Pakko vielä palata kun mietiskelin kaupassa miksi olen ollut nytkin samalla työnantajalla vaikka palkasta valitankin.
Loppujen lopuksi työntekijä ei kaipaa ihan kauheasti. Merkityksellistä tekemistä, mahdollisuuden kehittyä (ja ettå kehitys huomataan), uskottava strategia, hyvä esimies ja kohtuullinen kompensaatio. Vaikka joku ei olisi täydellistä sitä voi ainakin välillä paikata muilla.
Johtopäätös että irtisanomiset johtuu siitä, että ”semmosia työntekijät vaan on”, on äärimmäisen laiska. Yrityksenhän ei silloin tarvitse katsoa peiliin tai yrittää parantaa kun vika on muissa. Yritetään vaan paikata palkkaamalla 30v joilla on lapsi ja asuntolaina kun niiden on vaikeinta lähteä karkuun.
Mulla oli joskus useita tiimejä viiden vuoden ajan, ja koko aikana lähti 3 työntekijää. Olin aika yllättynyt kun kuulin, että muualla yksittäisissä tiimeissä on ollut suhteessa kymmenkertainen vaihtuvuus (samat roolit). Olin vielä yllättyneempi kun kuulin ettei HR seuraa moisia tilastoja tiimi / esimiestasolla. He seurasivat kyllä tyytyväisyyskyselyjä, mutta se tuntuu musta siltä että verkkokaupassa seurataan tuotteen katsomisia eikä ostoja.
Omilta lähtijöiltä olin aina kysellyt syitä ja se on ollut raha. Kun kyselin tiimeistä joissa vaihtuvuus oli suurempi he valittivat joko henkilökemioista tai siitä etteivät kokeneet työtä merkitykselliseksi. Toki sielläkin mainittiin raha. Jos tarpeeksi moni asia ei toimi niin ihmiset lähtee.