Olen työnhakijana ja velvollinen lähettämään neljä työhakemusta kuukaudessa. Henkilökohtaisista syistä voin hakea vain etätöitä. Nyt olen vahingossa hakenut paikkaa, joka osoittautui hybridimalliseksi, ja minut on kutsuttu työhaastatteluun. Voinko perua haastattelun ilman seurauksia, vai johtaako tämä automaattisesti kolmen kuukauden karenssiin?
Varmaan täällä on jo kaikki vastattu, mutta vastaan vielä. Jos kieltäydyt työtarjouksesta, niin miten sulle voi siitä karenssi napsahtaa? Tuliko sulle työkkärin kautta käsky hakea tätä työtä? Jos ei, niin tuskin yhdelläkään työnantajalla on aikaa ilmoitella työkkärille, että täällä joku kieltäytyi työtarjouksesta. Tai jos joku tekee näin, niin sitten siinä työpaikassa on perustavanlaatuisesti jotain pielessä ja selkeästi keskittyminen siinä paikassa on aivan väärissä asioissa. Ja kuten täällä on sanottu, painotat haastattelussa, että pystyt tekemään vain etätyötä. Tuskin he ottavat , jos odottavat läsnäoloa esim. Kolmesti viikossa ja haastattelussa olet tuonut esille, ettei se onnistu. Voi hyvin olla, että toi hybridi malli parhaimmillaan tarkoittaa sitä, että kerran viikossa toimistolla tai sitten pahimmillaan sitä, että voit tehdä kerran viikossa etänä, jos anot sitä ajoissa etukäteen paperisena versiona ja etätyöstä joudut kirjoittamaan tarkat selvitykset siitä, mitä teit ja mihin kellonaikaan. Muutamissa paikoissa, mihin oon hakenut, on ihan ekoissa puheluissa sanottu ihan suoraan, että mikä se heidän näkemys hybridi mallista on.
Pahimmat on semmoisia jotka haalivat pirusti tekemisiä itsellensä eivätkä (yleensä tarkoituksella) jaa tietoa muille jotta pysyvät kriittisen tärkeinä. Sitten kun tämmöinen heppu nostaa kytkintä tai muuten vaan tippuu pois niin koko organisaatio voi ollakin yhtäkkiä ihan kusessa. Oon törmänny näihin ns. supermiehiin lähes jokaisessa firmassa missä olen ollut töissä.
Joo, nää on kyllä harvinaisen hankalia ihmisiä. Niille kun yrität rautalangasta vääntää, että heidän toimintatapansa kusee kaikkien kintuille, erityisesti yrityksen, niin ovat ihan huuli pyöreänä, suu auki ihmeissään, eivätkä millään ymmärrä, että mitä he tekivät muka väärin.