Työelämäkeskustelu

Teen pääasiassa etänä hommia. Kerran kuukaudessa on toimistopäivä, ja silloin menee varmaan puoli tuntia kahvitaukoihin, tunti lounaaseen, ehkä tunti siihen että jauhaa paskaa työkavereiden kanssa. Sosiaalisen puolen osalta hyvä, ja junnuille varmasti arvokasta jos voi muiden kanssa jutella.

Mutta kotona aloitan työpäivän aamupaskalla kun katson puhelimesta mitä on menossa, kahvitauko kestää 2 min mitä se kahvinkeitto kestää ja kahvit juon töitä tehdessä. Lounastauko tulee pidettyä tai sitten ei, siinähän sitä voi lounaan syödä samalla kun osallistuu taas yhteen palaveriin mihin on kutsuttu vaikka ei ole mitään sanottavaa asiaan.

Tehokkuus on paljon kovempi, toki voi miettiä onko tässä mitään järkeä. Jos etätöitä kritisoi niin sen pitäisi olla työntekijöiden hyvinvointia pohtien, eikä työtehoa pohtien.
Kamalaa. Kuulostaa melkein yrittäjän toimintatavalta.
 
Kyllähän etätyö on työntekijälle suuri etu, itsellä säästyi se vajaat 2 tuntia työmatkoja pk-seudulla päivässä edellisessä työpaikassa. Tosin teamsin vihreätä palloa sitten seurattiin tarkasti. :rolleyes:
 
Miten ja kuka sitä käytännössä seurasi?

Eikö Teamsiin muka kukaaan ole vielä scriptiä vääntänyt jotta pallura pysyy vihreänä/aktiivisena?
Skypeen moinen taisi löytyä :P
Tiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.
 
Tiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.
Niin ja jos jossain jopa yritetään tuollaista seurata. Onhan sillä työllistävä vaikutus jollekin :)

Mutta itse kannatan sitä, että lähtökohtaisesti ainakin kerran viikkoon samana päivänä kaikki toimistolle.
Paljon on asioita, joita mukavampi naamakkain keskustella kuin teamsissa. Ja itse ainakin arvostin, että ihmisiä oikeasti näkee. Vaikka introvertin puoleen itsenikin lasken.
Avokonttoreista olen samaa mieltä kuin suurin osa, ei ei ja ei. Itsekin olisin huonetta halunnut, mutten saanut. Vastamelut päässä taas en oikein osannut/saanut keskittyä kunnolla myöskään.
Lähtökohtaisesti kuitenkin itsestäni sain enemmän konttorilla irti (jos avokonttorilla hiljaisempaa) kuin himassa.
Ja tuolla tapaa ne työt myös helpommin pysyivät töissä eikä koti ala mennä ns harmaalle alueelle.
 
Eikö Teamsiin muka kukaaan ole vielä scriptiä vääntänyt jotta pallura pysyy vihreänä/aktiivisena?
Kyllähän noita hiirenliikutteluohjelmia on olemassa jotka pitää istunnon aktiivisena. Ja voihan aina tietty itselleen varata palaverin johon liittyy yksin ja vaihtaa statuksen vihreäksi jos ei halua olla busyna. Palaverin aikana teams pysyy aktiivisena. Sitten voi vaikka käydä työpäivän aikana salilla. nimim. kollegalta kuultua.
 
Minä en tee etänä juuri ollenkaan. Ehkä puolikkaita päiviä silloin tällöin. Tietty osan hommista voisi tehdä kotoa, mutta erottelen mielelläni kodin ja työn. En vie työtä kotiin enkä kotia työhön.

Toki riippuu paljonkin alasta. Oma duuni on tällä hetkellä sellaista että koska vain voi periaatteessa tulla lähtö kiireelliseen. Tällöin on vain hyötyä siitä että porukka on ns. paikan päällä. Pohditaan siis yhdessä että miten ja ketkä ja sitten asia otetaan hoitaakseen.

Vähän verrattavissa jos olisi palolaitoksella, niin vähän nihkeää olisi jos kun kutsu käy niin ruvetaan teamsin kautta huhuilemaan kuka sattuisi olemaan halukas lähtemään sammuttamaan tulipaloa :D

EDIT: Myös helpottaa kun oma työpaikka on n. 12 min fillarimatkan päässä kotoa.
 
Vähän verrattavissa jos olisi palolaitoksella, niin vähän nihkeää olisi jos kun kutsu käy niin ruvetaan teamsin kautta huhuilemaan kuka sattuisi olemaan halukas lähtemään sammuttamaan tulipaloa :D
Meillä tuo vertautuu ennemminkin niin, että tulipalon sattuessa palolaitoksella olevat henkilöt alkaisivat etsimään itselleen vapaata paloautoa.

Eli kun konttori on niin meluinen ympäristö, niin palavereihin ja keskittymistä vaativiin juttuihin pitää yrittää etsiä jokin vapaana oleva neukkari. Olen jonkin kerran istunut toimiston lattialla "yhteispalavereja" täyteen ahdetussa neukkarissa ja sieltä koittanut nähdä kankaalle jaettua kuvaa. Lopulta istunut lattialla oma läppäri sylissä katsoen jaettua ruutua sitä kautta ja todennut, ettei tässä ole mitään järkeä. Vaihtoehtona kun on, että istuisin tutussa kotiympäristössä omien tuplanäyttöjen kera täydellisessä rauhassa.
 
Tosin teamsin vihreätä palloa sitten seurattiin tarkasti.
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
 
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
Juuri näin. Meillä tapahtuu tosin valtaosa kommunikoinnista pikaviestimellä (teams) ja sähköpostilla sekä soittamalla. Teamsin pallo kertoo itselle onko kys kaveri paikalla/mahd vapaana. Harmaa x kertoo ettei varmaan ole koneen edessä eli parempi soittaa (jos asiaan pitää saada vastaus). Punainen kertoo että varattu,,vastailee kun ehtii. Sitten out of officet näkee siitä kätevästi. Se minkä värinen se pallo on siis kertoo paljon, mutta itselle ihan sama sen työn kannalta minkä värinen se on.
 
Etätöiden tekemisessä yksi melkoisen vähälle keskustelulla jäänyt puoli on se, miten kustannusten jako eroaa etätyö vs. lähityö työntekijän ja työnantajan välillä. Työmatkoihin kuluva raha ja aika on tietysti yksittäiselle työntekijälle selkeimmin näkyvä komponentti. Jos säästää päivässä vaikka tunnin vapaa-aikaansa työmatkoista ja lisäksi esim. aamulla kaikki muut valmistelut ennen työpaikalle lähtöä, tulee tästä helposti pari tuntia lisää omaa aikaa. Tällä on sekä rahallinen että henkinen arvo. Lisänä vielä matkustamisen kustannus, joka voi olla omaa autoa käytettäessä useita tuhansia vuodessa.

Toisaalta etätyössä työntekijälle tulee kustannuksia, jotka ovat itsestäänselvästi lähityössä kuuluneet työnantajan maksettavaksi. Erilaiset työvälineet ovat selkein, mutta lopulta pieni kustannuserä. Parilla tonnilla kalustaa helposti ergonomisen työpisteen, eikä kalusteita tarvitse uusia usein, joten kustannus vuodelle on pienehkö.

Isompi kustannus, jota moni ei välttämättä sellaiseksi edes miellä, on kuitenkin työpisteen vaatima tila. Tämä ei välttämättä ole minkäänlainen näkyvä ongelma, jos on iso asunto tai talo, jossa joku huone on pienellä muutokselle varattavissa etätyökäyttöön. Monessa perheessä toki niitä etätyöhuoneita tarvitaankin kaksi. Tästä tulee merkittävä rahallinenkin ongelma, jos asuu isommassa kaupungissa pienessä asunnossa. Jos joutuu vaihtamaan asuntoa etätyöpisteen hankkimiseksi, tai vaikka muuttamisessa huomioimaan etätyön vaatiman tilan, saattavat paikasta riippuen ne vaadittavat lisäneliöt ja 1-2 lisähuonetta maksaa jopa pitkästi kuusinumeroisen summan. Eivätkä ne "toimistoneliöt" omakotitalossakaan ilmaisia ole, vaikka kustannus on murto-osa verrattuna tiheästi rakennettuun kaupunkialueeseen. Tässä suorana vertailukohtana on se, että lähityössä ne neliöt maksaa automaattisesti työnantaja, etätyössä taas tälle ei ole minkäänlaista kompensaatiota työntekijän suuntaan.

Oman kokemuksen mukaan (toimipisteet Helsingissä) tämä tekee selkeän jakolinjan myös halukkuudessa etätöihin. Kehyskunnissa isoissa omakotitaloissa asuvat tekevät mielellään täyttä etätyötä, koska siellä omassa tuvassa on helppo löytää rauhallinen etätyöpiste, ja toimistolle matkustamiseen saattaisi helposti mennä ainakin pari tuntia päivästä. Toimiston lähellä asuvatkin taas saattavat tehdä etätöitä, mutta usein nämä ihmiset myös näkyvät siellä toimistolla. Mikä ei ole ihme, jos koti on kaupunkikaksio ja etätyöpiste on makkarin nurkassa tai pahimmillaan ruokapöydän ääressä.

Johtuen näistä työntekijöiden hyvin erilaisista tilanteista ja intresseistä, tähän lienee vaikea löytää mitään yleispätevää ratkaisua. Jos työnantajilta aletaan edellyttää rahallista kompensaatiota kotitoimiston kustannuksista, voidaan toisaalta hyvin kysyä pitäisikö etänä työskentelevän sitten kompensoida esim. pienemmällä palkalla työmatkakulujen säästymistä. En todellisuudessa odota, että tämä asia nousee edes mihinkään yleiseen keskusteluun, mutta etätyötä tekevänä tämäkin puoli on mielestäni hyvä pitää mielessä.
 
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
Toivottavasti monessa organisaatiossa ei ole mitään aktiivista seurantaa tän suhteen - vaikkakin Teamsista saa ominaisuuden päälle että ilmoittaa milloin kukakin tulee online ns. kyttäysmoden.

Väitän, että tää on enemmänki passiivista kyttäämistä. Jos esihenkilön pitää kysyä alaiselta asia, mutta henkilö on koko päivän offline/away Teamssissa perjantaina ja maanantaina vastaa puoliltapäivin. Jos tämä toistuu tiettyjen kohdalla yleisemminkin niin kyllähän siinä alkaa hiipimään ajatus, että kuinka aktiivisesti koneella vietetään etäpäivänä aikaa varsinkin ku meillä lähtökohtaisesti jokainen pitää sen teamssin päällä = on tavoitettavissa 9-15.
 
Jos pelkäät, että palluraasi kytätään ja sen väri on usein epäedullinen sinulle, niin tämä softa ratkaisee ongelmasi.

Edit: Itsehän käytän vain siksi, koska VPN sun muut menee ihan solmuun, jos lepotila menee päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monessa firmassa nykyään saa asennettua itse mitään softia koneilleen?
Ok iotechiläisilä varmaan admin tunnareita useammaltakin köytyy, mutta yleisesti.
Ei kai välttämättä tarvitsee asentaa Windowsin järjestelmäkansioon kuten "program files"? Eikö käyttäjän kotihakemistoon saa periaatteessa asentaa mitä vain ilman admin-tunnuksia?
 
Ei kai välttämättä tarvitsee asentaa järjestelmäkansioon kuten "program files"? Eikö käyttäjän kotihakemistoon saa periaatteessa asentaa mitä vain ilman admin-tunnuksia?
Niin en katsonut oliko tuo ihan asennettava softa vai standalone.
Mutta lähtökohtaisesti ei käyttäjät kyllä softaa yleensä saa asentaa. Ainakin näin omassa +20v työkokemuksesta admin tasolla :)
 
Minusta se ei ole kohtuullista, vaan täysin tarpeetonta koska työt ovat sujuneet loistavasti ilman mitään toimistolle pakottamisiakin. Eikä pelkästään omalta kohdaltani vaan ylipäätään koko puljulla on mennyt erinomaisesti täydestä etätyövapaudesta huolimatta (vai sen ansiosta?). Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat olleet tilanteeseen erittäin tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tarpeeksi monilla turhilla käsienheiluttelijoilla ja HR-kanoilla on ollut toimistolla liian yksinäistä kun ei ole ollut tarpeeksi ihmisiä keidän töitä häiritä, joten tällainen on nyt päätetty jyrätä vastalauseista huolimatta läpi.

Toki kuusi kertaa kuussa ei ole vielä paljon ja aikaisemminkin yritin suunnilleen kerran viikossa käydä pyörähtämässä toimistolla suosituksen mukaisesti (toki käytännössä ehkä 2-3 kertaa kuussa tuli käytyä, aina ei sitäkään jos piti oikeasti saada töitä tehtyä). Määrällisesti toimistopäiviä ei siis ole tullut paljon lisää, mutta aiemmin tuota ei mitenkään valvottu tai pakotettu, joten siinä mielessä jatkossa kuvio on hyvin erilainen. Kuten viestissä jo maintsinkin, niin vaimon epäsäännöllisten työaikojen takia jo tuokin määrä hankaloittaa kuitenkin meidän perheen arkea ihan jonkin verran ja luo vaan ylimääräisen kerroksen täysin tarpeetonta välppäystä ja säätöä. Puhumattakaan siitä, että se tulee pelkästään haittaamaan niiden varsinaisten työtehtävien suorittamista, koska en minä ainakaan pysty kunnolla vaikka jotain koodia naputtamaan jos/kun ympärillä on hirveä avokonttorin älämölö ja muutenkin pitää paljon paskemmilla vehkeillä vääntää kuin himassa.

Ennen kaikkea vituttaa vaan tämän muutoksen totaalinen tarpeettomuus. Nyt kun on kerran nähnyt miten paljon parempaa elämänlaatu voi olla, kun ei tarvitsekaan käyttää pariasataa tuntia vuodessa toimistolle raahautumiseen, niin vituttaahan se kun väkisellä yritetään saada pullon henki takaisin ansaan ja matkustaa ajassa taaksepäin vitusti ankeampiin aikoihin.

Mikään pakkohan sun ei oo siellä olla töissä, vai onko?
 
Minusta se ei ole kohtuullista, vaan täysin tarpeetonta koska työt ovat sujuneet loistavasti ilman mitään toimistolle pakottamisiakin. Eikä pelkästään omalta kohdaltani vaan ylipäätään koko puljulla on mennyt erinomaisesti täydestä etätyövapaudesta huolimatta (vai sen ansiosta?). Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat olleet tilanteeseen erittäin tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tarpeeksi monilla turhilla käsienheiluttelijoilla ja HR-kanoilla on ollut toimistolla liian yksinäistä kun ei ole ollut tarpeeksi ihmisiä keidän töitä häiritä, joten tällainen on nyt päätetty jyrätä vastalauseista huolimatta läpi.

Toki kuusi kertaa kuussa ei ole vielä paljon ja aikaisemminkin yritin suunnilleen kerran viikossa käydä pyörähtämässä toimistolla suosituksen mukaisesti (toki käytännössä ehkä 2-3 kertaa kuussa tuli käytyä, aina ei sitäkään jos piti oikeasti saada töitä tehtyä). Määrällisesti toimistopäiviä ei siis ole tullut paljon lisää, mutta aiemmin tuota ei mitenkään valvottu tai pakotettu, joten siinä mielessä jatkossa kuvio on hyvin erilainen. Kuten viestissä jo maintsinkin, niin vaimon epäsäännöllisten työaikojen takia jo tuokin määrä hankaloittaa kuitenkin meidän perheen arkea ihan jonkin verran ja luo vaan ylimääräisen kerroksen täysin tarpeetonta välppäystä ja säätöä. Puhumattakaan siitä, että se tulee pelkästään haittaamaan niiden varsinaisten työtehtävien suorittamista, koska en minä ainakaan pysty kunnolla vaikka jotain koodia naputtamaan jos/kun ympärillä on hirveä avokonttorin älämölö ja muutenkin pitää paljon paskemmilla vehkeillä vääntää kuin himassa.

Ennen kaikkea vituttaa vaan tämän muutoksen totaalinen tarpeettomuus. Nyt kun on kerran nähnyt miten paljon parempaa elämänlaatu voi olla, kun ei tarvitsekaan käyttää pariasataa tuntia vuodessa toimistolle raahautumiseen, niin vituttaahan se kun väkisellä yritetään saada pullon henki takaisin ansaan ja matkustaa ajassa taaksepäin vitusti ankeampiin aikoihin.
Vaihda työpaikkaa älä paru täällä netissä.
 
Taas omalta näkökannalta (duunin luonteesta riippuen) kun yllärinä saattaa tulla mitä vaan, niin se on helpompi mennä suoraan jonkun kanssa livenä juttelemaan asia läpi, kuin alkaa teamsin kautta suoltamaan. Enkä siis tarkoita tlianteita missä joku koodinpätkä on mennyt pieleen tai vastaavia. Itsekin aikaisemmissa duuneissa todella kyynistynyt moniin asioihin ja ties mitä tullut nähtyä ja kuultua, mutta kyllä tämmöinen monessa liemessä nähtykin saa pasmat vähän sekaisin kun tulee vastaan juttuja mitkä osuu ns. liian lähelle.
 
