Tyhmät ihmiset

Hämmentävän usein polkupyöräillessäni kävelijä edessä kulkee keskellä kevytliikenneväylää, sama myös jos kävelijöitä on useampi. Eivätkö nuo ääliöt oikeasti tajua ongelmaa, jonka aiheuttavat, vai eikö vaan kiinnosta? Kellon soitolla tilanne tietysti selviää lähes aina, mutta silti aika usein joutuu ainakin hidastamaan, kun keskellä kulkijat ovat todennäköisesti myös hyvin arvaamattomia ja saattavat siirtyä kummalle tahansa sivulle ilman mitään varoitusta.
Olen miettinyt tätä ja päätynyt siihen, että ajatuksissaan kävellessä jotenkin loogisesti vain ajautuu kävelemään suht keskellä väylää. Reunassa käveleminen vaatii jonkin verran aktiivista keskittymistä kävelylinjalla pysymiseen.

Ratkaisu tähän olisi kaistaviivojen maalaus: kapeahko kaksisuuntainen pyörätien maalaus keskelle niin, että pyörätien reunoilla on yhtenäinen sulkuviiva ja keskellä katkoviiva. Reunoille jää leveähkö piennar jalankulkijoille ajaratojen tyyliin. Jostakin syystä kuitenkin kaistaviivoihin tuntuu riittävän maalia vain baanoilla ja ajoradoilla.
 
Eli jos liikennemerkki osoittaa, että jalankulkijan pitäisi kulkea oikealla puolella kevyen liikenteen väylällä, voi silti kulkea kummalla tahansa puolella? Tämähän on melkoista logiikan riemuvoittoa.
 
Normaalisti kävelijöiden todellakin kuuluu kulkea omassa oikeassa reunassa, koiraihmiset kuuluvat tähän mukaan. Eri asia sitten, jos pyöräilijöiden kuuluu kulkea lähempänä autotietä kumpaankin suuntaan.
Kävelijät saavat lain mukaan kulkea pyörätiellä ihan kumpaa reunaa haluavat, jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole.

Ajoradalla kävelijän tulee kävellä vasenta reunaa, ellei oikea ole turvallisempi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210814-010447.png
    Screenshot_20210814-010447.png
    280,2 KB · Luettu: 45
Eli jos liikennemerkki osoittaa, että jalankulkijan pitäisi kulkea oikealla puolella kevyen liikenteen väylällä, voi silti kulkea kummalla tahansa puolella? Tämähän on melkoista logiikan riemuvoittoa.
Ei sellaista liikennemerkkiä ole olemassakaan. Jos et sitten tarkoittanut merkkiä 425, joka vain erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät kokonaan toisistaan, mutta silloinkin se jalankulkija saa kävellä omalla kaistallaan kummalla puolella tahansa (mutta ei tietenkään saa tunkea sinne pyöräilijöiden puolelle).
 
Vähän tulee mieleen kaupan käytävät. Jos kaupassa kaksi ihmistä tulee vastakkain niin itse ainakin olen vaistomaisesti väistämässä kulkusuuntaani oikealle ihan niinkuin liikenteessäkin. Monet vaan kaupassa rupeavat arpomaan kummalta puolelta tässä nyt sitten pitäisi väistää.

Toki myönnettäköön että nuo jalankulkijan väistämissäännöt ja kummalla puolella tietä/jalkakäytävää/kevyen liikenteen väylää pitäisi milloinkin kulkea on aika sekavaa lakijargonia. Ja tilannettahan ei ainakaan yhtään helpota se, että tietyissä paikoissa joissa on jaettu pyörätie ja jalkakäytävä, voi noiden puoli yhtäkkiä vaihtua risteyksen jälkeen joka ei ainakaan auta siihen että ihmiset osaisivat kulkea oikealla puolella.
 
Ei sellaista liikennemerkkiä ole olemassakaan. Jos et sitten tarkoittanut merkkiä 425, joka vain erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät kokonaan toisistaan, mutta silloinkin se jalankulkija saa kävellä omalla kaistallaan kummalla puolella tahansa (mutta ei tietenkään saa tunkea sinne pyöräilijöiden puolelle).
Merkki on nykyään D7 (tai D7.1 ja D7.2 riippuen kummin päin ovat), eli pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Merkin tunnukset osoittavat noiden keskinäisen sijainnin. Tuossa kulkee jalkakäytävä, joten pykälä 13 kieltää jalankulkijaa kävelemästä pyörätiellä. Jalkakäytävällä saa kävellä miten parhaaksi näkee, kunhan ei estä ja haittaa muuta liikennettä.

@Paolo Pastarino
 
Olen hämmestävästi huomannut, nyt 20+ vuoden jälkeen pyörän taas hankittuani, etteivät muut liikenteessä olevat ole saaneet minulle ongelmia (saatikka vitutusta) aiheutettua. Ei autokaistoilla, kevyen liikenteen väylillä tai missään muuallakaan.

Edit; poisto
 
Olen hämmestävästi huomannut, nyt 20+ vuoden jälkeen pyörän taas hankittuani, etteivät muut liikenteessä olevat ole saaneet minulle ongelmia (saatikka vitutusta) aiheutettua. Ei autokaistoilla, kevyen liikenteen väylillä tai missään muuallakaan.

Et siis ole kertaakaan joutunut edes hidastamaan, jotta pystyisit varmistamaan kolarin välttämisen epämääräisten muiden kulkijoiden kanssa? Ja jos et, millaista vauhtia kuljet pyörän kanssa.
 
Et siis ole kertaakaan joutunut edes hidastamaan, jotta pystyisit varmistamaan kolarin välttämisen epämääräisten muiden kulkijoiden kanssa? Ja jos et, millaista vauhtia kuljet pyörän kanssa.
Vaikeaa on liikkuminen liikenteessä jos hidastaminen koetaan muiden ihmisten tyhmyydeksi. Itsekin joudun päivittäin hidastamaan autolla muiden tielläliikkujien vuoksi.
 
Selkeästi tuo jaettu väylä aihauttaa ongelmia. Itse asun kahden kunnan rajalla ja toisessa on tapana laittaa kaikki kevyen liikenteen väylät jaetuiksi eli toisella laidalla menee fillarit, toisella kävelijät. Toisessa kunnassa taas käytetään pääsääntöisesti ihan vaan tavallisia kevyen liikenteen väyliä. Jännästi kaikki tuosa tavallisella KLV:llä kulkevat liikkuvat järkevästi mutta heti kun mennään toisen kunnan puolelle ja tulee nuo jaetut väylät niin ihmiset poukkoilevat ihan miten sattuu. Jännä juttu sinänsä että jos on tarkemmin määrätty miten kuuluu kulkea niin mennään ihan miten sattuu ja kun ei ole niin tarkkaan määrätty niin homma toimii.
 
Hianoo... Edellinen Offtopic vaihtu sulavasti toiseen Offtopiciin.
Eli sama jatkuu: Tyhmät ihmisit jää jumittamaan offtopiciin Tyhmät ihmiset-ketjussa. :sclap:
 
Koirankusettajat ovat kyllä ihan oma joukkonsa, ne tuntuvat kulkevan juuri sitä puolta mikä heille satuu sopimaan, ainakaan itse en ole vielä keksinyt mitään logiikkaa.
Ootko koskaan miettinyt, kumpi määrää puolen, kusettajat vai kusetettavat? Ei siinä mitään logiikkaa tarvita. Hajut vievät koiraa ja koira kusettajaa. Kusettaja valitsee vain reitin. Joskus tosin mietin, mihin oltaisiin päädytty, jos olisin antanut koiran valita myös reitin. No, se on nyt myöhäistä.
 
Molempien eikä kyllä jaksa ärsyttää yhtään yleensä jos ei perseillä todella rankasti. Kaikki tekee virheitä.

Joitain virheitä ihmiset tekee kerran vuodessa tai harvemmin, toisia virheitä päivittäin.

Kun virheiden tekeminen on enemmän sääntö kuin poikkeus, jotain on pahasti pielessä.
 
Koiran kanssa kelvillä aina oikealla puolella ja niin, että koira minun oikealla puolella. En haittaa pyöräilijöitä tai muitakaan ohi kulkevia.

Tyhmyydestä puheen ollen välillä ärsyttää kelvillä seisova lauma joka tukkii koko väylän. Kerran marssin n. parikymppisten lauman läpi kun tilaa ei ollut. Koira kävi haistamassa selin minuun olleen nuoren miehen persettä varsin terhakkaasti. Olisinpa saanut kuvan otettua kaverin naamasta, oli sen verran ikimuistoinen ilme.
 
Joitain virheitä ihmiset tekee kerran vuodessa tai harvemmin, toisia virheitä päivittäin.

Kun virheiden tekeminen on enemmän sääntö kuin poikkeus, jotain on pahasti pielessä.
Kyllä, mutta kun niitä muita ihmisiä on tuhansittain niin niihin kerran pari vuodessa tekemiin virheisiin törmää yllättävän usein. Ja pieniä virheitä nyt ihmiset tekee huomattavasti useammin. Ärsyyntyminen jokaisesta jota liikenteessä näkee kuuluu kyllä minusta tähän ketjuun.
 
Kyllä, mutta kun niitä muita ihmisiä on tuhansittain niin niihin kerran pari vuodessa tekemiin virheisiin törmää yllättävän usein. Ja pieniä virheitä nyt ihmiset tekee huomattavasti useammin. Ärsyyntyminen jokaisesta jota liikenteessä näkee kuuluu kyllä minusta tähän ketjuun.

Tätä puolta tulisi autokouluissa painottaa enemmänkin. Se on nimittäin juuri noin. HKultalakin on varmasti elämässään tehnyt virheen liikenteessä, ja joku siitäkin on vittuuntunut.
Ärsyttäväthän nuo toisten virheet, toki, mutta sellaista on liikenne, eikä sille mitään voi. Robotiikan kehittymistä odotellessa...Tai lainsäädännön.

Itse olisin kyllä valmis asentamaan automaattisen konekiväärin jokaiseen liikenneympyrään, ja heti paukkuisi, jos vilkkua jättäisi käyttämättä ajoissa. (Huomaatte varmaan vitutuksen aiheeni liikenteessä, hehe.)
 
Vaikeaa on liikkuminen liikenteessä jos hidastaminen koetaan muiden ihmisten tyhmyydeksi. Itsekin joudun päivittäin hidastamaan autolla muiden tielläliikkujien vuoksi.

Itseänikin harmittaa kun normaali ajonopeuteni autolla on 120+ km/h ja joudun joskus hiljentämään tyhmien vuoksi.
 
Ensinnäkin, siitä portista ei lappaa kahteen suuntaan jengiä häröilemässä, kun muut on maksamassa ja pakkaamassa ostoksiaan. Ja siinä se suurin syy onkin.
Ahaa, sama idea voisi olla sisään tuloporteissa, vain vanhan kuitun säilyttäneet.

Mutta eikö riittäisi ihan se normi yksisuuntainen portti, jos siitä oikeasti lappaa väkee sisään, tosin se viittaa vähän siihen että tuosta olisi helpompi tulla myymälään, kuin siitä mistä tarkoitettu, eli ehkä jotain korjattavaa muuallakkin.

Jostain ihmiset kaupasta poiskin lähtee, jos ei tuosta, niin sitten jostain toisesta.

Mutta ei nyt selvinnyt mitä hienoa siinä että pitää jotain kuittia näytellä , kuullostaa niin hienolta että tässä Tykkimäelle uusi vetonaula.

Seuraavaavaa menestys on itsepalvelu kassien sisällön näyttäminen ja sisällön verrataaminen kuittiin.


No ei pahalla, mutta siis ihan tosissaan, kenenkä idea myydä portti, missä asiakas menee ensin yhdelle koneelle tulostaan lapun, jonka jälkeen ottaa askeleen ja näyttää sitä lappua koneelle, joka sitten aukaisee portin, parin askeleen päässä. Eikö se porttikoodilapuntulostuskone voisi kertoa sille portille suoraan.

Asiakas maksanut, nostaa kamat syliin ja kävelee portista pihalle.
 
Normaalisti kävelijöiden todellakin kuuluu kulkea omassa oikeassa reunassa, koiraihmiset kuuluvat tähän mukaan. Eri asia sitten, jos pyöräilijöiden kuuluu kulkea lähempänä autotietä kumpaankin suuntaan.
Eipä ole noin. Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kulkee mutta reunassa pitää olla. Tämä reunavaatimus tuli vuosi sitten, ja oikean puolen käyttöpakko poistui 1996. Tarkistin itse finlexistä pari kk sitten, linkki ei kyllä ole tallessa. Tuntui että ihmiset toikkaroi miten sattuu ja alkoi epäilyttää oma lain tuntemus :)

E: muut olivat näköjään ehtineet ensin..
 
Eipä ole noin. Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kulkee mutta reunassa pitää olla. Tämä reunavaatimus tuli vuosi sitten, ja oikean puolen käyttöpakko poistui 1996. Tarkistin itse finlexistä pari kk sitten, linkki ei kyllä ole tallessa. Tuntui että ihmiset toikkaroi miten sattuu ja alkoi epäilyttää oma lain tuntemus :)
Tuota en tiennyt että joskus on ollut laki että jalankulkijan pitää kulkea oikeaareunaa., eilmeisesti tuossa tarkoitat kevyenliikenteenväylää (tarkoitan väyliä missä jalankuljiat ja pyöräilijät sekaisin) ja pyöräteitä.

Suomalaiselle pitää olla laki joka asiasta (ja rangaistus), jos ei ole niin siitten mennään miten lystää. (pyärilijöitä varten pitää olla merkki suunnista) :-(

Suomi kuitenkin maita jossa ns oikeanpuleinen liikenne, mutta kun mennään sekaisin mitä reunaa sattuu, niin ruuhkassa sitten on sen näköistä.

En kannata lakia joka ikista asiaa varten, riittää että olisi ihan luettavissa oletvat käytännöt tai suositukset, jos eivät muuten ole yleisesti tiedossa /opetettu.
 
Eipä ole noin. Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kulkee mutta reunassa pitää olla. Tämä reunavaatimus tuli vuosi sitten, ja oikean puolen käyttöpakko poistui 1996. Tarkistin itse finlexistä pari kk sitten, linkki ei kyllä ole tallessa. Tuntui että ihmiset toikkaroi miten sattuu ja alkoi epäilyttää oma lain tuntemus :)
Jaa mikä tuli vuosi sitten? Reunassa (kummassa tahansa) kulkemisen vaatimus on ollut voimassa niin pitkään kuin muistan. Tässä yksi artikkeli aiheesta vuodelta 2007 -->

Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, missä puolia ei ole erotettu valkoisella viivalla, jalankulkija saa valita, kummassa reunassa kulkee. Jalankulkija voi kulkea yhdistetyn väylän vasemmassa tai oikeassa reunassa, jolloin pyöräilijät pääsevät ohittamaan hänet keskeltä.
 
Eipä ole noin. Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kulkee mutta reunassa pitää olla. Tämä reunavaatimus tuli vuosi sitten, ja oikean puolen käyttöpakko poistui 1996. Tarkistin itse finlexistä pari kk sitten, linkki ei kyllä ole tallessa. Tuntui että ihmiset toikkaroi miten sattuu ja alkoi epäilyttää oma lain tuntemus :)

E: muut olivat näköjään ehtineet ensin..
Tarkennan vähän, koska jalankulkijan paikka riippuu siitä, ollaanko jalkakäytävällä, pyörätiellä vai ajoradalla.

Jalankulkija saa jalkakäytävällä kulkea kummalla vaan reunalla tai jopa keskellä, kunhan 13 pykälän 1 momentin mukaisesti ei tarpeettomasti estä tai haittaa muuta liikennettä.

Toisen momentin mukaan jalankulkijan on pyörätiellä käytettävä reunaa, eli kumpi vaan reuna käy.

Kolmannen momentin mukaan jalankulkijan on ajoradalla käytettävä sen vasenta reunaa, ellei oikea ole turvallisempi.


Olet oikeassa, että reunavaatimus tuli noin vuosi sitten, 1.6.2020.

@Kautium tiedoksi 1.6.1997-31.5.2020 luki "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.".

Nykyään 1.6.2020 alkaen lukee "Jalankulkijan on käytettävä pyörätien reunaa.".

Erona siis, että lieventävä sana "yleensä" on jätetty pois noin vuosi sitten.


Tuota en tiennyt että joskus on ollut laki että jalankulkijan pitää kulkea oikeaareunaa., eilmeisesti tuossa tarkoitat kevyenliikenteenväylää (tarkoitan väyliä missä jalankuljiat ja pyöräilijät sekaisin) ja pyöräteitä.
.
.
Silloin kun ajoin ajokortin, oli voimassa juuri tuo, että jalankulkijan piti (yleensä) kulkea oikeaa reunaa. Tämä koski jalkakäytävää, pyörätietä ja suojatietä.

Huom! Tämä ei ole enää voimassa.
267/1981
40§
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Jalankulkijan on jalkakäytävällä, pyörätiellä ja suojatiellä yleensä kuljettava sen oikeanpuoleisella osalla sekä sivuutettava vastaan tuleva jalankulkija oikealta ja ohitettava edellä kulkeva vasemmalta.

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.


Ylläoleva ei ole enää voimassa. Kolmannen momentin tilalle tuli säädöskokoelma 414/1997 mukana voimaan 1.6.1997 alkaen "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.". Sen jälkeen ei ole tarvinnut kulkea oikeaa reunaa. Sitten 1.6.2020 jäi pois se yleensä.

Nykyään on voimassa tuo mitä kirjoitin viestini alussa. Tässä pykälä:

Jalan kulkeminen
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.


Pykälät 14 ja 15 kertovat jalankulkijan paikasta pihakadulla ja ryhmän tapauksessa.
 
Silloin kun ajoin ajokortin, oli voimassa juuri tuo, että jalankulkijan piti (yleensä) kulkea oikeaa reunaa. Tämä koski jalkakäytävää, pyörätietä ja suojatietä.
Kiitos,
Noin mielipiteenä, pitäsköhän tuon olla edelleen noin, toki tyhmää että kaikkea määräillään, mutta kun muuten asenne mulla oikeus mennä missä vain (jos ei nyt jotain muuta kohtaa riko tai vaikka rikkoiskin)
 
Ei ole Afgaaneilla kovin hyvä tietämys lentämisestä, kun kuvittelevat voivansa matkata ulkona roikkumalla.



 
Sopiva ketju noihin videoihin uskoville. Sama kuin Ylä-Koreasta voi sanoa mitä vaan ja massat nielee.
 
Epätoivo teettää ihmisillä typeriäkin asioita joskus. Tuo toinen video ei kyllä ole edes aito, kukaan ei pysy moottorin päällä kiinnipitämättä.
Tietysti joku voi tulla sanomaan, että emmehän me tiedä millä tuo kaveri on liimannut henkselinsä moottorikoteloon. Joka tapauksessa ilmeinen feikki silläkin oletuksella - saattaisi ainakin kylpytakki vähän enemmän lepattaa, eikä tukka pysyisi noin hyvin.
 
Tietysti joku voi tulla sanomaan, että emmehän me tiedä millä tuo kaveri on liimannut henkselinsä moottorikoteloon. Joka tapauksessa ilmeinen feikki silläkin oletuksella - saattaisi ainakin kylpytakki vähän enemmän lepattaa, eikä tukka pysyisi noin hyvin.

Suihkukoneen normaaleilla lentonopeuksilla kyse olisi kai siitä, että pysyikö pää kaulassa kiinni. Hapen puute asettaisi myös haasteita kiinni pitämiseen,
 
Hyvin mielenkiintoista tallennetta. Viimeisessä näkyykin realistisempi vähemmän rento poseeraus ulkopinnalla matkustettaessa.

Suihkukoneen normaaleilla lentonopeuksilla kyse olisi kai siitä, että pysyikö pää kaulassa kiinni. Hapen puute asettaisi myös haasteita kiinni pitämiseen,
Näin on, ja lisäksi tulisi äkkiä vähän vilu. Sehän on riesana myös laskutelinetilassa salamatkustettaessa - sehän on tietääkseni ihmeen kaupalla joskus jopa onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tulee väkisin mieleen että nuo on vain niin idiootteja etteivät tajua että mitä tapahtuu kun yrittää tuolla tapaa matkata parempaan maailmaan.
 
Aika selvästi on feikkejä nuo videot. :rolleyes:

Ensimmäinen taitaa vaan rullata ja sinne porukkaa juossut istumaan laskupyöräluukun päälle. Ei tuo mihinkään lähdössä ole. Nopeudet sen verran pienet. Vaarallista touhua kuitenkin.
Seuraavassa kaveri olisi lentänyt taivaan tuuliin jo aikoja sitten ja mikään asussa ei edes lepata ja kaveri ei edes pidä mistään kiinni.
Viimeisessä nyt voinut toki joku osakin irrota koneesta tai sitten vaan muokattu tuo piste tippuvaksi videoon.
 
Mulle tulee väkisin mieleen että nuo on vain niin idiootteja etteivät tajua että mitä tapahtuu kun yrittää tuolla tapaa matkata parempaan maailmaan.
Jos on lukutaidottomana asunut koko ikänsä jossakin kakkamajassa ilman mitään muuta koulutusta kuin oman isän ja naapurin setien "opetusmielessä" suorittamaa hakkaamista, niin näin se varmaan onkin. Ja kun Taleban astuu tuolla valtaan, niin sitten sitä hakkaamista vasta tuleekin.
 

En tiedä liittykö tuo samaan videoon, mutta saa olla tyhmää jengiä ellei halua päästä hengestään. Tuo laskupyörien luukku taittuu alas sisäänpäin... :hmm:
Ei kai nyt kukaan noin tyhmä ole? :cry: Oikeesti?

Eli tosiaan tässä koneessa tuo luukku menee näin, johon on periaatteessa mahdollista kiivetä päälle:
1629236218738.png
 
Viimeksi muokattu:
Aika selvästi on feikkejä nuo videot. :rolleyes:

Ensimmäinen taitaa vaan rullata ja sinne porukkaa juossut istumaan laskupyöräluukun päälle. Ei tuo mihinkään lähdössä ole. Nopeudet sen verran pienet. Vaarallista touhua kuitenkin.
Seuraavassa kaveri olisi lentänyt taivaan tuuliin jo aikoja sitten ja mikään asussa ei edes lepata ja kaveri ei edes pidä mistään kiinni.
Viimeisessä nyt voinut toki joku osakin irrota koneesta tai sitten vaan muokattu tuo piste tippuvaksi videoon.
En minä näe mitään syytä epäillä, että nuo muut videot olisivat feikkejä, mutta tuo siviilikoneen moottorikotelon päällä makoileva tyyppi ei tietenkään ole aitoa tallennetta. Se saattaa ihan hyvin olla joku Activia-mainos vuodelta 2007.

Totta kai siellä on ihan helvetin tyhmää porukkaa, ja nyt lisäksi vielä epätoivoisia. On tunnettu ilmiö, että siviilikoneiden laskutelineen mukana yritetään salamatkustaa. Jokainen vähänkin selväjärkinen tietää, että siinä useimmiten kuolee ja jos sattuu selviämään, tuskin toipuu kunnolla. Silti sitä tehdään. Nuoruuden uho, tyhmyys, halu elintasopakolaisuuteen ja koulutuksen puuttuminen eli lapsen tasolle jäänyt ymmärrys luonnontieteestä riittää tähän. Tuolla on erona tällaiseen oikeasti vielä rähinä päällä ja joukkopsykoosit tulilla. Ehkä osa roikkuu koneiden mukana sillä ajatuksella, että ette te voi meitä tänne jättää, koneet seis.
 
En minä näe mitään syytä epäillä, että nuo muut videot olisivat feikkejä, mutta tuo siviilikoneen moottorikotelon päällä makoileva tyyppi ei tietenkään ole aitoa tallennetta. Se saattaa ihan hyvin olla joku Activia-mainos vuodelta 2007.

Totta kai siellä on ihan helvetin tyhmää porukkaa, ja nyt lisäksi vielä epätoivoisia. On tunnettu ilmiö, että siviilikoneiden laskutelineen mukana yritetään salamatkustaa. Jokainen vähänkin selväjärkinen tietää, että siinä useimmiten kuolee ja jos sattuu selviämään, tuskin toipuu kunnolla. Silti sitä tehdään. Nuoruuden uho, tyhmyys, halu elintasopakolaisuuteen ja koulutuksen puuttuminen eli lapsen tasolle jäänyt ymmärrys luonnontieteestä riittää tähän. Tuolla on erona tällaiseen oikeasti vielä rähinä päällä ja joukkopsykoosit tulilla. Ehkä osa roikkuu koneiden mukana sillä ajatuksella, että ette te voi meitä tänne jättää, koneet seis.

No juu tämähän voisikin asiaa selittää näin äkkiseltään mietittynä. On siinä varmasti pelko persiissä kun kone nouseekin ilmaan.
 
No juu tämähän voisikin asiaa selittää näin äkkiseltään mietittynä. On siinä varmasti pelko persiissä kun kone nouseekin ilmaan.
Voi olla, ellei uskonnollinen vakaumus ja kohtalonusko riitä voittamaan pelkoa. Kuitenkin jos ei muuten vaan putoa ja roikkuu vähän hankalassa paikassa, täytyy jossain kohtaa päättää, hyppääkö vai murskaako kätensä johonkin luukun väliin ja jäätyy/tukehtuu/nyrjäyttää päänsä ilmavirrasta. Ei todella käy kateeksi. Toisaalta moni täysin hyvinvoiva, vapaa ja terve länsimaalainenkin erinäisistä syistä tappaa itsensä; ihmiset pystyvät äärimmäisiin päätöksiin aivan irrationaalisista syistä olematta edes mielisairaita tai päissään. Nyt kun vieläpä tilanne on se, että innokkaimmin pakenevilla on keskimäärin eniten syytä paeta, niin voin jopa sekulaarin länkkärin asemassa jollain tavalla asettua sellaiseen ajatukseen, että mikä tahansa epätoivoinen yritys on aina parempi kuin noiden kurkunleikkaajien käsiin joutuminen.

Tietenkään ihan vastaavaa ei tapahtuisi jos vastaava kriisipesäke olisi Euroopassa, mutta kyllä sitä tyhmää kohtalonuskoa esiintyy lähempänäkin. Ei tarvitse kuin katsoa vähän dashcam-videota Venäjältä. Usein tavataan sellaista eurosentristä harhaa, että kaikki normaalit ihmiset joka puolella maailmaa varmaankin ajattelevat, tuntevat ja kokevat "samoin kuin minä". Eivät todellakaan näin tee. Jotta aihe ei menisi P&Y-alaosion puolelle, tyydyn toteamaan tämän seikan tyhmyyden ilmiön diversiteettinä. Tyhmyyttä on kaikkialla, mutta sen yksityiskohdat vaihtelevat suuresti. Tietysti koko kriisin näkökulmasta on väärin puhua tyhmyyden sävyistä vaan pitäisi ensisijaisesti puhua epätoivon variaatioista, mutta toki tässä on tyhmyyttäkin mukana. Ainakin epätoivoon usein liittyvä joukkohysteria on läheisesti tyhmyyttä koskettava aihe.
 
Voi olla, ellei uskonnollinen vakaumus ja kohtalonusko riitä voittamaan pelkoa. Kuitenkin jos ei muuten vaan putoa ja roikkuu vähän hankalassa paikassa, täytyy jossain kohtaa päättää, hyppääkö vai murskaako kätensä johonkin luukun väliin ja jäätyy/tukehtuu/nyrjäyttää päänsä ilmavirrasta. Ei todella käy kateeksi. Toisaalta moni täysin hyvinvoiva, vapaa ja terve länsimaalainenkin erinäisistä syistä tappaa itsensä; ihmiset pystyvät äärimmäisiin päätöksiin aivan irrationaalisista syistä olematta edes mielisairaita tai päissään. Nyt kun vieläpä tilanne on se, että innokkaimmin pakenevilla on keskimäärin eniten syytä paeta, niin voin jopa sekulaarin länkkärin asemassa jollain tavalla asettua sellaiseen ajatukseen, että mikä tahansa epätoivoinen yritys on aina parempi kuin noiden kurkunleikkaajien käsiin joutuminen.

Tietenkään ihan vastaavaa ei tapahtuisi jos vastaava kriisipesäke olisi Euroopassa, mutta kyllä sitä tyhmää kohtalonuskoa esiintyy lähempänäkin. Ei tarvitse kuin katsoa vähän dashcam-videota Venäjältä. Usein tavataan sellaista eurosentristä harhaa, että kaikki normaalit ihmiset joka puolella maailmaa varmaankin ajattelevat, tuntevat ja kokevat "samoin kuin minä". Eivät todellakaan näin tee. Jotta aihe ei menisi P&Y-alaosion puolelle, tyydyn toteamaan tämän seikan tyhmyyden ilmiön diversiteettinä. Tyhmyyttä on kaikkialla, mutta sen yksityiskohdat vaihtelevat suuresti. Tietysti koko kriisin näkökulmasta on väärin puhua tyhmyyden sävyistä vaan pitäisi ensisijaisesti puhua epätoivon variaatioista, mutta toki tässä on tyhmyyttäkin mukana. Ainakin epätoivoon usein liittyvä joukkohysteria on läheisesti tyhmyyttä koskettava aihe.

Täytyy mainita, että näinhän se varmasti on ja helvetin hyvin kirjoiteltu vastine :thumbsup:
 
En minä näe mitään syytä epäillä, että nuo muut videot olisivat feikkejä, mutta tuo siviilikoneen moottorikotelon päällä makoileva tyyppi ei tietenkään ole aitoa tallennetta. Se saattaa ihan hyvin olla joku Activia-mainos vuodelta 2007.

Sehän nyt on aivan selvä feikki. Tuli näköjäåän tuon toisen videon mukana tahtomatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 260
Viestejä
4 739 433
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom