Tää on ihan mitä kukakin pitää normi työmatkana, kait toi PK seudulla on ihan arkea. Itselle ehdoton EI todellakaan. 12,5h viikossa bussissa ns hukattua aikaa tai pidän itse aikana, jolloin voisi tehdä vaikka ruuan, käydä kaupassa, tyhjentää tiskari, laittaa pyykit yms. Voihan bussissa hyödyllistäkin tehdä (opiskelu), tai sitten ihan vaan nukkua mutta itse puutuisin ekan viikon jälkeen.Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta, mutta kai tämä on alasidonnaistakin. Eihän se esimiehen työ aina raskasta ole, jos esim. hommat pyörii itseohjautuvasti ja riittää, että on lähinnä paikalla.
Oma kysymys:
Käytännössä koko aikuisikäni olen tehnyt pitkää päivää vuorotyössä. Nykytilanteessa oikeastaan vapaita on reilusti enemmän kuin työpäiviä. Työmatkan osuus tässä skenaariossa näyttelee pienempää roolia, kun käy töissä harvemmin. Lisäksi palkka on melko hyvä vuorotyön ansiosta. Kääntöpuolena vapaapäivisin tulee oltua usein väsynyt, viikonloppuisin on usein töissä ja kaikenlainen säännöllisyys esim. nukkumisen, syömisen ja harrastusten kanssa on hankalaa. Eikä tämä taida terveellistäkään olla.
Nyt olisi ohut mahdollisuus päästä päivätyöhön nykyiseen työpaikkaani. Tehtäväkohtainen palkka nousisi sen verran, että kuittaisi tuon lisien menetyksen. Työmatkoihin menisi noin 2½ h päivässä joka ikinen arkipäivä. Kysymykseni lähinnä kuuluukin, että miten porukka kokee esim. klo 7-17 työpäivät (sis. työmatkat)? Ja onko joku tehnyt vastaavan muutoksen ja miltä se on tuntunut?
Matka-aika laskettu julkisilla, koska laskin oman auton kuluihin verrattuna säästöksi n. 20 €/h nettona joka tunnille, jonka istun linkkarissa. Omalla autolla matka-aika olisi 1 h 40 min / päivä. Ehkä siinä bussissa istuessa pystyy sitten jotenkin valehtelemaan itselleen, että se on sitä omaa aikaa, joka jäisi pois kun arkivapaat loppuu
Mulla tosin aina ollut max 20min matka duuniin ja viimeisimmät vuodet etänä, kunhan halusin tarjota mielipiteeni on mulla frendejä 2h+ työmatkoilla ja jaksavat niistä kyllä valitella, en ihmettele.