Vaihda työpaikkaa älä paru täällä netissä.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni, että loputtomassa julkeudessani kehtasin keskustella keskustelupalstalla aika monelle tällä hetkellä ajankohtaisesta työelämään liittyvästä aiheesta työelämää käsitelevässä ketjussa. Lupaan ja vannon, että tämä ei tule toistumaan, teidän ylhäisyytenne!


PS. netissä "parkuminen" ja työpaikan vaihto eivät ole millään tasolla toisensa poissulkevia asioita. ;)
 
Tiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.
Joo. Mikäli Suomen taloudellisen tilanteen huonoa jamaa selittää työn huono tuottavuus, niin se ei varmaan parane, jos etätyöläinen sitoo hiiren kiinni kissan häntään ja katsoo itse sohvalla Netflixiä.
 
Nöyrimmät anteeksipyyntöni, että loputtomassa julkeudessani kehtasin keskustella keskustelupalstalla aika monelle tällä hetkellä ajankohtaisesta työelämään liittyvästä aiheesta työelämää käsitelevässä ketjussa. Lupaan ja vannon, että tämä ei tule toistumaan, teidän ylhäisyytenne!


PS. netissä "parkuminen" ja työpaikan vaihto eivät ole millään tasolla toisensa poissulkevia asioita. ;)

Toi nyt vaan oli vähän huono kommentti. Meinasin itsekin laittaa vastinetta.
Sillä miksi ihmeessä tämä saitti on olemassa, jos tänne ei saa parkua?
 
Etätöiden tekemisessä yksi melkoisen vähälle keskustelulla jäänyt puoli on se, miten kustannusten jako eroaa etätyö vs. lähityö työntekijän ja työnantajan välillä. Työmatkoihin kuluva raha ja aika on tietysti yksittäiselle työntekijälle selkeimmin näkyvä komponentti. Jos säästää päivässä vaikka tunnin vapaa-aikaansa työmatkoista ja lisäksi esim. aamulla kaikki muut valmistelut ennen työpaikalle lähtöä, tulee tästä helposti pari tuntia lisää omaa aikaa. Tällä on sekä rahallinen että henkinen arvo. Lisänä vielä matkustamisen kustannus, joka voi olla omaa autoa käytettäessä useita tuhansia vuodessa.

Toisaalta etätyössä työntekijälle tulee kustannuksia, jotka ovat itsestäänselvästi lähityössä kuuluneet työnantajan maksettavaksi. Erilaiset työvälineet ovat selkein, mutta lopulta pieni kustannuserä. Parilla tonnilla kalustaa helposti ergonomisen työpisteen, eikä kalusteita tarvitse uusia usein, joten kustannus vuodelle on pienehkö.

Isompi kustannus, jota moni ei välttämättä sellaiseksi edes miellä, on kuitenkin työpisteen vaatima tila. Tämä ei välttämättä ole minkäänlainen näkyvä ongelma, jos on iso asunto tai talo, jossa joku huone on pienellä muutokselle varattavissa etätyökäyttöön. Monessa perheessä toki niitä etätyöhuoneita tarvitaankin kaksi. Tästä tulee merkittävä rahallinenkin ongelma, jos asuu isommassa kaupungissa pienessä asunnossa. Jos joutuu vaihtamaan asuntoa etätyöpisteen hankkimiseksi, tai vaikka muuttamisessa huomioimaan etätyön vaatiman tilan, saattavat paikasta riippuen ne vaadittavat lisäneliöt ja 1-2 lisähuonetta maksaa jopa pitkästi kuusinumeroisen summan. Eivätkä ne "toimistoneliöt" omakotitalossakaan ilmaisia ole, vaikka kustannus on murto-osa verrattuna tiheästi rakennettuun kaupunkialueeseen. Tässä suorana vertailukohtana on se, että lähityössä ne neliöt maksaa automaattisesti työnantaja, etätyössä taas tälle ei ole minkäänlaista kompensaatiota työntekijän suuntaan.

Oman kokemuksen mukaan (toimipisteet Helsingissä) tämä tekee selkeän jakolinjan myös halukkuudessa etätöihin. Kehyskunnissa isoissa omakotitaloissa asuvat tekevät mielellään täyttä etätyötä, koska siellä omassa tuvassa on helppo löytää rauhallinen etätyöpiste, ja toimistolle matkustamiseen saattaisi helposti mennä ainakin pari tuntia päivästä. Toimiston lähellä asuvatkin taas saattavat tehdä etätöitä, mutta usein nämä ihmiset myös näkyvät siellä toimistolla. Mikä ei ole ihme, jos koti on kaupunkikaksio ja etätyöpiste on makkarin nurkassa tai pahimmillaan ruokapöydän ääressä.

Johtuen näistä työntekijöiden hyvin erilaisista tilanteista ja intresseistä, tähän lienee vaikea löytää mitään yleispätevää ratkaisua. Jos työnantajilta aletaan edellyttää rahallista kompensaatiota kotitoimiston kustannuksista, voidaan toisaalta hyvin kysyä pitäisikö etänä työskentelevän sitten kompensoida esim. pienemmällä palkalla työmatkakulujen säästymistä. En todellisuudessa odota, että tämä asia nousee edes mihinkään yleiseen keskusteluun, mutta etätyötä tekevänä tämäkin puoli on mielestäni hyvä pitää mielessä.
Mites muuten vastuukysymykset etätöissä. Pitääkö työnantajan vastata, että ergonomia täyttyy (sähköpöydät), mites jos telot jalkasi matkalla keittiiöön kun liukastut työajalla? Ilmanvaihto, lämpötilat?

Ei varmaan jos annetaan mahdollisuus etätöihin, mutta ei sinne pakoteta (koska työnantaja mahdollistaa tämän työpaikalla) Pohdein jos vaikka 100% etätyö sopparissa niin jääkö nämä asiat työnantajan vastuulle?
 
Mites muuten vastuukysymykset etätöissä. Pitääkö työnantajan vastata, että ergonomia täyttyy (sähköpöydät), mites jos telot jalkasi matkalla keittiiöön kun liukastut työajalla? Ilmanvaihto, lämpötilat?

Ei varmaan jos annetaan mahdollisuus etätöihin, mutta ei sinne pakoteta (koska työnantaja mahdollistaa tämän työpaikalla) Pohdein jos vaikka 100% etätyö sopparissa niin jääkö nämä asiat työnantajan vastuulle?

Toi on se yksi syy minkä takia vaaditaan että etätyösopimus pitäisi tehdä kun etätöitä tehdään säännöllisesti yli kuukauden ajan.

Ja myös osasyy sille miksi työnantajat edellyttävät että työntekijät olisivat paikan päällä viikottain toimistolla vaikka sen toteutuminen ei edes oikeasti kiinnostaisi. Työnantajat eivät halua ulottaa vastuutaan kotitoimistolle, kun se on hankalaa ja kallista järjestää.

Työturvallisuuskeskus: (EDIT: Etätyöohje / malli)
Etätyö voi olla 1) säännöllistä tai 2) lyhytkestoista (epäsäännöllistä) tai 3) kokoaikaista.

Säännöllisessä etätyössä etätyöpäivä tehdään ennakkoon sovitun säännöllisen rytminmukaan (esim. tiettyinä viikonpäivinä tai tietty määrä päiviä viikossa). Säännöllisestä ylikuukauden kestävästä etätyöstä tehdään aina kirjallinen etätyösopimus.

Lyhytkestoinen etätyö on kysymyksessä silloin, kun työtä tilapäisesti tehdään 1-2 päiväämuualla kuin työnantajan järjestämissä tiloissa tai esimerkiksi työmatkalla.

Lyhytkestoinen etätyö voi tulla kysymykseen esimerkiksi konkreettisen selkeän tehtäväntekemiseksi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi artikkelin, seminaarimuistion, raportintyöstäminen, yhteenvetojen laatiminen, tietojen tallentaminen, erimielisyysasioidenvalmistelu tai koulutukseen valmistautuminen

.Lyhytkestoinen etätyö on lähtökohtaisesti tiettyyn tehtävään sidottu kertaluontoinen työnjärjestämistapa. Etätyöpäivän aikana toimihenkilön on oltava työnantajan tavoitettavissaesimerkiksi puhelimitse tai muulla sovittavalla tavalla. Toimihenkilön ollessa etätyössä, onvarmistettava, että toimistolla työt eivät kuormita kohtuuttomasti muita työntekijöitä.

Etätyön tekemisestä sovitaan aina etukäteen lähimmän esihenkilön kanssa. Lyhytkestoinenetätyö on aina vapaaehtoista ja harkinnanvaraista. Lyhytkestoisesta etätyöstä ei tehdäerillistä etätyösopimusta.

Kokoaikaisessa etätyössä työ tehdään kokonaan etätyönä. Tällöin työntekijällä ei olevarsinaisen oman työpisteen tarvetta yhdessäkään toimipaikassa. Kokoaikaisen etätyönehdot määritellään työsopimuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?

Oon huomannu omassa työyhteisössä että jotkut on vaan ikuisesti "away" tilassa vaikka olisivat paikallakin. Tosin ovat varmasti laittaneet sen siksi ettei teamsissa häirittäisiin niin paljoa ja "do not distrub" 24/7 on ehkä vähän liian radikaali.
 
Oon huomannu omassa työyhteisössä että jotkut on vaan ikuisesti "away" tilassa vaikka olisivat paikallakin. Tosin ovat varmasti laittaneet sen siksi ettei teamsissa häirittäisiin niin paljoa ja "do not distrub" 24/7 on ehkä vähän liian radikaali.
Ja tämä on ongelma mistä syystä? Eikö näihin henkilöihin sitten saa yhteyttä siellä teamssissa tai matkapuhelimella?
 
Ja tämä on ongelma mistä syystä? Eikö näihin henkilöihin sitten saa yhteyttä siellä teamssissa tai matkapuhelimella?

No varmaan just siksi ettei kukaan tiedä onko oikeasti paikalla vai ei, ts. mahdoton valvoa. En tiedä. Ja useinmiten he kuitenkin tosiaan vastaavat vaikka status on away.
 
Mulla oli yks työkaveri joka piti Teamsia jatkuvasti offline tilassa. Johtuen just siitä että kaikenlaisia kyselyitä muuten kasaantui vastaamattomaksi chattiin.

Erinomaisen pätevä tyyppi mutta vähän oli foliohattu kireällä muutenkin.

Sai sitten palautetta johdolta asian puitteissa ja lähti seuraavien YT:iden myötä. Palkattiin sitten takaisin puolen vuoden sisällä ja sai pitää jatkossakin statuksensa offline. Siellä se näyttää edelleenkin olevan hommissa, täytyykin soitella ja kysyä että mennäänkö edelleen samaan malliin.
 
Mulla oli yks työkaveri joka piti Teamsia jatkuvasti offline tilassa. Johtuen just siitä että kaikenlaisia kyselyitä muuten kasaantui vastaamattomaksi chattiin.

Erinomaisen pätevä tyyppi mutta vähän oli foliohattu kireällä muutenkin.

Sai sitten palautetta johdolta asian puitteissa ja lähti seuraavien YT:iden myötä. Palkattiin sitten takaisin puolen vuoden sisällä ja sai pitää jatkossakin statuksensa offline. Siellä se näyttää edelleenkin olevan hommissa, täytyykin soitella ja kysyä että mennäänkö edelleen samaan malliin.
Taitaa tuo tavoitettavuus tarkoittaa, että saadaan kiinni niillä hyväksytyillä viestintävälineillä. Aika piittamattomuutta jos ei viitsi vastata muille/omaan napaan tuijottamista. Toki näitäkin sankareita tullut nähtyä kun oli niin tärkeitä ukkoja firmalle, että ihan sai vapaat kädet touhuta. Yhteistyö ja asioiden jakaminen näille oli kyllä pyöreä nolla.

Noista hyväksytyistä viestintävälineistä niin itselle alkoi myös kasaantua kysymyksiä sähklpostiin, teamssiin ja jopa whatsappiin. Ilmoitin aika nopeasti etten ota whatsapp pyyntöjä tai vastaa niihin (ei ollut firmankaan suositus). Soittamalla sai myös kiinni, mutta jos olin auton ratissa niin pyysin laittamaan aina sähköpostina perään, jotta asia jää mieleen/ylös. Osalta toimi hienosti, osa jäi ihmettelemään kun mitään ei tapahtunut (unohdin asian puheluiden lomassa).
 
Mulla oli yks työkaveri joka piti Teamsia jatkuvasti offline tilassa. Johtuen just siitä että kaikenlaisia kyselyitä muuten kasaantui vastaamattomaksi chattiin.
Viimeksi maanantaina oli näin itsellä, ja juurikin tuosta syystä. Ei tosin kukaan ole valittanut tuosta koskaan.
 
Tämäpä se olikin mielenkiintoista edellisessä työpaikassa. Porukalla oli backlogissa kasoittain Teams-viestejä, eikä kaikkia sähköpostejakaan välttämättä jaksettu lukea. Silti passasi toistuvaan sävyyn mainita, miten ei ole kuullut asiasta x mitään. No ei kai, kun se oli niissä viesteissä, joita et ole lukenut. :D

Itse tätä hiukan ihmettelin että minkään näköistä valvontaa ei ollut tai kukaan em. henkilöille tästä tietääkseni koskaan mitään sanonut. Sitten minä, joka vastasi jos ei nyt per heti, niin mahdollisimman nopeasti aina jokaiseen Teams-viestiin tai sähköpostiin, sain lähteä talosta. Päinvastoin se koettiin johtajia myöten lähinnä taakaksi, että joku laittaa viestiä.

Ja näitä työpaikkoja on Suomi täynnä. Ai mistäkö?
 
Sitten minä, joka vastasi jos ei nyt per heti, niin mahdollisimman nopeasti aina jokaiseen Teams-viestiin tai sähköpostiin, sain lähteä talosta. Päinvastoin se koettiin johtajia myöten lähinnä taakaksi, että joku laittaa viestiä.

Ja näitä työpaikkoja on Suomi täynnä. Ai mistäkö?
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Itse vastaan kun ehdin, priorisointi olla pitää ja muiden se pitää vain hyväksyä ettei se oma asia välttämättä ole se tärkein.
Tuskin sun, tai jonkun toisen, monotus kiinni vastaus nopeudesta oli.
 
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Itse vastaan kun ehdin, priorisointi olla pitää ja muiden se pitää vain hyväksyä ettei se oma asia välttämättä ole se tärkein.
Tuskin sun, tai jonkun toisen, monotus kiinni vastaus nopeudesta oli.

Näinhän se menee, että monesti asiantuntijatyössä joutuu lopulta priorisoimaan tekemisensä itse. Johdon suunnasta saattaa tulla kasapäin töitä ja kysyessä prioriteettiä "kyllä nää kaikki on tärkeitä".

Tuo sähköpostin käsittely on yksi mielenkiintoinen juttu kyllä, kun näkee että joillakin on jatkuvasti vaikka inboxissa satoja lukemattomia viestejä. En siis sano että se olisi jotenkin väärin, mutta oma tapa käsitellä meilit on jo pitkään ollut sellainen, että jätän inboxiin vain ne viestit, joiden tiedän aiheuttavan toimenpiteitä lähiaikoina, ts. viestiin kaivataan vastaustani tai liittyy johonkin akuutisti työn alla olevaan. Muuten mulla on siellä muutamia kymmeniä alikansioita jotenkin omaan työhön sopivasti jaoteltuna, ja heittelen inboxista vähemmän tärkeät tai akuutit viestit nopeasti sinne "arkistoon". Eli esimerkiksi johonkin tiettyyn projektiin tai teknologiaan liittyvät jutut omiin lokeroihinsa, osin automaattisesti jos on vaikka jotain järjestelmägeneroituja viestejä, joiden otsikosta löytyy vakioteksti. Useimmiten pikaluen viestit läpi ja teen tämän karkean jaottelun ja viestien siirron ensimmäisenä aamulla, sen jälkeen voi sitten keskittyä päivän muihin hommiin. Kansioista on sitten helpompi myös hakea jälkikäteen jos pitää kaivaa vaikka tiettyyn projektiin liittyvää asiaa.

Esim. edellisen duunin pomolla joskus kun postilaatikkonsa näin, oli inboxissa luokkaa 800 lukematonta viestiä. Suurin osa noista lienee jotain, johon ei ole edes tarve reagoida, joten miksi roikuttaa niitä siellä muistuttamassa itsestään jatkuvasti. Toki jos se ei häiritse niin ei siinä mitään, mutta itse tykkään siitä, että näe inboxin sisällöstä nopealla vilkaisulla mitä hommia juuri sillä hetkellä on menossa eikä kaikkea sekalaista ole siellä sotkemassa näkymää.
 
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Itse vastaan kun ehdin, priorisointi olla pitää ja muiden se pitää vain hyväksyä ettei se oma asia välttämättä ole se tärkein.
Tuskin sun, tai jonkun toisen, monotus kiinni vastaus nopeudesta oli.

Tuskin. Mutta huomiona huvittava. Ihan yksi ja sama, mistä oli kiinni - tähän mennessä on tuntunut lähinnä onnenpotkulta, että potkittiin sopivasti pois kun ei itse ymmärtänyt lähteä.
 
Eikös Teams-merkin vihreys edellytä sitä, että on se varsinainen Teams-työpöytäohjelma auki? Mä käytän Teamsia usein selaimessa (Linux-koneella ei taida muuta vaihtoehtoa ollakaan), ja se merkki päivittyy vain silloin, kun on aktiivisena kyseisessä selaintabissa.
 
Näinhän se menee, että monesti asiantuntijatyössä joutuu lopulta priorisoimaan tekemisensä itse. Johdon suunnasta saattaa tulla kasapäin töitä ja kysyessä prioriteettiä "kyllä nää kaikki on tärkeitä".

Tuo sähköpostin käsittely on yksi mielenkiintoinen juttu kyllä, kun näkee että joillakin on jatkuvasti vaikka inboxissa satoja lukemattomia viestejä. En siis sano että se olisi jotenkin väärin, mutta oma tapa käsitellä meilit on jo pitkään ollut sellainen, että jätän inboxiin vain ne viestit, joiden tiedän aiheuttavan toimenpiteitä lähiaikoina, ts. viestiin kaivataan vastaustani tai liittyy johonkin akuutisti työn alla olevaan. Muuten mulla on siellä muutamia kymmeniä alikansioita jotenkin omaan työhön sopivasti jaoteltuna, ja heittelen inboxista vähemmän tärkeät tai akuutit viestit nopeasti sinne "arkistoon". Eli esimerkiksi johonkin tiettyyn projektiin tai teknologiaan liittyvät jutut omiin lokeroihinsa, osin automaattisesti jos on vaikka jotain järjestelmägeneroituja viestejä, joiden otsikosta löytyy vakioteksti. Useimmiten pikaluen viestit läpi ja teen tämän karkean jaottelun ja viestien siirron ensimmäisenä aamulla, sen jälkeen voi sitten keskittyä päivän muihin hommiin. Kansioista on sitten helpompi myös hakea jälkikäteen jos pitää kaivaa vaikka tiettyyn projektiin liittyvää asiaa.

Esim. edellisen duunin pomolla joskus kun postilaatikkonsa näin, oli inboxissa luokkaa 800 lukematonta viestiä. Suurin osa noista lienee jotain, johon ei ole edes tarve reagoida, joten miksi roikuttaa niitä siellä muistuttamassa itsestään jatkuvasti. Toki jos se ei häiritse niin ei siinä mitään, mutta itse tykkään siitä, että näe inboxin sisällöstä nopealla vilkaisulla mitä hommia juuri sillä hetkellä on menossa eikä kaikkea sekalaista ole siellä sotkemassa näkymää.
Rookie numbers, taitaa kohta 10k lukematonta mennä rikki. 50-100 viestiä kun pukkaa päivässä, niin äkkiä noita kertyy. Olis aivan mahdoton pitää tuota ”todo” listana.

Vähän piikkinä RealityBitesille, että kyllä se jatkuva viestittelijä on ihan oikeasti joskus taakka. Varsinkin, jos on ”chatti”moodi päällä. Pahimmillaan vielä jos soittaa viestin perään täysin turhasta, että huomasitko. Sähköpostilla yhteenvedot yms. aidosti tärkeät, teamsilla hyvin voi kuitata ”ok, hoidan”. Nyt tosin näyttää noita reaktioita tulleen myös outlookiin.

e: Ei niitä viestejö ilkeyttään lukematta jätetä. Jos toistuvasti viestit ei mene perille, niin vikaa kannattaa pohtia myös omassa päässä. Asiat 15 eri viestissä ripoteltuna vs. yksi tiivis yhteenveto ranskalaisin viivoin.
 
Tuo sähköpostin käsittely on yksi mielenkiintoinen juttu kyllä, kun näkee että joillakin on jatkuvasti vaikka inboxissa satoja lukemattomia viestejä. En siis sano että se olisi jotenkin väärin, mutta oma tapa käsitellä meilit on jo pitkään ollut sellainen, että jätän inboxiin vain ne viestit, joiden tiedän aiheuttavan toimenpiteitä lähiaikoina, ts. viestiin kaivataan vastaustani tai liittyy johonkin akuutisti työn alla olevaan. Muuten mulla on siellä muutamia kymmeniä alikansioita jotenkin omaan työhön sopivasti jaoteltuna, ja heittelen inboxista vähemmän tärkeät tai akuutit viestit nopeasti sinne "arkistoon". Eli esimerkiksi johonkin tiettyyn projektiin tai teknologiaan liittyvät jutut omiin lokeroihinsa, osin automaattisesti jos on vaikka jotain järjestelmägeneroituja viestejä, joiden otsikosta löytyy vakioteksti. Useimmiten pikaluen viestit läpi ja teen tämän karkean jaottelun ja viestien siirron ensimmäisenä aamulla, sen jälkeen voi sitten keskittyä päivän muihin hommiin. Kansioista on sitten helpompi myös hakea jälkikäteen jos pitää kaivaa vaikka tiettyyn projektiin liittyvää asiaa.
Mulla on samanlainen tyyli. Inbox on tietynlainen to do -lista, kaikki viestit luen ainakin pikaisesti läpi nopealla tahdilla. Jos ei aiheuta minulle tekemistä, niin samantien kansioon tai alikansioon (jokaiselle projektille oma, jokaiselle tuotteen ominaisuusryhmälle oma, yleisille työasioille oma jne). Osa Jira-viesteistä menee lukematta Jira-kansioon, osa tulee inboxiin jossa lukemalla aina selviää nopeasti onko tullut joku olennainen kommentti tai päivitys tiketille -> työjonoon, vai onko joku geneerinen ilmoitus -> Jira-kansioon. Sitten kun sähköpostin aiheuttama työ on tehty, niin arkistointi kansioon. Kansioita voi sitten helposti katsoa, kun pitää johonkin juttuun liittyviä asioita tarkastella jälkikäteen.

Välillä pääsee kiireessä noita kertymään, sitten pitää vaan tunti käyttää siivoamiseen.

t. 0 lukematonta sähköpostia tai Teams-viestiä* tällä hetkellä, inboxissa 25 sähköpostia

*eri tiimien ryhmäkeskusteluja ei tässä mukana
 
Mulla on samanlainen tyyli. Inbox on tietynlainen to do -lista, kaikki viestit luen ainakin pikaisesti läpi nopealla tahdilla. Jos ei aiheuta minulle tekemistä, niin samantien kansioon tai alikansioon (jokaiselle projektille oma, jokaiselle tuotteen ominaisuusryhmälle oma, yleisille työasioille oma jne). Osa Jira-viesteistä menee lukematta Jira-kansioon, osa tulee inboxiin jossa lukemalla aina selviää nopeasti onko tullut joku olennainen kommentti tai päivitys tiketille -> työjonoon, vai onko joku geneerinen ilmoitus -> Jira-kansioon. Sitten kun sähköpostin aiheuttama työ on tehty, niin arkistointi kansioon. Kansioita voi sitten helposti katsoa, kun pitää johonkin juttuun liittyviä asioita tarkastella jälkikäteen.

Välillä pääsee kiireessä noita kertymään, sitten pitää vaan tunti käyttää siivoamiseen.

t. 0 lukematonta sähköpostia tai Teams-viestiä* tällä hetkellä, inboxissa 25 sähköpostia

*eri tiimien ryhmäkeskusteluja ei tässä mukana
Itsellä sellainen 20-30 sähköposteja päivässä. Karkeasti puolet "nice to know" tyyppistä. Merkitsen (flag?) nuo sähköpostit, jotka menee automaattisesti outlookin to do listaan. One Note myös kovassa käytössä ja kaikki tärkeät/palaa myöhemmin ja tarvitsee myöhemmin niin hyvä laittaa kirjaukseen sinne. Saa kätevästi siirrettyä.
 
Itsellä sellainen 20-30 sähköposteja päivässä. Karkeasti puolet "nice to know" tyyppistä. Merkitsen (flag?) nuo sähköpostit, jotka menee automaattisesti outlookin to do listaan. One Note myös kovassa käytössä ja kaikki tärkeät/palaa myöhemmin ja tarvitsee myöhemmin niin hyvä laittaa kirjaukseen sinne. Saa kätevästi siirrettyä.
Ite teen täysin samalla kaavalla, sähköposteja 50-100 päivässä. Itse en neuroottisuudeltani pysty ymmärtää kun jotkut antaa noiden roikkua ja koko outlook on sellaista värishow:ta ja tuhansia lukemattomia.
 
Tässä on selkeästi kahta koulukuntaa. Ymmärrän asiantuntijatyön varsin hyvin, ettei siinä ehdi reagoimaan joka risaukseen.

Itse kun tein projektinhallintaa, niin olin pitkälti riippuvainen toisten vastauksista, linjauksista, toiveista, käskyistä. Mitä ikinä ne sitten olivatkaan. Pitkälti tästä syystä hoidin pallon aina mahdollisimman nopeasti eteenpäin, jotta jokin asia ei jäänyt kiinni siitä, että minä en ollut välittänyt tietoa.

Näin aion toimia jatkossakin - todettakoon että odotan innolla konsultointina tehtävää projektinhallintaa, josta jää ainakin suurimmaksi osaksi pois kaiken maailman politikointi ja muu turha huttu. Tai näin ainakin kuvittelen tässä kohtaa.
 
Tässä on selkeästi kahta koulukuntaa. Ymmärrän asiantuntijatyön varsin hyvin, ettei siinä ehdi reagoimaan joka risaukseen.

Itse kun tein projektinhallintaa, niin olin pitkälti riippuvainen toisten vastauksista, linjauksista, toiveista, käskyistä. Mitä ikinä ne sitten olivatkaan. Pitkälti tästä syystä hoidin pallon aina mahdollisimman nopeasti eteenpäin, jotta jokin asia ei jäänyt kiinni siitä, että minä en ollut välittänyt tietoa.

Näin aion toimia jatkossakin - todettakoon että odotan innolla konsultointina tehtävää projektinhallintaa, josta jää ainakin suurimmaksi osaksi pois kaiken maailman politikointi ja muu turha huttu. Tai näin ainakin kuvittelen tässä kohtaa.
Olen projektipäällikkönä itsekin ollut, ja hyvin samalla tavalla toiminut. Se projektipäällikön tehtävä on joskus käytännössä kasata tietoa eri tahoilta ja yhdistää ne, että saa tehtyä päätöksiä tai päätösehdotuksia.

Näissä jutuissa ja oikeastaan kaikissa työpaikoissa on tullut esille myös se, että tämä tyyli aiheuttaa turhaa ja ylimääräistä työkuormaa asiantuntijoissa, ja ehkäpä se isoin asia mihin aina toivotaan parannusta kun mietitään toimintatapoja. Ei voi keskittyä työn alla olevaan hommaan, kun tulee kaikenlaisia kyselyitä (toki ne voi ignoorata).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 417
Viestejä
4 612 288
Jäsenet
75 828
Uusin jäsen
ozi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom