Työkalut ja muut vehkeet

Polkupyörän keulan huoltoon tarvitsisi 32 mm hylsyn, missä ei viistettä vaan suora pinta (avattava mutteri matala). Onko tiedossa suoraan mikä olisi sopiva niin ei tarvitsisi kierrellä kauppoja etsimässä?
 
Polkupyörän keulan huoltoon tarvitsisi 32 mm hylsyn, missä ei viistettä vaan suora pinta (avattava mutteri matala). Onko tiedossa suoraan mikä olisi sopiva niin ei tarvitsisi kierrellä kauppoja etsimässä?

Käykö ihan kiintoavaimen avoin pää?
 
Polkupyörän keulan huoltoon tarvitsisi 32 mm hylsyn, missä ei viistettä vaan suora pinta (avattava mutteri matala). Onko tiedossa suoraan mikä olisi sopiva niin ei tarvitsisi kierrellä kauppoja etsimässä?

Yleensä näihin on parasta hankkia erikoistyökalu, joka usein löytyy aliexpressistä muutamalla eurolla.

Samalla voi sitten tilata muutakin keulan huoltoon liittyvää hyödyllistä, kuten työkalun tiivisteen paikalle naputteluun, ruiskun keulaöljyä varten jne.
 
Yleensä näihin on parasta hankkia erikoistyökalu, joka usein löytyy aliexpressistä muutamalla eurolla.

Samalla voi sitten tilata muutakin keulan huoltoon liittyvää hyödyllistä, kuten työkalun tiivisteen paikalle naputteluun, ruiskun keulaöljyä varten jne.
Itse saattaisin hioa hylsystä sen viisteen pois, kun 32mm hylsy jo hyllystä löytyy.

 
Yleensä näihin on parasta hankkia erikoistyökalu, joka usein löytyy aliexpressistä muutamalla eurolla.

Samalla voi sitten tilata muutakin keulan huoltoon liittyvää hyödyllistä, kuten työkalun tiivisteen paikalle naputteluun, ruiskun keulaöljyä varten jne.
Itse saattaisin hioa hylsystä sen viisteen pois, kun 32mm hylsy jo hyllystä löytyy.

MTX-hylsyt ovat niin kurjia, että en moista tuunaisi edes tuohon käyttöön. Sopivat kuulemma mihin tahansa ruuviin ja mutteriin, mutta oikeasti eivät sovi kuin metallin keräykseen kunnolla.
Joo, itselläkin on Bilteman 32mm. Yksi MTX:n "alumiinivannehylsy" halkesi ensimmäisellä renkaanvaihtokerralla.
 
Hyviä vinkkejä, varmaan tosiaan aukeaa ihan kiintoavaimellakin jos ei sopivaa hylsyä löydy.
 
Oletteko miten saaneet AEG:n takuun toimimaan? Porakoneesta laitoin vuosi sitten viestiä eikä ole mitään kuulunut. Kerkenyt ihan unohtaa.
 

onko mistään kotosin?ei ois paha hinta onko tossa imu hyvä?
Itse imurista ei ole tietoa onko minkälainen,mutta oli merkki mikä tahansa niin kannattaa ennen ostoa tutkia mita siihen maksaa pussit,monessa merkin omat maksaa maltaita ja jos malli on erikoinen niin ei ole välttämättä tarvike pussejakaan tarjolla.
 

Joku tulee aina vinkumaan että ihan paska ku ei oo knipexin pihdit, vaan tässä on knipexin hinnalla koko sarja 5 vuoden takuulla ja sisältää yhdessä paketissa about kaiken mitä voi perus rempoissa tarvita.
Suurin miinus on tuo kusetushinta, ollu jo ainakin puoli vuotta 50 euron "alennuksessa".
16 ja 18 mm avaimet ja hylsät näyttää puuttuvan tuosta, noita tarvii joidenkin merkkien kanssa veivatessa joka toiseen pulttiin. Muuten ihan pätevän näköinen pakki satunnaiskäyttöön kun tuohon ostaa vielä jotain pisteosia lisää.
 
16 ja 18 mm avaimet ja hylsät näyttää puuttuvan tuosta, noita tarvii joidenkin merkkien kanssa veivatessa joka toiseen pulttiin. Muuten ihan pätevän näköinen pakki satunnaiskäyttöön kun tuohon ostaa vielä jotain pisteosia lisää.
On tuossa sarjassa 16 ja 18 hylsyt. "17 kpl 1/2" hylsyt 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 24 - 27 - 30 - 32 mm"


Satasen pakiksi kyllä näyttää ihan pätevältä. Laatu varmaan on mitä on, mutta tuollaiseksi yhden pakin valmiiksi ja halvaksi kokonaisratkaisuksi satunnaiseen mökkikäyttöön varmastikin ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Satasen pakiksi kyllä näyttää ihan pätevältä. Laatu varmaan on mitä on, mutta tuollaiseksi yhden pakin valmiiksi ja halvaksi kokonaisratkaisuksi satunnaiseen mökkikäyttöön varmastikin ihan ok.

Samaa mieltä. Tuossa ei ole kuin 16 ruuvauskärkeä, eli setin osamäärää ei ole kasvatettu tsiljoonalla ruuvauskärjellä kuten välillä näkee tehtävän.
 

onko tuo peruslaadukas kompura?

Hain tuon itselleni autotalli puuhasteluun. Olen ollut tyytyväinen ja suht hiljainenkin on.

 
tossa mun vehkeessä oli 3hv moottori versus toi sun ja enempi potkua
Tarkoitatko potkulla painetta (bar)? Paine vaikuttaa paljon, mutta riippuu työkalun vaatimasta paineesta.

Työpaine on työkalun tarvitsema minimi paine. Max paineen ja työpaineen välinen erotus on työkalun käytössä oleva ilmamäärä bar. Barit voi muuttaa litroiksi niin voidaan vertailla eri kokoisia säiliöitä. Säiliön tilavuus x bar = ilmamäärä l.

Vertaillaan 24 l ja 50 l kompuroita 6 ja 4 bar työpaineilla.

TilavuusTyöpaineMax paineKäytössä barKäytössä l
246104
96​
50682
100​
244106
144​
50484
200​

6 bar työpaineella ne ovat tasoissa. 4 bar työpaineella isommassa säiliössä on enemmän käytettävissä olevaa ilmaa. Toisaalta kaikki kompurat käynnistyvät tuota suuremmalla paineella, eikä juuri mikään työkalu taida toimia 4 bar paineella. Käytännössä siis 24 l 10 bar säiliössä on ilmaa työkalun käyttöön sama määrä kuin 50 l 8 bar. Näin ollen tuotto ratkaisee, kumpi on parempi. "24 l keikka kompurassa" oli enemmän tehoa = enemmän tuottoa, joten se pystyy käytännössä tuottamaan työkalulle enemmän ilmaa käyttöön.

Kompuroita vertailtaessa pitää siis huomioida säiliön tilavuus, max paine, tuotto ja työkalun tarvitsema minimi paine.
 
Mikä on "punch" työkalu kotimaisella? Tällainen keskitystuurna poraukseen, jousella toimiva merkintätyökalu? Saa lyötyä tarkan paikan poraukselle.
 
Mikä on "punch" työkalu kotimaisella? Tällainen keskitystuurna poraukseen, jousella toimiva merkintätyökalu? Saa lyötyä tarkan paikan poraukselle.

Oikein vastasivat jo edelliset, mutta jos vielä hieman hierotaan, niin "center punch" on suomeksi "pistepuikko", "automatic center punch" on se jousitoiminen "automaattipistepuikko".
"Punch" itsessään ei vielä oikein kerro muuta työkaluista puhuttaessa, kuin että todennäköisesti jonkinlainen lyötävä työkalu. Voi olla vaikka pin punch, hole punch, nail punch jne

Ja mitä itse työkaluun tulee, koulukuntia on tietysti kaksi, mun mielestä kyllä se perinteisen mallin lyötävä pistepuikko yleensä on kyllä ylivoimaisesti parempi.
 
Ja mitä itse työkaluun tulee, koulukuntia on tietysti kaksi, mun mielestä kyllä se perinteisen mallin lyötävä pistepuikko yleensä on kyllä ylivoimaisesti parempi.
Riippuu mitä tekee, hienomekaniikassa yhden käden automaattipuikko on parempi, raskaammassa työssä lyöttävä tekee selkeämmän jäljen esim poraukseen.

Tämä on tietysti mun "koulukunta" ;)
 
Riippuu mitä tekee, hienomekaniikassa yhden käden automaattipuikko on parempi, raskaammassa työssä lyöttävä tekee selkeämmän jäljen esim poraukseen.

Tämä on tietysti mun "koulukunta" ;)

Löytyykö jostain erityisen ohuita pistepuikkoja? Muutamia reikiä nyt ollut, että ei tavan ohuus ole riittänyt.

Itse automaattipistepuikkoihin sanoisin, että tilaa vähintään kolme heti alkuun. Aina tarve ja aina joku jossain väärässä kohden :D..
--
Kompressoria.. Ihan vaan tosipikkuhommiin käsittääkseni, sillä oon nytkin pärjäillyt akkupumpulla. Ehkä puhallusta välillä kaipaisi lähinnä puhdistamiseen/kuivaukseen tms.
Toiveena olisi vähän tilaa vievä malli, eli millainenhan se sit kannattaa olla?
-
 
Löytyykö jostain erityisen ohuita pistepuikkoja? Muutamia reikiä nyt ollut, että ei tavan ohuus ole riittänyt.
Heh en ihan noin hienomekaniikkaa ajatellut, mulla josus ollut joku wolfram kärjellä oleva puikko jolla jo käsin painamalla saa riittävän jäljen.
Ohut puikko on joustava terävä kärki riittänee.

Kompurasta en osaa sanoa ehkä joku kynä? maalaamiseen tarkoitettu, paineet kyllä aika pienet.
 
Löytyykö jostain erityisen ohuita pistepuikkoja? Muutamia reikiä nyt ollut, että ei tavan ohuus ole riittänyt.
Nuo automaattipistepuikot tuntuu olevan vähän lepsuja kaikki mitä olen kokeillut, sekä halvat että kalliit, vaikka kuinka passaisi kohdalleen, tuppaa se kuitenkin aavistuksen verran usein lipsahtamaan juuri siinä kohtaa kun naksahtaa.
Hommasta sitten riippuu, että onko sillä pienellä heitolla mitään merkitystä, suurpiirteisemmässä isommassa kaavassahan ei pieni heitto mitään tee. Pienemmässä tarkkuustyössä taas ei paljon saisi lipsua.

Mitä tarkoitat ohuella pistepuikolla? Vai tarkoitatko kärjen terävyyttä? Vai pitäisikö sen puikon mahtua jostakin valmiista reiästä ja tehdä merkki sinne taakse toiseen kappaleeseen?

Pehmeillä materiaaleilla voi yleensä käyttää mitä tahansa terävää kärkeä. Yksi hyvä kikka porauksen aloitukseen tarkassa homamssa on myös käyttää alkureikään sorvin keskiöporaa (porakoneessa siis, ei sorvissa).

Starrett jos lukee pistepuikossa, ei voi oikein mennä pieleen
 
Viimeksi muokattu:
Yksi hyvä kikka porauksen aloitukseen tarkassa homamssa on myös käyttää alkureikään sorvin keskiöporaa (porakoneessa siis, ei sorvissa).
Ylipäänsä hyvä "kikka"(juu, nämähän ovat tietenkin perusoppimäärää mutta harrastaja harvemmin on käynyt koulua) vaikka akkukoneella poraukseenkin on hankkia tähän tarkoitettu keskiöpora(alkureikäpora, mikä nyt sitten ammattikielellä onkin)*, jolla pääsee merkitystä paikasta aloittamaan. Aika usein autotalliprojekteissa on tapana turata ja aloittaa suoraan reiän tekoon tarkoitetulla poralla.

PIeneen porailuunkin kun panostaa edes parin Lidlin keskikäytävän heräteostoksen verran, tulokset paranevat huomattavasti tasosta "mää, nyrkki ja kyrpä yhden HSS-boksin kanssa". Esimerkiksi joulukuusipora on ihan pakollinen pienessä puuhastelussa.

*E: Näköjään ihan pelkkä "aloituspora" on yleisesti käytetty. EE: Eiku onko sittenkään, sikäli kun puhutaan metallin porauksesta? Kai nekin sitten "keskiöporia" on joita käytän esim. akkukoneella jos työkohde on tarkempi.

Vai pitäisikö sen puikon mahtua jostakin valmiista reiästä ja tehdä merkki sinne taakse toiseen kappaleeseen?
Tulkitsen viestiä juuri niin, että kyllä ja kyllä. Varren paksuudesta kai siis oli kysymys.
 
*E: Näköjään ihan pelkkä "aloituspora" on yleisesti käytetty. EE: Eiku onko sittenkään, sikäli kun puhutaan metallin porauksesta? Kai nekin sitten "keskiöporia" on joita käytän esim. akkukoneella jos työkohde on tarkempi.

Jos etsit "aloituspora" nimellä, todennäköisesti tulee vastaan teriä jotka on tarkoitettu reikäsahaan, usein niissä on myös kovametallipalat kärjessä. Normaalisti alkuporaukseen käytetään ihan tavallista poranterää, mutta vain pienempänä. Tuo sorvin keskiöpora on sellainen missä itsessään on ohuempi kärki ja sitten levennys. Tuon hienous on siinä, että sitä kärkeä ei ole teroitettu ihan samalla tavalla kuin normaalia spiraaliterää ja se pysyy paremmin paikallaan siinä alkumerkissä, eikä lähde vaeltamaan kuten tavallinen spiraaliterä.
 
Jos etsit "aloituspora" nimellä, todennäköisesti tulee vastaan teriä jotka on tarkoitettu reikäsahaan, usein niissä on myös kovametallipalat kärjessä.
Jep, huomasin tämän kämmin. Kuten sanottua, harrastelijalla ei usein ole relevanttia koulutusta ja ammattisanasto voi mennä pahasti vituralleen.
Normaalisti alkuporaukseen käytetään ihan tavallista poranterää, mutta vain pienempänä. Tuo sorvin keskiöpora on sellainen missä itsessään on ohuempi kärki ja sitten levennys. Tuon hienous on siinä, että sitä kärkeä ei ole teroitettu ihan samalla tavalla kuin normaalia spiraaliterää ja se pysyy paremmin paikallaan siinä alkumerkissä, eikä lähde vaeltamaan kuten tavallinen spiraaliterä.
Juuri tämän näköisiä kaksipäisiä olen käyttänyt, siis hobbykäyttöön markkinoitua markettitavaraa.

Toisena oleellisena erona pitäisin sitä, että terä on erittäin jäykkä verrattuna tavalliseen pieneen poranterään. Kolmantena se on fiksummin käsiteltävän kokoinen pala ja helpompi asettaa istukkaan oikein vaikka hanskat kädessä. Se on siis kaikin tavoin kätevämpi vaihtoehto aloitukseen myös vaikkapa akkukoneella työskennellessä.
 
Keskiöpora periaatteessa väärä työkalu aloitusreikien tekoon vaikka toimiikin paremmin kuin perusperus-terä. ”Spotting drill” olis oikeempi.
keskiöporiakin on erilaisilla teroituksilla, osa on samalla tavalla vaelteluun taipuvaisia kuin normaalit poranterät, mutta jäykkyys auttaa tässä paljon.(akkukoneella käsivaralta ei niin jäykkä systeemi)

itte olen tykästynyt abt 4mm popniittiteriin aloituskolojen poraamisessa. Halvoista ainakin Magnum on ollut hyvällä ristiteroituksella ja lyhyenä ovat jäykkiä. Plus yhdessä terässä on kaks päätä, kymmenen paketisa ostettuna kappalehinta ei ole paha.
 
Mitä hitsauskonetta suosittelette.

Pallotellut tässä kahden vaihtoehdon kanssa:
- Voimavirta MIG, esim Migatronic, tai joku muu laatumerkki. Sen verran jytkylaite että menee sitten paksutkin raudat kyselemättä.
- Joku nykyaikanen kompaktimpi yhdistelmäkone missä olisi puikko ja tig mahdollisuus. Etenkin puikko kiinnostaa jos tarvii jotain paksua plootua vetää yhteen. Alumiinia on tullut sitten juotettua semmosilla kepeillä tohon avustuksella, aika työlästä mutta on toistaiseksi onnistunut. TIG taas vaatisi oman kaasun ja käyttöä melko vähän. Tosin ei haittaa jos mahdollisuus TIG:llekin olisi.

Löytyy Telwin Technomig 150A, joka tuntuu kokoajan auttamatta tehottomalta vehkeeltä. Tai sitten on jotain vikaa??? Ei kestä paljoa pintapeltejä paksumpia hitsailla kun rätisee ja paukkuu ja sauma muistuttaa lähinnä kohokirjoitusta eikä tunkeumaa tule. Jotkut on tuotakin laitetta kehunut. En sitten tiedä mitä ne oikein hitsailee? Kai pelkkiä ohkasia levyjä. Kuiteskin RST pakoputket tällä menee aivan komeasti argon/co2 kaasun kanssa joten taidan pitää sen kakkoslaitteena rst-langan kanssa. Mustan raudan hitsaaminen on ollu aina surkeaa (pois lukien ne 1mm puhtaat pellit).
 
Voimavirta ei kai nykyään tuo enää lisäarvoa migiin kun invertterivehkeitä.. Eli jos saman tehon saa valovirtana niin ei ehkä kannata maksaa extraa, ja onhan pienempi kone näppärämpi siirrellä.
 
Voimavirta ei kai nykyään tuo enää lisäarvoa migiin kun invertterivehkeitä.. Eli jos saman tehon saa valovirtana niin ei ehkä kannata maksaa extraa, ja onhan pienempi kone näppärämpi siirrellä.

Ei fysiikan lait mihinkään muuttunut ole, enemmän virtaa on enemmän virtaa. Jos kokee että on tarvetta hitsata paksumpaa tavaraa ja voimavirtasta on tarjolla, niin ilman muuta sellainen. Se on totta että joku uusi kompakti pikkumiggi on kyllä kätevä säilyttää ja kuljettaa jos sellaista arvostaa. Mutta jos tilaa on, niin isompi hitsauskone jossa itsessään teline isolle pullolle on kätevämpi ja monipuolisempi, eikä tavitse pelata minilankarullien kanssa. Migillä kuitenkin monesti on eniten käyttöä, siihen panostaminen kannattanee. Eri kone sitten Tigille jos sille on tarvetta.
 
Migin valinta on aika ikuisuuskysymys, mutta itselläni on 300+ ampeerinen pulssillinen voimavirtakone ja autopeltihommiin ostettu puolankiinalainen Mostin 200A (?) valovirtakone ilman pulssia. Aiemmin valovirtakoneena oli Kempin Minarcmig 150 minkä onnistuin paskomaan omaa huolimattomuuttani. Silloin tuli käytettyä isoakin konetta aina silloin tällöin, mutta nyt en enää edes muista milloin töpseli on ollut viimeksi seinässä. Tuo 200A vekotin toimii nappulat kaakossa hämmentävän hyvin, vaikka virta usein otetaan jatkojohtokelasta. Mitään thermal cutoffia oo tullu saatua koskaan aikaan koneeseen tai varokkeisiin. Moderneissa invertterikoneissa tuntuu tuo adaptiivisuus ja valokaaren vakaus koko tehoalueella kehittyneen aikast paljon siitään mitä kompaktikoneissa oli vielä 15-20 vuotta sitten. Ottoteho ei välttämättä ole muuttunut vuosien saatossa, mutta se mitä kone sillä tekee on kehittynyt.

Toki jos hitsattavaksi tulisi jokin kaivurin kauha, silloin tuuppisin tuon ison koneen hollille. Siinä vaan pullonkaulaksi tuppaa tulemaan kaasujäähdeisyys; isot virrat alkaa jo vaatimaan nestekiertoa polttimeen.

Jos tuo oma kalusto pistäisi syystä tai toisesta uusia, melko varmasti päätyisin valovirtamiggiin mutta tiggi olisi voimavirralla. Nykyisin 200A valovirta-tigin kanssa ongelmaksi tulee (16A K-sarjan) automaattisulakkeen räpsähtäminen taulusta kun koittaa AC/DC -puolella nappulat kaakossa alumiinia turata.
 
Onko toi pulssi migissä miten hyödyllinen?

Itsellä ikuisuusongelma ohuen materiaalinen puhkipalaminen ja vetely. Pientä apua olen kyllä saanut siirtymällä 0,6 milliseen lankaan, toki sekin voi olla vain psykologinen vaikutus, vaikea sanoa.
 
Ei mitään järkeä ottaa voimavirtakonetta, ellei satu saamaan puoli-ilmaiseksi tai hitsaa usein +10 mm terästä. 200 A valovirtamig riittää 10 milliselle 1 mm langalla.

Onko toi pulssi migissä miten hyödyllinen?

Itsellä ikuisuusongelma ohuen materiaalinen puhkipalaminen ja vetely. Pientä apua olen kyllä saanut siirtymällä 0,6 milliseen lankaan, toki sekin voi olla vain psykologinen vaikutus, vaikea sanoa.
Ei ole harrastuskäytössä eikä ohuen pellin hitsauksessa hyödyllinen, ainakaan sen lisähintaan nähden. Ohuelle pellille 0,6 lanka, pisteittäin hitsaus ja jäähdytys pisteiden välillä.
 
Silloinhan se just vi*uttaa kun pitäis kerrankin hitsata jotain paksua, eikä ole konetta mikä siihen kykenee.
Eikös silloin olisi sopiva kombo valovirta mig ja erikseen puikkokone,nykyään saa aika edullisesti pienen mutta tehokkaan koneen.
 
Päästiin aiheeseen niin mites tuollainen jenkkien käyttämä spool gun alumiinin ym. hitsaukseen migillä, onko kenelläkään kokemusta? Niitä saa ihan euro-liittimellä kohtuuhintaisia.
 
Silloinhan se just vi*uttaa kun pitäis kerrankin hitsata jotain paksua, eikä ole konetta mikä siihen kykenee.
Nyt vähän kiinnostaa tietää mikä on paksua ja minkälaisia hitsauksia silloin tehdään? Jos tarkoitus on satunnaisesti niputtaa RHS-palkkeja, silloin väittäisin valovirtakoneen riittävän, kunhan kone on kunnollinen. Jos taas rakennetaan kauhoja tai kuorma-auton lavoja, silloin ymmärrän pointin, mutta runsas teho vaatii myös kunnon jäähdytyksen: voimavirtakoneen hyöty menee helposti hukkaan jos kolvi on vain kaasulla jäähtyvä. Varsinkin jos vielä ruvetaan hitsaamaan rutillilangalla, mikä on pehmeää ja saattaa helposti krympata lankurin päässä mikäli langansyöttö kolvissa takkuilee.

Eikös silloin olisi sopiva kombo valovirta mig ja erikseen puikkokone,nykyään saa aika edullisesti pienen mutta tehokkaan koneen.
Hinta puikkokoneissakin pomppaa kun ruvetaan puhumaan lähes- tai yli 200 ampeerin koneista. 150-180 ampeeria riittää hyvin kolmepiikille ja usein nelimillisellekin puikolle. Väittäisin kuitenkin, että harrastajan käsissä lisäaineen tuotto on vastaavan tehoisella migillä suurempaa kuin kolmepiikin puikolla hitsatessa. Eli suomeksi sanottuna samassa ajassa saadaan enemmän metallia saumaan migillä kuin puikolla. Suurriittoisusupuikot sitten erikseen.
 
Päästiin aiheeseen niin mites tuollainen jenkkien käyttämä spool gun alumiinin ym. hitsaukseen migillä, onko kenelläkään kokemusta? Niitä saa ihan euro-liittimellä kohtuuhintaisia.
Käytännössä sehän on vain ulkoinen langansyöttölaite. Vaatii koneelta kykeneväisyyden alumiinin hitsaukseen, jotta saadaan jotain järkevää aikaiseksi. Takavuosina alumiiniohjelma löytyi vain pulssikoneista, mutta nykyisin markkinoilla on jonkin verran koneita, missä ei pulssiominaisuuksia ole, mutta silti ovat alumiinin hitsaukseen kykeneväisiä. En tiedä miten se on toteutettu, mutta mustan raudan ohjelmalla alumiinin hitsaus jää yritykseksi. Alumiinin oksidipinta ei pääse rikkoutumaan kunnolla, jotta lisäaine pääsisi sekoittumaan perusaineeseen ja lopputuloksena on vain alumiinipalleroita epämuodostuneessa pinnassa (tai todella kylmäksi jäänyt sauma). Ja nokea. Paljon nokea.
 
Silloinhan se just vi*uttaa kun pitäis kerrankin hitsata jotain paksua, eikä ole konetta mikä siihen kykenee.
Ja vastaavasti vituttaa 99,9% ajasta niissä muissa projekteissa raahata sitä helvetin isoa ja painavaa konetta, joka on koko ajan edessä ja virtaa ei saa kuin kolmivaihepistorasiasta. Aika harvalla harrastajalla on tarvetta hitsata koskaan mitään yli 10 millistä. Ja silloinkin hommaa siihen mielummin jonkun jeesuksen aikaisen puikkokoneen puoli-ilmaiseksi ja muut hitsaukset pienellä migillä.
 
Niinno kukin tyylillään. Näitä eri vaihtoehtoja pyöritelly ja tämmöset noussu esiin:
(kellään täällä esim kokemuksia näistä)

Halpa 350€ mig+puikko -laite. vähän arpapeli, ilmeisesti tehokas valovirtakoneeksi, ja pystyy käyttämään puikkoa. ihan hyvin jengi antanu positiivista palautetta:
Kuormitettavuus 100% 193 A / 60% 250 A

Kehuttu vähän kalliimpi valovirta 1000€ pulssi-mig/puikko-laite:
Kuormitettavuus 100% 89 A / 20% 200A

Walliuksen tehokas 2000€ voimavirta pikkukone:
Kuormitettavuus 100% 200 A / 60% 250 A/27 V

Ja sit viimisenä kiinalaispuolalaisvalmistajan 2670€ mersumpi malli:
Kuormitettavuus 100% 315A ...


Tosiaan nykyisen koneen speksit:
telwin technomig
Kuormitettavuus 20% 110A ...
Kuormitettavuus 100% ei edes kerrota.
Ja on aivan liian mopo, ei pysty mitään paksua hitsaamaan.


Nyt vähän kiinnostaa tietää mikä on paksua ja minkälaisia hitsauksia silloin tehdään?

Esim paksut kannatinraudat, jotkut hihnapyörät, moottorituet, 8-12mm pultit. Erikoiskeissit mitä voi tulla autotallihommissa joskus. Pelkkää puikkoa en ajatellu ostaa koska paremman MIG:n tarvitsen joka tapauksessa, enkä nyt kahta konetta oo hankkimassa eli joku yhdistelmäkone se saa olla. Voimavirtavehkeessä se etu että autotallin sulakkeet ei ole niin kovilla? Esim Timco ja Fanmig valovirtavehkeet taitaa vaatia ehdottomasti 16A hitaan sulakkeen. Mahtaako johdonsuojakatkasijat paukkua jos nimellisvirtakin on Timcossa jopa 36A... ja voimavirtakaapelin raahaaminen ei ole mikään ongelma, rasia kyllä löytyy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 208
Viestejä
4 472 578
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom