Tyhmät ihmiset

Eli ei kaikki renkaat. Tuon englanninkielisen artikkelin mukaan akut syttyilivät uudelleen ja sammutukseen meni reilu 120 000 litraa vettä eli n. 8 säiliöautollista. Viranomaisten piti ihan soittaa Teslalle ja kysyä että miten akuston saa sammumaan.
 
Eli ei kaikki renkaat. Tuon englanninkielisen artikkelin mukaan akut syttyilivät uudelleen ja sammutukseen meni reilu 120 000 litraa vettä eli n. 8 säiliöautollista. Viranomaisten piti ihan soittaa Teslalle ja kysyä että miten akuston saa sammumaan.

No tämäpä olikin pointti. Merkillinen Hindenburg.
 
Aika huono menestys akkukennojen kanssa :hmm: Eikös tosta ole koko alumiinikori ja -pahvit palanut

Noi sähköautojen akut eivät oikein sammu vedellä (ei sammu välttämättä palava kännykän akkukaan), eli ei kannata jäädä rusentuneeseen sähköautoon jumiin, jos akut syttyy tuleen. Jännä juttu, ettei jenkkipalomiehet ole saaneet koulutusta sähköautojen sammuttamiseen, kun vastikään oli uutinen, että suomessa Helsingin pelastuslaitos tms. on hankkinut ihan erikoiskalustoa sähköautojen sammuttamiseen. Joku kontti tms. minne koko palava auto dumpataan, en enää muista.
 
Aina sanotaan, että renkaat ovat palokuormaa kerrostalon vintillä mutta oikeanpuoleisen kuvan Teslasta on palanut kaikki muu, paitsi renkaat :hmm:
En näistä tiedä, mutta maallikko käsitys että palokuorma ei tarkoita erityisen helposti syttyvää, vaan jotain sinne päin kuinka paljon palaessa tuottaa lämpöä.

Pika googletuksen perusteella Teslasta löytyy kuvia missä ei ole renkaat palaneet, (no polttiksistakin löytyy ja toki teslasta palaneita renkaita) tulee mieleen että olisko rakenteet ja palot sellaisia että renkaat ei ihan heti niinpaljon kuumene.
 
En näistä tiedä, mutta maallikko käsitys että palokuorma ei tarkoita erityisen helposti syttyvää, vaan jotain sinne päin kuinka paljon palaessa tuottaa lämpöä.

Pika googletuksen perusteella Teslasta löytyy kuvia missä ei ole renkaat palaneet, (no polttiksistakin löytyy ja toki teslasta palaneita renkaita) tulee mieleen että olisko rakenteet ja palot sellaisia että renkaat ei ihan heti niinpaljon kuumene.

En ihan tajunnut, mutta iltasanomien kuvassa on lähikuva renkaasta, ja uskallan väittää, että autopilotti yritti väistää predatoria!

20210419_212003.jpg

Kuva. hampaanjäljet Tesla-merkkisen auton renkaassa
 
En ihan tajunnut, mutta iltasanomien kuvassa on lähikuva renkaasta, ja uskallan väittää, että autopilotti yritti väistää predatoria!
Palokuorma, olen ymmärtänyt että sillä tarkoitetaan kuinka paljon tuottaa lämpöenergiaa syntyy palaessa. Ei niinkään sitä että herkästi syttyy. (mutu)

Palaneista Tesloista kun kuvia netistä haki, niin osassa kuvia kuvan tyyliin palamaton rengas/renkaita, josta tuli ajatus että ehkä renkaat ei ko auton paloissa kuumene niin paljoa.

Palaneitakin renkaita tesla kuvista löyty, ettei ne mitään palonkestäviä ole, ja polttis autojen kuvissa myös sekä että.
 
Noi sähköautojen akut eivät oikein sammu vedellä (ei sammu välttämättä palava kännykän akkukaan), eli ei kannata jäädä rusentuneeseen sähköautoon jumiin, jos akut syttyy tuleen. Jännä juttu, ettei jenkkipalomiehet ole saaneet koulutusta sähköautojen sammuttamiseen, kun vastikään oli uutinen, että suomessa Helsingin pelastuslaitos tms. on hankkinut ihan erikoiskalustoa sähköautojen sammuttamiseen. Joku kontti tms. minne koko palava auto dumpataan, en enää muista.

Ilmeisesti myös hyvin myrkyllistä palokaasua erittyy sähköauton akuston palaessa ; näin ainakin työpaikan isännöitsijä jutteli joka jatkuvasti saa olla kieltämässä sähköautojen latausta firman alakerran parkkihallissa.

Liittynee tyhmiin ihmisiin siten , että sakki väkisin silti lataa sähköautoa siellä vaikka monta kertaa tiedotettu että lataus siellä kielletty palotarkastajan lausunnon mukaan. Kaipa se voi olla huono asia tosiaan jos nuo ei millään sammu ja myrkyllistä kaasua leviää palosta, jos tuollaisessa ahtaassa ja matalassa parkkihallissa sähköauto syttyy tuleen. Sinne ei varmaan mitään palokunnan autokonttia saa raahattua...
 
