Työelämäkeskustelu

Tuossa joskus kesällä kirjottelin mahdollisesta siirrosta autonomiseen työaikaan, eli työaikalain ulkopuolelle siirrosta ja kyllä, näin siinä nyt tulee käymään. Loppukuusta palaveri aiheesta, että minkälainen läpyskä liitetään nykyisen työsopparin kylkeen aiheesta.
Mitkä tässä nyt olisi ns. pros 'n cons?
Joku fiksumpi varmaan korjaa mutta, tämän jälkeen saat itse päättää työajat ja määrän. Eli työnantaja ei voi enää velvoittaa työajan aloitus- tai lopetusaikaa. Työantaja ei myöskään saa seurata työaikaasi.

Ymmärrän sen siis niin, että teet sitten päivässä 10min tai 12h töitä niin kummatkin on ok, eikä siitä voi olla kenellekään mitään sanottavaa. Voit myös tehdä töitä kotona tai Siperiassa.

Mitään ylityö yms korvauksia et enää saa.

Tämä on tämmöistä puoli mutua.

Joku fiksumpi varmaan korjaa mutta, tämän jälkeen saat itse päättää työajat ja määrän. Eli työnantaja ei voi enää velvoittaa työajan aloitus- tai lopetusaikaa. Työantaja ei myöskään saa seurata työaikaasi.

Ymmärrän sen siis niin, että teet sitten päivässä 10min tai 12h töitä niin kummatkin on ok, eikä siitä voi olla kenellekään mitään sanottavaa. Voit myös tehdä töitä kotona tai Siperiassa.

Mitään ylityö yms korvauksia et enää saa.

Tämä on tämmöistä puoli mutua.
Ylitöitä meillä ei ole ollut muutenkaan ikinä, eikä tule, joten se on sinällään ihan sama.

Itse vastaan armeijakysymykseen silloin kun sitä joskus satunnaisesti esiintyy totuudenmukaisesti: "Sain sieltä hullun paperit. Olin kapinallinen nuori."

Olen tullut palkatuksi tästä vastauksesta huolimatta. Keskustelu armeija-aiiheesta loppuu aina siihen. :)

Muokattu perustelemalla paremmin miksi olen kyseistä mieltä.
Ihan käypä kommentti muokkauksen jälkeen. Ihan totta on, että haastatteluissa väsymys tai turhautuminen yleensä näkyy ulosannista. Yleensä myös liian feikattu ja pirteä näkyy niin sitä pyrkii olemaan oma itsensä mahd edustavana. Itse en ole kokenut kuin muutamam haastiksen, jossa en tullut valituksi, mutta onneksi erivuosina. Jos noita putkeen tulisi saman vuoden aikana niin turhautuminen varmasti lisääntyisi.

Mitä tulee tuohon armeijapuoleen niin varmaan siinä kakskymppisenä jokin haastattelija pitäisi merkityksellisenä. Sitten taas kun yli 30v päässyt niin en näe minkäänlaista korrelaatiota armeijan käyneellä tai käymättä jättämisellä ellei sitten ole täysin siihen alaan tähtäävä pesti. Naurahtaisin kysymykselle nyt.

Tuossa joskus kesällä kirjottelin mahdollisesta siirrosta autonomiseen työaikaan, eli työaikalain ulkopuolelle siirrosta ja kyllä, näin siinä nyt tulee käymään. Loppukuusta palaveri aiheesta, että minkälainen läpyskä liitetään nykyisen työsopparin kylkeen aiheesta.
Mitkä tässä nyt olisi ns. pros 'n cons?
En nyt jaksa etsiä vanhaa viestiä, mutta oletan aloitteen lähteneen työnantajalta?

Ihan ensalkuun varmaan kannattaa miettiä heidän motiiveja, en meinaan heti muista vastaavaa (jostain Director tasolta se lienee standardi, mutta koska se on standardi ei välttämättä ole mitään erillistä ajuria).

Onko siis niin, että työnantaja kaipaisi jotain joustoa jonka vanha sopimus estää? Päivystystä?

Yleensä myös liian feikattu ja pirteä näkyy niin sitä pyrkii olemaan oma itsensä mahd edustavana.
Tämähän se, yhden (etänä pidetyn) haastattelun tosin kävin hakijana karmeassa flunssassa ja pää aivan jumissa. Litkin tee-finrexin-hunaja-sekasotkua valtavasta mukista, niistelin vähän väliä ja puhuin mitä sattuu. Työtarjous tuli sähköpostiin samana iltana. :D

En nyt jaksa etsiä vanhaa viestiä, mutta oletan aloitteen lähteneen työnantajalta?

Ihan ensalkuun varmaan kannattaa miettiä heidän motiiveja, en meinaan heti muista vastaavaa (jostain Director tasolta se lienee standardi, mutta koska se on standardi ei välttämättä ole mitään erillistä ajuria).

Onko siis niin, että työnantaja kaipaisi jotain joustoa jonka vanha sopimus estää? Päivystystä?
Saako mitään päivystystä enää laittaa kun työnantaja ei saa määrätä työaikaa? Voin olla 100% väärässä, mutta käsittääkseni työnantaja ei voi enää tuon jälkeen olemaan tiettynä aikana töissä?

Ei mitään päivystystä tms. Lähinnä työajanseuranta se pää motivaattori tähän taitaa olla. Meillä esimiehen todella vaikea todentaa tehtyjä tunteja. Meille myös annettiin konseernin puolelta mahdollisuus päättä halutaanko työajanseuranta vai tämä työaika autonomia. Meidän porukalla se oli yksimielinen valinta autonomian puolesta, kukaan ei halunnut alkaa kulkemaan kello kaulassa. Konsernilla muita vastaavassa tilanteessa olevia yksiköitä joitakin muitakin ja ilmeisesti sieltä tullut samanlainen signaali, koska nyt se sitten on tulossa.
Konsernilta tämä kysymys tuli siksi, että verottaja vaatii sitä seurantaa ellei siis ole työaika autonomiaa.

Kuullostaa erikoiselta, oikeastaan kaikkialla missä olen ollut viimeiset 20 vuotta on työajanseuranta tarkoittanut ”älä tee mitään niin kirjaantuu normaalit tunnit”.

Edellisellä työpaikalla muutettiin hetkeksi, ja palattiin takas kun tajuttiin että tunteja kirjatessa niitä tulee enemmän.

Mut kai nämä ovat sitten tulkinnanvaraisia HR’n näkökannasta.

Saako mitään päivystystä enää laittaa kun työnantaja ei saa määrätä työaikaa? Voin olla 100% väärässä, mutta käsittääkseni työnantaja ei voi enää tuon jälkeen olemaan tiettynä aikana töissä?
Kai se voi kuitenkin vaatia tekemään työsopimuksessa määritellyt tehtävät? En usko että tuo muuttaa asiaa mitenkään.

Toki toisessa viestissä jo avataan asiaa. Erikoista, mut ei välttämättä kuullosta siltä että taustalla olisi mitään nerokkaan pahiksen ovelaa suunnitelmaa. 😬

Kai se voi kuitenkin vaatia tekemään työsopimuksessa määritellyt tehtävät? En usko että tuo muuttaa asiaa mitenkään.

Toki toisessa viestissä jo avataan asiaa. Erikoista, mut ei välttämättä kuullosta siltä että taustalla olisi mitään nerokkaan pahiksen ovelaa suunnitelmaa. 😬
Joo kai voi, muttei käsittääkseni voi määrätä milloin työ on tarkalleen tehtävä, eli jos pitää päivystää 17-23 niin silloin se ei enää ole autonomiaa. Lainaus jonkun liiton sivuilta:
”Jos työnantaja määrää työntekijän työsuoritusten tekemisen aikataulusta ja siten tämän työajan käytöstä, työntekijällä ei ole työaika-autonomiaa.”

Ihan mielenkiintoinen himmeli, en tiedä pääseekö tuossa työnantaja kauheasti kusettamaan jos itse pitää myös kiinni pelisäännöistä? Eli työnantajan on turha tuon jälkeen vaatia tulemaan konttorille perjantaisin klo 8, tai päivystämään joka toinen viikko 22-6. Tai siis näin minä sen ymmärsin, voin toki olla täysin väärässä.

Joo kai voi, muttei käsittääkseni voi määrätä milloin työ on tarkalleen tehtävä, eli jos pitää päivystää 17-23 niin silloin se ei enää ole autonomiaa. Lainaus jonkun liiton sivuilta:
”Jos työnantaja määrää työntekijän työsuoritusten tekemisen aikataulusta ja siten tämän työajan käytöstä, työntekijällä ei ole työaika-autonomiaa.”

Ihan mielenkiintoinen himmeli, en tiedä pääseekö tuossa työnantaja kauheasti kusettamaan jos itse pitää myös kiinni pelisäännöistä? Eli työnantajan on turha tuon jälkeen vaatia tulemaan konttorille perjantaisin klo 8, tai päivystämään joka toinen viikko 22-6. Tai siis näin minä sen ymmärsin, voin toki olla täysin väärässä.
Juu, en itse ainakaan näe miten tällä työnantaja saisi venkoiltua. Meidän yksiköllä ei edes ole toimistoa, vaan kaikki työskentelee kotoa/tien päältä. Itse pääasiassa kotona, koska eri rooli kun noilla myyjillä.
Aika autonominen tämä on ollut jo nykyiselläänkin. Ketään ei kiinnosta olenko päivällä kaupoilla muutaman tunnin tms. Puhelimella saavutettavissa kuitenkin aina, ja asiakkaita pystyn auttamaan niinkin enkä aina tarvi tietokonetta nenän eteen töitä tehdäkseni.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom