Nasta -vai kitkarenkaat?

Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.
Kyllä varsin hyvin tiedän rengassyvyyden uravaatimuksen. Se huomioiden kitkojen käyttö ns. loppuun kesällä on sallittu, eikä kesärengastuksen kieltoa ole kuin nastarenkailla. Toki tiedän niiden heikot puolet verrattuna varsinaisiin kesärenkaisiin.
 
Itse pistin viikonloppuna uudet nastarenkaat työauton alle ja peltivanteet myös kun entinen työntekijä mitä käytti autoa noin vuoden verran oli hukannut niitä.:facepalm:
Nokia C4 tuli alle tiedän että ovat hieman meluisat mutta pito ihan ok enkä halua mitään kitkoja kun autossa ei ole mitään lukkoja eli vetää yhdellä pyörällä.
Joku sankari luultavasti rengasliike oli kiristänyt kesärenkaat niin paljon että piti kaivaa milkkarin kahden käden 1" karalla olevan pulttipyssyn esille kun autossa oleva 1/2 800nm vääntävä ei aukaissut.

Ja tosian kehätieillä 1,2 tai 3 ei pysty pitämään väliä niin paljon että liukkaalla kelillä jäisi riittävästi välimatkaa aina joku änkee sinne väliin ja kaupan päälle saa kiven etulasiin.
Tuo puoltaisi nimenomaan kitkarenkaita. Kitkarenkailla on parempi pito märällä tai muulla paljaalla asfaltilla kuin nastoilla, ja sitähän ne kehätiet on. Jos puutteelisen turvavälin vuoksi tulee äkkijarrutus kehällä, kitkoilla pysähdyt nopeammin.
 
Kitkarenkailla on parempi pito märällä tai muulla paljaalla asfaltilla kuin nastoilla, ja sitähän ne kehätiet on.

Muistaakseni tämä ei pitänyt paikkaansa, vaan tapauksesta riippuen nasta voi olla parempikin märällä asvaltilla jäykemmän runkorakenteen takia.

Varmaan asia selviäisi kun katsoisi pari tm:n testiä historiasta.

Sitten jos se kitka on keskieuroopan mallia niin ominaisuudet asvaltilla pomppaa selvästi, pohjoismainen kitka on yleensä asvaltilla heikoimmillaan paitsi tietysti melutason osalta.

Edit: TM:n uusimman tulokset puhukoot puolestaan.
Screenshot_20251119-084931.png

Punaisella nastarenkaat. Huom. Erityisesti märällä jarrutus jossa kitkat säännönmukaisesti heikommat. Kuivalla enemmän hajontaa.
 
Kyllä varsin hyvin tiedän rengassyvyyden uravaatimuksen. Se huomioiden kitkojen käyttö ns. loppuun kesällä on sallittu, eikä kesärengastuksen kieltoa ole kuin nastarenkailla. Toki tiedän niiden heikot puolet verrattuna varsinaisiin kesärenkaisiin.
Olet väärässä. Kesällä kitkarenkaiden minimivaatimus urasyvyydelle on myös 3 millimetriä, mikäli ne ovat talvirenkaita. Erillistä kieltoa ei tarvita.
 
Katsurin sana on toki tärkeä silloin jos menee katsastamaan talvirengaskaudella ja on kesäkumit alla. Sakotustilanteessa ei taida auta sanoa että "katsurin mukaan saa ajella näin" :D
Kysehän ei ollut siitä että sitä siinä käytetään. Vaan se että ennemmin uskon katsuriin joka sitä työkseen tekee, kun jotain randomia netissä huutelijaa. Tätäkin ketjua kun lukee, niin isolla osalla ei ole hajuakaan mistä puhuu tai voimassaolevista säännöistä :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 271
Viestejä
4 998 176
Jäsenet
80 261
Uusin jäsen
Tumi123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom