Työelämäkeskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Nokun nykyisin ei saa niitä työpaikkoja! Ennen sen kuin marssit tehtaaseen sisään niin sulla oli jotain, ihan mitä vaan, duunia sen jälkeen ja kohta sulla oli vakkari sopimus ja kenties pääsit ylemenään, kenties et, mutta aikin sulla oli vaki paikka.
Nykyään saat tehdä jonku saatanan videohaastattelun että pääsetkö siivoojaksi Baronan kautta kolmen kuukauden pestiin äitiyslomasijaiseksi. Ei silloin paljon muutella toiselle puolelle suomea. Ei vaikka ensin ottaisit sen vuokraloosin siksi aikaa.

Eri asia tietenkin näillä 4000+e/kk tienaavilla käsienheilutajilla, mutta meillä duunareilla se menee juuri noin.
Sulla on aivan vääristynyt kuva työmarkkinoista. Nimenomaan ennen noita epävarmoja duuneja oli vaikka kuinka. Kun sataman pilli soi, niin katsottiin ketkä pääsevät töihin ja kenelle ei riittänyt hommia sinä päivänä.

Pätkätyöt ja muut epätyypilliset työsuhteet eivät ole vastoin luuloasi erityisesti lisääntyneet. N. 90% työllisistä elää varsin suojattua elämää ja ongelmista kärsii selvä vähemmistö porukasta.

Työllisyysaste on myös historiallisen korkea ja jengiä on työllistynyt todella hyvin kortistosta viimeisen vuoden aikana.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Elämänsä voi tietysti rakentaa yhden kortin varaan ja sitten kun se oma työnantaja päättää sulkea sen oman kylän konttorin, niin siinähän sitä sitten ollaan.

Itse valitsin asuinpaikakseni asunnon/kaupunginosan/kaupungin jossa on 15min säteellä kymmeniä, ellei satoja potentiaalisia työnantajia. Ei tarvitse valita uran ja kodin välillä, kun työnantajia voi kilpailuttaa ja vaihtaa helposti jos alkaa tylsistyttää.
Semmosta se on. Suurin osa ihmisistä sinne kaupunkiin halajaa, hyvä mun kannalta. Omalla kohdalla elintaso romahtaisi tai sitten pitäisi nostaa kulutusta reilusti enkä tiedä olisiko mulla siltikään varaa mielekkääseen elämään. Mä jäisin enemmin työttömäksi nykyiseen sijaintiin kuin tulisin sinne.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Karkea perstuntuma on, että uraliikkeitä kannattaa tehdä koska ne avaa edelleen uusia ovia ja lopulta se samassa firmassa 20 vuotta jumittaminen tapaa johtaa lähinnä palkkakehityksestä jäämiseen ja sitten oot jossain työnhaussa kuitenkin lopulta tilanteessa "en oo koskaan tehnyt CV:tä".
Toisaalta, jos on hyvässä firmassa, niin voi oppia tuntemaan työntekijät ja edetä siellä uralla. Helpompi ehkä olla jossain johtoroolissakin tuttujen ihmisten kanssa, ni ei tartte johtaa auktoriteetilla.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Tämä kohtaus ongelma ei suinkaan ole uusi ilmiö. Muistaakseni luin jostain että täytyi hankkia voimaa tekemään töitä puuvillapelloille. Paikallisia ei saanut joten älkää ihmetelkö miksi orjamarkkinat kukoistivat aikansa. Vapautus ei suinkaan ollut niin auvoisa kuten voimme todeta.
Kyllä oletan tuon ajan olleen suhteellisen leppoisaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tämä kohtaus ongelma ei suinkaan ole uusi ilmiö. Muistaakseni luin jostain että täytyi hankkia voimaa tekemään töitä puuvillapelloille. Paikallisia ei saanut joten älkää ihmetelkö miksi orjamarkkinat kukoistivat aikansa. Vapautus ei suinkaan ollut niin auvoisa kuten voimme todeta.
Kyllä oletan tuon ajan olleen suhteellisen leppoisaa.
Miksei niitä paikallisia sitten pakotettu sinne pellolle jos se oli "suhteellisen leppoisaa" ja auvoisampaa kuin vapaus?
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Miksei niitä paikallisia sitten pakotettu sinne pellolle jos se oli "suhteellisen leppoisaa" ja auvoisampaa kuin vapaus?
Kai sinäkin olet sen ajan historiaan sen verran tutustunut että tajuat mikä ero oli paikallisilla syntyperäisillä ja väkisten afrikasta tuotujen välillä?
Aikalaiskuvausten mukaan tuo aika ennen sisällissotaa oli hyvinkin leppoisaa, ja jopa orjat kertoivat olojensa heikentyneen vapautuksen jälkeen. Se tilanne onneksi parantui vuosikymmenien saatossa.
Siitä muuten seurasi suunnaton muuttoaalto afroväestön siirtyessä pohjoisiin rannikkokaupunkeihin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kai sinäkin olet sen ajan historiaan sen verran tutustunut että tajuat mikä ero oli paikallisilla syntyperäisillä ja väkisten afrikasta tuotujen välillä?
Aikalaiskuvausten mukaan tuo aika ennen sisällissotaa oli hyvinkin leppoisaa, ja jopa orjat kertoivat olojensa heikentyneen vapautuksen jälkeen. Se tilanne onneksi parantui vuosikymmenien saatossa.
Siitä muuten seurasi suunnaton muuttoaalto afroväestön siirtyessä pohjoisiin rannikkokaupunkeihin.
Toi nyt lähinnä kuulosti absurdilta ketjun käänteeltä että ensin suomalaiset valittaa miten pitkä työmatka on ja kuinka ainakaan työn perässä ei muuta, mieluummin jää työttömäksi kotiseudulle ja sitten perään Afrikasta raahatun orjuuden tulkitsemista suhteellisen leppoisaksi.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Toi nyt lähinnä kuulosti absurdilta ketjun käänteeltä että ensin suomalaiset valittaa miten pitkä työmatka on ja kuinka ainakaan työn perässä ei muuta, mieluummin jää työttömäksi kotiseudulle ja sitten perään Afrikasta raahatun orjuuden tulkitsemista suhteellisen leppoisaksi.
Sinä itse kysyit joten vastasin. Ei auta väännellä ja käännellä.
Miksei niitä paikallisia sitten pakotettu sinne pellolle jos se oli "suhteellisen leppoisaa" ja auvoisampaa kuin vapaus?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
742
Niin, olisihan se yksi keino poista työttömyys että perustettaisiin gulageja joihin sitten työttömät sekä muut vähäosaiset kärrättäisiin...
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Työelämästä; Suurin osa hoitajien rekryongelmista ratkeaisi työaikoja muuttamalla ja palkan ei tarvitsi edes muuttua. Katkeamattomasta 3 vuorotyöstä 2-vuorotyöhön ja avot, ongelmat on ratkaistu. Sama homma monessa muussakin työssä.
Se hoitaja ei tasan tarkkaan ajele 5x viikkoon 90km päähän töihin, mutta kas kummaa, kun työaika on esim. 4 työtä ja 6 vapaata, niin jo rupee löytymään. Näin on näreet.

Itsehän olen sitä mieltä myös, että työtä voisi jakaa julkisella sektorilla. Ihan tasan tarkkaan useammalle riittäisi töitä, tosin kaikista tulisi pienituloisia. Tällöin tosin veikkaan suurimman osan hankkivan itselleen kakkostyön, jolloin muodostuu uusia yrityksiä jne. Tokihan tässä osa kärsii (työssä olevat täysillä tunneilla), mutta kansantalous voittaisi. Ei toki toimi yksityisellä puolella, koska työnantajakulut moninkertaistuvat (= toimii siksi julkisella, koska työttömyyskulut ovat suuremmat kuin kasvaneet työnantajakulut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 202
Työmatkasta.

Olisi mahdollisuus vaihtaa firmaa, mutta työmatkan muuttuminen mietityttää.
Tällä hetkellä on jo pitkään työmatka ollut muutama kilometri, pyörällä 5 min. Toisessa paikassa olisikin n. 40 min ja 40 km suuntaansa. En ole koskaan joutunut ajelemaan tällaisia työmatkoja. Minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia teillä on jos on joutunut päivästä käyttämään melkein 1,5 h ajeluihin? Onko kyllästytty nopesti vai sopeuduttu? Varsinkin ajatukset sellaisilta joilla muutos on on ollut samantapainen, lyhyestä pitkäksi.

Tämä vaatisi itseltä toisen auton hankkimista talouteen. Kilometrivähennys kuittaa suunnillen polttoaineen verran verotuksessa, muut kulut tulisi sitten päälle. Menetetylle vapaa-ajallekin täytyy arvioida hinta. Minkälaista "summahintaa" miettisitte tällaiselle vaihdokselle?

Tiedän että työmatka on vain yksi osa työpaikan vaihdon harkitsemista, mutta muut asiat sitten erikseen.

Kiitos!
Olen ajellut ensin noin 55km suunta, sen jälkeen 10v noin 15km suunta ja nyt taas nykyään noin 45km suunta. Tykkään ajaa hiukan pidempää työmatkaa, mutta riippuu toki ajon profiilista. Nykyinen kämppä on (tämäkin) motarin vieressä niin että muutaman minuutin ajon jälkeen suoraa motaria melkein työpaikan pihaan. Auto lämpiää, voi kuunnella podcasteja tai hyvää musaa, lauleskella ja juoda aamukahvin ja jogurtin töihin ajellessa. Sopii itselle ihan hyvin.

Mikään ei vituttanut niin paljon kun ajella tänä kesänä väliaikaiskämpästä sellainen 13-14km kaupungin läpi töihin.
Naurettavinta tässä oli se että vähäisilläkin liikennemmäärillä tuo lyhyehkö työmatka ei ajallisesti ollut kauheasti nopeampi kun ajella motaria pidempi siivu.

Toki mukava auto on aika oleellinen jos ajelee työmatkaa, muuten se alkaa kyllä vituttaa. Onneksi autot on olleet jo niin hyviä pitkän aikaa että jopa persaukinen löytää ihan fiksun matkalehmän 5000e:llä jos on vähän valmis perehtymään asiaan ja hoitamaan auton ylläpitoa itse.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Työmatkasta.

Olisi mahdollisuus vaihtaa firmaa, mutta työmatkan muuttuminen mietityttää.
Tällä hetkellä on jo pitkään työmatka ollut muutama kilometri, pyörällä 5 min. Toisessa paikassa olisikin n. 40 min ja 40 km suuntaansa. En ole koskaan joutunut ajelemaan tällaisia työmatkoja. Minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia teillä on jos on joutunut päivästä käyttämään melkein 1,5 h ajeluihin? Onko kyllästytty nopesti vai sopeuduttu? Varsinkin ajatukset sellaisilta joilla muutos on on ollut samantapainen, lyhyestä pitkäksi.

Tämä vaatisi itseltä toisen auton hankkimista talouteen. Kilometrivähennys kuittaa suunnillen polttoaineen verran verotuksessa, muut kulut tulisi sitten päälle. Menetetylle vapaa-ajallekin täytyy arvioida hinta. Minkälaista "summahintaa" miettisitte tällaiselle vaihdokselle?

Tiedän että työmatka on vain yksi osa työpaikan vaihdon harkitsemista, mutta muut asiat sitten erikseen.

Kiitos!
En kyllä itse lähtisi tuohon, aikaa kun on aina rajallisesti.

1,5-2h pois päivästä on kuitenkin aika paljon jo, jos laskee veroedun ja sen mitä autoon kuluu extraa +-0, niin onko uusi työ niin paljon viihtyisämpi ja palkka parempi, että kannattaa?

Jos laskee että menisi 2h päivässä matkoihin = 10h viikossa palkatonta "työaikaa". Jos netto ei ole vähintään 800-1000€ enemmän niin en edes harkitsisi.

Lisäksi kannattaa miettiä miten toi vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja elämään, aika harva työ on niin kivaa että edes se 8h tuntuisi aina mielekkäältä, saati sitten jos sulla menee 10h päivässä.

Tietysti jotkut tykkää ajaa ja keksii miten kivaa on juoda autossa kahvia ja kuunnella jotain, mutta toi on vähän kuin lihavat jotka kehuu olevansa tyytyväisiä, vaikka melko varmasti lähes kaikki valitsisi hoikan ja terveen kehon, jos saisi valita helposti.

Joudut myös heräämään paljon aikaisemmin ja itse ajo voi olla stressaavaa ruuhkassaoloa.

Itse en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka suorastaan kehuu miten elämänsä tuhlaavavia ovat kun käyttää pahimmillaan 2-4h päivässä työmatkaan. Ihan hullua hommaa eikä siitä mitalia saa, aikaisen haudan korkeintaan.

Mutta kysy itseltäsi, että kun saat valita niin ajaisitko huvikseen joka työpäivän jälkeen 2 tuntia rinkiä, vai tekisit mielummin jotain muuta?

Sulla kun ei ole pakko lähteä tuollaiseen pitkään matkaan, niin en näe syytä lähteä siihen muutoman euron takia.

Itsellä ei ole ollut pitkää työmatkaa, mutta joskus kuljin 8kk kouluun ~1h suuntaansa pakon edessä ja olihan se ihan uskomatonta paskaa :D ja mielummin olisin vaikka työtön kuin ajaisin +1h suuntaansa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 202
Tietysti jotkut tykkää ajaa ja keksii miten kivaa on juoda autossa kahvia ja kuunnella jotain, mutta toi on vähän kuin lihavat jotka kehuu olevansa tyytyväisiä, vaikka melko varmasti lähes kaikki valitsisi hoikan ja terveen kehon, jos saisi valita helposti.
Ei tätä nyt sinänsä tarvitse keksiä. Mieluiten ainakin itse ajelen sellaista 30min / suunta työmatkaa. vähempi turhauttaa kun saa kokoajan rampata autosta ulos ja sisään ennen kuin matka edes kunnolla alkaa. 45min / suunta menee vielä, mutta tunti / suunta alkaa kyllä jo kieltämättä turhauttaa. Paras tilanne olisi jos ei olisi työmatkaa ollenkaan, tosin siinä tapauksessa varmaan tällainen levoton sielu keksisi jotain muuta tekosyytä liikkua ympäristössä. Ajaminen ei muutenkaan ole koskaan itselleni ollut mitään kamalaa pakkopullaa, olen monta kertaa tullut Etelä-Euroopastakin ajamalla takaisin Suomeen ihan sen takia että se on omanlaistaan terapiaa ja näkee samalla mitä maailmalla tapahtuu.

En ole koskaan ymmärtänyt mm. aamiaisen käsitettä, juon käytännössä aina mustan kahvin aamiaiseksi. Tämä onnistuu ajellessa ihan mukavasti, näin kärsimättömänä se kotona kököttäminen muroja natustaen on melko tuskallista.

Ymmärrän toki jos ei autoilusta pidä tai se on jotenkin mystistä ja pelottavaa. Silloin on ehkä kaikkien kannalta parempi että pysyy pois liikenteestä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Väistämättä tulee aika milleniaali-vibat näistä "mieluummin oon työtön ku ajan tunnin" jutuista. Politiikka-alueella tuota on jauhettu, että milloin on kohtuullista hypätä epämukavuuden vuoksi turvaverkkoon ja milloin ei mutta jos tässä kejtussa enemmän uran kantilta asiaa tarkastelisi niin pakkohan sitä on miettiä pitemmälle kuin miten pian pääsee takas himaan. Itse olen ajanut pitkää työmatkaa ja muuttanutkin työn vuoksi ja kaikki on johtanut aina korkeampaan palkkaan ja ajan myötä taas tilanteeseen, jossa voi valita työn läheltä kotia ja kodin sieltä mistä haluaa jne.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tuli itse ajeltua n. vuosi 135km/suunta työmatkaa 3-vuorotyöhön. Olihan se aika harppaus siitä 500m työmatkaan. "Parhaimmillaan" taisi mennä 1h 5min. Normisti noin 1h15 min kesänopeuksilla. Pelkkää maantietä kyseessä. Eniten vitutti aamuvuorosta palata siinä klo 14-16, kun sitä rekkaa meni edellä ja vastaan tuli autoa, niin käytännössä aina joutui ajamaan alinopeutta kesäisin.

Kierto meni 3 + 1vapaa + 3 + 3 + 5vapaata, joten ei nyt ihan vastaa myöskään 5 päivää viikossa toimistotyötä, jollaista nykyisin teen. Ei toisaalta myöskään ole ikävä tehtaaseen takaisin, vaikka huoletonta se silloin oli, eikä tarvinnut paljoa stressata töitä sen jälkeen kun ovi sulkeutui. Nykyisin toimisto löytyy 300km päästä ja kauempi 500km päästä. 100% etätyö siis.

Itse keskusteltuun aiheeseen tai kysymykseen siitä, millaiseen työmatkaan voisin "tyytyä", niin jos etätyö on jotakuinkin sallittua luokkaa 50% työajasta, niin tuo työmatka voisi hyvin olla 45min-1h/suunta, eikä mua juurikaan haittaisi. Mutta asiassa on niin monta aspektia, että vaikea sanoa. Jos työ olisi 100% sama uudessa, jossa ei olisi työmatkaa yhtään vs. tämä kuvailemani 50% etätyö ja 1h ajomatka, vaihtaisin vasta 500-1000€ korotuksen jälkeen. Jos taas työtehtävät mielekkäämpiä tai muuten nykyisessä firmassa jokin hiertää, vaihtaisin jollain 200€ lisällä.

EDIT: Nyt kun tuli kommenttia liittyen sukupolveen/ikään, niin itse olen -95 syntynyt.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Kokeilkaa mennä töihin julkisilla... 14 kilometriä ja matka-aika kävelyineen oliu 1 h 15 minuuttia suuntaan.

Autoa on turha huudella, pitäisi olla vapaus valita että ei halua sellaista.

Muuttaminen ei vaihtoehto, koska asun 400e vuokralla, työpaikan lähellä asunnot 800+. Jos työtä miettii kauempaakin, voi joutua menemään paikallisbussilla 30 min, sitten pikavuorolla 90 min...

Työmatkaan 2h ja kotimatkaan 2h vähintään. Missä elämää?

Enemmin olen köyhä ja nautin elämästäni kuin matkaan töihin ja teen jonkun rikkaaksi.

Ja ei, auto ei pitäisi olla mikään valinta, jos ei halua sitä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 714
Kokeilkaa mennä töihin julkisilla... 14 kilometriä ja matka-aika kävelyineen oliu 1 h 15 minuuttia suuntaan.

Autoa on turha huudella, pitäisi olla vapaus valita että ei halua sellaista.

Muuttaminen ei vaihtoehto, koska asun 400e vuokralla, työpaikan lähellä asunnot 800+. Jos työtä miettii kauempaakin, voi joutua menemään paikallisbussilla 30 min, sitten pikavuorolla 90 min...

Työmatkaan 2h ja kotimatkaan 2h vähintään. Missä elämää?

Enemmin olen köyhä ja nautin elämästäni kuin matkaan töihin ja teen jonkun rikkaaksi.

Ja ei, auto ei pitäisi olla mikään valinta, jos ei halua sitä.
Ihan helposti polkupyörällä vetää 14km.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Ihan helposti polkupyörällä vetää 14km.
Entä sitten 114 kilometriä? Julkisilla kestää 90-120 minuttia. Syö koko päivästä kaiken ajan :(

Onneksi irtisanouduin tuosta työstä, meni kaikki se tienesti kulkemiseen/hukattuna aikana. Autolla toki tekisi varmaan 45-60 minuuttissa tuollaisen.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Ihan helposti polkupyörällä vetää 14km.
Juuri näin. Ainoa kohta jossa tuo ei olisi mielekästä, mikäli ei ole kevyttä väylää. Maantien laidalla loskakelillä ei kyllä enää oman turvallisuuden vuoksi enää voisi. 15-30km pyörällä on aika helppoa ja siihen tottuu parissa kuukaudessa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Juuri näin. Ainoa kohta jossa tuo ei olisi mielekästä, mikäli ei ole kevyttä väylää. Maantien laidalla loskakelillä ei kyllä enää oman turvallisuuden vuoksi enää voisi. 15-30km pyörällä on aika helppoa ja siihen tottuu parissa kuukaudessa.
Toimiii toki, mutta sateessa tai talvipakkasissa en itse siihen hommaan lähtisi. Kuinka moni työmatkapyöräilee vuoden ympäri?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
198
Eikös joku sähköpyörä olisi tuommoiseen aika täydellinen. Menisi matka jossain 40 min. Säästyisi tunti päivässä, maksaisi aika nopeasti itsensä takaisin jos tuolla laskee jonkin hinnan. Pikku sohjollakin menisi varmaan esim läskirenkailla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Kuinka moni työmatkapyöräilee vuoden ympäri?
Tuota itsekin mietin, kunnes kokeilin. Toki tuo vaatii sen, että työvaatteet saa messiin ja mieluiten suihkun perille. Toki oma auto aina paras, mutta omaan kokemukseen perustuen pyöräily ei ole niin paha edes talvella. Eniten otti päähän syys/kevät jolloin vettä tulee ja märkää kaikkialla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Ihan helposti polkupyörällä vetää 14km.
En tiedä mutta jos mä joutuisin menenään töihin kesät talvet 14km fillarilla, oli sähkö tai ei, niin aika helvetisti sais kyllä laittaa pätäkkää kouraan lisää. Mielummin köyhäilen sitten sen verran että saa jonku autonraadon ku luistelisin räntäsateessa tai kesähelteillä 14km suuntaansa fillaririlla. Tai sitten vaan vaihtaisin työpaikkaa tai irtisanoutuisin kun tohon helvettiiin lähtisin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 227
Väistämättä tulee aika milleniaali-vibat näistä "mieluummin oon työtön ku ajan tunnin" jutuista. Politiikka-alueella tuota on jauhettu, että milloin on kohtuullista hypätä epämukavuuden vuoksi turvaverkkoon ja milloin ei mutta jos tässä kejtussa enemmän uran kantilta asiaa tarkastelisi niin pakkohan sitä on miettiä pitemmälle kuin miten pian pääsee takas himaan. Itse olen ajanut pitkää työmatkaa ja muuttanutkin työn vuoksi ja kaikki on johtanut aina korkeampaan palkkaan ja ajan myötä taas tilanteeseen, jossa voi valita työn läheltä kotia ja kodin sieltä mistä haluaa jne.
Ja sitten ihmetellän miksi työuupumusta ja mielenterveysongelmia on olemassa kun yhteiskunnan odotus on että pakko tehä töitä hinnalla millä hyvänsä (yleistävä kärjistys, en tarkoita juuri sinua) tai oot joku nössö. Hienoa että itse olet valinnoillasi edennyt urallasi. Kaikilla tämä ei välttämättä ole tavoitteena ja kaikki ei painota samoja asioita elämässä yhtä paljon.

Useita työkavereita on ollut jotka tehneet usein pitempää päivää ja kommentit on tasoa että ei kotona saisi aikaa kulumaan. Varmaan tällaisen henkilön on helppo sanoa että aika nössö jos ei pysty tekemään säännöllisesti 10-14h työpäivää matkoineen.

Itse teen nyt 8h päivää eli matkoineen ja ruokataukoineen 9,5h. Aika lailla työuupumuksen partaalla, suurimmalti siksi koska koen että arkisin ei jää käytännössä ollenkaan tehokasta vapaa-aikaa. Eikä minulla ole edes lapsia. Joku tunti per suunta työmatka veis ihan hyvin sen viimeisenkin motivaation työntekoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Sopinee tähän ketjuun.. Toki kyseessä on yksipuolinen tilitys, mutta jos tässä on ripauskaan totta, niin ko. firman johtoporras on astunut sellaiseen paskaläjään, että veikkaan että päitä putoaa. Eikö nuo idiootit ajattele mitään? Mielenkiinnolla odotan lopputulemaa.. Koska postaus on julkinen, jätän nimen näkyviin. Tietokeskuksen toimari poistelee kaikki tagaykset välittömästi kommenteista, siellä varmaan mietitään paraikaa vastinetta :D


1631778811657.png
 
Liittynyt
23.03.2021
Viestejä
8
Sopinee tähän ketjuun.. Toki kyseessä on yksipuolinen tilitys, mutta jos tässä on ripauskaan totta, niin ko. firman johtoporras on astunut sellaiseen paskaläjään, että veikkaan että päitä putoaa. Eikö nuo idiootit ajattele mitään? Mielenkiinnolla odotan lopputulemaa.. Koska postaus on julkinen, jätän nimen näkyviin. Tietokeskuksen toimari poistelee kaikki tagaykset välittömästi kommenteista, siellä varmaan mietitään paraikaa vastinetta :D


"Emme voi kommentoida yksittäisten entisten työntekijöiden puheita tai tekemisiä"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
Sopinee tähän ketjuun.. Toki kyseessä on yksipuolinen tilitys, mutta jos tässä on ripauskaan totta, niin ko. firman johtoporras on astunut sellaiseen paskaläjään, että veikkaan että päitä putoaa. Eikö nuo idiootit ajattele mitään? Mielenkiinnolla odotan lopputulemaa.. Koska postaus on julkinen, jätän nimen näkyviin. Tietokeskuksen toimari poistelee kaikki tagaykset välittömästi kommenteista, siellä varmaan mietitään paraikaa vastinetta :D


Näin nopeastiko se sitten sai homman takaisin kun katsoin profiilista niin tätä päivitystä ei enää ole ja työpaikkana mainitsee vieläkin Alson??
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
30
Näin nopeastiko se sitten sai homman takaisin kun katsoin profiilista niin tätä päivitystä ei enää ole ja työpaikkana mainitsee vieläkin Alson??
Kyllä minä ainakin sen postauksen löysin. Lisäksi hänellä lukee nimen alla "työt loppui" ja profiilin yläosassa on boksi "open to work". Eli selvästi mikään ei ole muuttunut. Alson duunin loppumisaika on Sep 2021, eikä "Present" kuten se olisi jos yhä jatkuisi.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Näin nopeastiko se sitten sai homman takaisin kun katsoin profiilista niin tätä päivitystä ei enää ole ja työpaikkana mainitsee vieläkin Alson??
Itselläni päivitys näkyy vielä ja Alson työpaikka päättyneeksi syyskuussa (ei ole - present)? On kyllä uskomatonta jos pitää paikkansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
Kyllä minä ainakin sen postauksen löysin. Lisäksi hänellä lukee nimen alla "työt loppui" ja profiilin yläosassa on boksi "open to work". Eli selvästi mikään ei ole muuttunut. Alson duunin loppumisaika on Sep 2021, eikä "Present" kuten se olisi jos yhä jatkuisi.
Itselläni päivitys näkyy vielä ja Alson työpaikka päättyneeksi syyskuussa (ei ole - present)? On kyllä uskomatonta jos pitää paikkansa.
Mulla ei kyllä vieläkään näy ja työpaikkakin näkyy 16. elokuuta - nyt????
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
"Emme voi kommentoida yksittäisten entisten työntekijöiden puheita tai tekemisiä"
Kuten ei kuulukaan. Aina lehdistö menee kysymään kommentteja, etenkin viranomaisilta, tietäen hyvin, ettei yksittäistapauksia monesti edes lain mukaan saa kommentoida.

Ei työelämän riitatilanteita mediassa voi ratkoa. Liiton lakipalvelu olisi ensimmäinen, johon ottaisin yhteyttä. Tapaavat lähteä herkästi ajamaan ns. pässinlihaa, jossa ei ole kuin voitettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Kommenteista löytyy Tietokeskuksen entiseltä kollegalta kommentti, jossa kovasti kehuu kaverin työpanosta, joten mistään kävelevästä katastrofista tuskin on kyse. Ehkä jos oikein pahoissa riidoissa olisi erottu, olisi mahdollista että Tietokeskus näkee että kaverilla on insentiivi yrittää sabotoida asiakassuhdetta sikäli kun toimii juuri Tietokeskuksen asiakkuuden kanssa. Mutta viestin perusteella tästäkään ei ole kyse, koska mikään toinenkaan rooli ei ole Tietokeskukselle tarinan mukaan kelvannut. Jos taas kyseessä on henkilökohtainen kisma jonkun henkilön kanssa, miten Tietokeskuksen johtoryhmä tai pääomasijoittajat olisivat tuollaiseen lähteneet mukaan? Ellei tämä yksittäinen henkilö ole sitten sepitellyt jotain omia tarinoitaan, jolla tempaus on myyty johtoryhmälle?

Yksipuolinen tarina, mutta on niin herkullinen lähtökohta että toivottavasti eskaloituu jonnekin päin :D Popparit esiin.

Ikäväähän näissä on se, että usein tulee sivullisia uhreja ja lynkataan osapuolia jotka eivät sitä ansaitse, ja itse olen nyt tässä mukana kun tarinaa levittelen tietämättä mikä on totuus.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tuota itsekin mietin, kunnes kokeilin. Toki tuo vaatii sen, että työvaatteet saa messiin ja mieluiten suihkun perille. Toki oma auto aina paras, mutta omaan kokemukseen perustuen pyöräily ei ole niin paha edes talvella. Eniten otti päähän syys/kevät jolloin vettä tulee ja märkää kaikkialla.
Tämä, onnistuu ihan hyvin varsinkin, jos löytyy sähköpyörä. Kurakelit yms toki harmittaa paljon. Talvella maastopyörä 2.25" maastorenkaalla ja nastoilla tuli välillä tarpeeseen, kun teitä ei oltu aurattu ja lunta tuli paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
.
Sopinee tähän ketjuun.. Toki kyseessä on yksipuolinen tilitys, mutta jos tässä on ripauskaan totta, niin ko. firman johtoporras on astunut sellaiseen paskaläjään, että veikkaan että päitä putoaa. Eikö nuo idiootit ajattele mitään? Mielenkiinnolla odotan lopputulemaa.. Koska postaus on julkinen, jätän nimen näkyviin. Tietokeskuksen toimari poistelee kaikki tagaykset välittömästi kommenteista, siellä varmaan mietitään paraikaa vastinetta :D


Ja tässähän kyse oli harmillisesta väärinkäsityksestä. Case closed :rofl:

Vastine on varmaan ihan totta, muuta siitä lienee jätetty pois sivulause, jossa todetaan bisnesten siirtyvän muualle jos ko. jamppa tuohon puljuun työllistyy.
1631787716488.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
866
.

Ja tässähän kyse oli harmillisesta väärinkäsityksestä. Case closed :rofl:

Vastine on varmaan ihan totta, muuta siitä lienee jätetty pois sivulause, jossa todetaan bisnesten siirtyvän muualle jos ko. jamppa tuohon puljuun työllistyy.
Olisi kiva tietää kuka on joutunut nielemään ylpeytensä :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Ja sitten ihmetellän miksi työuupumusta ja mielenterveysongelmia on olemassa kun yhteiskunnan odotus on että pakko tehä töitä hinnalla millä hyvänsä (yleistävä kärjistys, en tarkoita juuri sinua) tai oot joku nössö. Hienoa että itse olet valinnoillasi edennyt urallasi. Kaikilla tämä ei välttämättä ole tavoitteena ja kaikki ei painota samoja asioita elämässä yhtä paljon.

Useita työkavereita on ollut jotka tehneet usein pitempää päivää ja kommentit on tasoa että ei kotona saisi aikaa kulumaan. Varmaan tällaisen henkilön on helppo sanoa että aika nössö jos ei pysty tekemään säännöllisesti 10-14h työpäivää matkoineen.

Itse teen nyt 8h päivää eli matkoineen ja ruokataukoineen 9,5h. Aika lailla työuupumuksen partaalla, suurimmalti siksi koska koen että arkisin ei jää käytännössä ollenkaan tehokasta vapaa-aikaa. Eikä minulla ole edes lapsia. Joku tunti per suunta työmatka veis ihan hyvin sen viimeisenkin motivaation työntekoon.
Meillä kans arkena jää aika vähä vapaata. Ipanat vielä tuo lisän soppaa. 5:45 joka aamu ylös arkena, kotona 17.00 tai jos lasten harrastukset 2x viikossa niin sillon 19:30 kotona.
Iltapalat, läksyt sun muut touhut ni jos omaa aikaa haluaa ni se on sit 21:00->

Kuluttavaa, toki nyt muutos näkyvissä (jos hyvin käy) ,mut en suosittele kenellekkään pidemmä päälle pitkiä päiviä.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
.

Ja tässähän kyse oli harmillisesta väärinkäsityksestä. Case closed :rofl:

Vastine on varmaan ihan totta, muuta siitä lienee jätetty pois sivulause, jossa todetaan bisnesten siirtyvän muualle jos ko. jamppa tuohon puljuun työllistyy.
Ennen Alsolle työllistymistä Mäntynen oli työttömänä lähes 1,5 vuotta. Miten kauan entinen työantaja voi vedota kilpailukieltoihin tai liikesalaisuuksiin edes avainhenkilöiden tapauksessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Ennen Alsolle työllistymistä Mäntynen oli työttömänä lähes 1,5 vuotta. Miten kauan entinen työantaja voi vedota kilpailukieltoihin tai liikesalaisuuksiin edes avainhenkilöiden tapauksessa?
Kilpailukieltosopimus | Työsuhdeneuvonta Oy (tyosuhdeneuvonta.fi)

Työsopimuslaissa on asetettu rajoituksia myös kilpailukieltosopimuksen sisällölle, sen kestolle ja kilpailukiellon mahdollisesta rikkomisesta aiheutuville seuraamuksille. Kilpailukielto voi lähtökohtaisesti kestää enintään kuusi kuukautta työsuhteen päättymisestä. Siinä tapauksessa, että työntekijä saa kilpailukieltoon sitoutumisesta kohtuullisen vastikkeen, se voi kuitenkin kestää enintään vuoden.

Työsuhde oli päättynyt YT-neuvottelujen kautta, mielestäni ei ollut mainittu missään oliko jotain erillistä korvausta kilpailukieltosopimuksesta maksettu. Veikkaan 99% todennäköisyydellä että ei.

Ja tuohan oli joku perus-myyntimies, todennäköisesti koko kilpailukieltoehto on ollut täysin pätemätön.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kilpailukieltosopimus | Työsuhdeneuvonta Oy (tyosuhdeneuvonta.fi)

Työsopimuslaissa on asetettu rajoituksia myös kilpailukieltosopimuksen sisällölle, sen kestolle ja kilpailukiellon mahdollisesta rikkomisesta aiheutuville seuraamuksille. Kilpailukielto voi lähtökohtaisesti kestää enintään kuusi kuukautta työsuhteen päättymisestä. Siinä tapauksessa, että työntekijä saa kilpailukieltoon sitoutumisesta kohtuullisen vastikkeen, se voi kuitenkin kestää enintään vuoden.

Työsuhde oli päättynyt YT-neuvottelujen kautta, mielestäni ei ollut mainittu missään oliko jotain erillistä korvausta kilpailukieltosopimuksesta maksettu. Veikkaan 99% todennäköisyydellä että ei.

Ja tuohan oli joku perus-myyntimies, todennäköisesti koko kilpailukieltoehto on ollut täysin pätemätön.
Vastineessa puhutaan osakkaasta
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tuo on muuten totta ja vaikuttaisi siltä että osakassopimuksessa tuo voidaan määrittää hyvinkin pitkäksi ajaksi.. Olisiko tässä nyt sitten se avain miksi näkemysero on syntynyt.
Voiko osakassopimus viedä oikeuden tehdä töitä sen vahvemmin kuin työsopimus? Olen nähnyt noissa pikemminkin velvoitteita myydä osuutensa näissä tilanteissa ja sitten olisi vapaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Vastineessa puhutaan myös "entinen osakkaamme", joten ei ilmeisesti olisi enää osakas, jolloin osakassopimuskaan tuota ei ratkaise.

Tuosta on kyllä vaikea palata tuonne ALSO:lle hymyssä suin, vaikka olisikin saanut tai saisikin paikan takaisin.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
.

Ja tässähän kyse oli harmillisesta väärinkäsityksestä. Case closed :rofl:

Vastine on varmaan ihan totta, muuta siitä lienee jätetty pois sivulause, jossa todetaan bisnesten siirtyvän muualle jos ko. jamppa tuohon puljuun työllistyy.
Naurahdin myös. Väärinkäsityksiä sattuu ja matka jatkuu. Jännä tapaus ja olisi kiva tietää mitä oikeasti tapahtui.

Vieläpä kun kaveri on ollut 1,5v työttömänä... (en ole jaksanut läheskään kaikkia tähän liittyviä postauksia täällä tai LinkedInissä lukea eli voi olla selviä asioitakin) sitä ennen ilmeisesti osakkaana, osakkaiden ulos-ostoissa noita kilpailukieltoja on useinkin mutta onko ne noin pitkään voimassa? Tai kai noita voidaan sopia miten vaan.

EDIT: siis kaveri on varmaan ollut osakkaana, ostettu ulos (ja sovittu että jos lähtee talosta ei saa olla kilpailevassa duunissa) ja jatkanut työntekijänä. Sitten tulee YT:t ja saa kenkää niin kai se osakkaan kilpailukielto on silti edelleen voimassa?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 093
Kuten ei kuulukaan. Aina lehdistö menee kysymään kommentteja, etenkin viranomaisilta, tietäen hyvin, ettei yksittäistapauksia monesti edes lain mukaan saa kommentoida.

Ei työelämän riitatilanteita mediassa voi ratkoa. Liiton lakipalvelu olisi ensimmäinen, johon ottaisin yhteyttä. Tapaavat lähteä herkästi ajamaan ns. pässinlihaa, jossa ei ole kuin voitettavaa.
Tuossa on vaan nykytilanteessa aikamoiset odotusajat. Jutut viedään oikeuteen vasta kun vanhenemispäivämäärä on lähellä kahden vuoden kohdalla ja sen jälkeen ollaan käräjäoikeuden/työoikeuden jonossa, jossa koronan ansiosta menee toiset pari vuotta.

Noissa pitäisi olla jatkuvasti reilut korot että työnantajapuoli myös pyrkisi viemään hommat maaliin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Jouduin olemaan sairaslomalla soittamalla työstäni yhden pitkän vuoron.
Esimies oli merkannut vakiintuneen käytännön mukaan sairaslomiksi esim. pe-la-su työvuorovuorotaulukkoon. Itse koen, että ainoastaan perjantaina en ollut työkunnossa.
Nyt kun tervehdyin la-su yöksi, niin voinko ottaa palkkaa vastaan keikkatyöstä ja mihin se vaikuttaa?

Lähinnä mietin, että mitä vakituinen työnantajani saa kelalta ja miten tämä vaikuttaa sittensiihen, kun näennäisesti olen ollut sairaslomalla muualla töissä? Tietääkö työnantaja tuota mistään.
Olin siis oikeasti sairaana yhden työvuoron, että siinä ei mitään, mutta tuo sairasloman merkintä vähän itseä pohdituttaa.. varsinkin kun meinaisin keikkavuoron ns. "sairaslomalla" tehdä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 334
Viestejä
4 198 392
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom