Tyhmät ihmiset

Kyllähän vaatteita voi lauteilla kuivata, koska eivät ne siitä siihen kiukaan päälle itsekseen leijaile eli syttymisvaaraa ei ole kiukaan ollessa kuumanakaan. Eri asia tietysti jos kuivaa niitä narulla siinä kiukaan yläpuolella, mutta eihän sellaista nyt kukaan älykäs ihminen tee, ketjun otsikon mukaiset ihmiset kylläkin.

Kännykkään puhuminen ajon aikana ei häiritse ajamista merkittävästi, koska normaali ihminen ajaa muutenkin autolla vain yhtä kättä ratissa pitäen ja toinen käsi on silloin vapaana korvalla pideltäväksi. Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha ja sen vaativa laki onkin todennäköisesti handsfree-valmistajien lobbaama. Nykyautojen kosketusnäyttökeskikonsolit ja radion ym. säätäminen niiden kautta varmasti haittaavat ajamiseen keskittymistä moninkertaisesti enemmän kuin mikään puhelimeen puhuminen.

Nykykännyköissä kosketusnäyttö tekee mahdottomaksi kaiken niiden käyttämisen kännykkään katsomatta ja sen takia en mielellään edes vastaa puhelimeen auton liikkuessa, koska sitä ei voi tehdä lihasmuistin perusteella kuten vanhoissa näppäinpuhelimissa. Tekstiviestien lähettely tai joku kuvien katselu ajaessa on kyllä ihan täyttä idiotismia ja sitä tekevät vain ketjun otsikon mukaiset ihmiset.
 
Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha
Nykykännyköissä kosketusnäyttö tekee mahdottomaksi kaiken niiden käyttämisen kännykkään katsomatta ja sen takia en mielellään edes vastaa puhelimeen auton liikkuessa, koska sitä ei voi tehdä lihasmuistin perusteella kuten vanhoissa näppäinpuhelimissa.
En ole mikään handsfree-natsi, mutta huomautan että tuo on otsikon mukaista eli tyhmää päättelyä. Auton integroitu BT-kaiutinpuhelin on kätevä juuri siksi, että puheluun vastaaminen onnistuu fyysisellä napilla käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Lisäksi näkyy soittaja(kuten toki näkyvällä paikalla puhelin telineessäkin näkyisi, mutta itse pidän usein puhelinta taskussa), ja koska järjestelmä on yhdistetty auton audiojärjestelmään, ylipäänsä huomaa puhelimen soivan(soittoäänen voimakkuudesta riippumatta) kun radio mykistyy, eikä tarvitse itse erikseen käyttää mutea.
 
En ole mikään handsfree-natsi, mutta huomautan että tuo on otsikon mukaista eli tyhmää päättelyä. Auton integroitu BT-kaiutinpuhelin on kätevä juuri siksi, että puheluun vastaaminen onnistuu fyysisellä napilla käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Lisäksi näkyy soittaja(kuten toki näkyvällä paikalla puhelin telineessäkin näkyisi, mutta itse pidän usein puhelinta taskussa), ja koska järjestelmä on yhdistetty auton audiojärjestelmään, ylipäänsä huomaa puhelimen soivan(soittoäänen voimakkuudesta riippumatta) kun radio mykistyy, eikä tarvitse itse erikseen käyttää mutea.

Integroidun BT-kaiutinpuhelimen huonot puolet käyvät äkkiä ilmi kartanlukijan roolissa maailmaa tarkasteltaessa :whistling:

Kuski: Moi kulta, oot sitten muuten kaiuttimessa
Vaimo: Moi...
Vaimo: ... voitko soittaa vähän myöhemmin takas!
Kuski: Ookke moi
 
Integroidun BT-kaiutinpuhelimen huonot puolet käyvät äkkiä ilmi kartanlukijan roolissa maailmaa tarkasteltaessa :whistling:

Kuski: Moi kulta, oot sitten muuten kaiuttimessa
Vaimo: Moi...
Vaimo: ... voitko soittaa vähän myöhemmin takas!
Kuski: Ookke moi
Avaisitko vähän, että millä tavalla tuossa esimerkissä tapahtui mitään sellaista, joka tekee integroidusta bt-kaiutinpuhelimesta huonon? Jos vaimolla on jotain salaista asiaa, niin sitten pitää pysähtyä ja kaivaa luuri taskusta.

Kännykkään puhuminen ajon aikana ei häiritse ajamista merkittävästi, koska normaali ihminen ajaa muutenkin autolla vain yhtä kättä ratissa pitäen ja toinen käsi on silloin vapaana korvalla pideltäväksi. Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha ja sen vaativa laki onkin todennäköisesti handsfree-valmistajien lobbaama. Nykyautojen kosketusnäyttökeskikonsolit ja radion ym. säätäminen niiden kautta varmasti haittaavat ajamiseen keskittymistä moninkertaisesti enemmän kuin mikään puhelimeen puhuminen.
Kännykän käyttäminen ja siihen puhuminen ajon aikana on osoitettu ties kuinka monessa tutkimuksessa vaaralliseksi. En tiedä mikä siinä on takana, mutta joillakin ihmisillä se luurin pitäminen korvalla tosiaan vaikuttaa huomiokykyyn ja tosiaan onhan siinä sitten vielä myös hallintalaitteiden käyttö lisäksi, koska on luonnollisesti hankalampaa, jos toinen käsi on pois pelistä. Tämän vuoksi ne handsfreet juuri ovat sallittuja.

Auton audiojärjestelmään bluetoothilla integroitu puhelin on aivan huippu ja vastaaminen ja soittaminen onnistuu kätevästi ratin painikkeista ja joissakin autoissa myös puheohjauksella (omassakin on sellainen, mutta se ei toimi jos muu käyttöliittymä on suomeksi, joten ei ole tullut käytettyä).
 
Kännykkään puhuminen ajon aikana ei häiritse ajamista merkittävästi, koska normaali ihminen ajaa muutenkin autolla vain yhtä kättä ratissa pitäen ja toinen käsi on silloin vapaana korvalla pideltäväksi. Kännykkään ei tarvitse puhelun aikana katsoa, joten liikenteen optista havainnointia se ei häiritse myöskään. Handsfree-laite on sen takia täysin turha ja sen vaativa laki onkin todennäköisesti handsfree-valmistajien lobbaama. Nykyautojen kosketusnäyttökeskikonsolit ja radion ym. säätäminen niiden kautta varmasti haittaavat ajamiseen keskittymistä moninkertaisesti enemmän kuin mikään puhelimeen puhuminen.

Nykykännyköissä kosketusnäyttö tekee mahdottomaksi kaiken niiden käyttämisen kännykkään katsomatta ja sen takia en mielellään edes vastaa puhelimeen auton liikkuessa, koska sitä ei voi tehdä lihasmuistin perusteella kuten vanhoissa näppäinpuhelimissa. Tekstiviestien lähettely tai joku kuvien katselu ajaessa on kyllä ihan täyttä idiotismia ja sitä tekevät vain ketjun otsikon mukaiset ihmiset.
Näin "epänormaalina" ihmisenä kysyn, että miksi minun pitäisi ajaa vain yhdellä kädellä? Kahdella kädellä on parempi tuntuma, ratin keventymistä tuskin huomaa yhdellä kädellä erityisen hyvin?
 
Anteeksi röyhkeä huomautus, mutta kun tässä ketjussa ollaan. Oikeastaan tuokin on tyhmää logiikkaa. Handsfree-puhelimen käytön kieltoa olisi erittäin vaikea oikeuttaa ja perustella.
Viilataan pilkkua vielä sen verran, että handsfreellä tarkoitetaan yleisesti puhelimeen liitettyä kuuloketta. Sitä olisi tosiaan käytännössä mahdotonta kieltää perustellusti, mutta siihen liitetyn puhelimen räpeltäminen ajon aikana on edelleen kiellettyä jos sitä joutuu pitämään kädessään. Sitä on vaan todella hankala valvoa.

Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista. Häiritsevän käytön kielto koskee siten kaikkien ajoneuvojen kuljettajia, myös pyöräilijöitä.
 
Back in the days oli sallittua käyttää tällaista, en muista onko lakiin sorvattu sen jälkeen jotain muutoksia. :D

57265_1.jpg
 
Back in the days oli sallittua käyttää tällaista, en muista onko lakiin sorvattu sen jälkeen jotain muutoksia. :D

57265_1.jpg
Tuollaista saa käyttää edelleenkin, mutta sitä viestintävälinettä ei saa näpertää ajaessa, eli et saa pitää puhelinta kädessä ja etsiä sopivaa numeroa. Lisäksi lain silmissä on ihan sama vaikka kädessä olisi banaani, sillä jos se häiritsee ajamista, niin sitä ei saa pitää kädessä.
 
Tosin se banaani tai kulli kädessä ajaminen, jos se haittaa ajoa, olisi vaikeammin tulkittavissa kielletyksi ja asiaa tarkemmin vatvottaisiin lähinnä silloin, kun on sattunut onnettomuus. Tekninen laite on erikseen mainittu ja sakotus kävisi näppärästi vaikka epävarman ajon jälkeen jos tampio menisi sanomaan, että räpläsi radiota tai navigaattoria tai puhelinta telineessä.

Toki sitä luurisarjaa yleensä kai on nimenomaan tarkoituskin käyttää siten, että itse laite on telineessä - ja kun se on telineessä, sitä saa näppäillä ja muuten käyttää.
 
Lisäksi lain silmissä on ihan sama vaikka kädessä olisi banaani, sillä jos se häiritsee ajamista, niin sitä ei saa pitää kädessä.

Ja mikäköhän tämä laki mahtaa olla, kummasta kädestä on kyse ja mikä määrittelee häiritsevyyden?

Joskus polttoainepumppu on niin tahmainen, etten viitsi nahkaista vaihdekeppiä tai rattia sotkea, vaan ajan yhdellä kädellä himaan. Onnistuu ihan hyvin, kunhan ennakoi sen verran, että vaihtaa suoralla osuudella. Mutta kädessä pitämättömyys ei onneksi voi lain mukaan olla kiellettyä vastavuoroisesti :D

Liikenneonnettomuudessa, jossa on muita osapuolia kuin oma auto, saa käytännössä aina syypää liikenteen vaarantamis -tuomion, oli kädessä banaani tai ei. Teknisen laitteen osalta en tiedä, koveneeko lv vai tuleeko erillinen sakko.
 
Ja mikäköhän tämä laki mahtaa olla, kummasta kädestä on kyse ja mikä määrittelee häiritsevyyden?
Tonnin Seteli tuohon jo vastasikin, mutta jos se ei riitä, niin kokeile aukeaisiko asia ihan maalaisjärkeä käyttäen.

Pointti autolla ajamisessa on, että jos se ei voi tapahtua turvallisesti, pitää pysähtyä. Viestintälaitteiden käyttö on niin yleistä ja ongelmallista, että se on haluttu lisätä lakiin erillisenä mainintana. Valvonta on vaikeaa ja tulkinnanvaraista, mutta se ei muuta asiaa miksikään. Yhdellä kädellä ajaminen tai sinun likaiset kädet eivät liity asiaan.
 
Mää menos muslimimaahan pornoilemaan:

15 täysin alastonta naista parvekkeella Dubaissa – kuvat levisivät somessa ja nyt jopa vankeustuomio uhkaa
"Dubain poliisi kertoo pidättäneensä joukon henkilöitä, joita epäillään säädyttömyydestä julkisella paikalla.


Parvekkeella kuvattu video ja kuvat lähtivät leviämään sosiaalisessa mediassa lauantaina. Kuvissa 15 täysin alastonta naista poseeraa kameroille Dubain Marina-hienostoalueen kerrostalon parvekkeella keskellä kirkasta päivää. Brittitabloidien mukaan kyseessä oli israelilaisen aikuisviihdesaitin järjestämä julkisuustempaus.

Vaikka Arabiemiraatit tunnetaan suhteellisen liberaalina maana Lähi-idässä ei alastontempaus sentään ole sallittua. Häkki kun voi heilahtaa jo pelkästään julkisesti pussailusta tai alkoholin käytöstä ilman lupaa.


Säädyttömyydestä julkisella paikalla uhkaa maassa jopa kuuden kuukauden vankeus ja yli tuhannen euron sakot.


Pornografisen materiaalin levittäminen on myös rangaistavaa."
15 täysin alastonta naista parvekkeella Dubaissa – kuvat levisivät somessa ja nyt jopa vankeustuomio uhkaa

Tyhmyydestä joutuu kärsimään.
 
Integroidun BT-kaiutinpuhelimen huonot puolet käyvät äkkiä ilmi kartanlukijan roolissa maailmaa tarkasteltaessa :whistling:

Kuski: Moi kulta, oot sitten muuten kaiuttimessa
Vaimo: Moi...
Vaimo: ... voitko soittaa vähän myöhemmin takas!
Kuski: Ookke moi

Tuli tästä mieleen kun kerran kaverin kyydissä istuessaan tämän pappa sattui soittamaan, eikä kaveri maininnut että autossa on kyytiläinen.

Juttelivat niitä näitä, kunnes pappa lopussa kysäisi: "Noh ootkos huorissa käyny viime aikoina?"

Hivenen oli hankalaa pitää pokkaa, kaveria ei onneks nolostuttanut kun heittää melko härskiä juttua muutenkin jatkuvasti.
 
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.

Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä :eek: Kyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.

Kuvakaappaus 2021-04-07 16-55-59.png


 
Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.

"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin. Moottorikelkassa on energiankulutus tyypillisessä käyttötilanteessa samalle ajomatkalle vähintään moninkertainen verrattuna vastaavaan sanotaan vaikka enduroprätkään. Toisin sanoen akuston kapasiteetti on oltava moninkertainen, jos toimintamatka halutaan oikeasti käyttökelpoiseksi. Se tonni menee äkkiä valmistajalla akuston sisäänostohintaan, jos halvalla päästään.

Tietysti nuo kelkkascootit vähintään kootaan kiinalaisista osista ellei tehdä kiinalaisella tehtaalla valmiiksi. Eipä vaan koota olemassa olevista tai sen kaltaisista osista kuten pyörällinen versio, vaan pitää tilata kokonaan omilla piirustuksilla vain omaan tarpeeseen vaikka mitä. Ei tule perusosien Alibabahintaan.

Oma projekti muutamalla satasella? Onnistuu, jos hankkii osat varastamalla vuokrapotkulautoja ja on kätevä käsistään rakentamaan loput ihan nauloista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetti. Puinen "design-laatikko" telaketjulla ja akustolla, 5950€. Nyt kyllä putosi leuka lattialle. Hulvaton hinnoittelu kerrassaan ja aprillipäiväkin meni jo. :D
 
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.

"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin.

Tietysti nuo kelkkascootit vähintään kootaan kiinalaisista osista ellei tehdä kiinalaisella tehtaalla valmiiksi. Eipä vaan koota olemassa olevista tai sen kaltaisista osista kuten pyörällinen versio, vaan pitää tilata kokonaan omilla piirustuksilla vain omaan tarpeeseen vaikka mitä. Ei tule perusosien Alibabahintaan.

Akustoja nyt voi olla montaa eri kokoa, millä saa hintaa alaspäin. Kohtuullisen sähköpyörän tai mopon saa parilla tonnilla, jossa liikkuvia osia on paljon enemmän. Tuossa on käytännössä vain tuo telamoottori ja hyvin yksinkertainen runko.
 
Ei helvetti. Puinen "design-laatikko" telaketjulla ja akustolla, 5950€. Nyt kyllä putosi leuka lattialle. Hulvaton hinnoittelu kerrassaan ja aprillipäiväkin meni jo. :D
Edellisestä lausunnostani huolimatta ja ilman ristiriitaa siihen olen tästä ihan samaa mieltä. Tuote on kallis, kohderyhmä teoriassakin enimmillään kapea ja konsepti nyt ja todennäköisesti huomenna turhahkon oloinen. Lisäksi on kyseenalaista, onko tuon mallinen ajoneuvo käytännössä hallittavissa ja liikennöitävissä missään käytännöllisessä ympäristössä. Katualueilla sun muilla poluilla pitäisi olla aika ideaalisti tasainen lumi, jotta suksikeulalla vielä pääsee. Maastoon ei kannattane edes yrittää. Jos aina vähän matkaa pääsee ja sitten pitää kantaa muutama sata metriä, on harrastuksesta ilo vähissä.

Toki vastaavasti törkeän hintaisia teknisesti verrattavia pyörällisiä ajokkeja(näitä sähkökäyttöisiä seisten ajettavia laittomia... no, apinamopoja/kurapyöriä/kevytmoottoripyöriä) on markkinoilla.

Akustoja nyt voi olla montaa eri kokoa, millä saa hintaa alaspäin.
Tietenkin. Samaa logiikkaa käytetään tavallisissa sähköpotkulaudoissa, ja täten edullisten mallien käyttömatka yleensä onkin heikko tai marginaalinen. Tela- ja suksiversion energiankulutus on moninkertainen. Toimintamatkan pitäisi silti olla kohtuullinen, tai tuote muuttuu turhaksi siinäkin tapauksessa että sattuisi olemaan muuten järkevä. Se pienin akku, jolla saadaan jonkinlainen toimintasäde, on silti kalliimpi kuin hyvin pitkälle kulkevassa potkulaudassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.

Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä :eek: Kyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.

Kuvakaappaus 2021-04-07 16-55-59.png


"
The electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild
" Sustainable ja puinen look, niin premium hinta taattu :D
 
Ensin ajattelin, että eikös moottorikelkat maksa jotain 15000€, eihän tuo paha hinta ole. Kunnes googlasin mistä on kyse. Ei vi**u.
 
"
The electric snow scooter – Silent and sustainable transport into the wild
" Sustainable ja puinen look, niin premium hinta taattu :D
Tämäkin vielä. Kohderyhmä ja markkina, joka on alunperinkin suppea, rajataan tuossa heti pakolla marginaaliseksi. "Moni" voisi haluta tuon tapaisen ajoneuvon oikeaan käyttöön ja maksaa pari tonnia. Minäkin haluaisin talvikelikelpoisen kännimopon, mutta en oikein jaksa uskoa, että pelkällä suksikeulalla pärjää tai "kevyen sähköajoneuvon" sallittu teho riittää kovin pitkälle. Telastokaan ei kyllä oikeasti voi(halvalla tehtynä ja samaan aikaan vähävastuksisena) kestää sitä, mitä pitäisi pystyä tekemään eli ajaa myös erilaisilla sulilla osuuksilla.

Kun hinta vedetään yläkanttiin ja tuote on pelkkä hahmotelma, jota myydään hyvesignaloinnilla, no go. Tuo on hinta-laatusuhteeltaan ja designin puolesta tavallaan rikkaiden lelujen markkinoille, ja sellaisena se jää mitättömäksi. Ei ole wow factoria, eihän tuo edes lennä. Pelkkä hapokas hintalappu ei riitä.

Ja vielä "tunnetun muotoilijan käsialaa". Voiko yhtään arkisempi olla? Jos tehtäväksi annetaan piirtää lumikäyttöön kännimopon tapainen ajokki, niin eiköhän melkein jokainen suunnittele juuri tuollaisen pahvilaatikkosketsin.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.

Näin tuon telkussa ja ajattelin että ei tuon voisi ensitalveksi panna tilaukseen, jos alle tonnilla irtoaa, niin vielä mitä :eek: Kyseessä melko yksinkertainen laite ja tuskin tekniikkakaan täysin suomalaista on, mikä hinnan pilviin nostaa. Taidan mieluummin katsella, josko osat jostain löytyisi ja kasailisi vastaavan laitteen muutamalla satkulla.

Kuvakaappaus 2021-04-07 16-55-59.png


Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.
Löytyyhän sieltä toki blogista yks kuva jossa on ite laitoksia kaks valokuvattuna. eLyly valitsi kumppanikseen Järvileasingin - eLyly Electric snow scooter
Jotenkin tulee ihan joku Kickstarter kusetus mieleen tuosta?! :smoke:
Edit: Eiku olihan siellä sivun tastallakin muutama kuva näköjään ite vehkeestä...
 
Hienosti itse sivuilla ei oo laitteesta kuin pelkät 3D mallinnus/renderöinti kuvat, joiten perusteella tota nyt myydään.
Löytyyhän sieltä toki blogista yks kuva jossa on ite laitoksia kaks valokuvattuna. eLyly valitsi kumppanikseen Järvileasingin - eLyly Electric snow scooter
Jotenkin tulee ihan joku Kickstarter kusetus mieleen tuosta?! :smoke:
Edit: Eiku olihan siellä sivun tastallakin muutama kuva näköjään ite vehkeestä...
Tulee mieleen eräs muistaakseni muutamakertaisesti kalliimpi jokapojan lentokone viime vuosikymmeneltä.

Tosin tästä vehkeestä on vielä vähemmän speksiä tarjolla. Täysin utuinen tuote. Youtubesta toki löytyy muutamakin video, jossa ihanneoloissa joku ajaa jollain seisten ohjattavalla telapotkulaudalla, mutta näistä ei saa mitään infoa irti.
 
Onhan tuo 6000 aika raju pyynti, mutta alle tonnilla? Eihän tuossa ole suhteellisuudentajua.

"Alle tonnilla" saa laadukkaan pyörällisen sähköpotkulaudan, jolla pärjää asfaltilla ja rajallisesti tasaisilla sorapoluilla. Jälkiasennusjousituskin sopii budjettiin, mutta ei se mikään kurapyörä vielä ole. Tuo taas on moottorikelkka, jollainen vaatii ensinnäkin paljon enemmän akkukapasiteettia per toimintasäde. Akusto on merkittävä kustannus peruspotkulaudassakin. Moottorikelkassa on energiankulutus tyypillisessä käyttötilanteessa samalle ajomatkalle vähintään moninkertainen verrattuna vastaavaan sanotaan vaikka enduroprätkään. Toisin sanoen akuston kapasiteetti on oltava moninkertainen, jos toimintamatka halutaan oikeasti käyttökelpoiseksi. Se tonni menee äkkiä valmistajalla akuston sisäänostohintaan, jos halvalla päästään.

Akkuihin pienellä kotimaisella pajalla menee tonni sen vuoksi, että akut tilataan valmiina pakettina, niihin otetaan takuu ja vastuuvakuus maahantuojalta. Tällaista toimintaa vauhdittaa tapaus, jossa pyötän maahantuoja velvoitettiin maksamaan 500 000 euron korvaukset viallisesta akusta.



Oma projekti muutamalla satasella? Onnistuu, jos hankkii osat varastamalla vuokrapotkulautoja ja on kätevä käsistään rakentamaan loput ihan nauloista.

Varastelun sijaan, sanoisin, että projekti onnistuu leikiten jos pitää akkujen hinnan alhaisena. Eli toisinsanoen rakentaa itse akun. Laadukkaita 3 ampeeritunnin 18650 kennoja saa ostettua 1.50€ hintaan kappaleelta, eli suurikapasitettisen akunkaan kennot eivät maksa juuri mitään. Talvilaudassa tarvitaan akuille lämmitys normaalien suojaus- ja latauspiirien lisäksi.

Olen seurannut muutamia sähköpyörä- ja veneprojekteja, joissa akkujen kustannukset on saatu pidettyä alimmillaan muutamissa kympeissä. Ihan mielenkiintoisia ja rohkeita projekteja.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.

Aika suolainen hinta on jonnekin hiihtokeskukseenkin tuommoisia ostaa. Noita pitää olla useita kymmeniä ja vuokrakäytössä ei varmasti ole kovin pitkäikäisiä.

Sama tuli mullakin mieleen, eihän tuolla "kelkalla" voi tehdä muuta kuin huristella huollettuja hiihtolatuja pitkin joten tosielämässä käytettävyys nolla.

Ei nyt varmaan pehmeässä umpihangessa kovin hyvin mene, mutta kyllä tuolla aivan mainiosti jossain järven jäällä huristelisi ja ajettuja polkuja pitkin.

Kyllä tuommoinen tuote olisi mainio koko kansan ajopeli jolla voisi olla vientimarkkinoitakin, mutta täytyisi tuommoisen markkinointi lähteä hinnasta, eikä kuvitteellisesta premium designistä, jolla hintalappu nousee pilviin.
 
Ihan selvä on, että kyseinen tuote ei tule ikinä kauppoihin. Tarkoitus vain kupata sijoittajien ja hyväuskoisten tyhmien rahat.
 
Juu, löytyy heti youtubesta paremmanoloisia toteutuksia. Eivät tietty ole höystetty lapin eksotiikalla ja puulla. Omilla sivuillaan eivät mitenkään näytä miten toimii, jotain "kattokaa ny kuinka käsityötä nuotion valaistuksessa"
 
Kyllä kuudella tonnilla pitäisi edes istuttava malli saada. Lisäksi tuo ulkonäkö on vain halvan oloinen. Joo, on hienonnäköistä puuta mutta rautaosat on jotain bilteman bulkkikulmarautaa. Tuo ulkomuoto sopii ihan ok ehkä jonnekin museotyylisempään paikkaan missä voi vuokrata tollasen että pääsee vaikka kiertämään jotakin aluetta tai jonkun reitin. Itselle tuosta kuitenkin tulee vain melko teennäinen vaikutelma. Ja en nyt tiedä onko jonkun sähköpotkukelkan tärkein funktio se, että se sopii sisustukseen. En keksi miten tuo puu tuo tuohon mitään lisäarvoa kun kyseessä on kuitenkin vain tuommonen neliömäinen laatikko. Toki lautatavara sopii helpommin sarjavalmistukseen, mutta kyllä joku jyrsitty 3d-muoto olisi jo rahakkaamman näköinen.
 
Tuommoinen voisi olla kenties hauska peli kikkailuun, jos siinä olisi tarpeeksi tehoa ja kuskilla tarpeeksi taitoa? Samalla tavalla kun nykynuoriso leikkii scooteilla. Mutta läskit turistit tuommosella ajamassa? Jooei, parempi ehkä pysyä istuttavan moottorikelkan päällä, niitäkinhän taitaa jo saada sähköllä...
 
Eiköhän tuo kelkka ole tarkoitettu lähinnä johonkin Lapin elämyskeskuksiin asiakkaille vuokrattavaksi, jolloin hinta varsin maltillinen.
Ei se ovh siitä yhtään sen maltillisemmaksi muutu, vaikka asiakas ei kertavuokrasta itseään kipeäksi maksaisikaan. Tuo laite on niin monella tasolla fiasko, ettei hintaa voi perustella mitenkään. 2000e on maksimi ja sekin on liikaa kenellekään yksityishenkilölle.

En keksi miten tuo puu tuo tuohon mitään lisäarvoa kun kyseessä on kuitenkin vain tuommonen neliömäinen laatikko. Toki lautatavara sopii helpommin sarjavalmistukseen, mutta kyllä joku jyrsitty 3d-muoto olisi jo rahakkaamman näköinen.
Se on katos kestävää kehitystä ja kaupan päälle "suomi elää metsästä" -ideologiaa.

Ulkonäkö on makuasia, mutta minun mielestäni tuo on kaiken lisäksi ihan helvetin ruma. Idea on kiva, mutta kaipaa ihan hillittömästi jatkokehitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ovh siitä yhtään sen maltillisemmaksi muutu, vaikka asiakas ei kertavuokrasta itseään kipeäksi maksaisikaan. Tuo laite on niin monella tasolla fiasko, ettei hintaa voi perustella mitenkään. 2000e on maksimi ja sekin on liikaa kenellekään yksityishenkilölle.


Se on katos kestävää kehitystä ja kaupan päälle "suomi elää metsästä" -ideologiaa.

Ulkonäkö on makuasia, mutta minun mielestäni tuo on kaiken lisäksi ihan helvetin ruma. Idea on kiva, mutta kaipaa ihan hillittömästi jatkokehitystä.

No jos ei halua tuollaista design mallia niin tällänen on maltillisemman hintanen SNIEJIK | Electric snowbike
 
Joka kerta yllättää, miten pitkälle tässä maassa voi nykyään päästä pelkästään pöhinäsanoja viljelemällä. Tuon sähköpotkukelkan valmistajan sivuilla on mainittu mm. sähköinen inspiroivuus, kestävä kehitys, yhdessä tekeminen, luonnon voima, suomalainen perinne, Kalevala ja suomalainen puu. Väinämöinenkin joutui innovoimaan selvitäkseen jne... Ja tuollaiset koijarit vielä saavat starttirahaa ja minä en.
 
Ja tuollaiset koijarit vielä saavat starttirahaa ja minä en.
Tähän on pakko tarkentaa, että kyllä sinäkin saat starttirahaa, jos perustat yrityksen ja starttirahan muut edellytykset täytttyvät. Sillä 170€ per viikko saatavalla avustuksella ei kuitenkaan kuuhun mennä, eli siitä ei kannata olla erityisen kateellinen. Muihin mahdollisiin yritystukiin en ota kantaa.

 
Starttiraha arvioi enemmän sitä, miten hyvä se sun suunnitelma on sille yritystoiminnalle on ja miten hyvät valmiudet sinulla on henkilönä alkaa yrittäjäksi, kuin sitä miten hyvä se sun tuote on.
 
Tuohan on jo paljon järkevämmän oloinen. Löytyy istuin, jousitettu etuhaarukka ja vaikuttaa edes jokseenkin maastokelpoiselta telaston mittojen osalta. Ainoa mikä puuttuu, on +100 % pöhinälisä hinnasta.

Tohon toki vaatinee jo kortin Suomessa (kulkee ~50kmh)? Mut joo, jos iha speksejä vs hintaa katsotaan, nii ihan eri tason laitteista puhutaan. Halvempi ja kaikinpuolin parempi :D
 
Tämä on muutaman vuoden vanha, mutta tuli minulle uutena vastaan ja oli niin selvästi tämän ketjun kamaa, että oli pakko postata:


TLDR: Pissis tekee jotain "tieteellistä koetta" kotona ja sytyttää tulipalon tekemällä yksi toisensa jälkeen huonoimpia mahdollisia valintoja yrittäessään rajoittaa tilannetta.
 
Tämä on muutaman vuoden vanha, mutta tuli minulle uutena vastaan ja oli niin selvästi tämän ketjun kamaa, että oli pakko postata:


TLDR: Pissis tekee jotain "tieteellistä koetta" kotona ja sytyttää tulipalon tekemällä yksi toisensa jälkeen huonoimpia mahdollisia valintoja yrittäessään rajoittaa tilannetta.

Joku japanilainen streamaaja teki saman tempun muutama vuosi sitten. Pelleili sytytysnesteen kanssa live streamissä kotonaan joka karkasi käsistä ja yritti sammuttaa paloa panemalla pahvilaatikoita tulen päälle, jonka seurauksena tuli ryöstäytyi lopullisesti ja koko kerrostalo paloi.
 
Olen tekemisissä yhden amerikkalaisen asiakkaan kanssa, ja en voi kuin ihmetellä miten voi muodollisesti koulutettu englantia äidinkielenään puhuva ihminen kirjoittaa jatkuvasti kuin filipiiniläinen käärmeöljykauppias.

Voisi edes opetella kirjoittamaan nimeni oikein, varsinkin kun kyseinen nimi on melko yleinen englanninkielisessä maailmassa, ja sille on olemassa täsmälleen yksi kirjoitusasu. Sovitaan nyt vaikka että nimeni on "Marcus", niin vähitellen alkaa nuppi täyttymään näihin "hi maacis, hi maacu's" -sähköposteihin.

Se nimi on jokaisen sähköpostini lopussa allekirjoituksessa, ihan siltä varalta että haluaisi joskus tarkistaa asian.

Puhumattakaan siitä, että niiden sähköpostit ovat jotain aivan ihmeellistä luettavaa, jossa joutuu pidempään miettimään, että mitäköhän he tässä oikein koittavat sanoa, ja mikä on se varsinainen työpyyntö.

Tiedän että tämä asiakas ihannoi kiirettä, ja jos puhelin ei pirise kerran kymmeneen minuuttiin, on se tyhjäntoimittajan merkki. Sähköpostit lähetetään hissistä tai taksista, ja jos saapuneen sähköpostin vaatimia toimenpiteitä ei ehdi saman tien tehdä, se hautautuu hänellä niiden muiden 25 000 inboxin sähköpostin jatkoksi.
 
Olen tekemisissä yhden amerikkalaisen asiakkaan kanssa, ja en voi kuin ihmetellä miten voi muodollisesti koulutettu englantia äidinkielenään puhuva ihminen kirjoittaa jatkuvasti kuin filipiiniläinen käärmeöljykauppias.

Voisi edes opetella kirjoittamaan nimeni oikein, varsinkin kun kyseinen nimi on melko yleinen englanninkielisessä maailmassa, ja sille on olemassa täsmälleen yksi kirjoitusasu. Sovitaan nyt vaikka että nimeni on "Marcus", niin vähitellen alkaa nuppi täyttymään näihin "hi maacis, hi maacu's" -sähköposteihin.

Se nimi on jokaisen sähköpostini lopussa allekirjoituksessa, ihan siltä varalta että haluaisi joskus tarkistaa asian.

Puhumattakaan siitä, että niiden sähköpostit ovat jotain aivan ihmeellistä luettavaa, jossa joutuu pidempään miettimään, että mitäköhän he tässä oikein koittavat sanoa, ja mikä on se varsinainen työpyyntö.

Tiedän että tämä asiakas ihannoi kiirettä, ja jos puhelin ei pirise kerran kymmeneen minuuttiin, on se tyhjäntoimittajan merkki. Sähköpostit lähetetään hissistä tai taksista, ja jos saapuneen sähköpostin vaatimia toimenpiteitä ei ehdi saman tien tehdä, se hautautuu hänellä niiden muiden 25 000 inboxin sähköpostin jatkoksi.
Töissä joutuu tekemisiin ulkomaalaisten kollegojen kanssa, ja "Antti" on ilmeisesti liian vaikea kirjoitettava. Eräskin intialainen keksi uuden kirjoitusasun joka kerta kolmen eri palaverin jälkeen. Minä kyllä onnistuneesti kopioin Teamsista vastapuolen 20 merkkiä pitkän nimen.

Yliopistossa lähetin joskus mailia englantilaiselle professorille, joka aloitti vastauksensa "Helo antii".
 
Tyhmät ihmiset hinnoittelee lumiskootterin niin kalliiksi, että varmasti ei juuri kukaan osta, ja kohta on joku kiinalainen kopio markkinoilla murto osalla hinnasta.


Katsele tuota ja mieti kumpi on tyhmä, hän joka hinnoittelee design-tuoteen kalliksi, vai hän jonka mielestä se hinnoittelija on tyhmä.
 

Katsele tuota ja mieti kumpi on tyhmä, hän joka hinnoittelee design-tuoteen kalliksi, vai hän jonka mielestä se hinnoittelija on tyhmä.
Miten normihintaisia tai korkeintaan muutaman euron yleistä tasoa kalliimpia merkkialkkareita myyvä firma liittyy ihan helvetin pahasti ylihinnoiteltuun, susirumaan ja epäkäytännölliseen lumiskootteriin?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 409
Viestejä
4 421 351
Jäsenet
73 371
Uusin jäsen
ardelli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom