Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten ja kuka sitä käytännössä seurasi?Tosin teamsin vihreätä palloa sitten seurattiin tarkasti.![]()
Tiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.Miten ja kuka sitä käytännössä seurasi?
Eikö Teamsiin muka kukaaan ole vielä scriptiä vääntänyt jotta pallura pysyy vihreänä/aktiivisena?
Skypeen moinen taisi löytyä![]()
Niin ja jos jossain jopa yritetään tuollaista seurata. Onhan sillä työllistävä vaikutus jollekinTiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.
Kyllähän noita hiirenliikutteluohjelmia on olemassa jotka pitää istunnon aktiivisena. Ja voihan aina tietty itselleen varata palaverin johon liittyy yksin ja vaihtaa statuksen vihreäksi jos ei halua olla busyna. Palaverin aikana teams pysyy aktiivisena. Sitten voi vaikka käydä työpäivän aikana salilla. nimim. kollegalta kuultua.Eikö Teamsiin muka kukaaan ole vielä scriptiä vääntänyt jotta pallura pysyy vihreänä/aktiivisena?
Meillä tuo vertautuu ennemminkin niin, että tulipalon sattuessa palolaitoksella olevat henkilöt alkaisivat etsimään itselleen vapaata paloautoa.Vähän verrattavissa jos olisi palolaitoksella, niin vähän nihkeää olisi jos kun kutsu käy niin ruvetaan teamsin kautta huhuilemaan kuka sattuisi olemaan halukas lähtemään sammuttamaan tulipaloa![]()
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?Tosin teamsin vihreätä palloa sitten seurattiin tarkasti.
Juuri näin. Meillä tapahtuu tosin valtaosa kommunikoinnista pikaviestimellä (teams) ja sähköpostilla sekä soittamalla. Teamsin pallo kertoo itselle onko kys kaveri paikalla/mahd vapaana. Harmaa x kertoo ettei varmaan ole koneen edessä eli parempi soittaa (jos asiaan pitää saada vastaus). Punainen kertoo että varattu,,vastailee kun ehtii. Sitten out of officet näkee siitä kätevästi. Se minkä värinen se pallo on siis kertoo paljon, mutta itselle ihan sama sen työn kannalta minkä värinen se on.Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
Toivottavasti monessa organisaatiossa ei ole mitään aktiivista seurantaa tän suhteen - vaikkakin Teamsista saa ominaisuuden päälle että ilmoittaa milloin kukakin tulee online ns. kyttäysmoden.Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
Kuinka monessa firmassa nykyään saa asennettua itse mitään softia koneilleen?Jos pelkäät, että palluraasi kytätään ja sen väri on usein epäedullinen sinulle, niin tämä softa ratkaisee ongelmasi.
Ei kai välttämättä tarvitsee asentaa Windowsin järjestelmäkansioon kuten "program files"? Eikö käyttäjän kotihakemistoon saa periaatteessa asentaa mitä vain ilman admin-tunnuksia?Kuinka monessa firmassa nykyään saa asennettua itse mitään softia koneilleen?
Ok iotechiläisilä varmaan admin tunnareita useammaltakin köytyy, mutta yleisesti.
Niin en katsonut oliko tuo ihan asennettava softa vai standalone.Ei kai välttämättä tarvitsee asentaa järjestelmäkansioon kuten "program files"? Eikö käyttäjän kotihakemistoon saa periaatteessa asentaa mitä vain ilman admin-tunnuksia?
Minusta se ei ole kohtuullista, vaan täysin tarpeetonta koska työt ovat sujuneet loistavasti ilman mitään toimistolle pakottamisiakin. Eikä pelkästään omalta kohdaltani vaan ylipäätään koko puljulla on mennyt erinomaisesti täydestä etätyövapaudesta huolimatta (vai sen ansiosta?). Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat olleet tilanteeseen erittäin tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tarpeeksi monilla turhilla käsienheiluttelijoilla ja HR-kanoilla on ollut toimistolla liian yksinäistä kun ei ole ollut tarpeeksi ihmisiä keidän töitä häiritä, joten tällainen on nyt päätetty jyrätä vastalauseista huolimatta läpi.
Toki kuusi kertaa kuussa ei ole vielä paljon ja aikaisemminkin yritin suunnilleen kerran viikossa käydä pyörähtämässä toimistolla suosituksen mukaisesti (toki käytännössä ehkä 2-3 kertaa kuussa tuli käytyä, aina ei sitäkään jos piti oikeasti saada töitä tehtyä). Määrällisesti toimistopäiviä ei siis ole tullut paljon lisää, mutta aiemmin tuota ei mitenkään valvottu tai pakotettu, joten siinä mielessä jatkossa kuvio on hyvin erilainen. Kuten viestissä jo maintsinkin, niin vaimon epäsäännöllisten työaikojen takia jo tuokin määrä hankaloittaa kuitenkin meidän perheen arkea ihan jonkin verran ja luo vaan ylimääräisen kerroksen täysin tarpeetonta välppäystä ja säätöä. Puhumattakaan siitä, että se tulee pelkästään haittaamaan niiden varsinaisten työtehtävien suorittamista, koska en minä ainakaan pysty kunnolla vaikka jotain koodia naputtamaan jos/kun ympärillä on hirveä avokonttorin älämölö ja muutenkin pitää paljon paskemmilla vehkeillä vääntää kuin himassa.
Ennen kaikkea vituttaa vaan tämän muutoksen totaalinen tarpeettomuus. Nyt kun on kerran nähnyt miten paljon parempaa elämänlaatu voi olla, kun ei tarvitsekaan käyttää pariasataa tuntia vuodessa toimistolle raahautumiseen, niin vituttaahan se kun väkisellä yritetään saada pullon henki takaisin ansaan ja matkustaa ajassa taaksepäin vitusti ankeampiin aikoihin.
Vaihda työpaikkaa älä paru täällä netissä.Minusta se ei ole kohtuullista, vaan täysin tarpeetonta koska työt ovat sujuneet loistavasti ilman mitään toimistolle pakottamisiakin. Eikä pelkästään omalta kohdaltani vaan ylipäätään koko puljulla on mennyt erinomaisesti täydestä etätyövapaudesta huolimatta (vai sen ansiosta?). Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat olleet tilanteeseen erittäin tyytyväisiä, mutta ilmeisesti tarpeeksi monilla turhilla käsienheiluttelijoilla ja HR-kanoilla on ollut toimistolla liian yksinäistä kun ei ole ollut tarpeeksi ihmisiä keidän töitä häiritä, joten tällainen on nyt päätetty jyrätä vastalauseista huolimatta läpi.
Toki kuusi kertaa kuussa ei ole vielä paljon ja aikaisemminkin yritin suunnilleen kerran viikossa käydä pyörähtämässä toimistolla suosituksen mukaisesti (toki käytännössä ehkä 2-3 kertaa kuussa tuli käytyä, aina ei sitäkään jos piti oikeasti saada töitä tehtyä). Määrällisesti toimistopäiviä ei siis ole tullut paljon lisää, mutta aiemmin tuota ei mitenkään valvottu tai pakotettu, joten siinä mielessä jatkossa kuvio on hyvin erilainen. Kuten viestissä jo maintsinkin, niin vaimon epäsäännöllisten työaikojen takia jo tuokin määrä hankaloittaa kuitenkin meidän perheen arkea ihan jonkin verran ja luo vaan ylimääräisen kerroksen täysin tarpeetonta välppäystä ja säätöä. Puhumattakaan siitä, että se tulee pelkästään haittaamaan niiden varsinaisten työtehtävien suorittamista, koska en minä ainakaan pysty kunnolla vaikka jotain koodia naputtamaan jos/kun ympärillä on hirveä avokonttorin älämölö ja muutenkin pitää paljon paskemmilla vehkeillä vääntää kuin himassa.
Ennen kaikkea vituttaa vaan tämän muutoksen totaalinen tarpeettomuus. Nyt kun on kerran nähnyt miten paljon parempaa elämänlaatu voi olla, kun ei tarvitsekaan käyttää pariasataa tuntia vuodessa toimistolle raahautumiseen, niin vituttaahan se kun väkisellä yritetään saada pullon henki takaisin ansaan ja matkustaa ajassa taaksepäin vitusti ankeampiin aikoihin.
Vaihda työpaikkaa älä paru täällä netissä.
Joo. Mikäli Suomen taloudellisen tilanteen huonoa jamaa selittää työn huono tuottavuus, niin se ei varmaan parane, jos etätyöläinen sitoo hiiren kiinni kissan häntään ja katsoo itse sohvalla Netflixiä.Tiedän, että kieliposkella kirjoitettu, mutta on se nyt perkele jos tämä on joissain yrityksissä ongelma. Nyt ihan oikeasti sitä ajankäyttöä niihin töihin.
Nöyrimmät anteeksipyyntöni, että loputtomassa julkeudessani kehtasin keskustella keskustelupalstalla aika monelle tällä hetkellä ajankohtaisesta työelämään liittyvästä aiheesta työelämää käsitelevässä ketjussa. Lupaan ja vannon, että tämä ei tule toistumaan, teidän ylhäisyytenne!
PS. netissä "parkuminen" ja työpaikan vaihto eivät ole millään tasolla toisensa poissulkevia asioita.![]()
Mites muuten vastuukysymykset etätöissä. Pitääkö työnantajan vastata, että ergonomia täyttyy (sähköpöydät), mites jos telot jalkasi matkalla keittiiöön kun liukastut työajalla? Ilmanvaihto, lämpötilat?Etätöiden tekemisessä yksi melkoisen vähälle keskustelulla jäänyt puoli on se, miten kustannusten jako eroaa etätyö vs. lähityö työntekijän ja työnantajan välillä. Työmatkoihin kuluva raha ja aika on tietysti yksittäiselle työntekijälle selkeimmin näkyvä komponentti. Jos säästää päivässä vaikka tunnin vapaa-aikaansa työmatkoista ja lisäksi esim. aamulla kaikki muut valmistelut ennen työpaikalle lähtöä, tulee tästä helposti pari tuntia lisää omaa aikaa. Tällä on sekä rahallinen että henkinen arvo. Lisänä vielä matkustamisen kustannus, joka voi olla omaa autoa käytettäessä useita tuhansia vuodessa.
Toisaalta etätyössä työntekijälle tulee kustannuksia, jotka ovat itsestäänselvästi lähityössä kuuluneet työnantajan maksettavaksi. Erilaiset työvälineet ovat selkein, mutta lopulta pieni kustannuserä. Parilla tonnilla kalustaa helposti ergonomisen työpisteen, eikä kalusteita tarvitse uusia usein, joten kustannus vuodelle on pienehkö.
Isompi kustannus, jota moni ei välttämättä sellaiseksi edes miellä, on kuitenkin työpisteen vaatima tila. Tämä ei välttämättä ole minkäänlainen näkyvä ongelma, jos on iso asunto tai talo, jossa joku huone on pienellä muutokselle varattavissa etätyökäyttöön. Monessa perheessä toki niitä etätyöhuoneita tarvitaankin kaksi. Tästä tulee merkittävä rahallinenkin ongelma, jos asuu isommassa kaupungissa pienessä asunnossa. Jos joutuu vaihtamaan asuntoa etätyöpisteen hankkimiseksi, tai vaikka muuttamisessa huomioimaan etätyön vaatiman tilan, saattavat paikasta riippuen ne vaadittavat lisäneliöt ja 1-2 lisähuonetta maksaa jopa pitkästi kuusinumeroisen summan. Eivätkä ne "toimistoneliöt" omakotitalossakaan ilmaisia ole, vaikka kustannus on murto-osa verrattuna tiheästi rakennettuun kaupunkialueeseen. Tässä suorana vertailukohtana on se, että lähityössä ne neliöt maksaa automaattisesti työnantaja, etätyössä taas tälle ei ole minkäänlaista kompensaatiota työntekijän suuntaan.
Oman kokemuksen mukaan (toimipisteet Helsingissä) tämä tekee selkeän jakolinjan myös halukkuudessa etätöihin. Kehyskunnissa isoissa omakotitaloissa asuvat tekevät mielellään täyttä etätyötä, koska siellä omassa tuvassa on helppo löytää rauhallinen etätyöpiste, ja toimistolle matkustamiseen saattaisi helposti mennä ainakin pari tuntia päivästä. Toimiston lähellä asuvatkin taas saattavat tehdä etätöitä, mutta usein nämä ihmiset myös näkyvät siellä toimistolla. Mikä ei ole ihme, jos koti on kaupunkikaksio ja etätyöpiste on makkarin nurkassa tai pahimmillaan ruokapöydän ääressä.
Johtuen näistä työntekijöiden hyvin erilaisista tilanteista ja intresseistä, tähän lienee vaikea löytää mitään yleispätevää ratkaisua. Jos työnantajilta aletaan edellyttää rahallista kompensaatiota kotitoimiston kustannuksista, voidaan toisaalta hyvin kysyä pitäisikö etänä työskentelevän sitten kompensoida esim. pienemmällä palkalla työmatkakulujen säästymistä. En todellisuudessa odota, että tämä asia nousee edes mihinkään yleiseen keskusteluun, mutta etätyötä tekevänä tämäkin puoli on mielestäni hyvä pitää mielessä.
Mites muuten vastuukysymykset etätöissä. Pitääkö työnantajan vastata, että ergonomia täyttyy (sähköpöydät), mites jos telot jalkasi matkalla keittiiöön kun liukastut työajalla? Ilmanvaihto, lämpötilat?
Ei varmaan jos annetaan mahdollisuus etätöihin, mutta ei sinne pakoteta (koska työnantaja mahdollistaa tämän työpaikalla) Pohdein jos vaikka 100% etätyö sopparissa niin jääkö nämä asiat työnantajan vastuulle?
Olen aina miettinyt, että kuka tätä seuraa ja miksi? Ensinäkin, eikö näillä palluroiden seuraajille ole itsellä töitä tehtävänä jos on aikaa/mielenkiintoa seurata pallojen värejä. Toiseksi, miksi tätä seurataan? Eikö se ole ihan sama minkä värinen pallo sulla on jossain tietokoneen ohjelmassa jos teet työsi? Vaikka pallo ei olisi vihreänä kolmeen viikkoon, mutta teet työsi, niin eikö se nyt ole ihan sama?
Ja tämä on ongelma mistä syystä? Eikö näihin henkilöihin sitten saa yhteyttä siellä teamssissa tai matkapuhelimella?Oon huomannu omassa työyhteisössä että jotkut on vaan ikuisesti "away" tilassa vaikka olisivat paikallakin. Tosin ovat varmasti laittaneet sen siksi ettei teamsissa häirittäisiin niin paljoa ja "do not distrub" 24/7 on ehkä vähän liian radikaali.
Ja tämä on ongelma mistä syystä? Eikö näihin henkilöihin sitten saa yhteyttä siellä teamssissa tai matkapuhelimella?
Taitaa tuo tavoitettavuus tarkoittaa, että saadaan kiinni niillä hyväksytyillä viestintävälineillä. Aika piittamattomuutta jos ei viitsi vastata muille/omaan napaan tuijottamista. Toki näitäkin sankareita tullut nähtyä kun oli niin tärkeitä ukkoja firmalle, että ihan sai vapaat kädet touhuta. Yhteistyö ja asioiden jakaminen näille oli kyllä pyöreä nolla.Mulla oli yks työkaveri joka piti Teamsia jatkuvasti offline tilassa. Johtuen just siitä että kaikenlaisia kyselyitä muuten kasaantui vastaamattomaksi chattiin.
Erinomaisen pätevä tyyppi mutta vähän oli foliohattu kireällä muutenkin.
Sai sitten palautetta johdolta asian puitteissa ja lähti seuraavien YT:iden myötä. Palkattiin sitten takaisin puolen vuoden sisällä ja sai pitää jatkossakin statuksensa offline. Siellä se näyttää edelleenkin olevan hommissa, täytyykin soitella ja kysyä että mennäänkö edelleen samaan malliin.
Viimeksi maanantaina oli näin itsellä, ja juurikin tuosta syystä. Ei tosin kukaan ole valittanut tuosta koskaan.Mulla oli yks työkaveri joka piti Teamsia jatkuvasti offline tilassa. Johtuen just siitä että kaikenlaisia kyselyitä muuten kasaantui vastaamattomaksi chattiin.
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.Sitten minä, joka vastasi jos ei nyt per heti, niin mahdollisimman nopeasti aina jokaiseen Teams-viestiin tai sähköpostiin, sain lähteä talosta. Päinvastoin se koettiin johtajia myöten lähinnä taakaksi, että joku laittaa viestiä.
Ja näitä työpaikkoja on Suomi täynnä. Ai mistäkö?
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Itse vastaan kun ehdin, priorisointi olla pitää ja muiden se pitää vain hyväksyä ettei se oma asia välttämättä ole se tärkein.
Tuskin sun, tai jonkun toisen, monotus kiinni vastaus nopeudesta oli.
Tuolla "mahdollisimman nopeasti..." hommalla nyt ei pitäisi olla mitään tekemistä.
Itse vastaan kun ehdin, priorisointi olla pitää ja muiden se pitää vain hyväksyä ettei se oma asia välttämättä ole se tärkein.
Tuskin sun, tai jonkun toisen, monotus kiinni vastaus nopeudesta oli.
Rookie numbers, taitaa kohta 10k lukematonta mennä rikki. 50-100 viestiä kun pukkaa päivässä, niin äkkiä noita kertyy. Olis aivan mahdoton pitää tuota ”todo” listana.Näinhän se menee, että monesti asiantuntijatyössä joutuu lopulta priorisoimaan tekemisensä itse. Johdon suunnasta saattaa tulla kasapäin töitä ja kysyessä prioriteettiä "kyllä nää kaikki on tärkeitä".
Tuo sähköpostin käsittely on yksi mielenkiintoinen juttu kyllä, kun näkee että joillakin on jatkuvasti vaikka inboxissa satoja lukemattomia viestejä. En siis sano että se olisi jotenkin väärin, mutta oma tapa käsitellä meilit on jo pitkään ollut sellainen, että jätän inboxiin vain ne viestit, joiden tiedän aiheuttavan toimenpiteitä lähiaikoina, ts. viestiin kaivataan vastaustani tai liittyy johonkin akuutisti työn alla olevaan. Muuten mulla on siellä muutamia kymmeniä alikansioita jotenkin omaan työhön sopivasti jaoteltuna, ja heittelen inboxista vähemmän tärkeät tai akuutit viestit nopeasti sinne "arkistoon". Eli esimerkiksi johonkin tiettyyn projektiin tai teknologiaan liittyvät jutut omiin lokeroihinsa, osin automaattisesti jos on vaikka jotain järjestelmägeneroituja viestejä, joiden otsikosta löytyy vakioteksti. Useimmiten pikaluen viestit läpi ja teen tämän karkean jaottelun ja viestien siirron ensimmäisenä aamulla, sen jälkeen voi sitten keskittyä päivän muihin hommiin. Kansioista on sitten helpompi myös hakea jälkikäteen jos pitää kaivaa vaikka tiettyyn projektiin liittyvää asiaa.
Esim. edellisen duunin pomolla joskus kun postilaatikkonsa näin, oli inboxissa luokkaa 800 lukematonta viestiä. Suurin osa noista lienee jotain, johon ei ole edes tarve reagoida, joten miksi roikuttaa niitä siellä muistuttamassa itsestään jatkuvasti. Toki jos se ei häiritse niin ei siinä mitään, mutta itse tykkään siitä, että näe inboxin sisällöstä nopealla vilkaisulla mitä hommia juuri sillä hetkellä on menossa eikä kaikkea sekalaista ole siellä sotkemassa näkymää.
Mulla on samanlainen tyyli. Inbox on tietynlainen to do -lista, kaikki viestit luen ainakin pikaisesti läpi nopealla tahdilla. Jos ei aiheuta minulle tekemistä, niin samantien kansioon tai alikansioon (jokaiselle projektille oma, jokaiselle tuotteen ominaisuusryhmälle oma, yleisille työasioille oma jne). Osa Jira-viesteistä menee lukematta Jira-kansioon, osa tulee inboxiin jossa lukemalla aina selviää nopeasti onko tullut joku olennainen kommentti tai päivitys tiketille -> työjonoon, vai onko joku geneerinen ilmoitus -> Jira-kansioon. Sitten kun sähköpostin aiheuttama työ on tehty, niin arkistointi kansioon. Kansioita voi sitten helposti katsoa, kun pitää johonkin juttuun liittyviä asioita tarkastella jälkikäteen.Tuo sähköpostin käsittely on yksi mielenkiintoinen juttu kyllä, kun näkee että joillakin on jatkuvasti vaikka inboxissa satoja lukemattomia viestejä. En siis sano että se olisi jotenkin väärin, mutta oma tapa käsitellä meilit on jo pitkään ollut sellainen, että jätän inboxiin vain ne viestit, joiden tiedän aiheuttavan toimenpiteitä lähiaikoina, ts. viestiin kaivataan vastaustani tai liittyy johonkin akuutisti työn alla olevaan. Muuten mulla on siellä muutamia kymmeniä alikansioita jotenkin omaan työhön sopivasti jaoteltuna, ja heittelen inboxista vähemmän tärkeät tai akuutit viestit nopeasti sinne "arkistoon". Eli esimerkiksi johonkin tiettyyn projektiin tai teknologiaan liittyvät jutut omiin lokeroihinsa, osin automaattisesti jos on vaikka jotain järjestelmägeneroituja viestejä, joiden otsikosta löytyy vakioteksti. Useimmiten pikaluen viestit läpi ja teen tämän karkean jaottelun ja viestien siirron ensimmäisenä aamulla, sen jälkeen voi sitten keskittyä päivän muihin hommiin. Kansioista on sitten helpompi myös hakea jälkikäteen jos pitää kaivaa vaikka tiettyyn projektiin liittyvää asiaa.
Itsellä sellainen 20-30 sähköposteja päivässä. Karkeasti puolet "nice to know" tyyppistä. Merkitsen (flag?) nuo sähköpostit, jotka menee automaattisesti outlookin to do listaan. One Note myös kovassa käytössä ja kaikki tärkeät/palaa myöhemmin ja tarvitsee myöhemmin niin hyvä laittaa kirjaukseen sinne. Saa kätevästi siirrettyä.Mulla on samanlainen tyyli. Inbox on tietynlainen to do -lista, kaikki viestit luen ainakin pikaisesti läpi nopealla tahdilla. Jos ei aiheuta minulle tekemistä, niin samantien kansioon tai alikansioon (jokaiselle projektille oma, jokaiselle tuotteen ominaisuusryhmälle oma, yleisille työasioille oma jne). Osa Jira-viesteistä menee lukematta Jira-kansioon, osa tulee inboxiin jossa lukemalla aina selviää nopeasti onko tullut joku olennainen kommentti tai päivitys tiketille -> työjonoon, vai onko joku geneerinen ilmoitus -> Jira-kansioon. Sitten kun sähköpostin aiheuttama työ on tehty, niin arkistointi kansioon. Kansioita voi sitten helposti katsoa, kun pitää johonkin juttuun liittyviä asioita tarkastella jälkikäteen.
Välillä pääsee kiireessä noita kertymään, sitten pitää vaan tunti käyttää siivoamiseen.
t. 0 lukematonta sähköpostia tai Teams-viestiä* tällä hetkellä, inboxissa 25 sähköpostia
*eri tiimien ryhmäkeskusteluja ei tässä mukana
Ite teen täysin samalla kaavalla, sähköposteja 50-100 päivässä. Itse en neuroottisuudeltani pysty ymmärtää kun jotkut antaa noiden roikkua ja koko outlook on sellaista värishow:ta ja tuhansia lukemattomia.Itsellä sellainen 20-30 sähköposteja päivässä. Karkeasti puolet "nice to know" tyyppistä. Merkitsen (flag?) nuo sähköpostit, jotka menee automaattisesti outlookin to do listaan. One Note myös kovassa käytössä ja kaikki tärkeät/palaa myöhemmin ja tarvitsee myöhemmin niin hyvä laittaa kirjaukseen sinne. Saa kätevästi siirrettyä.
Olen projektipäällikkönä itsekin ollut, ja hyvin samalla tavalla toiminut. Se projektipäällikön tehtävä on joskus käytännössä kasata tietoa eri tahoilta ja yhdistää ne, että saa tehtyä päätöksiä tai päätösehdotuksia.Tässä on selkeästi kahta koulukuntaa. Ymmärrän asiantuntijatyön varsin hyvin, ettei siinä ehdi reagoimaan joka risaukseen.
Itse kun tein projektinhallintaa, niin olin pitkälti riippuvainen toisten vastauksista, linjauksista, toiveista, käskyistä. Mitä ikinä ne sitten olivatkaan. Pitkälti tästä syystä hoidin pallon aina mahdollisimman nopeasti eteenpäin, jotta jokin asia ei jäänyt kiinni siitä, että minä en ollut välittänyt tietoa.
Näin aion toimia jatkossakin - todettakoon että odotan innolla konsultointina tehtävää projektinhallintaa, josta jää ainakin suurimmaksi osaksi pois kaiken maailman politikointi ja muu turha huttu. Tai näin ainakin kuvittelen tässä kohtaa.
Luulen, että joillain päättäjillä on myös tämä "sunk cost fallacy" yhtenä argumenttina. Eli kun nähdään, että tilavuokraan menevät rahat valuvat kankkulan kaivoon, niin vaatimalla ihmiset turhaan paikalle, tuntuu siltä että rahaa menee hukkaan vähemmän.Onko näissä takaisin toimistolle muutosta ajavissa firmoissa ollut 100% työntekijöille mitoitetut tilat tyhjäkäytöllä?
Käsittääkseni meillä olisi tilat kaikille, koska uusittiin vuokrasopparit juuri ennen koronaa. Mitään toimistolle pakottamista ei tosin ole tiedossa, ja luulen että heti kun sopparit päättyvät niin tehdään uudet ja käytössä olevia tiloja vähennetään todella paljon.Meidän työpaikalla toimisto on mitoitettu about 60% väestä, joten mitään laajempaa lähityöpakkoa ei voi yhtäkkiä järjestää. Tiimipäivätkin pitää osastojen kesken sopia niin ettei saman kerroksen väki ole samaan aikaan paikalla.
Onko näissä takaisin toimistolle muutosta ajavissa firmoissa ollut 100% työntekijöille mitoitetut tilat tyhjäkäytöllä?
Riippuu työnkuvasta ja firmasta / asiakkaista. Yleensä tuossa on taustalla tietoturvapolitiikka, omalla työuralla käytännössä kaikki työpaikat on olleet sellaisia että supotus tehdään kaikille työntekijöille ja ulkomailla tehtävä etätyö kielletty, ja ymmärrän kyllä että miksi näin.Mitäs mieltä kun etätöitä ei saa tehdä ulkomailla?
Mitäs mieltä kun etätöitä ei saa tehdä ulkomailla?
Lisäksi työnantajasta saattaa tulla verovelvollinen ko. maassa, velvoitettu perustamaan paikallinen haarakonttori maahan jne. Eli paljon muutakin on taustalla kuin halu tai haluttomuus.Etätyö ulkomailla mutkistaa asioita monellakin tapaa työnantajan perspektiivistä, ellei kyseessä ole iso monikansallinen yhtiö, jolla on toimintaa kaikkialla ja sitä kautta laki yms. kuviot selvillä. Työnantaja joutuisi selvittämään kyseisen maan työntekoon ja verotukseen liittyvän lainsäädännön ja mahdollisesti noudattamaan kyseisiä sääntöjä sinun kohdallasi siellä ollessasi. Jos käsittelet GDPR:n alaista tietoa tai esim. ylläpidät järjestelmiä, missä sellaista on, on riski GDPR-säännösten rikkomisesta. Riippuu tietenkin osittain työn laadusta mitä mahdollisia ongelmia voi syntyä.
Oma työnantajani on iso monikansallinen yhtiö, ja yhtenä työsuhde-etuna on mahdollisuus halutessaan mennä joksikin aikaa toiseen maahan etätöihin, mutta siinäkin on tietyt pelisäännöt, kaikki maat eivät ole mahdollisia ja asia pitää hyväksyttää esimiehellä ja HR:llä jne.