Liittynee tyhmiin ihmisiin siten , että sakki väkisin silti lataa sähköautoa siellä vaikka monta kertaa tiedotettu että lataus siellä kielletty palotarkastajan lausunnon mukaan.
Parkkihalli,siis autojen pysäköintiin tarkoitettu tila, mutta ei saa ladata sähköautoja?
En ihmettele jos aiheuttaa hämennystä.
 
Tiedä mitä tuossa on erikoista. Verraten autotalli on auton säilytykseen tarkoitettu tila, mutta ei se tarkoita että sitä siellä kanattaa tyhjäkäyttää...
 
Voipi noi sähköautot vaatia yllättävän paljon infran uusintaa, ei pelkästään latausinfran uusimista. Niistä palavista akuista, joita ei siis oikein saa sammumaan, tosiaan voi lähteä myös todella, todella, vaarallisia kaasuja. Jos ne tuulettuu parkkihallista sen päällä olevaan toimistorakennukseen, niin kyllä se todellakin tarkoittaa sitä, ettei sillä ole hyvä ladata. Mutta nyt ei taideta olla enää tyhmät ihmiset -ketjussa, ei nämä ole enää sellaisia asioita, mitä jokaisen pitäisi tietää.
 
Tiedä mitä tuossa on erikoista. Verraten autotalli on auton säilytykseen tarkoitettu tila, mutta ei se tarkoita että sitä siellä kanattaa tyhjäkäyttää...
Tuleeko sähköauton lataamisesta jotain kaasuja, polttiksen lyijjyakku erikseen


Jos ne tuulettuu parkkihallista sen päällä olevaan toimistorakennukseen,
Tuollainen tuulettaminen sopii tähän ketjuun.

niin kyllä se todellakin tarkoittaa sitä, ettei sillä ole hyvä ladata.
Millainen riski lataaminen on. Ajatuksena tuntuu isommalta, mutta oikeasti ? vs se että sähköautoja on parkkihallissa.

Noin yleisesti sähköauto ilmeisesti turvallisempi kuin polttis.

Edit Palokuorman osalta sähköautoja ei tänäpäivänä pidetä polttikseen verrattuna ongelmana, palokaasujen osalta samalla tontilla, mutta fluorivety osalta ongelmallisempi.

Noiden palojen osalta ristiriitaista tietoa, vielä hiljan paljon epäilyjä ja mielipiteitä että vaarallisia.

Mitään selkeää juttua en löytänyt että lataaminen olisi niin vaarallista että pitäisi kieltää. Vanhoja mielipiteitä kylläkin.

Muutenhan sähköauto sopii parkkihalleihin hyvin, joten siitä pelivaraa yksittäisen mahdolliseen riskilisään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko sähköauton lataamisesta jotain kaasuja, polttiksen lyijjyakku erikseen


Tuollainen tuulettaminen sopii tähän ketjuun.


Millainen riski lataaminen on. Ajatuksena tuntuu isommalta, mutta oikeasti ? vs se että sähköautoja on parkkihallissa.

Noin yleisesti sähköauto ilmeisesti turvallisempi kuin polttis.

Edit Palokuorman osalta sähköautoja ei tänäpäivänä pidetä polttikseen verrattuna ongelmana, palokaasujen osalta samalla tontilla, mutta fluorivety osalta ongelmallisempi.

Noiden palojen osalta ristiriitaista tietoa, vielä hiljan paljon epäilyjä ja mielipiteitä että vaarallisia.

Mitään selkeää juttua en löytänyt että lataaminen olisi niin vaarallista että pitäisi kieltää. Vanhoja mielipiteitä kylläkin.

Muutenhan sähköauto sopii parkkihalleihin hyvin, joten siitä pelivaraa yksittäisen mahdolliseen riskilisään.
On aivan normaalia että asuinrakennuksen kellarissa voi olla kymmeniä latauspaikkoja, osa tai kaikki suuritehoisia. Miksi sitten ei toimistorakennuksessa, jossa paikalla ollaan 8h, versus asuinrakennuksen 24h. Taisi tuo isännöitsijä kuulua tähän ketjuun...
 
On aivan normaalia että asuinrakennuksen kellarissa voi olla kymmeniä latauspaikkoja, osa tai kaikki suuritehoisia. Miksi sitten ei toimistorakennuksessa, jossa paikalla ollaan 8h, versus asuinrakennuksen 24h. Taisi tuo isännöitsijä kuulua tähän ketjuun...
Se kieltohan perustui palotarkastajan lausuntoon...tokihan netissä tiedetään paremmin, varsinkin näkemättä ko. hallia.
 
Se kieltohan perustui palotarkastajan lausuntoon...tokihan netissä tiedetään paremmin, varsinkin näkemättä ko. hallia.
Nettinjuttujen varassa tässä joutuu olemaan :)

Se kuultu että jossain päin on aikoinaan suhtauduttu sähkö ja kaasuautoihin kriittisesti, joten jos lausunton ei tuore, niin ei yllättävä. (enkä väitä etteikö jossain tänäpäivänäkin olisi suhtautuminen kriittistä)

Mutta noin yleisesti kiinnostaa tietää miksi kielletty, ja miksi nimenomaan lataaminen, mutta sähköautot sallitaan tai yleensä autojen parkkeeraminen. Kysäse jos isännöitsijää näet että mikä se juttu oikein on.

Tosin, lataaminen kielletty, mutta latausmahdollisuus, vai käytetäänkö siellä jotain ei lataamiseen tarkoitettuja sähköjä lataamiseen ja siinä se riski.

Edit:
Työantajan motiivi aikanaan voinut olla kirjanpito/vero tekninen, ei haluta korjata mahdollisia turvallisuus puutteita, jos kiellolla pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Nettinjuttujen varassa tässä joutuu olemaan :)

Se kuultu että jossain päin on aikoinaan suhtauduttu sähkö ja kaasuautoihin kriittisesti, joten jos lausunton ei tuore, niin ei yllättävä. (enkä väitä etteikö jossain tänäpäivänäkin olisi suhtautuminen kriittistä)

Mutta noin yleisesti kiinnostaa tietää miksi kielletty, ja miksi nimenomaan lataaminen, mutta sähköautot sallitaan tai yleensä autojen parkkeeraminen. Kysäse jos isännöitsijää näet että mikä se juttu oikein on.

Tosin, lataaminen kielletty, mutta latausmahdollisuus, vai käytetäänkö siellä jotain ei lataamiseen tarkoitettuja sähköjä lataamiseen ja siinä se riski.

Edit:
Työantajan motiivi aikanaan voinut olla kirjanpito/vero tekninen, ei haluta korjata mahdollisia turvallisuus puutteita, jos kiellolla pärjää.
Tuskin siellä latauspaikkoja on jos ei ladata saisi. Löytyyhän niitä normi pistorasioitakin.
 
Tuskin siellä latauspaikkoja on jos ei ladata saisi. Löytyyhän niitä normi pistorasioitakin.

Jep ei ole, ne on erillisessä pysäköintirakennuksessa toimistorakennuksen vieressä. Jostain siivouspistokkeista kai lataavat siellä alakerrassa. Onneksi sähköautofanaatikot ehti julistaa jo uskontoaan tässä, en muistanut että kaikki asiat pitää mainita pilkun tarkasti kun puhutaan sähköautoista tai ilmastosta.
 
Jep ei ole, ne on erillisessä pysäköintirakennuksessa toimistorakennuksen vieressä. Jostain siivouspistokkeista kai lataavat siellä alakerrassa.
Oliko tämä sen sun juttus ? Jos oli, niin ihan mielenkiinnosta koska ja miksi palotarkastus on antanut tuolaisen lausunnon, arvokasta tietoa kaikille.

Tulee mieleen että onko se ongelma nyt se että latailevat mistä sattuu ja se on ongelma. Ja varsinkin vanhemmilla systeemeillä se oli oikea ongelma, nykyään pienempi kun latureiden ei pitäisi ottaa liikoja virtoja, mutta rimpulat pistorasiat voi silti olla riski.

No muutenkaan ei saisi ilman lupaa latailla vieraiden pistorasioista, vaikka ne olisi kuinka laadukkaita, vaikka olisi kuinka turvallinen laturi.
 
Vähän erinlainen viesti tähän väliin, Osiossa tyhmät ihmiset minä itse. (ainaskin työkavereiden mielestä)

Kävin viimeviikolla ostoksilla kaupan itsepalvelukassalla, En tiedä miten mutta jotenkin onnistuin lähtemään kaupasta maksamatta. Summa ylitti 50€ joten kai koetin maksaa lähimaksulla ja lähdin vain kävelemään bonusten kilahdettua.
Noh, Viikonloppuna ruokatilin saldoa tutkiskellessani huomasin että siellä on liikaa rahaa, ja tämä kämmi tuli ilmi.
Tänään kävinkin sitten kaupassa asiasta kysymässä ja aika ihmeissään olivat :D Kuullemma tuon kaupan historian ensimmäinen joka tälläisestä tulee ilmoittelemaan, Sen verran harvinainen tapahtuma oli että kukaan kaupan työntekijöistä ei tiennyt että miten ne rahat minulta veloitetaan.
Jätin puhelinnumeron ja nyt odotellaan sitten soittoa kunhan jostain ylempää tulee ohjeet että miten toimitaan :lol:
Moni varmaan sitä mieltä että olisit antanut olla vaan, mutta ihan periaatteesta haluan kyllä tälläiset omat virheet hoitaa kunnolla.
 
Vähän erinlainen viesti tähän väliin, Osiossa tyhmät ihmiset minä itse. (ainaskin työkavereiden mielestä)

Kävin viimeviikolla ostoksilla kaupan itsepalvelukassalla, En tiedä miten mutta jotenkin onnistuin lähtemään kaupasta maksamatta. Summa ylitti 50€ joten kai koetin maksaa lähimaksulla ja lähdin vain kävelemään bonusten kilahdettua.
Noh, Viikonloppuna ruokatilin saldoa tutkiskellessani huomasin että siellä on liikaa rahaa, ja tämä kämmi tuli ilmi.
Tänään kävinkin sitten kaupassa asiasta kysymässä ja aika ihmeissään olivat :D Kuullemma tuon kaupan historian ensimmäinen joka tälläisestä tulee ilmoittelemaan, Sen verran harvinainen tapahtuma oli että kukaan kaupan työntekijöistä ei tiennyt että miten ne rahat minulta veloitetaan.
Jätin puhelinnumeron ja nyt odotellaan sitten soittoa kunhan jostain ylempää tulee ohjeet että miten toimitaan :lol:
Moni varmaan sitä mieltä että olisit antanut olla vaan, mutta ihan periaatteesta haluan kyllä tälläiset omat virheet hoitaa kunnolla.
Mulla muuten kävi melkein samoin, mutta kassa huomautti siitä kun sattui tämmöinen satunnainen tarkastus. Mä siis ensin piippasin plussakortin ja sitten lähimaksulla maksun. Jäin ääneen ihmettelemään kun kuitti ei tullut ja kolautin olkia ja jatkoin matkaa. Myyjä sitten että maksu ei mennyt läpi. Tässä tapauksessa summa alle 50€.

Hieman jäi itselle fiilis että mitähän tuo myyjäkin ajatteli että koitan pölliä :D
Tilanteessasi olisin toiminut samoin.
 
Mulla muuten kävi melkein samoin, mutta kassa huomautti siitä kun sattui tämmöinen satunnainen tarkastus. Mä siis ensin piippasin plussakortin ja sitten lähimaksulla maksun. Jäin ääneen ihmettelemään kun kuitti ei tullut ja kolautin olkia ja jatkoin matkaa. Myyjä sitten että maksu ei mennyt läpi. Tässä tapauksessa summa alle 50€.

Hieman jäi itselle fiilis että mitähän tuo myyjäkin ajatteli että koitan pölliä :D
Tilanteessasi olisin toiminut samoin.


Itse otan kategorisesti kuitin aina itsepalvelupäätteillä, ettei ainakaan jää epäselväksi. Jo kirjattua tapahtumaa tai tuotetta ei asiakas voi korjata tai perua, mutta toisaalta moni skannaa bisseen asti ja toteaa, että pakko siirtyä normikassalle. Siinä mielessä vaikea sanoa, onko kesken jäänyt tapahtuma nyysäys vai duplikaatti.
 
Mun vakikaupan itsepalvelusta pääsee ulos vain kuitilla, siinä on siis viivakoodinlukija vastassa. Bisseä varten henkilökunta kuittaamassa, kun on vähän isompi marketti. Lähikaupassa ei bisset mene läpi itsepalveluna, mikä on ymmärrettävää henkilökunnan vähäisyyden vuoksi. Normikassalla kylläkin pari kertaa myyjä vihjannut, että lähimaksu ei muuten mennyt läpi.
 
Moni varmaan sitä mieltä että olisit antanut olla vaan, mutta ihan periaatteesta haluan kyllä tälläiset omat virheet hoitaa kunnolla.

Ei rehellisyys ole sinänsä tyhmyyttä. Tää yhteiskunta on ihan hemmetisti parempi paikka, kun ihmiset haluavat toimia oikein. Ja esim. palauttaa itselle kuulumattoman edun sinne, minne se kuuluu. Vaihtoehtona on se, että kaikki kärsivät ja kukaan ei osta sujuvasti itsepalvelukassalta mitään. Eli hatunnosto tuosta! Ja aika persaukinen saa olla, että alle 50e summalla olisi mitään merkitystä oman talouden kannalta (jos siis puhutaan työikäisestä).
 
Mun vakikaupan itsepalvelusta pääsee ulos vain kuitilla, siinä on siis viivakoodinlukija vastassa. Bisseä varten henkilökunta kuittaamassa, kun on vähän isompi marketti. Lähikaupassa ei bisset mene läpi itsepalveluna, mikä on ymmärrettävää henkilökunnan vähäisyyden vuoksi. Normikassalla kylläkin pari kertaa myyjä vihjannut, että lähimaksu ei muuten mennyt läpi.
K-kaupoissa huomannut että joko siinä on kokoajan joku vahtimassa tai sitten on tuo kuittisysteemi.
S-kaupoissa tuntuu olevan vähän niin ja näin, Olettanut aina että alkaisi hälyt soimaan jos lähdet maksamatta.
 
Ei rehellisyys ole sinänsä tyhmyyttä. Tää yhteiskunta on ihan hemmetisti parempi paikka, kun ihmiset haluavat toimia oikein. Ja esim. palauttaa itselle kuulumattoman edun sinne, minne se kuuluu. Vaihtoehtona on se, että kaikki kärsivät ja kukaan ei osta sujuvasti itsepalvelukassalta mitään. Eli hatunnosto tuosta! Ja aika persaukinen saa olla, että alle 50e summalla olisi mitään merkitystä oman talouden kannalta (jos siis puhutaan työikäisestä).

Näin toki, mutta ottaa myös melkoista kehtaamista lähteä selvittämään asiaa jälkikäteen potta punaisena kuumottaen, ja ehdolla että lähikaupan kassa todennäköisesti ei tiedä yhtään, kuinka asiassa pitäisi menetellä vihaisen kassajonon kasautuessa jo horisonttiin siinä odotellessa ...
 
Näin toki, mutta ottaa myös melkoista kehtaamista lähteä selvittämään asiaa jälkikäteen potta punaisena kuumottaen, ja ehdolla että lähikaupan kassa todennäköisesti ei tiedä yhtään, kuinka asiassa pitäisi menetellä vihaisen kassajonon kasautuessa jo horisonttiin siinä odotellessa ...
Juu sanotaan näin että normaali 10min kauppareissu pidentyi jonkin verran kun odotin hetkeä että kassalla ei ollut jonoa.
Samalla takaraivossa pyöri ajatus että kuvani on jossain toimiston seinällä ja kohta vartija tulee nykäisemään hihasta.

Tosiasiassa jouduin omaa kuittiani etsimään muiden maksamatta jättäneitten joukosta, joita oli viimeisen viikon ajalta about 30, Eli eipä noille taideta tehdä yhtään mitään.
 
Itse otan kategorisesti kuitin aina itsepalvelupäätteillä, ettei ainakaan jää epäselväksi. Jo kirjattua tapahtumaa tai tuotetta ei asiakas voi korjata tai perua, mutta toisaalta moni skannaa bisseen asti ja toteaa, että pakko siirtyä normikassalle. Siinä mielessä vaikea sanoa, onko kesken jäänyt tapahtuma nyysäys vai duplikaatti.
Minulla on S-ryhmässä valittu kuititon asiointi, eli kortin piippauksen jälkeen järjestelmä tietää olla tulostamatta kuittia. Se on kätevä, kun sitten on kaikki kuitit tallessa mobiilisovelluksessa, mutta tuollaisissa aiemmin kuvatuissa tilanteissa se voi lyödä näpeille.

Mitä tuo normikassalle siirtyminen tarkoittaa? Pikakassoillahan on myyjät mm. juuri siksi, että tarkistavat iän alkoholia ostavilta. Ei kai kukaan oikeasti lopeta ostosten piippailua kesken ja siirry tuon takia jollekin toiselle kassalle?
 
Minulla on S-ryhmässä valittu kuititon asiointi, eli kortin piippauksen jälkeen järjestelmä tietää olla tulostamatta kuittia. Se on kätevä, kun sitten on kaikki kuitit tallessa mobiilisovelluksessa, mutta tuollaisissa aiemmin kuvatuissa tilanteissa se voi lyödä näpeille.

Mitä tuo normikassalle siirtyminen tarkoittaa? Pikakassoillahan on myyjät mm. juuri siksi, että tarkistavat iän alkoholia ostavilta. Ei kai kukaan oikeasti lopeta ostosten piippailua kesken ja siirry tuon takia jollekin toiselle kassalle?

En ole kysellyt aktiivisesti, mutta mielestäni juurikin S-ryhmän kaupoissa alkoholituotteet on estetty ja pienemmissä kaupoissa päätteet ovat suunnattu palvelukassaan päin sen sijaan että siinä olisi erillinen valvoja (one worker fits all -tapa). Olen itsekin saanut päätteen jumiin ja aloittanut seuraavalla uudestaan. Joillekin tulee myös maksutapa (ei-käteinen) yllätyksenä vasta koodien lukemisen jälkeen, joten yhteenvetona: skannattuja "kelluvia" tuotteita on varmasti selkeästi enemmän kuin todellista hävikkiä.

En siis tiedä, arvailen vaan.
 
Noi itsepalvelukassat on kyllä aika kirjava joukko. Omassa lähimaastossa löytyy neljänlaista selvästi toiminnallisuudeltaan eroavaa tapausta:
1. Joukko itsepalvelukassoja, joilla on sitä varten erillinen myyjä valvomassa vain ja ainoastaan niitä. Alkoholin ostaminen on mahdollista, ja myyjä tulee paikalle merkkivalon syttyessä kun skannaat alkoholituotteen.
2. Joukko itsepalvelukassoja, joita vahtii vastapäisellä perinteisellä kassalla oleva työntekijä. Alkoholin ostaminen ei ole mahdollista, sillä ko. myyjä ei pääse poistumaan omalta kassaltaan, eikä tähän ilmeisesti ole haluttu toteuttaa mitään etähyväksyntämahdollisuuttakaan.
3. Hihnallinen itsepalvelukassa, jota vahtii erillinen myyjä (vieressä joukko perinteisempiä itsepalvelukassoja). Idioottimaisin keksintö mitä hetkeen on tullut vastaan. Edes pullonpalautuskuitin skannaus ei onnistu ilman myyjää. Ostosten pakkaaminen suoraan omaan laukkuun ei ole järkevästi mahdollista, sillä hihna kuljettaa laukkusi ja ostokset skannauspisteeltä pois, eli kaikki tavarat pitää nostella useaan kertaan ennen kuin kaupasta pääsee poistumaan. Alkoholin ostaminen toki onnistuu myyjän avustuksella. Tämän suunnitellut ihminen kuuluu ketjun otsikon kategoriaan.
4. Kuittiportillinen itsepalvelukassa, jota vahtii erillinen myyjä. Alkoholin ostaminen on mahdollista myyjän avustuksella.

Ja varmasti löytyy vielä lisääkin eroavia tapauksia jostain muualta. Vieläköhän jossain on niitä punnitsevia itsepalvelukassoja, missä edes omaa laukkua ei saanut laittaa lastausalueelle, ettei vahingossakaan saisi suoraan pakattua tavaroita?
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
 
Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Jos tarkoitat järjestelyjä joissa päivystäjä touhuaa muita hommia ja tarvittaessa rientää paikalle. Esim on viereisellä palvelukassalla.

Marketeissa niitä tuntuu olevan. Isommissa kaupoissa , missä asiakasmäärät isompia, niin enemmän linjoja missä joku päivystää.

Muuten tuo vaatisi noissa vähintää kaksikassa henkilöä, toinen itsepalvelu pisteessä, toinen palvelukassalla, yhdistämällä hommat pärjätään yhdellä. Eli niin sanotusta henkilökunta pystyy paremmin palveleen.
 
Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Asun tässä Prisma/Citymarket vieressä. Prismassa ei ole henkilökuntaa paikalla. Yksi täti yrittää myydä ja vahtii samalla niitä neljää itsepalvelu kassaa. Ei saa ostaa mitään ikärajallisia tuotteita.

Citymarketissa taas on yksi myyjä paimentamassa kaikkia. Plussaa siitä että saa ostaa olutta kun pyytää tämän myyjän heilauttaa korttia.
 
Asun tässä Prisma/Citymarket vieressä. Prismassa ei ole henkilökuntaa paikalla. Yksi täti yrittää myydä ja vahtii samalla niitä neljää itsepalvelu kassaa. Ei saa ostaa mitään ikärajallisia tuotteita.

Citymarketissa taas on yksi myyjä paimentamassa kaikkia. Plussaa siitä että saa ostaa olutta kun pyytää tämän myyjän heilauttaa korttia.
Jees, varmaan niitä jossakin on, en väitä vastaan. Ei vaan ole koskaan omalle kohdalle moisia osunut. Yleensä pikakassat ovat tosiaan noissa isommissa marketeissa sellaisessa ryppäässä, jossa on yksi myyjä valvomassa touhoa ja kuittailemassa erilaisia virheitä.
 
Jees, varmaan niitä jossakin on, en väitä vastaan. Ei vaan ole koskaan omalle kohdalle moisia osunut. Yleensä pikakassat ovat tosiaan noissa isommissa marketeissa sellaisessa ryppäässä, jossa on yksi myyjä valvomassa touhoa ja kuittailemassa erilaisia virheitä.

Lipsuu aina ohi tässä ketjussa, mutta tosiaan jos talossa on vain yksi konventionaalinen kassa auki, on se vastapäätä itsepalvelurivistöä ja kassalta on mahdollisuus etäohjata päätteitä. Tavallisesti katse kassahenkilöä kohti riittää ja hän hiffaa virhetilan ja korjauksen omalta näytöltään sen enempää selittämättä. Henkarien katsominen etänä sen sijaan on katsottu ongelmalliseksi.

/ei tyhmät kassat
 
Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).

On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.

Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.

Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.

Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
 
Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).

On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.

Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.

Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.

Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
En oikein saa kiinni, että mikä siinä älykkyydessä nyt sinulle haittaa tekee (muuta kuin yksinäinen olo). Vaikka olisi kuinka fiksu, niin ei se tarkoita, etteikö voisi nauttia samoista asioista, kuin me kaikki muutkin. Liikunta, rakentelu, uuden oppiminen, viina, kesäpäivä jne!
 
En oikein saa kiinni, että mikä siinä älykkyydessä nyt sinulle haittaa tekee (muuta kuin yksinäinen olo). Vaikka olisi kuinka fiksu, niin ei se tarkoita, etteikö voisi nauttia samoista asioista, kuin me kaikki muutkin. Liikunta, rakentelu, uuden oppiminen, viina, kesäpäivä jne!

Tieto lisää tuskaa, aika usein. Ja en toki väitä että olisin itse älykäs, mutta omassa päässäkin riittää jo liikaa ajatusvirtaa ja analysointia ties mistä asiasta. Näkisin sen niin että vähemmän älykkäälle on juurikin helpompi elää hetkessä ja tehdä noita asioita mitä mainitsit. Ilman häiriötä aivojen "turhalta" aktiviteetilta.
 
Tieto lisää tuskaa, aika usein. Ja en toki väitä että olisin itse älykäs, mutta omassa päässäkin riittää jo liikaa ajatusvirtaa ja analysointia ties mistä asiasta. Näkisin sen niin että vähemmän älykkäälle on juurikin helpompi elää hetkessä ja tehdä noita asioita mitä mainitsit. Ilman häiriötä aivojen "turhalta" aktiviteetilta.
Jos on ongelma, niin sille kannattaa tehdä jotain. Niitä omia ajatusvirtoja voi oppia hallitsemaan ja omaa nuppiaan voi kyllä ohjailla ties minne. Harjoitusta tietysti vaatii.
 
Jos on ongelma, niin sille kannattaa tehdä jotain. Niitä omia ajatusvirtoja voi oppia hallitsemaan ja omaa nuppiaan voi kyllä ohjailla ties minne. Harjoitusta tietysti vaatii.

Sanonpahan vaan että höpö höpö. Jos sulla on vaikka kaksinkertainen "kapasiteetti" normijannuun verrattuna, niin sulla tulee olemaan vaikeuksia sulautua joukkoon. Näin ihan lähtökohtaisesti. En yhtään ihmettele miksi Kakapo tuntee itsensä yksinäiseksi. Se on todella kuluttavaa. Tiettyyn rajaan asti säätely kyllä toimii ja sitä voi hallita mm. liikunnalla ja vaikka millä, mutta ei se silti poista sitä ns. perusongelmaa, eli että toimit vaan eri tavalla kuin 95+% muista.
 
Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).

On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.

Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.

Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.

Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
Itse ainakin toivoisin olevani älykkäämpi. Ainoat kiinnostuksen kohteeni ovat aiheissa, jotka yleensä liitetään korkeaan älykkyyteen, mutta olen älykkyydeltäni keskiverto.

Töissä olen paikannut hitauttani huolellisuudella ja syvällisellä asioihin perehtymisellä. Olisi varsin mukavaa, jos pystyisi tuottamaan priimaa suuremmin ponnistelematta.
 
Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).

On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.

Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.

Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.

Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.

samaa mieltä että tämä ei ole humblebrag, koska humble-osuus puuttui kokonaan. sitäkö tarkotit?
 
Itse ainakin toivoisin olevani älykkäämpi. Ainoat kiinnostuksen kohteeni ovat aiheissa, jotka yleensä liitetään korkeaan älykkyyteen, mutta olen älykkyydeltäni keskiverto.

Töissä olen paikannut hitauttani huolellisuudella ja syvällisellä asioihin perehtymisellä. Olisi varsin mukavaa, jos pystyisi tuottamaan priimaa suuremmin ponnistelematta.

Tässä puhuttiin nyt näistä ääripäistä eikä mistään normiälykkyydestä tai tyhmyydestä, kuten ketjun mukaan. Se on ihan eri asia kuulua sinne 95+% ääripäähän tai 5% alapäähän kuin olla jotain siltä väliltä.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Esim. Alepoissa pikakassoja vahtii kassamyyjä jolla on usein myös hyllytys-tehtäviä. Mitä köyhemmästä asuinseudusta on kyse, niin sitä enemmän ihmiset tarvitsevat apua pikakassoilla.
 
Esim. Alepoissa pikakassoja vahtii kassamyyjä jolla on usein myös hyllytys-tehtäviä. Mitä köyhemmästä asuinseudusta on kyse, niin sitä enemmän ihmiset tarvitsevat apua pikakassoilla.
Ok, asioin pääsääntöisesti vain oman kaupungin suurimmissa S-ja K-marketeissa ja niissä kaikissa homma toimii kuten sanoin, eli itsepalvelukassakassaklusterissa on aina yksi erillinen myyjä ja hiljaisina hetkinä niiden käyttö on estetty kokonaan. Minkäänlaista etähallintaa tavallisilta kassoilta ei noihin itsepalvelukassoihin ole. Niiden ollessa avoinnna, niiltä voi ostaa muuten samoja tuotteita kuin normikassoiltakin, mutta erikseen määriteltyjä prosenttialennustuotteita ei Prismoissa voi noilta kassoilta ostaa (siitä on erillinen ilmoitus).
 
on estetty kokonaan. Minkäänlaista etähallintaa tavallisilta kassoilta ei noihin itsepalvelukassoihin ole. Niiden ollessa avoinnna, niiltä voi ostaa muuten samoja tuotteita kuin normikassoiltakin, mutta erikseen määriteltyjä prosenttialennustuotteita ei Prismoissa voi noilta kassoilta ostaa (siitä on erillinen ilmoitus).
Alepoissa -30% tuotteet voi käyttää pikakassoilla, koska niille tehdään alentaessa omat hintatarrat. Luonnollisesti S-Marketeissa tai Prismoissa tämä ei onnistu. Samaten kassajärjestelmä ei taivu antamaan automaagisesti alennusta paistopiste-tuotteista silloin kun noista annetaan alennusta --> tultava palvelukassoille. Näissä asioissa sählääminen on ymmärrettävää.

Alkoholia ei voi myydä pikakassoilla, koska se vaatii tosiaan sen, että siinä on myyjä joka keskittyy vain pikakassoihin. Vaikka palvelukassalla olisi työntekijä joka ohjaa pikakassoja samalla, niin myynti ei ole sallittua. Vaikka kuinka asiakas näyttäisi henkkareita tai ostaja olisi rollaattorimummo. Myyjä ei kuulemma pysty harjoittamaan ikärajavalvontaa pikakassoilla jos ei keskity pelkästään niihin. Terveisin Suomi ja holhous
 
Alepoissa -30% tuotteet voi käyttää pikakassoilla, koska niille tehdään alentaessa omat hintatarrat. Luonnollisesti S-Marketeissa tai Prismoissa tämä ei onnistu. Samaten kassajärjestelmä ei taivu antamaan automaagisesti alennusta paistopiste-tuotteista silloin kun noista annetaan alennusta --> tultava palvelukassoille. Näissä asioissa sählääminen on ymmärrettävää.

Tääkin riippuu Alepasta. Kaikissa Alepoissa ei ole käytössä noita erillisiä alehintatarroja, ja niiden takia pitää mennä oikealle kassalle. Sitä jotenkin luulisi että tuollainen SOKin kokoinen ketju saisi jotenkin koordinoitua hommansa niin että käytössä ei olisi järkyttävää määrää eri systeemeitä, ja luulisi sen tulevan halvemmaksikin, mutta ei.
 
Tääkin riippuu Alepasta. Kaikissa Alepoissa ei ole käytössä noita erillisiä alehintatarroja, ja niiden takia pitää mennä oikealle kassalle. Sitä jotenkin luulisi että tuollainen SOKin kokoinen ketju saisi jotenkin koordinoitua hommansa niin että käytössä ei olisi järkyttävää määrää eri systeemeitä, ja luulisi sen tulevan halvemmaksikin, mutta ei.
Tämä on uutta tietoa; en ole tietoinen pikakassallisesta Alepasta missä ei olisi tuota tarrakäytäntöä? Jokaiseen tietämääni yksikköön on tullut tarrakäytäntö samalla hetkellä kun pikakassat on otettu käyteen. Meille 2,5 vuotta sitten
 
Sanonpahan vaan että höpö höpö. Jos sulla on vaikka kaksinkertainen "kapasiteetti" normijannuun verrattuna, niin sulla tulee olemaan vaikeuksia sulautua joukkoon. Näin ihan lähtökohtaisesti. En yhtään ihmettele miksi Kakapo tuntee itsensä yksinäiseksi. Se on todella kuluttavaa. Tiettyyn rajaan asti säätely kyllä toimii ja sitä voi hallita mm. liikunnalla ja vaikka millä, mutta ei se silti poista sitä ns. perusongelmaa, eli että toimit vaan eri tavalla kuin 95+% muista.

Olen pyrkinyt mielenhallintaan sulkemalla pois turhaa hälinää ja höpöä (uutiset, some), sillä ne triggeröivät mieltä ja ahdistus kasvaa. Liikunta ja ne yksinkertaiset ilot auttavat, mutta tosiaan vain tiettyyn rajaan asti. Se pitää sanoa, että iotekin foorumi on virkistävä poikkeus netissä. Täällä on paljon fiksuja ja lahjakkaita ihmisiä. Keskustelu on joskus aidosti inspiroivaa.

Mietin että mikä kuvaisi päänsisäistä fiilistä selkeiten. Tää tuntuu siltä kuin katsoisi salkkareiden uusintoja hidastettuna. On vaikea kokea merkitystä ja tavoitteellisuutta, kun suuren osan ajasta tietää jo lopputuloksen.

Olen ottanut tietoisesti harrastuksia, joissa saan tuntea olevani rajallinen tai keskivertoa huonompi. En ole musikaalisesti erityisen lahjakas, ja saan sen myötä katsoa ja ihailla parempiani. Se on virkistävää. Täällä iotekissä on hieno katsoa hienoja konebuildejä ja oc-mestareiden virityksiä.

Älykkyys tulee onneksi eri muodoissa.

@munse yksi fiksu tuttuni sanoi että kestävät istumalihakset on yksi älykkyyden muoto. Pitkäjänteisyys ja huolellisuus ovat kognitiivisia toimintoja, ja siksi yhdenlainen älykkyyden ilmentymä. Haluaisin vaihtaa character sheetistäni pari nopean ongelmanratkaisun ja hahmotuskyvyn pistettä tuohon sun vahvuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 307
Viestejä
4 752 716
Jäsenet
77 292
Uusin jäsen
treyz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom