Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä kk-palkka, mutta tuo kellojen siirto mielestäni vaikuttaa työaikakertymään eli laskee tai nostaa saldon määrää tunnilla.Onko jollakin työpaikalla tuollainen käytäntö, että keväällä kelloja siirrettäessä maksetaan vain 7 tunnin palkka 8 tunnin palkan sijaan. Ainakin oma työnantaja maksaa 8 tunnin palkan vaikka vuoro kestääkin 7 tuntia, syksyllä maksetaan ylimääräinen tunti ylitöinä ja ylimääräiseltä tunnilta sunnuntaityökorvaus päälle.
Jos teet sitten jatkossa töitä hieman pienemmällä työteholla pelkästään sillä läppärillähuhujen mukaan erittäin vastahakoisesti suhtautuvat asiaan ja kuulemma pelkkä läppäri kotona riittää hyvin.
Oma työni vaatii luonteensa puolesta vähintään 2 näyttöä, mielellään kolme sekä ison pöydän johon levittää papereita sekä karttoja. Pelkällä läppärillä en pysty mitenkään töitäni hoitamaan joten ihmettelenkin että eikö työnantajalla ole mitään vastuuta huolehtia siitä että työntekijät pystyvät myös kotona tekemään töitään aivan normaalisti? Varsinkin nyt jos työnantaja ei voi itse tarjota varmasti työpistettä jossa työskennellä? Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Onko teillä työnantaja kuinka tukenut etäkonttorin varustelua?
Merkkaatteko muuten lounaan kalenteriin? Itsellä lounas vaihtelee 11-12 välillä, joten pohdein jos tuohon vain lykkäisi jokapäivälle varauksen lounaalle. Saa siinä sitten keskittää ajatuksia lounaan jlk eikä heti alkaisi palaveri. Miten ne kalenterit ovatkin niin täysi nykyään.
Itsellä kun on kollegoita ympäri maailmaa, niin tuppa tulemaan palaverikutsuja klo 17 tai 18 alkaen. Välillä tökkii, kun itse nousen ja aloittelen ennen klo 8 useimmiten. Toki 100% etätyö, niin teen sitten päivällä muuta. Harvoin tulee kuitenkaan noista iltapalavereista kieltäydyttyä.
Sama ton lounaan kanssa. Vaikka Suomessa se lounasaika on monilla 11-12, niin eipä se päde mun työympäristössä, jossa pääosa kollegoista on -1 tai -2 tuntia perässä. Aina tuntuu olevan 11-12 palaveri Vaan ei se mua haittaa kun syön joustavasti 1130-14 välillä muutenkin.
Täällä kenelläkään kokemuksia tai ajatuksia asian suhteen?
Rannekanavan ahtauman takia saikulla kotona, pari viikkoa vielä edessä ja soittelivat töistä. Pitämättömät lomat sun muut pitoon saikun perään ja jos ei vielä sen jälkeenkään (tammikuun puoltaväliä) ole töitä, YyyTeet ja lomautuksille. Antaisivat suoraan potkut mutta se 3 kk irtisanomisaika taitaa kaivella liikaa. Firman tapa (talotekniikka, duunari-osasto) tainnut ollat saada porukka lähtemään lomauttamalla sopivasti.
7 v ehtii tullakkin vuoden alussa täyteen. Täytyy setviä miten edetä. Yrittääkö työllistyä jo "lomilla" vai odottako oikeaa lomautuslappua ja sanoakko itensä irti vai odottaako firman näin tekevän. Sinsän uusi tilanne vaikka työelämää onkin takana. Edellinen firma ajettiin rahattomaksi ja mentiin palkkaturvan kautta mutta siitäkin jo se 8 v aikaa.
Tekisin kans tän Ellei sitten onnistu @uhs_ vinkki, että 3 kk palkka lapaan niin voisin lopettaa heti.Etsit uutta työtä ja jos ei tärppää, niin odotat firman hoitavan irtisanomisen. Pääsee ilman karenssia sitten nauttimaan ansiosidonnaisesta.
Minä tiedän vastaavia 9-12kk kädenpuristuksella.Itse olen törmännyt keisseihin, jossa maksettu se 2kk tyhjästä ja työvelvoite loppunut välittömästi
Liittyykö näihin kilpailukielto vai mikä on yleensä peruste vuoden palkanmaksulle ilman työvelvoitetta?Minä tiedän vastaavia 9-12kk kädenpuristuksella.
Liittyykö näihin kilpailukielto vai mikä on yleensä peruste vuoden palkanmaksulle ilman työvelvoitetta?
.Itse olen törmännyt keisseihin, jossa maksettu se 2kk tyhjästä ja työvelvoite loppunut välittömästi
Minä tiedän vastaavia 9-12kk kädenpuristuksella.
Uskotaan kylläMinä tiedän vastaavia 9-12kk kädenpuristuksella.
Ei, vaan työnantajan halu päästä jostain tyypistä nopeasti eroon. Jos on 6 kk irtisanomisaika, niin 9kk ilman työvelvoitetta on monesti ihan hyvä porkkana.Liittyykö näihin kilpailukielto vai mikä on yleensä peruste vuoden palkanmaksulle ilman työvelvoitetta?
Luulin et näitä on vaan telkkarissa. Mitä pitää ryssiä, ettei voi antaa lopputiliä, mut on valmis maksamaan kymmeniä tuhansia ettei kaveri tuu enää töihin?Ei, vaan työnantajan halu päästä jostain tyypistä nopeasti eroon. Jos on 6 kk irtisanomisaika, niin 9kk ilman työvelvoitetta on monesti ihan hyvä porkkana.
Luulin et näitä on vaan telkkarissa. Mitä pitää ryssiä, ettei voi antaa lopputiliä, mut on valmis maksamaan kymmeniä tuhansia ettei kaveri tuu enää töihin?
Jos omistaja on ajamassa vauhdilla alas koko liiketoiminnan ja työntekijöillä on 6kk irtisanomisaika, voi olla kannattavaa maksaa 12 kk palkka vapaaehtoisesti heti irtisanoutuvalle. Tuohon 12kk:een ei kuulune esimerkiksi eläkemaksut. Kun taas 6kk irtisanomisaika on kuten normaali työ, jossa eläke ja lomat kertyvät. Siihen päälle kaikki muut kulut toimipaikan ylläpidosta, työterveyshuollosta, jne.Kuulostaa nokialta. Siellä taidettiin jakaa aika paljon 12kk mittaisia ködenpurostuksia.
Meille ilmoitettiin heti koronan alussa että kotiin voi viedä oman näytön, työtuolin tai muuta tarpeellista. Toki ne ei sitten ollut toimistolla ja oletus oli varmaan että jos tulee paikan päälle niin etsii jostain käyttöönsä (mikä oli helppoa kun ei ollu paljoa porukkaa paikalla).Niin vain meilläkin siirrytään avokonttoriin tässä vuoden sisällä. Nykyisessä rakennuksessa jokaisella työntekijällä on oma työhuone, (työntekijöitä yksikössäni noin 80) mikä on ollut tähän mennessä suorastaan luxusta. Itsellänikin sellainen 4m x 3m koppi jossa on tilaa isolle sähköpöydälle, kirjahyllylle ja mukavalle nojatuolille ... Nyt tosiaan on varmistunut että uuteen avokonttoriin siirrytään koska toimintoja halutaan keskittää yhteen rakennukseen ja sinne siirtyy noin 400 työntekijää työskentelemään. Alustavien tietojen mukaan maksimissaan 300 henkilölle on työpiste eli jatkossa ei enää ole omia työpisteitä vaan aamulla konttorille tullessa pitää yrittää metsästää työpiste jostain kerroksesta tai olla kotona etätöissä. Työnantaja ei ole vielä ottanut kantaa siihen että aikooko se mitenkään tukea työntekijöiden kotitoimistoon tehtäviä hankintoja mutta huhujen mukaan erittäin vastahakoisesti suhtautuvat asiaan ja kuulemma pelkkä läppäri kotona riittää hyvin. Oma työni vaatii luonteensa puolesta vähintään 2 näyttöä, mielellään kolme sekä ison pöydän johon levittää papereita sekä karttoja. Pelkällä läppärillä en pysty mitenkään töitäni hoitamaan joten ihmettelenkin että eikö työnantajalla ole mitään vastuuta huolehtia siitä että työntekijät pystyvät myös kotona tekemään töitään aivan normaalisti? Varsinkin nyt jos työnantaja ei voi itse tarjota varmasti työpistettä jossa työskennellä? Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Onko teillä työnantaja kuinka tukenut etäkonttorin varustelua?
Olettaisin, että kerryttää eläkettä ja vaatii myös työnantajan eläkemaksut. Palkkaan rinnastettavaa rahaahan se on, josta työntekijä kuitenkin maksaa verot ja eläkemaksut sun muut.Tuohon 12kk:een ei kuulune esimerkiksi eläkemaksut. Kun taas 6kk irtisanomisaika on kuten normaali työ, jossa eläke ja lomat kertyvät.
Se voi olla sopimusasia. Tiedän tapauksia, joissa ei kerryttänyt eläkettä. Täällä todetaan samaa.Olettaisin, että kerryttää eläkettä ja vaatii myös työnantajan eläkemaksut. Palkkaan rinnastettavaa rahaahan se on, josta työntekijä kuitenkin maksaa verot ja eläkemaksut sun muut.
Siis firma yleensä maksaa paketin könttänä, mutta summa jaetaan laskennallisesti normikuukausipalkan mukaan "näin monta kuukautta se olisi normipalkkana" ja vasta sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen. Eli et saa esim. puolen vuoden palkkaa erorahana ja sen lisäksi voisi nostaa samanaikaisesti myös ansiosidonnaista.Eroraha jaksotetaan palkan tavoin -> Tässä taitaa olla jotain konkurssiriskiä mukana potentiaalisesti ?
Paketilla pääsee eroon myös takaisinottovelvoitteesta jne. velvollisuuksista yt-neuvotteluiden jälkeen irtosanotuista tulee...
Noissa tilanteissa paketti on aika hyvä, jos uusi työpaikka tiedossa. Nokialla olleena.Näin juuri, koska näissä keisseissähän työntekijä nimenomaan irtisanoutuu.
Noissa tilanteissa paketti on aika hyvä, jos uusi työpaikka tiedossa. Nokialla olleena.
Onkos täällä kokemuksia sertifikaateista?
IPMA sertifiointi - Projektiyhdistys ry
IPMA:n kansainvälisesti hyväksytyt sertifikaatit projektialan ja ketterän kehittämisen ammattilaisillewww.pry.fi
Kuulostaa nokialta. Siellä taidettiin jakaa aika paljon 12kk mittaisia ködenpurostuksia.
Näinhän se usein menee jos paketin saa ottaa kuka vaan. Lähtee ne ekana jotka työllistyy helposti muualle.Kuulin joskus näistä Nokian koodareista sellaisen jutun, että siellä parhaat ottivat 12 kk kädenpuristuksen ja ne "ei niin hyvät" jäivät edelleen talon kirjoille.
Eli homma meni juuri niin kuin ei pitänyt.
Meillä sai AMK:n kautta tuon projektitoiminnan sertifointi D tason. Sai 3 OP kun sen suoritti. Tais maksaa normisti jotain yli 600e et ehdottomasti jonkun toimijan tarjoamana tuo kannattaa ottaa. Linkediniin pistin ja 5v voimassa, mutta lähinnä noiden opintopisteiden vuoksi nappasin. Mitä muutamia Projektipäällikön työpaikkoja selaillut niin tuota C-tasoa katsotaan eduksi. Pitänee kysyä jossain vaiheessa haluaako firma sen sponssata.Onkos täällä kokemuksia sertifikaateista?
IPMA sertifiointi - Projektiyhdistys ry
IPMA:n kansainvälisesti hyväksytyt sertifikaatit projektialan ja ketterän kehittämisen ammattilaisillewww.pry.fi
Näinhän se usein menee jos paketin saa ottaa kuka vaan. Lähtee ne ekana jotka työllistyy helposti muualle.
Onhan ne kalliita.Meillä sai AMK:n kautta tuon projektitoiminnan sertifointi D tason. Sai 3 OP kun sen suoritti. Tais maksaa normisti jotain yli 600e et ehdottomasti jonkun toimijan tarjoamana tuo kannattaa ottaa. Linkediniin pistin ja 5v voimassa, mutta lähinnä noiden opintopisteiden vuoksi nappasin. Mitä muutamia Projektipäällikön työpaikkoja selaillut niin tuota C-tasoa katsotaan eduksi. Pitänee kysyä jossain vaiheessa haluaako firma sen sponssata.
Itse vedin sen kummemmin lukematta, joitain PRY:n sivuilla olevia materiaaleja kävin läpi. Mielestäni koe ei silti ollut "helppo" sillä iso osa meni myös arvalla, vaikla useamman vuoden olenkin tehnyt projarin hommia niin tälläinen kirjallinensyvempi tuntemus puuttuu. Ohessa esimerkki kysymyksiä/sample kokeesta. Kysymyksiä taisi olla vajaa sataa monivalintaa.Onhan ne kalliita.
Minkälainen taso D oli vaikeusasteeltaan? Menikö läpi lähes lukematta vai pitikö kovastikin lukea jotain materiaaleja?
Tämä homma edennyt nyt siihen, että nykyinen esimies on ilmoittanut, että ei ota esimiesroolia vastaan uudessa organisaatiossa ja tästä positiosta käydään kanssani ensi viikolla keskustelua. Paikka sinänsä kiinnostaa minua, kunhan korvaus tehtävän kuvan muutoksesta ja vastuiden lisääntymisestä on riittävä.Otetaan tuosta tuo ensimmäinen lause pois ja tilanne ihan reaalimaailmaan. Tässä on siis asiantuntijatyöstä kyse ja oma esimies on siis lähdössä, suoralle kilpailijalle vielä toki. Hänen hommiaan tullaan melko varmasti sovittamaan minulle. Keskenämme olemme hyvää pataa, mutta esimies ei nyt uskalla tuon riskin takia vielä ilmoittaa asiasta ylöspäin. Itse toki toivoisin tätä, että hänen tehtäviään voitaisiin alkaa siirtää ja muutenkin ajaa minua sisään tuohon hommaan rauhassa, mutta ymmärrän toki tämän toisenkin näkökulman tässä.
Vielä kun tässä oma tilauskanta alkaa todella uhkaavasti täyttyä melko pitkälle ensi vuoden puolelle, niin jos tuohon lyödään nuo hommat kahden viikon varoitusajalla vielä päälle vasta sitten kiireellä, niin ei tule onnistumaan. Kaiken muun hyvän lisäksi tässä on integraatio toiseen yritykseen käynnissä yrityskaupan myötä samaan aikaan käynnissä ja siihen liittyvät kaikki hässäkät ja uusi organisaatiokaavio jne. niin tämä tulee varmasti aiheuttamaan myös sen suhteen ongelmia.
Jep, sillä en itsekään lähtisi vertaamaan tätä alaisten palkkaan vaan suoraan siihen mitä itselle tällä hetkellä maksetaan ja mikä olisi palkka uudessa roolissa. Koska fakta on kuitenkin se, että nykyiseen rooliin nähden vastuu tulisi selvästi kasvamaan, niin myös tästä syystä korvaus tästä on myös nähdäkseni perusteltu. Koska vaihtoehtona on toki myös jatkaa nykyisellä palkalla nykyisellä tehtävänkuvalla. Nyt käyn vaan omaa pohdintaa siitä mikä olisi riittävä ja myös jollakin tavoin perusteltu korvaus, jos tuohon uuteen rooliin lähden.Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa. Meillä on siis kovimmat tekniset tyypit samoissa työn vaativuusluokissa Director ja VP (näitä ainakin yksi) kanssa ja minä alempana.
Meillä on VPt n. 10 vaativuosluokkaa ylempänä kuin tavalliset (ylemmät) asiantuntijat. Näistä asiantuntijoista n. 10 vaativuusluokkaa alempana on joku vahtimestari.Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa. Meillä on siis kovimmat tekniset tyypit samoissa työn vaativuusluokissa Director ja VP (näitä ainakin yksi) kanssa ja minä alempana.
Omaan korvaan kuulostaa vähän erikoiselta, mutta kai tämä on alasidonnaistakin. Eihän se esimiehen työ aina raskasta ole, jos esim. hommat pyörii itseohjautuvasti ja riittää, että on lähinnä paikalla.Mulla on useita alaisia jotka tienaa paremmin kuin minä enkä näe että siinä olis mitään ongelmaa.
Kun mua yritettiin joskus nostaa seniorista asiantuntijasta esimieheksi tarjottiin muutaman satasen nimellistä korvausta. Vanhassa positiossa oli päivystystä hyvillä korvauksilla jonka vuoksi reaaliansiot olisivat tippuneet merkittävästi.Jep, sillä en itsekään lähtisi vertaamaan tätä alaisten palkkaan vaan suoraan siihen mitä itselle tällä hetkellä maksetaan ja mikä olisi palkka uudessa roolissa. Koska fakta on kuitenkin se, että nykyiseen rooliin nähden vastuu tulisi selvästi kasvamaan, niin myös tästä syystä korvaus tästä on myös nähdäkseni perusteltu. Koska vaihtoehtona on toki myös jatkaa nykyisellä palkalla nykyisellä tehtävänkuvalla. Nyt käyn vaan omaa pohdintaa siitä mikä olisi riittävä ja myös jollakin tavoin perusteltu korvaus, jos tuohon uuteen rooliin lähden.