Työkalut ja muut vehkeet

Mä oon 10 vuotta ajanut vuokra-autoilla ja nyt kun on taas oma niin renkaanvaihto on ihan kiva homma, samoin kuin auton pesu ja vahaus :D Autossa ei ole omaa tunkkia, niin ostin sellaisen kympin saksitunkin olikohan puuilosta vai motonetistä, aivan hirvee laite. Piti kestää puoltoista tonnia ja varmaan kestikin, mutta oli niin raskas veivata että oli pakko laittaa se veivi poikittain ja vääntää puoli kierrosta kerrallaan. Meni metallijätteeseen.

Nyt etsinnässä kevyt ja pieni hallitunkki. Ei tartte kestää kolmea eikä edes yhtä tonnia, kunhan on kevyt kantaa ja käyttää. Siis auto painaa 1,5 tn ja yks pyörä kerrallaan.....joku pieni ja matala tais olla motonetissä halvalla. Tämän MTX Automotive hallitunkki 2 tn matala | Motonet Oy aattelin laittaa ja tiedän että on huonompi kuin bahco mutta jos sillä sais auton kulmaa ylös sen pari kertaa vuoteen. Joskus tuota hypistelin ja oli se nyt rengasta kevyempi kanniskeltava. Kokemuksia? ja kun toi on mataala niin nostaako se nyt sitten riittävän korkeelle, jos vaikka tila-auto?
Vähän paha sanoa tuosta, kun ei ole tuotekuvaa. Bahcon BH1A1500 (jollainen minulla on) nostoalue on 82-375 mm. Tuo on toistaiseksi mennyt kaikkien autojen alle ihan hyvin. Kaikkein korkeimmat nostettavat (esim. BMW X5 20" vanteilla) muistaakseni vaativat jonkun muutaman sentin korokkeen väliin, jotta vanne nousee kunnolla ilmaan.
 
Vähän paha sanoa tuosta, kun ei ole tuotekuvaa. Bahcon BH1A1500 (jollainen minulla on) nostoalue on 82-375 mm. Tuo on toistaiseksi mennyt kaikkien autojen alle ihan hyvin. Kaikkein korkeimmat nostettavat (esim. BMW X5 20" vanteilla) muistaakseni vaativat jonkun muutaman sentin korokkeen väliin, jotta vanne nousee kunnolla ilmaan.
Toi on 85 - 375 mm ja mulla on BMW mutta vähän pienempi 225xe ja 17" renkaat taitaa olla. Luulis että toi a) mahtuu alle ja b) saa vähän nosteltua. voihan sitä siinä motonetin pihalla kokeilla ja palauttaa sitten jos ei toimi. ja voihan sinne jonkun jääkiekon laittaa välikpleeksi jos tarpeen.
 
Toi on 85 - 375 mm ja mulla on BMW mutta vähän pienempi 225xe ja 17" renkaat taitaa olla. Luulis että toi a) mahtuu alle ja b) saa vähän nosteltua. voihan sitä siinä motonetin pihalla kokeilla ja palauttaa sitten jos ei toimi.
Ei varmasti ole noilla spekseillä ja tuolla autolla mitään ongelmia.
 
Noissa rengashotelleissa on hirveä vaiva,tarvii sopia renkaanvaihto ajat ym. Itse kun ajaa auton talliin ja nostaa nostimella ylös, niin saa vaihdella kun siltä tuntuu.
Ja saa ne vanteet vahattua seuraavaa kautta varten, niin pysyy siistinä....
 
Ootteko muuten käsin vahaillu, autot tai vanteet, vai onko seĺlainen vahausvehje kätevä? Ryobin akut olis jo ... en nyt mitään kovavahaa käytä mutta pari kerrosta kuitenkin.
 
Ootteko muuten käsin vahaillu, autot tai vanteet, vai onko seĺlainen vahausvehje kätevä? Ryobin akut olis jo ... en nyt mitään kovavahaa käytä mutta pari kerrosta kuitenkin.
Käsin oon levittänyt vahan ja käsin myös kiillottanut. Varsinkin vanteet voi olla hankala vahata koneella. Mielestäni vahauskoneet melko turhakkeita. Kiillotuskoneet sitten asia erikseen.
 
Ootteko muuten käsin vahaillu, autot tai vanteet, vai onko seĺlainen vahausvehje kätevä? Ryobin akut olis jo ... en nyt mitään kovavahaa käytä mutta pari kerrosta kuitenkin.
Vahat levitetään pääasiassa liinalla kevyesti pyyhkien mahdollisimman ohueksi kerrokseksi, minkä jälkeen ne pyyhitään/kiillotetaan liinalla pois. Mikä tahansa kone on huomattavasti kömpelömpi, raskaampi ja epätarkempi käyttää, kuin liina, eikä kone tuo mielestäni minkäänlaista lisähyötyä prosessin. Pahimmassa tapauksessa koneella poltat vahan pintaan, minkä jälkeen ne voi olla työläitä saada pois eivätkä ne silloin tarjoa suojaakaan, jolloin iso työ on mennyt täysin hukkaan.
 
Aikomus olisi hankkia tuo Bahcon 2.25t tunkki.

Tuossahan on yksi mäntä. Eikö kaksi mäntäinen olisi kaksi kertaa raskaampi veivata?
Kapeassa autotallissa varrella on alle metri sivuttais liikevaraa, joten saattaa joutua laittaan varsi puolelle pituudelle. Siinä tapauksessa kaksimäntäinen olisi varmaan liian raskas?
 
Aikomus olisi hankkia tuo Bahcon 2.25t tunkki.

Tuossahan on yksi mäntä. Eikö kaksi mäntäinen olisi kaksi kertaa raskaampi veivata?
Kapeassa autotallissa varrella on alle metri sivuttais liikevaraa, joten saattaa joutua laittaan varsi puolelle pituudelle. Siinä tapauksessa kaksimäntäinen olisi varmaan liian raskas?
Ei se mäntien määrä siihen vaikuta vaan pumppu- ja nostosylinterin mäntien pinta-alan suhde. Jos sylinterit ovat identtisiä mutta toisessa niitä on kaksi, niin väitteesi pitää paikkansa. Mutta ei tuollaista oletusta voi tehdä.
 
Ei se mäntien määrä siihen vaikuta vaan pumppu- ja nostosylinterin mäntien pinta-alan suhde. Jos sylinterit ovat identtisiä mutta toisessa niitä on kaksi, niin väitteesi pitää paikkansa. Mutta ei tuollaista oletusta voi tehdä.
Yleensähän (jos ei aina) kaksimäntäinen nostaa kaksi kertaa nopeammin. Ei kai se nopeus ilmaiseksi tule, luulisi että raskaammasta pumppauksesta.
Tietenkin jos joku kaksimäntäinen ei niin nopeasti nosta, silloin se ei olisi raskas, mutta ei sellaista summassa löydä.
 
Jos teillä on ongelmia tunkin ylhäällä pysymisen kanssa, eli kun auto on nostettu ylös ja tunkki vajoaa hissukseen alas, niin tunkki kannattaa ilmata.
Tunkin ruuvi auki (se minkä aukaisette kun laskette autoa), painoa nostopään päälle ja muutama pumppaus ja ruuvi takaisin kiinni.
Auttoi omaan Bilteman tunkkiin joka laskeutui hitaasti jo uutena.
 
Aikomus olisi hankkia tuo Bahcon 2.25t tunkki.

Tuossahan on yksi mäntä. Eikö kaksi mäntäinen olisi kaksi kertaa raskaampi veivata?
Kapeassa autotallissa varrella on alle metri sivuttais liikevaraa, joten saattaa joutua laittaan varsi puolelle pituudelle. Siinä tapauksessa kaksimäntäinen olisi varmaan liian raskas?
• Nostoalue 130-425 mm
Tuo on oikeasti aika perseestä, ei mahdu kovin matalan alle eikä edes nosta korkealle.
 
Yleensähän (jos ei aina) kaksimäntäinen nostaa kaksi kertaa nopeammin. Ei kai se nopeus ilmaiseksi tule, luulisi että raskaammasta pumppauksesta.
Tietenkin jos joku kaksimäntäinen ei niin nopeasti nosta, silloin se ei olisi raskas, mutta ei sellaista summassa löydä.
Kaksi kertaa nopeammin kuin mikä? Et sä voi katsoa kahta erilaista tunkkia joista toisessa yksi ja toisessa kaksi pumppusylinteriä ja todeta että tuo toinen nostaa nopeammin ja on raskaampi käyttää. En ole mikään tunkkiasiantuntija mutta en äkkiseltään keksi mitään muuta syytä käyttää kahta sylinteriä kuin sen, että yksi iso (=yhtä nopea/hidas/raskas/kevyt) sylinteri ei mahdu kyseiseen tunkkiin suunnitellulla tavalla, joten on laitettu kaksinkertainen määrä osia kahteen pienempään sylinteriin. No ehkä sillä jotain markkinointipisteitäkin saa kun on enemmän osia.
 
Jos teillä on ongelmia tunkin ylhäällä pysymisen kanssa, eli kun auto on nostettu ylös ja tunkki vajoaa hissukseen alas, niin tunkki kannattaa ilmata.
Tunkin ruuvi auki (se minkä aukaisette kun laskette autoa), painoa nostopään päälle ja muutama pumppaus ja ruuvi takaisin kiinni.
Auttoi omaan Bilteman tunkkiin joka laskeutui hitaasti jo uutena.

Ja jos ei auta niin sitten sylinterin tiivisteet valskaa. Meganexin tunkkiin sai tilattua pelkän sylinterin ja sen vaihdolla tuli kuntoon.
 
Kaksi kertaa nopeammin kuin mikä? Et sä voi katsoa kahta erilaista tunkkia joista toisessa yksi ja toisessa kaksi pumppusylinteriä ja todeta että tuo toinen nostaa nopeammin ja on raskaampi käyttää. En ole mikään tunkkiasiantuntija mutta en äkkiseltään keksi mitään muuta syytä käyttää kahta sylinteriä kuin sen, että yksi iso (=yhtä nopea/hidas/raskas/kevyt) sylinteri ei mahdu kyseiseen tunkkiin suunnitellulla tavalla, joten on laitettu kaksinkertainen määrä osia kahteen pienempään sylinteriin. No ehkä sillä jotain markkinointipisteitäkin saa kun on enemmän osia.
No oli miten oli. Pointti on löytää tunkki jota pystyy pumppaamaan vaikka vieressä istuen työjakkaralla ilman sitä tunkin lisävartta.
Motonetissa ei ollut esillä mitään, vain Biltemassa. Suurimman vaikutuksen teki tämä, kun sen liikuttelukin oli paljon helpompaa kuin siinä vieressä olevien. Hinta vaan on suolainen, ja se nosti sen verran nopeammin kuin Bahco videon perusteella että epäilin käytön ilman lisävartta olevan raskasta.

 
Joissain tunkeissahan on kääntyvä se varsi, oisko se vaihtoehto?

 
Suosituksia järkevistä 1/4" ja 1/2" hylsysarjoista ns. keikkahommiin? Joko erilliset sarjat tai yksi salkku. Kriteerit:
- Salkku mallia kestää lentelyä autossa leviämättä
- Hylsyt saa siististi irti, ja takaisin paikalleen
- Tarve räikkä+lyhyet+pitkät hylsyt, ei mitään 700 torx-kärkeä ja 7kpl paskoja pihtejä samassa sarjassa
- Kestävyys tuskin tulee ongelmaksi kun käyttö ns. Kevyttä. Tiheähampainen räikkä olis kiva.

Hallilta löytyy sitten kunnon vaunu kaikkine työkaluineen, mutta kun ei jaksaisi aina kerätä sieltä lajitelmaa mukaan...
 
Pointti on löytää tunkki jota pystyy pumppaamaan vaikka vieressä istuen työjakkaralla ilman sitä tunkin lisävartta.
Tuskin ole ainoa joka tarvitsee tai arvostaa mahdollisuuttaa sormin ilman vartta tunkata, markettin tarjontaa nopeasti vilasten ei osunut silmään mitää lukua jolla sitä voisi arvuutella. Lyhyt varsi yhdessä suuren maximikuorman kanssa voi viitata siihen.

Mainitsit aiemmin tupla "pumppaus" sylinterin, ajatus tasolla se kai mahdollistaisi säädettävyyden. Vivun välitykset toinen, ei kyllä tule mieleen, ne "tolppamalliset" joissa teleskooppi sylinteri, niin niin mites niissä, onko niissä kuorman mukaan muuttuvuutta ?
 
Joissain tunkeissahan on kääntyvä se varsi, oisko se vaihtoehto?

Näissä on samoja vikoja kuin entisessä tunkissa joka on kai tuo Torin BigRed.
Liian rimpula, ja pieni kumityynyn alusta.

Tuli hankittua tuo Bahco. Nostaa tosiaan yhdestä männästä huolimatta niin nopeaan että varsi puolitettuna sitä ei väännä. Ei onneksi haittaa kun varsi on aika lyhyt ja ottaa jo korkealta.
Liikkuu kevyesti ja nostaa nopsaan ja eleettömästi. Lasku voisi olla vielä vähemmän herkkä jos mahdollista.
Kaikenkaikkiaan ei kaduta yhtään ostos.
 
Kyllä tuo oma bahco bh11500 ainakin ihan vetämällä kulki perässä.
Sopii myös matalan auton alle, ja ylettää nostamaan oikeista paikoista, ei tarvi helmoja särkeä.

Muista sitten tuli mikä vain hallitunkki, että sorapihalla laitat vaikka paksun vesivanerin tunkin alle, noiden kun pitää päästä kulkemaan nostaessa pyörillään, muuten repii autoa tunkkia kohden.

