jos olisit vain ilmoittanut, että et ole käytettävissä ylitöihin koska sinulla on vapaa-ajalla perhe hoidettavana. Jotain olisi joo jäänyt tekemättä ja siitä olisi tullut varmaan sakkoja yms, mutta olisi varmaan myös pakottanut työnantajan reagoimaan tilanteeseen ja nopeasti.

Ja sitten vaan luotettiin, että työntekijä venyy ja vanuu. Entäs jos olisit vain ilmoittanut, että et ole käytettävissä ylitöihin koska sinulla on vapaa-ajalla perhe hoidettavana. Jotain olisi joo jäänyt tekemättä ja siitä olisi tullut varmaan sakkoja yms, mutta olisi varmaan myös pakottanut työnantajan reagoimaan tilanteeseen ja nopeasti.
Kyllä, sakkoja työnantajalle ja minulle luultavasti epävirallinen panna jossa olisin saanut pienempiä projekteja kunnes olisin lähtenyt firmasta tms.

Olin aika alussa uraani, halusin oppia kaiken ja saada sulkia hattuun. Lisäksi apuja pyytäessä vastaus kuului aina että ei irtoa ketään.

Väärin. Riittämätön resursointi keskeytti vuosilomat ja aiheutti ylityöt, ei lapset.

Työmaa oli hoidettava päivällä ja kaikki järjestelmän ohjelmointi korjauksineen, lisäyksineen ja muutoksineen sekä dokumentointi ylitöinä koska työmaa vei niiltä ajan työajalla. Mulla oli ehkä vähän väärä sanavalinta kun sanoin ”kuormittavin yksityiskohta”, mutta normi työmäärällä olisin pärjännyt ja siihen olisi päästy yhdellä ukolla joka hoitaa työmaan tai sitten sen ohjelmoinnin.

E: eli ei ylityöt siitä kertyneet että lähdin lapsia hakee vaan siitä etten pystynyt tekemään kahden ihmisen töitä yhtä aikaa joten tein toiset silloin kun oli hiljasta. Mun valinta oli olla illalla perheen kanssa kotona ja tehdä ne ylityöt yöllä eikä ajaa toimistolle ”iltavuoroon” työmaapäivän jälkeen.

Ei kyllä se on oikein.

Sinä et sitä nyt jostain syystä vain suostu myöntämään itsellesi.
Sinä valitsit hakea lapset ja viettää aikaa illalla perheen kanssa.

Työsi oli vaativaa ja vaati paljon aikaa. Sinulla ei sitä ole, koska päätit priorisoida perheen. Teit vielä työt monessa osassa, koska perhe-elämä lyhensi yhtäjaksoista työpäivää.

Ei tuossa mitään väärää ole. Nämä ovat arvovalintoja, mutta työ ei sinua kuormittanut. Elät vain ruuhkavuosia ja olet valinnut väärän duunin, jos haluat mennä perhe-elämä edellä. Hoitovapaa tai työ, jonka pystyt paremmin sovittamaan aikatauluihisi, olisi ollut oikea ratkaisu.

On toki todella yleistä syyttää duunia. Miksei siellä paremmin ymmärretä, että vaimolla ei ole ajokorttia, joten minä vien ja haen lapset päiväkodista ja haluan sen jälkeen viettää illan perheen kanssa?

Ei kyllä se on oikein.

Työsi oli vaativaa ja vaati paljon aikaa. Sinulla ei sitä ole, koska päätit priorisoida perheen. Teit vielä työt monessa osassa, koska perhe-elämä lyhensi yhtäjaksoista työpäivää.

Ei tuossa mitään väärää ole. Nämä ovat arvovalintoja, mutta työ ei sinua kuormittanut. Elät vain ruuhkavuosia ja olet valinnut väärän duunin, jos haluat mennä perhe-elämä edellä. Hoitovapaa tai työ, jonka pystyt paremmin sovittamaan aikatauluihisi, olisi ollut oikea ratkaisu.

On toki todella yleistä syyttää duunia. Miksei siellä paremmin ymmärretä, että vaimolla ei ole ajokorttia, joten minä vien ja haen lapset päiväkodista ja haluan sen jälkeen viettää illan perheen kanssa?
Tosta duunista onneksi pääsin pois sellaiseen jossa ylitöitä ei ole pakko tehdä joka päivä eikä minkään tarvitse valmistua yön aikana seuraavaksi aamuksi tarkastusta tms varten. Sain tarpeekseni tosta lomien pilaamisesta ja siitä että aina piti itse venyä ja olla kiitollinen että saa siitä saman palkan joka kuukausi. Se työ sopi alkuun, mutta muuttui mahdottomaksi jatkaa edellä mainitun muun elämän kanssa samaan aikaan. Jatkoin ihan liian pitkään.

Myös avokki hankki ajokortin ja auton ja nykyään joustavampi työnantaja mahdollistaa työn ja muun elämän yhteensovittamisen inhimillisesti - missään ei enää tarvitse olla paikalla toisen osapuolen yksipuolisesti sopimalla kellonlyömällä valvojan määrittämät työvaiheet valmistuneina. Minkään kolmen päivän työn ei enää vaadita valmistuvan perjantai-illan ja maanantai-aamun välissä työmaalla jossa on portit auki arkisin klo 8-16.

Oikeastaan nyt kun kirjottelen näitä taas auki palaa mieleen lupaus itselle etten enää ikinä menisi mihinkään sellaiseen työhön jossa valmistumisaikataulu on lyöty lukkoon etukäteen ja oman työsuoritteen alkaminen riippuu kokonaan edeltävästä työvaiheesta jonka suorittaa toinen toimija.

Kotona olin niin hermo kireänä noista molemmista työmaista johtuen kaikesta siitä uhkailusta ja vaatimuksista jokaista pienintäkin vitun välietappia varten, vittuilusta ja aamukuudelta alkavasta puhelinrumbasta että avopuolisolla on päinvastainen näkemys siitä meninkö perhe-elämä vai työelämä minulla edellä.

• Tykkää
Reactions: eba
Eikö tollainen 200 h ole kuitenkin aika pieni määrä johonkin 1,5 vuoteen? Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä jos on ihan sumussa eletty?
Joku n. 1,8h per jokainen työpäivä? Ei se ehkä viikoissa/kk vielä tunnu missään. Mutta 1,5v aikana varmasti tuntuu.
sekä kuulostaa ettei tuossa taida hirveästi kaveri ehdi palautuu kesken työpäivän (kahvi/ruokatauollakaan).

Joku n. 1,8h per jokainen työpäivä? Ei se ehkä viikoissa/kk vielä tunnu missään. Mutta 1,5v aikana varmasti tuntuu.
sekä kuulostaa ettei tuossa taida hirveästi kaveri ehdi palautuu kesken työpäivän (kahvi/ruokatauollakaan).
Eikä ne urakkamuotoisessa hankkeessa kertynyt tasaisesti vaan välillä se oli 1-2 yötä viikossa, välillä 1-2 päivää viikonloppuna, pari kertaa täytyi olla kohteessa keskiyön jälkeen jne. Tietysti noihin vuosiin mahtui myös parit isyysvapaat ja kiire hieman hellitti työmaan hiljentyessä joulun ja kesälomien aikoihin jolloin oma työkuormakin väheni normipituisen päivän tasolle vähäksi aikaa.

Ei kyllä se on oikein.

No ei.. Jos 8h päivässä ei riitä, niin se on juuri kuten nimimerkki Sikatiiker kirjoitti eli resurssointi on riittämätön.

Työaikalaissa työsuojelun pohjalta vuositasolla sallittu ylitöiden määrä on 250 tuntia. Tuota voidaan toki tapauskohtaisesti nostaa 80 tunnilla, mutta ei se tarkoita että se olisi joku pysyvä normaali miten toimitaan vuodesta toiseen.

Mutta jopa tapauksessa tässä Sikatiikerin tapauksessa ollaan oltu jo rajoilla, kun liukumasaldot ovat pyörineet 200-300 tunnin välissä ja paljon tunteja on vielä jätetty kirjaamatta. Liika on liikaa.

Työntekijän ei oikeasti kannata alistua sellaiseen toimintaan, että jatkuvaksi normaaliksi muodostuu yli 8 tunnin päivien tekeminen. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä ja olla osaltaan luomassa sellaista kulttuuria organisaatioon, jossa kaikkien pitäisi koko ajan tehdä yli 8 tunnin päiviä.

Tuo on nimen omaan se mikä pitää riittää. Eli 8 tuntia ollaan siellä duunissa ja sitten haetaan lapset päiväkodista.

Työaikalaissa työsuojelun pohjalta vuositasolla sallittu ylitöiden määrä on 250 tuntia. Tuota voidaan toki tapauskohtaisesti nostaa 80 tunnilla, mutta ei se tarkoita että se olisi joku pysyvä normaali miten toimitaan vuodesta toiseen.

Nykyään ei enää ole voimassa tuota 250+80tuntia vuodessa. Tämän hetkisen lain perusteella (laki muuttui 1.1.2020) seurataan vuosityöaikaa, jossa keskimääräinen viikoittainen työaika saa olla enimmillään 48 tuntia. Vuosityöajasta riippuen ylitöitä voi tehdä huomattaviakin määriä lain puitteissa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä sykkimisessä on niin hienoa, eri asia tietysti jos olet yrittäjät, silloin se on vähän niinkuin pakko monesti. Suomen veroitus vielä pitää huolen että ylityökorvauksista muistat myös valtiota ihan riittävästi. Mulla ylityöinnot loppuivat jo vuosia sitten ja ihan hyvin pärjännyt ilmankin (uran ja muun kannalta). Ihan turhaa hommaa. Ei se sun ongelma ole jos yrityksen resurssit eivät riitä. Toki joskus voi venyä ihan solidaarisuudessaan mutta hyvin harvoin tulee semmoisia tilanteita, ainakaan tällä alalla (IT).

Kyllähän tuossa vähän kuulostaa omaan korvaan siltä, että merkittävä stressi aiheutuu myös erikoisesta asuinpaikan valinnasta pienten lasten kanssa. Jos koko työpäivä rytmittyy sen ympärille, että aamulla voi lähteä vasta kun koululaisen päivä aamulla alkaa ja töistä pitää lähteä siten, että ehtii hakemaan ennen kuin päivähoito menee kiinni, niin kyllähän siitä yhdelle ihmiselle tulee ylimääräistä stressiä. Erikoinen valinta muuttaa johonkin mörön perseeseen, kun toisella perheen aikuisella ei ole edes ajokorttia.
Edit: ja tuosta taitaa olla seurauksena ettei koskaan pysty tekemään ns. kokonaista työpäivää putkeen kun pitää jo lähteä lapsia hakemaan.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä sykkimisessä on niin hienoa, eri asia tietysti jos olet yrittäjät, silloin se on vähän niinkuin pakko monesti. Suomen veroitus vielä pitää huolen että ylityökorvauksista muistat myös valtiota ihan riittävästi. Mulla ylityöinnot loppuivat jo vuosia sitten ja ihan hyvin pärjännyt ilmankin (uran ja muun kannalta). Ihan turhaa hommaa. Ei se sun ongelma ole jos yrityksen resurssit eivät riitä. Toki joskus voi venyä ihan solidaarisuudessaan mutta hyvin harvoin tulee semmoisia tilanteita, ainakaan tällä alalla (IT).
Eihän siinä mitään hienoa olekaan. Ja ei varmasti jaksa pitkään, jos pelkän rahan perässä juoksee, oli ylitöitä tai ei. Toisilla aloilla on esim. vuosittaisia huoltoseisokkeja, joihin täytyy kaikki olla valmiina ennen varsinaista huoltoa. Valmistelujen aikataulut saattaa pettää tai jotain menee huollossa pieleen, niin... Ei tuollaisiin hommiin voi ottaa tai kaivata kaveria, joka moikkaa tuntien tulleen täyteen siinä kohtaa kun tavara on jo tuulettimessa. Se vähän niinkuin kuuluu työnkuvaan siinä kohtaa, kun moiseen on mennyt suostumaan. Asiallinen korvaus venymisestä tietysti täytyy saada ja ymmärtääkseni useimmissa paikoissa on vielä lisäbonuksia, jos hommat sujuu hyvin/nopeasti, kun jokainen pysäytystunti maksaa mansikoita.

e: Ja oma osansa ovat vikatilanteet, jonka seuraukset näkyvät pahimmillaan koko maassa. IT:stäkin varmaan löytyy positioita, joissa sopivan palvelimen kaatuessa ei kysytä nappaisko olla töissä tänään vähän pidempään.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 691
Jäsenet
79 229
Uusin jäsen
pahabubu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom