Lomautuksen aluksi tulevat vielä omavastuu- eli karenssipäivät, viisi arkipäivää, joilta ei makseta päivärahaa. Päivärahalaskuri löytyy osoitteesta www.tyj.fi
Päivärahalaskuri
Päivärahalaskuri
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse olin joskus kauan aikaa sitten lomautettuna 50% työajasta noin 2kk ajan. Totesin sen jälkeen, että joko takaisin töihin tai lomauttakaa 1kk kerrallaan ”kokoaikaisesti”, ottivat töihin.Lomautustapaan vaikuttaa paljon meneekö kokonaan lappu luukulle hetkeks vai esim lounarafla, josssa koronan vuoksi vain 50% kävijöitä, jolloin puolet lomautettuna kerrallaan muutaman viikon pätkissä.
Maalaa aikeidesi päälle jalo ele ja nauti sankarin maineesta.Miten yleensä pomot reagoivat tällaiseen ehdotukseen, saako siitä ikuisen luuserin leiman otsaansa?
Itsellä ei ole kokemusta noin pitkistä reissuista, mutta vuosien takaa löytyy reissuja viikosta about kahteen kuukauteen. Jos ei ole perhettä (lapsia) ja vähänkään kiinnostaa reissata niin suosittelen ehdottomasti.Mitäs kokemuksia tekkiläisillä on ulkomaan komennuksista?
Itse ajattelin (ehkä) vaihtaa firmaa suuresta ulkomaisesta pörssiyhtiöstä pieneen, noin 200 henkilön kotimaiseen puljuun joka tekee projektihommia isoille toimijoille ympäri maailmaa. Itsellä ei kokemusta 6kk - 2 vuoden komennuksista maailmalla. Palkka ja edut nousevat, mutta isoja uhkia en oikein löydä vaikka kuinka yritän. Tykkään matkustella ja olla tekemisissä uusien ihmisten kanssa, varsinkin ulkomailla.
Itse olin joskus kauan aikaa sitten lomautettuna 50% työajasta noin 2kk ajan. Totesin sen jälkeen, että joko takaisin töihin tai lomauttakaa 1kk kerrallaan ”kokoaikaisesti”, ottivat töihin.
Tuossa tuli rahallisesti takkiin aika reippaasti kun kuukauden aikana tehdyt työtunnit vähensivät työttömyyskorvausta 50%, eli jokainen tienattu euro vähensi korvausta 50cnt.
Eli jos on mahdollisuus vaikuttaa niin ei ikinä muita kuin kokonaisia kuukausia.
Eikö noissa lyhyissä pätkissä tule jotain karenssi ongelmaa tms? Eli eniten rahaa saa jos lomautus ei ala kuin kerran?Ei kai kukaan ole niiiiiiin idiootti, että ei ole liittynyt edes YTKn kassaan?
50% työajalla mä saisin YTK:lta ~1000€/kk (netto) + ~1200€ (netto) palkkaa vielä päälle.
Paras tilanne oli parisen vuotta sitten. Olin ~75% lomautettu 3kk. Terveiset lähettelin Floridasta ja Dubaista. Mikäs siinä kun lapaan tuli viikon (etä)töillä >2000€/kk
Eikö noissa lyhyissä pätkissä tule jotain karenssi ongelmaa tms? Eli eniten rahaa saa jos lomautus ei ala kuin kerran?
Itse olin 2009 lomautettuna jonkun aikaa. Kerralla oli putkessa kaikki lomautukset, olisiko ollut pari kuukautta. Oikeasti sitten pidin vapaata ihan muulloin, ja kävin matkoilla ym. (Jos tämä on rikos niin kai tämäkin on vanhentunut kun mennyt jo reilusti 10v)
Mikä mahtaa jossain tehtaalla olla kesäduunarin liksa ma-pe 3 vuorotyöllä? Saako 13euroa ja lisät päälle?
Itse ainakin otin takkiin kuten yllä mainitsisin ja kuuluin kyllä kassaan.Ei tule, tai ainakaan mulle ei tullut. Tai no se eka viikko taitaa mennä omaan piikkiin, mutta lomautettuna saa kyllä tehdä töitä.
Tuossa joku ~5v sitten sanoin itteni irti. TJ hyvä kaveri, niin tehtiin diili että hän lomauttaa minut (ei oltu palkkaamassa ketään taloon). Nostin 400pv liiton rahaa + nostin ~3kk välein sisälle tehtyjä tunteja/pekkasia/lomia, niin ei joutunut edes työkkärin kanssa pahemmin asioimaan
Edit: Silloin taisi olla, että jos lomautus kestää alle 90pv. Niin ei tarvinnut alkaa tekemään mitään työllistymissuunnitelmaa tjsp. En tiedä mikä nykyään on tilanne.
Mutta 70000 tons of metal on hyvä ristely. Ei maksanu kokonaisuudessaan ko ~6000€
Edit2: Niin kun alle 90pv, ja teki/nosti palkkaa 3kk välein. Niin se aina nollaantui.
Mitäs kokemuksia tekkiläisillä on ulkomaan komennuksista?
Itse ajattelin (ehkä) vaihtaa firmaa suuresta ulkomaisesta pörssiyhtiöstä pieneen, noin 200 henkilön kotimaiseen puljuun joka tekee projektihommia isoille toimijoille ympäri maailmaa. Itsellä ei kokemusta 6kk - 2 vuoden komennuksista maailmalla. Palkka ja edut nousevat, mutta isoja uhkia en oikein löydä vaikka kuinka yritän. Tykkään matkustella ja olla tekemisissä uusien ihmisten kanssa, varsinkin ulkomailla.
Itsellä rekryprosessit kestänyt 2-3kk keskimäärin n kolmella haastattelulla. Koko prosessi siis siitä kun haet paikkaan siihen kun on nimi paperissa. Ei ole kokemusta missä hommat paketissa alle kuukaudessa ellei ole joku kävele sisään ja saa paikka tyyppinen tapaus.
Monissa hakemuksissa lukee että haastattelenme jo hakuaikana eli jos kiinnostava paikka löytyy niin kannattaa ehdottomasti hakea heti. Haet useampaan samanaikaisesti jos vaikka toinen paikka aukeaa kesken meneillä olevan haastatteluprosessin.
Itse olin joskus kauan aikaa sitten lomautettuna 50% työajasta noin 2kk ajan. Totesin sen jälkeen, että joko takaisin töihin tai lomauttakaa 1kk kerrallaan ”kokoaikaisesti”, ottivat töihin.
Tuossa tuli rahallisesti takkiin aika reippaasti kun kuukauden aikana tehdyt työtunnit vähensivät työttömyyskorvausta 50%, eli jokainen tienattu euro vähensi korvausta 50cnt.
Eli jos on mahdollisuus vaikuttaa niin ei ikinä muita kuin kokonaisia kuukausia.
Tässä mun ajatuksia isoimmista uhista (järjestyksessä yleisimmästä alkaen):
- Ei sopeudu paikalliseen työelämään ja tulee burnout. Vaikka olisi kotimaisessa firmassa töissä niin kyllä se paikallinen työkulttuuri puskee läpi paikallisten kollegoiden kautta ja asiakasrajapinnasta.
- Ei sopeudu paikalliseen elämään, joka alkaa heijastua vaikeuksina työpaikalla ja tulee burnout. Arki tulee vastaan ja joka maassa on omat ongelmat, yllättävän moni ei lopulta sopeudu eksoottisiin ruokavalioihin vaikka lomareissun ajan vielä menisi. Kielimuurikin voi ajanmyötä alkaa turhauttamaan.
- Jompikumpi yllämainituista johtaa ongelmiin alkoholinkäytön kanssa.
- Mukana muuttaa perhe, joka ei sopeudu ja sitten alkaa ylläolevat ongelmat.
Burnoutilla tarkoitan siis yleisesti sitä että stressi karkaa hallinnasta.
Ei ole tarkoitus pelotella, valtaosalla komennukset menee hyvin.
Kiikarissa olisi eräs tietty (iso) firma johon kiinnostaisi työllistyä. Mitä mieltä olette, kannattaako lähteä etenemään avoimella hakemuksella vai odottaa suosiolla, että firmasta tulee jokin sopiva paikka avoimeen hakuun? Mututuntumalla sanoisin CV:ni olevan sellaisessa kunnossa, että paikan saaminen kumpaakin reittiä pitkin on melko todennäköistä tai vähintäänkin mahdollista.
Järkeilin että avoimella hakemuksella ollaan enemmän työnantajan armoilla, jolloin voi joutua tinkimään palkkatoiveestaan ja tarjottu tehtäväkin voi olla vähän mitä sattuu. Plussana taas avoimessa hakemuksessa on se, että siirtyminen halutun työnantajan palvelukseen voi tapahtua nopeastikin.
Löytyykö joltain io-techiläiseltä kokemusta näistä peräti pöydän toiselta puolelta eli työhakemuksia vastaanottavasta päästä?
Ymmärsinkö oikein eli lentojen myöhästymisistä saadut korvaukset työnantajalle?Ja se ei sitten paljoa lämmitä, että saat jonkun keittolounassetelin tai firma saa jonkun 300€:n hyvityksen lentolippuihin, kun ei koneet jostain syystä liiku tai olet myöhässä.
Ymmärsinkö oikein eli lentojen myöhästymisistä saadut korvaukset työnantajalle?
Itse teen niistä korvaushakemukset omilla tiedoilla ja kuittaan rahat omalle tilille. Tänä vuonnakin varmaan about tonnin verran noista tullut saatua korvauksia.
Joo olen samaa mieltä, että ne on perseestä. Vähän ne satasen kuitenkin vähentää vitutusta.No toi oli esimerkki ja itseasiassa meillä firmakin on noita joskus hakenut, en tiedä ovatko saaneet vai ei, ei kiinnostanut, mutta itte sain korvaukset ja aina palkan matka-ajoilta. Ehkä toi olisi juridisesti mennyt oikein, että ainoastaan firma hakee, koska työaikaa jne, mutta meni noin. Mutta siitä huolimatta, kun noi viivästykset ja matkaongelmat alkaa tökkimään ja kertymään, niin siinä ei paljoa touhutonni lämmitä, kun vietät kentän jakkaralla nuokkuen enemmän aikaa kuin kotona sängyssä.
iemmassa työssäni lapsettomana tuli reissattua se ~100 päivää vuoteen n. 5-6 vuoden ajan eli käytännössä joka viikko jossain päin Eurooppaa, ja sitä ei kyllä ole ikävä vaikka nettona pääsi lähes samoihin nettotuloihin kiitos verottomien päivärahojen jne. ylityökorvausten.
Hyvää kokemusta siitä kyllä sai ja näkemystä maailman menosta, mutta Finnairin penkkejä ja lentokenttäloungen tunnelmia tuli kulutettua sen verran monta tuhatta tuntia "korvauksetta", joten suosittelen nuorempia ehdottomasti kokeilemaan kuinka mukavaa tuo työmatkustaminen on - joillekin se sopii, mutta kokemuksen mukaan suurimmalle osalle ei = työuupuminen jossain kohtaa varmasti.
Luulis etta viikon lomarahoista saisi sen 3+1 vapaata.Mitähän meidän palkanlaskija taas oikein duunailee, vaihdoin viikon lomarahat vapaiksi, sain 3 päivää, käytin niistä kaksi to-pe, nyt väittää että kaikki on käytetty jo koska la lasketaan lomapäiväksi. Palkallista vapaata toi on eikä lomaa
Mielestäni meni oikein. Jos lomaan sisältyy lauantai, se menee. Eli ke-to ois pitänyt pitääMitähän meidän palkanlaskija taas oikein duunailee, vaihdoin viikon lomarahat vapaiksi, sain 3 päivää, käytin niistä kaksi to-pe, nyt väittää että kaikki on käytetty jo koska la lasketaan lomapäiväksi. Palkallista vapaata toi on eikä lomaa
Lauantaisääntö koskee vain vuosilomaa niissä TESissä, joissa lauantai lasketaan arkipäiväksi, joka vähennetään vuosilomasta. Loma(ltapaluu)rahan muuttaminen on palkallista vapaata.Mielestäni meni oikein. Jos lomaan sisältyy lauantai, se menee. Eli ke-to ois pitänyt pitää
Tuossa vähän pohdintaa aiheesta:Lauantaisääntö koskee vain vuosilomaa niissä TESissä, joissa lauantai lasketaan arkipäiväksi, joka vähennetään vuosilomasta. Loma(ltapaluu)rahan muuttaminen on palkallista vapaata.
Eihän se noin mene mitenkään automaattisesti. Ta kai sitä saa sopia mitä vaan, mutta juurihan se tossa mun aiemmassa linkissä oli selitetty, että sopimuksen mukaan mennään. 24 päivän lomarahat vapaana on joko 12 arkipäivää tai 10 työpäivää. Kannattanee sopia 10 työpävää, niin ei mene ihmettelyksi jos haluaa noita pätkiä pitää (ja jos se sopii työnantajalle). 15 päivää sitten on taas mielenkiintoisempi. Eli miten se 3 lisäpäivää sovitaan? Onko 30 päivän lomarahat siis 13 työpäivää? Vai 15 arkipäivää? Toi arkipäivähommahan tossa sotkee.On kyllä niin epäkäytännöllinen järjestelmä että huh huh... oletetaan että viikon loma(ltapaluu)raha on 60x6 = 360e. Äijän tuntipalkka on 15e jolloin kaikkien laskuoppien mukaan 360/15 = 24h eli kolme päivää. Nyt tämähän meni niin että 240e edestä tuli vapaata (2 päivää) ja la oli 120e arvoinen menetys mistä ei jäänyt kuin leveä hymy työnantajalle.
Vielä hienommaksi sopan tekisi se että henkilö ottaa koko loma(ltapaluu)rahan, eli 30 päivää vapaina jotka hän pitäisi kahden päivän putkissa to-pe pitkin vuotta jolloin herralle tulisi yhteensä kymmenen vapaata työpäivää ja hän menettäisi viiden täyden päivän palkan edestä lomarahaa. Onpas sekavaa.
Alan TES sanoo että lomarahan muuttaminen on palkallista vapaata.
Soitat ensikerralla lauantaina ja kysyt onko nyt aikaa hoitaa tama pois alta.Kylläpä ketuttelee taas. 2022 toukokuussa aloitettu ja kesken jäänyt kehityskeskustelu, "jatketaan ensi viikolla", jäi loppuvuonna pitämättä kokonaan. Esimiehellä oli aina liian kiire, kuulemma. Kehityskeskustelun aiheena myös tulokseen ja kehitysaktiivisuuteen perustuva bonus, joka tämän takia jäi nyt viime vuodelta saamatta. Nostin veroprosenttiakin sen vuoksi, että bonarin olisi pitänyt tulla vuoden viimeisessä palkassa.
Eihän se voi noin mennä, että jää bonarit saamatta esimiehen kiireiden takia, etenkin jos olet proaktiivisesti yrittänyt saada tuota kehityskeskustelua jatkettua. Yrittäisin keskustella asiasta vielä lähiesimiehen kanssa, ja jos tältä ei tule vastakaikua, niin yhteys esimiehen esimieheen.Kylläpä ketuttelee taas. 2022 toukokuussa aloitettu ja kesken jäänyt kehityskeskustelu, "jatketaan ensi viikolla", jäi loppuvuonna pitämättä kokonaan. Esimiehellä oli aina liian kiire, kuulemma. Kehityskeskustelun aiheena myös tulokseen ja kehitysaktiivisuuteen perustuva bonus, joka tämän takia jäi nyt viime vuodelta saamatta. Nostin veroprosenttiakin sen vuoksi, että bonarin olisi pitänyt tulla vuoden viimeisessä palkassa.
Noniin, asia eteni. Kiirehän tuolla esimiehellä tosiaan on, sitä en voi kiistää - useampi projekti on ollut kriittinen ja useampi projari on jättänyt yhtäkkiä leikin kesken (ja yksi ei hoida hommiaan), esimies on yrittänyt pitää itse nippua kasassa ja suhaa toimipisteiden välillä jatkuvasti. Toki tuo yli puoli vuotta lykkäystä on jo liikaa silti. Nyt kuitenkin parin päivän päähän saatiin keskusteluaika lukkoon, pahoitteli itsekin tuota.
Enemmänkin kuulostaa siltä, että yritti pelata "unohdin tämän, sori siitä" -kortin. Kehityskeskusteluun se tunti tai pari on niin lyhyt aika, että se löytyy ihan jokikiseltä esimieheltä hänen niin halutessaan. Varsinkin jos se "suhaa jatkuvasti", niin ainakin työmatkan voi käyttää siihen jos ei muka ollenkaan pysty muutoin. Itselleni tuollainen käytös esimiestasolla on jotenkin aika red flagi.
80k€/a raja meni rikki ensimmäistä kertaa tänä vuonna kiitos parempien bonusten viime vuodelta. Käteen jäävä rahamäärä lisääntyy kyllä ainoastaan marginaalisesti kiitos progressiivisen verotuksen. 37,5h/vko. - ei ylitöitä (jos satunnaisia sähköpostiin / puhelimiin vastaamisia toimistoajan ulkopuolella ei lasketa). Ei työmatkoja Suomen ulkopuolella, ensi vuonna muutama matka suunnitteilla.
AMK-insinööri koulutuksena, työkokemusta ~10 vuotta valmistumisen jälkeen. Kaksi suoraa alaista (1 Suomessa ja 1 Ruotsissa) joilla allaan yht. ~15 hlö. FMCG-ala, titteli Head of Supply Chain.
Ei millään pahalla mutta tuolla koulutuksella (ellei jotain hyvin erikoista ole sivussa opeteltu) jos jäät työttömäksi niin voit -40k laskea sitten palkkaan.
Oliko tähän jotain perusteluja? Kiinnostaa siis siitäkin syystä, että itse valmistun vuoden päästä insinööriksi ja aloituspalkka tulevassa yrityksessä on jo sovittu kirjallisesti ja on n. 47000€/vuosi.Ei millään pahalla mutta tuolla koulutuksella (ellei jotain hyvin erikoista ole sivussa opeteltu) jos jäät työttömäksi niin voit -40k laskea sitten palkkaan.
Itse ihmettelen, että mistä tälläinen " Ei millään pahalla mutta tuolla koulutuksella (ellei jotain hyvin erikoista ole sivussa opeteltu) jos jäät työttömäksi niin voit -40k laskea sitten palkkaan. "-heitto juontaa juurensa? Aletaanko täällä perkaamaan kaikkien "ylisuuret" tulotasot koulutukseen nähden?
Miten perustelet tätä?Ei millään pahalla mutta tuolla koulutuksella (ellei jotain hyvin erikoista ole sivussa opeteltu) jos jäät työttömäksi niin voit -40k laskea sitten palkkaan.