Useampi nostokorvake tuhottu kun tunkki ei pääse liikkumaan vapaasti.

Kyllä se ikävän raskaasta soralla tulee perässä ja piirtää uraa samalla :D Pitäisi olla maastorenkaat :D

Vaneri on tosiaan aina alla, ei tuosta oikein muuten tulisikaan mitään.

Vähän paha sanoa tuosta, kun ei ole tuotekuvaa. Bahcon BH1A1500 (jollainen minulla on) nostoalue on 82-375 mm. Tuo on toistaiseksi mennyt kaikkien autojen alle ihan hyvin. Kaikkein korkeimmat nostettavat (esim. BMW X5 20" vanteilla) muistaakseni vaativat jonkun muutaman sentin korokkeen väliin, jotta vanne nousee kunnolla ilmaan.

Onko ollut hyvä ja ennen kaikkea painaako se oikeasti vain 13kg? Kuulostaa oudolta koska käsittääkseni on ihan ”täysikokoinen” ja nuo pienemmätkin alumiiniset painaa 15kg. Tämä kaikki tuotetiedoista luettua.
 
Onko ollut hyvä ja ennen kaikkea painaako se oikeasti vain 13kg? Kuulostaa oudolta koska käsittääkseni on ihan ”täysikokoinen” ja nuo pienemmätkin alumiiniset painaa 15kg. Tämä kaikki tuotetiedoista luettua.
Olen vaihtanut tuolla kymmeniin autoihin renkaat yli viiden vuoden aikana ja on ollut aina ilo käyttää. En ole punninnut, mutta painaa niin vähän, että jaksaa kantaa vaikka pumppausvarresta yhdellä kädellä. Paino oli itselleni yksi hankintaperusteista, sillä en käytä tunkkia koskaan kotona. Mukana tullut kantokassikin on kestänyt ehjänä, mistä olen positiivisesti yllättynyt. Se kun ei näytä olemukseltaan ihan tunkin hintaa vastaavalta, mutta ilmeisesti materiaali ja ompeleet ovat kuitenkin melko laadukkaat.
 
Suosituksia järkevistä 1/4" ja 1/2" hylsysarjoista ns. keikkahommiin? Joko erilliset sarjat tai yksi salkku. Kriteerit:
- Salkku mallia kestää lentelyä autossa leviämättä
- Hylsyt saa siististi irti, ja takaisin paikalleen
- Tarve räikkä+lyhyet+pitkät hylsyt, ei mitään 700 torx-kärkeä ja 7kpl paskoja pihtejä samassa sarjassa
- Kestävyys tuskin tulee ongelmaksi kun käyttö ns. Kevyttä. Tiheähampainen räikkä olis kiva.

Hallilta löytyy sitten kunnon vaunu kaikkine työkaluineen, mutta kun ei jaksaisi aina kerätä sieltä lajitelmaa mukaan...

Nuo bilteeman 10 vuoden takuukalut on ihan ok.
Kestänyt ainakin omissa remonteissa ja pikkuräikkäkin vaihdettiin reilu 9 vuotiaana uuteen, kun kuitti oli ihme kyllä tallessa.
 
Onko ollut hyvä ja ennen kaikkea painaako se oikeasti vain 13kg? Kuulostaa oudolta koska käsittääkseni on ihan ”täysikokoinen” ja nuo pienemmätkin alumiiniset painaa 15kg. Tämä kaikki tuotetiedoista luettua.
Joo ei tuo kapine paina ns. mitään. Hinta on ainoa iso vika tuotteessa :).

Toinen pienempi vika tuon kaltaisessa nostorakenteessa on se että syvältä auton alta käytännössä mahdoton nostaa kun varsi vaakatasossa muutaman asteen liikerata ei tee yhtään mitään eli vasta isommilla astekulmilla alkaa tapahtua. Semmosella 20€ (15v sitten) ’räpsällä’ jossa nosto on päädyssä niin jos tunkki vaan mahtuu alle niin aina se sen verran saa väännettyä/kammettua että nostaa. Kerran itseasiassa sain tuon bachon jumiinkin kun laskin alas ja tunkki oli takana kelkassa (oli pukit käytössä niin helmasta voinut nostaa) niin eihän se saatana mahtunut pois alta (olin ajanut auton kloppien päälle tunkatessa ja heittänyt ne meneen laskiessa). Tilanteen tajuttuani tunkin varsi liikkui vähän mutta ei mitään tapahtunut, vitutuksen saattelemana hain ’räpsän’ ja pelastin bachon pinteestä :).
 
Nuo bilteeman 10 vuoden takuukalut on ihan ok.
Kestänyt ainakin omissa remonteissa ja pikkuräikkäkin vaihdettiin reilu 9 vuotiaana uuteen, kun kuitti oli ihme kyllä tallessa.
Tuo tai sitten tämä Hylsyavainsarja 152 osaa
 
Ja jos ei auta niin sitten sylinterin tiivisteet valskaa. Meganexin tunkkiin sai tilattua pelkän sylinterin ja sen vaihdolla tuli kuntoon.
Tai laskuruuvi vuotaa ,omassa kiina halpiksessa oli surkea työstöjälki ruuvissa ,uudelleen hiomalla parani mutta edelleen laski itsestään ajan kanssa.
 
Joo ei tuo kapine paina ns. mitään. Hinta on ainoa iso vika tuotteessa :).

Toinen pienempi vika tuon kaltaisessa nostorakenteessa on se että syvältä auton alta käytännössä mahdoton nostaa kun varsi vaakatasossa muutaman asteen liikerata ei tee yhtään mitään eli vasta isommilla astekulmilla alkaa tapahtua. Semmosella 20€ (15v sitten) ’räpsällä’ jossa nosto on päädyssä niin jos tunkki vaan mahtuu alle niin aina se sen verran saa väännettyä/kammettua että nostaa. Kerran itseasiassa sain tuon bachon jumiinkin kun laskin alas ja tunkki oli takana kelkassa (oli pukit käytössä niin helmasta voinut nostaa) niin eihän se saatana mahtunut pois alta (olin ajanut auton kloppien päälle tunkatessa ja heittänyt ne meneen laskiessa). Tilanteen tajuttuani tunkin varsi liikkui vähän mutta ei mitään tapahtunut, vitutuksen saattelemana hain ’räpsän’ ja pelastin bachon pinteestä :).

Ihan hyvältä tuotteelta siis vaikuttaa. Kesti hetken tajuta mitä tarkoitit tuolla "auton alta nostamisella" mutta uskoakseni lopulta tajusin :D Hintaahan tuossa on vähän turhan paljon, 50€ pois niin ei tarvitsisi edes miettiä. Kattoo nyt haenko tuon Bahcon vai sellaisen pienemmän ja reilu puolta halvemman. Paino tosiaan tärkeässä roolissa.
 
Onko kellään kokemuksia noista Wera työkaluista? Vaikuttaa ihan hienoilta ja osittain innovatiivislta, mutta mitenhän lie laatu?

Wera
 
Onko kellään kokemuksia noista Wera työkaluista? Vaikuttaa ihan hienoilta ja osittain innovatiivislta, mutta mitenhän lie laatu?

Wera

Aika paljon Weraa löytyy sekä duunissa että myös omalla rahalla hankittuna, zyklop räikkää, joker-lenkkiavaimia ja tänä vuonna siirryin myös perus ruuvimeisseleissä wihasta weraan. Ei muuta moitittavaa kuin hinta etenkin suomessa, euroopasta hankkimalla säästää ja jos pystyy kyttäämään tarjouksia niin noita saa joskus jopa edullisesti.
 
Minulla on weran räikkälenkkejä. Ovat kestäneet kovempaakin vääntämistä. Yksi asia mistä pidän oikein paljon on se että saa mutterin pysymään paikoillaan lenkkipäässä. Varsinkin sellaisissa paikoissa mihin ei käsi mahdu niin pystyy avaimella ujuttamaan mutterin oikeaan paikkaan. Ja ruuvimeisselit ovat oikein käteen sopivia. Niissä on sellainen kruusaus päässä joka puree hyvin ruuvin kantaan.
20221015_132229.jpg
 
Minulla on weran räikkälenkkejä. Ovat kestäneet kovempaakin vääntämistä. Yksi asia mistä pidän oikein paljon on se että saa mutterin pysymään paikoillaan lenkkipäässä. Varsinkin sellaisissa paikoissa mihin ei käsi mahdu niin pystyy avaimella ujuttamaan mutterin oikeaan paikkaan. Ja ruuvimeisselit ovat oikein käteen sopivia. Niissä on sellainen kruusaus päässä joka puree hyvin ruuvin kantaan.
20221015_132229.jpg
Weran ruuvimeisselit pitävät kyllä hyvin... uutena, mutta ovat niin pehmiää metallia että jokapäiväisessä käytössä ovat kuluneet loppuun kuukausissa. Todella sääli, varmasti parhaiten pitäviä meisseleitä
 
Weran ruuvimeisselit pitävät kyllä hyvin... uutena, mutta ovat niin pehmiää metallia että jokapäiväisessä käytössä ovat kuluneet loppuun kuukausissa. Todella sääli, varmasti parhaiten pitäviä meisseleitä
Et sä löydä kaupasta myöskään kestävää ja pitävää auton rengastakaan eli sinänsä yksi uber ominaisuus on yleensä aina jostain toisesta pois. Yksityiskäytössä taas tuollainen meisseli kestänee yhden ihmisiän.
 
Ruuvimeisselit kuten muutkin työkalut ovat harmillisesti kulutustavaraa mikäli niitä usein käyttää, ei ole olemassa ruuvareita joiden kärki ei muuttaisi muotoaan ja olen viimeisen parin vuosikymmenen aikana käyttänyt ihan jokaisen eurooppalaisen laatuvalmistajan kalleimpia malleja.
 
Ihan hyvä diili kun ostin poistokorista 500 euron imurin 50 eurolla IMURI KUIVA / MÄRKÄ PRO WORKER PÖLYLUOKKA M. Ilman letkua, mutta ajattelin että eihän se ole kuin tilaa letkun siihen. Mutta eihän tuohon sopivaa löydy mistään. Valmistajan sivuilla on osanumero mutta sitä ei ole myynnissä missään, eikä siinäkään ole tuota 90 asteen torvea mikä ohjekirjan kuvassa näkyy.

Onkohan nuo letkuliitännäät minkäänlaisia standardeja? vai pitääkö alkaa ite rakentaa joku adapteri tuohon. Reiän halkaisija n. 52mm.
 

Liitteet

  • photo_2022-10-16_15-35-57.jpg
    photo_2022-10-16_15-35-57.jpg
    129,9 KB · Luettu: 103
  • photo_2022-10-16_15-38-42.jpg
    photo_2022-10-16_15-38-42.jpg
    110,3 KB · Luettu: 99
Nuo bilteeman 10 vuoden takuukalut on ihan ok.
Kestänyt ainakin omissa remonteissa ja pikkuräikkäkin vaihdettiin reilu 9 vuotiaana uuteen, kun kuitti oli ihme kyllä tallessa.
Itse en ole yhtään tuollaista muovisalkkua nähnyt lihin työkalut painetaan kiinni, joka oikeasti olisi toimiva. Ja haussa oli tosiaan pelkät 1/2 ja 1/4 hylsyt/räikkä, tarvetta huonoille torxkärjille, lenkeille, pihdeillä yms ei ole ja siksi täältä vinkkiä kyselin.

No, nappasin tänään puuilosta tamforcen sarjat 49e ja 24e hintaan, näytti olevan kaikki koot mitä tarvitsee, metallilaatikko joskin todella huonolla lukolla ja tilaa vielä että saa sen 1-3 muuta hylsykokoa matkaan jos tarvitsee.
Ihan hyvä diili kun ostin poistokorista 500 euron imurin 50 eurolla IMURI KUIVA / MÄRKÄ PRO WORKER PÖLYLUOKKA M. Ilman letkua, mutta ajattelin että eihän se ole kuin tilaa letkun siihen. Mutta eihän tuohon sopivaa löydy mistään. Valmistajan sivuilla on osanumero mutta sitä ei ole myynnissä missään, eikä siinäkään ole tuota 90 asteen torvea mikä ohjekirjan kuvassa näkyy.

Onkohan nuo letkuliitännäät minkäänlaisia standardeja? vai pitääkö alkaa ite rakentaa joku adapteri tuohon. Reiän halkaisija n. 52mm.
Sanoisin että hankalaksi menee. Ostaisin esim kärcherin letkun jossa liitin mukana ja liimaisin esim epoksilla sen liittimen tuohon imurin suuaukkoon kiinni.
 
Ihan hyvä diili kun ostin poistokorista 500 euron imurin 50 eurolla IMURI KUIVA / MÄRKÄ PRO WORKER PÖLYLUOKKA M. Ilman letkua, mutta ajattelin että eihän se ole kuin tilaa letkun siihen. Mutta eihän tuohon sopivaa löydy mistään. Valmistajan sivuilla on osanumero mutta sitä ei ole myynnissä missään, eikä siinäkään ole tuota 90 asteen torvea mikä ohjekirjan kuvassa näkyy.

Onkohan nuo letkuliitännäät minkäänlaisia standardeja? vai pitääkö alkaa ite rakentaa joku adapteri tuohon. Reiän halkaisija n. 52mm.

Samalta tuo näyttää, kun imureissa usein on. Pieniä mitoituserojahan niissä on. Luultavasti käy letku joltakin muultakin firmalta. Mutta hieman hankalaahan se on, jos ei ota imuria (tai vaikka siitä aukosta tehtyä pahvisabluunaa) mukaan ja käy katselemassa ja testailemassa jossakin muualla.
Sillä mutkalla siellä päässä ei periaattessa ole kovin kriittistä merkitystä, lähinnä silloin kun imet jotakin märkää, se ohjaa sen veden paremmin sinne alas eikä suoraan suodattimeen/moottoriin ja on hyvä olla olemassa. Kuivaa isompaa rojua imuroidessa se mutka on melkeinpä vain haitaksi, kun siihen kaikki isommat kikkareet jää jumiin.
 
Ihan hyvä diili kun ostin poistokorista 500 euron imurin 50 eurolla IMURI KUIVA / MÄRKÄ PRO WORKER PÖLYLUOKKA M. Ilman letkua, mutta ajattelin että eihän se ole kuin tilaa letkun siihen. Mutta eihän tuohon sopivaa löydy mistään. Valmistajan sivuilla on osanumero mutta sitä ei ole myynnissä missään, eikä siinäkään ole tuota 90 asteen torvea mikä ohjekirjan kuvassa näkyy.

Onkohan nuo letkuliitännäät minkäänlaisia standardeja? vai pitääkö alkaa ite rakentaa joku adapteri tuohon. Reiän halkaisija n. 52mm.

Eikö tämä ole oikea osa?
 
Tää oli mielenkiintoinen bongaus:
Aekir akkutyökalusarja, 5 työkalua ja 2 kappaletta 18V 2 Ah akkua 149€.
Liekö nämä ihan puhdasta kiinarihkamaa vai onko Makita, Metabo tms klooneja?

Tilasko näitä kukaan?
Mulla on tallissa boschilaista jonkin verran, kaikki oikeestaan sellainen mitä käytän paljon on Boschia, mutta tässä tulee tuollaisia "kerran ja kesällä" itsellä käytössä tarvittavia työkaluja kuten akkurälläkkä ja tuo käsisirkkeli. Onko nämä mistään kotoisin? Tilasin paketin kun ei näissä nyt kovin korkealta ainakaan putoa vaikka olisivat ihan paskoja.

Mulla on halpistyökoneista muutenkin hyvät kokemukset kun joskus junnuna ostin 25e:llä Gernin ruuvivääntimen (vai oliko peräti porakone) ja se toimi mulla monen monta vuotta nikkaroinneissa vaikka oli talvet aina lämmittämättömässä autotallissakin :D
 
Samalta tuo näyttää, kun imureissa usein on. Pieniä mitoituserojahan niissä on. Luultavasti käy letku joltakin muultakin firmalta. Mutta hieman hankalaahan se on, jos ei ota imuria (tai vaikka siitä aukosta tehtyä pahvisabluunaa) mukaan ja käy katselemassa ja testailemassa jossakin muualla.
Sillä mutkalla siellä päässä ei periaattessa ole kovin kriittistä merkitystä, lähinnä silloin kun imet jotakin märkää, se ohjaa sen veden paremmin sinne alas eikä suoraan suodattimeen/moottoriin ja on hyvä olla olemassa. Kuivaa isompaa rojua imuroidessa se mutka on melkeinpä vain haitaksi, kun siihen kaikki isommat kikkareet jää jumiin.
Nojoo, pitääpä käydä Bauhausissa katsomassa millasia letkuja siellä on. Hyvä tietää tuo mutkan funktio.


Eikö tämä ole oikea osa?
Näyttäis olevan. Miten löysit sen?
 
Nojoo, pitääpä käydä Bauhausissa katsomassa millasia letkuja siellä on. Hyvä tietää tuo mutkan funktio.



Näyttäis olevan. Miten löysit sen?
Ihan vain googlettamalla se antamasi varaosanumero 0.952.0058 :cigar2:
Toinen firma samassa fyysisessä osoitteessa oli Duab.
Ei mitään tietoa tuosta myyjästä, mutta kaiketi joku aivan asiallinen suomalainen edustaja. Itse varmaan soittaisin ennen tilausta...
 
Sellainen hyvä modaus tunkkeihin liittyen, niissä on usein siinä varren alaosassa pultti jolla varsi kiristetään kiinni paikalleen. Siihen pultin kantaan kun hitsaa poikittain 10cm pätkän harjaterästä tai mitä nyt sattuu olemaan käsillä, käytettävyys paraneen noin satakertaiseksi, mikäli sitä vartta tarvitsee ikinä irroittaa esimerkiksi vaikka kuljetuksen tai varastoinnin ajaksi, kun ei enää tarvitse joka kerta hakea sitä avainta siihen, vaan voi suoraan tästä uudesta kahvasta sen käsin tai jalalla avata.
 
Tänään kävin ostamassa IKH:lta tuon heidän tarjoustunkin HALLITUNKKI 2,5TON MATALA .
En usko että tuohon rahaan parempaa tunkkia saa, ainakaan itse en muualta löytänyt. Kuvassa vertailun vuoksi vanha n.50e tunkki.

20221020_181712.jpg
15v sitten sitten vastaava punanen oli 20€ motonetissa. Nyt tuo sun uusi on 33kg kahvakuula kun tuo puna joku 10kg. Lisäksi niinkuin näkee niin syvyys o sama, eli uudella käytännössä nostetaan vaan helmasta kun vanhalla voi nostaa vaikka keskeltä autoa.

Mun mielestä tommonen vanha o melko hyvä kapine, mutta toki uusi on ihan vitun tukeva, tosin sitä tukevuutta tarvitsee oikeasti vain jos nostaa autoa jossain 20 asteen mäessä :).
 
Lisäksi niinkuin näkee niin syvyys o sama, eli uudella käytännössä nostetaan vaan helmasta kun vanhalla voi nostaa vaikka keskeltä autoa.

Kyllä toi uusi menee ihan samalla tavalla sinne "keskelle" autoa kun tuo toinenkin, itseasissa paremminkin kun on pidempi varsi. Kuvakulma hämää tuon kokonaiskorkeuden suhteen.
 
15v sitten sitten vastaava punanen oli 20€ motonetissa. Nyt tuo sun uusi on 33kg kahvakuula kun tuo puna joku 10kg. Lisäksi niinkuin näkee niin syvyys o sama, eli uudella käytännössä nostetaan vaan helmasta kun vanhalla voi nostaa vaikka keskeltä autoa.

Mun mielestä tommonen vanha o melko hyvä kapine, mutta toki uusi on ihan vitun tukeva, tosin sitä tukevuutta tarvitsee oikeasti vain jos nostaa autoa jossain 20 asteen mäessä :).
Makunsa kullakin, kyllä tuolla uudella tunkilla auton renkaanvaihto/jarruremontti nostot teen mielummin kuin tolla vanhalla. Sitä tukevuutta itse arvostan. Pukit tietty tarpeen mukaan mukana. Vaikka tunkissa on painoa, niin helppo sitä on tallin betonilattialla liikutella kun on kuitenkin pyörät alla. Tänäpäivänä tuo ikh:n 119e tarjoushinta on edullinen, kun vastaavat toisenväriset puuilo/motonet kaupoissa on 149e. Todella ahtaaseen talliin en suosittele, kun varsi on aika pitkä kuitenkin.
 
Kyllä toi uusi menee ihan samalla tavalla sinne "keskelle" autoa kun tuo toinenkin, itseasissa paremminkin kun on pidempi varsi. Kuvakulma hämää tuon kokonaiskorkeuden suhteen.
Nostaaks se sieltä alta enää mitään mun alu-bacho ei ainakaan nosta vaikka alle mahtuukin.
 
Makunsa kullakin, kyllä tuolla uudella tunkilla auton renkaanvaihto/jarruremontti nostot teen mielummin kuin tolla vanhalla. Sitä tukevuutta itse arvostan. Pukit tietty tarpeen mukaan mukana. Vaikka tunkissa on painoa, niin helppo sitä on tallin betonilattialla liikutella kun on kuitenkin pyörät alla. Tänäpäivänä tuo ikh:n 119e tarjoushinta on edullinen, kun vastaavat toisenväriset puuilo/motonet kaupoissa on 149e. Todella ahtaaseen talliin en suosittele, kun varsi on aika pitkä kuitenkin.
Joo en siis missään nimessä tarkoita että olisi ”paska”, nippu rajoitteita tommosessa kuitenkin on joita ei 20-40€ vehkeissä ole ja jotka käytännössä renkaanvaihto hommissa on aivan riittävän tukevia. Alu-Bacholaisen jälkeen jäi kyllä itsellä jarrulevyrempoissa pukkien kanssa pelailu koska a) tunkki o tukeva b) pukkia ei sen kanssa saa paikalleen.
 
Tässä kuvassa hahmottuu vähän paremmin.

20221020_210453.jpg


Juuri tätä tarkoitin, eli ovat liki tismalleen saman korkuisia, mitä tulee auton alle työntämiseen.

Nostaaks se sieltä alta enää mitään mun alu-bacho ei ainakaan nosta vaikka alle mahtuukin.

En tiedä just tosta ikh:n mallista kun en ole itse kokeillut, mutta kaikki mitä olen kokeillut kyllä on nostanut.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjut
253 821
Viestejä
4 413 103
Jäsenet
73 235
Uusin jäsen
Mikkohardy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom